LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 10
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan varetage andre opgaver inden for sit formål, jf. § 1, bl.a. regler om selvstændige erhvervsfremmeordninger og -initiativer, som henlægges til administration i Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan inden for de i finansloven fastsatte rammer eller efter forelæggelse for Folketingets Finansudvalg fastsætte regler om de beløbsmæssige grænser for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds adgang til at foretage investeringer, finansieringer og risikodækning i forbindelse med opgaver udøvet i medfør af stk. 1.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 10
RetsinformationDet følger af § 2, stk. 5, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om, at EKF Danmarks Eksportkredit kan varetage andre opgaver inden for sit formål, mens det i § 9, i lov om Vækstfonden følger, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om oprettelse, organisering, drift, tilsyn m.v. af selvstændige erhvervsfremmeordninger og -initiativer, som henlægges til administration i Vækstfonden. Derudover følger det af § 2 a i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om oprettelse, organisering, drift, tilsyn m.v. af selvstændige ordninger og initiativer, som henlægges til administration i Danmarks Grønne Investeringsfond.
§ 2, stk. 5, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, § 9, stk. 1, i lov om Vækstfonden og § 2 a i lov om Danmarks Grønne Investeringsfond, fortolkes således, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om beløbsmæssige grænser for virksomhedernes adgang til at foretage investeringer, finansieringer og risikodækning i forbindelse med opgaver, ordninger og initiativer, som henlægges til administration i virksomhederne.
Det foreslås i § 10, stk. 1, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan varetage andre opgaver inden for sit formål, jf. lovforslagets § 1, herunder blandt andet regler om selvstændige erhvervsfremmeordninger og -initiativer, som henlægges til administration i Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Med det foreslåede vil erhvervsministeren råde over foreningsmængden af de i dag gældende muligheder for at fastsætte regler om at lade EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond varetage andre opgaver inden for deres formål. Erhvervsministeren kan ved bekendtgørelse fastsætte regler om, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan varetage andre opgaver inden for sit formål. Det omfatter blandt andet oprettelse, organisering, drift, varighed, tilsyn m.v. af selvstændige erhvervsfremmeordninger og -initiativer, som henlægges til administration i Danmarks Eksport- og Investeringsfond, samt regler om opkrævning af vederlag i forbindelse med aktiviteten. Erhvervsministeren fastsætter endvidere, inden for de i finansloven fastsatte rammer eller efter forelæggelse for Folketingets Finansudvalg, regler om Danmarks Eksport- og Investeringsfonds mulighed for at optage lån til finansiering af aktiviteterne, jf. lovforslagets § 21, stk. 1-2.
Formålet med bemyndigelsen er at give mulighed for hurtigt og administrativt enkelt at kunne fastlægge regler om oprettelse og administration af nye ordninger og opgaver under Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Det er forventningen, at fremtidige ordninger vil blive henlagt til administration i Danmarks Eksport- og Investeringsfond, som herefter kan videredelegere opgaverne til sine selvstændige offentlige dattervirksomheder gennem koncerninstruksen, jf. § 14, stk. 1-2. Det er med bestemmelsen tiltænkt, at regler fastsat gennem bemyndigelsen også finder anvendelse i tilfælde, hvor de selvstændige offentlige dattervirksomheder varetager de konkrete opgaver.
Som udgangspunkt vil henlæggelse af opgaver som minimum skulle være omkostningsneutrale for Danmarks Eksport- og Investeringsfond. Det indebærer eksempelvis, at afsatte tabsrammer foruden tab på finansieringsaktiviteter også skal dække administrationsomkostningerne for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, da der ikke er forventning om et direkte afkast på denne type opgaver. Tilsvarende skal omkostninger til administration for andre typer opgaver, der måtte henlægges til administration under Danmarks Eksport- og Investeringsfond, dækkes ved overførsel af særskilt bevilling hertil, såfremt administrationen af opgaven ikke i sig selv forventes at generere en indkomst for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er tilstrækkelig til at dække de forventede udgifter. Omkostningerne fastsættes som udgangspunkt i forbindelse med henlæggelsen af opgaven til Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds ledelse vil have ansvaret for at forvalte opgaver og ordninger, som henlægges til administration i Danmarks Eksport- og Investeringsfond, i henhold til de opstillede rammer. Da der politisk i visse perioder kan være et udtalt ønske om at henlægge ordninger til administration, er det væsentligt, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond etablerer administrative rammer, der kan understøtte en effektiv implementering samt overblik over de forskellige mandater, deres eventuelle bevillinger og øvrige økonomiske rammer knyttet til ordninger og opgaver og deres samspil med den øvrige forretning. Der tages i erhvervsministerens tilsyn med Danmarks Eksport- og Investeringsfonds administrationsandel højde for, at der er administrative omkostninger forbundet med denne opgave.
Lovforslagets øvrige bestemmelser vil finde anvendelse ved administration af opgaverne, medmindre andet fastsættes i en bekendtgørelse udstedt i medfør af lovforslagets § 10, stk. 1. Der kan være behov for at undtage visse bestemmelser i forbindelse med henlæggelsen af konkrete initiativer til administration i Danmarks Eksport- og Investeringsfond. Det gælder blandt andet det almindelige krav om investering, finansiering og risikodækning med forventning om et normalt markedsafkast eller balance mellem indtægter og udgifter på længere sigt som beskrevet i bemærkningerne til lovforslagets § 6, stk. 1. Der kan desuden være behov for at udvide målgruppen i forhold til, hvad der generelt er gældende for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, jf. lovforslagets § 2, stk. 1.
Det foreslås i stk. 2, at erhvervsministeren inden for de i finansloven fastsatte rammer eller efter forelæggelse for Folketingets Finansudvalg kan fastsætte regler om de beløbsmæssige grænser for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds adgang til at foretage investeringer, finansieringer og risikodækning i forbindelse med opgaver udøvet i medfør af stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse fastsættes erhvervsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om omfanget af virksomhedernes adgang til at foretage aktiviteter i forbindelse med varetagelsen af andre opgaver inden for sit formål, jf. lovforslagets § 1, herunder blandt andet selvstændige erhvervsfremmeordninger og -initiativer, som henlægges til administration i Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Med et krav om hjemmel på finansloven eller på et aktstykke tiltrådt i Folketingets Finansudvalg sikres den parlamentariske kontrol med det økonomiske omfang af andre opgaver, som kan henlægges til Danmarks Eksport- og Investeringsfond ved siden af de opgaver og aktiviteter, som Danmarks Eksport- og Investeringsfond i øvrigt kan udøve i medfør af denne lov. Det har generelt været praksis at søge denne opbakning inden igangsættelse af initiativer, og det foreslås derfor, at denne praksis afspejles i lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Folketingets opbakning vil som hovedregel opnås gennem en ændring af anmærkningsteksten til den relevante konto i forbindelse med vedtagelsen af finansloven for det kommende finansår, mens godkendelsen i Folketingets Finansudvalg vil ske ved tiltrædelse af aktstykke. Når en sådan godkendelse foreligger, vil erhvervsministeren kunne fastsætte de godkendte beløbsmæssige rammer ved bekendtgørelse. Såfremt godkendelsen omfatter adgang til investering, finansiering og risikodækning foretaget over flere finansår, vil der ikke være behov for at forny godkendelsen løbende i de pågældende finansår. Vedtager Folketinget eller Folketingets Finansudvalg en ændring af de gældende beløbsmæssige rammer, vil erhvervsministeren skulle afspejle denne ændring i bekendtgørelsen.
Ligesom det er tilfældet for de øvrige regler om varetagelsen af andre opgaver inden for formålet, jf. bemærkningerne til § 10, stk. 1, er det med bestemmelsen i § 10, stk. 2, hensigten, at regler fastsat gennem bemyndigelsen også vil finde anvendelse i de tilfælde, hvor Danmarks Eksport- og Investeringsfonds selvstændige offentlige dattervirksomheder varetager de konkrete opgaver, jf. § 14, stk. 1.