LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 20
Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder kan som led i den interne organisering stifte helejede datterselskaber og henlægge aktiviteter til disse datterselskaber.
Stk. 2. Erhvervsministeren skal orienteres forud for stiftelsen af helejede datterselskaber, jf. stk. 1.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om drift, styring, organisering og regnskabsmæssige forhold i datterselskaber stiftet i medfør af stk. 1.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 20
RetsinformationDet følger af § 2, stk. 2, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, at EKF Danmarks Eksportkredit kan stifte selskaber og erhverve ejerandele i selskaber med begrænset ansvar. Lov om EKF Danmarks Eksportkredit indeholder ikke regler om forudgående orientering af erhvervsministeren eller andre. Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond har ikke efter gældende ret mulighed for at stifte helejede datterselskaber.
Det foreslås i stk. 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder som led i den interne organisering kan stifte helejede datterselskaber og henlægge aktiviteter til disse datterselskaber.
Med forslaget gives mulighed for, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder vil kunne etablere datterselskaber, som ikke omfattes af reglerne om subsidiær statslig hæftelse, jf. lovforslagets § 26. Dette vil eksempelvis kunne være relevant i tilfælde, hvor det af statsstøtteretlige årsager er hensigtsmæssigt at have et datterselskab, hvor der ikke er regler om subsidiær statslig hæftelse, og som i øvrigt er underlagt samme regler som lignende private aktører, hvilket er vigtige elementer i at sikre, at datterselskabets aktiviteter ikke er at betragte som statsstøtte. En sådan konstruktion kendes blandt andet fra tyske KfW IPEX-Bank og Svensk Exportkredit (SEK).
Det foreslås i stk. 2, at erhvervsministeren skal orienteres forud for stiftelsen af helejede datterselskaber, jf. stk. 1.
Forslaget vil på dette punkt indebære en fravigelse af selskabsretten, idet oprettelse af datterselskaber i medfør heraf anses for at være en disposition, som i almindelighed kan foretages af selskabets ledelse uden ejerinddragelse m.v. Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder varetager imidlertid en række samfundsvigtige opgaver, og ministeren bør derfor orienteres forud for oprettelsen af datterselskaber. Det forudsættes herved, at ministeren også vil skulle orienteres om eventuelle planer om oprettelse af datterselskaber, således at ministeren vil have tilstrækkelig indflydelse på organiseringen af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheders aktiviteter. Mulighederne for at oprette datterselskaber og forpligtelsen til at orientere ministeren forlods vil også skulle fremgå af koncerninstruksen, som godkendes af ministeren, jf. lovforslagets § 14, stk. 2.
Det foreslås i stk. 3, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om drift, styring, organisering og de regnskabsmæssige forhold i datterselskaber stiftet i medfør af stk. 1.
Bestemmelsen giver ministeren mulighed for ved bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om disse forhold, herunder regler om datterselskabernes aktiviteter, ministerens tilsyn, datterselskabernes orienteringspligt, ledelse, beslutningskompetence, regnskabsaflæggelse m.v.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder får også efter lovforslagets § 9, jf. § 13, stk. 7, mulighed for i forbindelse med udøvelsen af sine aktiviteter efter kapitel 2 at stifte selskaber, fonde og foreninger m.v. samt eje, erhverve og afhænde hele eller dele af selskaber, fonde og foreninger m.v. Adgangen til at stifte, eje, erhverve og afhænde hele eller del af sådanne selskaber, fonde og foreninger m.v. har til formål at sikre, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond samt dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder vil kunne udøve deres respektive aktiviteter på en hensigtsmæssig og kommerciel fornuftig måde og således ikke afskæres fra at forfølge aktiviteter inden for virksomhedernes formål og virkeområde, hvis de pågældende tiltag er nødvendige. Der vil eksempelvis kunne være projekter, hvor finansieringen skal tilvejebringes via et særskilt selskab, eller hvor et lån konverteres til egenkapital eller lignende. I disse situationer vil der være tale om såkaldte »porteføljeselskaber«, der ikke er stiftet med henblik på at sikre en hensigtsmæssig organisering internt i koncernen, men derimod med henblik på udøvelsen af de kommercielle aktiviteter.
Selskaber stiftet i medfør af de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 20 har til formål at sikre den mest hensigtsmæssige organisering og placering af aktiviteter internt i koncernen, herunder i forhold til risikoafdækning, hæftelse og tiltrækning af de rette kompetencer til koncernen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 9 og § 14, stk. 1.