LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 15
Lov om offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand, forvaltningsloven og arkivloven finder ikke anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder og øvrige datterselskaber samt enheder forvaltet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond eller Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, for så vidt angår aktiviteter udøvet i medfør af kapitel 2.
Stk. 2. Selskabsloven, herunder de særlige bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder med de ændringer, der følger af denne lov.
Stk. 3. Årsregnskabsloven, herunder de særlige bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder med de fornødne tilpasninger. Danmarks Eksport- og Investeringsfond aflægger koncernregnskab efter reglerne nævnt i 1. pkt.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 15
RetsinformationI dag finder lov om offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand, forvaltningsloven og arkivloven ikke anvendelse for EKF Danmarks Eksportkreditfond, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond og deres eventuelle datterselskaber samt enheder forvaltet af Vækstfonden, for så vidt angår disses forretningsmæssige aktiviteter. Dette følger af henholdsvis § 6, stk. 1, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, § 13, stk. 1, i lov om Vækstfonden og § 5 a i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond.
Det følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 6, stk. 2, og lov om Vækstfonden § 13, stk. 2, at begge virksomheder i dag er omfattet af selskabsloven med de tilpasninger, der følger af henholdsvis lov om EKF Danmarks Eksportkredit og lov om Vækstfonden.
Det følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 6, stk. 3, og lov om Vækstfonden § 13, stk. 3, at årsregnskabsloven med de fornødne tilpasninger finder anvendelse for EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden i dag. EKF Danmarks Eksportkredit kan i dag fravige de krav, der fremgår af årsregnskabslovens § 23 om opstilling af balance og resultatopgørelse i skematisk form.
Det foreslås i stk. 1, at lov om offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand, forvaltningsloven og arkivloven finder ikke anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, øvrige datterselskaber samt enheder forvaltet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond eller Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, for så vidt angår aktiviteter udøvet i medfør af kapitel 2.
Bestemmelsen er dermed en videreførelse af de gældende regler for EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond.
Baggrunden for at undtage Danmarks Eksport- og Investeringsfond, dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, øvrige datterselskaber samt enheder forvaltet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond eller dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder fra lov om offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand, forvaltningsloven og arkivloven er, at virksomhederne skal agere som kommercielle virksomheder og derfor har behov for dyb indsigt i samarbejdspartneres økonomiske og forretningsmæssige forhold. Disse oplysninger er følsomme for de virksomheder m.v., der afgiver oplysningerne, og der er derfor behov for, at disse fortrolige oplysninger ikke offentliggøres eller videregives. Uanset at der både i forvaltningsloven, offentlighedsloven og arkivloven findes regler, der kan undtage fra eller udskyde offentlighedens adgang til oplysninger om forretningsforhold, kan det være afgørende for målgruppevirksomhedernes ønske om at gøre brug af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds tilbud, at fortroligheden i forbindelse med indgåelse af aftaler er på linje med den fortrolighed, der opnås hos kommercielle finansieringskilder. Den foreslåede bestemmelse vil blandt andet medføre, at beslutninger knyttet til aktiviteter efter lovforslagets kapitel 2 og materiale modtaget fra samarbejdspartnere i denne forbindelse ikke vil være omfattet af aktindsigt, og at materiale knyttet til disse aktiviteter ikke skal afleveres til Rigsarkivet.
Enhver, der medvirker til aktiviteter omfattet af forslagets § 5, stk. 2, og kapitel 2, vil være underlagt tavshedspligt i medfør af straffelovens § 152, for så vidt angår fortrolige oplysninger, jf. lovforslagets § 28, stk. 1. Tilsvarende gælder for enhver, som modtager oplysninger fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond, dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, øvrige datterselskaber samt enheder forvaltet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond, jf. lovforslagets § 28, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 1, medfører desuden, at forvaltningslovens og offentlighedens regler om eksempelvis sagsbehandling i offentlige myndigheder ikke vil finde anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds, dennes selvstændige offentlige dattervirksomheders, øvrige datterselskabers samt enheder forvaltet af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds eller dennes selvstændige offentlige dattervirksomheders udøvelse af aktiviteter efter det foreslåede kapitel 2. Reglerne er udformet med henblik på at fastsætte en række minimumskrav i forbindelse med offentlige myndigheders sagsbehandling. I forbindelse med deres virksomhed træffer virksomhederne beslutninger om at indgå kontrakter med en eller flere parter om ydelsen af finansiering ud fra en række kommercielle overvejelser. Der er dermed tale om, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond, dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, øvrige datterselskaber samt enheder forvaltet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond eller dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, indgår i gensidigt bebyrdende aftaler, og Danmarks Eksport- og Investeringsfond, dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, øvrige datterselskaber samt enheder forvaltet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond eller dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder træffer således ikke afgørelser i forvaltningsmæssig forstand, når de udøver deres kommercielle aktiviteter.
Idet undtagelsen i det foreslåede stk. 1 kun omfatter virksomhedernes forretningsmæssige aktiviteter, jf. lovforslagets kapitel 2, vil lov om offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand, forvaltningsloven og arkivloven finde anvendelse i forbindelse med virksomhedernes aktiviteter i medfør af de øvrige bestemmelser i denne lov. Det medfører blandt andet, at administrative og organisatoriske spørgsmål vil være omfattet af aktindsigt, og at Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder eksempelvis vil skulle aflevere materiale fra virksomhedernes IT-systemer vedrørende afsluttede låneaftaler til Rigsarkivet. For så vidt angår oplysninger, som afleveres til Rigsarkivet, som indeholder oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold, vil disse oplysninger først være tilgængelige, når de er 75 år gamle, jf. arkivlovens § 23.
Det foreslås i stk. 2, at selskabsloven, herunder de særlige bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder med de ændringer, der følger af denne lov.
Da Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder oprettes i medfør af lov som henholdsvis en selvstændig offentlige virksomhed og selvstændige offentlige dattervirksomheder, og da sådanne virksomheder ikke har en nominel selskabskapital svarende til en aktiekapital, vil selskabslovens bestemmelser om aktiekapital og kapitalandele ikke finde anvendelse. Tilsvarende finder reglerne vedrørende kapitalforhøjelser samt kapitalnedsættelser og kapitaltab i selskabsloven ikke anvendelse, idet der i virksomhederne ikke eksisterer en selskabskapital, hvis nominelle værdi kan henholdsvis forhøjes, nedsættes eller tabes. Reglerne om blandt andet fusion, spaltning og omdannelse i selskabsloven finder af de samme grunde heller ikke direkte anvendelse. Der henvises dog til lovforslagets § 13, stk. 7, om frivillig opløsning af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, hvorefter erhvervsministeren vil kunne træffe beslutning derom. For så vidt angår udbetaling af udbytte henvises der til den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 22.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at årsregnskabsloven, herunder de særlige bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder med de fornødne tilpasninger.
Dette er en videreførelse af de gældende bestemmelser for EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden, som således også kommer til at gælde for Danmarks Eksport- og Investeringsfond. Med forslaget bliver udgangspunktet for Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, at årsregnskaberne vil skulle aflægges i overensstemmelse med årsregnskabslovens indregnings- og målingskriterier. Forslaget medfører dog, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder med henblik på at aflægge det mest retvisende regnskab vil kunne fravige enkelte af årsregnskabslovens regler. Baggrunden herfor skal ses i lyset af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheders særlige status som offentlige finansieringsinstitutter og deres struktur, som følger heraf, med finansiering af og kapitalindskud i private virksomheder.
Der er således særligt et punkt, hvor årsregnskabsloven ikke vil give en retvisende forståelse af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheders aktiver, passiver og finansielle stilling samt resultatet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond og de offentlige selvstændige dattervirksomheders aktiviteter og pengestrømme. Dette gælder årsregnskabslovens skemakrav, idet dette ikke vurderes at bidrage yderligere til forståelsen af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds eller dennes selvstændige dattervirksomheders regnskab.
Med det foreslåede stk. 3, 1. pkt., forudsættes det, at alle fornødne tilpasninger fastsættes af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds og dennes selvstændige dattervirksomheders bestyrelser, og de væsentligste tilpasninger vil blive anført i årsregnskaberne under anvendt regnskabspraksis med henblik på tydeligt og klart over for revisorer og andre regnskabsbrugere at gøre opmærksom på disse. Vækstfondens og Danmarks Grønne Investeringsfonds aktiver og passiver vil inden overtagelsen skulle registreres og konsolideres på balance og resultatopgørelse, men regnskabet vil ikke skulle konsolideres tilbage i tiden.
Det foreslås i stk. 3, 2. pkt., at Danmarks Eksport- og Investeringsfond aflægger koncernregnskab efter reglerne i 1. pkt.
Bestemmelsen indebærer, at årsregnskabsloven med de fornødne tilpasninger tillige finder anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aflæggelse af koncernregnskab. Der henvises til bemærkningerne til 1. pkt. for de fornødne tilpasninger som tillige finder anvendelse i forbindelse med koncernregnskabet.