Gældende
Seneste:
LBK nr 537 af 02/05/2022
Ministerium:
Børne- og Undervisningsministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeEUX-loven
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Erhvervsfaglig
studentereksamen i
forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux)
Kapitel 2 Udvikling af fag på
gymnasialt niveau til
brug for
erhvervsuddannelser
Kapitel 3 Fælles bestemmelser for
undervisning på
gymnasialt niveau i
erhvervsuddannelser
Kapitel 4 Gymnasial supplering
Kapitel 4 a Afskæring af klageadgang
Kapitel 5 Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
m.v.
Bekendtgørelse af lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v.
Herved bekendtgøres lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1900 af 4. oktober 2021, med de ændringer, der følger af § 3, nr. 2, i lov nr. 263 af 24. marts 2020 og § 4 i lov nr. 2152 af
27. november 2021.
Kapitel 1
Erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux)
Formålet med erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) er at give unge og voksne et
tilbud om i forbindelse med gennemførelse af en erhvervsuddannelse, jf. lov om erhvervsuddannelser, at gennemføre studierettet
undervisning på gymnasialt niveau og opnå generel studiekompetence.
En elev eller lærling, som efter denne lov gennemfører et eux-forløb, hvor der i en erhvervsuddannelse indgår undervisning
på A-, B- og C-niveau (gymnasialt niveau), har ud over ret til bevis for den gennemførte erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser ret til bevis for at have opnået en gymnasial eksamen (erhvervsfaglig studentereksamen), der giver generel
studiekompetence (eux-bevis).
Et eux-forløb skal omfatte:
-
Dansk på A-niveau, engelsk på B-niveau og matematik og samfundsfag på C-niveau.
-
Yderligere et antal fag på A-, B- eller C-niveau, herunder løft af de fag, der er nævnt i nr. 1, til et højere niveau. Forløbet
skal ud over de obligatoriske fag, jf. nr. 1, omfatte mindst to fag på mindst B-niveau. Den enkelte elev eller lærling skal selv
kunne vælge mindst et af fagene i forløbet.
-
Et erhvervsområde, som består af to eller flere flerfaglige projektforløb med fokus på virkelighedsnære problemstillinger, der
giver eleverne og lærlingene indsigt i fagenes identitet og forskellighed og bidrager til opbygningen af skriftlige kompetencer og
generelle studiekompetencer hos eleverne og lærlingene. Erhvervsområdet afsluttes med et skriftligt erhvervsområdeprojekt, i
hvilket mindst skal indgå et gymnasialt fag på A- eller B-niveau i kombination med et eller flere fag fra erhvervsuddannelsen.
Stk. 2.
§ 19, stk. 1-3, i lov om de gymnasiale uddannelser finder tilsvarende anvendelse for eux-forløb. Undervisningstiden i et
eux-forløb for de fag og forløb, der fremgår af stk. 1, er ca. 1.675 timer. Fordybelsestiden er mindst 350 timer i merkantile
eux-forløb og mindst 450 timer i tekniske eux-forløb. Hovedparten af undervisningstiden er fordelt på de enkelte fag og forløb,
herunder erhvervsområdeprojektet. I undervisningstiden indgår herudover en pulje pr. elev eller lærling på 80 timer, hvorfra
skolen kan fordele timer til fag eller faglige aktiviteter, hvor en eller flere elever og lærlinge vurderes at have behov for en
særlig indsats sammen med en lærer eller for særlige talentindsatser.
Stk. 3.
Et eux-forløb udformes i forhold til den enkelte erhvervsuddannelse, så de fag m.v. på gymnasialt niveau, der skal indgå i
forløbet, sammen med den obligatoriske undervisning i erhvervsuddannelsen indgår i en hensigtsmæssig helhed i forhold til
elevernes og lærlingenes opnåelse af generel studiekompetence.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om en afkortning af undervisningstiden, jf. stk. 2, 2. pkt., i et
eux-forløb i forbindelse med en erhvervsuddannelse, hvor eleverne og lærlingene kan nå de faglige mål i de gymnasiale fag
hurtigere på baggrund af kompetencer fra erhvervsuddannelsen tilrettelagt uden eux. Dette gælder dog ikke puljen på 80 timer, jf.
stk. 2, 5. pkt.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om eux-forløb, hvor undervisning på gymnasialt niveau afsluttes i
et særskilt studiekompetencegivende forløb forud for en erhvervsuddannelses hovedforløb. I sådanne forløb får eleverne og
lærlingene et bevis for eux 1. del, når de krævede prøver, jf. § 5, er aflagt ved afslutningen af det studiekompetencegivende
forløb og der i den forbindelse er opnået et vægtet gennemsnit på mindst 2,0.
Børne- og undervisningsministeren beslutter efter samråd med det relevante faglige udvalg, for hvilke erhvervsuddannelser,
herunder trin og specialer, der skal udformes eux-forløb.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter inddragelse af det relevante faglige udvalg nærmere regler om indhold og
tilrettelæggelse af eux-forløbet, herunder om erhvervsområdet og erhvervsområdeprojektet, fordelingen af undervisningstid mellem
de enkelte fag m.v. og skolens fordeling af fordybelsestiden. Det kan i den forbindelse fastsættes, at fag på gymnasialt niveau i
forløbet skal være fra en eller flere bestemte gymnasiale uddannelser. Eux-forløb udformes uden eventuel trindeling.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan til brug for eux-forløb udvikle fag på gymnasialt niveau, der ikke er fra eksisterende
gymnasiale uddannelser eller udgør et grundfag fra erhvervsuddannelsen. Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere
regler om sådanne fag, herunder om mål, indhold, omfang og niveau.
Skolen skal sikre, at undervisningen i fag på gymnasialt niveau så vidt muligt knyttes an til den konkrete elev- og
lærlingegruppes erhvervsuddannelser, herunder at opgaver, projekter m.v. i rimeligt omfang giver mulighed for at inddrage viden,
begreber og indhold fra den enkelte elevs eller lærlings uddannelse.
En eksamen, der giver ret til eux-bevis, skal omfatte mindst seks prøver i fag på gymnasialt niveau, jf. § 3, stk. 1, nr.
1 og 2, herunder en skriftlig prøve i dansk på A-niveau og en mundtlig prøve med udgangspunkt i det skriftlige
erhvervsområdeprojekt, jf. § 3, stk. 1, nr. 3.
Stk. 2.
Skolens leder afholder prøver og udsteder digitalt eux-bevis.
Stk. 3.
Eux-beviset indeholder prøvekaraktererne i fag m.v. på gymnasialt niveau, jf. stk. 1, og afsluttende standpunktskarakterer
(årskarakterer) i alle fagene på gymnasialt niveau.
Stk. 4.
Karaktererne på beviset indgår med forskellig vægt i eksamensresultatet. § 54 i lov om de gymnasiale uddannelser finder
tilsvarende anvendelse for eksamensresultater efter eux-forløb, herunder efter eux 1. del, jf. § 3 a.
Kapitel 2
Udvikling af fag på gymnasialt niveau til brug for erhvervsuddannelser
Børne- og undervisningsministeren kan ud over de fag, der udvikles efter § 4, stk. 3, udvikle fag på A- eller B-niveau,
der giver mulighed for trinvis opbygning af studiekompetencegivende niveauer, eller som har en særlig tilknytning til bestemte
erhvervsområder. Fagene kan for elever i en erhvervsuddannelse indgå i supplerende studieforberedende undervisning, jf. lov om
erhvervsuddannelser.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om fag nævnt i stk. 1, herunder om mål, indhold, omfang og niveau.
Kapitel 3
Fælles bestemmelser for undervisning på gymnasialt niveau i erhvervsuddannelser
For undervisning på gymnasialt niveau, der indgår i en erhvervsuddannelse, gælder lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 2.
§§ 55-57 om lærerkvalifikationer, § 58 om institutionens leders pædagogiske opgaver og ansvar og §§ 70-72 om tilsyn,
kvalitetssystem og klage i lov om de gymnasiale uddannelser gælder tilsvarende for den undervisning, der er nævnt i stk. 1,
bortset fra for grundfag fra erhvervsuddannelsen. Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om, at lærere med en
erhvervsøkonomisk diplomuddannelse (HD 2. del), som har undervisningskompetence til erhvervsuddannelse, men ikke opfylder kravene
til lærerkvalifikationer i §§ 55-57 i lov om de gymnasiale uddannelser, med nærmere fastlagt fagdidaktisk supplering kan opnå
undervisningskompetence i eux-forløb i relevante gymnasiale merkantile fag.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om prøver og eksamen for den undervisning, der er nævnt i stk. 1,
herunder om udstedelse af digitalt bevis for eux 1. del, jf. § 3 a, og digitalt eux-bevis. Børne- og undervisningsministeren
fastsætter endvidere nærmere regler om klage over afgørelser i forbindelse med prøver og eksamen, herunder om at omprøve og
ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter.
Kapitel 4
Gymnasial supplering
Personer, som har opnået et eux-bevis, har samme ret til optagelse på gymnasiale suppleringskurser, jf. lov om de
gymnasiale uddannelser, som personer med en eksamen fra en 3-årig gymnasial uddannelse. Personer, som har opnået et bevis for eux
- del, jf. § 3 a, har samme ret til optagelse på gymnasiale suppleringskurser som personer med en hf-eksamen uden overbygning.
Personer, som har opnået et bevis for eux 1. del, jf. § 3 a, og som forlader eux-forløbet uden at have fuldført dette,
kan gennem et supplerende overbygningsforløb efter § 65, stk. 3, i lov om de gymnasiale uddannelser opnå en overbygning, der
sammen med beviset giver generel studiekompetence.
Stk. 2.
En person omfattet af stk. 1 kan endvidere uden nærmere aftale med en institution om et supplerende overbygningsforløb opnå en
overbygning ved at gennemføre hf-enkeltfag i tilstrækkeligt omfang. For at et enkeltfag kan medgå til opnåelse af en overbygning,
skal faget bestås. Indgår der flere karakterer i faget, er kravet i 2. pkt. opfyldt, hvis gennemsnittet er på mindst 2,0.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om indholdet af en overbygning for personer med bevis for eux 1. del.
Kapitel 4 a
Afskæring af klageadgang
Har børne- og undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under Børne- og Undervisningsministeriet til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren fastsætte regler om fremgangsmåden ved og adgangen til at klage
over afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om, at afgørelsen ikke kan indbringes for ministeren.
Kapitel 5
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser m.v.
Loven træder i kraft den 1. august 2010.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan godkende, at forløb, hvor der i en erhvervsuddannelse indgår undervisning på gymnasialt
niveau, og som påbegyndes efter lovens ikrafttræden, kan give ret til eux-bevis, uanset at der ikke ved forløbets start er fastsat
nærmere regler om forløbet i medfør af § 4. Det er en betingelse for godkendelse efter 1. pkt., at det konkrete forløb, hvad angår
fag, niveauer og omfang, opfylder kravene i § 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 1746 af 27. december 2016 (Indførelse af folkeskolens afgangseksamen, adgangskrav til erhvervsuddannelserne og ændringer
som følge af lovgivning om de gymnasiale uddannelsers indhold m.v.)1) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 23
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1-29, 31-34, 37, 38, 40, 41 og 44, § 2, nr. 2-10 og 12-19, § 3, nr. 1-9, § 4, nr. 1, § 5, nr. 4-9, §§ 6 og 7, § 8, nr. 8,
9, 11 og 12, § 9, nr. 1, 2 og 6-8, § 10, nr. 1 og 4, § 11, § 12, nr. 1-4, § 13, nr. 1, 3-6, 10 og 12, § 14, nr. 1-3, § 15, nr.
1-4, § 16, nr. 1 og 2, § 17, nr. 1-6, § 18, nr. 1-5, og §§ 19-22 træder i kraft den 1. august 2017, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 8, nr. 7 og 10, § 10, nr. 2, og § 13, nr. 2 og 7, om
udstedelse af digitale beviser og om udlevering af bekræftet udskrift af det digitale eksamensbevis for folkeskolens
afgangseksamen2).
§ 24
Stk. 1.
§ 8, nr. 1-6 og 133), finder ikke anvendelse for elever, der optages før den 1. august 2017. For sådanne elever finder de hidtil
gældende regler anvendelse4).
Stk. 2-3.
(Udelades)
Lov nr. 142 af 28. februar 2018 (Indførelse af erhvervsområde, erhvervsområdeprojekt, undervisningstid, fordybelsestid m.v.)5)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. august 2018.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for undervisning af elever, der har påbegyndt et eux-forløb før den 1. august 2018. For disse elever
finder de hidtil gældende regler anvendelse6).
Lov nr. 263 af 24. marts 2020 (Ændring af adgangsforudsætningerne til de gymnasiale uddannelser, genberegning af
karaktergennemsnit og anvendelse af timepuljen)7) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2020, jf. dog stk. 4.
Stk. 2-3.
(Udelades)
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 3, nr. 28).
Lov nr. 2152 af 27. november 2021 (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar)9) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 7
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. december 2021, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1-24 og 26-64, § 2, nr. 1-30, §§ 12 f, 12 g og 12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 31, § 2, nr. 32-47, §§ 3-6 og § 7, stk. 4, træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 3-4.
(Udelades)
Børne- og Undervisningsministeriet, den 2. maj 2022
P.M.V.
Ole Hvilsom Larsen
/ Maja Butho Skovsgaard
Officielle noter
-
Lovændringen vedrører lovens titel, overskriften til kapitel 1, § 1, § 2, § 3, stk. 2, § 3 a, 2. pkt., § 5, stk. 1 og 2, § 7,
stk. 2 og 3, overskriften til kapitel 4 samt §§ 8, 8 a og 8 b.
-
§ 8, nr. 7 og 10, trådte i kraft den 1. maj 2021, jf. bekendtgørelse nr. 723 af 27. april 2021.
-
Dvs. lovens titel, overskriften til kapitel 1, § 1, § 2, § 3, stk. 2, § 3 a, 2. pkt., § 5, stk. 1, samt §§ 8 a og § 8 b.
-
Se lovbekendtgørelse nr. 961 af 1. september 2014 for affattelsen af de hidtil gældende regler, jf. de nævnte regler i note 3.
-
Lovændringen vedrører § 3, stk. 1, 2 og 4, § 4, stk. 2, 1. pkt., og § 5, stk. 1.
-
Se lovbekendtgørelse nr. 927 af 3. juli 2017 for affattelsen af de hidtil gældende regler, jf. de nævnte regler i note 5.
-
Lovændringen vedrører § 3, stk. 2, 5. pkt., og § 5, stk. 4, 2. pkt.
-
§ 3, nr. 2, trådte i kraft den 1. maj 2022, jf. bekendtgørelse nr. 723 af 27. april 2021.
-
Lovændringen vedrører § 2, § 3, stk. 1-4, § 3 a, 2. pkt., og § 4 a.