Gældende
Seneste:
LBK nr 658 af 01/07/2019
Ministerium:
Erhvervsministeriet
0 Skatterådet0 Domsdatabasen0 AdministrativeSCE-loven
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Indledende bestemmelser
Kapitel 2 SCE-selskabets stiftelse
Kapitel 3 Flytning af
SCE-selskabets hjemsted
Kapitel 4 SCE-selskabets ledelse
Kapitel 5 Generalforsamling
Kapitel 6 SCE-selskabets opløsning
Kapitel 7 Anmeldelse og
registrering m.v.
Kapitel 8 Straffebestemmelser m.m.
Kapitel 9 Ikrafttræden m.m.
Bekendtgørelse af lov om det europæiske andelsselskab1) (SCE-loven)
Herved bekendtgøres lov nr. 454 af 22. maj 2006 om det europæiske andelsselskab med de ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 516
af 12. juni 2009, § 9 i lov nr. 634 af 12. juni 2013, § 5 i lov nr. 262 af 16. marts 2016 og § 5 i lov nr. 554 af 7. maj 2019.
Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende fodnoten til lovens titel, § 13, stk. 1, § 14 a, § 14 d og § 19, stk. 1, træder i kraft den
10. januar 2020, jf. § 13, stk. 1, i lov nr. 554 af 7. maj 2019 om ændring af selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, lov om erhvervsdrivende fonde og forskellige andre love (Ændring af reglerne om reelle ejere som følge af 5.
hvidvaskdirektiv).
Kapitel 1
Indledende bestemmelser
De bestemmelser, som er fastsat i denne lov, finder anvendelse på alle europæiske andelsselskaber (SCE-selskaber) med
vedtægtsmæssigt hjemsted her i landet og på fysiske og juridiske personer, der deltager i stiftelsen af et SCE-selskab.
Stk. 2.
På et udenlandsk SCE-selskab, der driver virksomhed gennem en filial her i landet, finder reglerne om filialer i selskabsloven
anvendelse.
Et SCE-selskabs hovedkontor skal være beliggende i den kommune her i landet, hvor SCE-selskabet har vedtægtsmæssigt
hjemsted.
Kapitel 2
SCE-selskabets stiftelse
En juridisk person, som ikke har sit hovedkontor i et EU- eller EØS-land, kan deltage i stiftelsen af et SCE-selskab med
vedtægtsmæssigt hjemsted her i landet, hvis den juridiske person
-
er stiftet i overensstemmelse med en medlemsstats lovgivning,
-
har sit vedtægtsmæssige hjemsted i samme medlemsstat og
-
har en faktisk og vedvarende tilknytning til erhvervslivet i en medlemsstat.
Hvis beslutningen om at stifte et SCE-selskab ved fusion skal træffes på en generalforsamling, hvor andelsselskabets
medlemmer ifølge andelsselskabets vedtægter har direkte stemmeret, kan medlemmer, der på generalforsamlingen har modsat sig
fusionen, udtræde af andelsselskabet, hvis meddelelse herom fremsættes skriftligt senest 4 uger efter generalforsamlingens
afholdelse. Fusionen får ikke virkning for de udtrædende medlemmer.
Stk. 2.
Hvis beslutningen om at stifte et SCE-selskab ved fusion skal træffes på en generalforsamling eller en anden kompetent
medlemsforsamling, hvor andelsselskabets medlemmer ifølge andelsselskabets vedtægter ikke har direkte stemmeret, kan medlemmer
udtræde af andelsselskabet, hvis meddelelse herom fremsættes skriftligt senest 4 uger efter den besluttende forsamlings
afholdelse. Fusionen får ikke virkning for de udtrædende medlemmer.
Stk. 3.
Er medlemmerne før afstemningen på den besluttende generalforsamling eller anden kompetent medlemsforsamling blevet anmodet om at
afgive en udtalelse om, hvem der ønsker at benytte udtrædelsesretten efter stk. 1 eller 2, er denne ret dog betinget af, at de
pågældende inden afstemningen på den besluttende forsamling har tilkendegivet dette.
Stk. 4.
Ethvert udtrædende medlem har ret til at få sine personlige konti i andelsselskabet udbetalt efter bestemmelserne herom i
andelsselskabets vedtægter.
Stk. 5.
Den attest, der skal udstedes i henhold til SCE-forordningens artikel 29, stk. 2, om, at alle handlinger og formaliteter, der skal
opfyldes forud for fusionen, er opfyldt, kan udstedes, når der er stillet betryggende sikkerhed for de udtrædende medlemmers krav
over for andelsselskabet efter stk. 4. Skønsmænd udmeldt af retten på selskabets hjemsted afgør, om sikkerheden er betryggende.
Indbringes skønsmændenes afgørelse for retten, har dette ikke opsættende virkning på Erhvervsstyrelsens mulighed for at udfærdige
attesten i henhold til SCE-forordningens artikel 29, stk. 2, medmindre retten bestemmer andet.
Kapitel 3
Flytning af SCE-selskabets hjemsted
Ved et SCE-selskabs flytning af hjemsted til en anden medlemsstat i henhold til SCE-forordningens regler skal selskabets
kreditorer og andre rettighedshavere i forbindelse med offentliggørelsen af flytteplanen i Erhvervsstyrelsens it-system med et
varsel på mindst 2 måneder fra flytteplanens offentliggørelse opfordres til at anmelde deres krav. Så længe anmeldte, forfaldne
krav ikke er fyldestgjort, og der ikke på forlangende er stillet betryggende sikkerhed for uforfaldne eller omtvistede krav, må
flytningen ikke gennemføres.
Stk. 2.
Er der mellem selskabet og anmeldte kreditorer eller andre rettighedshavere uenighed om, hvorvidt der skal stilles sikkerhed,
eller om, hvorvidt en tilbudt sikkerhed er tilstrækkelig, kan begge parter senest 2 uger efter, at fordringen er anmeldt,
indbringe sagen for skifteretten på selskabets hjemsted til afgørelse af spørgsmålet.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse for forpligtelser opstået indtil 2 uger efter offentliggørelsen af
flytteplanen, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Skatteforvaltningen kan forlange betryggende sikkerhed for skatte- og afgiftskrav, der er opstået eller kan opstå efter
offentliggørelse af flytteplanen og indtil det tidspunkt, hvor SCE-selskabet flytter sit vedtægtsmæssige hjemsted. Flytteplanen
skal vedlægges oplysninger, der giver told- og skatteforvaltningen mulighed for at opgøre de skatte- og afgiftskrav, der skal
anmeldes i henhold til stk. 1.
Stk. 5.
Et SCE-selskab skal beholde sit navn efter flytteplanens offentliggørelse med tilføjelsen »under flytning«.
Kapitel 4
SCE-selskabets ledelse
SCE-selskaber med et tostrenget ledelsessystem
I SCE-selskaber med et ledelsesorgan og et tilsynsorgan (tostrenget ledelsessystem) skal gældende andelspraksis og
lovgivningen i øvrigt, der i andelsselskaber gælder for bestyrelsens overordnede ledelse og direktionens daglige ledelse, anvendes
med de fornødne tilpasninger på ledelsesorganet, medmindre andet følger af stk. 3, regler fastsat i medfør af stk. 5 eller anden
lovgivning.
Stk. 2.
I det omfang den i stk. 1 nævnte andelspraksis og lovgivning indeholder et sammenstød mellem de krav, der gælder for bestyrelsens
overordnede ledelse, og de krav, der gælder for direktionens daglige ledelse, skal de krav, der gælder for bestyrelsens
overordnede ledelse, anvendes med de fornødne tilpasninger på ledelsesorganet, medmindre andet følger af regler fastsat i medfør
af stk. 5 eller anden lovgivning.
Stk. 3.
Ledelsesorganet kan udpege en eller flere administrerende direktører med ansvar for den daglige ledelse. Gældende andelspraksis og
lovgivningen i øvrigt, der i andelsselskaber gælder for direktionen, anvendes med de fornødne tilpasninger på administrerende
direktører, medmindre andet følger af regler fastsat i medfør af stk. 5 eller anden lovgivning.
Stk. 4.
Gældende andelspraksis og lovgivningen i øvrigt, der i andelsselskaber gælder for bestyrelsens kontrolbeføjelser, forpligtelser og
ansvar, skal med de fornødne tilpasninger anvendes på tilsynsorganet, medmindre andet følger af regler fastsat i medfør af stk. 5
eller anden lovgivning. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på eventuelle suppleanter for tilsynsorganets
medlemmer.
Stk. 5.
I det omfang SCE-forordningen indeholder adgang hertil, kan erhvervsministeren eller vedkommende minister efter forhandling med
erhvervsministeren fastsætte regler om, at bestemmelserne i stk. 1-4 helt eller delvis ikke skal gælde for den lovgivning, der
henhører under erhvervsministeren eller vedkommende minister.
Tilsynsorganet skal bestå af mindst 3 medlemmer.
Stk. 2.
Ledelsesorganet skal bestå af mindst 1 medlem.
Stk. 3.
Flertallet af ledelsesorganets medlemmer må ikke være administrerende direktører i SCE-selskabet.
SCE-selskaber med et enstrenget ledelsessystem
I SCE-selskaber med et administrationsorgan (enstrenget ledelsessystem) skal gældende andelspraksis og lovgivningen i
øvrigt, der i andelsselskaber gælder for bestyrelsen, anvendes med de fornødne tilpasninger på administrationsorganet.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på eventuelle suppleanter for administrationsorganets medlemmer.
Administrationsorganet skal bestå af mindst 3 medlemmer.
Stk. 2.
Flertallet af administrationsorganets medlemmer må ikke være administrerende direktører i SCE-selskabet.
Stk. 3.
Administrationsorganet skal udpege mindst 1 administrerende direktør med ansvar for den daglige ledelse. Gældende andelspraksis og
lovgivningen i øvrigt, der i andelsselskaber gælder for direktionen, anvendes med de fornødne tilpasninger på administrerende
direktører.
SCE-selskabers ansvar ved indgåelse af retshandler
Et SCE-selskab er ikke forpligtet over for tredjemand i de tilfælde, som er nævnt i SCE-forordningens artikel 47, stk. 2,
2. pkt.
Kapitel 5
Generalforsamling
Den første generalforsamling i et SCE-selskab skal afholdes senest 18 måneder efter SCE-selskabets stiftelse.
Hvis nye ordninger for medarbejderindflydelse, som er fastsat i medfør af lov om medarbejderindflydelse i SCE-selskaber,
er i strid med SCE-selskabets gældende vedtægter, kan selskabets ledelses- eller administrationsorgan ændre vedtægterne i det
nødvendige omfang, uden at det er nødvendigt med en afgørelse fra generalforsamlingen.
Kapitel 6
SCE-selskabets opløsning
Erhvervsstyrelsen skal beslutte, at et SCE-selskab skal opløses, om fornødent efter § 21, stk. 3, i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, hvis SCE-selskabet ikke opfylder kravet i SCE-forordningen om at have sit vedtægtsmæssige hjemsted
og hovedkontor i samme medlemsstat og forholdet ikke afhjælpes inden udløbet af en frist, der fastsættes af Erhvervsstyrelsen.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan anmode skifteretten om at opløse et SCE-selskab efter § 21, stk. 3, i lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, hvis SCE-selskabet ikke har registreret oplysninger om reelle ejere eller selskabet har foretaget mangelfuld
registrering i henhold til § 14 a.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan anmode skifteretten om at opløse et SCE-selskab efter § 21, stk. 3, i lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, hvis SCE-selskabet ikke har opbevaret dokumentation for selskabets oplysninger om reelle ejere, eller hvis
SCE-selskabet har opbevaret mangelfuld dokumentation i henhold til § 14 a.
Kapitel 7
Anmeldelse og registrering m.v.
Erhvervsstyrelsen skal forestå registrering af SCE-selskaber med vedtægtsmæssigt hjemsted her i landet og skal varetage
de opgaver, der er nævnt i SCE-forordningens artikel 78, stk. 2.
Stk. 2.
Reglerne i selskabsloven om registrering, anmeldelse og offentliggørelse af dokumenter og oplysninger finder med de fornødne
tilpasninger tilsvarende anvendelse på SCE-selskaber med vedtægtsmæssigt hjemsted her i landet.
SCE-selskabet skal indhente oplysninger om selskabets reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres
rettigheder.
Stk. 2.
Enhver, der direkte eller indirekte ejer eller kontrollerer SCE-selskabet, skal efter selskabets anmodning forsyne selskabet med
de oplysninger om ejerforholdet, der er nødvendige for selskabets identifikation af reelle ejere, herunder oplysninger om de
reelle ejeres rettigheder.
Stk. 3.
SCE-selskabet skal registrere oplysningerne om selskabets reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres rettigheder, i
Erhvervsstyrelsens it-system, hurtigst muligt efter at selskabet er blevet bekendt med, at en person er blevet reel ejer. Enhver
ændring af de oplysninger, som er registreret om de reelle ejere, skal registreres, hurtigst muligt efter at SCE-selskabet er
blevet bekendt med ændringen. De registrerede medlemmer af SCE-selskabets daglige ledelse, jf. § 14, stk. 2, skal betragtes og
registreres som reelle ejere i Erhvervsstyrelsens it-system, hvis SCE-selskabet efter at have udtømt alle muligheder for
identifikation herefter ingen reelle ejere har eller ingen reelle ejere kan identificeres.
Stk. 4.
SCE-selskaber skal mindst en gang årligt undersøge, om der er ændringer af de registrerede oplysninger om reelle ejere. Resultatet
af den årlige undersøgelse fremlægges på det møde, hvor ledelsen godkender årsrapporten el.lign.
Stk. 5.
SCE-selskabet skal opbevare dokumentation for de indhentede oplysninger om selskabets reelle ejere i 5 år efter det reelle
ejerskabs ophør. SCE-selskabet skal endvidere opbevare dokumentation for de indhentede oplysninger om forsøg på identifikation af
reelle ejere i 5 år efter gennemførelsen af identifikationsforsøget.
Stk. 6.
SCE-selskaber skal efter anmodning udlevere oplysninger om selskabets reelle ejere, herunder om selskabets forsøg på at
identificere selskabets reelle ejere, til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet. SCE-selskabet skal
endvidere efter anmodning udlevere de nævnte oplysninger til andre kompetente myndigheder, når disse myndigheder vurderer, at
oplysningerne er nødvendige for deres varetagelse af tilsyns- eller kontrolopgaver.
Stk. 7.
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet og andre kompetente myndigheder kan videregive oplysninger om
reelle ejere, der er registreret, jf. stk. 3, eller er indhentet, jf. stk. 6, til andre EU-medlemsstaters kompetente myndigheder
og finansielle efterretningstjenester.
Stk. 8.
Stk. 1-7 finder ikke anvendelse for SCE-selskaber, hvis ejerandele eller obligationer handles på et reguleret marked eller et
tilsvarende marked, som er undergivet oplysningspligt i overensstemmelse med EU-retten eller tilsvarende internationale
standarder.
Stk. 9.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om oplysningernes registrering, tilgængelighed og offentliggørelse efter stk. 1, 3 og
5 i Erhvervsstyrelsens it-system, herunder hvilke oplysninger SCE-selskabet skal registrere i styrelsens it-system.
Som reel ejer anses den eller de fysiske personer, der i sidste ende direkte eller indirekte ejer eller kontrollerer en
tilstrækkelig del af ejerandelene eller stemmerettighederne, eller som udøver kontrol ved hjælp af andre midler, bortset fra ejere
af SCE-selskaber, hvis ejerandele handles på et reguleret marked eller et tilsvarende marked, som er undergivet oplysningspligt i
overensstemmelse med EU-retten eller tilsvarende internationale standarder.
Ved etablering af et SCE-selskab skal der senest samtidig med registreringen af SCE-selskabet, jf. § 14, indhentes og
registreres oplysninger om selskabets reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres rettigheder.
SCE-selskaber, der skal indhente, opbevare og registrere oplysninger om reelle ejere, jf. § 14 a, skal efter anmodning
forsyne personer og virksomheder, der i medfør af hvidvaskloven skal udføre kundekendskabsprocedurer, med oplysninger om deres
ejerforhold.
Stk. 2.
Modtager Erhvervsstyrelsen indberetninger i medfør af hvidvaskloven om uoverensstemmelser i forhold til de registrerede
oplysninger om et SCE-selskabs reelle ejere, foretager Erhvervsstyrelsen en undersøgelse af forholdet, jf. denne lovs § 14 a, stk.
6, og § 15 c, stk. 1, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder. Erhvervsstyrelsen kan over for selskabet fastsætte en frist
for forholdets berigtigelse.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan sideløbende med undersøgelsen, jf. stk. 2, offentliggøre en meddelelse om indberetningen i
Erhvervsstyrelsens it-system. SCE-selskabet skal have mulighed for at gøre indsigelse mod indberetningen, forinden denne
offentliggøres, medmindre formålet med offentliggørelsen af meddelelsen om indberetning derved forspildes.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelsen af De Europæiske Fællesskabers forordninger om
SCE-selskaber.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om anmeldelse og registrering af SCE-selskaber og SCE-selskabers filialer, som er
registreret her i landet, gebyr for sådan anmeldelse, offentliggørelse i forbindelse med anmeldelsen, ændringer i anmeldte
forhold, udskrifter m.v. Erhvervsstyrelsen kan fastsætte undtagelser i henhold til SCE-forordningens artikel 12, stk. 2, for
filialer af udenlandske SCE-selskaber, der er registreret her i landet.
Ledelses- eller administrationsorganet i SCE-selskabet, den kompetente ledelse i et fusionerende andelsselskab eller den
kompetente ledelse i et omdannende andelsselskab indsender de i SCE-forordningens artikel 7, stk. 2, artikel 22, stk. 1, artikel
24, stk. 2, artikel 35, stk. 4, og artikel 76, stk. 4, nævnte dokumenter og oplysninger til Erhvervsstyrelsen. Oplysningerne og
modtagelsen af dokumenterne skal straks bekendtgøres i Erhvervsstyrelsens it-system.
Stk. 2.
Ved fusion omfattet af lov om finansiel virksomhed § 204, stk. 1, indsendes de i SCE-forordningens artikel 22, stk. 1, og artikel
24, stk. 2, nævnte oplysninger alene til Finanstilsynet. Oplysningerne skal bekendtgøres i Statstidende af Finanstilsynet.
Erhvervsministeren kan over for virksomheder underlagt Finanstilsynets tilsyn fremsætte indsigelse i henhold til
SCE-forordningens artikel 7, stk. 14, og artikel 21.
Stk. 2.
Erhvervsministerens eventuelle indsigelse efter stk. 1 skal meddeles selskabet senest 2 måneder efter offentliggørelse af planen
om flytning eller fusion. Indsigelsen skal desuden offentliggøres i Erhvervsstyrelsens it-system. Indsigelser om fusion omfattet
af lov om finansiel virksomhed § 204, stk. 1, skal dog offentliggøres i Statstidende af Finanstilsynet.
Stk. 3.
Erhvervsministerens indsigelse kan indbringes for retten på selskabets hjemsted senest 6 måneder efter, at indsigelsen er meddelt
selskabet.
Afgørelser truffet af Erhvervsstyrelsen i henhold SCE-forordningen, loven eller forskrifter udstedt i medfør af loven kan
indbringes for Erhvervsankenævnet senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsens afgørelser om fastsættelse af frister og afgørelser truffet i henhold til § 13 kan dog ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Kapitel 8
Straffebestemmelser m.m.
Overtrædelse af § 5, stk. 4 og § 14 a, stk. 3, 5 og 6, i denne lov og artikel 4, stk. 3, 4. pkt., og stk. 12, artikel 10,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, artikel 14, stk. 4, 1. pkt., artikel 37, stk. 1, artikel 39, stk. 1, artikel 42, stk. 1, artikel 49 og
artikel 62 i SCE-forordningen straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 2.
I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i
forskrifterne.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4.
Forældelsesfristen for overtrædelse af lovens bestemmelser eller regler udstedt i medfør af loven er 5 år.
Overtrædelse af lovgivning, som i medfør af SCE-forordningen eller denne lovs §§ 6, 8 eller 9 finder anvendelse på
-
et SCE-selskab,
-
en filial af et udenlandsk SCE-selskab eller
-
en person i relation til et SCE-selskab eller en filial af et udenlandsk SCE-selskab,
straffes på samme måde som overtrædelser, der begås af selskaber og personer m.v., der umiddelbart er omfattet af den pågældende
lovgivning.
Undlader et SCE-selskabs administrationsorgan, administrerende direktører, tilsynsorgan, ledelsesorgan, revisor,
likvidator eller bestyreren af et udenlandsk SCE-selskabs filial i rette tid at efterkomme de pligter, der ifølge
SCE-forordningen, loven eller bestemmelser fastsat i henhold til loven påhviler dem i forhold til Erhvervsstyrelsen, kan styrelsen
som tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige eller ugentlige bøder.
Stk. 2.
Undlader et SCE-selskabs administrationsorgan, administrerende direktører, tilsynsorgan, ledelsesorgan, revisor, likvidator eller
bestyreren af et udenlandsk SCE-selskabs filial i rette tid at efterkomme de pligter, der påhviler de pågældende i medfør af den
lovgivning, som ifølge SCE-forordningen eller denne lovs §§ 6, 8 eller 9 finder anvendelse på disse organer eller personer, kan de
pågældende pålægges tvangsbøder på samme måde, som selskaber og personer m.v., der umiddelbart er omfattet af den pågældende
lovgivning.
Kapitel 9
Ikrafttræden m.m.
Loven træder i kraft den 18. august 2006.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 634 af 12. juni 2013 (Styrket indsats over for økonomisk kriminalitet)2) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 13
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
§§ 3 og 5-11 finder anvendelse på lovovertrædelser, der er begået før lovens ikrafttræden, medmindre forældelse efter de hidtil
gældende regler er indtrådt før lovens ikrafttræden.
§ 14
(Udelades)
Lov nr. 554 af 7. maj 2019 (Ændring af reglerne om reelle ejere som følge af 5. hvidvaskdirektiv)3) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 13
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 10. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 6 og 7, § 2, nr. 2, 7 og 8, § 3, nr. 6 og 7, § 4, nr. 2, § 17 c i SE-loven som affattet ved denne lovs § 4, nr. 6, § 5,
nr. 3, § 14 c i SCE-loven som affattet ved denne lovs § 5, nr. 5, § 1 c i lov om administration af Det Europæiske Økonomiske
Fællesskabs forordninger om indførelse af europæiske økonomiske firmagrupper som affattet ved denne lovs § 6, nr. 3, og § 6, nr. 4
og 5, træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af § 58 a, stk. 5, i selskabsloven, § 15 g, stk. 5, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, § 21 a,
stk. 4, i lov om erhvervsdrivende fonde, § 17 a, stk. 5, i lov om det europæiske selskab (SE-loven), § 14 a, stk. 5, i lov om det
europæiske andelsselskab (SCE-loven), § 1 a, stk. 4, i lov om administration af Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs forordninger
om indførelse af europæiske økonomiske firmagrupper, § 23, stk. 6, § 81 b, stk. 4, § 85 b, stk. 4, og § 336 a, stk. 4, i lov om
finansiel virksomhed, § 68, stk. 5, i lov om tilsyn med firmapensionskasser, § 136 a, stk. 5, i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. og § 14 a, stk. 5, i lov om investeringsfonde m.v. forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 58 a, stk. 9, i selskabsloven, § 15 g, stk. 9, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, §
21 a, stk. 8, i lov om erhvervsdrivende fonde, § 17 a, stk. 9, i lov om det europæiske selskab (SE-loven), § 14 a, stk. 9, i lov
om det europæiske andelsselskab (SCE-loven), § 1 a, stk. 8, i lov om administration af Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs
forordninger om indførelse af europæiske økonomiske firmagrupper, § 23, stk. 10, § 81 b, stk. 8, § 85 b, stk. 8, og § 336 a, stk.
8, i lov om finansiel virksomhed, § 111, stk. 8, i lov om firmapensionskasser, § 136 a, stk. 9, i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. og § 14 a, stk. 9, i lov om investeringsfonde m.v.
§ 14
(Udelades)
Erhvervsstyrelsen, den 1. juli 2019
P.M.V.
Henning Steensig
/ Søren Corfixsen Whitt
Officielle noter
-
I lovens bilag gengives Rådets forordning nr. 1435/2003/EF af 22. juli 2003 om statut for det europæiske andelsselskab (SCE),
EU-Tidende 2003, nr. L 207, side 1-24. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hvad medlemsstat.
Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens
umiddelbare gyldighed i Danmark. Loven indeholder endvidere bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/849/EU af 20. maj 2015 om forbyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af
penge eller finansiering af terrorisme, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 og om ophævelse
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF samt Kommissionens direktiv 2006/70/EF, EU-tidende 2015, nr. L 141, side 73
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/843/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv (EU) 2015/849 om forebyggende
foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme og om ændring af
direktiv 2009/138/EF og 2013/36/EU, EU-Tidende 2018, nr. L 156, side 43.
-
Lovændringen vedrører § 19, stk. 4.
-
Lovændringen vedrører fodnoten til lovens titel, § 13, § 14 a, § 14 c, § 14 d og § 19, stk. 1.