LOV nr 873 af 21/06/2022
Justitsministeriet
Lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister § 8
Dna-profiler optaget i dna-profilregisterets spordel og personaftryk optaget i fingeraftryksregisterets filer for sporaftryk skal gøres utilgængelige for søgning i registrene, når
-
oplysningen er personidentificeret eller
-
oplysningen ikke længere er af politimæssig betydning.
Forarbejder til Lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister § 8
RetsinformationDet fremgår af den gældende bestemmelse i § 4, stk. 1, i dna-profilregisterloven, at oplysninger i dna-profilregisterets spordel skal slettes, når (1) sporfundet er personidentificeret, når (2) oplysningerne ikke længere er af politimæssig betydning, eller når (3) andre særlige grunde undtagelsesvis taler herfor. Det følger endvidere af den gældende bestemmelse i § 4, stk. 2, dna-profilregisterloven, at sletning i dna-profilregisterets spordel kan undlades i det i § 4, stk. 1, nr. 1, nævnte tilfælde, hvis den identificerede person ikke er eller har været sigtet for den pågældende overtrædelse og vedkommende meddeler samtykke til fortsat registrering.
Den foreslåede § 8 regulerer opbevaring af oplysninger i dna-profilregisterets spordel og fingeraftryksregisterets filer for sporaftryk. Registrenes spordel og filer for sporaftryk er kendetegnet ved at indeholde ikke-personidentificerede dna-profiler og ikke-personidentificerede personaftryk fra spor optaget ved politiets efterforskning.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1-2, at dna-profiler optaget i dna-profilregisterets spordel og personaftryk optaget i fingeraftryksregisterets filer for sporaftryk skal gøres utilgængelige for søgning i registrene, når oplysningen er personidentificeret (nr. 1), eller når oplysningen ikke længere er af politimæssig betydning (nr. 2).
At en oplysning gøres utilgængelig for søgning i registrene indebærer i praksis for dna-profiler, at profilen slettes fra registerets spordel. For personaftryk indebærer det, at aftrykket ikke længere er søgbart i fingeraftryksregisterets filer for sporaftryk. Forskellen skal bl.a. ses i lyset af, at der er tale om forskellige systemer uden ens it-opsætninger, og at det ikke vil være muligt at slette personaftryk i fingeraftryksregisterets filer for sporaftryk uden samtidigt at slette dokumentationen for identifikationen (hittet) og øvrige spor i den konkrete sag, herunder fra andre eventuelle medgerningspersoner. Det ændrer dog ikke på, at opbevaringen af sådanne personaftryk i øvrigt skal ske under iagttagelsen af de generelle databeskyttelsesretlige regler om bl.a. opbevaringsbegrænsning.
For så vidt angår stk. 1, nr. 1, følger det heraf, at oplysningen skal gøres utilgængelig for søgninger, når oplysningen er personidentificeret. Den identificerede persons dna-profil og/eller personaftryk vil i stedet kunne optages i dna-profilregisterets persondel eller fingeraftryksregisterets filer for personaftryk, hvis betingelserne herfor er opfyldt, jf. lovforslagets §§ 2 eller 3.
Det forudsættes det i den forbindelse, at der er tale om en fuldstændig identifikation. Ved såkaldte blandingsprofiler optaget i medfør af § 2, stk. 2, der indeholder oplysninger fra mere end en person, vil der således ikke ske sletning, blot den ene person er identificeret. For så vidt angår blandingsprofiler, hvori der både indgår dna fra gerningspersonen og f.eks. forurettede, vil der således først ske sletning, når både gerningspersonens og forurettedes identitet er fastslået. Det indebærer, at forurettedes oplysninger vil blive opbevaret i medfør af den foreslåede § 8, stk. 1, nr. 1, indtil også gerningspersonen er identificeret, eller oplysningen ikke længere er af politimæssig betydning, jf. stk. 1, nr. 2. Tilsvarende gør sig gældende for så vidt angår personaftryk optaget i medfør af § 3, stk. 2, idet det dog bemærkes, at disse gøres utilgængelige i fingeraftryksregisteret ved henholdsvis personidentifikation eller ophør af politimæssig betydning, jf. ovenfor.
For så vidt angår stk. 1, nr. 2, hvorefter oplysningen skal gøres utilgængelig for søgninger, når oplysningen ikke længere er af politimæssig betydning, vil det f.eks. kunne være tilfældet, hvis politiets efterforskning af sagen efterfølgende har ført til den vurdering, at den pågældende dna-profil eller personaftryk sikret fra sporet ikke relaterer sig til et strafbart forhold. Bestemmelsen vil også betyde, at oplysningen fra sporet skal gøres utilgængelig fra søgninger i registrene, når forbrydelsen er opklaret. Oplysningen vil i stedet kunne optages i registrenes persondel, hvis betingelserne herfor er opfyldt, jf. lovforslagets §§ 2 eller 3. Tilsvarende vil også være tilfældet, hvis oplysningen fra sporet senere viser sig at relatere sig til forbrydelsen uden at stamme fra gerningspersonen.
Oplysningens alder kan have betydning for den politimæssige betydning, hvor denne vil blive svækket i takt med oplysningens stigende alder. Overtrædelsens grovhed har også betydning for oplysningens politimæssige betydning. Det vil således tale for at opbevare oplysninger fra et spor i lang tid, hvis der er tale om en særlig grov overtrædelse, og for en kortere opbevaringsperiode, hvis der er tale om en mindre overtrædelse.
Den foreslåede § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, indebærer, at der – som hidtil efter dna-profilregisterloven – ikke er fastsat en nærmere bestemt øvre tidsgrænse for, hvor lang tid uidentificerede dna-profiler og personaftryk sikret fra spor ved politiets efterforskning må opbevares.
Bestemmelsen i § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, er en videreførelse af gældende ret for så vidt angår sletning af dna-profiler i dna-profilregisterets spordel. For så vidt angår personaftryk indebærer bestemmelsen en kodificering af den gældende administrative praksis for sletning af personaftryk i fingeraftryksregisterets filer for sporaftryk.