LOV nr 1652 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Lokalplejehjemsloven § 2
Det kommunale aktieselskab kan på markedsvilkår sælge tilkøbsydelser til beboerne, ud over hvad beboerne er berettiget til efter gældende lovgivning, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Det kommunale aktieselskab må ikke tilbyde ydelser eller udvise adfærd, der er konkurrenceforvridende.
Forarbejder til Lokalplejehjemsloven § 2
RetsinformationEfter gældende ret, herunder kommunalfuldmagtsreglerne, må plejeboliger efter almenboligloven eller plejehjem efter serviceloven ikke drive virksomhed med fortjeneste for øje, herunder ved at tilbyde tilkøbsydelser
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås med stk. 1, at det kommunale aktieselskab på markedsvilkår kan sælge tilkøbsydelser til beboerne udover, hvad den enkelte beboer er berettiget til efter gældende lovgivning, jf. dog stk. 2.
Forslaget vil betyde, at et lokalplejehjem vil kunne tilbyde den enkelte beboer at tilkøbe en ydelse, som ligger udover det, beboeren vil være berettiget til efter gældende lovgivning. Tilkøbsydelser vil eksempelvis kunne omfatte ekstra rengøring, mad til pårørende, forplejning i forbindelse med fejring af mærkedage m.v. Der vil kunne være tale om både løbende ydelser og enkeltstående ydelser.
Det kommunale aktieselskab vil skulle fastsætte, hvilke tilkøbsydelser og priser herfor, der vil være gældende. Bestyrelsen vil skulle godkende overordnede ydelser og prisniveau for en ydelsestype, men vil kunne overlade det til direktionen at fastsætte ydelser og konkrete priser inden for en overordnet ramme. Eksempelvis vil bestyrelsen kunne godkende, at beboere kan købe forplejning til gæster i forbindelse med fejring af en mærkedag. Bestyrelsen vil også skulle godkende et prisniveau for en sådan forplejning. Direktionen vil indenfor de overordnede ydelser og prisniveauer kunne fastsætte en konkret pris ift. hvilke konkrete ydelser, der kan være genstand for tilkøb. Bestyrelsen skal dermed ikke godkende de enkelte tilkøb. Prisfastsættelsen skal ske på markedsmæssige vilkår. Salg kan dog ikke ske til under kostprisen, uanset at det er markedsprisen.
Forslaget vil betyde, at et kommunalt aktieselskab, der driver lokalplejehjem, vil kunne opnå fortjeneste. Eventuel fortjeneste for salg af tilkøbsydelser vil skulle beskattes efter reglerne i selskabsskatteloven. Det vil være op til bestyrelsen for det aktieselskab, der vil skulle eje og drive lokalplejehjemmet at beslutte, hvordan et evt. overskud skal anvendes.
Tilkøbsydelser vil således være et supplement til de ydelser, som den enkelte beboer har ret til efter gældende lovgivning, og tilkøbsydelser må derfor ikke erstatte hjælp og pleje, som beboerne er berettigede til. Tilkøbsydelser skal derfor være ydelser, der ligger ud over, hvad beboeren er berettiget til efter gældende lovgivning.
Bliver en beboer efter gældende lovgivning berettiget til en ydelse, som beboeren hidtil har tilkøbt, vil tilkøbet bortfalde, og ydelsen vil skulle leveres som andre ydelser efter gældende lovgivning.
Kommunalbestyrelsen vil, som led i deres tilsynsforpligtelse efter lovforslagets § 11, stk. 1, skulle påse, at lokalplejehjemmet ikke sælger tilkøbsydelser, som beboerne er berettigede til efter gældende lovgivning.
Videre foreslås det med stk. 2, at lokalplejehjem ikke må tilbyde ydelser eller udvise adfærd, der kan være konkurrenceforvridende.
Forslaget vil betyde, at lokalplejehjemmets bestyrelse vil skulle påse, at prisen for tilkøbsydelser fastsættes således, at der ikke vil være tale om konkurrenceforvridning. Dermed kan lokalplejehjem ikke tage en pris, der er højere eller lavere end markedsprisen for en bestemt ydelse.
Et lokalplejehjem vil skulle betragtes som et offentligt organ i indkøbssammenhænge. Lokalplejehjems indkøb, herunder indkøb der foretages med henblik på at kunne tilbyde tilkøbsydelser, vil således være omfattet af udbudsreglerne.
Det kommunale aktieselskabs salg af tilkøb vil skulle fremgå særskilt i selskabets regnskab, således at der sikres åbenhed om aktieselskabets prisfastsættelse af ydelserne. Der henvises til lovforslagets § 9, stk. 1, og bemærkningerne dertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i de almindelige bemærkninger.