LOV nr 871 af 21/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 1
Danmarks Eksport- og Investeringsfond har til formål at skabe størst muligt samfundsmæssigt afkast ved at
-
fremme vækst og fornyelse i dansk erhvervsliv,
-
fremme dansk erhvervslivs muligheder for eksport og internationalisering, deltagelse i den globale værdikæde og opdyrkelse af nye markeder og
-
bidrage til en bæredygtig og grøn omstilling.
Forarbejder til Lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond § 1
RetsinformationDe formål, som i dag gælder for institutionerne, følger af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 1, stk. 1 og 2, lov om Vækstfonden § 1, stk. 1, samt lov om Danmarks Grønne Investeringsfond § 1, stk. 2. EKF Danmarks Eksportkredit har til formål at understøtte virksomheders muligheder for eksport og internationalisering, deltagelse i den globale værdikæde og opdyrkelse af nye markeder. Vækstfonden har i dag til formål at understøtte vækst og fornyelse i dansk erhvervsliv med henblik på at skabe størst muligt samfundsmæssigt afkast. Danmark Grønne Investeringsfond har til formål at bidrage til den grønne omstilling af samfundet gennem medfinansiering af investeringer, der fremmer den grønne omstilling af samfundet.
Det foreslås i § 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond har til formål at skabe størst muligt samfundsmæssigt afkast ved at:
-
Fremme vækst og fornyelse i dansk erhvervsliv.
-
Fremme dansk erhvervslivs muligheder for eksport og internationalisering, deltagelse i den globale værdikæde og opdyrkelse af nye markeder.
-
Bidrage til en bæredygtig og grøn omstilling.
Den foreslåede formålsparagraf for Danmarks Eksport- og Investeringsfond indeholder det centrale indhold i de gældende formålsparagraffer i lov om EKF Danmarks Eksportkreditfond, lov om Vækstfonden og lov om Danmarks Grønne Investeringsfond med henblik på, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan videreføre fondenes samlede formål.
Det foreslås i § 1, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal skabe et samfundsmæssig afkast. Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af indholdet i lov om Vækstfonden § 1, stk. 1, hvor det fremgår, at Vækstfondens aktiviteter har til hensigt at skabe størst muligt samfundsmæssigt afkast.
Et samfundsmæssigt afkast indebærer for det første, at der er danske økonomiske interesser i at foretage en given finansiering, investering eller risikodækning, for det andet, at det private marked normalt ikke vil påtage sig den pågældende aktivitet henset til arten, omfanget eller risikoen forbundet hermed og for det tredje, at en given finansiering, investering eller risikodækning sker i overensstemmelse med regeringens politik om eksportfremme m.v. samt med inddragelse af klima- og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold. De to sidstnævnte krav til at skabe et samfundsmæssigt afkast beskrives i bemærkninger til lovforslagets §§ 3 og 4. Det første krav om, at der skal være danske økonomiske interesser forbundet med at foretage en given finansiering, investering eller risikodækning beskrives nedenfor.
For at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan yde en investering, finansiering eller risikodækning, kræves det, at der er en dansk økonomisk interesse heri. Kravet om dansk økonomisk interesse skal forstås i bred forstand. Det vil sige, at finansieringer, investeringer og risikodækninger vil skulle have en positiv, forventet effekt på dansk erhvervsliv ved for eksempel at skabe øget værditilvækst eller produktivitet, indkomst fra danske virksomheders ejerskab i udlandet, flere arbejdspladser, mere fornyelse, styrket eksport eller internationalisering eller bidrage til bæredygtig og grøn omstilling ved for eksempel at reducere klimapåvirkninger eller øge biodiversiteten.
Hensigten med at forstå kravet om danske økonomiske interesser bredt er, at det for en lille åben økonomi med høj værdiskabelse, som den danske, er af stor betydning at opretholde og udbygge de dele af virksomhedernes værdikæder, hvor der sker størst værditilvækst og høj produktivitet. Det understøtter arbejdspladser med et relativt højt lønniveau, ligesom tilstedeværelsen af disse arbejdspladser i Danmark muliggør positive afledte effekter i form af nye højproduktive virksomheder. Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil ikke kun skulle fokusere på den del af værditilvæksten m.v., der sker i produktionsleddene, men også på den værdiskabelse, der ligger i dansk-baseret produktudvikling, design, innovation, marketing, efter-salgs service, rådgivning og lignende samt i forretningsmodeller, der er baseret på teknologiske netværk, immaterielle rettigheder m.v. eller på en position som en betydelig global aktør på sit område med en stærkt internationaliseret virksomhed. Derudover vil øget internationalisering i nogle tilfælde kunne være en forudsætning for at bevare en global markedsposition for danske eksportører og derfor en nødvendighed med hensyn til at sikre fortsat vækst i den danske virksomhed.
Med den foreslåede formålsbestemmelse, der giver mulighed for at forstå kravet om danske økonomiske interesser bredt, gives Danmarks Eksport- og Investeringsfond mulighed for at anvende sine tilgængelige finansielle produkter m.v. over for danske virksomheder, men ligeledes også over for danske virksomheders investeringer i udlandet og udenlandske virksomheder med henblik på at skabe en positiv effekt for dansk erhvervsliv – ikke mindst med hensyn til at fremme den grønne omstilling. Investeringer kan for eksempel ske i en udenlandsk fond eller virksomhed i forventning om, at en udenlandsk fond vil foretage investeringer i danske selskaber eller i forventning om, at en udenlandsk virksomhed vil etablere ny aktivitet i Danmark eller bidrage til fornyelsen af dansk erhvervsliv. De foreløbige erfaringer gennem investeringer i Dansk Vækstkapital I og II viser, at investeringer i udenlandske fonde kan give investeringer i Danmark af op til tre gange investeringen i den udenlandske fond. Endvidere viser erfaringerne, at en øget tilgang af udenlandske aktører i Danmark medfører øget tilførsel af kompetencer, herunder for eksempel kendskab til og viden om ny teknologi til det danske marked samt bidrager positivt til internationaliseringen af de danske virksomheder. Det kan ligeledes være finansiering til en dansk virksomheds investeringer i udlandet med henblik på at styrke virksomhedens vækst og internationalisering, ligesom en finansiering eller risikodækning kan ske til en udenlandsk bank eller virksomhed i forventning om, at det vil skabe øgede aktiviteter i danske virksomheder.
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds investeringer i form af egenkapitalinvesteringer og egenkapitallignende investeringer, jf. lovforslagets § 6, stk. 1, i udenlandske virksomheder og fonde, forventes at udgøre en mindre del af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds samlede investeringer. En eventuel afgrænsning af, hvor stor en del af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds midler, der kan anvendes til investering i udenlandske virksomheder, vil blive fastlagt i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds vedtægter eller politik i henhold til denne. Det vil give den nødvendige fleksibilitet til at kunne justere på en eventuel afgrænsning, såfremt markedsudviklingen tilsiger dette.
Den brede forståelse af begrebet danske økonomiske interesser gælder ligeledes for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter med henblik på at fremme den bæredygtige og grønne omstilling. Det kan både være bæredygtige aktiviteter i form af finansieringer, investeringer eller risikodækninger af økonomiske aktiviteter, der er kvalificeret som miljømæssigt bæredygtige i henhold til EU's taksonomi for bæredygtige investeringer, eller det kan være finansieringer, investeringer eller risikodækninger af andre økonomiske aktiviteter, som på anden vis vurderes at fremme national eller global bæredygtig og grøn omstilling, herunder aktiviteter, der reducerer belastningen for klima, natur og miljø for eksempel vedvarende energi, vandknaphed og bæredygtig fødevareproduktion. Det kan for eksempel være finansiering af udvikling af teknologier og virksomheder, der arbejder med at modvirke og tilpasse samfundet til klimaforandringer i form af omlægning af energisystemer til vedvarende energi, lagring og effektiv anvendelse af energi, energieffektiviseringer i virksomheder m.v. og fremme af global eksport af grøn teknologi, eksempelvis inden for vind og energieffektiviseringsløsninger. Det kan for eksempel ligeledes være med hensyn til omstilling til en mere bæredygtig fødevareproduktion, hvor nye produktionsmetoder kan bidrage til en mere effektiv udnyttelse af blandt andet naturressourcer. Det kan eksempelvis endvidere være udvikling og udbredelse af bæredygtige forretningsmodeller og løsninger eller omstilling til en cirkulær økonomi, hvor ressourcer anvendes mere effektivt.
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds finansielle aktiviteter skal bidrage til opfyldelse af temperaturmålene som defineret i Parisaftalen under De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC) vedtaget i Paris den 12. december 2015 på den 21. partskonference (COP21) under UNFCCC og underskrevet af Danmark i New York den 22. april 2016. Danmarks eksport og finansielle aktiviteter skal ligeledes bidrage til opfyldelse af de danske klimamålsætninger, herunder målsætningen om, at Danmark skal reducere drivhusgasudledningerne med 70 pct. i 2030 i forhold til 1990 og målsætningen om klimaneutralitet senest i 2050. Danmarks Eksport- og Investeringsfond er omfattet af en regeringsbeslutning om et stop for finansielle aktiviteter til internationale fossile energiprojekter, dog med visse undtagelser frem til 2025 som særligt gælder for naturgas.
Kravet om dansk økonomisk interesse i forbindelse med den bæredygtige omstilling gælder for aktiviteter, der skaber udvikling i danske virksomheder både på dansk og udenlandsk jord. Danske økonomiske interesser kan således eksempelvis både varetages ved reduktioner af udledninger af CO2-ækvivalenter eller bedre anvendelse af ressourcer på dansk jord, og det kan være danske økonomiske interesser i danske virksomheders bidrag til reduktion af globale udledninger af CO2-ækvivalenter eller til mere effektiv anvendelse af ressourcer globalt. Ved udvælgelsen af projekter og initiativer, der kan bidrage til bæredygtig og grøn omstilling i Danmark eller globalt, og som kan finansieres af Danmarks Eksport- og Investeringsfond i medfør af denne lov, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, foretager Danmarks Eksport- og Investeringsfond en samlet vurdering af det samfundsmæssige afkast, herunder dansk økonomisk interesse, og det omstillingsmæssige potentiale af det enkelte projekt m.v. Ved vurderingen af, om der er en tilstrækkelig dansk økonomisk interesse, skal det tages i betragtning, om aktiviteten på kort eller længere sigt bidrager positivt til dansk erhvervsliv igennem for eksempel øget værditilvækst eller produktivitet, indkomst fra danske virksomheders ejerskab i udlandet, flere arbejdspladser, mere fornyelse, styrket eksport eller internationalisering eller bidrager til bæredygtig og grøn omstilling ved for eksempel at reducere klimapåvirkninger eller øge biodiversiteten m.v. Den positive effekt for dansk erhvervsliv kan enten ske direkte via øget værditilvækst m.v. i dansk erhvervsliv eller indirekte ved, at der for eksempel kommer en øget tilførsel af kompetencer i form af for eksempel kendskab til og viden om ny teknologi til det danske marked eller kompetencer, der bidrager positivt til internationaliseringen af de danske virksomheder. Derudover skal virksomhederne, der får finansiering, investeringer og risikodækning fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond, ikke kunne forventes at opnå dette eller kunne gennemføre aktiviteten i Danmark i samme omfang eller inden for samme tidshorisont uden Danmarks Eksport- og Investeringsfonds deltagelse.
Finansiering, investering eller risikodækning skal ske med en forventning om, at der skabes et samfundsmæssigt afkast. Der kan i praksis og i forbindelse med den enkelte finansiering, investering eller risikodækning til danske og udenlandske virksomheder dog ikke gives en garanti for, at der opnås den ønskede effekt, ligesom Danmarks Eksport- og Investeringsfonds stilling som mindretalsinvestor kan medføre, at de forventede gevinster ikke kan realiseres til fulde. Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal løbende analysere og så vidt muligt dokumentere, at Danmarks Eksport- og Investeringsfonds finansieringer, investeringer og risikodækninger skaber et samfundsmæssigt afkast, herunder at Danmarks Eksport- og Investeringsfonds finansieringer, investeringer og risikodækning i Danmark og i udlandet skaber en positiv effekt for dansk erhvervsliv.
Det bemærkes, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond inden for sit formål kan levere sine ydelser i forbindelse med salg af skibe, der bygges på indenlandske skibsværfter for indenlandske redere. Dermed videreføres den gældende retstilstand for EKF Danmarks Eksportkredit i § 2, stk. 1, nr. 6, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit, og der er således ikke med lovforslaget tiltænkt nogen ændring heraf. Særreglen i lov om EKF Danmarks Eksportkredit blev indført for skibsfinansiering under hensyn til, at afsætningssituationen for skibe var stærkt præget af den internationale konkurrence og for at gøre det muligt at udstrække EKF Danmarks Eksportkredits virksomhed til også at omfatte ordrer til danske skibsværfter fra danske redere.
Det foreslåede formål i § 1 indeholder tre elementer. Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter skal falde inden for ét eller flere af de tre elementer.
I det foreslåede § 1, nr. 1, henvises til at skabe samfundsmæssigt afkast ved at fremme vækst og fornyelse i dansk erhvervsliv. Dette kan opnås ved at bidrage med investeringer, finansieringer og risikodækning til fornyelse, innovation og udvikling, hvor der er danske økonomiske interesser. Der vil skulle lægges vægt på virksomhedernes vækstpotentiale i forbindelse med vurderingen af, om Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan yde investering, finansiering og risikodækning til den pågældende virksomhed. Nogle af virksomhederne har et betydeligt vækstpotentiale og ambitiøse vækstplaner, som kræver kapital samt en tålmodighed, der rækker ud over de fleste private investorers tidshorisonter. Indsatsen vil skulle samtænkes med forsknings- og innovationsindsatsen i bred forstand, herunder med aktiviteterne i Danmarks Innovationsfond, så Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil skulle supplere og understøtte de styrkepositioner, som Danmark har inden for forskning og innovation. Det vil for eksempel kunne være i forbindelse med tilrettelæggelse af konkrete produkter, såsom den eksisterende matchfinansieringsordning, hvor det er væsentligt, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond supplerer innovationsindsatsen, så der skabes et sammenhængende finansieringstilbud.
I det foreslåede § 1, nr. 2, henvises til at skabe samfundsmæssigt afkast ved at fremme dansk erhvervslivs muligheder for eksport og internationalisering, deltagelse i den globale værdikæde og opdyrkelse af nye markeder. Der tales her om den klassiske eksportkreditfinansiering i form af finansiering og risikodækning i forbindelse med konkrete salg og forretninger med udlandet med danske økonomiske interesser, samt større projekter, for eksempel infrastruktur- og energiprojekter i udlandet med danske økonomiske interesser. Indsatsen vil her skulle ses i lyset af den stigende internationale konkurrence på eksportmarkederne og sikre, at danske virksomheder kan tilbyde de samme finansieringstilbud som deres udenlandske konkurrenter. Samtidigt er der et stort behov for finansiering af den globale bæredygtige omstilling, hvor danske virksomheder og ekspertise kan spille en afgørende rolle. Internationalisering, deltagelse i den globale værdikæde og opdyrkelse af nye markeder henviser til danske virksomheders internationale aktiviteter, herunder at bistå danske virksomheder med investeringer i udlandet. Det vil for eksempel kunne være i forbindelse med finansiering af potentielle eksportvirksomheder, som endnu ikke har realiseret deres første eksportordre, eller eksportvirksomheder, som ønsker at udvide deres forretning til nye eksportmarkeder. Indsatsen skal her sammentænkes med den egentlige eksportfremme, herunder aktiviteterne i Trade Council, så indsatsen supplerer og understøtter den generelle eksportfremme og ikke overlapper med den.
I det foreslåede § 1, nr. 3, henvises til at skabe samfundsmæssigt afkast ved bidrag til en bæredygtig omstilling. Investering og finansiering fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan bidrage til den bæredygtige og grønne omstilling. Det gælder blandt andet med hensyn til udvikling, acceleration, skalering og kommerciel udnyttelse af nye teknologier inden for den bæredygtige og grønne omstilling. Indsatsen skal her sammentænkes med andre aktiviteter med lignende formål, herunder Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), Det Miljøteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP) og Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP).