LOV nr 698 af 20/06/2025
Forsvarsministeriet
Lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. § 17
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 2. september 2024, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 721 af 27. april 2021, lov nr. 1698 af 30. december 2024 og § 1 i lov nr. 1700 af 30. december 2024 og senest ved § 44 i lov nr. 469 af 14. maj 2025, foretages følgende ændringer:
- Efter § 1 indsættes:
Forarbejder til Lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. § 17
RetsinformationTil nr. 1
Udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 2. september 2024, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 1702 af 30. december 2024, indeholder ikke i dag særregler for den persongruppe, der er omfattet af aftale om forsvarssamarbejde af 21. december 2023 mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Det foreslås at indsætte en bestemmelse i udlændingelovens § 1 a, hvorefter udlændinge omfattet af bilag 1 til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. uden tilladelse kan indrejse og opholde sig her i landet.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre forsvarssamarbejdsaftalens artikel 7 om ind- og udrejse. Den foreslåede bestemmelse skal således i overensstemmelse med forsvarssamarbejdsaftalens artikel 7 sikre, at medlemmer af den amerikanske styrke, herunder det civile element, samt pårørende og amerikanske leverandører kan indrejse og opholde sig her i landet på de nærmere aftalte vilkår herfor.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre et nyt særligt opholdsgrundlag i udlændingeloven, der fastslår en grundlæggende ret til indrejse og ophold her i landet for udlændinge, der er omfattet af forsvarssamarbejdsaftalen, og i det omfang, det følger af forsvarssamarbejdsaftalen.
Den omfattede persongruppe vil på baggrund af den foreslåede bestemmelse kunne indrejse her i landet uden krav om visum og opholde sig her i landet uden krav om udstedelse af opholdstilladelse.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke indebære en videre indrejse- og opholdsret, end hvad der følger af forsvarssamarbejdsaftalen.
For så vidt angår pårørende vil den foreslåede bestemmelse i overensstemmelse med forsvarssamarbejdsaftalens artikel 7, stk. 4, indebære, at hvis et medlem af de amerikanske styrker dør på dansk territorium eller forlader dette som led i tjenesten, vil den pågældendes pårørende i en periode på 90 dage efter medlemmets død eller udrejse fortsat have status som pårørende. Hvor der er tale om børn, der på tidspunktet for den pågældendes død eller udrejse allerede er tilmeldt en uddannelsesinstitution på dansk territorium, vil disse fortsat have status som pårørende i en periode på mindst 30 kalenderdage efter skoleårets afslutning eller det pågældende barns udmeldelse fra uddannelsen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.13 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 2 b, stk. 2, i udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 2. september 2024, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 1702 af 30. december 2024, at udlændinge, der har visum gyldigt for alle Schengenlande, har ret til at indrejse og opholde sig her i landet inden for visummets gyldighedsperiode. Varigheden af et sammenhængende ophold eller den samlede varighed af flere på hinanden følgende ophold her i landet må dog ikke overstige 90 dage inden for en periode på 180 dage, hvorved perioden på 180 dage forud for hver opholdsdag tages i betragtning. I de nævnte 90 dages ophold fradrages den tid, hvori udlændingen inden for de 180 dage har opholdt sig i et andet Schengenland. Har udlændingen opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland med opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 90 dages varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog ikke.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 3, stk. 1, at udlændinge, der efter regler fastsat i medfør af § 39, stk. 2, er fritaget for visum, har ret til at indrejse og opholde sig her i landet i højst 90 dage inden for en periode på 180 dage, hvorved perioden på 180 dage forud for hver opholdsdag tages i betragtning. I de nævnte 90 dages ophold fradrages den tid, hvori udlændingen inden for de 180 dage har opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland. Har udlændingen opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland med opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 90 dages varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog ikke.
Det foreslås, at der indsættes en henvisning i udlændingelovens § 2 b, stk. 2, 4. pkt., og § 3, stk. 1, 3. pkt., til den foreslåede § 1 a i udlændingeloven.
Det vil betyde, at har udlændingen opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland med opholdstilladelse, ophold efter § 1 a eller med visum til ophold af mere end 90 dages varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog ikke i de 90 dage inden for 180 dage, som en udlænding med visum gyldigt for alle Schengenlande må opholde sig i Danmark.
En visumpligtig udlænding, der har opholdt sig her i landet på baggrund af aftale om forsvarssamarbejde af 21. december 2023 mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen), jf. den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 1 a i lovforslagets § 17, nr. 1, vil således kunne opholde sig i Danmark med et gyldigt Schengenvisum i op til 90 dage inden for 180 dage efter, at opholdet efter udlændingelovens § 1 a ophører.
Det vil endvidere betyde, at har udlændingen opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland med opholdstilladelse, ophold efter § 1 a eller med visum til ophold af mere end 90 dages varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog ikke i de 90 dage inden for 180 dage, som en udlænding, der er fritaget for visum, må opholde sig i Danmark.
En udlænding, der ikke er visumpligtig, og som har opholdt sig her i landet på baggrund af aftale om forsvarssamarbejde af 21. december 2023 mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater, jf. den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 1 a i lovforslagets § 17, nr. 1, vil således kunne opholde sig i Danmark visumfrit i op til 90 dage inden for 180 dage efter, at opholdet efter udlændingelovens § 1 a ophører.
Til nr. 3
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1, at udlændinge som udgangspunkt skal have arbejdstilladelse for at tage lønnet eller ulønnet beskæftigelse, for at udøve selvstændig erhvervsvirksomhed eller for mod eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser her i landet. Som en undtagelse hertil følger det af udlændingelovens § 14, stk. 1, at udlændinge med visser typer af opholdstilladelse er fritaget for krav om arbejdstilladelse.
Udlændingelovens § 14, stk. 1, omfatter ikke i dag den persongruppe, der er omfattet af aftale om forsvarssamarbejde af 21. december 2023 mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Det foreslås at indsætte en bestemmelse i udlændingelovens § 14, stk. 1, nr. 2, hvorefter udlændinge omfattet af bilag 1 til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. er fritaget fra krav om arbejdstilladelse.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre forsvarssamarbejdsaftalens artikel 24, stk. 1, hvoraf det følger, at der ikke kan kræves arbejdstilladelse for pårørende, der rekrutteres og ansættes af de amerikanske styrker og de organisationer, som udfører militære velfærdstjenester. Derudover vil den foreslåede bestemmelse gennemføre aftalens artikel 26, hvoraf det følger bl.a., at amerikanske leverandører i forbindelse med levering af varer og tjenesteydelser til de amerikanske styrker på dansk territorium ikke er omfattet af dansk lovgivning for så vidt angår vilkår for deres leverandøraftale om udførelse af arbejde i henhold til kontrakter med de amerikanske styrker.
Den foreslåede bestemmelse vil som supplement til den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 17, nr. 1, om indrejse- og opholdsret i udlændingelovens § 1 a, indebære, at der ikke stilles krav om særskilt arbejdstilladelse for udlændinge, der opholder sig her i landet i medfør af udlændingelovens § 1 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2.13 i de almindelige bemærkninger.