Bemærk: Vores AI-chatbot indeholder ikke bemærkninger til ændringslove. Har du brug for disse kan de findes ved den paragraf som ændringsloven vedrører.
Du chatter i øjeblikket med: Gældende love inkl. lovbemærkninger, bekendtgørelser & ændringslove
For at ændre, hvad AI'en bruger som informationskilde anvend knapperne nedenfor eller vælg en af dine uploadede filer!
Kapitel 3 Journalisering,
postlister og aktiv
information
Kapitel 4 Undtagelser fra retten
til aktindsigt
Kapitel 5 Behandlingen og
afgørelsen af anmodninger
om aktindsigt m.v.
Kapitel 6 Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser
m.v.
Bekendtgørelse af lov om offentlighed i forvaltningen
Herved bekendtgøres lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i forvaltningen med de ændringer, der følger af lov nr. 148 af 7.
februar 2017, § 3 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, lov nr. 556 af 29. maj 2018 og lov nr. 1565 af 27. december 2019.
Kapitel 1
Lovens formål og anvendelsesområde
Lovens formål
§ 1
Loven har til formål at sikre åbenhed hos myndigheder m.v. med henblik på navnlig at understøtte
informations- og ytringsfriheden,
borgernes deltagelse i demokratiet,
offentlighedens kontrol med den offentlige forvaltning,
mediernes formidling af informationer til offentligheden og
tilliden til den offentlige forvaltning.
Stk. 2.
Myndigheder m.v., der er omfattet af loven, skal sørge for, at det i stk. 1 nævnte hensyn til åbenhed i videst muligt omfang
varetages ved valg, etablering og udvikling af nye it-løsninger.
Lovens organisatoriske anvendelsesområde
§ 2
Loven finder anvendelse på al virksomhed, der udøves af myndigheder inden for den offentlige forvaltning.
§ 3
Loven finder bortset fra bestemmelserne i §§ 11 og 12 og §§ 15-17 anvendelse på al virksomhed, der udøves af
selvejende institutioner, foreninger, fonde m.v., der er oprettet ved lov eller i henhold til lov,
selvejende institutioner, foreninger, fonde m.v., der er oprettet på privatretligt grundlag, og som udøver offentlig virksomhed
af mere omfattende karakter og er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentligt tilsyn og intensiv offentlig
kontrol, og
KL og Danske Regioner.
Stk. 2.
Loven finder bortset fra bestemmelserne i §§ 11 og 12 og §§ 15-17 desuden anvendelse på al virksomhed, der udøves af
elforsyningsvirksomheder, der producerer, transmitterer eller distribuerer elektricitet ved spænding på 500 V eller derover,
selskaber, institutioner, foreninger m.v., der driver naturgasforsyningsvirksomhed, og
kollektive varmeforsyningsanlæg, som er omfattet af varmeforsyningsloven og har en kapacitet på mere end 10 MJ/s.
§ 4
Loven finder bortset fra bestemmelserne i §§ 11 og 12 og §§ 15-17 anvendelse på al virksomhed, der udøves af selskaber,
hvis mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder. Det gælder dog ikke børsnoterede selskaber og disses
datterselskaber.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at loven ikke skal finde anvendelse på
nærmere angivne selskaber omfattet af stk. 1. I det omfang der er tale om kommunalt eller regionalt ejede selskaber, skal de i 1.
pkt. nævnte regler endvidere fastsættes efter forhandling med KL og Danske Regioner.
§ 5
Loven finder bortset fra bestemmelserne i §§ 11 og 12 og §§ 15-17 anvendelse på selskaber, institutioner, personligt ejede
virksomheder, foreninger m.v., i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på
statens, en regions eller en kommunes vegne.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at loven ikke skal finde anvendelse på
nærmere angivne selskaber, institutioner, personligt ejede virksomheder, foreninger m.v. omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at loven helt eller delvis skal finde
anvendelse på nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger m.v., såfremt udgifterne ved deres virksomhed overvejende
dækkes af statslige, regionale eller kommunale midler. Vedkommende minister kan herunder fastsætte nærmere regler om opbevaring
m.v. af dokumenter.
§ 6
Når det bliver overladt en virksomhed m.v., der ikke er omfattet af §§ 3-5, at udføre opgaver, som efter lovgivningen
påhviler det offentlige, skal vedkommende forvaltningsmyndighed sikre, at virksomheden m.v. løbende giver oplysninger til
myndigheden om udførelsen af opgaverne. De pågældende oplysninger er hos vedkommende forvaltningsmyndighed omfattet af retten til
aktindsigt efter lovens almindelige regler.
Kapitel 2
Aktindsigt m.v.
Hovedreglen om retten til aktindsigt
§ 7
Enhver kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en myndighed m.v. som led
i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed.
Stk. 2.
Retten til aktindsigt omfatter med de i §§ 19-35 nævnte undtagelser
alle dokumenter, der vedrører den pågældende sag, og
indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den pågældende sags dokumenter.
Stk. 3.
Retten til aktindsigt efter stk. 2, nr. 1, i et dokument, der er afsendt af myndigheden m.v., gælder først fra dagen efter
afsendelsen af dokumentet.
Egenacces
§ 8
Den, hvis personlige forhold er omtalt i et dokument, kan med de undtagelser, der er nævnt i §§ 19-29 og § 35, forlange at
blive gjort bekendt med oplysningerne herom. Det gælder dog ikke, i det omfang de hensyn, der er nævnt i §§ 31-33, eller hensynet
til den pågældende selv eller andre med afgørende vægt taler imod.
Identifikationskravet
§ 9
En anmodning om aktindsigt efter §§ 7 og 8 skal
indeholde de oplysninger, som er nødvendige, for at den sag eller de dokumenter, der ønskes aktindsigt i, kan identificeres, og
angive det tema, sagen eller dokumentet vedrører.
Stk. 2.
Behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter § 7 kan, uanset at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, afslås, i det omfang
behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug eller
anmodningen må antages at skulle tjene et retsstridigt formål el.lign.
Indsigt i databaser
§ 10
Retten til aktindsigt omfatter ikke databaser, herunder registre eller andre systematiserede fortegnelser, hvor der gøres
brug af elektronisk databehandling, dog bortset fra fortegnelser som nævnt i § 7, stk. 2, nr. 2.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan fastsætte regler om en juridisk persons adgang til at blive gjort bekendt med oplysninger om den
pågældende selv i de databaser m.v., der er nævnt i stk. 1.
Ret til sammenstilling af oplysninger i databaser (dataudtræk)
§ 11
Enhver kan forlange, at en forvaltningsmyndighed foretager og udleverer en sammenstilling af foreliggende oplysninger i
myndighedens databaser, hvis sammenstillingen kan foretages ved få og enkle kommandoer. Såfremt oplysningerne er omfattet af §§
19-35, gælder sammenstillingsretten kun, hvis de hensyn, der er nævnt i disse bestemmelser, kan tilgodeses gennem anonymisering
el.lign. , der kan foretages ved få og enkle kommandoer. Retten til at få foretaget en sammenstilling gælder ikke, hvis
oplysningerne allerede er offentliggjort i egnet form eller format.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse med hensyn til personoplysninger omfattet af § 10, stk. 1-4, i databeskyttelsesloven.
Ret til indsigt i databeskrivelsen
§ 12
Enhver kan med de undtagelser, der er nævnt i §§ 31-33, forlange at få indsigt i en beskrivelse af de typer af
oplysninger, der indgår i en database, hvilket grundlag oplysningerne bygger på, samt oplysninger om, hvilke formater en database
anvender (databeskrivelse). Denne ret gælder i forhold til databaser, som en forvaltningsmyndighed anvender i forbindelse med
konkret sagsbehandling eller i forbindelse med udarbejdelse af offentliggjorte analyser, beregninger og lign.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan efter forhandling med finansministeren bestemme, at ministerielle departementer og nærmere angivne
underliggende styrelser og direktorater skal udfærdige databeskrivelser som omfattet af stk. 1, i det omfang sådanne ikke allerede
foreligger hos myndigheden. Økonomi- og indenrigsministeren kan efter forhandling med vedkommende kommune eller region træffe
bestemmelse om, at den centrale forvaltning i kommunen eller regionen skal udfærdige databeskrivelser som omfattet af stk. 1, i
det omfang sådanne ikke allerede foreligger hos myndigheden.
Stk. 3.
Forvaltningsmyndighederne skal i forhold til de typer af databaser, der er nævnt i stk. 1, som etableres eller udvikles efter
lovens ikrafttræden, sikre sig, at der udarbejdes en databeskrivelse, med henblik på at der i overensstemmelse med stk. 1 kan
meddeles indsigt heri. Dette gælder dog ikke, hvis udarbejdelsen af en databeskrivelse vil indebære et væsentligt
ressourceforbrug.
Notatpligt
§ 13
I sager, hvor der vil blive truffet afgørelse af en myndighed m.v., skal den pågældende myndighed m.v., når den mundtligt
eller på anden måde bliver bekendt med oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af
betydning for sagens afgørelse, snarest muligt gøre notat om indholdet af oplysningerne eller vurderingerne. Det gælder dog ikke,
hvis oplysningerne eller vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
Stk. 2.
En myndighed m.v. skal i sager, hvor der vil blive truffet en afgørelse, endvidere snarest muligt tage notat om væsentlige
sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
Stk. 3.
Notatpligten efter stk. 1 og 2 gælder ikke i forbindelse med behandlingen af sager inden for strafferetsplejen.
Meroffentlighedsprincippet
§ 14
Det skal i forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt overvejes, om der kan gives aktindsigt i dokumenter
og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af §§ 23-35. Der kan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være
i strid med anden lovgivning, herunder regler om tavshedspligt og regler i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679
af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger, databeskyttelsesloven og lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder også i forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt i dokumenter og oplysninger, som indgår i sager,
der er undtaget fra aktindsigt efter §§ 19-21.
Kapitel 3
Journalisering, postlister og aktiv information
Journalisering
§ 15
Dokumenter, der er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i
forbindelse med dens virksomhed, skal journaliseres, i det omfang dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i
øvrigt. Det samme gælder interne dokumenter, der foreligger i endelig form.
Stk. 2.
Et dokument omfattet af stk. 1, som forvaltningsmyndigheden har modtaget eller afsendt, skal journaliseres snarest muligt efter
dokumentets modtagelse eller afsendelse.
Stk. 3.
Journalsystemet skal være indrettet således, at det indeholder følgende oplysninger om de dokumenter, der journaliseres:
Dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse.
Kort tematisk angivelse af dokumentets indhold.
Stk. 4.
Pligten til at journalisere efter stk. 1-3 gælder for statslige forvaltningsmyndigheder omfattet af § 2 og kommunale og regionale
enheder, der kan henregnes til den kommunale og regionale centralforvaltning.
Stk. 5.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om helt eller delvis at undtage
forvaltningsmyndigheder m.v., der er omfattet af stk. 4, fra pligten til at journalisere.
Stk. 6.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at pligten til at journalisere efter stk. 1
og 2 også skal gælde for kommunale og regionale enheder samt selskaber m.v., der ikke er omfattet af stk. 4.
Postlister
§ 16
Justitsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister bestemme, at ministerielle departementer samt nærmere
angivne underliggende styrelser og direktorater skal udfærdige en fortegnelse over dokumenter, der den pågældende dag er modtaget
hos eller afsendt af myndigheden (postliste). Økonomi- og indenrigsministeren kan efter forhandling med vedkommende kommune eller
region træffe bestemmelse om, at den centrale forvaltning i kommunen eller regionen skal udfærdige en fortegnelse over dokumenter,
der den pågældende dag er modtaget hos eller afsendt af den centrale forvaltning (postliste).
Stk. 2.
Bliver der truffet bestemmelse efter stk. 1, skal postlisten offentliggøres på myndighedens hjemmeside. Postlisten skal indeholde
følgende oplysninger om de dokumenter, der medtages:
Dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse.
Navnet på eller karakteren af modtageren eller afsenderen af dokumentet.
Kort tematisk angivelse af dokumentets indhold.
Journalnummer eller anden identifikationsbetegnelse.
Aktiv information
§ 17
En forvaltningsmyndighed skal på myndighedens hjemmeside give borgerne information om sin virksomhed.
Stk. 2.
En forvaltningsmyndighed skal fastsætte retningslinjer vedrørende den informationspligt, der følger af stk. 1.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder for ministerielle departementer og underliggende styrelser og direktorater og uafhængige nævn
og råd samt den centrale forvaltning i kommunerne og regionerne.
Offentlighedsportal
§ 18
Der skal på internettet føres en portal, der indeholder love, administrative forskrifter og lovforslag og Folketingets
Ombudsmands udtalelser om aktindsigt.
Kapitel 4
Undtagelser fra retten til aktindsigt
Sager undtaget fra aktindsigt
§ 19
Retten til aktindsigt omfatter ikke sager inden for strafferetsplejen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Bødeforelæg, som en juridisk person har vedtaget, er omfattet af retten til aktindsigt efter lovens almindelige regler.
Stk. 3.
Stk. 2 omfatter ikke bødeforelæg hos politiet eller anklagemyndigheden.
§ 20
Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om lovgivning, herunder bevillingslove, før lovforslag er fremsat for
Folketinget.
§ 21
Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
Stk. 2.
Retten til aktindsigt omfatter bortset fra bestemmelsen i § 8 heller ikke andre sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold i det
offentliges tjeneste, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
I sager som nævnt i stk. 2 skal der i overensstemmelse med lovens almindelige regler meddeles indsigt i oplysninger om den
ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser. For så vidt angår ansatte i
chefstillinger, gælder lovens almindelige regler endvidere for oplysninger om disciplinære reaktioner i form af advarsel eller
derover. Det gælder dog kun for et tidsrum af 2 år efter, at den endelige afgørelse er truffet.
Stk. 4.
I sager som nævnt i stk. 2 skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i stk. 3, i overensstemmelse med lovens almindelige
regler meddeles indsigt i oplysninger i den øverste ledelseskontrakt om de overordnede prioriteringer for den pågældende myndighed
m.v.
Stk. 5.
Justitsministeren kan bestemme, at retten til aktindsigt i sager, der er omfattet af stk. 2, tillige skal gælde for andre
oplysninger end dem, der er nævnt i stk. 3 og 4.
Stk. 6.
Stk. 1-5 gælder også for institutioner m.v., der i medfør af §§ 3 og 4 er omfattet af loven.
§ 22
Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om førelse af en kalender.
Undtagelse af interne dokumenter
§ 23
Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter. Som interne dokumenter anses
dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående,
dokumenter, der efter § 24, stk. 1, udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har
eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand, og
dokumenter, der efter § 25 udveksles i forbindelse med økonomiske eller politiske forhandlinger eller i forbindelse med
drøftelser om fælles kommunale og regionale politiske initiativer.
Stk. 2.
Dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til udenforstående, mister deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige
grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende grunde.
Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter forhandling med KL og Danske Regioner fastsætte regler om, i hvilket omfang interne
dokumenter i kommunernes eller regionernes besiddelse skal være omfattet af retten til aktindsigt, når de foreligger i endelig
form.
§ 24
Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret
grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand, mellem:
Et ministeriums departement og dets underordnede myndigheder.
Forskellige ministerier.
Stk. 2.
Oplysninger om sagens faktiske grundlag m.v. er efter reglerne i §§ 28 og 29 omfattet af retten til aktindsigt efter lovens
almindelige regler uanset stk. 1.
Stk. 3.
Selv om det må antages, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand i forbindelse med den
pågældende sag m.v., gælder stk. 1 ikke
i sager, hvori der er eller vil blive truffet en konkret afgørelse af en forvaltningsmyndighed,
i sager om indgåelse af kontraktforhold og
i forbindelse med et ministeriums udførelse af kontrol- eller tilsynsopgaver.
§ 25
Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter og oplysninger, der udveksles mellem KL, Danske Regioner samt
disses medlemmer i forbindelse med økonomiske eller politiske forhandlinger med staten eller i forbindelse med drøftelser om
fælles kommunale og regionale politiske initiativer.
§ 26
Retten til aktindsigt omfatter uanset § 23, stk. 1, interne dokumenter, som foreligger i endelig form, når
dokumenterne alene gengiver indholdet af den endelige beslutning vedrørende en sags afgørelse,
dokumenterne alene indeholder en gengivelse af oplysninger, som der har været pligt til at notere efter § 13,
dokumenterne er selvstændige dokumenter, der er udarbejdet for at tilvejebringe bevismæssig eller anden tilsvarende klarhed med
hensyn til en sags faktiske omstændigheder,
dokumenterne indeholder generelle retningslinjer for behandlingen af bestemte sagstyper eller
dokumenterne indeholder en systematiseret gengivelse af praksis på bestemte sagsområder.
Undtagelse af andre dokumenter
§ 27
Retten til aktindsigt omfatter ikke:
Statsrådsprotokoller.
Dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om lovgivning eller
anden tilsvarende politisk proces.
Dokumenter, der udveksles, i forbindelse med at en myndighed udfører sekretariatsopgaver for en anden myndighed.
Brevveksling med sagkyndige til brug i retssager eller ved overvejelse af, om retssag bør føres.
Materiale, der tilvejebringes som grundlag for udarbejdelse af offentlig statistik eller videnskabelige undersøgelser.
Meddelelse af faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger
§ 28
Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af § 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr. 1-4, omfatter uanset disse
bestemmelser oplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang oplysningerne er relevante for sagen. Det samme gælder
oplysninger om eksterne faglige vurderinger, som findes i dokumenter, der er omfattet af § 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr.
1-3.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke, i det omfang
det vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug,
de pågældende oplysninger fremgår af andre dokumenter, som udleveres i forbindelse med aktindsigten, eller
oplysningerne er offentligt tilgængelige.
Meddelelse af interne faglige vurderinger
§ 29
Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af § 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr. 1-3, omfatter uanset disse
bestemmelser oplysninger om interne faglige vurderinger i endelig form, i det omfang oplysningerne indgår i en sag om et fremsat
lovforslag eller en offentliggjort redegørelse, handlingsplan el.lign. Det gælder dog ikke oplysninger om interne faglige
vurderinger, som findes i dokumenter, der er udarbejdet til brug for ministerrådgivning eller rådgivning af formandskabet for KL
og for Danske Regioner.
Stk. 2.
§ 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
Undtagelse af oplysninger om private forhold og drifts- eller forretningsforhold m.v.
§ 30
Retten til aktindsigt omfatter ikke oplysninger om
enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold og
tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign. , for så vidt det er af væsentlig
økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at anmodningen ikke imødekommes.
Undtagelse af oplysninger af hensyn til statens sikkerhed eller rigets forsvar
§ 31
Retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets
forsvar.
Undtagelse af oplysninger af hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v.
§ 32
Retten til aktindsigt kan af hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder forholdet til andre lande
eller internationale organisationer, begrænses, i det omfang fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser
el.lign.
Stk. 2.
Retten til aktindsigt kan herudover begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets
udenrigspolitiske interesser m.v., herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer.
Undtagelse af visse andre oplysninger
§ 33
Retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til:
Forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse og lign. og beskyttelse af sigtede, vidner
eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning.
Gennemførelse af offentlig kontrol, regulerings- eller planlægningsvirksomhed eller af påtænkte foranstaltninger i henhold til
skatte- og afgiftslovgivningen.
Det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed.
Forskeres og kunstneres originale ideer samt foreløbige forskningsresultater og manuskripter.
Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Meddelelse af aktindsigt i en del af et dokument
§ 34
Hvis de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33, kun gør sig gældende for en del af et dokument, skal der meddeles aktindsigt i
dokumentets øvrige indhold. Det gælder dog ikke, hvis
det vil medføre en prisgivelse af det eller de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33,
det vil indebære, at der gives en klart vildledende information, eller
det resterende indhold i dokumentet ikke har et forståeligt eller sammenhængende meningsindhold.
Forholdet til tavshedspligt
§ 35
Pligten til at meddele oplysninger er begrænset af særlige bestemmelser om tavshedspligt fastsat ved lov eller med
hjemmel i lov for personer, der virker i offentlig tjeneste eller hverv.
Kapitel 5
Behandlingen og afgørelsen af anmodninger om aktindsigt m.v.
Behandlingen af anmodninger om aktindsigt m.v.
§ 36
Bliver der fremsat anmodning om aktindsigt vedrørende dokumenter, der indgår i en sag, hvori der er eller vil blive
truffet afgørelse af en myndighed m.v., afgør denne myndighed m.v., om ansøgningen kan imødekommes. I andre tilfælde afgøres sager
om aktindsigt af den myndighed m.v., der har dokumentet i sin besiddelse.
Stk. 2.
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal
færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet
undtagelsesvis ikke er muligt. Den, der har anmodet om aktindsigt, skal i givet fald underrettes om grunden til
fristoverskridelsen og om, hvornår anmodningen kan forventes færdigbehandlet.
Stk. 3.
Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med behandlingen af anmodninger om sammenstilling af oplysninger, jf. § 11, og
om indsigt i databeskrivelser, jf. § 12.
Stk. 4.
Vedkommende minister kan fastsætte bestemmelser, der fraviger reglen i stk. 1.
Klage over afgørelser om aktindsigt m.v.
§ 37
Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til
afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører.
Stk. 2.
Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over. Myndigheden skal, hvis den vil fastholde afgørelsen,
snarest og som udgangspunkt senest 7 arbejdsdage efter modtagelsen af klagen videresende sagen og dens dokumenter til
klageinstansen.
Stk. 3.
Klageinstansen skal inden 20 arbejdsdage efter modtagelsen af en klage over en afgørelse om aktindsigt have færdigbehandlet
klagen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet ikke er muligt. Klageren skal i givet fald underrettes
om grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår en afgørelse kan forventes at foreligge.
Stk. 4.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte, at en anden myndighed end den i stk. 1 nævnte skal
være klageinstans.
Stk. 5.
Stk. 2-4 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med klager over afgørelser om sammenstilling af oplysninger, jf. § 11, og om
indsigt i databeskrivelser, jf. § 12.
Stk. 6.
Vedkommende minister kan fastsætte regler om, at afgørelser om aktindsigt, der træffes af institutioner m.v., der er omfattet af
§§ 3-5, kan påklages.
§ 38
En afgørelse om afslag på aktindsigt, der er truffet af en kommune, en region eller et kommunalt fællesskab i sager, hvor
der ikke er nogen administrativ klageinstans, skal være ledsaget af vejledning om muligheden for at indbringe sagen for den
kommunale og regionale tilsynsmyndighed og om den fremgangsmåde, der er nævnt i 2. pkt. En henvendelse om at indbringe sagen for
den kommunale og regionale tilsynsmyndighed skal rettes til den pågældende kommune eller region m.v. i overensstemmelse med
ordningen i § 37, stk. 2.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med afgørelser om sammenstilling af oplysninger, jf. § 11, og om indsigt i
databeskrivelser, jf. § 12.
Klage over sagsbehandlingstiden
§ 39
Hvis en myndighed ikke har færdigbehandlet en anmodning om aktindsigt inden 14 arbejdsdage efter modtagelsen, kan
sagsbehandlingstiden påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller
behandlingen i øvrigt af den pågældende sag.
Stk. 2.
Klagen fremsendes til den myndighed, hvis sagsbehandlingstid der klages over. Myndigheden skal, hvis den ikke har færdigbehandlet
aktindsigtsanmodningen senest 7 arbejdsdage efter klagens modtagelse, videresende klagen til klageinstansen med en begrundelse for
sagsbehandlingstiden. Ved forsinkelser uden fyldestgørende grund kan klageinstansen undtagelsesvis træffe afgørelse om aktindsigt.
Stk. 3.
Klageinstansen skal inden 20 arbejdsdage efter modtagelsen af en klage over sagsbehandlingstiden have færdigbehandlet klagen,
medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet ikke er muligt. Klageren skal i givet fald underrettes om
grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår klagen kan forventes færdigbehandlet.
Stk. 4.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte, at en anden myndighed end den i stk. 1 nævnte skal
være klageinstans.
Stk. 5.
Hvis en myndighed ikke har færdigbehandlet en anmodning om sammenstilling af oplysninger, jf. § 11, eller om indsigt i
databeskrivelser, jf. § 12, inden 14 arbejdsdage efter modtagelsen, kan sagsbehandlingstiden påklages særskilt. I sådanne tilfælde
finder stk. 2-4 tilsvarende anvendelse.
Gennemførelse af aktindsigten m.v.
§ 40
Dokumenterne skal udleveres i den form, som den, der har fremsat anmodningen, ønsker. Dette gælder dog ikke,
hvis det er umuligt eller meget vanskeligt eller der foreligger andre tungtvejende modhensyn, eller
hvis materialet er offentligt tilgængeligt.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med behandlingen af anmodninger om sammenstilling af oplysninger eller indsigt
i en databeskrivelse.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter regler om betaling for udlevering af dokumenter samt for udlevering af en sammenstilling af
oplysninger eller en databeskrivelse.
Underretningspligt
§ 41
Bliver der fremsat anmodning om aktindsigt i sager som nævnt i § 21, stk. 2, underretter myndigheden den ansatte herom
med angivelse af, hvem der har fremsat anmodningen. Når der er truffet afgørelse om aktindsigt, underretter myndigheden den
ansatte om, hvilke oplysninger i sagen der er udleveret.
Kapitel 6
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser m.v.
§ 42
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2.
Anmodninger om aktindsigt, som er indgivet før lovens ikrafttræden, afgøres efter denne lov.
Stk. 3.
Lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i forvaltningen ophæves.
Stk. 4.
Stk. 3 finder ikke anvendelse på sager, der behandles efter lov om aktindsigt i miljøoplysninger.
Stk. 5.
Anordning nr. 1145 af 22. december 1993 om ikrafttræden af lov om offentlighed i forvaltningen på Færøerne som ændret ved
anordning nr. 120 af 2. marts 1999 samt anordning nr. 1187 af 27. december 1994 om ikrafttræden af lov om offentlighed i
forvaltningen i Grønland forbliver i kraft, indtil de ophæves eller erstattes af regler udstedt i medfør af denne lov.
Stk. 6.
Adgangen til aktindsigt efter § 3, stk. 1, nr. 3, § 4, stk. 1, og § 5, stk. 1, gælder ikke for dokumenter, der er indgået til
eller oprettet af de af bestemmelserne omfattede selskaber, institutioner, foreninger m.v. før lovens ikrafttræden. Adgangen til
aktindsigt efter § 3, stk. 2, gælder ikke for dokumenter, der er indgået til eller oprettet af de i bestemmelsen nævnte selskaber,
institutioner, foreninger m.v. før den 1. januar 1987.
Stk. 7.
Pligten til efter § 6 at sikre sig oplysninger om udførelsen af opgaver overladt til en virksomhed m.v. gælder i forhold til
opgaver, der er overladt efter lovens ikrafttræden.
Stk. 8.
Pligten til at journalisere efter § 15 gælder for dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed efter
lovens ikrafttræden.
Stk. 9.
Adgangen til aktindsigt efter § 21, stk. 4, gælder ikke for ledelseskontrakter, der er udfærdiget før lovens ikrafttræden.
Adgangen til aktindsigt efter § 29 gælder ikke for dokumenter, der er udfærdiget før lovens ikrafttræden.
Stk. 10.
Bestemmelser om adgang til at blive gjort bekendt med dokumenter hos den offentlige forvaltning fastsat i eller med hjemmel i
andre love opretholdes, uanset om de giver ret til aktindsigt i snævrere omfang end denne lov.
§ 43
Loven gælder ikke for sager om færøske og grønlandske anliggender. Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
sådanne sager med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger. Dette gælder dog kun sager, der er eller har været
under behandling af rigsmyndigheder.
§ 44
(Ophævet)
Noter
Lov nr. 503 af 23. maj 2018 (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen samt
medieansvarslovens anvendelse på offentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.)1) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 32
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 25. maj 2018, jf. dog stk. 3.
Stk. 2-3.
(Udelades)
§ 33
(Udelades)
Lov nr. 1565 af 27. december 2019 (Ophævelse af revisionsbestemmelse)2) indeholder følgende ikraftrædelsesbestemmelser: