LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 4
Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal ved udøvelsen af sine finansielle aktiviteter følge regeringens bestemmelser, for så vidt angår eksportfremme, handelspolitik og politisk pålagte handelssanktioner og eksportkontrol.
Stk. 2. Danmarks Eksport- og Investeringsfond inddrager klima- og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i forbindelse med sine finansielle aktiviteter.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 4
RetsinformationDe krav, der er til EKF Danmarks Eksportkredit om at følge regeringens bestemmelser, for så vidt angår eksportfremme, handelspolitik og politisk pålagte handelssanktioner og eksportkontrol, følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 1, stk. 3. Her fremgår det, at EKF Danmarks Eksportkredit inden for sit forretningsområde skal følge regeringens bestemmelser, for så vidt angår eksportfremme, handelspolitik og politisk pålagte handelssanktioner og eksportkontrol. De krav, der er til Vækstfonden om at inddrage miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i forbindelse med finansieringen af virksomheder, fremgår af lov om Vækstfonden § 3, stk. 3. Det fremgår af lov om Danmarks Grønne Investeringsfond § 1, stk. 2, at Danmarks Grønne Investeringsfond skal fremme den grønne omstilling. EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond har i dag alle udviklet politikker for samfundsansvar og bæredygtighed. Derudover har EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond i dag specifikke mandater under Danmarks Grønne Fremtidsfond, hvor der er udarbejdet en fælles grøn investeringspolitik.
Det foreslås i § 4, stk. 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond ved udøvelsen af sine finansielle aktiviteter skal følge regeringens bestemmelser, for så vidt angår eksportfremme, handelspolitik og politisk pålagte handelssanktioner og eksportkontrol.
Bestemmelsen viderefører den gældende bestemmelse i lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 1, stk. 3. Det indebærer ikke, at der vil være en direkte instruktionsbeføjelse for regeringen over for Danmarks Eksport- og Investeringsfond som institution, men at Danmarks Eksport- og Investeringsfond i forbindelse med sine kommercielle beslutninger vil være forpligtet til at handle inden for rammerne af regeringens politik for området, herunder at Danmarks Eksport- og Investeringsfond eksempelvis ikke vil kunne støtte eksport til lande, som er underlagt handelssanktioner. Såfremt der opstår tvivl om, hvorvidt Danmarks Eksport- og Investeringsfond, inden for rammerne af regeringens politik, vil kunne indgå i en konkret investering, finansiering eller risikodækning, vil Danmarks Eksport- og Investeringsfond skulle rette henvendelse til erhvervsministeren for at få afklaret dette.
Det foreslås i stk. 2, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond inddrager klima- og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i forbindelse med sine finansielle aktiviteter.
Det medfører, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal inddrage disse hensyn i forbindelse med finansieringer, investeringer og risikodækninger af virksomheders internationale infrastrukturprojekter, eksport m.v., jf. kapitel 2. Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil ligeledes skulle inddrage klima- og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds placering af likvide midler, optag af lån og lignende finansielle aktiviteter.
Det forventes, at der i vedtægterne for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 12, stk. 3, blandt andet fastlægges regler om, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal udarbejde en politik for, hvordan Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil inddrage klima- og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i deres arbejde.
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds finansielle aktiviteter skal bidrage til opfyldelse af temperaturmålene som defineret i Parisaftalen under De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer. Danmarks Eksport- og Investeringsfonds finansielle aktiviteter skal ligeledes bidrage til opfyldelse af de danske klimamålsætninger, herunder målsætningen om at Danmark skal reducere drivhusgasudledningerne med 70 pct. i 2030 i forhold til 1990 samt målsætningen om klimaneutralitet senest i 2050.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil endvidere være omfattet af en regeringsbeslutning om et stop for finansielle aktiviteter til internationale fossile energiprojekter, dog med visse undtagelser frem til 2025 som særligt vil gøre sig gældende for naturgas.
En forventet politik for klima- og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold vil foruden ovennævnte skulle udvikles med udgangspunkt i internationale konventioner, retningslinjer og aftaler samt europæiske standarder om rapportering om klima- og miljømæssige, sociale samt ledelsesmæssige forhold. Klima- og miljømæssige forhold vil for eksempel kunne relatere sig til klimapåvirkning, ressourceanvendelse eller effekter på biodiversiteten som følge af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds finansielle aktiviteter.
Sociale forhold vil eksempelvis kunne relatere sig til menneskerettigheder, anvendelse af børnearbejde, beskyttelse af minoritetsgrupper m.v. Ledelsesmæssige forhold vil eksempelvis kunne relatere sig til diversitet og ligestilling, anti-korruption, skattemæssige forhold m.v. Internationale konventioner og aftaler, der kan inddrages i udviklingen af en politik for klima- og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold, ændres over tid, men kan for nuværende og foruden de ovenfor nævnte for eksempel være FN's retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv, FN's Global Compact, OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder, OECD’s retningslinjer for ansvarlig skattepraksis, EU's liste over ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner og OECD's retningslinjer for håndtering af miljø og sociale risici, anti-bestikkelse og bæredygtig långivning i forbindelse med eksportfinansiering.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil ikke kunne udøve finansielle aktiviteter på områder, som regeringen har truffet beslutning om ikke at yde finansiering, investering eller risikodækning til. Såfremt den til enhver tid siddende regering træffer beslutninger af denne karakter, skal Erhvervsministeriet skriftligt orientere Danmarks Eksport- og Investeringsfond herom med henblik på tilpasning af politikker m.v. Såfremt der opstår tvivl om, hvorvidt Danmarks Eksport- og Investeringsfond, inden for rammerne af regeringens politik, kan indgå i nye direkte investeringer, finansieringer eller risikodækninger, skal Danmarks Eksport- og Investeringsfond rette henvendelse til erhvervsministeren for at få afklaret dette.
Danmarks Grønne Fremtidsfond gældende grønne investeringspolitik vil med etableringen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond fortsat være gældende for aktiviteter under mandaterne, der blev etableret med Danmark Grønne Fremtidsfond.