LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 6
Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan mod vederlag foretage direkte såvel som indirekte investeringer, finansieringer og risikodækning for at opfylde fondens formål.
Stk. 2. Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan udøve aktivt ejerskab i forbindelse med fondens egenkapitalinvesteringer.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 6
RetsinformationDe finansieringsformer, som i dag er tilgængelige for institutionerne, følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 2, stk. 1, lov om Vækstfonden § 3, stk. 1-2, og lov om Danmarks Grønne Investeringsfond § 2, stk. 1-2. EKF Danmarks Eksportkredit kan yde risikodækning, lån, ansvarlig kapital samt formidle blandede kreditter. Vækstfonden kan tilbyde direkte og indirekte finansiering i form af lån, garantier, kautioner, kapitalindskud og kapitaltilsagn. Danmarks Grønne Investeringsfond kan yde sidestillede og efterstillede lån og garantier med eller uden sikkerhed samt blandt andet modtage rettigheder eller finansielle instrumenter, som kan konverteres til ejerandele i virksomheder, og modtage ejerandele i virksomheder som følge af fondens konvertering af låneinstrumenter og andre gældsinstrumenter.
Det følger af § 3, stk. 4, i lov om Vækstfonden, at Vækstfonden i forbindelse med kapitalindskud og kapitaltilsagn kan udøve aktivt ejerskab. Muligheden for aktivt ejerskab fremgår ikke af lov om EKF Danmarks Eksportkredit eller lov om Danmarks Grønne Investeringsfond.
Det foreslås i stk. 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond mod vederlag kan foretage direkte såvel som indirekte investeringer, finansieringer og risikodækning for at opfylde fondens formål.
Med den foreslåede bestemmelse vil Danmarks Eksport- og Investeringsfond råde over foreningsmængden af de finansieringsformer, som i dag er tilgængelige for EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond.
Ved investering forstås ansvarlig kapital i bred forstand. Med ansvarlig kapital menes enhver form for egenkapital, efterstillede lån, herunder hybride former for konverterbare lån og lignende, samt kapitaltilsagn til blandt andet fonde.
Ved finansiering forstås eksempelvis lån med forskellige former for tilbagebetalingsvilkår.
Ved risikodækning forstås blandt andet garantier og kautioner samt genforsikring af kommercielle kreditforsikringsselskaber, udenlandske eksportkreditinstitutter og lignende.
Med den foreslåede bestemmelse kan Danmarks Eksport- og Investeringsfond foretage investering, finansiering og risikodækning direkte til virksomheden såvel som indirekte, for eksempel via fonde eller fonde, der investerer i fonde (funds of funds).
Oplistningen af finansieringsformer er bredt definereret, og med den foreslåede bestemmelse vil Danmarks Eksport- og Investeringsfond således i takt med, at der opstår nye behov og udvikles nye finansieringsformer, også kunne imødekomme de ændrede behov og tilbyde nye produkter. Formålet hermed er at sikre, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond har mulighed for at udvikle nye finansieringsformer i det omfang, at disse falder inden for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds formål og forretningsområde, og at Danmarks Eksport- og Investeringsfonds handlemuligheder til enhver tid følger markeds- og samfundsudviklingen.
Det er formålet med den foreslåede § 6, stk. 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond løbende vil kunne tilpasse sit forretningsomfang af forskellige finansieringsformer i op- eller nedadgående retning i forhold til de finansieringsformer, som det private marked tilbyder, samt i hvilke industrier, segmenter m.v., finansieringsformerne anvendes.
Det af Danmarks Eksport- og Investeringsfond modtagne vederlag vil kunne bestå af for eksempel ejerandele i virksomheder, renter, præmier, gebyrer m.v. Der vil kunne pålægges vederlag, herunder provision, for visse ydelser, hvis det er påkrævet, jf. international regulering, skønnes hensigtsmæssigt eller som et led i en samlet prispolitik, men Danmarks Eksport- og Investeringsfond er ikke forpligtet til at opkræve et selvstændigt vederlag for mindre eller accessoriske ydelser.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil kunne foretage investering, finansiering og risikodækning alene eller i samarbejde med andre, idet udgangspunktet dog er, at det sker i samarbejde med andre.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan tilbyde et eller flere af sine produkter til samme virksomhed, ligesom dette kan ske i kombination med, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond tilbyder en eller flere af sine tjenesteydelser eller andre aktiviteter til samme virksomhed.
De nærmere retningslinjer for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds investeringer, finansieringer og risikodækninger vil blive fastlagt i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds vedtægter, jf. den foreslåede § 12, stk. 3.
De statsstøtteretlige rammer for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds investering, finansiering og risikodækning er beskrevet i de almindelige bemærkningers afsnit 10 om forholdet til EU-retten.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil bære ansvaret for at sikre sig de nødvendige kompetencer på området til at foretage vurderinger af, om investeringer, finansieringer og risikodækning udgør statsstøtte og i øvrigt ydes inden for gældende nationale og internationale regler.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil have mulighed for at yde blandede kreditter, såfremt forventede tab dækkes af en tredjepart. En blandet kredit er en finansiering, der indeholder et støtteelement, eksempelvis mere lempelige kreditvilkår i form af en lavere rentesats på lånet eller en længere kredittid. Dette vil eksempelvis være tilfældet for eksportkreditgarantier, som formidles af EKF Danmarks Eksportkredit i henhold til aftale med Udenrigsministeriet om en ordning med blandede kreditter til udviklingslandene, hvor EKF Danmarks Eksportkredits omkostninger, herunder eventuelle tab forbundet med eksportkreditgarantierne, dækkes af Udenrigsministeriet. Det vil fortsat være en betingelse for formidlingen af sådanne ordninger, at der er selvstændig bevillingsmæssig hjemmel.
Det foreslås i stk. 2, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan udøve aktivt ejerskab i forbindelse med fondens egenkapitalinvesteringer.
Dette er dermed en videreførelse af bestemmelsen § 3, stk. 4, i lov om Vækstfonden.
Der gives med bestemmelsen Danmarks Eksport- og Investeringsfond mulighed for at udøve aktivt ejerskab på forskellig vis. Valget af, om og hvordan et aktivt ejerskab skal udøves, vil være afhængig af, om der er tale om direkte investeringer i virksomheder eller indirekte investeringer gennem fonde, og vil eksempelvis konkret kunne ske ved deltagelse i og afstemning på generalforsamlinger, indsættelse af egne eller eksterne repræsentanter som bestyrelsesmedlemmer i virksomheder, indsættelse af medlemmer i advisory boards og lignende aktiviteter, der er egnede til at påvirke virksomhedernes strategiske retning og drift.
Om og hvordan Danmarks Eksport- og Investeringsfond i givet fald vil udøve det aktive ejerskab i den konkrete virksomhed eller i forbindelse med Danmarks Eksport- og Investeringsfonds investeringer i fonde afhænger af en konkret vurdering af den enkelte virksomheds eller fonds behov, allerede tilstedeværende kompetencer hos virksomheden eller fonden selv eller hos andre medinvestorer, virksomhedens udviklingsstadie, Danmarks Eksport- og Investeringsfonds ejerandel samt eventuelle andre relevante forhold.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil som udgangspunkt ikke kunne besidde bestemmende indflydelse i en virksomhed, der investeres i, men behovet for at kunne agere i eksempelvis rekonstruktionssituationer, eller situationer, hvor der i udstrakt grad er mangel på anden risikovillig kapital, kan gøre det nødvendigt for Danmarks Eksport- og Investeringsfond midlertidigt at være den største investor i en virksomhed. Ligesom i andre tilfælde, hvor Danmarks Eksport- og Investeringsfond må foretage investering, finansiering og risikodækning, skal Danmarks Eksport- og Investeringsfonds ejerandel i virksomhederne også i sådanne tilfælde være kommercielt begrundet i hensynet til virksomhedernes udviklingspotentiale og beskyttelse af den oprindelige finansiering.