Gældende
Seneste:
LBK nr 2167 af 29/11/2021
Ministerium:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeBiobrændstofloven
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Bilag 1 Lister over råprodukter
og brændstoffer
Bekendtgørelse af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser (biobrændstofloven)1)
Herved bekendtgøres lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser (biobrændstofloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 591 af 7. april 2021, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 881 af 12. maj 2021 og § 2 i lov nr. 883 af 12. maj 2021.
Den ændring, der følger af § 1, nr. 3, i lov nr. 1568 af 27. december 2019, er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da
ændringen efterfølgende er ophævet, jf. § 11, nr. 1, i lov nr. 883 af 12. maj 2021.
Den ændring, der følger af § 1, nr. 2, i lov nr. 2209 af 29. december 2020, er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da
ændringen efterfølgende er ophævet, jf. § 12, nr. 1, i lov nr. 883 af 12. maj 2021.
Loven har til formål at fremme anvendelsen af bæredygtige biobrændstoffer og biomassebrændsler til transport,
VE-brændstoffer og brændstoffer med et lavt drivhusgasaftryk med henblik på at integrere vedvarende energi og reducere vugge til
grav-emissioner af drivhusgasser fra transport og bidrage til opfyldelsen af Danmarks internationale klimaforpligtelser. Formålet
er endvidere at fastsætte et kontrol- og sanktionssystem m.v. med henblik på at sikre overholdelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2015/757 af 29. april 2015 om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport
og om ændring af direktiv 2009/16/EF (MRV-forordningen).
I denne lov forstås ved følgende:
-
Affald: Affald som defineret i artikel 3, nr. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om affald (affaldsdirektivet) med
undtagelse af stoffer, der er blevet bevidst ændret eller er forurenet med henblik på at opfylde denne definition.
-
Avancerede biobrændstoffer: Biobrændstoffer, der er fremstillet af de råprodukter, der er anført i bilag 1, del A.
-
Biobrændstoffer: Flydende brændstof til transport, som er produceret på grundlag af biomasse.
-
Biogas: Gasformige brændsler produceret af biomasse.
-
Biomasse: Den bionedbrydelige del af produkter, affald og restprodukter af biologisk oprindelse fra landbrug, herunder
vegetabilske og animalske stoffer, fra skovbrug og tilknyttede erhvervsgrene, fra fiskeri, fra akvakultur og fra den
bionedbrydelige del af affald, herunder industriaffald og kommunalt affald af biologisk oprindelse.
-
Biomassebrændsel: Gasformige og faste brændsler produceret af biomasse.
-
Brændstof: Energi i gasformig eller flydende form anvendt til transport.
-
Brændstofleverandør: En enhed, som leverer brændstof til markedet, og som er ansvarlig for ekspedition af brændstof gennem et
punktafgiftsopkrævningssted, eller i tilfælde af elektricitet, eller hvor der ikke opkræves nogen afgift, eller hvor det er
behørigt begrundet, enhver anden relevant enhed udpeget af en medlemsstat.
-
Drivhusgasser: CO2, CH4 og N2O.
-
Elleverandør: En enhed, der er ansvarlig for ekspedition af elektricitet gennem et punktafgiftsopkrævningssted, og som leverer
elektricitet til brug i vejkøretøjer.
-
Landtransport: Drift af vejgående køretøjer og jernbanedrift.
-
Restprodukt: Et stof, som ikke er det slutprodukt eller de slutprodukter, der er det primære formål med produktionsprocessen,
og hvor processen ikke er bevidst ændret for at producere det.
-
Restprodukter fra landbrug, akvakultur, fiskeri og skovbrug: Restprodukter, som direkte genereres af landbrug, akvakultur,
fiskeri og skovbrug, og som ikke omfatter restprodukter fra tilknyttede erhvervssektorer eller tilknyttet forarbejdning.
-
Transport: Drift af vejgående køretøjer, jernbaner og mobile ikkevejgående maskiner, herunder fartøjer til sejlads på indre
vandveje, når de ikke er til søs, og landbrugs- og skovbrugstraktorer samt fritidsfartøjer, når de ikke er til søs.
-
UER (upstream emission reduction): Den opstrømsdrivhusgasemissionsreduktion fra olie- eller gasforsyningskæden, som en
brændstofleverandør gør gældende, målt i gCO2eq.
-
Vedvarende energikilder: Vedvarende ikkefossile kilder i form af vindkraft, solenergi og geotermisk energi, omgivelsesenergi,
tidevands- og bølgeenergi og andre former for havenergi, vandkraft, biomasse, lossepladsgas, gas fra spildevandsanlæg og biogas.
-
Virksomhed: En virksomhed, der angiver og betaler energiafgift efter lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. for det
flydende brændstof, der sælges til transport, en naturgasleverandør, der er leverandør af gasformige brændstoffer fra en
gastankstation, eller et selskab, som hverken angiver eller betaler energiafgift for brændstoffet, men sælger brændstoffet til et
selskab, som angiver og betaler energiafgift og selv forbruger brændstoffet.
-
Vugge til grav-emissioner af drivhusgasser: Alle nettoemissioner af CO2, CH4 og N2O, der kan tilskrives brændstoffet, herunder
alle iblandede komponenter, eller tilført energi. Dette omfatter alle relevante stadier fra udvinding eller dyrkning, herunder
ændret arealanvendelse, transport og distribution, forarbejdning og forbrænding, uanset hvor disse emissioner finder sted.
Til opfyldelse af de iblandingskrav og drivhusgasreduktionskrav, der er fastsat i denne lov eller i regler, der er fastsat
i medfør af denne lov, kan en virksomhed alene medregne biobrændstoffer og biomassebrændsler til transport, der overholder krav
til disses bæredygtighed eller drivhusgasreduktionskrav fastsat i medfør af § 4. Forpligtelsen skal være opfyldt ved udgangen af
hvert kalenderår.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren2) fastsætter nærmere regler for transportområdet, herunder for luft- og søfart, i relation
til anvendelse af og krav til brændstoffer med henblik på reduktion af drivhusgasser og iblanding af vedvarende energi på
transportområdet, jf. dog stk. 7. Ministeren kan herunder fastsætte regler om følgende:
-
Anvendelse og størrelse af drivhusgasreduktionskrav og iblandingskrav.
-
Begrænsning af anvendelse af visse typer af brændstoffer.
-
Differentierede krav til forskellige brændstofleverandører i forhold til drivhusgasreduktionskrav og iblandingskrav.
-
Begrænsning af anvendelse af UER-kreditter.
-
Flertællingsmekanismer.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om lavere iblandingskrav og drivhusgasreduktionskrav end dem, der er
fastsat i medfør af stk. 2, såfremt særlige hensyn gør sig gældende, herunder
-
en krise, hvor der er behov for træk på beredskabslagrene,
-
at avanceret biobrændstof og biogas produceret af de råprodukter, der er anført i bilag 1, del A, er uforholdsmæssigt dyrt,
-
mangel på bæredygtige biobrændstoffer eller biomassebrændsler til transport eller
-
i tilfælde af brug af andre vedvarende energiteknologier i transportsektoren end biobrændstoffer eller biomassebrændsler til
transport.
Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at kun brændstoffer, der ikke har modtaget offentlig støtte, kan
medregnes i et iblandingskrav eller drivhusgasreduktionskrav.
Stk. 5.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om definition og krav til dokumentation af virksomhedernes opgørelser
af de biobrændstoffer og biomassebrændsler til transport, der er anført i bilag 1, del A og B.
Stk. 6.
En virksomhed kan opfylde sine forpligtelser efter regler fastsat i medfør af stk. 2 eller 3 ved aftale med en eller flere
virksomheder om, at den eller de helt eller delvis opfylder virksomhedens forpligtelser efter regler fastsat i medfør af stk. 2 og
3.
Stk. 7.
Bemyndigelsen i stk. 2 kan ikke anvendes til at fastsætte nationale CO2-fortrængningskrav, der omfatter udledningerne fra de
fossile brændstoffer benzin, diesel og gas.
Virksomheder skal efter regler fastsat af klima-, energi- og forsyningsministeren hvert år rapportere til
Energistyrelsen om drivhusgasintensiteten af de brændstoffer og den elektricitet til brug i vejkøretøjer, der i Danmark er blevet
leveret af virksomheden.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om metoden til beregning af brændstoffers vugge til
grav-emissioner af drivhusgasser.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om metoden til fastsættelse af grundlaget for en
drivhusgasreduktionsforpligtelse fastsat i medfør af § 3, stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler med henblik på at gennemføre EU-regler om forhold, der er
omfattet af denne lov, herunder forordninger, direktiver og beslutninger om VE-brændstoffer, biobrændstoffer eller
biomassebrændsler til transport og deres bæredygtighed og reduktion af drivhusgasser fra transport.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan endvidere fastsætte regler med henblik på at gennemføre EU-regler om fremme af
reduktion af CO2-emissioner fra søtransport, herunder regler om fastsættelse af et sanktionssystem for manglende opfyldelse af
overvågnings- og rapporteringsforpligtelserne i artikel 8-12 i MRV-forordningen.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om nationale CO2-fortrængningskrav, der omfatter
udledningerne fra de fossile brændstoffer benzin, diesel og gas. Ministeren kan herunder fastsætte regler om anvendelse og
størrelse af nationale CO2-fortrængningskrav.
Stk. 2.
Til opfyldelse af CO2-fortrængningskrav, der er fastsat i medfør af stk. 1, kan en virksomhed alene medregne biobrændstoffer og
biomassebrændsler til transport, der overholder krav til disses bæredygtighed eller drivhusgasreduktionskrav fastsat i medfør af §
4. Forpligtelsen skal være opfyldt ved udgangen af hvert kalenderår.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om begrænsning af visse typer biobrændstoffer i målopfyldelsen af det
nationale CO2-fortrængningskrav, der kan fastsættes i medfør af stk. 1.
Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om lavere CO2-fortrængningskrav end dem, der er fastsat i medfør af
stk. 1, såfremt særlige hensyn gør sig gældende, herunder
-
en krise, hvor der er behov for træk på beredskabslagrene,
-
at avanceret biobrændstof og biogas produceret af de råprodukter, der er anført i bilag 1, del A, er uforholdsmæssigt dyrt,
-
mangel på bæredygtige biobrændstoffer eller biomassebrændsler til transport eller
-
i tilfælde af brug af andre vedvarende energiteknologier i transportsektoren end biobrændstoffer eller biomassebrændsler til
transport.
Stk. 5.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at kun brændstoffer, der ikke har modtaget offentlig støtte, kan
medregnes i CO2-fortrængningskrav fastsat i medfør af stk. 1.
Stk. 6.
En virksomhed kan opfylde sine forpligtelser efter regler fastsat i medfør af stk. 1 ved aftale med en eller flere virksomheder
om, at den eller de helt eller delvis opfylder virksomhedens forpligtelser efter regler fastsat i medfør af stk. 1.
Stk. 7.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at virksomheder omfattet af CO2-fortrængningskrav fastsat i
medfør af stk. 1 som dokumentation for, at virksomheden det foregående kalenderår har opfyldt forpligtelsen, skal indsende en
rapport.
Stk. 8.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om rapporteringsforpligtelsen, jf. stk. 7, herunder regler om rapportens
form, indhold og opgørelsesmetoder, hvorledes oplysningerne skal verificeres, og frist for aflevering af rapporten.
Virksomheden sender årligt en rapport til klima-, energi- og forsyningsministeren som dokumentation for, at virksomheden
det foregående kalenderår har opfyldt forpligtelsen efter regler udstedt i medfør af § 3, stk. 2-4.
Stk. 2.
Er der indgået aftale mellem virksomheder som nævnt i § 3, stk. 6, skal det fremgå af de rapporter, som de pågældende virksomheder
årligt sender til klima-, energi- og forsyningsministeren efter stk. 1.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om rapporteringsforpligtelsen, herunder regler om rapportens form,
indhold og opgørelsesmetoder, hvorledes oplysningerne skal verificeres, og frist for aflevering af rapporten.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fører tilsyn med overholdelse af loven og regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
En virksomhed skal på anmodning fra klima-, energi- og forsyningsministeren afgive eller tilvejebringe enhver oplysning, som er
nødvendig for ministerens varetagelse af opgaver efter loven.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om tilsynets udøvelse, herunder krav om, at tilsynet skal udøves i
form af akkrediteret certificering, verificering eller inspektion.
Stk. 4.
Omkostningerne til akkrediteret certificering, verificering eller inspektion efter regler fastsat i medfør af stk. 3 påhviler
virksomheden eller elleverandøren.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan påbyde, at forhold, der strider mod loven eller mod regler eller afgørelser i
henhold til loven, bringes i orden straks eller inden for en nærmere angivet frist.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministerens afgørelser efter loven eller regler udstedt i medfør af loven kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation om forhold, som er omfattet af denne
lov, bestemmelser fastsat i henhold til loven eller EU-retsakter om forhold omfattet af loven, skal ske digitalt. Ministeren kan
herunder fastsætte regler om anvendelse af et bestemt digitalt system og om fritagelse for obligatorisk anvendelse for visse
grupper af personer og virksomheder.
Stk. 2.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
-
ikke opfylder overvågnings- eller rapporteringsforpligtelserne i artikel 8-12 i MRV-forordningen,
-
undlader at rapportere i henhold til § 5, stk. 1 eller 2,
-
undlader at afgive eller tilvejebringe oplysninger efter § 6, stk. 2, eller
-
undlader at efterkomme påbud efter § 7, stk. 1.
Stk. 2.
I regler, som udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes bødestraf for overtrædelse af reglerne og påbud fastsat i medfør af
reglerne.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution under ministeriet eller anden offentlig myndighed til
at udøve beføjelser, der i denne lov eller efter MRV-forordningen er henlagt til ministeren.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at afgørelser truffet af en institution under ministeriet eller
anden offentlig myndighed, som ministeren i henhold til stk. 1 har henlagt sine beføjelser efter loven til, ikke skal kunne
indbringes for klima-, energi- og forsyningsministeren.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige et selskab, en sagkyndig institution eller en organisation til at udøve
nærmere angivne beføjelser vedrørende tilsyn og sekretariatsbistand til ministeren i henhold til denne lov eller regler udstedt i
medfør heraf.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har uden retskendelse mod behørig legitimation adgang til at gå om bord på skibe
i en havn, som anløber en havn eller ligger ved ankerplads under dansk jurisdiktion, for at udføre sine forpligtelser efter
MRV-forordningen til at kontrollere, hvorvidt der er et gyldigt overensstemmelsesdokument om bord på skibene.
Loven træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens §§ 3 og 5 træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 1498 af 23. december 2014 (Erhvervsrettet lempelse af PSO-betaling for elektricitet, afskaffelse af tilskudsordning til
ikkekvoteomfattet elproduktion, afskaffelse af PSO-betaling for gas, fravigelse af iblandingsprocent for biobrændstoffer,
faktureringsoplysninger m.v. til energiforbrugere, ændring af klageregler m.v.)3) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 8
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2-4.
(Udelades)
Lov nr. 1754 af 27. december 2016 (Indførelse af krav om anvendelse af 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i brændstof til
landtransport, ændret definition af, hvilke virksomheder der er omfattet af loven, bemyndigelse til fastsættelse af regler til
efterlevelse af MRV-forordning om fremme af reduktion af CO2-emissioner fra søtransport samt regler om adgang til skibe)4)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-3.
(Udelades)
Lov nr. 1568 af 27. december 2019 (Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og
ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.)5) indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse:
§ 3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-4.
(Udelades).
Lov nr. 2209 af 29. december 2020 (Ændring af krav om anvendelse af bæredygtige og avancerede biobrændstoffer i brændstof til
landtransport m.v.)6) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
(Udelades).
Lov nr. 881 af 12. maj 2021 (Bemyndigelse til udmøntning af nationale CO2-fortrængningskrav)7) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2
Loven træder i kraft den 30. juni 2021.
Lov nr. 883 af 12. maj 2021 (Gennemførelse af dele af direktiv om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder,
herunder bestemmelser om oprindelsesgarantier, tilladelsesprocesser, VE-fællesskaber, bæredygtighedskriterier og kriterier for
drivhusgasemissionsbesparelser for biobrændstoffer, biomassebrændsler og flydende biobrændsler, m.v.)8) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 13
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 30. juni 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-4.
(Udelades)
Stk. 5.
Regler udstedt i medfør af § 3, stk. 10 og 11, i biobrændstofloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 10. februar 2020, som ændret
senest ved lov nr. 2209 af 29. december 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør
af § 3, stk. 3 eller 5, i biobrændstofloven som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4.
Stk. 6.
Regler fastsat i medfør af § 3 b, stk. 5 og 6, i biobrændstofloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 10. februar 2020, som ændret
senest ved lov nr. 2209 af 29. december 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør
af § 3 b, stk. 1 eller 2, i biobrændstofloven som ændret ved denne lovs § 2, nr. 6.
Stk. 7.
Regler fastsat i medfør af § 4, stk. 1, i biobrændstofloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 10. februar 2020, som ændret senest
ved lov nr. 2209 af 29. december 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 4,
stk. 1, i biobrændstofloven som affattet ved denne lovs § 2, nr. 9.
Stk. 8-9.
(Udelades)
Energistyrelsen, den 29. november 2021
Stig Uffe Pedersen
/ Lisbet Ølgaard
Bilag 1
Lister over råprodukter og brændstoffer
Del A
a) Alger, hvis dyrket på land i damme eller fotobioreaktorer
b) Biomassefraktion af blandet kommunalt affald, men ikke sorteret husholdningsaffald, der er omfattet af genanvendelsesmålene i
henhold til artikel 11, stk. 2, litra a, i direktiv 2008/98/EF
c) Bioaffald, jf. definitionen i artikel 3, nr. 4, i direktiv 2008/98/EF, fra private husholdninger, som er genstand for særskilt
indsamling som defineret i artikel 3, nr. 11, i nævnte direktiv
d) Biomassefraktion af industriaffald, som er uegnet til anvendelse i fødevare- eller foderkæden, herunder materiale fra detail-
og engroshandel og industrien for agrofødevarer og fiske- og akvakulturprodukter, undtagen råprodukter opført på listen i dette
bilags del B
e) Halm
f) Husdyrgødning og spildevandsslam
g) Spildevand fra palmeoliemøller og tomme palmefrugtbundter
h) Talloliebeg
i) Råglycerin
j) Bagasse
k) Presserester af vindruer og vinbærme
l) Nøddeskaller
m) Avner
n) Kolber, som er renset for majskerner
o) Biomassefraktion af affald og rester fra skovbrug og skovbrugsbaserede industrier såsom bark, grene, førkommerciel udtynding,
blade, nåle, trækroner, savsmuld, savspåner, sortlud, brunlud, fiberslam, lignin og tallolie
p) Andet celluloseholdigt nonfoodmateriale, jf. artikel 2, stk. 2, litra s
q) Andet lignocellulosisk materiale, jf. artikel 2, stk. 2, litra r, undtagen sav- og finérkævler
r) Vedvarende flydende eller gasformige transportbrændstoffer, der ikke er af biologisk oprindelse
s) Kulstofopsamling og -anvendelse til transportformål, hvis energikilden er vedvarende som omhandlet i artikel 2, stk. 2, litra a
t) Bakterier, hvis energikilden er vedvarende som omhandlet i artikel 2, stk. 2, litra a.
Del B
a) Brugt madolie
b) Animalske fedtstoffer, der er klassificeret som kategori 1 og 2 i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1069/2009 (*).
(*) Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1069/2009/EF af 21. oktober 2009 om sundhedsbestemmelser for animalske
biprodukter og afledte produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om ophævelse af forordning nr. 1774/2002/EF (forordningen om
animalske biprodukter) (EUT L 300 af 14.11.2009, s. 1).
Officielle noter
-
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af
energi fra vedvarende energikilder (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 82, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring af direktiv 98/70/EF for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og
om indførelse af en mekanisme for overvågning og reduktion af emissionerne af drivhusgasser og om ændring af Rådets direktiv
1999/32/EF for så vidt angår specifikationerne for brændstof, der benyttes i fartøjer til sejlads på indre vandveje, og om
ophævelse af direktiv 93/12/EØF, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 88, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1513/EU af 9.
september 2015 om ændring af direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie og om ændring af direktiv 2009/28/EF om
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende 2015 nr. L 239, side 1.
-
Ved kongelig resolution af 27. juni 2019 er betegnelsen Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ændret til Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet.
-
Lovændringen vedrører § 3, stk. 1, 3. pkt., § 3, stk. 5-11, og § 5, stk. 1 og 2.
-
Lovændringen vedrører lovens titel, fodnoten til lovens titel, § 1, 2. pkt., § 2, § 3, stk. 4, § 4, stk. 2, § 8, stk. 1, nr.
5-9, § 9, stk. 1, og § 9 a.
-
Lovændringen vedrører § 2, nr. 1, § 3, § 5, stk. 1, § 7 a, § 8, stk. 1, nr. 2, 5 og 6, § 11 og indsættelse af bilag 1.
-
Lovændringen vedrører § 3, stk. 3, 1. pkt. og stk. 12-13.
-
Lovændringen vedrører § 4 a.
-
Lovændringen vedrører fodnoten til lovens titel, § 1, 1. pkt., § 2, § 3, § 3 a, § 3 b, §§ 3 c, 3 d og 3 e, § 4, stk. 1, § 5,
stk. 1 og 2 og § 8.