LOV nr 698 af 20/06/2025
Forsvarsministeriet
Lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. § 1
Amerikanske styrker kan udføre opgaver i Danmark efter aftale om forsvarssamarbejde af 21. december 2023 mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater (forsvarssamarbejdsaftalen), jf. bilag 1.
Forarbejder til Lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. § 1
RetsinformationAmerikanske styrker kan i dag alene udføre opgaver i Danmark efter en konkret aftale med danske myndigheder. Amerikanske styrkers retsstilling er i den forbindelse som udgangspunkt reguleret af lov nr. 143 af 29. april 1955 om retsstillingen for styrker tilhørende deltagerne i NATO og Partnerskab for Fred m.v., som ændret ved lov nr. 201 af 7. april 1999, (herefter NATO-styrkeloven).
Det foreslås i § 1, at amerikanske styrker kan udføre opgaver i Danmark efter aftale om forsvarssamarbejde af 21. december 2023 mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater (forsvarssamarbejdsaftalen), jf. bilag 1.
Henset til, at forsvarssamarbejdsaftalen vil få en væsentlig praktisk betydning for amerikanske styrkers tilstedeværelse og opgavevaretagelse i Danmark samt samarbejdet mellem det amerikanske og det danske Forsvar herom, finder Forsvarsministeriet det rigtigst, at der i lovteksten indsættes en selvstændig hjemmel for amerikanske styrkers adgang til at udføre opgaver i Danmark efter forsvarssamarbejdsaftalen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at amerikanske styrker på de vilkår og i det omfang, det er aftalt i forsvarssamarbejdsaftalen, kan udføre militære opgaver på dansk territorium. Disse opgaver vil omfatte bl.a. udstationering af personel, opbevaring af militært materiel og udstyr, vedligeholdelse, træning og udførelse af øvelsesaktiviteter, jf. herved forsvarssamarbejdsaftalens artikel 3 og 4.
Udgangspunktet efter forsvarssamarbejdsaftalen er, at Danmark har ansvaret for at sikre og beskytte de amerikanske styrker, deres materiel og oplysninger m.v., jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 6, stk. 1.
Amerikanske styrker skal dog efter forsvarssamarbejdsaftalen kunne bestemme og håndhæve adgangen til de aftalte anlæg og områder eller dele af disse, som er stillet til rådighed for de amerikanske styrker til deres eksklusive brug, herunder at ekskludere personer fra at få adgang til områderne (etablering og håndhævelse af adgangskontrol), jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 3, stk. 2.
Amerikanske styrker skal efter forsvarssamarbejdsaftalen også kunne udøve alle rettigheder og beføjelser, der er nødvendige for de amerikanske styrkers brug, drift og forsvar af samt kontrol over de aftalte anlæg og områder, herunder iværksætte forholdsmæssige foranstaltninger til at opretholde eller genoprette orden og beskytte amerikanske styrker, amerikanske leverandører, danske leverandører og pårørende, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 6, stk. 2.
Det er i forsvarssamarbejdsaftalen fastsat, at amerikanske styrker skal koordinere sikkerhedsplaner, herunder etablere samarbejdsprocedurer vedrørende sikkerhedsforanstaltninger, med de relevante myndigheder i Danmark. Der vil således være en løbende koordinering mellem danske og amerikanske myndigheder om de amerikanske styrkers sikkerhedsforanstaltninger i Danmark.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens bilag A omfatter de aftalte anlæg og områder de tre flyvestationer i Karup, Skrydstrup og Aalborg. Bilag A er en integreret del af aftalen, og de aftalte anlæg og områder kan ifølge aftalens artikel 30 ændres ved skriftlig aftale mellem parterne eller deres administrative repræsentanter. Hvis forsvarssamarbejdsaftalen på et tidspunkt måtte blive geografisk begrænset eller udvidet, vil den foreslåede bestemmelse også omfatte disse områder.
Ved »amerikanske styrker« forstås i overensstemmelse forsvarssamarbejdsaftalens artikel 2, stk. 1, enheden bestående af styrken og det civile element samt al ejendom og officielle amerikanske oplysninger, al udstyr og alt materiel (herunder køretøjer, skibe og luftfartøjer, der benyttes af USA eller på USA's vegne). For en nærmere gennemgang af forsvarssamarbejdsaftalens definition af ”styrken” og ”det civile element” henvises til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
For så vidt angår spørgsmålet om disciplinær jurisdiktion henvises til § 2 og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.1 i de almindelige bemærkninger.