Gældende
Seneste:
LBK nr 1507 af 07/12/2022
Ministerium:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeSPS-loven
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Formål m.v.
Kapitel 2 Uddannelsessøgende, der
kan få støtte
Kapitel 3 Støttebehov og
støttemuligheder
Kapitel 4 Uddannelser, hvortil der
kan gives støtte
Kapitel 5 (Ophævet)
Kapitel 6 (Ophævet)
Kapitel 6 a Fortsat støtte efter endt
uddannelse
Kapitel 7 Ansøgning, administration
og digital kommunikation
Kapitel 8 Forskellige bestemmelser
Kapitel 9 Ikrafttræden m.v.
Bekendtgørelse af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v.
Herved bekendtgøres lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 69 af 28. januar
2020, med de ændringer, der følger af lov nr. 883 af 14. juni 2022.
Den ændring, der følger af § 1 i lov nr. 1175 af 8. juni 2021 om ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser, er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da ændringen efterfølgende er ophævet, jf. § 2, stk. 3, i lov nr. 1175
af 8. juni 2021.
Kapitel 1
Formål m.v.
Loven har til formål at sikre, at uddannelsessøgende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der er optaget på en
videregående uddannelse eller et adgangskursus til visse videregående uddannelser, uanset funktionsnedsættelsen kan gennemføre
uddannelsen i lighed med andre uddannelsessøgende.
Stk. 2.
Specialpædagogisk støtte i henhold til loven administreres af Uddannelses- og Forskningsministeriet.1)
Kapitel 2
Uddannelsessøgende, der kan få støtte
En uddannelsessøgende kan efter ansøgning få specialpædagogisk støtte, når vedkommende
-
på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for støtte for at kunne gennemføre uddannelsen eller
adgangskurset til visse videregående uddannelser, jf. § 3,
-
er indskrevet på og gennemgår en uddannelse eller et adgangskursus, hvortil der kan ydes støtte, jf. § 4, og
-
har dansk statsborgerskab, efter international overenskomst har ret til støtte på lige fod med danske statsborgere eller i
støttemæssig henseende ved uddannelser i Danmark ligestilles med danske statsborgere efter uddannelses- og forskningsministerens
bestemmelse.
Stk. 2.
Specialpædagogisk støtte til uddannelse i udlandet gives til uddannelsessøgende, der opfylder betingelserne i stk. 1, og som har
særlig tilknytning til Danmark.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for fortsat at modtage støtten, at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne i stk. 1, jf. dog § 11 a.
Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tilknytningskravet i stk. 2.
Kapitel 3
Støttebehov og støttemuligheder
Specialpædagogisk støtte kan ydes i en eller flere støtteformer, hvis
-
støtte er nødvendig for at kompensere fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse i forbindelse med gennemførelse af uddannelsen,
-
funktionsnedsættelsen kan kompenseres og
-
det er praktisk muligt at tilvejebringe den nødvendige støtte.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
-
støtteformer,
-
begrænsning af støtte under hensyn til overholdelse af den bevilling, der er afsat på finansloven, og
-
begrænsning af støtte svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til den enkelte
uddannelsessøgende ved uddannelse i Danmark, til studierejser og praktikperioder i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, samt til
uddannelse i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 3 og 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan i forbindelse med afgørelse efter § 12, stk. 3, til institutionerne stille krav
om, at institutionerne ved køb af varer og tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk støtte til de uddannelsessøgende, der
skal have tilbud om specialpædagogisk støtte efter lovens kapitel 2, anvender en eller flere centralt koordinerede indkøbsaftaler
om levering af varer og tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk støtte.
Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk støtte, kan frit vælge mellem de leverandører, der er omfattet af centralt
koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om institutionernes forpligtelse til at anvende centralt
koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1, herunder om proceduren og fremgangsmåden for anvendelsen heraf.
Kapitel 4
Uddannelser, hvortil der kan gives støtte
Specialpædagogisk støtte kan ydes til uddannelsessøgende, som er indskrevet på og gennemgår
-
offentligt anerkendt videregående uddannelse indtil kandidatgrad, som hører under Uddannelses- og Forskningsministeriet eller
Børne- og Undervisningsministeriet, og som berettiger til statens uddannelsesstøtte, herunder obligatoriske praktikperioder i
disse uddannelser, selv om de ikke berettiger til statens uddannelsesstøtte,
-
teoretisk og praktisk pædagogikum,
-
uddannelse i udlandet, som af en dansk uddannelsesinstitution er godkendt som led i en uddannelse, der er omfattet af nr. 1, og
som den uddannelsessøgende er i gang med,
-
uddannelse i udlandet, som ikke er omfattet af nr. 3, men som der kan ydes statens uddannelsesstøtte til, og
-
adgangskurser til visse videregående uddannelser, jf. stk. 3.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan efter anmodning fra en anden minister bestemme, at videregående uddannelser, der henhører
under vedkommende minister, henføres til loven.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om, hvilke adgangskurser der er omfattet af stk. 1, nr. 5.
Kapitel 5
(Ophævet)
Kapitel 6
(Ophævet)
Kapitel 6 a
Fortsat støtte efter endt uddannelse
Uddannelsessøgende, der har fået bevilget specialpædagogisk støtte i form af hjælpemidler, kan anvende de tildelte
hjælpemidler efter endt uddannelse, indtil vedkommende har fået tildelt den fornødne støtte i form af hjælpemidler efter lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller lov om social service og i op til 3 måneder efter endt uddannelse.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om fortsat støtte efter endt uddannelse, herunder om procedurer
for anvendelse af støtte efter endt uddannelse og om, hvilke hjælpemidler der er omfattet af stk. 1.
Kapitel 7
Ansøgning, administration og digital kommunikation
Den uddannelsessøgende indgiver ansøgning henholdsvis til den uddannelsesinstitution, hvor den uddannelsessøgende er
optaget, og til ansættelsesinstitutionen, når den uddannelsessøgende er optaget på pædagogikum, om specialpædagogisk støtte til
uddannelse omfattet af § 4, stk. 1, nr. 1-3 og 5.
Stk. 2.
Institutionen, henholdsvis ansættelsesinstitutionen, foretager indstilling til Uddannelses- og Forskningsministeriet om støtte.
Stk. 3.
Uddannelses- og Forskningsministeriet træffer afgørelse om støtte til den uddannelsessøgende på baggrund af ansøgning og
indstilling fra institutionen, henholdsvis ansættelsesinstitutionen. Uddannelses- og Forskningsministeriet kan efter ophør af
uddannelsen bestemme, at støtte ydet i form af hjælpemidler m.v. overdrages til den uddannelsessøgende til ejendom.
Stk. 4.
Institutionen, henholdsvis ansættelsesinstitutionen, yder støtten til den uddannelsessøgende i overensstemmelse med Uddannelses-
og Forskningsministeriets afgørelse og afholder udgifterne hertil. Ved institutionens afgørelser herom gælder forvaltningsloven
for institutioner, der ikke er en del af den offentlige forvaltning.
Stk. 5.
Uddannelses- og Forskningsministeriet kompenserer institutionen, henholdsvis ansættelsesinstitutionen, for de udgifter, som
institutionen, henholdsvis ansættelsesinstitutionen, har afholdt i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets
afgørelse og kan udbetale forskud på beløbet.
Stk. 6.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om ansøgning og indstilling, herunder om frister, jf. stk. 1 og 2, samt
regler om kompensation, jf. stk. 5, og om tilbageførsel af uforbrugte midler.
Stk. 7.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om institutionernes regnskabsaflæggelse samt om revision af regnskaberne.
Henholdsvis uddannelsesinstitutionen og ansættelsesinstitutionen, når den uddannelsessøgende er optaget på pædagogikum,
indgiver indstilling til Børne- og Undervisningsministeriet om specialpædagogisk støtte på vegne af den uddannelsessøgende.
Indstillingen skal indgives digitalt ved anvendelse af digital løsning. Den digitale løsning stilles til rådighed af Børne- og
Undervisningsministeriet på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet (digital selvbetjening). Uddannelsesinstitutionen skal
modtage afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende indstillingen om specialpædagogisk støtte ved anvendelse af den digitale
løsning, som Børne- og Undervisningsministeriet på Uddannelses- og Forskningsministeriets vegne stiller til rådighed.
Uddannelsessøgende skal modtage afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende indstillingen digitalt.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om, at indstilling om specialpædagogisk støtte samt modtagelse af
afgørelser og meddelelser kan ske på anden vis end ved digital selvbetjening, hvor særlige forhold gør sig gældende.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation mellem uddannelsesinstitutionen,
ansættelsesinstitutionen, Uddannelses- og Forskningsministeriet og dettes styrelser og efter forhandling med børne- og
undervisningsministeren Børne- og Undervisningsministeriet og dettes styrelser og institutioner skal ske digitalt.
Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om anvendelse af digital signatur og anden sikker personidentifikation.
Den uddannelsessøgende indgiver ansøgning til Uddannelses- og Forskningsministeriet om specialpædagogisk støtte til
uddannelse omfattet af § 4, stk. 1, nr. 4, når den pågældende er optaget på den udenlandske uddannelsesinstitution.
Stk. 2.
Uddannelses- og Forskningsministeriet træffer afgørelse om og yder støtte til den uddannelsessøgende, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om ansøgning, jf. stk. 1, herunder om frister.
Kapitel 8
Forskellige bestemmelser
Uddannelses- og Forskningsministeriet skal sikre, at uddannelsessøgende og uddannelsesinstitutioner samt
ansættelsesinstitutionen kan få rådgivning og vejledning om specialpædagogisk støtte og betingelserne herfor samt om ansøgning og
indstilling.
Uddannelses- og Forskningsministeriet kan hos den uddannelsessøgende, andre offentlige myndigheder og private
institutioner indhente de oplysninger om den uddannelsessøgende, der er nødvendige for at træffe afgørelse om tildeling af samt
kontrol med støtten. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at indhente oplysninger, herunder
at oplysninger skal gives i elektronisk form og i givet fald i hvilket format.
Stk. 2.
Uddannelses- og Forskningsministeriet kan til uddannelsesinstitutionerne videregive de oplysninger om den uddannelsessøgende, der
er nødvendige ved varetagelsen af opgaver efter denne lov.
Uddannelses- og forskningsministeren kan bestemme, at opgaver, som efter denne lov varetages af Uddannelses- og
Forskningsministeriet, helt eller delvis varetages af uddannelsesinstitutionerne, henholdsvis ansættelsesinstitutionen.
Stk. 2.
Uddannelses- og Forskningsministeriet kan efter klage eller på egen foranledning ændre en uddannelsesinstitutions, henholdsvis
ansættelsesinstitutionens, afgørelse.
Stk. 3.
I det omfang uddannelsesinstitutioner, der ikke er en del af den offentlige forvaltning, efter stk. 1 tillægges beføjelse til at
træffe afgørelse efter denne lov, gælder forvaltningsloven for disse institutioner.
Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om uddannelsesinstitutionernes, henholdsvis ansættelsesinstitutionens,
varetagelse af opgaver og om Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn hermed, herunder regler om, at Uddannelses- og
Forskningsministeriet fra uddannelsesinstitutionerne og ansættelsesinstitutionen kan kræve oplysninger, der er nødvendige for
varetagelsen af tilsynet, herunder individbaserede oplysninger.
Afgørelser truffet af en uddannelsesinstitution eller ansættelsesinstitutionen efter denne lov kan, inden 4 uger efter at
vedkommende har fået meddelelse om afgørelsen, indbringes for Uddannelses- og Forskningsministeriet af den, som afgørelsen
vedrører.
Stk. 2.
Uddannelses- og Forskningsministeriet kan, indtil 6 måneder efter at klageren har modtaget meddelelse om afgørelsen, se bort fra
overskridelse af fristen i stk. 1, når overskridelsen af særlige grunde er undskyldelig.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af Uddannelses- og Forskningsministeriet efter denne lov kan af den, som afgørelsen vedrører, indbringes for
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger efter reglerne i lov om Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Klagen skal indbringes, inden 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Uddannelses- og forskningsministeren kan bemyndige en statslig myndighed under ministeriet eller andre statslige
myndigheder efter forhandling med vedkommende minister til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren eller
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Kapitel 9
Ikrafttræden m.v.
Loven træder i kraft den 1. august 2000 og har virkning for ydelse af støtte fra den 1. januar 2001, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der er omfattet af loven, og som i henhold til § 63 i lov om aktiv socialpolitik har fået tilsagn om støtte,
der går ud over den 1. januar 2001, vil fortsat kunne modtage støtten.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om støtte i henhold til stk. 2, herunder om, at støtte ydes af
uddannelsesinstitutionen på grundlag af det givne tilsagn.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 633 af 12. maj 2015 (Statens uddannelsesstøtte til supplering i forbindelse med adgangskurset til ingeniøruddannelserne,
hjemmel til elektronisk at indhente oplysninger fra indkomstregisteret og til at samkøre og sammenstille oplysningerne i
kontroløjemed m.v.)2) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
(Udelades)
Lov nr. 1736 af 27. december 2018 (Frit leverandørvalg på tegnsprogs- og skrivetolkeområdet og adgang til specialpædagogisk
bistand på voksen- og efteruddannelsesområdet og i overgangen mellem uddannelsesniveauer)3) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 16
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2-3.
(Udelades)
Lov nr. 551 af 7. maj 2019 (Konsekvenser af aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats m.v.)4) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 30
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2-3.
(Udelades)
Stk. 4.
§ 1, nr. 1-7, 14-21 og 23, § 2 nr. 1-10, 12-19, 21, 22, 24-49, 51, 53-61, 63-66, 68-83, 85-89 og 91-98, §§ 3-6, § 7, nr. 1-5, 7-14
og 17, §§ 8-25, § 26, nr. 1-20, 22 og 23, og §§ 28 og 29 træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 5.
(Udelades)
Lov nr. 833 af 14. juni 2022 (Ophævelse af bestemmelser om støtteramme, støttetid og maksimal forsinkelse m.v.)5) indeholder
følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, den 7. december 2022
P.M.V.
Søren Langelund Klit
Kontorchef
/ Stine Ewald Larsen
Officielle noter
-
I medfør af lovens § 17 a har uddannelses- og forskningsministeren ved bekendtgørelse nr. 659 af 19. juni 2014 delegeret
administrationen af specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under
Undervisningsministeriet.
-
Lovændringen vedrører § 4, stk. 1, nr. 1.
-
Lovændringen vedrører § 3 a.
-
Lovændringen vedrører § 2, stk. 3, § 10, stk. 1, 2. pkt., og § 6 a.
-
Lovændringen vedrører lovens titel, § 1, stk. 1, overskriften til kapitel 2, § 2, stk. 1 og 3, § 3, stk. 2, § 3 a, stk. 1 og 2,
§ 4, stk. 1 og 3, kapitel 5 og 6, § 11 a, stk. 1 og 2, § 12, stk. 1, 3 og 4, § 12 a, stk. 1, § 13, stk. 1 og 2, § 14, § 15 og §
18, stk. 2.