Et nationalt naturfagscenter er en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning.
Stk. 2. Centeret har til formål at styrke kvaliteten af undervisning i naturfag og naturvidenskab og fremme interessen for og rekrutteringen til uddannelse og beskæftigelse inden for naturvidenskab. Centeret skal desuden bidrage til at styrke videngrundlaget for fornyelse og udvikling af undervisning i naturfag og naturvidenskab.
Centeret udvikler, indsamler og formidler viden inden for undervisning i naturfag og naturvidenskab. Centeret samarbejder med undervisningsministeren og andre relevante offentlige og private interessenter inden for centerets virke. Centeret formidler resultaterne af centerets arbejde og øvrige aktiviteter til relevante offentlige og private interessenter og offentligheden i øvrigt.
Stk. 2. Centeret kan gennemføre andre aktiviteter, herunder konsulentbistand og rådgivning, i det omfang det er foreneligt med varetagelsen af centerets opgaver efter stk. 1.
Centeret ledes af en centerbestyrelse, der er ansvarlig for centerets virke. Centerbestyrelsen består af op til 7 medlemmer, der udpeges i deres personlige egenskab:
Op til 5 medlemmer udpeges af undervisningsministeren.
1 medlem udpeges af uddannelses- og forskningsministeren.
1 medlem udpeges af undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren i forening.
Stk. 2. Centerbestyrelsens funktionsperiode er 4 år. Bestyrelsesmedlemmerne kan genudpeges en gang.
Stk. 3. Centerbestyrelsen vælger sin egen formand.
Centerbestyrelsen fastsætter centerets vedtægter, der godkendes af undervisningsministeren.
Stk. 2. Centerbestyrelsen fastlægger centerets organisation i vedtægten, herunder etableringen af decentrale enheder. Bestyrelsen sikrer, at centeret deltager i nationale og internationale netværksdannelser med andre væsentlige interessenter inden for undervisning i naturfag og naturvidenskab.
Stk. 3. Undervisningsministeren bestemmer, hvor i landet centeret er placeret.
Centerbestyrelsen udarbejder efter forslag fra centerdirektøren et årsprogram for centerets virksomhed, herunder indsatsområder, et budget for centerets virksomhed, centerets regnskab og en årsberetning over centerets aktiviteter i det seneste år. Nærmere regler herfor fastsættes i centerets vedtægter, jf. § 5.
Stk. 2. Centerets årsprogram skal godkendes af undervisningsministeren og herefter offentliggøres.
Undervisningsministeren yder tilskud til centerets drift. Undervisningsministeren fastsætter nærmere betingelser for tilskuddet, herunder krav til gennemførelse af centerets aktiviteter. Tilskuddets størrelse fastsættes på de årlige bevillingslove.
Stk. 2. Centerets gennemførelse af aktiviteter efter § 2, stk. 2, for myndigheder, andre offentlige institutioner og uddannelsesinstitutioner kan ske mod anvisning af finansiering hertil.
Centeret kan i overensstemmelse med sit formål modtage supplerende finansiel støtte i form af tilskud og gaver m.v. Oplysninger om eventuelle tilskud og gaver m.v. skal offentliggøres i centerets årsprogram, årsberetning og regnskab.
Stk. 2. Centeret kan inden for centerets formål drive indtægtsdækket virksomhed.
Undervisningsministeren fører tilsyn med centeret.
Stk. 2. Finder undervisningsministeren, at centerets virksomhed ikke er i overensstemmelse med denne lov, de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil, kan ministeren udstede påbud til bestyrelsen om at ændre den pågældende virksomhed.
Stk. 3. Finder undervisningsministeren, at centerets virksomhed ikke er i overensstemmelse med denne lov, de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil, eller påbud, jf. stk. 2, kan ministeren tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Tilskud, der tilbageholdes eller tilbagebetales, tilfalder staten.
Efterkommer bestyrelsen ikke påbud fra undervisningsministeren, eller forsømmer bestyrelsen i væsentlig grad at varetage sine opgaver i overensstemmelse med lovgivningen, kan ministeren beslutte, at
bestyrelsens opgaver eller dele heraf i en periode varetages af personer, der udpeges af ministeren, eller
en ny bestyrelse udpeges efter reglerne i centerets vedtægt.
Stk. 2. Bringer bestyrelsen ved sine dispositioner centerets videreførelse i fare, kan undervisningsministeren beslutte, at bestyrelsen straks træder tilbage, og kan i forbindelse hermed beslutte, at bestyrelsens opgaver i en periode fastsat af ministeren, eller indtil der efter ministerens bestemmelse er udpeget en ny bestyrelse efter reglerne i centerets vedtægt, varetages af personer, der udpeges af ministeren.
Har undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan styrelsens afgørelser ikke indbringes for ministeren.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan dog fastsætte regler om, at visse typer af afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen, i et nærmere bestemt omfang kan indbringes for ministeren. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om adgangen til at klage og fremgangsmåden herved.
Undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger fra centeret om centerets virksomhed, herunder aktiviteter efter §§ 8 og 9, personale, udstyr, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb, aftaler om afsætning af centerets produktion og andre aftaler, centerets drift i øvrigt, og om bestyrelsens medlemmer, jf. § 3, til brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af tilsyn og udarbejdelse af statistik.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan bestemme, at de i stk. 1 nævnte oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen skal ske, og fastsætte krav til kontrol og sikkerhedsforanstaltninger.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem centeret og Undervisningsministeriet og mellem centeret og andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets lovgivning, herunder om anvendelse af digital signatur.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem centeret og elever, studerende m.v., herunder om anvendelse af digital signatur.
Det følger af § 1, 1. pkt., og § 3 i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, at undervisningsministeren opretter et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, og at centeret etableres som en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning.
Det følger af den foreslåede § 1, stk. 1, at centeret benævnes et nationalt naturfagscenter og vil være en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning.
Med lovforslaget foreslås ændring af centerets benævnelse »et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed« til »et nationalt naturfagscenter«. Ændringen sker som følge af de opdateringer og ajourføringer af centerets lovgrundlag, der er angivet i lovforslaget.
Centeret vil som følge heraf fortsat være omfattet af den generelle lovgivning for den offentlige sektor, herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandsloven. Centeret vil endvidere være omfattet af lov om ligestilling af kvinder og mænd efter reglerne for statslige forvaltningsmyndigheder. Dette indebærer f.eks., at centerbestyrelsen er omfattet af kravet om ligestilling. Endvidere gælder de særlige bestemmelser for den offentlige forvaltning i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Centeret vil derimod ikke være omfattet af fondsretten eller fondsretlige principper.
Det følger af § 1, 2. pkt., i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, at centeret har til formål, at styrke interessen for, rekrutteringen til og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Det følger af det foreslåede stk. 2, 1. pkt., at centeret vil have til formål at styrke kvaliteten af undervisning i naturfag og naturvidenskab samt fremme interessen for, og rekrutteringen til uddannelse og beskæftigelse inden for naturvidenskab. Centeret vil fortsat skulle have en understøttende rolle i forhold til at fremme naturvidenskab som en del af børns og unges dannelse, samt styrke talentudviklingen. Endvidere har centeret fortsat til opgave at fremme alle elevers, uanset køn, interesse for naturfag og naturvidenskab.
Det foreslås endvidere i stk. 2, 2. pkt., at centeret vil skulle bidrage til at styrke vidensgrundlaget for fornyelse og udviklingen af undervisning i naturfag og naturvidenskab. Centeret vil skulle være en central aktør inden for undervisning i naturfaglige og naturvidenskabelige fag og er med den nye naturvidenskabsstrategi tildelt en rolle i implementeringen af dele af strategien. Centerets formålsbestemmelse skal afspejle denne rolle.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af § 2 i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, hvilke overordnede opgaver centeret skal udføre til opfyldelsen af centerets formål. Det følger heraf, at centeret skal støtte lærerne og institutionslederne, der er de helt centrale aktører i forhold til undervisningen i natur, teknik og sundhed. Støtten retter sig mod at styrke, forny og udvikle undervisningen i natur, teknik og sundhed og tilgrænsende fagområder herunder gennem it-baserede undervisningsmaterialer, i grundskolen og ungdomsuddannelserne, og de relevante videregående uddannelser. Ved tilgrænsende fagområder tænkes først og fremmest på matematik og it. De relevante videregående uddannelser omfatter ikke mindst læreruddannelserne. Centeret skal endvidere indsamle og formidle forsknings-, udviklings- og praksisbaseret viden inden for undervisningen i natur, teknik og sundhed. Formidlingen sker bl.a. ved etablering af en web-portal og ved efter- og videreuddannelse af lærere. Centeret skal desuden understøtte netværksdannelser. Det kan fx være netværk for lærere i grundskolen i et geografisk område, netværk på tværs af institutionsformer og netværk mellem uddannelsesinstitutioner og forskningsinstitutioner, virksomheder og uformelle læringsmiljøer som museer og naturvidenskabelige centre (science-centre). Endelig kan centeret yde støtte til udviklingsprojekter, der fremmer kvaliteten og fornyelsen af undervisningen i natur, teknik og sundhed og tilgrænsende fagområder. Ved tilgrænsende fagområder tænkes først og fremmest på matematik og it. Projekter kan være samfinansierede af statslige og private midler afhængig af projektets karakter. Centeret har tillige mulighed for at kunne gennemføre andre aktiviteter, herunder konsulentbistand og rådgivning, i det omfang det er foreneligt med varetagelsen af centerets øvrige opgaver. Sådanne opgaver gennemføres som indtægtsdækket virksomhed.
Det følger af det foreslåede § 2, stk. 1, 1. pkt., at centeret vil skulle udvikle, indsamle og formidle viden inden for undervisning i naturfag og naturvidenskab. Centeret vil som hidtil skulle have til opgave at udvikle, indsamle og formidle udviklings- og praksisbaseret viden samt indsamle og formidle forskningsbaseret viden inden for undervisning i naturfag i grundskolen og undervisning i naturvidenskab på ungdomsuddannelserne samt på tilgrænsende fagområder i både grundskolen og ungdomsuddannelserne og relevante videregående uddannelser. Ved tilgrænsende fagområder tænkes først og fremmest på matematik, teknologi og anvendt naturvidenskab. Ved relevante videregående uddannelser tænkes særligt på læreruddannelsen og pædagoguddannelsen. Centeret vil endvidere som i dag have til opgave at arbejde med talentudvikling for elever inden for naturfag og naturvidenskab.
Det foreslås endvidere i § 2, stk. 1, 2. pkt., at centeret vil skulle samarbejde med undervisningsministeren og andre relevante offentlige og private interessenter inden for centerets virke. Centeret vil som hidtil skulle understøtte netværksdannelser og arbejde på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at styrke elevers læring og faglige niveau samt skolers udvikling af undervisning.
Det foreslås tillige i § 2, stk. 1, 3. pkt., at centeret vil skulle formidle resultaterne af centerets arbejde og øvrige aktiviteter til relevante offentlige og private interessenter og offentligheden i øvrigt. Centeret vil som hidtil skulle have til opgave at formidle udviklings- og praksisbaseret viden samt formidle forskningsbaseret viden inden for undervisning i naturfag i grundskolen og undervisning i naturvidenskab på ungdomsuddannelserne samt på tilgrænsende fagområder til relevante offentlige, som f.eks. kommuner, og private interessenter, som f.eks. virksomheder, og offentligheden i øvrigt.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at centeret bedre skal kunne håndtere aktuelle og fremtidige udfordringer inden for undervisning i naturfaglige og naturvidenskabelige fag i grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Centeret får med den nye naturvidenskabsstrategi konkret til opgave at udvikle den eksisterende talentindsats samt etablere og drive en række netværk for naturfagsvejledere og koordinatorer på området. Dette arbejde vil have fokus på understøttelse af kontinuerlig faglige udvikling og videndeling på og mellem uddannelsesinstitutioner samt i kommuner.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 2, at centeret kan gennemføre andre aktiviteter, herunder konsulentbistand og rådgivning, i det omfang det er foreneligt med varetagelsen af centerets opgaver. Sådanne opgaver gennemføres som indtægtsdækket virksomhed i overensstemmelse med Finansministeriets gældende budgetvejledning, hvoraf det fremgår, at de indtægtsdækkede aktivitetsområder skal være naturlige udløbere af en selvejende institutions almindelige virksomhed. Det betyder for at være foreneligt med varetagelse af centerets opgaver, skal den pågældende aktivitet være en naturlig udløber af centerets almindelige virksomhed, det vil sige konsulentbistand eller rådgivning inden for udvikling, indsamling eller formidling af viden inden for undervisning i naturfag og naturvidenskab.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af den gældende lovs § 5, stk. 1-3, i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, at centerets overordnede ledelse varetages af en centerbestyrelse på op til 7 medlemmer, hvoraf op til 5 udpeges af undervisningsministeren, 1 medlem udpeges af videnskabsministeren og 1 medlem udpeges af begge ministre i forening. Medlemmerne udpeges i deres personlige egenskab og skal besidde høj faglighed i forhold til centerets opgaver. Centerbestyrelsens medlemmer bliver udpeget for en fireårig periode og kan kun genudpeges én gang. Centerbestyrelsen vælger formanden af egen midte.
Den foreslåede bestemmelse i § 3 viderefører den gældende lovs § 5, stk. 1-3, om udpegning af en centerbestyrelse.
Det følger af det foreslåede § 3, stk. 1, at centeret ledes af en centerbestyrelse, der vil være ansvarlig for centerets virke. Dette betyder, at centerbestyrelsen vil være ansvarlig for centerets samlede opgavevaretagelse, det vil sige de opgaver, der er beskrevet i lovforslagets § 2, og forvaltningen af statslige tilskud, så de bliver til størst mulig gavn for centerets formål.
Det foreslås med bestemmelsen i § 3, stk. 1, nr. 1-3, at centerbestyrelsen ligesom den nuværende centerbestyrelse skal bestå af op til syv medlemmer, hvoraf op til fem medlemmer udpeges af undervisningsministeren, et medlem udpeges af uddannelses- og forskningsministeren og et medlem udpeges af undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren i forening. Centerbestyrelsens medlemmer udpeges i deres personlige egenskab, det vil sige, at medlemmerne ikke vil være undergivet instruktionsbeføjelser fra nogen myndighed, organisation eller lignende, og skal besidde høj faglighed i forhold til centerets opgaver. Der vil ved udpegningen blive lagt vægt på, at bestyrelsen repræsenterer alle led i uddannelseskæden samt arbejdsmarkedet, som er aftagere af unge uddannet inden for naturvidenskab. Det medlem, der udpeges af undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren i forening vil så vidt muligt skulle være tilknyttet et tilsvarende udenlandsk center.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 2, at centerbestyrelsens funktionsperiode er 4 år. Bestyrelsesmedlemmerne kan genudpeges én gang. Forslaget svarer til gældende ret.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 3, at centerbestyrelsen vælger sin formand af egen midte. Forslaget svarer til gældende ret.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 og 3.3 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af § 6 i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, at den daglige ledelse forestås af en centerdirektør, der ansættes og afskediges af centerbestyrelsen. Centerbestyrelsen fastsætter retningslinjer for centerdirektørens arbejde.
Det følger af den foreslåede § 4, stk. 1, at centerbestyrelsen har ansvaret for centeret og fastsætter centerets virksomhed. Det vil indebære, at centerbestyrelsen vil have ansvaret for centerets organisering og styring, herunder fastsættelse af centerets vedtægt samt centerets samlede opgavevaretagelse. Centerbestyrelsen vil endvidere skulle træffe beslutninger, som har stor betydning for centeret. Centerbestyrelsen vil desuden have til ansvar at sikre, at centeret agerer inden for de rammer, der er fastlagt i lovforslaget og i centerets vedtægt.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 2, at centerets daglige ledelse forestås af en centerdirektør, der ansættes og afskediges af centerbestyrelsen. Bestemmelsen indebærer, at centerets daglige ledelse vil skulle varetages af en direktør, der ansættes af centerbestyrelsen. Direktøren vil være ansvarlig for centerets virksomhed over for centerbestyrelsen. Endvidere vil direktøren have ansvar for at yde sekretariatsbistand til bestyrelsen eller andre rådgivende organer oprettet i regi af centeret. Direktøren vil desuden skulle udarbejde forslag til årsprogram, budget, regnskab og årsberetning til centerbestyrelsen. Direktøren vil tillige skulle underrette bestyrelsen om alle forhold, der har betydning for bestyrelsens varetagelse af den overordnede ledelse af centeret.
Forslaget svarer til gældende ret.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 og 3.3 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af §§ 4, 11 og 12 i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, at centerets forhold fastsættes i en vedtægt. Det nuværende centers forhold er fastsat i vedtægt af 5. oktober 2009. Vedtægten indeholder regler om bestyrelsens ansvar og opgaver, herunder at bestyrelsen over for undervisningsministeren er ansvarlig for centerets samlede virksomhed, om at bestyrelsen skal forvalte centerets midler, så de bliver til størst mulig gavn for centeret, og om at bestyrelsen skal varetage sine opgaver i overensstemmelse med en årlig arbejdsplan og en 3-årig strategi, og centerets regnskabsføring og revision. Der er i vedtægten fastsat nærmere regler om det rådgivende organ, repræsentantskabet, udbetaling af tilskud m.v., krav til revision, om hvad det vil sige, at et lejemål er af uvæsentligt omfang, og om at afviklingen af centerets formue i tilfælde af centerets nedlæggelse forestås af et likvidationsudvalg. Centerets navn er fastsat i vedtægten. Vedtægten er fastsat af undervisningsministeren efter indstilling fra centerbestyrelsen.
Det følger af den foreslåede § 5, stk. 1, at centerbestyrelsen fastsætter centerets vedtægter, der godkendes af undervisningsministeren. Vedtægten skal nærmere regulere centerets forhold, herunder centerets navn, og arbejdsmåde. Centeret skiftede i forbindelse med sammenlægningen med Science Talenter i 2015 navn til »Astra – Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed«. Centerets navn skal i tilstrækkelig grad kunne favne centerets portefølje af aktiviteter. Centerets nuværende navn »Astra« er en del af centerets identitet, og der tilsigtes derfor ikke en ændring heraf i nærværende forslag.
Vedtægten vil i lighed med det nuværende centers vedtægt skulle indeholde regler om bestyrelsens ansvar og opgaver, herunder at bestyrelsen over for undervisningsministeren er ansvarlig for centerets samlede virksomhed, om at bestyrelsen skal forvalte centerets midler, så de bliver til størst mulig gavn for centeret. Vedtægten skal endvidere indeholde regler om indholdet af årsprogram, budget, regnskab, herunder centerets regnskabsføring, revision, og årsberetning. Centeret vil være omfattet af lov om revisionen af statens regnskaber m.m. (Rigsrevisorloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012, § 2, stk. 1, nr. 2.
Det følger af § 5, stk. 4, §§ 7 og 8 i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, at centerbestyrelsen fastlægger centerets organisation, herunder nedsættelse af repræsentantskab og et rådgivende organ. Centeret er etableret med en lille central enhed samt decentrale enheder fordelt over hele landet. Bestyrelsen beslutter, hvor mange decentrale enheder der skal etableres, og deres placering. Centeret har i dag et hovedkontor i Sorø og har herudover kontorer i København, Aalborg og Vejle. Centeret indgår desuden i partnerskaber med interessenter i Danmark og i udlandet inden for undervisning i natur, teknik og sundhed. Det rådgivende organ skal medvirke til at sikre centerets internationale orientering. Repræsentantskabet skal bidrage med inspiration inden for natur, teknik og sundhed til centerledelsen.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 2, 1. pkt., at centerbestyrelsen fastlægger i vedtægten centerets organisation, herunder etableringen af decentrale enheder.
Centeret forventes fortsat, som det er tilfældet i dag, være etableret med en lille central enhed samt decentrale enheder fordelt over hele landet. Bestyrelsen beslutter, hvor mange decentrale enheder der skal etableres.
Vedtægten skal endvidere præcisere, at der etableres kontakter, samarbejder og dialog med relevante eksterne institutioner, universiteter og andre med faglig relevant ekspertise. Det forventes, at der i vedtægten præciseres, at bestyrelsen kan etablere netværk til interessenter, relevante samarbejdspartnere m.v., under hensyntagen til centerets faglige profil og troværdighed.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 2, 2. pkt., at bestyrelsen vil skulle sikre, at centeret deltager i nationale og internationale netværksdannelser med andre væsentlige interessenter inden for undervisning i naturfag og naturvidenskab. Hvormed det skal medvirke til at sikre centerets internationale orientering, og at centerets virksomhed holder høj international standard. Der vil også i vedtægten skulle fastsætte centerbestyrelsens adgang til at nedsætte et rådgivende organ eller lignende, der vil skulle kunne bistå bestyrelsen med sparring og rådgivning med det formål at sikre centerets nationale og internationale orientering.
Der er ikke i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed fastsat regler om placering af centeret.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 3 som noget nyt, at undervisningsministeren bestemmer, hvor i landet centeret er placeret. Bestemmelsen giver undervisningsministeren mulighed for at afgøre centerets geografiske placering. En sådan afgørelse vil ske ud fra en afvejning af, hvorvidt den geografiske placering understøtter centerets kontaktflade til samarbejdspartnere, som kommuner og uddannelsessteder, og samtidig muliggør fastholdelse af kvaliteten af opgavevaretagelsen. Centeret fik i forbindelse med regeringens geografiske flytninger af statslige arbejdspladser »Bedre balance - statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder« (oktober 2015) nyt hjemsted i Sorø og har med udgangen af 2017 flyttet centerets ledelse og en række stabsfunktioner hertil.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Der er ikke i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed fastsat regler om udarbejdelse af årsprogram.
Det fremgår af den gældende vedtægt, at centerdirektøren afgiver indstilling til centerbestyrelsen om en årlig arbejdsplan med prioritering af indsatsområder, et budget og en treårig strategi, herunder rammer for tilskud og indtægtsdækket virksomhed. Det følger endvidere af vedtægten, at centerbestyrelsen sender materialet til undervisningsministerens godkendelse.
Det følger af den foreslåede § 6, stk. 1, 1. pkt., at centerbestyrelsen udarbejder efter forslag fra centerdirektøren et årsprogram for centerets virksomhed, herunder indsatsområder, et budget for centerets virksomhed centerets regnskab samt en årsberetning over centerets aktiviteter i det seneste år.
Årsprogrammet vil skulle indeholde en prioriteret plan for centerets aktiviteter og indsatsområder, det vil sige områder inden for centerets virke, hvor der for det kommende år vil skulle være særlig fokus. Dette vil eksempelvis kunne være udmøntning af konkrete initiativer i naturvidenskabsstrategien. Årsprogrammet vil desuden skulle indeholde et flerårigt perspektiv med det formål at styrke centerets strategiske planlægning.
Budgettet for centerets virksomhed for det kommende år skal være med angivelse af omfang og fordeling af den indtægtsdækkede virksomhed m.v. Regnskabet for centerets virksomhed skal tillige indeholde oplysninger om evt. tilførte midler ud over finanslovsbevillingen. Bestemmelsen skal sikre, at det er centerbestyrelsens ansvar, efter forslag fra centerdirektøren, at udarbejde en årsberetning om centerets virksomhed. Af årsberetningen skal fremgå, hvilke aktiviteter centeret har gennemført samt andre forhold omkring centerets virksomhed, som måtte have offentlighedens interesse, herunder centerets økonomi m.v.
Det foreslås med bestemmelsen i § 6, stk. 1, 2. pkt., at de nærmere regler for årsprogram, årsberetning, budget og regnskab samt indholdet heraf vil blive fastsat i centerets vedtægter. Der fastsættes endvidere i vedtægten regler om, at centeret løbende orienterer undervisningsministeren om status på afvikling af årsprogrammet.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 2, at centerets årsprogram skal godkendes af undervisningsministeren.
Dette sker for at sikre sammenhæng med øvrige aktiviteter inden for ministerområdet og koordinationen med andre ministerier og myndigheder samt for at sikre en nødvendig hensyntagen til Undervisningsministeriets økonomiske tilsyn med de selvejende institutioner. Årsprogram offentliggøres efter ministerens godkendelse. Offentliggørelse kan ske på centerets hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Der er ikke i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed fastsat regler om indgåelse af resultatkontrakt.
Der indgås årlige resultataftaler mellem centeret og Undervisningsministeriet. Resultataftalerne har til formål at fremme en prioritering af opgaver og ressourcer samt medvirke til at fremme centerets samlede resultatfokus.
Det følger af den foreslåede § 7, at centeret vil skulle indgå en resultatkontrakt med undervisningsministeren.
Der vil i resultatkontrakten skulle være en beskrivelse af centerets resultatmål, det vil sige en beskrivelse af målsætninger for centerets resultater for opgavevaretagelsen, og væsentlige opgaver, herunder prioritering heraf, for det kommende år. Målsætningerne vil så vidt muligt skulle være konkrete og målbare i forhold til centerets opgavevaretagelse og resultaterne heraf.
Formålet med en resultatkontrakt er dels at styrke centerets strategiske planlægning, og dels sikre adgangen til at opstille kvalitative og målbare mål for centerets opgavevaretagelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af § 9 i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, at undervisningsministeren yder et årligt tilskud til centerets drift, hvis størrelse fastsættes på de årlige finanslove.
Det følger af den foreslåede § 8, stk. 1, at undervisningsministeren yder tilskud til centerets drift. Undervisningsministeren fastsætter nærmere betingelser for tilskuddet, herunder krav til gennemførelse af centerets aktiviteter. Tilskuddets størrelse fastsættes på de årlige bevillingslove.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at ministeren i forbindelse med fastlæggelsen af tilskuddet fastsætter de nærmere betingelser for modtagelse af tilskuddet samt kan opstille krav til centerets aktiviteter, herunder krav til centerets ydelser i forhold til facilitering, udvikling, vidensamling, m.v. Undervisningsministeren kan fastsætte sådanne tilskudsbetingelser i forbindelse med løsning af opgaver, som måtte vurderes relevante på de områder, som ministeriet beskæftiger sig med i relation til centrets formål.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at centerets gennemførelse af aktiviteter efter § 2, stk. 2, for myndigheder, andre offentlige institutioner og uddannelsesinstitutioner kan ske mod anvisning af finansiering hertil.
Bestemmelsen indebærer, at myndigheder, det vil sige ministerier, kommunalbestyrelser, regionsråd og andre offentlige institutioner samt andre uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets område kan mod anvisning af finansiering hertil rekvirere ydelser hos centeret inden for centerets formål. Det kan f.eks. være facilitering, udvikling, vidensamling eller rådgivning m.v. på et bestemt område eller mellem en række kommuner og regioner. Opgaver, der rekvireres af ministerier, vil kunne ske som in house leverance og vil i øvrigt skulle ske under iagttagelse af de til enhver tid gældende udbudsregler. Centeret vil skulle udføre disse aktiviteter som indtægtsdækket virksomhed, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Det er en forudsætning, at de rekvirerede ydelser ligger inden for centerets formål. Vilkår for denne adgang for øvrige ministerier, kommunalbestyrelser, regionsråd og andre offentlige institutioner til at rekvirere ydelser hos centeret vil blive fastsat i centerets resultatkontrakt med undervisningsministeren. Omfanget heraf beskrives i centerets årlige budget.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af § 10 i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, at centeret udover driftstilskuddet fra Undervisningsministeriet vil kunne modtage tilskud og gaver fra fonde, organisationer og virksomheder samt offentlige myndigheder. Centeret kan endvidere drive indtægtsdækket virksomhed. Den indtægtsdækkede virksomhed vil navnlig være konsulent- og rådgivningsvirksomhed, der udføres indenfor centerets formål.
Det følger af den foreslåede § 9, stk. 1, 1. pkt., at centeret i overensstemmelse med sit formål kan modtage supplerende finansiel støtte i form af tilskud og gaver m.v. fra andre.
Centeret vil som hidtil skulle kunne oppebære indtægter i form af supplerende finansiel støtte i form af tilskud og gaver m.v. fra andre, under forudsætning af at indtægten er i overensstemmelse med centerets formål. Dette kunne f.eks. komme på tale ved modtagelse af finansiering fra forskellige offentlige puljer eller via privat finansiering fra primært fonde. Modtagelse af gaver og tilskud skal ske i overensstemmelse med reglerne fastsat i Finansministeriets gældende budgetvejledning.
Det foreslås endvidere i § 9, stk. 1, 2. pkt., at oplysninger om eventuelle tilskud og gaver m.v. skal offentliggøres i centerets årsprogram, årsberetning og regnskab. Forslaget svarer til gældende ret.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 2, at centeret kan inden for centerets formål drive indtægtsdækket virksomhed.
Bestemmelsen giver centeret mulighed for inden for centerets formål at gennemføre eksternt finansierede opgaver via indtægtsdækket virksomhed. Det giver bl.a. centeret mulighed for på linje med tilsvarende institutioner at udføre opgaver i det omfang, offentlige myndigheder og organisationer, fonde, faglige og private organisationer samt interessenter el.lign. måtte ønske det inden for centerets formål. Centeret skal overholde Finansministeriets regler i den gældende budgetvejledning.
Det fastsættes nærmere i centerets vedtægter, at offentligheden via centerets årsprogram, årsberetning og regnskab skal have kendskab til, hvilke midler der finansierer centeret, samt til hvilke formål og opgaver midlerne gives. Med centerets mulighed for at opnå yderligere finansiering end den til enhver tid ydede tilskud fra Undervisningsministeriet sikres det, at centerets kompetencer udnyttes i en bred kontekst.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af § 9, stk. 2, i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, at undervisningsministeren fastsætter i vedtægten regler om udbetalingen af tilskud og om, at ministeren kan give påbud, tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde og kræve tilskud tilbagebetalt.
Der er ikke i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed fastsat regler om tilsyn med centeret.
Det følger af den gældende vedtægts § 26, at undervisningsministeren fører tilsyn med centeret, og at undervisningsministeren som led i tilsynet kan udstede påbud, tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde og kræve tilskud tilbagebetalt.
Det følger af den foreslåede § 10, stk. 1, at undervisningsministeren fører tilsyn med centeret. Der vil blive tale om et materielt tilsyn, dvs. hvorvidt centerets virksomhed er i overensstemmelse med lovens bestemmelser eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil, eller et påbud efter lovforslagets § 10. Tilsynet vil også et økonomisk tilsyn, dvs. hvorvidt centeret fører en forsvarlig forvaltning af de statslige tilskud.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at undervisningsministeren kan udstede påbud til bestyrelsen om at ændre den pågældende virksomhed, hvis ministeren finder, at centerets virksomhed ikke er i overensstemmelse med denne lov eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil.
Det følger af det foreslåede stk. 3, at undervisningsministeren kan tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis, hvis ministeren finder, at centerets virksomhed ikke er i overensstemmelse med denne lov eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil, eller påbud. Tilskud, der tilbageholdes eller tilbagebetales, tilfalder staten.
De foreslåede bestemmelser i stk. 2 og 3 indebærer, at såfremt det konstateres, at centeret i sin virksomhed ikke overholder lovens bestemmelser, regler der er fastsat, eller aftaler der er indgået i henhold til loven, kan ministeren udstede påbud om at ændre den pågældende virksomhed. Manglende efterlevelse af et påbud kan medføre tilbageholdelse eller bortfald af tilskud.
Tilsvarende bestemmelse er i lovgivningen for uddannelsesinstitutioner på ministerområdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Der er ikke i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed fastsat regler om iværksættelse af sanktioner mod centerbestyrelsen.
Den følger af den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 1, som noget nyt, at ministeren kan træffe beslutninger om sanktioner, hvis centerbestyrelsen ikke efterkommer påbud fra undervisningsministeren, eller forsømmer bestyrelsen i væsentlig grad at varetage sine opgaver i overensstemmelse med lovgivningen, det vil sige denne lov eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil.
Det følger af det foreslåede stk. 1, nr. 1, at ministeren kan træffe beslutning om, at bestyrelsens opgaver eller dele heraf i en periode varetages af personer, der udpeges af ministeren.
Det følger endvidere af det foreslåede stk. 1, nr. 2, at ministeren kan træffe beslutning om, at en ny bestyrelse udpeges efter reglerne i centerets vedtægt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at undervisningsministeren får hjemmel til at kunne iværksætte sanktioner mod centerbestyrelsen, hvis bestyrelsen ikke efterkommer påbud fra ministeren om at rette op på nærmere angivne forhold.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at undervisningsministeren kan, hvis bestyrelsen ved sine dispositioner bringer centerets videreførelse i fare, beslutte, at bestyrelsen straks træder tilbage. Ministeren kan i den forbindelse beslutte, at bestyrelsens opgaver i en periode fastsat af ministeren, eller indtil der efter ministerens bestemmelse er udpeget en ny bestyrelse efter reglerne i centerets vedtægt, varetages af personer, der udpeges af ministeren.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere indebære, at undervisningsministeren vil have hjemmel til iværksættelse af sanktioner mod centerbestyrelsen, hvis bestyrelsen ved sine dispositioner bringer institutionens videreførelse i fare.
Undervisningsministeren vil i begge situationer kunne beslutte at sætte centeret under administration i større eller mindre grad og dermed fratage bestyrelsen dens opgaver eller dele heraf.
Det foreslåede vil herudover indebære, at undervisningsministeren har hjemmel til at indsætte en midlertidig bestyrelse for centeret i de situationer, hvor ministeren har besluttet, at bestyrelsen skal træde tilbage, og indtil der er udpeget en ny bestyrelse.
Det foreslåede vil endelig indebære, at det i situationer, hvor centerets økonomiske situation på grund af bestyrelsens handlinger eller undladelser har antaget en sådan karakter, at centeret trues af lukning, vil være muligt for ministeren uden varsel gribe ind og afsætte bestyrelsen.
Ministeren vil herefter have mulighed for at sætte centeret under direkte administration af ministeriet, således at ministeriet påtager sig ansvaret for centerets videreførelse, indtil en ny bestyrelse er nedsat. Udpegning af en ny bestyrelse skal ske, så snart det midlertidige styre har udført sin opgave. Ministeriet træffer beslutning herom.
Det foreslåede skal i øvrigt ses som et supplement til undervisningsministerens adgang til at holde tilskud tilbage m.v., jf. lovforslagets § 10, stk. 3.
Det bemærkes således, at bestemmelsen primært tilsigtes anvendt i ekstraordinære situationer, fx hvor en centerets økonomiske krise først og fremmest er forårsaget af et groft ledelsessvigt, og hvor institutionens ledelse ikke retter sig efter de påbud, som ministeriet har givet.
Tilsvarende bestemmelse er i lovgivningen for uddannelsesinstitutioner på ministerområdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Der er ikke i lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed fastsat regler om indhentning af oplysninger.
Det foreslås i stk. 1 som noget nyt, at undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger fra centeret om centerets virksomhed, herunder aktiviteter efter §§ 9 og 10, personale, udstyr, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb, aftaler om afsætning af centerets produktion og andre aftaler, centerets drift i øvrigt og om bestyrelsens medlemmer, jf. § 3, til brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af tilsyn og udarbejdelse af statistik.
Den foreslåede oplysningspligt vil indebære, at Undervisningsministeriet kan gennemføre det nødvendige materielle og økonomiske tilsyn med centeret, jf. lovforslagets § 10, stk. 1. Oplysningspligten indebærer pligt til at oplyse om centerets indtægtsdækkede virksomhed med henblik på, at ministeren kan vurdere centerets samlede aktivitetsniveau og eventuelt gøre denne til genstand for analyse og statistik. Samme mulighed har undervisningsministeren i forhold til de selvejende uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets område.
Det foreslås i stk. 2, at undervisningsministeren vil kunne bestemme, at de i stk. 1 nævnte oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen skal ske, samt fastsætte krav til kontrol og sikkerhedsforanstaltninger.
Den foreslåede bestemmelse giver som led i udviklingen i den elektroniske kommunikation mellem Undervisningsministeriet og centeret mulighed for at bestemme, at de i stk. 1 nævnte oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen skal ske, samt fastsætte krav til kontrol og sikkerhedsforanstaltninger.
Det foreslås i stk. 3, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem centeret og Undervisningsministeriet og mellem centeret og andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets lovgivning, herunder om anvendelse af digital signatur.
Det foreslås i stk. 4, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem centeret og elever, studerende m.v., herunder om anvendelse af digital signatur.
De i stk. 3 og 4 foreslåede bemyndigelser forventes i alt væsentligt anvendt til at fastsætte regler svarende til gældende bekendtgørelser på Undervisningsministeriets område.
Undervisningsministeriet benytter endvidere statistik som led i overvågningen af undervisningssektoren og som led i den uddannelsesmæssige planlægning. Det kan fx være data om overgange mellem uddannelser og arbejdsmarkedet, sammenligninger på tværs af uddannelsessektorerne og forløbsanalyser.
Undervisningsministeriet vil ikke indhente flere data fra institutionerne end nødvendigt, og kontrollen med aktivitetsoplysninger vil være forankret hos centerets revisor.
Tilsvarende bestemmelse er i lovgivningen for uddannelsesinstitutioner på ministerområdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af den foreslåede § 13, stk. 1 og 2, at loven træder i kraft den 1. januar 2019 og samtidig ophæves lov nr. 312 af 28. april 2009 om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed.
At loven træder i kraft den 1. januar 2019 og den samtidige ophævelse af lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed betyder, at centeret fra denne dato får nyt retsgrundlag, men vil i øvrigt herefter fortsætte sit virke med de ændringer, der følger af de ændringer, der foreslås med nærværende lovforslag.
Det bemærkes, at i tilfælde af nedlæggelse af centeret vil den del af centerets netteformue, der hidrører fra statstilskuddet, tilfalde staten. Resten af nettoformuen anvendes efter undervisningsministerens godkendelse i overensstemmelse med centerets formål. Der vil i den forbindelse skulle tages højde for eventuelle særskilte forpligtelser, der måtte påhvile centeret, og som måtte have sådan en karakter, at forpligtelsen ikke kan overdrages.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 3, at lovens bestemmelse om udpegning af centerbestyrelsen får virkning fra førstkommende nybeskikkelse til centerbestyrelsen. Den siddende centerbestyrelse er beskikket fra 1. januar 2017 til og med 31. december 2020. Det vil indebære, at centerbestyrelsen fortsætter sit virke, indtil nybeskikkelse finder sted ved udløbet af den angivne funktionsperiode efter lovens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 og 3.3 i de almindelige bemærkninger.