LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 24
Danmarks Eksport- og Investeringsfond, den selvstændige offentlige dattervirksomhed Vækstfonden og datterselskaber stiftet i medfør af § 20, stk. 1, indgår ikke i det statslige overenskomst- og aftalesystem, men kan forhandle løn- og ansættelsesvilkår med deres medarbejdere, herunder indgå kollektive overenskomster.
Stk. 2. Den selvstændige offentlige dattervirksomhed EKF Danmarks Eksportkredit kan efter skatteministerens nærmere bestemmelse indgå kollektive overenskomster eller i øvrigt fastsætte løn- og andre ansættelsesvilkår for ansatte i virksomheden.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 24
RetsinformationVækstfonden indgår i dag ikke i det statslige overenskomst- og aftalesystem. Vækstfonden forhandler løn- og ansættelsesvilkår med sine medarbejdere og har mulighed for at indgå i kollektive overenskomster. Danmarks Grønne Investeringsfond sekretariatsbetjenes af Vækstfonden og har ingen ansatte.
Det følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 13, at EKF Danmarks Eksportkredit efter finansministerens nærmere bestemmelse kan indgå kollektive overenskomster eller i øvrigt fastsætte løn og andre ansættelsesvilkår for ansatte i virksomheden. EKF Danmarks Eksportkredit er i dag omfattet af det statslige aftalesystem og er forpligtet af de overenskomster, der er aftalt mellem Skatteministeriet på den ene side og CFU og Akademikerne på den anden side.
Det foreslås i stk. 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond, den selvstændige offentlige dattervirksomhed Vækstfonden og datterselskaber stiftet i medfør af § 20, stk. 1, ikke indgår i det statslige overenskomst- og aftalesystem, men kan forhandle løn- og ansættelsesvilkår for deres medarbejdere, herunder indgå kollektive overenskomster.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, medfører således, at det vil være op til ledelsen i henholdsvis Danmarks Eksport- og Investeringsfond, den selvstændige offentlige dattervirksomhed Vækstfonden og datterselskaber stiftet i medfør af § 20, stk. 1, at forhandle ansættelsesvilkårene, hvorfor medarbejderne ikke vil blive omfattet af det statslige overenskomstsystem. Løn- og ansættelsesvilkårene skal være konkurrencedygtige, men Danmarks Eksport- og Investeringsfond, de selvstændige offentlige dattervirksomheder og datterselskaber stiftet i medfør af § 20, stk. 1, må ikke være lønførende i forhold til sammenlignelige private virksomheder. Med forslaget videreføres rammerne for de løn- og ansættelsesvilkår, der gælder for medarbejdere i Vækstfonden.
Det vil være ejerministerens og bestyrelsernes ansvar at tilse, at virksomhedernes lønomkostninger ikke bliver for høje. Danmarks Eksport- og Investeringsfond, den selvstændige offentlige dattervirksomhed og eventuelle datterselskaber stiftet i medfør af § 20, stk. 1, vil skulle kunne tilvejebringe pålidelige og troværdige begrundelser for lønniveauet, der blandt andet ved brug af relevante benchmark fra både den offentlige og private sektor dokumenterer, at det valgte lønniveau er nødvendigt, og at man ikke er lønførende. Derfor vil bestyrelserne skulle fastsætte en lønpolitik for virksomhedens ansatte.
Overgangen af Vækstfonden og EKF Danmarks Eksportkredit til selvstændige offentlige dattervirksomheder, jf. lovforslagets § 11, stk. 2, er ikke omfattet af lov om lønmodtagernes retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Det foreslås i stk. 2, at den selvstændige offentlige dattervirksomhed EKF Danmarks Eksportkredit efter skatteministerens nærmere bestemmelse kan indgå kollektive overenskomster eller i øvrigt fastsætte løn og andre ansættelsesvilkår for ansatte i virksomheden.
Forslaget vil videreføre indholdet af § 13 i lov om EKF Danmarks Eksportkredit. EKF Danmarks Eksportkredit har således mulighed for at fortsætte på de vilkår, der foreligger ved omdannelsen. Ved omdannelsen af EKF Danmarks Eksportkredit til en selvstændig offentlig dattervirksomhed vil medarbejderne i EKF Danmarks Eksportkredit umiddelbart fortsætte på de eksisterende ansættelsesforhold. Medarbejderne i EKF Danmarks Eksportkredit vil dermed bevare de rettigheder og pligter, der gjaldt for dem under ansættelse forud for omdannelsen, indtil de eventuelt måtte blive ændret efter gældende regler. Dette kan eksempelvis være hvis de gældende overenskomster under iagttagelse af reglerne herfor frasiges efter reglerne i lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Formålet er at sikre, at medarbejdere i koncernen under Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil kunne arbejde under ensartede løn- og ansættelsesvilkår på tværs af organisationen, og at denne fortsat kan tiltrække og fastholde højt specialiserede medarbejdere i konkurrence med den finansielle sektor.
Det forudsættes derfor med forslaget, at løn- og ansættelsesvilkår i EKF Danmarks Eksportkredit, såfremt virksomheden ikke længere er omfattet af det statslige aftalesystem, vil kunne ensrettes med løn- og ansættelsesvilkår i resten af organisationen bestående af Danmarks Eksport- og Investeringsfond, Vækstfonden samt eventuelle datterselskaber, jf. § 20, stk. 1. Det vil betyde, at EKF Danmarks Eksportkredit i henhold til stk. 1 kan forhandle løn- og ansættelsesvilkår med sine medarbejdere, herunder indgå kollektive overenskomster, på samme måde som Danmarks Eksport- og Investeringsfond, Vækstfonden samt eventuelle datterselskaber, jf. § 20, stk. 1.