LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 14
De aktiviteter m.v., som Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan udøve i medfør af § 5, stk. 2, kapitel 2 og bekendtgørelser udstedt i medfør af denne lov samt anden lovgivning, kan på tilsvarende vis udøves af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder.
Stk. 2. Danmarks Eksport- og Investeringsfond fastsætter en koncerninstruks, som fastlægger de overordnede beslutningsbeføjelser og den overordnede opgave- og ansvarsfordeling mellem Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder. Erhvervsministeren skal godkende koncerninstruksen og ændringer heraf.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 14
RetsinformationEKF Danmarks Eksportkredit har til formål at fremme danske virksomheders muligheder for eksport og internationalisering, deltagelse i den globale værdikæde og opdyrkelse af nye markeder gennem international konkurrencedygtig finansiering og risikodækning. EKF Danmarks Eksportkredit kan i medfør af gældende ret blandt andet yde risikodækning, lån, ansvarlig kapital, formidle blandede kreditter og påtage sig garanti-, låne- og andre forpligtelser med henblik på at tilvejebringe finansiering. Det følger desuden af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 1, stk. 2, at EKF Danmarks Eksportkredit kan repræsentere regeringen i sager vedrørende eksportkreditpolitik nationalt og internationalt.
Vækstfondens formål er at understøtte virksomheders muligheder for eksport og internationalisering, deltagelse i den globale værdikæde og opdyrkelse af nye markeder. Vækstfonden har i medfør af gældende lov blandt andet mulighed for at anvende finansieringsformerne lån, garantier, kautioner, kapitalindskud og kapitaltilsagn, gennem både direkte og indirekte finansiering samt kombinationer heraf med henblik på at opnå sit formål.
Danmarks Grønne Investeringsfond har til formål at bidrage til den grønne omstilling af samfundet gennem medfinansiering af investeringer, der fremmer den grønne omstilling af samfundet. Danmarks Grønne Investeringsfond kan blandt andet yde lån og garantier samt modtage rettigheder eller finansielle instrumenter, som kan konverteres til ejerandele i virksomheder, og modtage ejerandele i virksomheder som følge af fondens konvertering af låneinstrumenter og andre gældsinstrumenter.
Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets §§ 6-10 for en nærmere gennemgang af de aktiviteter, som EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond udøver i dag.
Det foreslås i stk. 1, at de aktiviteter m.v., som Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan udøve i medfør af denne lovs § 5, stk. 2, og kapitel 2, bekendtgørelser udstedt i medfør af denne lov samt anden lovgivning, på tilsvarende vis kan udøves af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder.
Med lovforslagets § 5, stk. 2, og kapitel 2 vil alle de aktiviteter m.v., som i dag udøves af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond, blive henlagt til Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder.
I henhold til bestemmelsen i forlagets stk. 1 vil de aktiviteter m.v., som Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan udøve, også kunne udøves af de selvstændige offentlige dattervirksomheder. Den nærmere opgavefordeling mellem virksomhederne fastlægges i koncerninstruksen, som godkendes af erhvervsministeren, jf. lovforslagets § 14, stk. 2. Dette vil give mulighed for at placere aktiviteter i den virksomhed, hvor de udøves bedst og mest hensigtsmæssigt.
For så vidt angår Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheders ret til at optræde som repræsentant for regeringen i sager om eksportkreditpolitik, jf. lovforslagets § 5, stk. 2, jf. § 14, stk. 1, udøves denne beføjelse direkte efter instruks fra erhvervsministeren over for den respektive selvstændige offentlige dattervirksomhed, i det omfang dattervirksomheden måtte blive pålagt opgaven.
Både aktiviteter, som Danmarks Eksport- og Investeringsfond er pålagt i medfør af denne lov, samt aktiviteter, som Danmarks Eksport- og Investeringsfond er pålagt i medfør af anden lovgivning eller ved bekendtgørelser udstedt i medfør af denne lov, vil kunne udøves af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder.
Formålet med bestemmelsen er at sikre den nødvendige fleksibilitet til, at der internt i koncernen løbende kan ændres i opgavefordelingen, uden at dette kræver ændringer i gældende lovgivning eller bekendtgørelse. Større ændringer vil skulle vedtages ved en ændring af koncerninstruksen, som godkendes af erhvervsministeren, jf. lovforslagets § 14, stk. 2.
Til en begyndelse forventes opgavefordelingen mellem Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, at være nogenlunde tilsvarende i dag, det vil sige, at EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden til en begyndelse i medfør af koncerninstruksen forventes at blive pålagt varetagelsen af de aktiviteter m.v., som virksomhederne også i dag varetager efter gældende lovgivning. Det er forventningen, at flere aktiviteter med tiden vil blive flyttet til varetagelse i Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Virksomheder, samarbejdspartnere m.v. vil kunne rette henvendelse til Danmarks Eksport- og Investeringsfond, som efter denne lov, anden lovgivning eller bekendtgørelser udstedt i medfør af denne lov, er pålagt varetagelse af en opgave. Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil herefter være forpligtet til at sørge for, at henvendelser m.v. videreformidles til den enhed i koncernen, som i medfør af koncerninstruksen er pålagt at varetage opgaven.
Aktiviteter m.v., der ved koncerninstruksen fordeles til varetagelse af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, vil skulle varetages inden for de rammer, som Danmarks Eksport- og Investeringsfond er pålagt i medfør af denne lov, anden lovgivning og bekendtgørelser fastsat i medfør af denne lov. Det betyder blandt andet, at hvis der i medfør af denne lov udstedes en bekendtgørelse, der eksempelvis fastsætter en beløbsgrænse for lån, som Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan udstede på et givent område, vil denne begrænsning tilsvarende gælde for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, hvis disse i medfør af koncerninstruksen pålægges at udøve opgaven.
Med den foreslåede § 32, stk. 2, lægges der op til at opretholde gældende bekendtgørelser udstedt i medfør af lov nr. 104 af 3. februar 2016 om EKF Danmarks Eksportkredit og lov nr. 691 af 8. juni 2018 om Vækstfonden. Disse bekendtgørelser vil forsat gælde for aktiviteter, som henholdsvis EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden pålægges i medfør af koncerninstruksen, indtil de ophæves eller ændres i forbindelse med udstedelsen af nye bekendtgørelser i medfør af lovforslaget.
Efter gældende ret er EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond etableret som tre selvstændige juridiske enheder uden koncernfællesskab. Der er derfor ikke gældende bestemmelser i lovene om koncerninstruks eller lignende. De tre selvstændige juridiske enheder er alle oprettet ved lov, hvor deres opgaver er fastsat.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at Danmarks Eksport- og Investeringsfond fastsætter en koncerninstruks, som fastlægger de overordnede beslutningsbeføjelser og den overordnede opgave- og ansvarsfordeling mellem Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder.
Koncerninstruksen vil have til formål at beskrive det overordnede styringsmæssige koncernansvar og vil skulle beskrive opgaver, ansvar og beføjelser for henholdsvis ledelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfond og ledelsen i dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder. Instruksen vil ligeledes beskrive, hvilke beslutninger, der på grund af deres karakter, altid skal træffes af bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfond, og hvilke beslutninger, der på grund af deres karakter altid skal træffes af bestyrelsen i dattervirksomhederne, herunder finansierings- og investeringsbeslutninger på områder, hvor aktiviteterne er henlagt til dattervirksomhederne. Disse emner vil skulle beskrives kvalitativt i koncerninstruksen. Koncerninstruksen vil skulle sikre tilstrækkelig inddragelse af bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfond i væsentlige anliggender i de selvstændige offentlige dattervirksomheder og skabe rammen for effektiv og ubrudt ledelse hele vejen ned gennem koncernen. Koncerninstruksen vil skulle sikre regelmæssig rapportering og dialog mellem Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder. Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil skulle påse, at de selvstændige offentlige dattervirksomheder drives efter koncerninstruksen og de fastsatte procedurer og retningslinjer for virksomhedernes arbejde. Bestyrelserne i de selvstændige offentlige dattervirksomheder vil skulle påse, at disse politikker og retningslinjer efterleves i virksomhedernes virke.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at erhvervsministeren skal godkende koncerninstruksen og ændringer heraf.
Formålet med betingelsen er, at ministeren hermed vil skulle godkende tilrettelæggelsen af ansvarsfordelingen mellem Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder og sikre, at fordelingen er foretaget ud fra ovenstående hensyn.