Gældende
Seneste:
LBK nr 1305 af 20/11/2023
Ministerium:
Skatteministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeIndkomstregisterloven
Bekendtgørelse af lov om et indkomstregister
Herved bekendtgøres lov om et indkomstregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 284 af 2. marts 2022, med de ændringer, der følger af §
1, nr. 3 og 4, i lov nr. 2612 af 28. december 2021, § 4 i lov nr. 902 af 21. juni 2022 og § 1 i lov nr. 489 af 15. maj 2023.
Den ændring, der følger af § 348 i lov nr. 718 af 13. juni 2023 om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser,
livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed), er ikke indarbejdet i denne
lovbekendtgørelse, da den træder i kraft den 1. januar 2024, jf. § 321 i lov nr. 718 af 13. juni 2023.
Oprettelse af et indkomstregister
Ved denne lov oprettes et indkomstregister.
Indberetningspligtige
Indberetningspligten efter denne lov påhviler fysiske eller juridiske personer, som er indberetningspligtige efter de i §
3, stk. 1, nævnte bestemmelser.
Oplysninger omfattet af indberetningspligten
Følgende oplysninger skal indberettes til indkomstregisteret:
-
Beløb og andre oplysninger, som er omfattet af indberetningspligt efter skatteindberetningslovens §§ 1 og 2.
-
Beløb m.v. er indberetningspligtige efter skatteindberetningslovens §§ 5, 24 og 44-46 eller efter regler udstedt i medfør af
skatteindberetningslovens §§ 4 eller 37.
-
Uddelinger omfattet af indberetningspligt efter skatteindberetningslovens § 25, stk. 1, fra fonde og foreninger, der er
skattepligtige efter fondsbeskatningsloven eller pensionsafkastbeskatningsloven.
-
Vederlag og udlodninger i form af, at der er stillet en bil til rådighed for privat benyttelse, eller i form af, at der er
stillet en sommerbolig, en lystbåd eller en helårsbolig til rådighed, som er omfattet af indberetningspligt efter
skatteindberetningslovens § 6.
-
Tilbagebetalinger af kontanthjælp og introduktionsydelse m.v. efter kapitel 12 i lov om aktiv socialpolitik eller kapitel 7 i
integrationsloven, som omfattes af indberetningspligt efter skatteindberetningslovens § 33.
-
Oplysninger om ansættelsesperiode, den produktionsenhed, den ansatte er tilknyttet, og løntimer, som omfattes af
indberetningspligt efter skatteindberetningslovens § 7.
-
Oplysninger om bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension og bidragssatser samt om bidrag til den obligatoriske pensionsordning
efter § 17 s i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, i det omfang der efter anden lovgivning eller i medfør af anden lovgivning
er fastsat regler om indberetning heraf til indkomstregisteret.
-
Oplysninger, som er relevante for administration af en barseludligningsordning, jf. § 7 i lov om barseludligning på det private
arbejdsmarked (barseludligningsloven).
-
Oplysninger om feriegodtgørelse, som er omfattet af indberetningspligt efter ferielovens § 31, stk. 1, og oplysninger om ferie,
i det omfang der i medfør af ferielovens § 31, stk. 4, er fastsat regler om indberetning heraf til indkomstregisteret.
-
Oplysninger om timer for udbetalte sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, udbetalte barselsdagpenge efter barselloven og
udbetalte arbejdsløshedsdagpenge og midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., i det omfang der
i medfør af § 32, stk. 4, i lov om sygedagpenge er fastsat regler om indberetning heraf til indkomstregisteret.
-
Oplysninger om beskæftigede, som en arbejdsgiver er blevet pålagt at registrere efter kildeskattelovens § 86 A, stk. 1, § 91,
stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller § 12 a, stk. 5, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Stk. 2.
Ved indberetning vedrørende personligt arbejde i tjenesteforhold skal lønperioden tillige oplyses.
Stk. 3.
For ydelser, der udbetales af offentlige myndigheder eller anerkendte arbejdsløshedskasser, skal tillige oplyses den periode,
udbetalingen omfatter.
Stk. 4.
I forbindelse med indberetning af de i stk. 1-3 nævnte oplysninger skal der endvidere gives oplysning til indkomstregisteret om
cpr-nr. og cvr-nr. eller SE-nr. samt eventuelle andre oplysninger, der er nødvendige til identifikation af den, oplysningerne
vedrører.
Indberetning
Indberetning af oplysninger efter § 3, stk. 1, nr. 1-10, skal foretages senest den 10. i måneden efter udløbet af den
kalendermåned, oplysningerne vedrører. I januar måned skal indberetning dog foretages senest den 17. januar. Indberetning af
A-indkomst som nævnt i kildeskattelovens § 46, stk. 6, skal senest foretages den 20. januar efter udløbet af det kalenderår,
oplysningerne vedrører. Hvis fristen efter 1.-3. pkt. udløber en lørdag, søndag eller helligdag, skal indberetning ske senest den
følgende hverdag. For indberetningspligtige, som er omfattet af opkrævningslovens § 2, stk. 6, skal indberetning dog foretages
senest den sidste hverdag (bankdag) i den måned, oplysningerne vedrører. Indberetning af oplysninger efter § 3, stk. 1, nr. 11,
skal foretages dagligt.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter regler om fristen for indberetning for de i kildeskattelovens § 56 nævnte indeholdelsespligtige, for
hvem der er fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt kildeskat efter kildeskatteloven.
Stk. 3.
Har den indberetningspligtige forsøgt indberetning, og har told- og skatteforvaltningen meddelt den indberetningspligtige, at
indberetningen ønskes genindberettet som følge af fejl el.lign., skal den indberetningspligtige foretage genindberetning inden en
frist, som meddeles af told- og skatteforvaltningen.
Stk. 4.
Den, indberetningen vedrører, skal give den indberetningspligtige oplysning om cpr-nr. og cvr-nr. eller SE-nr. samt eventuelle
andre oplysninger, der er nødvendige til identifikation af indkomstmodtageren. Hvis den, indberetningen vedrører, nægter at give
disse oplysninger, kan told- og skatteforvaltningen meddele den indberetningspligtige oplysningerne.
Stk. 5.
De i § 7, stk. 1, nævnte myndigheder m.v. er forpligtede til at meddele indkomstregisteret de indberetninger eller ændringer af
indberetninger, der ikke sker til indkomstregisteret. Myndighederne m.v. skal foretage indberetning efter 1. pkt. efter nærmere
anvisning fra told- og skatteforvaltningen.
Stk. 6.
Skatteministeren fastsætter regler for indberetning af oplysninger efter § 3 og nærværende bestemmelse, herunder regler om
-
lempelse af indberetningspligten efter stk. 1 og 2 og §§ 2 og 3,
-
registrering af indberetningspligten i erhvervssystemet,
-
det elektroniske indberetningsformat, idet fastsættelse af regler herom sker efter aftale med videnskabsministeren,
-
papirindberetningsformatet og
-
tast selv-løsninger til virksomhederne.
Vægrer nogen sig ved at efterkomme §§ 3 og 4 i denne lov, afgør told- og skatteforvaltningen, hvorvidt den pågældende er
pligtig dertil. Indberetningen kan om fornødent fremtvinges ved pålæg af tvangsbøder.
Adgang til oplysninger i indkomstregisteret
Den, de indberettede oplysninger vedrører, har adgang til oplysninger, der er indberettet vedrørende den pågældende.
Stk. 2.
Indberetningspligtige, jf. § 2, har adgang til oplysninger, som de selv har indberettet. Det samme gælder for den, der er
bemyndiget af den indberetningspligtige til at foretage indberetningen.
Kommunale og statslige myndigheder, anerkendte arbejdsløshedskasser og andre kan uden for de i § 6 nævnte tilfælde få
terminaladgang til indkomstregisteret, i det omfang de pågældende i henhold til anden lovgivning kan få sådan adgang.
Stk. 2.
Dansk Arbejdsgiverforening kan til brug ved udarbejdelse af statistik i elektronisk form indhente oplysninger i indkomstregisteret
indberettet af egne medlemmer.
Stk. 3.
Told- og skatteforvaltningen har terminaladgang til indkomstregisteret, jf. stk. 1, med henblik på drift og administration af
indkomstregisteret.
Stk. 4.
Told- og skatteforvaltningen indgår aftaler med hver enkelt af de i stk. 1 eller 2 nævnte myndigheder m.v. om terminaladgang til
indkomstregisteret.
Stk. 5.
Skatteministeren fastsætter efter aftale med videnskabsministeren regler for behandling af oplysninger i indkomstregisteret og om
adgang til oplysninger i indkomstregisteret efter stk. 1-4 og § 6, herunder:
-
Adgangskontrol til indkomstregisteret.
-
Adgangen til at få stillet oplysninger fra indkomstregisteret til rådighed, herunder i form af advis-ordninger.
-
Overførsel af oplysninger fra indkomstregisteret.
-
Beskyttelse af oplysninger registreret i indkomstregisteret eller overført herfra.
-
Anvendelse af oplysninger i registeret.
-
Betaling for adgang til og anvendelse af indkomstregisteret.
Virksomheder, der yder lån eller formidler lån, kan efter samtykke fra den registrerede få adgang til oplysninger i
indkomstregisteret, som er nødvendige til brug for konkrete kreditgivningssituationer. Virksomheder, der udbyder leasing af
motorkøretøjer, og som enten er en registreret virksomhed i medfør af registreringsafgiftslovens § 14 eller er undergivet tilsyn
efter hvidvaskloven, kan efter samtykke fra den registrerede få adgang til oplysninger i indkomstregisteret, som er nødvendige til
brug for en konkret vurdering af den registreredes betalingsevne.
Stk. 2.
Finansielle virksomheder, som er omfattet af regler om redelig forretningsskik og god praksis for de finansielle virksomheder
udstedt i medfør af § 43, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, kan efter samtykke fra den registrerede få adgang til oplysninger
i indkomstregisteret, som er nødvendige til brug for rådgivning af den registrerede i overensstemmelse med reglerne om redelig
forretningsskik og god praksis.
Stk. 3.
Finansielle virksomheder kan desuden efter samtykke fra den registrerede få adgang til oplysninger i indkomstregisteret, som er
nødvendige til efterlevelse af bekendtgørelse om ledelse og styring af pengeinstitutter m.fl., med hensyn til at der skal
tilvejebringes opdaterede oplysninger om den registrerede. Adgang til oplysningerne forudsætter, at den registrerede er kunde i
den finansielle virksomhed.
Stk. 4.
Finansielle rådgivere kan efter samtykke fra den registrerede få adgang til oplysninger i indkomstregisteret, som er nødvendige
til brug for konkrete rådgivningssituationer.
Stk. 5.
Adgang efter stk. 1-4 forudsætter, at virksomheden har indgået en aftale med told- og skatteforvaltningen om adgangen. Sådanne
aftaler skal indeholde bestemmelser om betaling fra virksomheden i overensstemmelse med lov om videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer.
Indhentning af oplysninger
Told- og skatteforvaltningen kan i elektronisk form indhente oplysninger, der er nødvendige for at varetage
indkomstregisterets opgaver, hos andre offentlige myndigheder, herunder de i § 7, stk. 1, nævnte myndigheder m.v., Det Centrale
Personregister og Det Centrale Virksomhedsregister.
Administration m.v.
Skatteministeren fastsætter regler for administration af indkomstregisteret.
Told- og skatteforvaltningen opretter et rådgivende forum vedrørende indkomstregisteret.
Straffebestemmelser
Indberetningspligtige efter § 2, der, uden at forholdet omfattes af straffebestemmelser i anden lovgivning, forsætligt
eller af grov uagtsomhed undlader rettidigt at opfylde en pligt, der påhviler den pågældende i medfør af § 3 eller § 4, stk. 1
eller 2, straffes med bøde.
Stk. 2.
Den, som forsætligt eller groft uagtsomt undlader at foretage genindberetning inden for den frist, som told- og
skatteforvaltningen har meddelt efter § 4, stk. 3, straffes med bøde.
Stk. 3.
Der kan pålægges juridiske personer strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Skønnes overtrædelsen ikke at ville medføre højere straf end bøde, kan told- og skatteforvaltningen tilkendegive den
pågældende, at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, såfremt den pågældende erkender sig skyldig i overtrædelsen og erklærer
sig rede til inden for en nærmere angivet frist, der efter begæring kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet bøde.
Stk. 2.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder
tilsvarende anvendelse på bødeforlæg.
Stk. 3.
Betales bøden i rette tid, eller bliver den efter vedtagelse inddrevet eller afsonet, bortfalder videre forfølgning.
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelserne i denne lov kan ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om
ransagning i sager, som efter loven kan medføre frihedsstraf.
Bøder i sager, der afgøres administrativt efter § 12, opkræves af told- og skatteforvaltningen.
Ikrafttræden
§ 1, § 4, stk. 2-5, og §§ 5-14 træder i kraft den 1. juni 2006.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af §§ 2 og 3 og § 4, stk. 1. Herunder kan skatteministeren fastsætte
forskellige ikrafttrædelsestidspunkter for forskellige virksomheder m.v.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Skatteministeriet, den 20. november 2023
P.M.V.
Jens Brøchner
/ Per Hvas