LOV nr 718 af 13/06/2023
Erhvervsministeriet
Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 204
Når et forsikringsselskab overdrager en arbejdsulykkeforsikringsbestand til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, jf. § 200, stk. 3, 3. pkt., § 205 eller § 264, stk. 3, skal forsikringsselskabet samtidig overdrage de forsikringsmæssige hensættelser til regnskab, der knytter sig til bestanden. Forsikringsselskabet skal endvidere overdrage aktiver, der modsvarer de forsikringsmæssige hensættelser. Endelig skal forsikringsselskabet overdrage et beløb, der svarer til den del af selskabets kapitalkrav, som vedrører de overførte aktiver og passiver.
Stk. 2. Størrelsen af de beløb, som forsikringsselskabet skal overdrage til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber efter stk. 1, fastsættes på baggrund af en uvildig undersøgelse af selskabets arbejdsulykkesforsikringsbestand. Forsikringsselskabet afholder udgifterne forbundet med undersøgelsen.
Stk. 3. Den uvildige undersøgelse skal foretages af en eller flere sagkyndige personer. Forsikringsselskabet udpeger den eller de sagkyndige personer inden for en frist fastsat af Finanstilsynet. Finanstilsynet skal godkende de foreslåede sagkyndige personer.
Stk. 4. Forsikringsselskabet skal give de sagkyndige personer de oplysninger, der er nødvendige for gennemførelsen af den uvildige undersøgelse.
Stk. 5. Resultatet af den uvildige undersøgelse skal afgives i en skriftlig rapport. Udkast til rapport skal foreligge til Finanstilsynets godkendelse inden for en frist fastsat af Finanstilsynet.
Stk. 6. Når Garantifonden for skadesforsikringsselskaber har taget arbejdsulykkesforsikringsbestanden under administration og modtaget de beløb, som fastsættes ved den uvildige undersøgelse, jf. stk. 2, 1. pkt., kan Garantifonden for skadesforsikringsselskaber ikke gøre krav gældende over for forsikringsselskabet for manglende beløb til dækning af de forsikringsmæssige hensættelser. Tilsvarende kan forsikringsselskabet ikke gøre krav gældende over for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber for eventuelle overskydende beløb efter afviklingen af den overdragne bestand.
Stk. 7. Stk. 1-6 finder ikke anvendelse, når et forsikringsselskab afvikles ved konkurs.
Forarbejder til Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 204
RetsinformationEfter § 226, stk. 3, 3. pkt., i lov om finansiel virksomhed, kan Finanstilsynet beslutte, at et forsikringsselskabs arbejdsulykkesforsikringsbestand tages under administration af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, når selskabets tilladelse til at drive arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed inddrages. Bestemmelsen foreslås videreført ved lovforslagets § 200, stk. 3, 3. pkt.
§ 230 a i lov om finansiel virksomhed fastsætter de nærmere regler for overdragelsen af en arbejdsulykkesforsikringsbestand til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, herunder at forsikringsselskabet pligt til at overdrage de forsikringsmæssige hensættelser, der knytter sig til bestanden.
§ 230 a, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed fastsætter, at størrelsen af de beløb, som forsikringsselskabet skal overdrage til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber efter stk. 1, fastsættes på baggrund af en uvildig undersøgelse af selskabets arbejdsulykkesforsikringsbestand.
Det følger af bemærkningerne til § 230 a, at der ved udøvelse af skønnet over, hvor stor kapital der skal overføres, tilstræbes ikke væsentligt at ændre selskabets solvensdækning, jf. Folketingstidende, tillæg A, L 193 som fremsat, side 90.
Den gældende § 234 a i lov om finansiel virksomhed bestemmer, at kurator forlods anvender aktiverne i et skadesforsikringsselskab til fyldestgørelse af forsikringstagerne og de sikrede. Forsikringstagerne og de sikrede viger dog for de fordringer, der er nævnt i konkurslovens §§ 93 og 94. Bestemmelsen i den gældende § 234 a i lov om finansiel virksomhed foreslås videreført i forslaget til § 210.
Efter den gældende § 9, stk. 1, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 2067 af 12. november 2021, indtræder Garantifonden i det omfang, den har ydet dækning i forsikringstagerens eller den sikredes krav mod det forsikringsselskab, der er gået konkurs.
Eftersom Garantifonden indtræder i forsikringstagerens eller den sikredes krav efter den gældende § 9, stk. 1, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, opnår Garantifonden samme fortrinsstilling i konkursordenen som forsikringstageren eller den sikrede, jf. § 234 a i lov om finansiel virksomhed, som foreslås videreført i lovforslagets § 210.
Med den foreslåede § 204 videreføres § 230 a i lov om finansiel virksomhed med mindre redaktionelle ændringer af ikke-materiel karakter samt en præcisering af, at de forsikringsmæssige hensættelser i bestemmelsen er de foriskringsmæssige hensættelser til regnskab. Desuden tilpasses henvisningerne i bestemmelsen til de relevante bestemmelser i dette lovforslag.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at når et forsikringsselskab overdrager en arbejdsulykkesforsikringsbestand til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, jf. § 200, stk. 3, 3. pkt., § 205 eller 264, stk. 3, skal forsikringsselskabet samtidig overdrage de forsikringsmæssige hensættelser til regnskab, der knytter sig til bestanden.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at det i forbindelse med overdragelsen af arbejdsulykkesforsikringsbestanden skal fastslås, hvor stor en del af selskabets samlede hensættelser til regnskab, der knytter sig til arbejdsulykkesforsikringsbestanden, så hensættelserne kan overdrages til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber i forbindelse med porteføljeoverdragelsen.
Størrelsen af de beløb, som forsikringsselskabet skal overdrage fastsættes på baggrund af en uvildig undersøgelse i henhold til lovforslagets § 204, stk. 2.
Ved fastsættelse af beløbet skal de sagkyndige personer, som forestår den uvildige undersøgelse, vurdere, om fortjenstmargen skal overdrages. De sagkyndige personer skal ved vurderingen tilstræbe det resultat, der vil påvirke selskabets solvensdækning mindst muligt.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at forsikringsselskabet endvidere skal overdrage aktiver, der modsvarer de forsikringsmæssige hensættelser, herunder de genforsikringsaktiver, der knytter sig til arbejdsulykkesforsikringsbestanden.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at det i forbindelse med overdragelsen af arbejdsulykkesforsikringsbestanden skal fastslås, hvor stor en del af selskabets samlede aktiver, herunder genforsikringsaktiver, der knytter sig til arbejdsulykkesforsikringsbestanden, så aktiverne kan overdrages til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber i forbindelse med porteføljeoverdragelsen.
Det foreslås i stk. 1, 3. pkt., at forsikringsselskabet skal overdrage et beløb, der svarer til den del af selskabets kapitalkrav, som vedrører de overførte aktiver og passiver.
Et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed, kan drive forsikringsvirksomhed indenfor forskellige forsikringsklasser. Ved inddragelse af en tilladelse til at drive arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed skal overdragelsen af arbejdsulykkesforsikringsbestanden kunne ske uafhængigt af den resterende forsikringsforretning. Den foreslåede bestemmelse har til formål, at det ved udøvelse af skønnet over, hvor stor kapital der skal overføres, tilstræbes, at selskabets solvensdækning ikke ændres væsentligt. Dermed tilstræbes det, at den resterende forsikringsforretning kan drives videre i selskabet, efter at selskabet har fået inddraget sin tilladelse til at drive arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed.
Modsat er det hensigten, at selskabet ikke opnår en utilbørlig fordel ved inddragelsen af tilladelsen til at drive arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed. Dette sikres ved, at selskabets kapital skal indgå som en del af selskabets solvensdækning, som er en forudsætning for, at selskabet kan fortsætte driften. På denne måde sikres en balance mellem hensynet til, at Garantifonden tilføres tilstrækkelige midler, og at inddragelse af tilladelse til at drive arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed ikke automatisk bevirker selskabets konkurs.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 medfører således samlet set, at samtlige af de rettigheder, der knytter sig til en arbejdsulykkesforsikringsbestand, skal overdrages til Garantifonden, samtidig med at Finanstilsynet inddrager et forsikringsselskabs tilladelse til at drive arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed.
Formålet med bestemmelsen er således at sikre, at Garantifonden, i forbindelse med overtagelse af en arbejdsulykkesforsikringsbestand, bliver tilført tilstrækkelige midler til opfyldelse af de forpligtelser, som følger af overtagelsen af arbejdsulykkesforsikringsbestanden. Bestemmelsen skal samtidig sikre, at Garantifonden ved overtagelsen af arbejdsulykkesforsikringsbestanden indtræder i forsikringstagernes rettigheder, herunder den fortrinsstilling, der følger af den gældende § 234 a i lov om finansiel virksomhed, der foreslås videreført i § 210.
Endvidere foreslås det, at manglende overholdelse af pligten i stk. 1 kan straffes med bøde, jf. forslaget til § 312, stk. 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil. Ansvarssubjektet er et forsikringsselskab.
Det strafbare vil bestå i, at selskabet ikke efterlever sine forpligtelser efter stk. 1 til at overdrage hensættelser, aktiver, herunder genforsikringsaktiver, og et beløb, der svarer til den del af selskabets kapitalkrav, som vedrører de overførte aktiver og passiver.
Det følger af det foreslåede stk. 2, 1. pkt., at størrelsen af de beløb, som forsikringsselskabet skal overdrage til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber efter det foreslåede stk. 1, fastsættes på baggrund af en uvildig undersøgelse af selskabets arbejdsulykkesforsikringsbestand.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at Garantifonden for skadesforsikringsselskaber modtager et beløb, der modsvarer de forpligtelser, som Garantifonden for skadesforsikringsselskaber overtager fra det pågældende forsikringsselskab.
Det følger af det foreslåede stk. 2, 2. pkt., at forsikringsselskabet afholder udgifterne forbundet med undersøgelsen.
Det følger af det foreslåede stk. 3, 1. pkt., at den uvildige undersøgelse skal foretages af en eller flere sagkyndige personer.
Bestemmelsen vil indebære, at Finanstilsynet anmoder forsikringsselskabet om at indstille en eller flere sagkyndige personer til at forestå den uvildige undersøgelse.
Ved sagkyndige personer forstås eksempelvis aktuarer eller andre fagpersoner med kendskab til forsikringsmatematik.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre, at den udpegede sagkyndige har de fornødne uddannelsesmæssige forudsætninger for at kunne forestå undersøgelsen efter § 204.
Det følger af det foreslåede stk. 3, 2. pkt., at forsikringsselskabet udpeger den eller de sagkyndige personer indenfor en frist fastsat af Finanstilsynet.
Finanstilsynet fastsætter fristen under hensyntagen til størrelsen og kompleksiteten af den bestand, som skal overdrages til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber.
Det følger af det foreslåede stk. 3, 3. pkt., at Finanstilsynet skal godkende de foreslåede sagkyndige personer.
De foreslåede bestemmelser indebærer, at Finanstilsynet skal vurdere, om den eller de foreslåede sagkyndige personer kan anses for uvildige samt er i besiddelse af de fornødne kompetencer og dermed kan udpeges som sagkyndig. Såfremt de indstillede sagkyndige ikke vurderes egnede og uvildige, kan Finanstilsynet afvise den eller de foreslåede sagkyndige og udpege andre sagkyndige personer. Afvisning kan f.eks. ske under hensynstagen til eventuelle interessekonflikter, eller såfremt Finanstilsynet vurderer, at de foreslåede sagkyndige ikke besidder de fornødne faglige kompetencer. Det centrale for Finanstilsynets afgørelse af, hvorvidt den eller de sagkyndige er uvildige, er, om de har tilknytning til virksomheden, eller om der i øvrigt foreligger forhold, der efter Finanstilsynets vurdering kan rejse tvivl om de pågældendes uvildighed i forhold til virksomheden. Ved vurderingen kan det bl.a. indgå, hvorvidt den sagkyndige opfylder habilitetskrav, svarende til konkurslovens § 238 samt den relevante brancheorganisations eventuelle egne habilitetskrav. Det vil være Finanstilsynets bestyrelse, der samtidig med afgørelsen om påbuddet tager stilling til, om den eller de sagkyndige personer, som forsikringsselskabet har indstillet, kan udpeges, eller om der skal vælges en anden.
Udgifterne til den eller de sagkyndige personer afholdes af forsikringsselskabet, jf. forslaget til stk. 2, 2. pkt.
Endvidere foreslås det, at manglende overholdelse af pligten i stk. 3 kan straffes med bøde, jf. lovforslagets § 312, stk. 1, nr. 1. Ansvarssubjektet er forsikringsselskabet.
Den strafbare handling i stk. 3 består i, at selskabet ikke indenfor den af Finanstilsynet fastsatte frist udpeger den eller de sagkyndige personer, som skal foretage den uvildige undersøgelse af selskabets arbejdsulykkesforsikringsbestand.
Det foreslås i stk. 4, at forsikringsselskabet skal give de sagkyndige personer de oplysninger, der er nødvendige for gennemførelsen af den uvildige undersøgelse.
Da det er Finanstilsynet, der i sidste ende godkender den eller de sagkyndige personer, vil de i forhold til forsikringsselskabet være at opfatte som repræsentanter for Finanstilsynet. Dette vil indebære, at den eller de sagkyndige i vidt omfang vil have adgang til oplysninger i samme omfang, som hvis Finanstilsynet selv forestod undersøgelsen.
Med den foreslåede bestemmelse sikres klarhed over, at den eller de sagkyndige personer kan få de oplysninger til brug for undersøgelsen af det pågældende forsikringsselskab, som den eller de sagkyndige finder nødvendige, svarende til at Finanstilsynet selv forestod undersøgelsen, jf. forslagets § 267.
Endvidere foreslås det, at manglende overholdelse af pligten i stk. 4 kan straffes med bøde, jf. forslaget til § 312, stk. 1, nr. 1.
Den strafbare handling i stk. 4 består i, at forsikringsselskabet ikke giver den eller de sagkyndige personer de oplysninger, der er nødvendige for gennemførelsen af den uvildige undersøgelse. Hensigten med at strafbelægge bestemmelsen er, at de sagkyndige personer rettidigt modtager de nødvendige oplysninger, således at rapporten kan udarbejdes indenfor fristen, under hensyntagen til at aktiver og forsikringsmæssige hensættelser skal overdrages samtidig med de pligter, der følger af arbejdsulykkesforsikringsbestanden.
Det følger af det foreslåede stk. 5, 1. pkt., at resultatet af den uvildige undersøgelse skal afgives i en skriftlig rapport.
Det følger af det foreslåede stk. 5, 2. pkt., at udkast til rapport skal sendes til Finanstilsynets godkendelse indenfor en frist fastsat af Finanstilsynet.
Finanstilsynet vil efter den foreslåede bestemmelse fastsætte en frist for indsendelse af den skriftlige rapport, når de sagkyndige personer er udpeget. Finanstilsynet vil i samarbejde med de sagkyndige personer fastsætte fristen og vil i den forbindelse inddrage de sagkyndige personers vurdering af omfanget af opgaven. Ved fastlæggelse af fristen skal størrelsen af arbejdsulykkesforsikringsbestanden og kvaliteten af forsikringsselskabets data indgå i vurderingen.
Formålet med rapporten er, at der dannes et retvisende billede af selskabets hensættelser, aktiver, herunder genforsikringsaktiver, og det beløb, der svarer til den del af selskabets kapitalkrav, som vedrører de overførte aktiver og passiver, jf. § 204, stk. 1, så Garantifonden for skadesforsikringsselskaber i forbindelse med overtagelse af arbejdsulykkesforsikringsbestanden modtager de økonomiske rettigheder og forpligtelser, der knytter sig til arbejdsulykkesforsikringsbestanden.
Det forudsættes, at Finanstilsynets godkendelse af den endelige rapport sker indenfor rimelig tid under hensynstagen til rapportens omfang og kompleksitet.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 1. pkt., at når Garantifonden for skadesforsikringsselskaber har taget arbejdsulykkesforsikringsbestanden under administration og modtaget de beløb, som følger af den uvildige undersøgelse, jf. stk. 2, 1. pkt., kan Garantifonden ikke gøre krav gældende over for forsikringsselskabet for manglende beløb til dækning af de forsikringsmæssige hensættelser.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at overdragelsen til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber sker til fuld og endelig opgørelse af arbejdsulykkesforsikringsbestanden.
Den foreslåede bestemmelse har dermed til formål at skabe forudsigelighed for forsikringsselskabet om, hvad det skal overdrage til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, når Garantifonden for skadesforsikringsselskaber overtager administrationen af selskabets arbejdsulykkesforsikringsbestand. Dette vil være relevant i de tilfælde, hvor bestanden udvikler sig negativt i forhold til, hvad der blev antaget ved den skriftlige rapport efter det foreslåede stk. 4.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 2. pkt., at forsikringsselskabet tilsvarende ikke kan gøre krav gældende over for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber for eventuelle overskydende beløb efter afviklingen af den overdragne bestand.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at forsikringsselskabet ikke senere hen vil kunne gøre krav gældende over for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, hvis det viser sig, at bestanden udvikler sig mere positivt end antaget i den skriftlige rapport fra de sagkyndige personer.
Det følger af det foreslåede stk. 7, at stk. 1-6 ikke finder anvendelse, når et forsikringsselskab afvikles ved konkurs.
Forslaget betyder, at der ved et forsikringsselskabs konkurs ikke skal ske overdragelse af beløb til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, samtidig med at Garantifonden for skadesforsikringsselskaber overtager administrationen af selskabets arbejdsulykkesforsikringsbestand. Endvidere skal der ikke foretages en uvildig undersøgelse af den arbejdsulykkesforsikringsbestand, som Garantifonden for skadesforsikringsselskaber overtager. Garantifonden for skadesforsikringsselskaber vil i stedet skulle anmelde sit krav i konkursboet efter forsikringsselskabet.
I henhold til lovforslagets § 210 har alle forsikringstagere og sikrede i et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed, en fortrinsret til at blive fyldestgjort i et forsikringsselskabs aktiver. Garantifonden for skadesforsikringsselskaber indtræder, i det omfang den har ydet dækning, i forsikringstagerens eller den sikredes krav mod det forsikringsselskab, der er gået konkurs, jf. § 9, stk. 1, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber. Garantifonden for skadesforsikringsselskaber opnår således samme fortrinsstilling i konkursboet, som forsikringsselskabets forsikringstagere og sikrede, jf. forslagets § 210.