LBK nr 5 af 06/01/2025
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Ligestillingsloven § 14
Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution har til opgave at fremme, evaluere og overvåge samt støtte ligebehandling af kvinder og mænd uden forskelsbehandling på grund af køn og af personer uden forskelsbehandling på grund af seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika, herunder ved at give ofre for forskelsbehandling uvildig bistand til at få behandlet deres klager over forskelsbehandling under hensyntagen til ofrenes, foreningernes, organisationernes og andre juridiske personers rettigheder, foretage uvildige undersøgelser af forskelsbehandling og offentliggøre uvildige rapporter og fremsætte henstillinger om ethvert spørgsmål vedrørende forskelsbehandling.
Forarbejder til Ligestillingsloven § 14
RetsinformationDet foreslås, at der etableres et Videnscenter for Ligestilling som en selvejende institution ledet af en bestyrelse med repræsentation fra blandt andre arbejdsmarkedets parter og med et tilknyttet debatforum. Oprettelsen af et særligt videnscenter indgik i V87 samt i de anbefalinger, som Udvalget fremsatte i bet. 1370. Videnscentrets formål er at fremme, kvalificere og skabe debat om ligestilling mellem kvinder og mænd samt at understøtte bestræbelserne for at indarbejde ligestilling i al politik, planlægning og forvaltning. Herunder skal Videnscenter for Ligestilling formidle viden og information om ligestilling til offentligheden.
Videnscenter for Ligestilling kan påpege behov for eller iværksætte undersøgelser, forskning, analyser eller andet, der har betydning for at sikre en alsidig ligestillingsdebat og kan stille forslag om ligestillingsinitiativer og -indsatser til ressortministrene, herunder ministeren for ligestilling, der har ansvaret for det overordnede og generelle ligestillingsarbejde. Det er en naturlig del af Videnscenter for Ligestillings arbejde, at centret også vil kunne stilles forslag om ligestillingsinitiativer og -indsatser til andre relevante aktører.
Samarbejdet mellem Videnscenter for Ligestilling og ministeren for ligestilling skønnes at være frugtbart i det samlede ligestillingsarbejde. Det må forventes, at videnscentret vil spille en væsentlig rolle i forhold til ministeren for ligestilling, når denne iværksætter nye initiativer eller planlægning, ligesom ministeren for ligestilling efter stk. 3, 2. punktum kan stille forslag om indsatsområder og initiativer til Videnscenter for Ligestilling.
Centret skal udgøre en kundskabsbase med bred faglig kompetence og i samarbejde med andre aktører kvalificere ligestillingsdebatten i Danmark. I det omfang andre institutioner, som f.eks. Kvinfo, varetager tilgrænsende opgaver, skal centret samarbejde med de pågældende, men ikke overtage opgaver fra allerede eksisterende organer.
Udgifterne til centrets etablering og drift afholdes i første omgang af bevillinger på de årlige finanslove til ligestillingsområdet. Det er hensigten, at centret skal modtage statstilskud til at opfylde sine lovbundne opgaver, men at centret kan drive indtægtsdækket virksomhed.
Til § 15
Der foreslås nedsat en bestyrelse for Videnscenter for Ligestilling sammensat således, at parterne på det offentlige og det private arbejdsmarked, kvinde- og mandeorganisationer samt kvinde-, mande- og kønsforskningen er repræsenteret. Forslaget svarer i hovedtræk til anbefalingerne i bet. 1370.
Ministeren for ligestilling udpeger endvidere formanden samt de tre repræsentanter, der forsker i spørgsmål om ligestilling og/eller køn. Centrets medarbejdere vælger et medlem til bestyrelsen blandt medarbejderne selv.
Stk. 2 fastsætter udpegningsperioden for medlemmerne til 4 år. Der kan ske genudpegning af medlemmerne, så der på den måde kan sikres kontinuitet i bestyrelsens og centrets arbejde.
Efter stk. 3 gælder § 11-12 for sammensætningen af bestyrelsen. De opregnede organisationer indstiller medlemmer til ministeren for ligestilling, der herefter skal påse, at bestyrelsen får en ligelig kønssammensætning, medmindre der foreligger særlige grunde for fravigelser. Når det særskilt nævnes, at §§ 11 og 12 gælder ved udpegning af bestyrelsen, er det for at sikre, at centret vil være omfattet af bestemmelserne uanset om centret som selvejende institution vil få så store indtægter, at udgifterne i overvejende grad vil blive dækket gennem egenfinansiering og dermed ikke overvejende dækkes af offentlige midler, jf. § 11.
Til § 16
Bestemmelsen beskriver bestyrelsens opgaver og ansvar.
Bestyrelsen har efter stk. 1 ansvaret for den overordnede ledelse af centret. Da centret vil modtage offentlige tilskud, er det særskilt nævnt, at bestyrelsen er ansvarlig herfor i forhold til ministeren for ligestilling som ressortansvarlig for centret.
Efter stk. 2 ansætter og afskediger bestyrelsen centrets direktør. Det er hensigten, at direktøren ansætter centrets øvrige personale, hvilket forventes reguleret i centrets vedtægt, jf. bemærkningerne til stk. 4.
Bestyrelsen har det overordnede ansvar for centrets økonomi, hvorfor det også er bestyrelsen, der efter stk. 3 fastsætter centrets budget. Fastsættelsen af budgettet sker dog på grundlag af indstilling fra centrets direktør, der har ansvaret for den daglige ledelse af centret.
Bestyrelsen skal efter stk. 4 sørge for, at der udarbejdes en vedtægt for centrets daglige virke, bestyrelsens arbejde, afstemningsregler, direktørens kompetence og lignende regler for centrets virke. Vedtægten skal godkendes af ministeren for ligestilling, blandt andet fordi bestyrelsen er ansvarlig over for ministeren. Vedtægten må forventes at tage udgangspunkt i regler for andre selvejende institutioner. Det er hensigten, at vedtægten skal indeholde regler om, at formandens stemme er udslagsgivende ved stemmelighed, men det er op til bestyrelsen at fastsætte nærmere regler om afstemning i forbindelse med afgørelser. Ordningen med at lade formandens stemme være udslagsgivende kendes fra andre bestyrelser.
Det foreslås med stk. 5, at bestyrelsen hvert år sørger for, at der bliver udarbejdet en årlig aktivitets- og handlingsplan. Aktivitets- og handlingsplanen fastlægger rammerne for det kommende års arbejde, og der bør skabes plads for varetagelse af evt. nye opgaver og pludseligt opståede problematikker. Bestyrelsen har det endelige ansvar for at aktivitets- og handlingsplanen udarbejdes, men det vil være naturligt, at bestyrelsen inddrager Debatforum i udarbejdelsen og i en dialog om de planlagte aktiviteter mv.
Efter stk. 6 skal bestyrelsen endvidere sørge for, at der udarbejdes og offentliggøres en årsberetning for centrets virksomhed.
Til § 17
Det foreslås, at Videnscenter for Ligestilling nedsætter et Debatforum. Debatforums sammensætning afhænger af den til enhver tid værende ligestillingsdebat og centrets behov for eller ønske om tilførsel af særlige kvalifikationer og/eller sagkundskab. Debatforum har efter lovforslaget ikke nogen egentlig beslutningskompetence, men skal virke som sparringspartner for Videnscentrets bestyrelse og medarbejdere og kan pege på de indsatsområder, som Videnscentret kan tage op.
Der skal være en ligelig kønssammensætning i Debatforum, og det er således centrets opgave ved udpegning af medlemmer til Debatforum at sikre lige mange kvindelige og mandlige medlemmer. Da der ikke er fastsat regler for et bestemt antal medlemmer eller bestemte kvalifikationer, der skal være repræsenteret i Debatforum, er kravet om en ligelig kønssammensætning ufravigeligt.
Ministeren for ligestilling godkender sammensætningen af Debatforum og skal i den forbindelse blandt andet sikre, at der er en ligelig kønssammensætning.
Medlemmerne af Debatforum bør afspejle bredden i ligestillingsdebatten, dvs. at der bør være en spredning i alder, køn, etnisk oprindelse, geografisk tilknytning, faglig baggrund, politisk anskuelse mv. Det kan være særligt relevant at inddrage parter, der ikke er repræsenteret i bestyrelsen, men der er intet til hinder for, at organisationer, der er repræsenteret i bestyrelsen tillige er repræsenteret i Debatforum.
Lovforslaget indebærer, at Debatforum kan variere i størrelse og sammensætning afhængigt af den aktuelle debat og centrets aktiviteter. Der er ikke foreslået nogen fast tidsperiode for medlemskab af Debatforum. Medlemmerne kan således udpeges for kortere eller længere perioder. Da det foreslås, at Videnscentret selv nedsætter Debatforum, kan centret vælge at give interesserede personer mulighed for at ansøge om en plads i Debatforum, så personer uden for det mere organiserede eller etablerede ligestillingsarbejde også har mulighed for at blive hørt.
Det forudsættes, at Debatforum mødes så ofte, at det kan opfange aktuelle strømninger i ligestillingsdebatten. Udvalget understregede desuden i bet. 1370, at der skal sikres dynamik og aktualitet i Debatforum uden at kontinuiteten svækkes, samt at Debatforum skulle bestå af ca. 20-25 personer, herunder "ressourcepersoner" med særlig viden, engagement eller interesse i ligestilling. Nærmere regler om sammensætningen af Debatforum kan fastsættes i centrets vedtægt.
Til kapitel 6
Ligestillingsnævn