LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 3
Danmarks Eksport- og Investeringsfond udøver kun sine aktiviteter i medfør af kapitel 2 i den udstrækning, det private marked normalt ikke vil påtage sig at udøve den pågældende aktivitet henset til arten, omfanget eller risikoen forbundet hermed.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 3
RetsinformationFor EKF Danmarks Eksportkredit følger det i dag af § 2, stk. 4, i lov om EKF Danmarks eksportkredit, at fonden kun kan yde finansiering og risikodækning i den udstrækning, det private, kommercielle forsikrings- og kapitalmarked ikke normalt påtager sig risici af den pågældende art eller omfang. Det følger i dag af § 7 i lov om Vækstfonden, at Vækstfonden kun kan udøve sine aktiviteter i den udstrækning, det private marked normalt ikke vil påtage sig den pågældende aktivitet henset til arten, omfanget eller risikoen forbundet hermed. Der er ikke en tilsvarende bestemmelse i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond.
I dag gælder det således, at EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden yder finansiering som et supplement til de kommercielle forsikrings- og kapitalmarkeder og til aktiviteter, som ikke uden EKF Danmarks Eksportkredits og Vækstfondens medvirken ville kunne ventes gennemført, eller som bliver væsentligt fremskyndet som følge af finansieringen. Hovedparten af EKF Danmarks Eksportkredits og Vækstfondens investeringer, finansieringer og risikodækninger sker sammen med private investorer, banker og lignende.
Det foreslås i § 3, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kun udøver sine aktiviteter i medfør af kapitel 2 i den udstrækning, det private marked normalt ikke vil påtage sig den pågældende aktivitet henset til arten, omfanget eller risikoen forbundet hermed.
Den foreslåede bestemmelse viderefører den hidtidige bestemmelse i § 7 i lov om Vækstfonden og er en mindre sproglig justering af den gældende § 2, stk. 4, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil udøve sine aktiviteter efter kapitel 2 i den udstrækning, som de private, kommercielle forsikrings- og kapitalmarkeder normalt ikke vil påtage sig den pågældende aktivitet henset til arten, omfanget eller risikoen forbundet hermed, eller hvor investeringen fremskyndes væsentligt som følge af finansiering, for eksempel fordi der ikke er nationale eller regionale finansieringspartnere i markeder, der vil påtage sig finansieringen, investeringen eller risikodækningen alene, og der derfor vil være meget betydelige søgeomkostninger for de danske virksomheder ved at finde finansieringspartnere. Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal med sin virksomhed ikke påføre det private marked konkurrence, men tilskynde til investering, finansiering og risikodækning dér, hvor det private, kommercielle forsikrings- og kapitalmarked ikke ønsker, eller ikke i tilstrækkelig grad formår at yde den nødvendige investering, finansiering og risikodækning uden statslig medvirken. Da Danmarks Eksport- og Investeringsfonds investeringer, finansieringer og risikodækninger typisk sker sammen med private investorer, banker og lignende, vil Danmarks Eksport- og Investeringsfond medvirke til at mobilisere privat kapital.
Med den foreslåede bestemmelse vil Danmarks Eksport- og Investeringsfond kunne yde supplement til de private finansierings- og kapitalmarkeder, for eksempel ved at tilbyde finansieringsløsninger, som de private forsikrings- og kapitalmarkeder ikke tilbyder. Det kan for eksempel være, at der vil være behov for lange løbetider på finansiering eller risikodækning, hvor løbetiden betyder, at risikoen er vanskelig at analysere og afdække pga. for eksempel umodne produktmarkeder. Det kan for eksempel også være, at risikoen ligger i lande, hvor private forsikrings- og kapitaludbydere ikke ønsker at yde finansiering eller risikodækning.
Det er hensigten med den foreslåede bestemmelse, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal agere løftestang for de private finansiering- og kapitalmarkeder. Det kan for eksempel være i forhold til det private investormarked i de tidlige investeringsstadier, hvor risikoen overstiger de forventede gevinster inden for en kortere investeringshorisont, hvilket betyder, at de private investorer tøver med at tage del i investeringer. Det kan også være udviklingen af globale markeder, hvor danske teknologiske løsninger skal konkurrere om markedsandele, og hvor de private finansiering- og kapitalmarkeder tøver med at løbe risikoen pga. umodne produktmarkeder, for eksempel på markeder for bæredygtige teknologier som power-to-X, biomasse og pyrolyse, fangst, lagring og anvendelse af kulstof (CCUS), nye vindmølleteknologier, testfaciliteter for vindmøller m.v.
Der forventes i perioder, for eksempel særligt under en lavkonjunktur og i kriseår, at det vil være naturligt, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond øger sine aktiviteter for at holde hånden under ellers normalt velfungerende finansierings- og forsikringsmarkeder. Dette var eksempelvis tilfældet under den globale finansielle krise i slutningen af 2000'erne og Covid 19-krisen i starten af 2020'erne, hvor både store virksomheder og veletablerede, sunde små og mellemstore virksomheder havde svært ved at opnå finansiering, finde investorer og opnå risikodækning på markedsvilkår.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at ansvaret for at foretage vurderingen af arten, omfanget og risikoen af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter, og dermed ansvaret for at undgå, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond påfører det private marked konkurrence, påhviler Danmarks Eksport- og Investeringsfonds ledelse, idet ledelsen samtidig skal indhente input m.v. fra de selvstændige offentlige dattervirksomheder, i det omfang de varetager aktiviteter i medfør af lovforslagets § 14, stk. 1.
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds ledelse er dermed løbende forpligtet til at sikre sig, at aktivitetsomfanget vil være passende til markedsforholdene, herunder i lyset af konjunktursituationen og virksomhedernes efterspørgsel og behov.