Gældende
Seneste:
LOV nr 1705 af 27/12/2018
Ministerium:
Justitsministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeLov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Lovens formål og
anvendelsesområde
Kapitel 2 Ungdomskriminalitetsnævnet
Kapitel 3 Henvisning af sager til
Ungdomskriminalitetsnævnet
Kapitel 4 Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelser
Kapitel 5 Behandling af sager og
afvikling af nævnsmøder
Kapitel 6 Ungekriminalforsorgen
Kapitel 7 Kommunens tilsyn og
ansvar
Kapitel 8 Klageregler m.v.
Kapitel 9 Straffebestemmelser
Kapitel 10 Ikrafttrædelsesbestemmelser
m.v.
Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Kapitel 1
Lovens formål og anvendelsesområde
Formålet med loven er at forebygge ungdomskriminalitet ved et Ungdomskriminalitetsnævn, der skal fastlægge målrettede
individuelle forebyggende indsatser for børn og unge i alderen 10 til 17 år, og en ungekriminalforsorg, der skal føre tilsyn med,
at indsatserne gennemføres. Indsatserne skal fastlægges og gennemføres for barnets eller den unges bedste, være
helhedsorienterede, bygge på barnets eller den unges egne ressourcer og tilrettelægges på baggrund af en konkret vurdering af
barnets eller den unges og familiens forhold. Barnets eller den unges synspunkter skal altid inddrages med passende vægt i
overensstemmelse med, alder og modenhed.
Loven finder anvendelse for unge i alderen 15 til 17 år, som har opholdstilladelse eller i øvrigt fast, lovligt ophold i
Danmark, og som er
-
idømt fængselsstraf for personfarlig kriminalitet eller
-
idømt fængselsstraf for anden alvorlig kriminalitet ved overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer, våbenloven
eller knivloven, og som samtidig vurderes at være i særlig risiko for at begå yderligere kriminalitet.
Stk. 2.
Loven finder tillige anvendelse for børn og unge i alderen 10 til 14 år, som har opholdstilladelse eller i øvrigt fast, lovligt
ophold i Danmark, og som er
-
mistænkt for personfarlig kriminalitet eller
-
mistænkt for anden alvorlig kriminalitet ved overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer, våbenloven eller
knivloven, og som samtidig vurderes at være i særlig risiko for at begå yderligere kriminalitet.
Kapitel 2
Ungdomskriminalitetsnævnet
Ungdomskriminalitetsnævnet består af 1 formand og et antal næstformænd (formandskabet) og andre medlemmer.
Ungdomskriminalitetsnævnets medlemmer er uafhængige og kan ikke modtage eller søge instruktion fra den beskikkende eller
indstillende myndighed eller organisation.
Stk. 2.
Formanden og næstformændene skal være dommere. De andre medlemmer udgøres af ansatte i politiet med indsigt i
kriminalitetsforebyggende arbejde og kommunalt ansatte med indsigt i sager om social støtte til udsatte børn og unge.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnet sættes i hver politikreds.
Ungdomskriminalitetsnævnets medlemmer beskikkes af nævnets formand. Dommerne beskikkes efter indstilling fra
Domstolsstyrelsen. De øvrige medlemmer beskikkes efter indstilling fra henholdsvis Rigspolitiet og KL.
Stk. 2.
Medlemmerne beskikkes for en periode på 4 år. Et medlem kan genbeskikkes. Et medlem udtræder, når betingelserne for medlemmets
beskikkelse ikke længere er opfyldt.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnets formand vælges af nævnets formandskab.
Ved Ungdomskriminalitetsnævnets behandling af en sag medvirker formanden eller 1 næstformand og 2 andre medlemmer, der er
beskikket efter indstilling fra henholdsvis Rigspolitiet og KL.
Stk. 2.
Nævnets afgørelser træffes på et møde ved stemmeflerhed, medmindre sagen kan afgøres af formanden eller næstformanden, jf. § 21,
stk. 3 og 6, § 29, stk. 3, § 30, stk. 3, eller § 51, stk. 3.
I sager vedrørende børn og unge i alderen 10 til 14 år bistås Ungdomskriminalitetsnævnet af en børnesagkyndig, jf. dog §
21, stk. 3 og 6, § 29, stk. 3, og § 51, stk. 3.
Stk. 2.
I sager vedrørende unge i alderen 15 til 17 år bistås Ungdomskriminalitetsnævnet af en børnesagkyndig, når der skal træffes
afgørelse om:
-
Gennemførelse af en ungefaglig undersøgelse under ophold på en institution, indlæggelse på et sygehus eller benyttelse af et
børnehus, jf. § 32.
-
Anbringelse uden for hjemmet uden samtykke, jf. § 14, stk. 2-4.
-
Anbringelse på delvis lukkede døgninstitutioner eller afdelinger, jf. § 15.
-
Anbringelse på sikrede døgninstitutioner, jf. § 16.
-
Anbringelse på særligt sikrede afdelinger, jf. § 17.
-
Tilbageholdelse i forbindelse med en anbringelse, jf. § 18, stk. 1.
-
Samvær og kontakt, jf. § 18, stk. 2, eller § 32, stk. 2.
-
Opretholdelse af en anbringelse uden samtykke, jf. § 23.
-
Ændring af anbringelsessted, jf. § 24.
Drøftelse af spørgsmål om almindelige retningslinjer for Ungdomskriminalitetsnævnets arbejde m.v. sker i nævnets
koordinationsudvalg, der består af nævnets formand, 1 medlem indstillet af Rigspolitiet og 1 medlem indstillet af KL. Udvalgets
medlemmer udpeges af den indstillende myndighed eller organisation.
Justitsministeren fastsætter Ungdomskriminalitetsnævnets forretningsorden.
Politiet stiller sekretariatsbistand til rådighed for Ungdomskriminalitetsnævnet.
Kapitel 3
Henvisning af sager til Ungdomskriminalitetsnævnet
Retten tager efter anklagemyndighedens påstand stilling til, om en ung i alderen 15 til 17 år, som opfylder betingelserne
i § 2, stk. 1, skal have sin sag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Politiet henviser snarest muligt en sag vedrørende et barn eller en ung i alderen 10 til 14 år, der opfylder
betingelserne i § 2, stk. 2, til behandling i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Kapitel 4
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
Straksreaktioner
Ungdomskriminalitetsnævnet kan pålægge barnet eller den unge en straksreaktion, som kan bestå i at bidrage til at
genoprette forrettet skade eller deltage i andre aktiviteter med genoprettende formål, herunder udføre samfundsnyttigt arbejde.
Stk. 2.
Det er en betingelse for pålæg af en straksreaktion, at der foreligger oplysninger om, at barnet eller den unge har
adfærdsproblemer eller udviser negativ adfærd af en sådan karakter, at der er risiko for, at barnets eller den unges udvikling er
i fare.
Forbedringsforløb
Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte et forbedringsforløb i form af en handleplan med en varighed af op til 2 år. For
børn og unge i alderen 10 til 14 år kan handleplanen i helt særlige tilfælde have en varighed af op til 4 år. Handleplanen skal
angive en eller flere konkrete foranstaltninger for barnet eller den unge, som vurderes egnede i forhold til barnets eller den
unges problemer og behov. Det kan herunder fastsættes, at barnet eller den unge skal
-
være hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt,
-
tage ophold i en ungdomsklub, på et uddannelsessted el.lign.,
-
modtage praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet,
-
modtage familiebehandling eller behandling af sine problemer,
-
indgå i et døgnophold efter reglerne i § 55 i lov om social service for både forældremyndighedsindehaverne, barnet eller den
unge og andre medlemmer af familien i en plejefamilie, i en kommunal plejefamilie, på et godkendt opholdssted eller på en
døgninstitution,
-
indgå i en aflastningsordning efter reglerne i § 55 i lov om social service i en plejefamilie, kommunal plejefamilie eller
netværksplejefamilie eller på et opholdssted eller en døgninstitution,
-
have udpeget en fast kontaktperson,
-
have formidlet praktiktilbud hos en offentlig eller privat arbejdsgiver for den unge og i den forbindelse modtage udbetaling af
godtgørelse eller
-
modtage anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte.
Stk. 2.
Foranstaltninger efter stk. 1 kan fastsættes, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den
unges særlige behov for støtte. Afgørelsen træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaverne, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Foranstaltninger efter stk. 1, nr. 2, nr. 4, for så vidt angår behandling af barnets eller den unges problemer, og nr. 7, kan
fastsættes uden forældremyndighedsindehavernes samtykke, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnets
eller den unges særlige behov for støtte og formålet med foranstaltningen skønnes at kunne opnås uanset det manglende samtykke.
Stk. 4.
Foranstaltninger efter stk. 1, nr. 1, 8 og 9, kan fastsættes uden forældremyndighedsindehavernes samtykke, når barnet eller den
unge har adfærdsproblemer eller udviser negativ adfærd af en sådan karakter, at der er risiko for, at barnets eller den unges
udvikling er i fare, og det vurderes, at et frivilligt samarbejde med barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne ikke
er tilstrækkeligt til at afhjælpe barnets eller den unges problemer.
Stk. 5.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan i afgørelsen henstille til den ansvarlige kommune at vurdere, om der er grundlag for at meddele et
forældrepålæg som opfølgning på nævnets afgørelse efter reglerne i § 57 a i lov om social service.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan som led i forbedringsforløbet træffe afgørelse om, at barnet eller den unge anbringes uden
for hjemmet på et anbringelsessted, når det af hensyn til barnets eller den unges særlige behov for støtte må anses for at være af
væsentlig betydning. Afgørelsen træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15 år. Samtykket
skal omfatte formålet med anbringelsen.
Stk. 2.
Der kan ske anbringelse uden for hjemmet efter stk. 1 uden samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15
år, når der er begrundet formodning om, at barnets eller den unges problemer ikke kan løses under barnets eller den unges
fortsatte ophold i hjemmet, og der er en åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig
skade på grund af
-
utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge,
-
overgreb, som barnet eller den unge har været udsat for,
-
misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale vanskeligheder hos barnet eller den unge eller
-
andre adfærds- eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelse om, at barnet eller den unge skal anbringes uden for hjemmet efter stk. 2, selv om
forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15 år, giver samtykke til anbringelse efter stk. 1, når hensynet til barnet
eller den unge på afgørende måde taler for det.
Stk. 4.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan uanset betingelserne i stk. 2 anbringe en ung, der er fyldt 15 år, uden for hjemmet efter stk. 1,
hvis den unge giver samtykke til anbringelsen, anbringelsen må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges
særlige behov og problemerne ikke kan løses under den unges fortsatte ophold i hjemmet.
Stk. 5.
Ungdomskriminalitetsnævnet skal i alle sager om grovere personfarlig kriminalitet overveje, om der er grundlag for at anbringe
barnet eller den unge uden for hjemmet, jf. stk. 1-4.
Anbringelse efter § 14 kan for unge i alderen 12 til 17 år ske på en delvis lukket døgninstitution eller delvis lukket
afdeling på en døgninstitution, når
-
det er afgørende for den socialpædagogiske behandling at kunne aflåse yderdøre og vinduer i perioder eller at kunne fastholde
den unge fysisk og
-
der er risiko for, at den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af kriminel adfærd, misbrugsproblemer
eller andre adfærds- eller tilpasningsproblemer hos den unge.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 63 a, stk. 3, i lov om social service finder anvendelse.
Stk. 3.
Børne- og socialministeren kan fastsætte nærmere regler om anvendelsen af og forholdene under en anbringelse på delvis lukkede
døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner, herunder at Ungdomskriminalitetsnævnet i særlige situationer
kan træffe afgørelse om at dispensere fra aldersgrænsen i stk. 1 i forhold til børn under 12 år.
Anbringelse efter § 14 kan for unge i alderen 12 til 17 år ske på en sikret døgninstitution, når
-
det er absolut påkrævet for at afværge, at den unge skader sig selv eller andre, og risikoen for skade ikke på forsvarlig måde
kan afværges ved andre, mere lempelige forholdsregler,
-
det i en indledende iagttagelsesperiode er absolut påkrævet for at tilvejebringe et grundlag for den videre socialpædagogiske
behandling eller
-
det på baggrund af den indledende iagttagelsesperiode fastslås, at det er absolut påkrævet, at der iværksættes et
længerevarende behandlingsforløb på en sikret afdeling eller døgninstitution.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 63 b, stk. 4, i lov om social service finder anvendelse.
Stk. 3.
Børne- og socialministeren kan fastsætte nærmere regler om anvendelsen af sikrede døgninstitutioner, herunder om
kommunalbestyrelsens adgang til at fastsætte de nærmere rammer og vilkår for den konkrete anbringelse, og om, at
Ungdomskriminalitetsnævnet i særlige situationer kan træffe afgørelse om at dispensere fra aldersgrænsen i stk. 1 i forhold til
børn under 12 år.
Anbringelse efter § 14 kan for unge i alderen 12 til 17 år ske på en særligt sikret afdeling, når den unge opfylder
betingelserne for anbringelse efter § 16, men anbringelse på en sikret døgninstitution ikke er eller vil være tilstrækkelig, idet
den unge ved en forudgående særlig voldelig eller psykisk afvigende adfærd har gjort ophold eller fortsat ophold i en sikret
afdeling eller døgninstitution uforsvarligt. Er der tale om en ung med psykisk afvigende adfærd, skal der foreligge en skriftlig
lægefaglig vurdering af, at den unge udviser aktuelle symptomer på en diagnose.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 63 c, stk. 4, i lov om social service finder anvendelse.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan i forbindelse med en afgørelse om anbringelse, jf. § 14, træffe afgørelse om
tilbageholdelse i forbindelse med anbringelsen efter reglerne i § 11, stk. 1, jf. stk. 3, i lov om voksenansvar for anbragte børn
og unge.
Stk. 2.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan i forbindelse med en afgørelse om anbringelse, jf. § 14, træffe afgørelse om samvær og kontakt
under anbringelsen efter reglerne i § 71, stk. 3 og 4, i lov om social service.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om valg af konkret anbringelsessted i overensstemmelse med afgørelsen om
anbringelse, jf. §§ 14-17.
Stk. 2.
Bestemmelserne i § 68 b, stk. 1, 2. og 3. pkt., og stk. 2-4, i lov om social service finder anvendelse.
Ophør eller ændring af foranstaltninger og manglende fuldbyrdelse
Foranstaltninger efter §§ 12-14 ophører, når den unge fylder 18 år, eller når foranstaltningerne er gennemført.
Stk. 2.
Foranstaltninger efter §§ 12-14 ophører endvidere, hvis den unge idømmes en ungdomssanktion, jf. straffelovens § 74 a.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan efter anmodning fra ungekriminalforsorgen, den ansvarlige kommune, den unge, der er fyldt
12 år, eller forældremyndighedsindehaverne træffe afgørelse om ophør eller ændring af foranstaltninger fastsat efter §§ 12-14
eller 18, når der foreligger nye oplysninger, der har væsentlig betydning for indsatsen over for barnet eller den unge. Den
fornyede behandling af sagen sker på et mundtligt nævnsmøde, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan til brug for behandlingen af en anmodning om fornyet behandling fra den unge eller
forældremyndighedsindehaverne anmode om en udtalelse fra den ansvarlige kommune og ungekriminalforsorgen.
Stk. 3.
Anmodninger om fornyet behandling kan afgøres skriftligt af formanden eller en næstformand, når der ikke er grund til at antage,
at nævnet vil ændre sin afgørelse, eller når betingelserne for ændring eller ophør af foranstaltningerne åbenbart må anses for
opfyldt.
Stk. 4.
Formanden eller næstformanden kan uanset stk. 3 ikke træffe afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung, jf. § 14,
tilbageholdelse under en anbringelse, jf. § 18, stk. 1, samvær og kontakt, jf. § 18, stk. 2, hjemgivelse af et barn eller en ung,
jf. § 22, opretholdelse af en anbringelse, jf. § 23, eller ændring af anbringelsessted uden samtykke, jf. § 24.
Stk. 5.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan på baggrund af en orientering fra Ankestyrelsen om, at kommunalbestyrelsen i en konkret sag ikke
foretager de fornødne sagsskridt, pålægge kommunalbestyrelsen at gennemføre nævnets afgørelse inden for en nærmere angivet
tidsfrist og henstille til, at dette om nødvendigt sker med politiets bistand efter reglerne i § 64 i lov om social service.
Stk. 6.
Afgørelse efter stk. 5 kan træffes af nævnets formand eller næstformand på skriftligt grundlag efter høring af den ansvarlige
kommune. Den ansvarlige kommune skal fremkomme med sine bemærkninger til underretningen inden for 7 dage efter modtagelsen heraf.
Afgørelser om hjemgivelse, opretholdelse af anbringelse og ændring af anbringelsessted
Afgørelse om hjemgivelse af et barn eller en ung anbragt efter § 14, stk. 2 eller stk. 3, jf. stk. 2, træffes af
Ungdomskriminalitetsnævnet efter forelæggelse fra kommunalbestyrelsen. Forelæggelsen kan ske efter begæring fra
forældremyndighedsindehaverne eller den unge, der er fyldt 15 år, eller på kommunalbestyrelsens initiativ.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens forelæggelse skal indeholde kommunalbestyrelsens begrundede stillingtagen til, om der bør ske hjemgivelse,
hjemgivelsesperiodens længde og indsatsen under og efter hjemgivelsesperioden efter reglerne i § 68, stk. 4, i lov om social
service. Kommunalbestyrelsen skal inden forelæggelsen af sagen indhente en udtalelse fra anbringelsesstedet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan afvise at behandle en begæring fra forældremyndighedsindehaverne om hjemgivelse af et barn eller en ung,
der er anbragt efter § 14, stk. 2, med en længere genbehandlingsfrist efter § 23, stk. 4, hvis der ikke er sket væsentlige
ændringer af forholdene hos forældremyndighedsindehaverne, på anbringelsesstedet eller hos barnet eller den unge.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen har ikke pligt til at behandle en begæring om hjemgivelse i den periode, hvor en sag er under behandling i
Ankestyrelsen eller ved retten.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan efter reglerne i § 68, stk. 1-4, i lov om social service træffe afgørelse om hjemgivelse af et barn eller
en ung anbragt efter § 14, stk. 1, hvis forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15 år, samtykker hertil.
Kommunalbestyrelsen skal straks orientere Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis der træffes afgørelse om hjemgivelse.
Kommunalbestyrelsen skal ved fastsættelsen af længden af hjemgivelsesperioden endvidere tage hensyn til, at
Ungdomskriminalitetsnævnet skal have mulighed for at gennemgå kommunalbestyrelsens orientering om hjemgivelse. Hvis der ikke
foreligger samtykke fra både forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15 år, skal kommunalbestyrelsen forelægge sagen
for Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. stk. 1.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan efter reglerne i § 68, stk. 1-4, i lov om social service træffe afgørelse om hjemgivelse af et barn eller
en ung anbragt efter § 14, stk. 4, hvis barnet eller den unge giver samtykke til hjemgivelsen. Kommunalbestyrelsen skal straks
orientere Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis der træffes afgørelse om hjemgivelse. Kommunalbestyrelsen skal ved fastsættelsen af
længden af hjemgivelsesperioden endvidere tage hensyn til, at Ungdomskriminalitetsnævnet skal have mulighed for at gennemgå
kommunalbestyrelsens orientering om hjemgivelse. Hvis den unge, der er fyldt 15 år, ikke samtykker til hjemgivelsen, skal sagen
forelægges for Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. stk. 1.
Opretholdelse af en anbringelse efter § 14, stk. 2-4, ud over 1 år fra Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse forudsætter
fornyet afgørelse i nævnet, jf. dog stk. 2. Sagen forelægges af kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
Har barnet eller den unge været anbragt uden for hjemmet inden for det seneste år før datoen for den aktuelle anbringelse,
forudsætter opretholdelse af en foranstaltning efter § 14, stk. 2-4, ud over 2 år fra Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse
fornyet afgørelse i nævnet.
Stk. 3.
Er sagen indbragt for Ankestyrelsen eller forelagt domstolene, regnes fristen fra den endelige afgørelse eller dom. Uanset stk. 1
eller 2 kan Ungdomskriminalitetsnævnet, Ankestyrelsen eller retten fastsætte en kortere frist for fornyet behandling i
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Stk. 4.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan ved afgørelser efter § 14, stk. 2-4, undtagelsesvis fastsætte en længere frist end fastsat i stk.
1-3, når de forhold, der ligger til grund for afgørelsen, med overvejende sandsynlighed må antages at vare ud over fristen. Er
sagen indbragt for Ankestyrelsen eller forelagt domstolene, har disse instanser samme beføjelser.
Anses det under hensyn til formålet med anbringelsen for nødvendigt at ændre anbringelsesstedet, og kan samtykke hertil
ikke opnås, skal kommunalbestyrelsen på baggrund af det løbende tilsyn med barnet eller den unge på anbringelsesstedet forelægge
sagen for Ungdomskriminalitetsnævnet, med henblik på at nævnet kan træffe afgørelse herom, jf. § 14. Afgørelsen om konkret
anbringelsessted træffes herefter af kommunalbestyrelsen, jf. § 19, stk. 1.
Stk. 2.
Til brug for Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse om ændring af anbringelsessted skal kommunalbestyrelsen udarbejde en
indstilling, der indeholder
-
barnets eller den unges holdning til ændringen opnået ved gennemførelse af en samtale efter reglerne i § 48 i lov om social
service,
-
en beskrivelse af, hvorfor foranstaltninger efter § 13 under fortsat ophold på det aktuelle anbringelsessted ikke kan
imødekomme barnets eller den unges behov for støtte,
-
en beskrivelse af et nyt anbringelsessteds forventede egnethed til at imødekomme barnets eller den unges behov for støtte og
nære og stabile voksenrelationer,
-
en udtalelse fra det aktuelle anbringelsessted og
-
øvrige nødvendige oplysninger.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal straks orientere Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om ændret
anbringelsessted med samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 12 år, herunder om begrundelsen for
ændringen af anbringelsesstedet. Kommunalbestyrelsen skal endvidere tilrettelægge den konkrete ændring af anbringelsessted,
således at Ungdomskriminalitetsnævnet har mulighed for at gennemgå kommunalbestyrelsens orientering om ændret anbringelsessted.
Kapitel 5
Behandling af sager og afvikling af nævnsmøder
Sagernes behandling
Sager for Ungdomskriminalitetsnævnet skal fremmes med den fornødne hurtighed.
Sagen behandles i Ungdomskriminalitetsnævnet i den politikreds, hvor den kommune, som er ansvarlig for barnet eller den
unge, er beliggende.
Stk. 2.
Nævnets formand kan efter anmodning fra den ansvarlige kommune beslutte, at sagen skal behandles ved nævnet i en anden
politikreds, hvis dette skønnes hensigtsmæssigt af hensyn til barnet eller den unge. Den ansvarlige kommune kan alene fremsætte en
sådan anmodning, hvis der foreligger accept fra den kommune, der fremover forventes at være ansvarlig kommune for barnet eller den
unge. Fremsættes anmodningen om, at sagen behandles i en anden politikreds, under nævnsmødet, behandles anmodningen af nævnet.
Kommunalbestyrelsen skal forelægge en sag henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet af politiet, jf. § 11, for
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indbringe og forelægge en sag henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet af domstolene, jf. § 10, for
Ungdomskriminalitetsnævnet, når der foreligger endelig dom.
Ungdomskriminalitetsnævnet indkalder barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne og eventuel bisidder og
partsrepræsentanter til nævnsmødet.
Stk. 2.
Indkaldelsen skal indeholde oplysning om mødepligt og vejledning om reglerne om advokatbistand, partsrepræsentation og bisidder,
jf. §§ 37, 45 og 46. Barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne skal samtidig gøres bekendt med retten til at se
sagens akter og retten til at udtale sig, inden der træffes afgørelse i sagen. De relevante sagsakter sendes sammen med
indkaldelsen.
Stk. 3.
Nævnet indkalder ungekriminalforsorgen og den ansvarlige kommune til mødet i nævnet.
Stk. 4.
Nævnet underretter eventuelle forurettede og, hvis forurettede er under 18 år, forældremyndighedsindehaverne om mødet i nævnet.
Kommunalbestyrelsen kan iværksætte en ungefaglig undersøgelse, jf. § 31, når barnet eller den unge er henvist til
Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. § 11. Kommunalbestyrelsen udarbejder den ungefaglige undersøgelse efter anmodning fra
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Stk. 2.
Undersøgelsen efter stk. 1 skal afsluttes senest 3 uger efter modtagelsen af en anmodning fra Ungdomskriminalitetsnævnet. Kan
undersøgelsen ikke afsluttes inden for fristen, skal der udarbejdes en foreløbig vurdering, og undersøgelsen skal snarest herefter
afsluttes. Den foreløbige vurdering skal redegøre for, hvilke oplysninger der mangler at blive indhentet, og tidspunktet for,
hvornår undersøgelsen kan forventes afsluttet. Den foreløbige vurdering sendes til Ungdomskriminalitetsnævnet, barnet eller den
unge, forældremyndighedsindehaverne og deres eventuelle partsrepræsentanter.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnets formand eller en næstformand kan træffe afgørelse om at udsætte en sag efter modtagelsen af en
foreløbig vurdering, jf. stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan iværksætte en ungefaglig undersøgelse, jf. § 31, når den unge ved dom er henvist til
Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. § 10. Kommunalbestyrelsen iværksætter af egen drift om nødvendigt en ungefaglig undersøgelse til
brug for Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Stk. 2.
Den ungefaglige undersøgelse skal afsluttes tidsnok til, at der kan sendes en indstilling til nævnet, jf. § 34, senest 1 uge før
nævnsmødet. Kan undersøgelsen ikke afsluttes tidsnok, skal der udarbejdes en foreløbig vurdering, og undersøgelsen skal snarest
herefter afsluttes. Den foreløbige vurdering skal redegøre for, hvilke oplysninger der mangler at blive indhentet, og tidspunktet
for, hvornår undersøgelsen kan forventes afsluttet. Den foreløbige vurdering sendes til Ungdomskriminalitetsnævnet, barnet eller
den unge, forældremyndighedsindehaverne og deres eventuelle partsrepræsentanter.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnets formand eller en næstformand kan træffe afgørelse om at udsætte en sag efter modtagelsen af en
foreløbig vurdering, jf. stk. 2.
Den ungefaglige undersøgelse gennemføres så vidt muligt i samarbejde med forældremyndighedsindehaverne og barnet eller
den unge. Undersøgelsen skal gennemføres så skånsomt, som forholdene tillader, og må ikke være mere omfattende, end formålet
tilsiger.
Stk. 2.
Der skal ved undersøgelsen anlægges en helhedsvurdering, der, medmindre konkrete forhold tilsiger, at det ikke er relevant, skal
omfatte barnets eller den unges udvikling og adfærd, familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og venskaber og
andre relevante forhold.
Stk. 3.
Undersøgelsen skal endvidere afdække ressourcer og problemer hos barnet eller den unge, familien og netværket. For unge, der er
fyldt 15 år, skal undersøgelsen afdække de særlige forhold, der skal indgå ved valg af indsats for denne aldersgruppe.
Stk. 4.
Som led i undersøgelsen skal der indhentes oplysninger fra fagfolk, som allerede har viden om barnets eller den unges og familiens
forhold. Er det nødvendigt, skal kommunen lade barnet eller den unge undersøge af en læge eller en autoriseret psykolog.
Stk. 5.
Som led i undersøgelsen skal der endvidere finde en samtale sted med barnet eller den unge. Samtalen kan undlades, hvis særlige
grunde taler afgørende imod. I så fald skal oplysninger om barnets eller den unges synspunkter søges tilvejebragt på anden vis.
Samtalen kan finde sted uden samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og uden disses tilstedeværelse, når hensynet til barnet
eller den unge taler herfor.
Stk. 6.
Som led i undersøgelsen skal barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne spørges, om de ønsker bestemte
ressourcepersoner indkaldt til nævnsmødet, herunder om grundene hertil.
Når det må anses for nødvendigt for at afgøre, om der er åbenbar risiko for alvorlig skade på barnets eller den unges
sundhed eller udvikling, kan Ungdomskriminalitetsnævnet uden samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15
år, beslutte, at den ungefaglige undersøgelse skal gennemføres under ophold på en institution, ved benyttelse af et børnehus eller
indlæggelse på et sygehus, herunder en psykiatrisk afdeling. En sådan undersøgelse skal være afsluttet snarest muligt og senest
inden 2 måneder efter Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Stk. 2.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan i forbindelse med en afgørelse efter stk. 1 træffe afgørelse om samvær og kontakt efter reglerne i
§ 71, stk. 5, jf. § 71, stk. 3 og 4, i lov om social service.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen forelægger sager efter stk. 1 for Ungdomskriminalitetsnævnet.
Den ungefaglige undersøgelse, jf. § 31, skal resultere i en begrundet indstilling om, hvorvidt der er grundlag for at
iværksætte foranstaltninger, og i bekræftende fald, af hvilken art disse bør være, jf. § 34. Er barnet eller den unge i forvejen
underlagt foranstaltninger efter § 52 i lov om social service, skal der desuden tages stilling til, om disse foranstaltninger bør
videreføres. Indstillingen skal indeholde oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaverne og barnet eller den unge stiller
sig til foranstaltningerne, og om forhold i familien eller i dennes omgivelser, som kan bidrage til at bringe barnet eller den
unge tilbage i trivsel.
Indstillingen til Ungdomskriminalitetsnævnet skal omfatte den ungefaglige undersøgelse, jf. § 31, herunder en beskrivelse
af de foranstaltninger, jf. §§ 12-14, som foreslås iværksat.
Stk. 2.
En indstilling om anbringelse uden for hjemmet, jf. § 14 eller § 14, jf. §§ 15-17, skal derudover indeholde:
-
En beskrivelse af, at betingelserne i § 14 eller i § 14, jf. §§ 15-17, anses for opfyldt, og af de ressourcer hos barnet eller
den unge, familien og netværket, som kan bidrage til at bringe barnet eller den unge tilbage i trivsel under anbringelsen.
-
En beskrivelse af den støtte og de initiativer, som er påtænkt for barnet eller den unge og dennes familie under anbringelsen
uden for hjemmet og i tiden derefter.
-
Barnets eller den unges holdning til den påtænkte anbringelse.
Stk. 3.
Indstillingen skal endvidere indeholde oplysning om, hvorvidt kommunen indstiller, at der skal indkaldes ressourcepersoner til
mødet, og barnets eller den unges og forældremyndighedsindehavernes holdning hertil. Har barnet eller den unge eller
forældremyndighedsindehaverne anmodet om deltagelse af ressourcepersoner, som kommunen ikke indstiller, skal dette og begrundelsen
herfor fremgå af indstillingen.
Senest 1 uge før mødet i Ungdomskriminalitetsnævnet sender den ansvarlige kommune sagens akter og indstillingen, jf. §
33, til Ungdomskriminalitetsnævnet, barnet eller den unge, forældremyndighedsindehaverne og eventuelle partsrepræsentanter.
Dokumentation for fremsendelsen til parterne sendes til Ungdomskriminalitetsnævnet. Den ansvarlige kommune sender endvidere sagens
akter og indstillingen til ungekriminalforsorgen.
Stk. 2.
Indstilles det, at der skal indkaldes ressourcepersoner til mødet, jf. § 31, stk. 6, skal den ansvarlige kommune samtidig
underrette de pågældende ressourcepersoner herom og om tidspunkt for mødet.
Stk. 3.
Peger den ungefaglige undersøgelse på, at barnet eller den unge bør anbringes uden for hjemmet, skal den ansvarlige kommune
samtidig med fremsendelsen af indstillingen oplyse barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne om retten til gratis
advokatbistand under sagens behandling.
Kommunalbestyrelsen skal til brug for en fornyet behandling af en sag, jf. § 21, stk. 1, udarbejde en begrundet
indstilling om, hvorvidt der er grundlag for at ændre eller iværksætte foranstaltninger, og i bekræftende fald, af hvilken art
disse bør være, eller om de fastsatte foranstaltninger bør ophøre. Er barnet eller den unge underlagt foranstaltninger efter § 52
i lov om social service, skal der desuden tages stilling til, om disse foranstaltninger bør videreføres. Indstillingen skal
indeholde oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaverne og barnet eller den unge stiller sig til foranstaltningerne, og om
forhold i familien eller i dennes omgivelser, som kan bidrage til at bringe barnet eller den unge tilbage i trivsel.
Kommunalbestyrelsen udarbejder om nødvendigt en ny ungefaglig undersøgelse, jf. §§ 29-31.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 25, 26 og 28, § 29, stk. 1, 2. pkt., § 30, stk. 1, 2. pkt., og §§ 31-35 finder anvendelse ved fornyet
behandling af en sag.
Nævnsmødet
Barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne skal være til stede under hele mødet i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Udebliver barnet eller den unge eller forældremyndighedsindehaverne fra mødet i Ungdomskriminalitetsnævnet, eller
forlader barnet eller den unge eller forældremyndighedsindehaverne nævnsmødet uden tilladelse fra nævnet, og kan den eller de
pågældende ikke straks bringes til stede, udsættes sagen.
Stk. 2.
Nævnet kan dog under særlige omstændigheder fremme en sag, hvis sagen anses for tilstrækkeligt oplyst og barnet eller den unge
eller forældremyndighedsindehaverne er udeblevet uden lovligt forfald eller har forladt nævnsmødet uden nævnets tilladelse.
Stk. 3.
Nævnet kan endvidere under særlige omstændigheder fremme en sag, hvor barnet eller den unge eller forældremyndighedsindehaverne
har lovligt forfald, hvis sagen anses for tilstrækkeligt oplyst og barnets eller den unges eller forældremyndighedsindehavernes
forhold taler for, at sagen behandles uden barnets eller den unges eller forældremyndighedsindehavernes tilstedeværelse.
Stk. 4.
Politiet yder bistand til nævnet med henblik på at sikre barnets eller den unges og forældremyndighedsindehavernes tilstedeværelse
ved nævnsmødet.
Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om politiets bistand efter stk. 4.
Manglende fremmøde af bisiddere og ressourcepersoner kan kun føre til udsættelse af sagen, i tilfælde af at bisidderen
har lovligt forfald eller ressourcepersonens tilstedeværelse er afgørende for, at Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelse.
Ungdomskriminalitetsnævnets formand eller en næstformand leder mødet.
Repræsentanten for den kommune, som har udarbejdet indstillingen, jf. § 33, redegør for sagen, herunder indstillingen til
nævnet. Herefter drøfter nævnet sagen med barnet eller den unge, forældremyndighedsindehaverne og eventuelle øvrige
tilstedeværende.
Ungdomskriminalitetsnævnet afviser en sag, hvis nævnet finder, at barnet eller den unge ikke opfylder betingelserne i §
2, stk. 2. Nævnet afviser endvidere en sag, hvis den unge fylder 18 år senest 1 måned efter sagens behandling i nævnet.
Stk. 2.
Fremkommer der under sagens behandling nye væsentlige oplysninger om mistanken mod barnet eller den unge, jf. § 2, stk. 2, kan
Ungdomskriminalitetsnævnet udsætte sagen med henblik på politiets vurdering af oplysningerne. Frafalder politiet på denne baggrund
mistanken mod barnet eller den unge, underrettes Ungdomskriminalitetsnævnet, hvorefter nævnets formand eller en næstformand kan
afvise sagen, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnet sender herefter den afviste sag til den kommune, der er ansvarlig for barnet eller den unge.
Ungdomskriminalitetsnævnet beslutter, om en sag er tilstrækkeligt oplyst, og kan udsætte en sag med henblik på
indhentelse af yderligere oplysninger.
Stk. 2.
Den ansvarlige kommune skal snarest muligt indhente de yderligere oplysninger. Foreligger oplysningerne ikke inden 7 dage, skal
den ansvarlige kommune oplyse Ungdomskriminalitetsnævnet om, hvornår oplysningerne forventes at foreligge.
Ungdomskriminalitetsnævnet træffer afgørelse under mødet. Formanden eller en næstformand redegør mundtligt for
afgørelsens indhold, og om der har været enighed om afgørelsen. Kan afgørelsen ikke udleveres skriftligt under nævnsmødet,
udfærdiges denne snarest muligt og sendes til barnet eller den unge, forældremyndighedsindehaverne, eventuelle
partsrepræsentanter, den ansvarlige kommune og ungekriminalforsorgen.
Bisidder og advokatbistand m.v.
Barnet eller den unge har på ethvert tidspunkt af sagens behandling ret til at lade sig bistå af andre, jf. dog § 39.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis barnets eller den unges interesse i at kunne lade sig bistå findes at burde vige for
væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, eller hvor andet er fastsat ved lov. Barnets eller den unges valg af
bisidder kan endvidere tilsidesættes, hvis der er bestemte grunde til at antage, at bisidderen vil varetage andre interesser end
barnets eller den unges.
Stk. 3.
En bisidder kan udelukkes helt eller delvis fra et møde, hvis det skønnes af betydning for at få barnets eller den unges
uforbeholdne mening belyst.
Stk. 4.
En bisidder skal være fyldt 15 år og er omfattet af straffelovens § 152 om tavshedspligt.
Ungdomskriminalitetsnævnet skal tilbyde forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 12 år, gratis
advokatbistand i en sag om:
-
Gennemførelse af en ungefaglig undersøgelse under ophold på en institution, indlæggelse på et sygehus eller benyttelse af et
børnehus, jf. § 32.
-
Anbringelse uden for hjemmet, jf. §§ 14-17.
-
Tilbageholdelse i forbindelse med en anbringelse, jf. § 18, stk. 1.
-
Samvær og kontakt, jf. § 18, stk. 2, eller § 32, stk. 2.
-
Opretholdelse af en anbringelse uden samtykke, jf. § 23.
-
Ændring af anbringelsessted, jf. § 24.
Stk. 2.
Der gælder de samme regler om salær og godtgørelse for udlæg til advokater som i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf.
retsplejelovens kapitel 31.
Kapitel 6
Ungekriminalforsorgen
Der oprettes en ungekriminalforsorg, som fører tilsyn med, at barnet eller den unge efterlever
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Stk. 2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen varetager den centrale ledelse og administration af arbejdet i ungekriminalforsorgen.
Ungekriminalforsorgens tilsyn efter § 47 indebærer, at barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne skal holde
sig i kontakt med ungekriminalforsorgen efter dennes nærmere bestemmelse, herunder møde hos og modtage besøg af
ungekriminalforsorgen. Barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne skal give ungekriminalforsorgen oplysning om barnets
eller den unges bopæl og eventuelle beskæftigelse.
Stk. 2.
Barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne skal i øvrigt overholde de forskrifter, som ungekriminalforsorgen
fastsætter til gennemførelse af tilsynet. Barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne skal give ungekriminalforsorgen
sådanne oplysninger, som gennemførelse af forskrifterne nødvendiggør.
Ungekriminalforsorgen skal i forbindelse med iværksættelse af tilsyn efter § 47 vejlede barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaverne om de rettigheder og pligter, som tilsynet indebærer, herunder virkninger af manglende efterlevelse
af ungekriminalforsorgens forskrifter og Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Unddrager barnet eller den unge sig tilsynet efter § 47, eller efterlever barnet eller den unge ikke
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, jf. §§ 12-14 og § 18, stk. 2, skal ungekriminalforsorgen træffe foranstaltninger med
henblik på at genetablere tilsynet og sikre, at barnet eller den unge efterlever Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Stk. 2.
Fører foranstaltningerne ikke til, at tilsynet genetableres, eller undlader barnet eller den unge fortsat at efterleve
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, skal ungekriminalforsorgen indberette sagen til nævnet og underrette barnets eller den
unges opholdskommune. Er den unge ved dom eller som vilkår for prøveløsladelse underlagt vilkår om at efterleve
Ungdomskriminalitetsnævnet afgørelse, jf. straffelovens § 57, nr. 10, skal ungekriminalforsorgen foretage indberetning til
kriminalforsorgen.
Efterlever barnet eller den unge ikke Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, jf. §§ 12-14 og § 18, stk. 2, og træffer den
ansvarlige kommune ikke de fornødne foranstaltninger med henblik på at sikre dette, indberetter ungekriminalforsorgen dette til
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Stk. 2.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan på baggrund af en indberetning pålægge kommunalbestyrelsen at gennemføre afgørelsen inden for en
nærmere angivet tidsfrist og henstille til, at dette om nødvendigt sker ved politiets bistand efter reglerne i § 64 i lov om
social service.
Stk. 3.
Afgørelse efter stk. 2 kan træffes af nævnets formand eller en næstformand på skriftligt grundlag efter høring af den ansvarlige
kommune. Den ansvarlige kommune skal fremkomme med sine bemærkninger til indberetningen inden for 7 dage efter modtagelsen heraf.
Justitsministeren fastsætter regler om gennemførelse af ungekriminalforsorgens tilsyn efter § 47, herunder om tilsynets
iværksættelse, kontakthyppighed, kontrolbesøg, underretning af ungekriminalforsorgen m.v., og om behandlingen af sager om
manglende efterlevelse af ungekriminalforsorgens forskrifter og Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Kapitel 7
Kommunens tilsyn og ansvar
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at indbringe sagerne for Ungdomskriminalitetsnævnet og bidrage til sagernes
oplysning, jf. §§ 27, 29-32, 41 og 54, og at Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser efter §§ 12-14 fuldbyrdes.
Stk. 2.
Bestemmelserne i § 64 i lov om social service finder anvendelse.
Stk. 3.
Den ansvarlige kommune fastlægges efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Kommunalbestyrelsen fører efter reglerne i §§ 70 og 148 i lov om social service tilsyn med børn og unge, der er underlagt
en afgørelse fra Ungdomskriminalitetsnævnet, herunder med, at de straksreaktioner og forbedringsforløb, som
Ungdomskriminalitetsnævnet efter §§ 12-14 har truffet afgørelse om, til stadighed opfylder deres formål i forhold til det enkelte
barn eller den enkelte unge.
Stk. 2.
Vurderer kommunalbestyrelsen på baggrund af tilsynet, at indsatsen bør revideres, forelægges sagen for Ungdomskriminalitetsnævnet
efter § 21, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan under et barns eller en ungs forbedringsforløb træffe afgørelse om supplerende foranstaltninger efter §
52, stk. 3, nr. 1-6, 8 og 9, i lov om social service, når det anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller
den unges særlige behov for støtte og der kan opnås samtykke hertil fra forældremyndighedsindehaverne. Kommunalbestyrelsen skal
vælge den eller de foranstaltninger, der er bedst egnede i forhold til barnets eller den unges problemer og behov.
Kapitel 8
Klageregler m.v.
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Følgende afgørelser kan indbringes for Ankestyrelsen, inden 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen:
-
Gennemførelse af en ungefaglig undersøgelse under ophold på en institution, indlæggelse på et sygehus eller benyttelse af et
børnehus, jf. § 32.
-
Anbringelse uden for hjemmet uden samtykke, jf. § 14, stk. 2-4.
-
Anbringelse på delvis lukkede døgninstitutioner eller afdelinger efter § 15.
-
Anbringelse på sikrede døgninstitutioner, jf. § 16.
-
Anbringelse på særligt sikrede afdelinger, jf. § 17.
-
Tilbageholdelse i forbindelse med en anbringelse, jf. § 18, stk. 1.
-
Samvær og kontakt, jf. § 18, stk. 2, eller § 32, stk. 2.
-
Opretholdelse af en anbringelse uden samtykke, jf. § 23.
-
Ændring af anbringelsessted, jf. § 24.
Stk. 3.
En klage kan indgives af en af forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 12 år.
Stk. 4.
Afgørelse om bisidder til barnet eller den unge efter § 45 kan af barnet eller den unge indbringes for Ankestyrelsen, inden 4 uger
efter at barnet eller den unge har fået meddelelse om afgørelsen.
Stk. 5.
Indbringelse af sagen for Ankestyrelsen har ikke opsættende virkning. Dog kan Ankestyrelsens direktør under ganske særlige
omstændigheder bestemme, at en afgørelse efter §§ 12-14 ikke må iværksættes, før Ankestyrelsen har truffet afgørelse i sagen.
Stk. 6.
Ved behandlingen i Ankestyrelsen har barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaverne ret til at gøre sig bekendt med sagens
dokumenter og udtale sig. I sager efter stk. 2 er der endvidere ret til gratis advokatbistand, jf. § 46. Bestemmelsen i § 168,
stk. 5, i lov om social service finder anvendelse.
Ankestyrelsens afgørelser i sager som nævnt i § 55, stk. 2, kan ved henvendelse til Ankestyrelsen, inden 4 uger efter at
forældremyndighedsindehaverne eller en ung, der er fyldt 12 år, har fået meddelelse om afgørelsen, kræves forelagt for retten.
Stk. 2.
Er Ankestyrelsens afgørelse opretholdt ved dom, kan fornyet prøvelse for retten, jf. stk. 1, kun kræves, hvis sagen på ny har
været forelagt Ankestyrelsen til afgørelse.
Stk. 3.
Bestemmelserne i §§ 170-172 i lov om social service finder anvendelse.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter denne lov kan, medmindre andet er fastsat i denne lov eller i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Administrative bestemmelser
Politiet, anklagemyndigheden, kriminalforsorgen og kommunale myndigheder kan indbyrdes udveksle oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold, hvis udvekslingen må anses for nødvendig af hensyn til behandlingen af en sag efter denne
lov.
Stk. 2.
Politiet og ungekriminalforsorgen kan anvende digital kommunikation til at påminde den, der er indkaldt til et møde i
Ungdomskriminalitetsnævnet eller hos ungekriminalforsorgen, om tid og sted for fremmøde m.v.
Kapitel 9
Straffebestemmelser
Den, som tilskynder eller hjælper et barn eller en ung, der er anbragt uden for hjemmet efter denne lov, til at undvige
anbringelse eller holder den undvegne skjult, straffes med fængsel i indtil 2 år eller under formildende omstændigheder med bøde.
Kapitel 10
Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse for sager om kriminalitet begået efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3.
Ved etablering af Ungdomskriminalitetsnævnet beskikkes nævnets formandskab af justitsministeren efter indstilling fra
Domstolsstyrelsen.
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1064 af 21. august 2018, som
ændret ved § 8 i lov nr. 1430 af 5. december 2018, foretages følgende ændringer:
-
I § 9 a, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »kapitel 11 i lov om social service«: »og til at iagttage de forpligtelser, der
påhviler kommunalbestyrelsen efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet«.
-
I § 9 a, stk. 4, 2. pkt., indsættes efter »kapitel 11 i lov om social service«: », eller den kommune, som har afgivet
indstilling til Ungdomskriminalitetsnævnet efter § 33 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet«.
-
I § 55, stk. 2, indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Afgørelser truffet af Ungdomskriminalitetsnævnet i medfør af § 14, stk. 2-4, og §§ 15-18, 23, 24 og 32 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.«
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende ændringer:
-
I § 4, stk. 1, indsættes efter »73«: », 74 b«.
-
I § 57, nr. 9, ændres »pågældende.« til: »pågældende, eller«.
-
I § 57 indsættes som nr. 10:
»10) efterkommer en eventuel afgørelse efter §§ 12-14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.«
- Efter § 74 a indsættes:
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Givet på Marselisborg Slot, den 27. december 2018
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Søren Pape Poulsen