LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 18
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder ledes hver af en bestyrelse og en direktør.
Stk. 2. Erhvervsministeren udpeger blandt bestyrelsesmedlemmerne i Danmarks Eksport- og Investeringsfond på et virksomhedsmøde op til 4 medlemmer til bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, herunder formanden og næstformanden, for en periode på op til 2 år med mulighed for genudpegning. Erhvervsministeren kan til enhver tid på et virksomhedsmøde afsætte et eller flere af de udpegede medlemmer.
Stk. 3. Medarbejderne i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder vælger ud over de af erhvervsministeren udpegede medlemmer op til 2 medlemmer til bestyrelsen for en periode på op til 2 år med mulighed for genvalg.
Stk. 4. Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have de nødvendige kompetencer til at varetage Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheders respektive formål.
Stk. 5. Erhvervsministeren fastsætter honoraret til bestyrelsens medlemmer.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 18
RetsinformationDet følger af § 7, stk. 1, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit og § 14, stk. 1, i lov om Vækstfonden af de to virksomheder i dag ledes af en bestyrelse og en direktør. Efter § 3, stk. 1, i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond ledes fonden af en bestyrelse, mens Vækstfondens direktion varetager den daglige ledelse af fonden.
Det følger af § 7, stk. 2, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, at erhvervsministeren kan udpege op til 7 medlemmer til bestyrelsen, herunder formanden og næstformanden. Efter § 14, stk. 2, i lov om Vækstfonden kan erhvervsministeren udpege op til 6 medlemmer til bestyrelsen, herunder formanden. I begge tilfælde gælder udpegningen for op til 2 år med mulighed for genudpegning. Efter § 3, stk. 1 og 2, i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond kan erhvervsministeren udpege op til 6 medlemmer for op til 3 år med mulighed for genudpegning én gang.
Det følger af § 7, stk. 2, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, at medarbejderne i EKF Danmarks Eksportkredit kan vælge op til 2 repræsentanter til bestyrelsen for en periode på 2 år med mulighed for genudpegning. Valgbar er enhver fuldtidsansat i EKF Danmarks Eksportkredit. Efter § 14, stk. 3, i lov om Vækstfonden kan medarbejderne i Vækstfonden vælge op til 2 medlemmer til bestyrelsen for en periode på op til 2 år med mulighed for genudpegning. Valgbar er enhver fuldtidsansat i Vækstfonden. Danmarks Grønne Investeringsfond sekretariatsbetjenes af medarbejdere i Vækstfonden og har derfor ingen medarbejdere. Lov om Danmarks Grønne Investeringsfond indeholder derfor ikke regler om medarbejderudpegede bestyrelsesmedlemmer.
Det følger af § 7, stk. 4, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, § 14, stk. 4, i lov om Vækstfonden og § 3, stk. 3, i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond, at bestyrelserne skal sammensættes, så bestyrelsen har de nødvendige kompetencer til at varetage virksomhedens formål.
Det følger af § 7, stk. 5, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, § 14, stk. 5, i lov om Vækstfonden samt § 8, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1477 af 19. december 2014 om bestyrelsen i Danmarks Grønne Investeringsfond, at erhvervsministeren kan fastsætte bestyrelseshonorarerne.
Det foreslås med bestemmelsen i § 18, stk. 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder ledes hver af en bestyrelse og en direktør.
Bestyrelsen i den enkelte selvstændige offentlige dattervirksomhed vil være ansvarlig for at sikre, at virksomheden drives forsvarligt og i overensstemmelse med virksomhedens formål. Bestyrelsen vil træffe beslutning i alle spørgsmål af væsentlig betydning, dog med de begrænsninger, som følger af selskabsloven, jf. lovforslagets § 15, stk. 2, samt retningslinjer og beslutninger, som henholdsvis fastlægges og træffes af Danmarks Eksport- og Investeringsfond og erhvervsministeren.
De nærmere retningslinjer for bestyrelsens og direktørens virke vil blive fastsat i vedtægterne for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomhed, jf. lovforslagets § 13, stk. 4, i en koncerninstruks, jf. lovforslagets § 14, stk. 2, i en forretningsorden for bestyrelsen og i en instruks for direktionen, jf. lovforslagets § 19, stk. 3.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at Erhvervsministeren blandt bestyrelsesmedlemmerne i Danmarks Eksport- og Investeringsfond på et virksomhedsmøde udpeger op til 4 medlemmer til bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, herunder formanden og næstformanden, for en periode på op til 2 år med mulighed for genudpegning.
De almindelige regler i selskabsloven vil dermed blive fraveget, idet beføjelsen til at foretage udpegning ikke vil tilkomme ejeren, Danmarks Eksport- og Investeringsfond, og idet det fastsættes i loven, at bestyrelsesmedlemmerne kun vil kunne udpeges blandt medlemmer i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds bestyrelsesmedlemmer.
Erhvervsministeren vil i overensstemmelse med lovforslagets § 13, stk. 4, i vedtægterne fastsætte nærmere regler om bestyrelsens størrelse, periode for udpegning inden for rammerne fastlagt i loven, bestyrelsens beslutningsdygtighed m.v.
Det er formålet med bestemmelsen at fremme integration og samarbejde i koncernen gennem personsammenfald i bestyrelsen for Danmarks Eksport- og Investeringsfond og bestyrelserne for de selvstændige offentlige dattervirksomheder. Såfremt et ministerudpeget bestyrelsesmedlem i en selvstændig offentlig dattervirksomhed nedlægger sit hverv i bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfond, eller såfremt erhvervsministeren benytter sin kompetence i § 16, stk. 2, 2. pkt., til at afsætte vedkommende, vil bestyrelsesmedlemmet også skulle nedlægge sit hverv i den selvstændige offentlige dattervirksomhed.
Det foreslås endvidere i stk. 2, 2. pkt., at erhvervsministeren til enhver tid på et virksomhedsmøde kan afsætte et eller flere af de udpegede medlemmer.
Dette vil kunne være relevant, hvis et af de udpegede bestyrelsesmedlemmer eksempelvis ikke lever op til sine forpligtelser efter denne lov og regler fastsat i medfør heraf, herunder den selvstændige offentlige dattervirksomheds vedtægter, eller hvis der bliver behov for en tilpasning af bestyrelsessammensætningen for at sikre bestyrelsens fornødne kvalifikationer. De almindelige regler i selskabsloven vil blive fraviget, idet beføjelsen til at afsætte et bestyrelsesmedlem ikke vil tilkomme ejeren, Danmarks Eksport- og Investeringsfond. Et bestyrelsesmedlem, der afsættes, jf. forslagets § 18, stk. 2, 2. pkt., kan fortsætte i sit hverv som bestyrelsesmedlem i Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Det er formålet med bestemmelsen at styrke ministerens kontrol med Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheders ledelse og aktiviteter i kombination med de øvrige foreslåede bestemmelser i dette lovforslag om ministerens beføjelser. Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 3, at medarbejderne i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, ud over de af erhvervsministeren udpegede medlemmer, vælger op til 2 medlemmer til bestyrelsen for en periode på op til 2 år med mulighed for genvalg.
Det fastlægges dermed, at medarbejderne i de selvstændige offentlige dattervirksomheder vil have ret til at vælge op til 2 medlemmer i de respektive selvstændige offentlige dattervirksomheders bestyrelse.
Medarbejderne i eventuelle helejede datterselskaber til de selvstændige offentlige dattervirksomheder, jf. lovforslagets § 20, vil ikke have mulighed for at vælge repræsentanter til bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder. Reglerne for medarbejderrepræsentation i selskabsloven vil finde anvendelse, dog således at selskabsretlige regler vedrørende antal af medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer ikke finder anvendelse. Som medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem vil enhver ansat i den selvstændige offentlige dattervirksomhed kunne vælges med undtagelse af direktionsmedlemmer. Erhvervsministeren vil ikke kunne afsætte medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer. Der er tale om en videreførelse af reglerne for medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer, dog således at der efter forslaget ikke vil være et krav om fuldtidsansættelse for de opstillede kandidater.
I det omfang medarbejderne i EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden har udnyttet deres ret i henholdsvis § 7, stk. 2, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, og § 14, stk. 3, i lov om Vækstfonden til at vælge repræsentanter til bestyrelserne i de respektive virksomheder, vil disse medarbejderrepræsentanter – uanset den foreslåede bestemmelse samt Danmarks Eksport- og Investeringsfond overtagelse af ejerskabet til virksomhederne, jf. lovforslagets § 11, stk. 2 – kunne fortsætte som bestyrelsesmedlemmer indtil udløb af deres valgperiode. Reglerne for medarbejderrepræsentation i selskabsloven vil i den forbindelse finde anvendelse.
Almindelige selskabsretlige habilitetsprincipper vil finde anvendelse for både de af erhvervsministeren udpegede bestyrelsesmedlemmer og for de medarbejdervalgte medlemmer i forbindelse med de af bestyrelsen behandlede sager. Dertil kommer endvidere de særlige fortrolighedshensyn beskrevet under lovforslagets § 28.
Efter det foreslåede stk. 4 skal bestyrelsens medlemmer tilsammen have de nødvendige kompetencer til at varetage Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheders respektive formål.
Det vil afhænge af omfanget og karakteren af de aktiviteter m.v., der udøves af de selvstændige offentlige dattervirksomheder, hvilke kompetencer der vil være behov for. Dette vil blive fastlagt nærmere i vedtægterne for de selvstændige offentlige dattervirksomheder, jf. lovforslagets § 13, stk. 4. Den samlede kompetenceprofil for bestyrelsen vil afspejle virksomhedens opgaver, der vil kunne ændre sig over tid og efterhånden, som Danmarks Eksport- og Investeringsfond overtager visse af aktiviteterne fra dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 5, at erhvervsministeren fastsætter honoraret til bestyrelsens medlemmer.
Honoraret vil blive fastsat i overensstemmelse med den i staten gældende praksis for fastsættelse af honorar for bestyrelsesmedlemmer i selvstændige offentlige virksomheder, og det er ambitionen, at niveauet muliggør tiltrækning af relevante kompetencer fra det private erhvervsliv uden at være lønførende. Honoraret vil blive fastsat for det kommende år i forbindelse med det ordinære virksomhedsmøde.