LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 5
Danmarks Eksport- og Investeringsfond er Danmarks eksportkreditagentur.
Stk. 2. Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan repræsentere regeringen nationalt og internationalt i sager vedrørende eksportkreditpolitik og hertil relaterede aftaler.
Stk. 3. Danmarks Eksport- og Investeringsfond er underlagt instruks fra og refererer til erhvervsministeren, for så vidt angår forhold vedrørende eksportkreditpolitik.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 5
RetsinformationEKF Danmarks Eksportkredit er ved lov nr. 104 af 3. februar 2016 om EKF Danmarks Eksportkreditfond tildelt opgaver og beføjelser til udførslen af funktionen som Danmarks eksportkreditagentur. Det fremgår af lov om Danmarks Grønne Investeringsfond § 1, at Danmarks Grønne Investeringsfond skal medfinansiere investeringer, der fremmer den grønne omstilling af samfundet, herunder fremme af global eksport af grøn teknologi, eksempelvis inden for vind og energieffektiviseringsløsninger.
Det fremgår af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 1, stk. 2, at EKF Danmarks Eksportkredit kan repræsentere regeringen i sager vedrørende eksportkreditpolitik nationalt og internationalt.
Det følger desuden af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 8 stk. 4, at direktøren i EKF Danmarks Eksportkredit er underlagt instruks fra og refererer til erhvervsministeren for så vidt angår forhold vedrørende eksportkreditpolitik.
Det foreslås i stk. 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond er Danmarks eksportkreditagentur.
Forslaget medfører, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond viderefører EKF Danmarks Eksportkredits arbejde som eksportkreditagentur og arbejdet med at sikre danske virksomheder konkurrencedygtig finansiering på eksportmarkeder. Af hensyn til udenlandske samarbejdspartnere m.v. er det hensigtsmæssigt at tydeliggøre Danmarks Eksport- og Investeringsfonds funktion som Danmarks eksportkreditagentur i loven. Som eksportkreditagentur vil Danmarks Eksport- og Investeringsfond blandt andet skulle have fokus på at minimere de internationale kommercielle og politiske risici for danske virksomheder ved at gøre forretninger med internationale købere, banker og investorer.
Det foreslås i stk. 2, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan repræsentere regeringen nationalt og internationalt i sager vedrørende eksportkreditpolitik og hertil relaterede aftaler.
Bestemmelsen indebærer, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil kunne repræsentere regeringen i sager vedrørende eksportkreditpolitik, samt at Danmarks Eksport- og Investeringsfond ligeledes kan repræsentere regeringen i andre sager relateret til eksportkreditfinansiering, for eksempel i forbindelse med aftaler om eksportfinansiering og finansiering af international handel. Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil således have ansvaret for at varetage en sektorpolitisk opgave i forbindelse med eksportkreditpolitik i internationale fora, herunder EU, WTO og OECD, for skabe rammerne for, at danske interesser inden for eksportkreditområdet varetages bedst muligt.
Det foreslåede indebærer, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil være underlagt instruktion fra erhvervsministeren og refererer til denne i sager vedrørende eksportkreditpolitik og hertil relaterede aftaler, hvor Danmarks Eksport- og Investeringsfond repræsenterer regeringen nationalt eller internationalt. Er der behov for bistand fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond i den nationale politiske proces, vil Danmarks Eksport- og Investeringsfond hér være underlagt instruks og referere direkte til erhvervsministeren. Bestyrelsen for Danmarks Eksport- og Investeringsfond er ikke ansvarlig i sager, hvor Danmarks Eksport- og Investeringsfond er underlagt instruktion fra erhvervsministeren. De nærmere bestemmelser i relation til udmøntning af instruksen vil blive reguleret i vedtægterne for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, jf. lovforslagets § 12, stk. 3, samt i en eventuel særskilt instruks fastsat af erhvervsministeren. Der er i praksis ikke tilsigtet nogen ændring i forhold til gældende ret.
Det foreslåede vil medføre, at adskillelse mellem det forretningsmæssige ansvar for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds virksomhed, som ligger hos Danmarks Eksport- og Investeringsfonds bestyrelse, og erhvervsministerens politiske ansvar og overordnede tilsyn med, at lovgivningen overholdes, fastholdes.
Det foreslås i stk. 3, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond er underlagt instruks fra og refererer til erhvervsministeren for så vidt angår forhold vedrørende eksportkreditpolitik.
Det svarer til den gældende retstilstand, jf. § 8, stk. 4, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, og der er ikke tilsigtet nogen ændringer i forhold hertil. Ved at opretholde instruktion fra ministeren i forbindelse med internationalt samarbejde om eksportkreditpolitik sikres den parlamentariske kontrol med den danske deltagelse i den internationale politikformulering på området og overholdelse af Danmarks forpligtelser over for EU, OECD, WTO m.v. Er der behov for bistand fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond i den nationale politiske proces, vil direktøren også i disse sager referere direkte til erhvervsministeren. Bestyrelsen for Danmarks Eksport- og Investeringsfond er ikke ansvarlig for sager, hvor direktøren for Danmarks Eksport- og Investeringsfond er underlagt instruktion fra erhvervsministeren. De nærmere bestemmelser i relation til udmøntning af instruksen kan reguleres i vedtægterne for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, jf. lovforslagets § 12, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3, medfører, at instruktionsbeføjelsen vedrørende eksportkreditpolitik følger opgaven. Såfremt repræsentation af regeringen i sager vedrørende eksportkreditpolitik varetages af en selvstændig offentlig dattervirksomhed, jf. lovforslagets § 14, stk. 1, vil erhvervsministeren have instruktionsbeføjelser over dette selskab i sammen omfang, som hvis opgaven havde ligget i Danmarks Eksport- og Investeringsfond. Dette medfører desuden, at hverken bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfond eller bestyrelsen i den selvstændige offentlige dattervirksomhed, der varetager opgaven, vil være ansvarlig i sager, hvor en opgave, der er underlagt instruktion fra ministeren, er henlagt til en selvstændig offentlig dattervirksomhed.