Gældende
Seneste:
LOV nr 412 af 04/04/2022
Ministerium:
Transportministeriet
0 Skatterådet0 Domsdatabasen0 AdministrativeLov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Anvendelsesområde og
definitioner
Kapitel 2 Sikring af markedsvilkår
ved aftaler om ret til at
virke som operatør af
offentligt tilgængelige
ladepunkter og sikring af
rimelige og
ikkediskriminerende
priser for brugeren
Kapitel 3 Kommuners og regioners
indgåelse af aftaler om
etablering af offentligt
tilgængelige ladepunkter
og om ret til at virke
som operatør
Kapitel 4 Betalingsløsninger og
krav til skiltning med
priser for opladning af
elektriske køretøjer
Kapitel 5 Gennemførelse eller
anvendelse af
internationale
konventioner og EU-regler
Kapitel 6 Videregivelse,
distribution og
udstilling af data
Kapitel 7 Administrative
bestemmelser
Kapitel 8 Straffebestemmelser
Kapitel 9 Ændringer i anden
lovgivning
Kapitel 10 Lovens ikrafttræden og
territorial gyldighed
Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport1)2)
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
Loven finder anvendelse for følgende:
-
Ladepunkter til elektriske køretøjer.
-
Tankstationer og LNG-tankstationer til køretøjer og fartøjer.
-
Faciliteter til strømforsyning fra land til fartøjer.
Stk. 2.
Loven finder tillige anvendelse for bilimportører og motorkøretøjsmanualer.
I denne lov forstås ved:
-
Alternative drivmidler: Brændstoffer eller energikilder, som i det mindste delvis erstatter fossile oliekilder i
energiforsyningen til transport, potentielt bidrager til dekarbonisering og forbedrer miljøpræstationerne i transportsektoren,
herunder elektricitet, brint, biobrændstoffer, syntetiske og paraffinholdige brændstoffer, naturgas, herunder biometan, i gasform
(komprimeret naturgas (CNG)) og flydende form (flydende naturgas (LNG)), og flydende gas (LPG).
-
Elektrisk køretøj: Et motorkøretøj, der er udstyret med et drivaggregat, der indeholder mindst én ikkeperifer elektrisk maskine
som energiomformer med et elektrisk genopladeligt energilagringssystem, der kan genoplades eksternt.
-
Ladepunkt: En grænseflade, der er i stand til at oplade et elektrisk køretøj ad gangen.
-
Normalt ladepunkt: Et ladepunkt, der gør det muligt at overføre elektricitet til et elektrisk køretøj med en effekt på højst 22
kW, bortset fra anordninger med en effekt på højst 3,7 kW, som installeres i private hjem, eller hvis primære formål ikke er at
genoplade elektriske køretøjer.
-
Højeffektladepunkt: Et ladepunkt, der gør det muligt at overføre elektricitet til et elektrisk køretøj med en effekt på mere
end 22 kW.
-
Strømforsyning fra land til fartøjer: Strømforsyning fra land til søgående skibe eller fartøjer til transport ad indre vandveje
på kajpladsen gennem en standardgrænseflade.
-
Tankstation: En optankningsfacilitet, hvor ethvert brændstof med undtagelse af LNG kan tankes via et fast eller mobilt anlæg.
-
LNG-tankstation: En optankningsfacilitet, hvor LNG (flydende naturgas) kan tankes, bestående af enten en fast eller mobil
facilitet, en offshorefacilitet eller et andet system.
-
Offentligt tilgængeligt ladepunkt eller offentligt tilgængelig tankstation: Et ladepunkt eller en tankstation til forsyning med
et alternativt drivmiddel, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere. Ikkediskriminerende adgang kan omfatte forskellige
vilkår for godkendelse, anvendelse og betaling.
-
Offentlig ordregiver: Ordregiver, der er omfattet af udbudslovens definition af ordregiver.
-
Opladningstjeneste: Tjeneste i form af opladning af elektriske køretøjer ved et ladepunkt.
-
Operatør af ladepunkt: Fysisk eller juridisk person, der er ansvarlig for forvaltningen og driften af et ladepunkt, som
leverer en opladningstjeneste til brugere, herunder i en udbyder af opladningstjenesters navn og på dennes vegne.
-
Udbyder af opladningstjenester: Fysisk eller juridisk person, som udbyder opladningstjenester til brugeren fra et ladepunkt,
hvor udbyderen af opladningstjenester ikke selv er operatør.
-
Digital platform for handel med opladningstjenester: Tjeneste, som en operatør af ladepunkter og en udbyder af
opladningstjenester kan anvende til indbyrdes udveksling af oplysninger i forbindelse med udbud af opladningstjenester til
brugere.
-
Opladning på ad hoc-basis: En opladningstjeneste, der købes af en bruger, uden at denne behøver at registrere sig, indgå en
skriftlig aftale eller indgå et længerevarende aftaleforhold med operatøren af ladepunktet eller en udbyder af en
opladningstjeneste ud over blot at købe opladningstjenesten.
Kapitel 2
Sikring af markedsvilkår ved aftaler om ret til at virke som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter og sikring af
rimelige og ikkediskriminerende priser for brugeren
Aftaler mellem en offentlig ordregiver og en operatør af ladepunkter om ret til at virke som operatør af offentligt
tilgængelige ladepunkter og om ret til at virke som operatør af ladepunkter til brug for opladning af private køretøjer tilhørende
ordregiverens medarbejdere og gæster skal indgås på markedsvilkår.
Stk. 2.
Aftaler efter stk. 1 kan maksimalt indgås for en periode af 10 år. Aftalerne kan dog indgås for en periode af 15 år, hvis hensynet
til ekstraordinære investeringer i infrastruktur taler herfor.
Stk. 3.
Ved indgåelse af aftale efter stk. 1 skal den offentlige ordregiver sikre, at de priser, som operatøren opkræver fra brugeren, er
rimelige og ikkediskriminerende.
Stk. 4.
Transportministeren fastsætter regler om indgåelse af aftaler efter stk. 1, herunder om annoncering, udbud, standardvilkår for
aftaler og standardvilkår om rimelige og ikkediskriminerende priser, jf. stk. 3.
Kapitel 3
Kommuners og regioners indgåelse af aftaler om etablering af offentligt tilgængelige ladepunkter og om ret til at virke som
operatør
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan kun i overensstemmelse med reglerne i § 3 indgå aftale med en operatør af
ladepunkter om etablering af offentligt tilgængelige ladepunkter og aftale om etablering af ladepunkter til brug for opladning af
private køretøjer tilhørende kommunens eller regionens medarbejdere og gæster samt aftale om ret til at virke som operatør af
sådanne ladepunkter, der anlægges eller er anlagt på arealer, som kommunen eller regionen har rådighed over.
I forbindelse med indgåelse af aftale efter § 4 kan kommunalbestyrelsen og regionsrådet yde betaling til operatøren af
ladepunkter, såfremt
-
etablering af ladepunkter eller levering af opladningstjenester finder sted for at opfylde kommunens eller regionens
forpligtelser efter anden lovgivning,
-
betaling sker med midler, der er modtaget fra enten staten, EU eller private med henblik på at etablere ladepunkter på
kommunens eller regionens arealer,
-
betaling sker med midler, der stammer fra indtægter, som kommunen eller regionen tidligere har modtaget i forbindelse med
indgåelse af aftaler efter § 4,
-
ladepunktet etableres med henblik på opladning af private køretøjer tilhørende kommunens eller regionens medarbejdere og
gæster,
-
ladepunktet etableres med henblik på opladning af kommunens eller regionens egne elektriske køretøjer eller
-
adgangen til at yde betaling følger af regler fastsat af transportministeren, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen og regionsrådet ud over de i stk. 1, nr. 1-5, nævnte tilfælde
inden for visse rammer kan yde betaling til operatøren af ladepunkter i forbindelse med indgåelse af aftaler efter § 4.
§§ 4 og 5 gælder tilsvarende for kommunale fællesskaber, som er omfattet af § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Kapitel 4
Betalingsløsninger og krav til skiltning med priser for opladning af elektriske køretøjer
Operatører af ladepunkter skal for opladning ved offentligt tilgængelige ladepunkter, som er beliggende på et offentligt
areal, eller som har modtaget offentligt tilskud, acceptere elektroniske betalinger via terminaler eller andre anordninger, der
anvendes til betalingstjenester, herunder mindst via betalingskortlæsere med eller uden kontaktløs funktion, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for ladepunkter med en effekt på under 50 kW, hvis operatøren i en udbyder af opladningstjenesters
navn og på dennes vegne leverer opladningstjenester til udbyderens kunder.
Stk. 3.
Operatører af ladepunkter, som gør brug af undtagelsen efter stk. 2, skal indgå aftale om udbud af opladningstjenester med en af
følgende:
-
Udbydere af opladningstjenester efter § 8.
-
En udbyder af en digital platform for handel med opladningstjenester efter § 9.
Stk. 4.
Operatører af ladepunkter kan indgå længerevarende aftaleforhold med kunder om levering af opladningstjenester, herunder i en
udbyder af opladningstjenesters navn og på dennes vegne.
Stk. 5.
Alle offentligt tilgængelige ladepunkter skal give brugere af elektriske køretøjer mulighed for opladning på ad hoc-basis, uden at
de skal indgå en kontrakt med den pågældende elektricitetsleverandør eller operatør.
En operatør af et offentligt tilgængeligt ladepunkt, som gør brug af undtagelsen i § 7, stk. 2, og som vælger at indgå
aftale efter § 7, stk. 3, nr. 1, skal indgå aftale på sædvanlige aftalevilkår om udbud af opladningstjenester med udbydere af
opladningstjenester, som er anført på den i stk. 2 nævnte liste, såfremt udbydere anmoder herom.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter regler om, at ministeren kan fastsætte en liste over udbydere af opladningstjenester, om
offentliggørelse af listen og om kriterier for at blive opført på listen, herunder om efterlevelse af vandelskrav.
Stk. 3.
Transportministeren fastsætter regler om brug af standarder til brug for udveksling af oplysninger, som skal anvendes mellem
operatører af ladepunkter og udbydere af opladningstjenester.
En operatør af et offentligt tilgængeligt ladepunkt, som gør brug af undtagelsen i § 7, stk. 2, og som vælger at indgå
aftale efter § 7, stk. 3, nr. 2, skal indgå aftale om udbud af opladningstjenester med mindst én udbyder af en digital platform
for handel med opladningstjenester, som er anført på den i stk. 2 nævnte liste.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter regler om, at ministeren kan fastsætte en liste over digitale platforme for handel med
opladningstjenester, om offentliggørelse af listen og om kriterier for at blive opført på listen, herunder om platformens
rækkevidde.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter skal skilte med ad
hoc-prisen for opladning og den samlede købspris, herunder at reglerne for en periode ikke finder anvendelse for allerede
etablerede offentligt tilgængelige ladepunkter.
Kapitel 5
Gennemførelse eller anvendelse af internationale konventioner og EU-regler
Transportministeren kan fastsætte regler om gennemførelse eller anvendelse af internationale konventioner og EU-regler om
forhold vedrørende infrastruktur til transmission af alternative drivmidler, om ad hoc-opladning af elektriske køretøjer og priser
for opladning af elektriske køretøjer og om brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative drivmidler.
Kapitel 6
Videregivelse, distribution og udstilling af data
Transportministeren kan fastsætte regler om, at ejere af tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere,
ejere af offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter skal offentliggøre og
videregive brugerrelevante oplysninger og egenskabsdata om tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere,
offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og offentligt tilgængelige ladepunkter, herunder data om priser, geografisk placering,
effekt, stiktyper, adgang til brug af betalingskort, skiltning med ad hoc-pris for opladning og den samlede købspris,
tilgængelighed og driftsstatus. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at oplysninger efter 1. pkt. skal offentliggøres og
videregives i et bestemt format og en bestemt kvalitet og med en bestemt hyppighed.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at videregivelse, distribution og udstilling af data efter stk. 1 kan ske til og af
myndigheder under Transportministeriet eller efter forhandling med den relevante minister til og af myndigheder under andre
ministerier.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at danske bilimportører skal offentliggøre og videregive oplysninger om solgte
køretøjer til ministeren.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan efter forhandling med transportministeren fastsætte regler om indsamling og
sammenstilling af måledata og stamdata fra målepunkter tilkoblet offentligt tilgængelige ladepunkter til brug for offentlige
myndigheders planlægning af fremtidige arealer til offentligt tilgængelige ladepunkter. Klima-, energi- og forsyningsministeren
kan endvidere efter forhandling med transportministeren fastsætte regler om distribution, udstilling og offentliggørelse af de
indsamlede data.
Kapitel 7
Administrative bestemmelser
Transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske forskrifter og specifikationer, som indeholder krav til
virksomheder og produkter, der henvises til i administrative forskrifter fastsat i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, hvordan oplysning om indholdet af de tekniske forskrifter og specifikationer, der
ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan opnås.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske forskrifter og specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk.
1, skal være gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.
Transportministeren kan bemyndige myndigheder under Transportministeriet til at udøve ministerens beføjelser i medfør af
denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørelser truffet i henhold til denne lov eller
forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder at afgørelserne skal påklages inden en bestemt frist, eller at afgørelserne ikke kan
påklages.
Transportministeren kan fastsætte regler om tilsyn med overholdelsen af denne lov og de i medfør heraf fastsatte regler.
Transportministeren kan fastsætte regler om påbud om lovliggørelse ved manglende overholdelse af denne lov og de i medfør
heraf fastsatte regler.
Kapitel 8
Straffebestemmelser
Med bøde straffes den, der overtræder § 7, stk. 1.
Stk. 2.
I regler, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af reglerne.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 9
Ændringer i anden lovgivning
I lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v., som ændret senest ved § 1 i lov nr. 434 af 16. marts 2021,
foretages følgende ændring:
- I § 80 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på etablering af offentligt tilgængelige ladepunkter.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Kapitel 10
Lovens ikrafttræden og territorial gyldighed
Loven træder i kraft den 6. april 2022.
Stk. 2.
Lov nr. 1537 af 19. december 2017 om infrastruktur for alternative drivmidler ophæves.
Stk. 3.
Hvis en forvaltningsmyndighed har givet tilladelse eller tilsagn om tilskud til etablering af et offentligt tilgængeligt ladepunkt
inden lovens ikrafttræden eller etableringen af et offentligt tilgængeligt ladepunkt er omfattet af en aftale indgået af staten
inden lovens ikrafttræden, finder §§ 7-9 alene anvendelse for et sådant ladepunkt, såfremt ladepunktet etableres den 1. juli 2022
eller derefter, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 4.
For et offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af stk. 3, og som er etableret inden den 1. juli 2022 som følge af en
tilladelse givet af en forvaltningsmyndighed eller som følge af en aftale indgået med staten, har §§ 7-9 virkning fra det
tidspunkt, hvor aftalen eller tilladelsen udløber, dog senest den 1. januar 2026.
Stk. 5.
For et offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af stk. 3, og som er etableret inden den 1. juli 2022 som følge af et
tilsagn om tilskud givet af en forvaltningsmyndighed, har §§ 7-9 virkning fra det tidspunkt, hvor ladepunktet omfattes af en ny
tilladelse eller aftale om ret til at virke som operatør af ladepunktet, dog senest den 1. januar 2026.
Stk. 6.
For et offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af en tilladelse eller et tilsagn om tilskud givet af en
forvaltningsmyndighed inden lovens ikrafttræden eller af en aftale indgået af staten inden lovens ikrafttræden, kan
transportministeren med virkning fra den 1. januar 2026 fastsætte regler om rimelige og ikkediskriminerende priser.
Stk. 7.
Tilladelse til etablering af et offentligt tilgængeligt ladepunkt på det offentlige vejareal efter § 80 i lov om offentlige veje
m.v., som er givet af vejmyndigheden inden lovens ikrafttræden, udløber senest den 1. januar 2036.
Stk. 8.
Regler fastsat i medfør af § 2, stk. 1, 3 og 4, i lov nr. 1537 af 19. december 2017 om infrastruktur for alternative drivmidler
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af denne lovs §§ 10, 11, 12 eller 15.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Givet på Christiansborg Slot, den 4. april 2022
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Trine Bramsen
Officielle noter
-
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU af 22. oktober 2014 om
etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer, EU-Tidende 2014, nr. L 307, side 1.
-
Loven indeholder bestemmelser, der som udkast har været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets
tjenester (kodifikation).