LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 13
Danmarks Eksport- og Investeringsfond udøver over for sine selvstændige offentlige dattervirksomheder de beføjelser, der efter selskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, idet Danmarks Eksport- og Investeringsfond herved sidestilles med en eneaktionær med de ændringer, der følger af denne lov.
Stk. 2. I Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder afholdes generalforsamlingen i form af et virksomhedsmøde. Et virksomhedsmøde kan afholdes ved fysisk fremmøde eller som et delvis eller fuldstændig elektronisk virksomhedsmøde.
Stk. 3. Erhvervsministeren har ret til at møde på virksomhedsmøderne og tage ordet der.
Stk. 4. Danmarks Eksport- og Investeringsfond fastsætter vedtægter for sine selvstændige offentlige dattervirksomheder, som godkendes af erhvervsministeren på virksomhedsmødet.
Stk. 5. Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder og deres vedtægter skal anmeldes til og registreres i Erhvervsstyrelsen efter reglerne i kapitel 2 i selskabsloven.
Stk. 6. Erhvervsministeren kan ændre navn og eventuelle binavne på Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder. Navnene optages i vedtægterne på et virksomhedsmøde.
Stk. 7. Erhvervsministeren kan træffe beslutning om ethvert forhold vedrørende Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheders anliggender, herunder om opløsning af dattervirksomhederne.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 13
RetsinformationDet følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 5, stk. 1, og lov om Vækstfonden § 12, stk. 1, at erhvervsministeren over for virksomhederne udøver de beføjelser, der efter selskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab. Det følger af § 1 i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond, at Danmarks Grønne Investeringsfond er etableret som en selvstændig statslig forvaltningsenhed. En selvstændig statslig forvaltningsenhed har ikke samme selskabsretlige karakteristika som en selvstændig offentlig virksomhed, men erhvervsministeren er i loven tillagt en række rettigheder og pligter over for enheden, som svarer til eneejerens rettigheder og pligter i en selvstændig offentlig virksomhed. Erhvervsministeren udpeger blandt andet bestyrelsen og fører tilsyn med virksomheden, jf. § 3, stk. 2, og § 8, stk. 1, i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond.
Det følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 5, stk. 2, og lov om Vækstfonden § 12, stk. 3, at selskabernes generalforsamling afholdes i form af et virksomhedsmøde. Danmarks Grønne Investeringsfond er en selvstændig statslig forvaltningsenhed inden for den offentlige forvaltning og holder derfor ikke generalforsamling.
Det følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 5, stk. 1, og lov om Vækstfonden § 12, stk. 1, at erhvervsministeren over for virksomhederne udøver de beføjelser, der efter selskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab. Erhvervsministeren deltager derfor i dag på virksomhedsmøderne i de to selvstændige offentlige virksomheder og udøver sine beføjelser i den anledning.
Det følger af lov om Danmarks Grønne Investeringsfond, at erhvervsministeren udøver sin tilsynspligt med fonden gennem sine beføjelser til at udpege bestyrelsen, gennem fastsættelse af de nærmere rammer for fondens lånevilkår og administrationen samt gennem fondens årlige fremsendelse af sit regnskab. Danmarks Grønne Investeringsfond er en selvstændig statslig forvaltningsenhed inden for den offentlige forvaltning og holder derfor ikke generalforsamling.
Det følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 5, stk. 3, og lov om Vækstfonden § 12, stk. 2, at erhvervsministeren fastsætter vedtægter for virksomhederne. Tilsvarende bestemmelse gælder ikke for Danmarks Grønne Investeringsfond grundet fondens organisering som en selvstændig statslig forvaltningsenhed inden for den offentlige forvaltning under erhvervsministeren, jf. § 1, stk. 1, i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond.
Det følger af lov om Vækstfonden § 12, stk. 4, at virksomheden og dens vedtægter anmeldes og registreres i Erhvervsstyrelsen efter reglerne i selskabsloven. EKF Danmarks Eksportkredit og virksomhedens vedtægter er anmeldt og registreret i Erhvervsstyrelsen, idet selskabslovens regler finder anvendelse på virksomheden med de ændringer, der følger af loven, jf. lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 6, stk. 2. Tilsvarende bestemmelser er ikke fastsat for Danmarks Grønne Investeringsfond grundet fondens organisering som en selvstændig statslig forvaltningsenhed inden for den offentlige forvaltning under erhvervsministeren, jf. § 1, stk. 1, i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond.
Det følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 5, stk. 1, og lov om Vækstfonden § 12, stk. 1, at erhvervsministeren over for virksomhederne udøver de beføjelser, der efter selskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab. Erhvervsministeren har i medfør af reglerne i selskabsloven ret til at ændre navnene på virksomhederne og tilføje binavne til virksomhederne, hvilket i givet fald skal ske på et virksomhedsmøde.
Det følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 5, stk. 1, og lov om Vækstfonden § 12, stk. 1, at erhvervsministeren over for virksomhederne udøver de beføjelser, der efter selskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab. Da erhvervsministeren anses som eneejer, vil ministeren – tilsvarende en generalforsamling i et aktieselskab – kunne træffe beslutning om ethvert forhold vedrørende EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden med de undtagelser, der følger af lov eller vedtægter. Det følger af lov om Danmarks Grønne Investeringsfond, at erhvervsministeren udøver sin tilsynspligt med fonden gennem sine beføjelser til at udpege bestyrelsen, gennem fastsættelse af de nærmere rammer for fondens lånevilkår og administrationen samt gennem fondens årlige fremsendelse af sit regnskab.
Det foreslås i stk. 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond udøver de beføjelser over sine selvstændige offentlige dattervirksomheder, der efter selskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, idet Danmarks Eksport- og Investeringsfond herved sidestilles med en eneaktionær med de ændringer, der følger af denne lov.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond – med de undtagelser der følger af denne lov, hvor beføjelsen i stedet udøves direkte af erhvervsministeren – udøver de tilsvarende beføjelser over for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, som erhvervsministeren udøver over for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, jf. lovforslagets § 12, stk. 1. I forhold til gældende ret indebærer dette, at en række af de beføjelser, som erhvervsministeren i dag varetager over for EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden, ved den nye koncernstruktur i udgangspunktet vil blive varetaget af Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
De beføjelser, der tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, vil primært blive udøvet på det årlige ordinære virksomhedsmøde. Danmarks Eksport- og Investeringsfonds beføjelser omfatter blandt andet at godkende de selvstændige offentlige virksomheders årsrapport, godkende udlodning af udbytte, samt fastsættelse af de overordnede beslutningsbeføjelser og den overordnede opgave- og ansvarsfordeling mellem Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, som dog også skal godkendes af erhvervsministeren, jf. lovforslagets § 14, stk. 2.
Det foreslås, at erhvervsministeren kan udøve en række beføjelser over for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, der sædvanligvis ville tilkomme ejeren af virksomheden. Det foreslås således blandt andet, at det er erhvervsministeren og ikke ejeren af virksomhederne, der vil kunne godkende vedtægter for virksomhederne, kunne ændre navn og eventuelle binavne på virksomhederne, udpege bestyrelsesmedlemmer for virksomheden, fastsætte bestyrelseshonorar til bestyrelsesmedlemmerne og i øvrigt kunne træffe beslutning om ethvert forhold vedrørende Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheders anliggender, jf. lovforslagets § 13, stk. 4-6, og § 17, stk. 2 og 5.
Henlæggelse af disse beføjelser til erhvervsministeren fremfor for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, er en følge af organiseringen af EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden som selvstændige offentlige dattervirksomheder.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.2.
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder vil kunne optræde som repræsentant for regeringen i sager om eksportkreditpolitik, jf. lovforslagets § 5, stk. 2, jf. § 14, stk. 1. Da der i disse tilfælde ikke er tale om udøvelse af en ejerbeføjelse, vil denne instruks ikke ske på et virksomhedsmøde, men udøves direkte af erhvervsministeren over for den respektive selvstændige offentlige dattervirksomhed, som måtte blive pålagt opgaven direkte af erhvervsministeren.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at generalforsamlingen i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder afholdes i form af et virksomhedsmøde.
Virksomhedsmødet svarer dermed – som i selvstændige offentlige virksomheder – til generalforsamlingen i et aktieselskab. Erhvervsministeren fastsætter nærmere bestemmelser vedrørende virksomhedsmødets afholdelse i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheders vedtægter.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at virksomhedsmødet kan afholdes ved fysisk fremmøde eller som et delvist eller fuldstændigt elektronisk virksomhedsmøde.
Termerne »delvist« og »fuldstændigt elektronisk« skal forstås, som de anvendes i selskabslovens § 77, stk. 1 og 2 om henholdsvis delvis og fuldstændig elektronisk generalforsamling.
Det foreslås i stk. 3, at erhvervsministeren har ret til at møde på virksomhedsmøderne og tage ordet der.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil være eneejer i sine selvstændige offentlige dattervirksomheder. Den danske stat ved erhvervsministeren ejer Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder indirekte, det vil sige gennem ejerskabet til Danmarks Eksport- og Investeringsfond, hvor staten ved erhvervsministeren er eneejer.
Erhvervsministeren vil i medfør af bestemmelser i dette lovforslag få en række beføjelser over for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, som i en selvstændig offentlige virksomhed ellers ville tilkomme eneejeren. Med henblik på at erhvervsministeren kan udøve disse beføjelser, vil erhvervsministeren skulle sikres adgang til samt mulighed for at tage ordet på virksomhedsmøderne i de selvstændige offentlige dattervirksomheder. Det er muligt ved delegation eller fuldmagt at lade embedsmænd give møde på ministerens vegne på virksomhedsmødet.
Det foreslås i stk. 4, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond fastsætter vedtægter for sine selvstændige offentlige dattervirksomheder, som godkendes af erhvervsministeren på virksomhedsmødet.
Vedtægterne vil skulle indeholde nærmere retningslinjer for udøvelsen af de selvstændige offentlige dattervirksomheders virksomhed. Det forudsættes, at vedtægterne udarbejdes med udgangspunkt i selskabslovens mindstekrav til aktieselskaber samt de særlige krav, der gælder for statslige aktieselskaber, men med de tilpasninger, der følger af denne lov, og de selvstændige offentlige dattervirksomheders særlige karakter af selvstændige offentlige dattervirksomheder. Vedtægterne vil blandt andet indeholde bestemmelser om overordnede dispositioner, der skal forelægges Danmarks Eksport- og Investeringsfond til godkendelse på et virksomhedsmøde, ligesom det vil blive fastslået, at bestyrelsen er forpligtet til at orientere Danmarks Eksport- og Investeringsfond om emner af væsentlig betydning for virksomheden med henblik på, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan orientere erhvervsministeren, som er en forudsætning for erhvervsministerens udøvelse af sine beføjelser, herunder sit tilsyn, efter loven. Vedtægterne vil også indeholde nærmere retningslinjer for virksomhedernes udøvelse, herunder bestemmelser om risikostyring samt omkostningseffektiv drift af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil kunne ændre vedtægterne for virksomhederne, der godkendes af erhvervsministeren på virksomhedsmødet.
Det foreslås i stk. 5, at Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder og deres vedtægter skal anmeldes til og registreres i Erhvervsstyrelsen efter reglerne i kapitel 2 i selskabsloven.
Vækstfonden og EKF Danmarks Eksportkredit er allerede registreret som selvstændige offentlige virksomheder i Erhvervsstyrelsen. De vil som følge af lovforslaget i stedet skulle registreres som selvstændige offentlige dattervirksomheder. Anmeldelsen vil blandt andet skulle indeholde virksomhedens navn og adresse, virksomhedens regnskabsperiode samt fulde navn, stilling og bopæl for bestyrelsesmedlemmer, direktør og revisor. Vedtægterne vil efter anmeldelse til Erhvervsstyrelsen blive offentligt tilgængelige. Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder viderefører deres hidtidige CVR-numre.
Det foreslås i stk. 6, at erhvervsministeren kan ændre navn og eventuelle binavne på Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder. Navnene optages i vedtægterne, på et virksomhedsmøde.
Det anses for hensigtsmæssigt, at erhvervsministeren får adgang til at ændre navnet på Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder samt optage nye eller bruge eksisterende navne som binavne gennem en vedtægtsændring, uden at der samtidig skal ske en lovændring, således at erhvervsministerens beføjelser i denne sammenhæng sidestilles med de beføjelser, som tilkommer en eneaktionær i et aktieselskab. Da selskabsloven finder anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder i kraft af henvisningen i lovforslagets § 15, stk. 2, vil et nyt navn også skulle overholde de krav, der gælder for kapitalselskabers navne, herunder kravet om tydelig adskillelse fra navnene på andre virksomheder. Navne og binavne skal optages i vedtægterne for den selvstændige offentlige dattervirksomhed og vedtægterne skal dermed godkendes på et virksomhedsmøde, jf. stk. 4.
Det foreslås i stk. 7, at erhvervsministeren kan træffe beslutning om ethvert forhold vedrørende Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheders anliggender, herunder om opløsning af dattervirksomhederne.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil udøve ejerbeføjelserne over sine selvstændige offentlige dattervirksomheder med de undtagelser, der følger af dette lovforslag samt selskabslovens regler herom. Erhvervsministeren vil imidlertid i henhold til stk. 7 kunne træffe beslutning om ethvert forhold vedrørende Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder svarende til de beslutninger, som erhvervsministeren vil kunne træffe vedrørende Danmarks Eksport- og Investeringsfond, jf. forslagets § 12, stk. 5, med de undtagelser og begrænsninger, der følger af lov og vedtægter. Erhvervsministeren kan eksempelvis ikke træffe beslutning om udbetaling af udbytte eller godkende af årsrapport, jf. selskabslovens § 88, stk. 1, nr. 1 og 2.
Erhvervsministeren forudsættes ikke at træffe beslutning i et sådant omfang, at der herved sker en overtagelse af den faktiske ledelse af de selvstændige offentlige virksomheder fra de respektive bestyrelser og direktioner. Erhvervsministeren har i dag ejerbeføjelser, herunder også kompetence til at træffe beslutninger om et hvert forhold, over for de selvstændige offentlige virksomheder EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden. Som det i dag gør sig gældende i forholdet mellem erhvervsministeren og henholdsvis EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond, er det fortsat ønsket at fastholde princippet om armslængde mellem ministeren og Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder, hvorfor erhvervsministeren vil overlade den faktiske ledelse af de selvstændige offentlige dattervirksomheder herunder de konkrete investeringsbeslutninger til virksomhedernes ledelser. Princippet om armslængde sikrer, at erhvervsministerens beføjelser udøves under respekt for bestyrelsernes kompetence.
Erhvervsministeren vil endvidere i medfør af den foreslåede bestemmelse kunne træffe beslutning om at opløse Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder. Denne beslutning kan alene træffes af erhvervsministeren. Beslutning vil således ikke tilsvarende kunne træffes af Danmarks Eksport- og Investeringsfond som led i virksomhedens ejerbeføjelser i medfør af lovforslagets § 13, stk. 1. Ligeledes kan Danmarks Eksport- og Investeringsfond ikke træffe beslutning om at sælge Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder. Opløsning vil efter erhvervsministerens beslutning kunne ske i henhold til de almindelige regler for selskabers opløsning i medfør af selskabsloven, herunder ved erklæring, jf. selskabslovens § 216, ved almindelig likvidation, jf. selskabslovens § 217, ved lodret fusion mellem moderselskaber og helejede datterselskaber, jf. selskabslovens § 252, eller ved overdragelse af aktiver og forpligtelser som helhed til staten, jf. selskabslovens § 253. Det er forudsat, at opløsning af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder alene kan ske ved beslutning truffet af ministeren.
Bestemmelsen i stk. 7 skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 17, stk. 4, hvorefter bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfond forpligtes til at holde erhvervsministeren orienteret om alle væsentlige forhold vedrørende Danmarks Eksport- og Investeringsfond og dennes selvstændige offentlige dattervirksomheder, herunder væsentlige ændringer i strategi, økonomi og væsentlige forhold for driften. Orienteringen efter § 17, stk. 4, er en forudsætning for, at erhvervsministeren effektivt kan varetage sine beføjelser efter denne bestemmelse.