LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 11
Erhvervsministeren træffer beslutning om at etablere Danmarks Eksport- og Investeringsfond som en selvstændig offentlig virksomhed.
Stk. 2. Erhvervsministeren træffer beslutning om at overdrage ejerskabet til EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden til Danmarks Eksport- og Investeringsfond. EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden er herefter selvstændige offentlige dattervirksomheder ejet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond. Etablering af yderligere selvstændige offentlige dattervirksomheder ejet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan alene ske ved lov.
Stk. 3. Erhvervsministeren træffer beslutning om, at Vækstfonden overtager den hidtil drevne virksomhed med tilhørende aktiver og passiver fra den selvstændige statslige forvaltningsenhed Danmarks Grønne Investeringsfond og indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser i forbindelse hermed.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 11
RetsinformationEKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden er i dag begge etableret ved lov som selvstændige offentlige virksomheder, mens Danmarks Grønne Investeringsfond er etableret ved lov som en selvstændig statslig forvaltningsenhed, der sekretariatsbetjenes af Vækstfonden.
Det foreslås i stk. 1, at erhvervsministeren træffer beslutning om at etablere Danmarks Eksport- og Investeringsfond som en selvstændig offentlig virksomhed.
Selvom betegnelsen »fond« anvendes i virksomhedens navn, vil Danmarks Eksport- og Investeringsfond ikke skulle anses som hverken en erhvervsdrivende eller almenvelgørende fond. Erhvervsministeren vil kunne fastsætte binavne i medfør af de selskabsretlige regler herom, hvilket i givet fald vil ske på et virksomhedsmøde i forbindelse med fastsættelse eller ændring af vedtægterne for virksomheden, jf. lovforslagets § 12, stk. 3, jf. stk. 1.
Etableringen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond som en selvstændig offentlig virksomhed vil indebære, at virksomheden ikke indgår i det almindelige statslige, administrative hierarki. I retlig henseende bliver virksomheden en selvstændig juridisk enhed, og inden for de rammer, der fastlægges i lovgivning og vedtægter, kan virksomheden optræde som en sådan. Etablering som en selvstændig offentlig virksomhed vil desuden have den konsekvens, at Danmarks Eksport- og Investeringsfonds formue holdes adskilt fra statens formue, og at virksomheden selv disponerer inden for de til enhver tid fastlagte rammer over anlægs- og driftsmidler m.v.
En selvstændig offentlig virksomhed klassificeres typisk som en statslig institution i selskabsskattelovens forstand, hvilket indebærer, at virksomheden er undtaget fra skattepligt, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Etableringen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond som selvstændig offentlig virksomhed anses for sket ved erhvervsministerens afholdelse af stiftende virksomhedsmøde i medfør af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 12, stk. 2.
Forslaget medfører desuden, at erhvervsministeren bemyndiges til at beslutte tidspunktet for etableringen af Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.2.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at erhvervsministeren træffer beslutning om at overdrage ejerskabet til EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden til Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der herefter er selvstændige offentlige dattervirksomheder ejet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden vil forblive selvstændige juridiske personer og vil inden for de rammer, der fastlægges i lovgivningen og vedtægter, kunne optræde som sådan. Der er tale om de samme juridiske enheder før og efter overgangen til selvstændige offentlige dattervirksomheder. Det betyder blandt andet også, at EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden viderefører deres hidtidige CVR-numre.
EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden vil bevare deres retlige identitet som offentlige virksomheder, hvis formuer fortsat holdes adskilt fra statens formue, og virksomhederne disponerer fortsat selv inden for de til enhver tid fastlagte rammer over anlægs- og driftsmidler m.v. Der tilsigtes endvidere ingen ændring i den skattemæssige behandling af de to offentlige institutioner.
Det er således primært placeringen af ejerskabet og de tilhørende ejerbeføjelser, der adskiller selvstændige offentlige dattervirksomheder fra organiseringsformen selvstændig offentlig virksomhed.
Forslaget medfører, at alle EKF Danmarks Eksportkredits og Vækstfondens aktiver og passiver på omdannelsestidspunktet forbliver i virksomhederne, og at alle kontrakter og andre forpligtende retsforhold videreføres på samme vilkår, som hidtil har været gældende. Omdannelsen kan således gennemføres uden kreditorernes samtykke.
Dette er ikke til hinder for, at der efter etableringen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond og etableringen af EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden som særlige offentlige dattervirksomheder ejet af Danmarks Eksport- Investeringsfond kan ske flytninger af aktiver og passiver, eksempelvis i forbindelse med senere omstruktureringer af opgavevaretagelsen på tværs af koncernen.
EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden vil endvidere fortsat være underlagt erhvervsministerens direkte tilsyn, ligesom erhvervsministeren fortsat vil udøve en række beføjelser, der almindeligvis udøves af ejeren. Det foreslås således blandt andet, at erhvervsministeren godkender vedtægter for virksomhederne, kan ændre navn og eventuelt binavne på virksomhederne, udpeger bestyrelsesmedlemmer for virksomhederne, fastsætter bestyrelseshonorar til bestyrelsesmedlemmerne og i øvrigt kan træffe beslutning om ethvert forhold vedrørende Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheders anliggender, jf. lovforslagets § 13, stk. 4, 6 og 7 og § 18, stk. 2.
Forslaget medfører desuden, at erhvervsministeren bemyndiges til at beslutte tidspunktet for overdragelse af ejerskabet til EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden til Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.2.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at etableringen af yderligere selvstændige offentlige dattervirksomheder alene kan ske ved lov.
Dette svarer til, hvordan selvstændige offentlige virksomheder etableres.
Det foreslås i stk. 3, at erhvervsministeren træffer beslutning om, at Vækstfonden overtager den hidtil drevne virksomhed med tilhørende aktiver og passiver fra den selvstændige statslige forvaltningsenhed Danmarks Grønne Investeringsfond og indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser i forbindelse hermed.
Forslaget medfører, at alle Danmarks Grønne Investeringsfonds aktiver og passiver overtages af Vækstfonden. Vækstfonden vil videreføre alle kontrakter og andre forpligtende retsforhold på samme vilkår, som har været gældende for Danmarks Grønne Investeringsfond før overtagelsen, ved lovbestemt universalsuccession.
Forslaget medfører desuden, at erhvervsministeren bemyndiges til at beslutte tidspunktet for overtagelsen, som dermed vil kunne ske inden ejerskabet af Vækstfonden overgår til Danmarks Eksport- og Investeringsfond, jf. den foreslåede stk. 2.
Selskabslovens regler om fusion finder som udgangspunkt ikke anvendelse på selvstændige offentlige virksomheder eller selvstændige offentlige forvaltningsenheder. I det omfang de hensyn, som selskabsrettens fusionsregler, herunder regler om administrative processer, varetager, også er relevante at varetage ved Vækstfondens overtagelse af Danmarks Grønne Investeringsfond, vil tilsvarende regler og principper blive anvendt. Dette vil eksempelvis kunne være reglerne om registrering af information om overtagelsen hos Erhvervsstyrelsen.
Statens økonomiske forpligtelser over for Danmarks Grønne Investeringsfond vil blive videreført, herunder også statens pligt til at indtræde i Vækstfondens rettigheder og forpligtelser, såfremt Vækstfondens egenkapital og hensættelser ikke er tilstrækkelige, jf. lovforslagets § 26, stk. 1. Der vil derfor ikke være kreditorer, der stilles økonomisk ringere ved overtagelsen, hvorfor overtagelsen kan gennemføres uden kreditorers eller aftaleparters samtykke. Der vil desuden intet hensyn være til ejeren, idet staten ved erhvervsministeren er eneejer af begge de to sammenlagte enheder.
Vækstfonden vil videreføre alle kontrakter og andre forpligtende retsforhold på samme vilkår, som har været gældende før overtagelsen. Danmarks Grønne Investeringsfonds kapital overgår til Vækstfonden ved overtagelsen.
Konsekvenserne af forslaget om Vækstfondens overtagelse af Danmarks Grønne Investeringsfond er at sidestille med konsekvenserne af en selskabsretlig fusion.
Vækstfondens indtræden i Danmarks Grønne Investeringsfonds rettigheder og pligter vil kunne gennemføres enten forud for eller samtidigt med, at ejerskabet til Vækstfonden overtages af Danmarks Eksport- og Investeringsfond, og Vækstfonden overgår til at være en selvstændig offentlig dattervirksomhed, jf. stk. 2. Forslaget medfører, at erhvervsministeren bemyndiges til at beslutte tidspunktet for, hvornår Vækstfonden overtager den hidtil drevne virksomhed med tilhørende aktiver og passiver fra den selvstændige statslige forvaltningsenhed Danmarks Grønne Investerings Fond.
Med henblik på at sikre tilstrækkelig hjemmel til, at Vækstfonden – i en eventuel periode mellem tidspunktet for Vækstfondens overtagelse af Danmarks Grønne Investeringsfond i henhold til den foreslåede stk. 3 og tidspunktet, hvor ejerskabet af Vækstfonden overgår til Danmarks Eksport- og Investeringsfond i henhold til den foreslåede stk. 2 – vil kunne udføre de aktiviteter, som i dag udføres af Danmarks Grønne Investeringsfond i henhold til lov om Danmarks Grønne Investeringsfond, foreslås der med lovforslagets § 34 en række ændringer til lov om Vækstfonden. Ændringerne i lovforslagets § 34 til lov om Vækstfonden vil blive sat i kraft samtidig med erhvervsministerens beslutning om Vækstfondens overtagelse af Danmarks Grønne Investeringsfond, såfremt dette ikke sker samtidigt med, at ejerskabet af vækstfonden overtages af Danmarks Eksport- og Investeringsfond.