LOV nr 698 af 20/06/2025
Forsvarsministeriet
Lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. § 10
Bestemmelserne, som omhandler forholdet til skatte-, told- og afgiftslovgivningen, i artikel 9, 16-22, 26 og 28 i forsvarssamarbejdsaftalen gælder her i landet.
Forarbejder til Lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. § 10
RetsinformationDer findes ikke i dag regler, der gennemfører bestemmelserne om forholdet til skatte-, told- og afgiftslovgivningen i forsvarssamarbejdsaftalen mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater.
Personer, der bor i Danmark, er typisk fuldt skattepligtige til Danmark, jf. § 1 i kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 460 af 3. maj 2024, som ændret senest ved § 4 i lov nr. 1694 af 30. december 2024. En person er fuldt skattepligtig, hvis den pågældende enten har bopæl i Danmark, eller hvis den pågældende uden at have bopæl i Danmark opholder sig i Danmark i et sammenhængende tidsrum af 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende. Konsekvensen af den fulde skattepligt er, at den pågældende person er skattepligtig til Danmark af sin globalindkomst, dvs. af indkomst fra hele verden.
Efter § 1 i selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 279 af 13. marts 2025, er selskaber m.v., der er hjemmehørende her i landet, undergivet fuld skattepligt til Danmark og skal årligt opgøre en skattepligtig indkomst. Udenlandske selskaber m.v. er bl.a. begrænset skattepligtige til Danmark, hvis de udøver erhverv i Danmark fra et fast driftssted, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Skattepligten omfatter indkomst fra den erhvervsvirksomhed, der er knyttet til det faste driftssted. Den skattepligtige indkomst opgøres efter et territorialprincip, idet indtægter og udgifter, som vedrører et fast driftssted eller en fast ejendom beliggende i udlandet, ikke medregnes, jf. selskabsskattelovens § 8, stk. 2.
I henhold til momslovgivningen er erhvervsmæssig levering af varer og ydelser med leveringssted i Danmark afgiftspligtig. Der skal i visse tilfælde ligeledes afregnes told og afgifter i henhold til den gældende lovgivning herom, f.eks. indførsel af bestemte kategorier af varer fra tredjelande og forbrug af udvalgte varer og tjenesteydelser.
Der betales afgift på en lang række varer og produkter i Danmark. Nogle af disse er EU-harmoniserede, mens andre er nationale afgifter. Afgifterne kan opdeles som energiafgifter, miljøafgifter, punktafgifter og andre afgifter og gebyrer, såsom registreringsafgift på biler.
Det foreslås i § 10, at bestemmelserne, som omhandler forholdet til skatte-, told- og afgiftslovgivningen, i artikel 9, 16-22, 26 og 28 i forsvarssamarbejdsaftalen gælder her i landet.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre de dele af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 9, 16-22, 26 og 28, som omhandler forholdet til skatte-, told- og afgiftslovgivningen. De pågældende bestemmelser indeholder en række fritagelser fra den danske skatte-, told-, og afgiftslovgivning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at de bestemmelser i forsvarssamarbejdsaftalen, som omhandler forholdet til skatte-, told- og afgiftslovgivningen, vil gælde i dansk ret. Den foreslåede bestemmelse vil have den virkning, at gældende og fremtidige regler på skatte-, told- og afgiftsområdet ikke finder anvendelse i det omfang forholdet er omfattet af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 9, 16-22, 26 og 28.
I det følgende gennemgås forsvarssamarbejdsaftalens bestemmelser herom.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 9, stk. 1, fastsætter, at de danske myndigheder skal respektere gyldig registrering, inspektion og tilladelser, som er foretaget eller udstedt af amerikanske militære myndigheder og civile myndigheder i USA, de amerikanske delstater eller disses politiske underinddelinger for motorkøretøjer og påhængskøretøjer tilhørende de amerikanske styrker, amerikanske leverandører og pårørende.
Denne bestemmelse vil medføre, at amerikanske styrker, amerikanske leverandører og pårørende kan benytte deres amerikansk indregistrerede køretøjer på amerikanske nummerplader i Danmark. Der er ikke en begrænsning for, hvor længe disse køretøjer kan bruges med amerikanske nummerplader på danske veje.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 9, stk. 4, fastsætter, at danske myndigheder efter anmodning og uden betaling udsteder nummerplader, der ikke adskiller sig fra dem, der udstedes til den danske befolkning i al almindelighed, til motorkøretøjer og påhængsvogne, der ejes privat af medlemmer af de amerikanske styrker, amerikanske leverandører og pårørende og anvendes til private formål.
Denne bestemmelse vil medføre, at der kan udstedes danske nummerplader uden betaling til køretøjer, der anvendes til private formål af de amerikanske styrker, amerikanske leverandører og pårørende.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 9, stk. 6, fastslår, at artikel 9, stk. 3, 4 og 5, herunder bestemmelsen om de danske myndigheders udstedelse af eventuel dokumentation for eller kendemærker til køretøjer, gennemføres i overensstemmelse med gensidigt fastlagte procedurer. Dette medfører blandt andet, at proceduren, hvorved aftalens personkreds kan få danske nummerplader uden betaling, vil blive aftalt nærmere mellem de relevante myndigheder.
Afgiftsfritagelsen af motorkøretøjer følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 16, stk. 1, 1. pkt., fastsætter, at anskaffelser foretaget af de amerikanske styrker eller på disses vegne i form af varer, materiel, forsyninger, tjenesteydelser, udstyr og andre ejendele, som (a) sker med de amerikanske styrker som endelig slutbruger, (b) skal forbruges som led i opfyldelsen af en kontrakt med de amerikanske styrker eller på disses vegne eller (c) skal inkorporeres i effekter eller faciliteter, der benyttes af de amerikanske styrker, er fritaget for merværdiafgift ("moms"), salgsskatter, brugsskatter, punktafgifter og lignende skatter samt eventuelle skatter, der senere måtte erstatte disse.
Formålet med bestemmelsen i 1. pkt. er at sikre, at anskaffelser af varer, materiel m.v. foretaget af de amerikanske styrker eller på disses vegne fritages fra skatter og afgifter.
De amerikanske styrker skal forsyne de kompetente danske myndigheder med passende attestering af, at nævnte varer, materiel, forsyninger, tjenesteydelser, udstyr og andre ejendele er til de amerikanske styrker, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 16, stk. 1, 2. pkt.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 16, stk. 2, 2. pkt., fastsætter, at fritagelserne i udgangspunktet gælder og kan indrømmes på købstidspunktet, hvis muligt, såfremt købet ledsages af den passende attestering efter bestemmelsens stk. 1. I øvrige tilfælde, eller hvis fritagelse på købstidspunktet ikke er muligt, gives fritagelsen ved godtgørelse inden for 30 dage efter modtagelse af en anmodning herom. De nærmere krav til dokumentation m.v. bestemmes i overensstemmelse med gensidigt fastlagte procedurer, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 16, stk. 2, 1. pkt.
For så vidt angår punktafgifter gælder fritagelsen kun på købstidspunktet, hvis nævnte varer, materiel, udstyr og andre ejendele erhverves fra en oplagshaver eller direkte fra de danske væbnede styrker, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 16, stk. 2, 3. pkt. I alle andre tilfælde, eller hvis det ikke er muligt for sælger at give fritagelsen i forbindelse med købet, gives fritagelsen ved godtgørelse af beløbet inden for 30 dage efter modtagelse af en anmodning herom, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 16, stk. 2, 4. pkt.
Fritagelse for punktafgifter indrømmes alene for de punktafgifter, der svares ved overgangen til forbrug, eller som fremgår af fakturaen, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 16, stk. 3. Fritagelsen omfatter ikke punktafgifter, der pålægges i tidligere led i kæden, og der ydes ej heller godtgørelse for disse.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17, stk. 1, 1. pkt., fastsætter, at medlemmer af de amerikanske styrker ikke er pligtige til at betale skatter, afgifter eller lignende, herunder moms, på dansk territorium for køb, ejerskab, besiddelse, brug og overdragelse, internt i styrken eller i forbindelse med dødsfald, af løsøre, der indføres til eller erhverves på dansk territorium til egen privat brug. Sådanne varer må i forhold til mængde ikke overstige et rimeligt omfang til privat brug og må ikke som følge af deres natur eller antal indikere, at de indkøbes til kommercielle formål, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17, stk. 1, 2. pkt.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17, stk. 1, 3. pkt., gælder fritagelserne også for pårørende som defineret i aftalens artikel 2, stk. 6.
Fritagelsen indrømmes ved købstidspunktet, hvis dette er muligt, eller sker ved godtgørelse af beløbet inden for 30 dage efter anmodning herom efter gensidigt fastlagte procedurer, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17, stk. 1, 4. pkt.
Fritagelse for punktafgifter indrømmes alene for de punktafgifter, der svares ved overgangen til forbrug, eller som fremgår af fakturaen, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17, stk. 2. Fritagelsen omfatter dermed ikke punktafgifter, der pålægges i tidligere led i kæden, og der ydes ej heller godtgørelse for disse.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17, stk. 3, fastsætter, at medlemmer af de amerikanske styrker og pårørende, som på dansk territorium har eller bruger radio- og tv-modtageapparater samt enheder med mulighed for internetopkobling, er fritaget for afgifter, licens, gebyrer og lignende vedrørende denne brug eller besiddelse.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17, stk. 4, fastsætter, at motorkøretøjer, der ejes af medlemmer af de amerikanske styrker og pårørende, er fritaget for dansk beskatning af besiddelse og brug af biler på danske veje, registreringsafgift og lignende. Fritagelsen gælder ikke for betaling af vej-, bro- og tunnelafgift på samme måde som den almindelige danske befolkning. Den omfattede personkreds skal derfor ikke betale registreringsafgift eller periodiske afgifter i form af bl.a. vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-ejerafgift for deres køretøjer i Danmark.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17, stk. 5, fastsætter, at fritagelsen for indkomstskat i henhold til NATO SOFA artikel X endvidere gælder indkomst, der oppebæres af medlemmer af de amerikanske styrker, pårørende, der hverken er danske statsborgere eller har sædvanlig bopæl i Danmark, og amerikanske leverandører og som hidrører fra ansættelse ved de organisationer, der er nævnt i forsvarssamarbejdsaftalens artikel 2, stk. 3, og aktiviteter nævnt i denne aftales artikel 21 og 22, samt fra kilder uden for Danmarks grænser.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 17, stk. 6, fastsætter, at dansk lovgivnings bestemmelser vedrørende arbejdsgiveres og selvstændige erhvervsdrivendes pligt til at indeholde eller forudbetale indkomstskat og socialt sikringsbidrag ikke gælder for indkomst, der ikke er skattepligtig i Danmark. Dette medfører, at arbejdsgiverne i forhold til de pågældende ansatte ikke vil skulle betale de bidrag, der fremgår af bekendtgørelse nr. 1622 af 12. december 2023 om Arbejdsmarkedets Tillægspensions fælles opkrævning af bidrag m.v.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 1, 1. pkt., fastsætter, at det med henvisning til NATO SOFA artikel XI er tilladt at indføre varer, materiel, forsyninger, udstyr og andre ejendele til dansk territorium, som (a) indføres af de amerikanske styrker, (b) er beregnet til slutbrug hos de amerikanske styrker eller på vegne af disse, herunder til understøttelse af militære velfærdstjenester, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 21 og 22, (c) skal bruges eller forbruges som led i opfyldelsen af en kontrakt med de amerikanske styrker eller på disses vegne eller (d) skal inkorporeres i genstande eller faciliteter, der benyttes af de amerikanske styrker.
Der opkræves ikke told, import-, registreringsafgifter eller lignende, herunder bl.a. brugsskatter, punktafgifter og moms i forbindelse med sådan indførsel, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 1, 2. pkt.
Udførsel af varer, materiel, forsyninger, udstyr og andre ejendele, jf. stk. 1, fra dansk territorium er derudover fritaget for dansk eksporttold, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 2.
Fritagelse for punktafgifter indrømmes alene for de punktafgifter, der svares ved overgangen til forbrug, eller som fremgår af fakturaen, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 3. Fritagelsen omfatter ikke punktafgifter, der pålægges i tidligere led i kæden, og der ydes ej heller godtgørelse for disse.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 4, 1. pkt., fastsætter, at parterne samarbejder i nødvendigt omfang for at sikre, at nævnte varer, materiel, forsyninger, udstyr og andre ejendele alene indføres i rimelige mængder.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 4, 2. pkt., fastsætter, at de amerikanske styrker over for de danske myndigheder skal attestere, jf. NATO SOFA artikel XI, stk. 4, at nævnte varer, materiel, forsyninger, udstyr og andre ejendele er berettiget til fritagelserne i overensstemmelse med vilkårene i artikel 18. Deponering af attesten anses for at opfylde alle danske myndighedskrav vedrørende toldkontrol for de varer, der indføres og udføres af de amerikanske styrker eller på disses vegne i henhold til denne artikel, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 4, 3. pkt.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 4, 4. pkt., fastlægger, at såfremt de nævnte varer, materiel, forsyninger, udstyr og andre ejendele indføres af de amerikanske leverandører eller danske leverandører i henhold til bestemmelserne i aftalen, er de amerikanske styrker forpligtet til at forlange, at leverandørerne udelukkende benytter effekterne til opfyldelse af kontrakter med de amerikanske styrker.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 5, fastsætter, at varer, materiel, forsyninger, udstyr og andre ejendele, jf. stk. 1, er fritaget for eventuelle skatter, som ellers skulle betales efter indførslen eller anskaffelsen heraf.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 19, stk. 1, fastsætter, at medlemmer af de amerikanske styrker og amerikanske leverandører under deres tjeneste på dansk territorium told- og skattefrit kan indføre personlige ejendele, møbler, 1 privat motorkøretøj pr. person, der er fyldt 18 år, og andre varer, der er beregnet til egen eller husstandens brug eller forbrug. Bestemmelsen har til formål at sikre, at den omfattede personkreds i bestemmelsen kan medtage flyttegods i forbindelse med udstationering til dansk territorium Sådanne indførsler må ikke overstige et rimeligt omfang til privat brug og må ikke som følge af deres natur eller antal indikere, at varerne indføres til kommercielle formål. Disse fritagelser gælder også for pårørende, jf. definitionen i forsvarssamarbejdsaftalens artikel 2, stk. 6. Dette privilegium gælder ikke kun disse personers ejendele, men også varer, der sendes til dem som gave eller leveres til dem som led i opfyldelsen af kontrakter med personer, der ikke er bosiddende på dansk territorium.
Fritagelse for punktafgifter indrømmes alene for de punktafgifter, der svares ved overgangen til forbrug, eller som fremgår af fakturaen, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 19, stk. 2. Fritagelsen omfatter derfor ikke punktafgifter, der pålægges i tidligere led i kæden, og der ydes ej heller godtgørelse for disse.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 19, stk. 3, fastsætter, at de varer m.v., der er anført i stk. 1, og andre varer, der anskaffes skatte- og/eller afgiftsfrit, ikke må sælges eller på anden måde overdrages til personer på dansk territorium, som ikke selv er berettiget til at indføre disse toldfrit, medmindre overdragelsen er godkendt af de rette danske myndigheder. En sådan godkendelse er ikke nødvendig for gaver til velgørende formål. Det er slutmodtageren af varerne, der er ansvarlig for at betale eventuelle skyldige afgifter som følge af transaktioner med personer, der ikke er berettiget til at indføre sådanne varer. Medlemmer af de amerikanske styrker, pårørende og amerikanske leverandører kan frit overdrage de i stk. 1 ovenfor anførte ejendele internt blandt sig selv, og disse overdragelser er skatte- og/eller afgiftsfri. De amerikanske styrker fører en oversigt over sådanne overdragelser af skatte- eller afgiftsfri produkter. De danske myndigheder skal godtage behørigt foretagne politianmeldelser af tyveri af told- og afgiftsfrie varer tilhørende medlemmer af de amerikanske styrker, pårørende og amerikanske leverandører, og disse personer er således fritaget for at betale tolden eller afgifterne.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 19, stk. 4, fastsætter, at medlemmer af de amerikanske styrker, pårørende og amerikanske leverandører ikke skal betale eksporttold og -afgifter ved genudførsel (eller udførsel) af eventuelle varer, som de har indført til (eller erhvervet på) dansk territorium under deres tjenesteophold.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 20, stk. 1, 1. pkt., fastsætter, at Danmark træffer alle hensigtsmæssige foranstaltninger for at sikre hurtig og smidig toldbehandling af effekter, der indføres til og udføres fra Danmark i henhold til aftalen. En eventuel toldkontrol skal gennemføres hurtigst muligt, jf. artikel 20, stk. 1, 2. pkt.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 20, stk. 2, 1. pkt., fastsætter, at toldkontrol i henhold til aftalen skal gennemføres i overensstemmelse med procedurer, der aftales i fællesskab mellem de rette danske myndigheder og de amerikanske styrker.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 20, stk. 2, 2. pkt., fastsætter videre, at en eventuel toldkontrol, som de danske toldmyndigheder måtte udføre på indgående eller udgående personlige ejendele tilhørende medlemmer af de amerikanske styrker eller pårørende, sker, når ejendelene afleveres på eller afhentes fra den pågældendes bopæl eller efter gensidigt fastlagte procedurer.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 20, stk. 3, 1. pkt., fastsætter, at der ikke foretages kontrol af officielle dokumenter, der er behørigt markeret som sådanne i overensstemmelse med NATO SOFA artikel XI, stk. 3, ligesom de skal være attesteret af de relevante amerikanske militære myndigheder som værende officielle amerikanske dokumenter.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 20, stk. 4, 1. pkt., fastsætter, at de amerikanske militære myndigheder forpligter sig til at indføre de nødvendige foranstaltninger på de steder, hvor der er amerikanske styrker til stede, for at forebygge misbrug af de rettigheder, som følger af toldbestemmelserne i NATO SOFA og forsvarssamarbejdsaftalen.
De amerikanske militære myndigheder og de danske myndigheder samarbejder om at efterforske eventuelle påståede overtrædelser af toldreglerne, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 20, stk. 4, 2. pkt.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 21, stk. 3, 1. pkt., fastsætter, at de samme officielle skatte- og afgiftsfritagelser, der gælder for de amerikanske styrker, også gælder for de tjenester og de organisationer, der er nævnt i forsvarssamarbejdsaftalens artikel 21, stk. 1 og 2, da disse indgår som en integreret del i driften af det amerikanske militær. Bestemmelsen har den virkning, at de i artiklen 21, stk. 1 og stk. 2, nævnte tjenester og organisationer, der stilles til rådighed af de amerikanske styrker, omfattes af de officielle skatte- og afgiftsfritagelser, der gælder de amerikanske styrker efter denne aftales artikel 16.
Der kan ikke stilles krav om opkrævning eller betaling af skatter eller afgifter eller lignende gebyrer af sådanne tjenester og organisationer for aktiviteter forbundet med deres drift, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 21, stk. 3, 3. pkt.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 21, stk. 4, 1. pkt., fastsætter, at de amerikanske styrker træffer hensigtsmæssige foranstaltninger til at forhindre, at de varer og effekter, som indføres til eller erhverves på dansk territorium af de tjenester og den virksomhed, som er anført i aftalens artikel 21, stk. 1 og 2, sælges til personer, som ikke er berettiget til at benytte sig af disse tjenester og organisationer.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 22, stk. 3, fastsætter, at de amerikanske styrkers officielle post er undtaget fra kontrol, undersøgelse og beslaglæggelse i overensstemmelse med NATO SOFA artikel XI, stk. 3.
Bestemmelsen vil have den virkning, at officiel post, der indeholder officielle dokumenter, der er anmærket korrekt og ledsages af korrekt dokumentation, jf. NATO SOFA, artikel XI, stk. 3, er undtaget for kontrol.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 22, stk. 4, fastsætter, at toldkontrol af ikke-officiel post, der sendes med militærpost, sker i overensstemmelse med gensidigt fastlagte procedurer.
Bestemmelsen vil have den virkning, at de nærmere procedurer for toldkontrol af ikke-officiel post aftales gensidigt mellem relevante danske og amerikanske myndigheder.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 26, 2. pkt., fastsætter, at amerikanske leverandører er fritaget for al selskabsskat, der alene hidrører fra leveringen af varer eller tjenesteydelser til de amerikanske styrker eller opførelse af faciliteter for de amerikanske styrker på dansk territorium.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 26, 3. pkt., fastsætter, at amerikanske leverandører heller ikke skal pålægges nogen form for indkomst- eller overskudsskat af Danmark af den del af indkomsten eller overskuddet, som hidrører fra en kontrakt eller underleverandørkontrakt med de amerikanske styrker.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 28, stk. 1, 1. pkt., fastsætter, at de amerikanske styrker, amerikanske leverandører og danske leverandører ved brug af vand, elektricitet og andre offentlige forsyningstjenester fritages for skatter eller andre offentlige gebyrer eller betalinger i overensstemmelse med forsvarssamarbejdsaftalens artikel 16.
Som nævnt ovenfor indeholder forsvarssamarbejdsaftalens artikel 16 regler om skatte- og afgiftsfritagelser i forbindelse med officielle anskaffelser foretaget af de amerikanske styrker eller på disses vegne som defineret i forsvarssamarbejdsaftalens artikel 2, stk. 1. Skatte- og afgiftsfritagelse forudsætter således, at de amerikanske styrker er endelig slutbruger af det indkøbte, at det indkøbte skal anvendes til opfyldelse af en kontrakt indgået med de amerikanske styrker eller på disses vegne, eller at det indkøbte skal inkorporeres i effekter eller faciliteter, der benyttes af de amerikanske styrker. Det følger af forsvarssamarbejdsaftalen, at de amerikanske styrker skal indlevere passende dokumentation for, at de indkøbte varer m.v. er indkøbt til brug for de amerikanske styrker.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.9 i de almindelige bemærkninger.