LOV nr 1652 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Lokalplejehjemsloven § 4
Det kommunale aktieselskab ledes af en bestyrelse, der vælges af generalforsamlingen.
Stk. 2. De kommunale ejere skal sikre, at det i vedtægten for det kommunale aktieselskab fremgår, at generalforsamlingen udpeger formanden og en eventuel næstformand for bestyrelsen.
Stk. 3. Ældreministeren fastsætter nærmere regler om bestyrelsens sammensætning, herunder antal medlemmer, antal medarbejderrepræsentanter og krav til medlemmernes kompetencer og erfaringer.
Forarbejder til Lokalplejehjemsloven § 4
RetsinformationDet følger af selskabslovens regler, at et aktieselskab kan ledes af enten en bestyrelse eller et tilsynsråd.
Det foreslås med stk. 1, at det kommunale aktieselskab ledes af en bestyrelse, der vælges af generalforsamlingen.
Den foreslåede ordning vil indebære, at kommunale aktieselskaber, der driver lokalplejehjem, skal ledes af en bestyrelse. Bestyrelsen vil skulle varetage den overordnede strategiske ledelse inden for rammerne af den af generalforsamlingen udstukne retning.
Det foreslås med stk. 2, at de kommunale ejere skal sikre, at det i vedtægten for det kommunale aktieselskab fremgår, at generalforsamlingen udpeger formanden og en eventuel næstformand for bestyrelsen.
Denne bestemmelse vil medføre, at ejerne fortsat vil have indflydelse på udpegningen af bestyrelsens ledelse.
Det vil skulle fremgå af bestemmelserne, der udstedes efter den foreslåede § 5, stk. 3, at kommunale repræsentanter, herunder medlemmer af kommunalbestyrelsen i en ejerkommune, ikke vil kunne udpeges til formands- og næstformandsposten.
Det er med aftale om ældrereformen besluttet, at det skal være professionelle bestyrelser, der skal lede lokalplejehjemmene.
Kommunalbestyrelsen vil efter lovforslagets § 11 have pligt til at føre tilsyn med, at et lokalplejehjem varetager sine opgaver inden for rammerne af lovgivningen. Dette tilsyn vil være rettet mod det kommunale aktieselskab og ikke mod det enkelte bestyrelsesmedlem i selskabet. Medlemmer af selskabets bestyrelse vil uanset grundlaget for deres udpegning ikke kunne bindes af instruktioner fra ejerkommunen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i de almindelige bemærkninger.
Det fremgår af selskabslovens § 140, stk. 1, at medarbejdere i et kapitalselskab kan have ret til at vælge et antal medlemmer til selskabets øverste ledelsesorgan.
Det foreslås med lovens § 3, stk. 3, at § 140, stk. 1, i selskabsloven ikke finder anvendelse for aktieselskaber omfattet af denne lov.
Det foreslås med stk. 3, at ældreministeren fastsætter nærmere regler om bestyrelsens sammensætning, herunder antal medlemmer og antal medarbejderrepræsentanter samt krav til medlemmernes kompetencer og erfaringer.
Det foreslåede vil således indebære, at der skabes lovhjemmel til, at ældreministeren kan fastsætte regler om bestyrelsens sammensætning.
Med aftale om ældrereformen er der enighed om, at lokalplejehjem skal styres af selvstændige, professionelle bestyrelser bestående af repræsentanter fra lokalområdet og det lokale erhvervsliv, som får eget ansvar for plejehjemmets strategi, drift, udvikling, kvalitet og økonomiske styring.
Forslaget vil betyde, at ældreministeren vil kunne fastsætte regler, som vil skulle sikre, at bestyrelsens medlemmer tilsammen har de nødvendige kompetencer til at sikre det kommunale aktieselskabs drift, udvikling, kvalitet og økonomiske styring. Der vil derudover kunne fastsættes regler om den samlede bestyrelses erfaringer med kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, pleje- og sundhedsfaglighed samt erfaring med at drive velfærdsinstitutioner. Der vil også kunne fastsættes regler om krav til formandens og en eventuel næstformands kompetencer af hensyn til at sikre, at disse besidder relevante erfaringer og kompetencer. Herudover vil § 131 i selskabsloven om habilitet være gældende for kommunale aktieselskaber, der driver lokalplejehjem.
Formålet med at indsætte en bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte nærmere regler om bestyrelsessammensætning er at sikre tilstrækkelig fleksibilitet i regelfastsættelsen. Det skal navnlig ses i lyset af, at der er tale om en ny konstruktion, hvor der kan være behov for at tilpasse reglerne på baggrund af de løbende erfaringer. Det vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis der skulle vise sig behov for, at bestyrelsen bestrider andre typer af kompetencer, eller hvis der er behov for at justere antallet af bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsens arbejde vil i relation til beføjelser og procedurer være omfattet af selskabsloven.
Vederlæggelse af bestyrelsesmedlemmer følger reglerne i selskabsloven.
Formålet med vederlag til bestyrelsesmedlemmerne er at gøre det muligt at tiltrække bestyrelsesmedlemmer med relevante kompetencer og erfaring. Vederlagsniveauet vil skulle afspejle en ansvarlig anvendelse af offentlige midler.
Det bemærkes desuden, at årsregnskabsloven i sin helhed vil finde anvendelse. Det indebærer bl.a., at generalforsamlingen vil skulle godkende det samlede årsregnskab for det kommunale aktieselskab, herunder bestyrelsens vederlag. Generalforsamlingen kan desuden, i f.eks. en ejerpolitik, tilkendegive hvilket vederlag, den agter at godkende.
Vederlaget må, i overensstemmelse med selskabslovens § 138, stk. 1, ikke overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang, samt hvad der må anses for forsvarligt i forhold til selskabets og, i moderselskaber, koncernens økonomiske stilling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i de almindelige bemærkninger.