Gældende
Seneste:
LBK nr 289 af 12/03/2023
Ministerium:
Transportministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeBekendtgørelse af lov om letbane på Ring 3
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Hovedstadens Letbane I/S,
definition af
anlægsprojektet og
miljømæssige vurderinger
Kapitel 2 Hovedstadens Letbane I/S’
formål og ledelse m.v.
Kapitel 3 (Ophævet)
Kapitel 4 Byggelinjer, forbud,
fremrykket ekspropriation
og gæsteprincippet
Kapitel 5 Delegation,
domstolsprøvelse, straf
m.v.
Bilag 1 Kort over letbanen på
Ring 3
Bilag 2 Naturlokaliteter
Bekendtgørelse af lov om letbane på Ring 31)
Herved bekendtgøres lov nr. 165 af 26. februar 2014 om letbane på Ring 3 med de ændringer, der følger af § 130 i lov nr. 686 af
27. maj 2015, § 1 i lov nr. 657 af 8. juni 2016 og lov nr. 1564 af 18. december 2018.
Kapitel 1
Hovedstadens Letbane I/S, definition af anlægsprojektet og miljømæssige vurderinger
Transportministeren2) udtræder af Hovedstadens Letbane I/S, hvorefter Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. stk. 2,
overtager samtlige aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder i samtlige interessentskabets rettigheder og pligter.
Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S ejes af Region Hovedstaden med 43 pct., Lyngby-Taarbæk Kommune med 12,52 pct., Gladsaxe Kommune med 12,60
pct., Herlev Kommune med 6,71 pct., Rødovre Kommune med 2,01 pct., Glostrup Kommune med 7,18 pct., Albertslund Kommune med 3,23
pct., Brøndby Kommune med 4,18 pct., Høje-Taastrup Kommune med 0,88 pct., Hvidovre Kommune med 0,92 pct., Vallensbæk Kommune med
3,15 pct. og Ishøj Kommune med 3,62 pct.
Stk. 3.
Ejerfordelingen mellem de 11 kommuner, jf. stk. 2, kan ændres ved aftale, hvis alle 11 kommuner er enige herom.
Stk. 4.
Transportministerens oprindelige indskud på op til 1.777 mio. kr. i Hovedstadens Letbane I/S konverteres til et tilskud. Beløbet
er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks.
Stk. 5.
Region Hovedstaden indskyder 991 mio. kr., Lyngby-Taarbæk Kommune indskyder 285,1 mio. kr., Gladsaxe Kommune indskyder 286,4 mio.
kr., Herlev Kommune indskyder 152,9 mio. kr., Rødovre Kommune indskyder 45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indskyder 163,3 mio. kr.,
Albertslund Kommune indskyder 73,9 mio. kr., Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio. kr., Høje-Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio.
kr., Hvidovre Kommune indskyder 20,7 mio. kr., Vallensbæk Kommune indskyder 71,3 mio. kr., og Ishøj Kommune indskyder 82,9 mio.
kr. i Hovedstadens Letbane I/S. Beløbene er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem til
driftstart og derefter med nettoprisindekset.
Stk. 6.
Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kommune, Albertslund Kommune, Brøndby Kommune,
Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk Kommune, Ishøj Kommune og Region Hovedstaden afsætter samlet set yderligere
reserver på i alt 379,3 mio. kr. Beløbene er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem til
driftstart og derefter med nettoprisindekset.
Stk. 7.
Transportministeren, Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. stk. 1, stiller vederlagsfrit de arealer, der er nødvendige for
letbanens anlæg og drift, til rådighed for Hovedstadens Letbane I/S.
Hovedstadens Letbane I/S forestår projektering, anlæg og drift af en letbane på Ring 3, herunder gennemførelse af
forberedende arbejder.
Stk. 2.
Linjeføringen for letbanen på Ring 3 med stationer, kontrol- og vedligeholdelsescenter og omformerstationer fremgår af bilag 1 til
loven.
Transportministeren skal efter høring af de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, og Region Hovedstaden udarbejde VVM-redegørelse
for letbanen på Ring 3, herunder foretage høring, og andre nødvendige miljøvurderinger af projektet.
Stk. 2.
Offentliggørelse af VVM-redegørelsen kan ske udelukkende digitalt.
Anlægget af letbanen på Ring 3, jf. § 2, skal gennemføres inden for rammerne af de udførte vurderinger af projektets
indvirkninger på miljøet, jf. dog § 3 b.
Ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet, som kan være til skade for miljøet, må ikke påbegyndes uden tilladelse
fra Trafikstyrelsen, jf. § 25 b.
Stk. 2.
Trafikstyrelsen afgør på grundlag af en anmeldelse fra Hovedstadens Letbane I/S, om der skal udarbejdes en supplerende
VVM-redegørelse, inden der gives tilladelse efter stk. 1. Vurderer Trafikstyrelsen, at der skal udarbejdes en supplerende
VVM-redegørelse, udarbejder Hovedstadens Letbane I/S denne. Trafikstyrelsen foretager offentliggørelse af den supplerende
VVM-redegørelse med henblik på høring af offentligheden og berørte myndigheder.
Stk. 3.
Bestemmelser i anden lovgivning, som fastsætter krav om vurdering af virkninger på miljøet (VVM), finder ikke anvendelse på
ændringer og udvidelser omfattet af stk. 1.
Stk. 4.
Trafikstyrelsens afgørelser efter stk. 1 og 2 og efter regler fastsat i medfør af stk. 5 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 5.
Transportministeren kan efter forhandling med miljø- og fødevareministeren fastsætte nærmere regler om
-
anmeldelse efter stk. 2 af ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet til Trafikstyrelsen,
-
pligt for andre myndigheder og Hovedstadens Letbane I/S til at give de oplysninger, der er nødvendige for Trafikstyrelsens
vurdering af ændringer eller udvidelser efter stk. 2,
-
gennemførelse af Trafikstyrelsens vurdering efter stk. 2 og om indholdet af VVM-redegørelsen,
-
vilkår for tilladelsen efter stk. 1 og
-
offentliggørelse, herunder om udelukkende digital annoncering, af afgørelser efter stk. 1 og 2 og af den supplerende
VVM-redegørelse.
Beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven, for så vidt angår arealer, der er nødvendige for gennemførelse
af anlægget nævnt i § 2, varetages af transportministeren efter denne lov. Kort over naturlokaliteter omfattet af
naturbeskyttelsesloven fremgår af bilag 2 til loven.
Kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds afgørelser vedrørende anlægsprojektet, jf. § 2, som træffes efter lov
om naturbeskyttelse og lov om miljøbeskyttelse samt regler udstedt i medfør af disse love, kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende anlægsprojektet, jf. § 2, i henhold til de love og regler, der er nævnt i stk. 1, kan
påklages af Hovedstadens Letbane I/S til transportministeren.
Stk. 3.
Transportministeren kan overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter de love og regler, der er nævnt i stk. 1, i en nærmere
bestemt sag vedrørende anlægsprojektet, jf. § 2.
Stk. 4.
Transportministerens afgørelser af klager efter stk. 2, hvor ministeren har overtaget kommunalbestyrelsens beføjelser efter stk.
3, kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Stk. 5.
De kommunale tilsynsmyndigheder fører ikke tilsyn med kommunalbestyrelsens afgørelser omfattet af stk. 1.
Stk. 6.
Transportministeren kan til brug for behandlingen af sager efter stk. 2 og 3 fastsætte regler om kommunalbestyrelsens pligt til at
tilvejebringe oplysninger til brug for en vurdering af forhold, der reguleres efter de love, der er nævnt i stk. 1, inden for den
pågældende kommune.
Transportministeren kan fastsætte regler om forurening og gener fra anlægget nævnt i § 2. Transportministeren kan
herunder fastsætte regler om egenkontrol og om tilsyn og håndhævelse, herunder at afgørelser om tilsyn og håndhævelse af regler
fastsat efter denne bestemmelse ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2.
Lov om miljøbeskyttelse og regler udstedt i medfør heraf finder ikke anvendelse på forurening og gener fra de dele af anlægget af
letbanen på Ring 3, der er omfattet af regler udstedt efter stk. 1. Det samme gælder afgørelser truffet i medfør af lov om
miljøbeskyttelse.
Fastsætter transportministeren regler i medfør af § 3 e, stk. 1, kan ministeren samtidig fastsætte regler om, at
Hovedstadens Letbane I/S skal tilbyde kompensation til beboere, som kan udsættes for gener som følge af regler udstedt i medfør af
§ 3 e, stk. 1. Transportministeren kan herunder fastsætte regler om kredsen af de berettigede, størrelsen af kompensationen,
udbetaling, frister, renter m.v.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at Hovedstadens Letbane I/S skal tilbyde beboere, der er særligt udsat for gener som
følge af transportministerens regulering af forholdene i medfør af § 3 e, stk. 1, genhusning eller overtagelse af deres bolig.
Transportministeren kan herunder fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen efter beboerens anmodning skal
anvise en genhusningsbolig. Transportministeren kan desuden fastsætte regler om fremgangsmåden ved genhusning eller overtagelse,
herunder om vilkårene i aftaler om genhusning, omkostninger ved genhusning og genhusningsaftalens ophør, herunder regler om, at
aftalen ophører, hvis den bolig, hvor der er gener, udlejes eller anvendes til beboelse.
Stk. 3.
Opnås der ikke en aftale mellem Hovedstadens Letbane I/S og den berettigede til kompensation, genhusning eller overtagelse af
boligen i medfør af regler udstedt efter stk. 1 og 2, eller opstår der uenighed om en indgået aftale, træffer
Ekspropriationskommissionen for Statens Ekspropriationer på Øerne afgørelse om kompensation, genhusning og overtagelse efter de
regler, der er udstedt i medfør af stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Sager om kompensation, genhusning og overtagelse behandles i øvrigt af Ekspropriationskommissionen for Statens Ekspropriationer på
Øerne efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 5.
Kompensation og beløb ydet ved genhusning efter reglerne i stk. 1 og 2 indgår ikke ved vurderingen af, om en person har ret til
ydelser fra det offentlige, og medfører ikke reduktion af sådanne ydelser. Kompensationen og beløbene medregnes endvidere ikke ved
opgørelsen af modtagerens skattepligtige indkomst.
Stk. 6.
Har transportministeren fastsat regler efter stk. 1 og 2, herunder om genhusning, finder reglerne i kapitel 9 i lov om byfornyelse
og udvikling af byer ikke anvendelse ved spørgsmål om sundhedsfare i bygninger, som benyttes til bolig eller ophold for mennesker,
som følge af støjgener fra anlægget af anlægsprojektet.
§§ 3 a-3 f og regler udstedt i medfør heraf finder tilsvarende anvendelse på ændringer og udvidelser af anlægsprojektet,
der er tilladt efter § 3 b, stk. 1.
Kapitel 2
Hovedstadens Letbane I/S’ formål og ledelse m.v.
Hovedstadens Letbane I/S’ formål er at projektere, anlægge og drive en letbane på Ring 3.
Stk. 2.
Indgåelse af kontrakter om anlæg og drift, herunder vedligehold, af letbanen på Ring 3 kræver forelæggelse for og godkendelse fra
samtlige interessenter.
Stk. 3.
Transportministeren, Region Hovedstaden, Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup
Kommune, Albertslund Kommune, Brøndby Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk Kommune og Ishøj Kommune har
mulighed for at foretage tilkøb. Tilkøb betales af den eller dem, der ønsker at foretage et tilkøb. Ved tilkøb forstås udgifter
til anlægget, der ikke er nødvendige for anlæg af en letbane på Ring 3, og som de 11 kommuner, transportministeren og Region
Hovedstaden har mulighed for at vælge senest i forbindelse med fastlæggelse af udbudsbetingelserne for anlægget af letbanen, uden
at dette i øvrigt medfører væsentlige tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser for anlægget.
Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en direktion. Direktionen i Metroselskabet I/S er tillige direktion i
Hovedstadens Letbane I/S, jf. § 8, stk. 3, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Stk. 2.
Bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse. Direktionen varetager den daglige ledelse. Direktionen skal
udarbejde og forelægge årsregnskab for bestyrelsen. Bestyrelsen fastsætter ved instruks det nærmere indhold af direktionens
opgaver.
Stk. 3.
Metroselskabet I/S stiller de nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane
I/S’ virksomhed, herunder til udførelse af administrations-, projekterings- og udbuds- og kontraktopgaver vedrørende letbanen på
Ring 3, og varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S’ gælds- og formueforvaltning.
Stk. 4.
Hovedstadens Letbane I/S betaler Metroselskabet I/S for at varetage de nævnte opgaver, jf. stk. 1-3, baseret på kostpris.
Transportministeren fastsætter nærmere regler for betalingen.
Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en direktion.
Hovedstadens Letbane I/S skal anmeldes og registreres i Erhvervsstyrelsen efter reglerne i kapitel 2 i selskabsloven og §
148 i selskabsloven.
Stk. 2.
Selskabslovens bestemmelser i kapitel 20 om særlige offentliggørelsespligter m.v. for statslige aktieselskaber finder anvendelse
på Hovedstadens Letbane I/S.
Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 2, fastsætter en vedtægt for Hovedstadens Letbane I/S.
Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S skal på begæring uden unødigt ophold stille enhver oplysning om sin virksomhed til rådighed for
interessenterne.
Årsregnskabslovens regler, herunder bestemmelserne for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for Hovedstadens
Letbane I/S.
Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber skal revideres af en statsautoriseret revisor, som udpeges af Region Hovedstaden og de 11
kommuner, jf. § 1, stk. 2, i forening.
Hovedstadens Letbane I/S kan optage lån til finansiering af interessentskabets aktiviteter.
Stk. 2.
Finansministeren bemyndiges til at dække virksomhedens finansieringsbehov efter stk. 1 gennem statslån. Sådanne lån må ikke ydes
på bedre vilkår end dem, som staten selv kan opnå som låntager.
Forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand gælder for Hovedstadens Letbane I/S.
§ 38 i jernbaneloven finder anvendelse i forbindelse med projektering af letbanen på Ring 3, jf. § 2, således at
transportministeren delegerer sin beføjelse efter § 38 i jernbaneloven til Hovedstadens Letbane I/S.
Kapitel 3
(Ophævet)
(Ophævet)
Kapitel 4
Byggelinjer, forbud, fremrykket ekspropriation og gæsteprincippet
(Ophævet)
Kapitel 4
Byggelinjer, forbud, fremrykket ekspropriation og gæsteprincippet
(Ophævet)
Kapitel 4
Byggelinjer, forbud, fremrykket ekspropriation og gæsteprincippet
(Ophævet)
Kapitel 4
Byggelinjer, forbud, fremrykket ekspropriation og gæsteprincippet
(Ophævet)
Kapitel 4
Byggelinjer, forbud, fremrykket ekspropriation og gæsteprincippet
(Ophævet)
Kapitel 4
Byggelinjer, forbud, fremrykket ekspropriation og gæsteprincippet
Transportministeren kan pålægge byggelinjer, når det er nødvendigt for at sikre det i § 2 nævnte anlægsprojekt.
Byggelinjer kan pålægges for en periode af højst 10 år. Byggelinjepålægget kan én gang ved et nyt pålæg forlænges med yderligere
op til 10 år. Hovedstadens Letbane I/S afholder alle omkostninger i forbindelse med pålæg af byggelinjer og offentliggørelsen
heraf efter § 21.
Stk. 2.
På ejendomme, der ligger inden for byggelinjen, må der ikke uden tilladelse fra transportministeren opføres ny bebyggelse,
herunder ved tilbygning eller ved genopførelse af nedbrændt eller nedrevet bebyggelse, ligesom der ikke må foretages væsentlige
forandringer i eksisterende bebyggelse. På sådanne ejendomme må der heller ikke indrettes andre anlæg af blivende art.
Transportministeren kan som en midlertidig foranstaltning forud for et eventuelt pålæg af byggelinjer nedlægge forbud
mod, at der på en ejendom, der berøres af det i § 2 nævnte anlægsprojekt, foretages de foranstaltninger, der er nævnt i § 19, stk.
2. Et sådant forbud kan nedlægges for et tidsrum af 1 år og kan ikke nedlægges mere end én gang.
Stk. 2.
Kommunen skal indberette til transportministeren, inden der meddeles tilladelse til byggeri på ejendomme, der ikke er pålagt
byggelinjer, og som berøres af anlægsprojektet. Hvis transportministeren ikke inden for 2 måneder efter at have modtaget sådan
indberetning nedlægger forbud i henhold til stk. 1, kan byggetilladelse meddeles.
Stk. 3.
Der kan klages over nedlæggelse af forbud, senest 4 uger efter at meddelelsen er kommet frem til pågældende.
Stk. 4.
Klage over en afgørelse om forbud fritager ikke klageren for at efterkomme forbuddet. Transportministeren kan dog bestemme, at
klagen skal have opsættende virkning.
Stk. 5.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om klageadgangen.
Transportministeren skal i stedlige nyhedsmedier offentliggøre byggelinjepålæg efter § 19. Transportministeren skal
endvidere sende meddelelse til de ejere og brugere, hvis ejendomme direkte berøres af pålægget, og hvis adkomst fremgår af
tingbogen.
Stk. 2.
Der kan klages over pålæg af byggelinjer, senest 4 uger efter at meddelelsen er kommet frem til den pågældende.
Stk. 3.
Når fristen for klage er udløbet og der er truffet afgørelse i klagesagen, skal byggelinjepålægget tinglyses med angivelse af
hjemmel.
Stk. 4.
Klage over en afgørelse om byggelinjepålæg fritager ikke klageren for at efterkomme pålægget. Transportministeren kan dog
bestemme, at klagen skal have opsættende virkning.
Stk. 5.
Byggelinjepålæg skal fra offentliggørelsen respekteres af ejendommenes ejere og brugere, panthavere og andre indehavere af
rettigheder over ejendommene, uanset hvornår rettighederne er erhvervet.
Stk. 6.
Forinden byggearbejder iværksættes på en ejendom, hvorpå der er pålagt byggelinjer i henhold til § 19, skal bygherren indhente
oplysning hos transportministeren om, hvorvidt arbejdets udførelse vil komme i strid med byggelinjepålægget.
Stk. 7.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om klageadgangen.
Hvis ejeren af et areal, der er pålagt byggelinjer efter § 19, afskæres fra en udnyttelse af arealet, der er økonomisk
rimelig og forsvarlig under hensyn til arealets beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse, der finder
sted af tilgrænsende eller omliggende arealer, kan ejeren på ethvert tidspunkt kræve, at transportministeren overtager arealet på
Hovedstadens Letbane I/S’ vegne mod erstatning. Hovedstadens Letbane I/S afholder alle omkostninger hertil.
Stk. 2.
Ejeren af et areal, der i væsentligt omfang er pålagt byggelinjer efter § 19, kan på ethvert tidspunkt desuden kræve, at
transportministeren på vegne af Hovedstadens Letbane I/S overtager arealet mod erstatning, når byggelinjerne hindrer afhændelse af
arealet på normale vilkår og ejeren af særlige personlige grunde ønsker at afstå arealet før det tidspunkt, hvor der kan foretages
ekspropriation.
Stk. 3.
Udgør det areal, der er pålagt byggelinjer efter § 19, kun en del af en ejendom, kan ejeren kræve hele ejendommen overtaget, hvis
den tilbageværende del af ejendommen bliver så lille eller af en sådan beskaffenhed, at ejendommen ikke skønnes hensigtsmæssigt at
kunne bevares som selvstændig ejendom eller udnyttes på rimelig måde. Tilsvarende gælder, hvis byggelinjepålægget hindrer
afhændelse af hele ejendommen på normale vilkår i de situationer, der er nævnt i stk. 2.
Stk. 4.
Afslår transportministeren ejerens anmodning om overtagelse efter stk. 1-3, eller opnås der ikke enighed om erstatningens
størrelse, kan ejeren påklage transportministerens afgørelse til de taksationsmyndigheder, der er nævnt i §§ 105 og 106 i lov om
offentlige veje. Taksationsmyndighederne afgør, om ejerens krav efter stk. 1-3 skal imødekommes, og fastsætter i så fald
erstatning for arealets overtagelse efter § 103, i lov om offentlige veje. Ved taksationsmyndighedernes behandling finder §§
107-111 i lov om offentlige veje tilsvarende anvendelse.
Stk. 5.
Afgørelser, der kan påklages efter stk. 4, kan ikke indbringes for domstolene, før klageadgangen er udnyttet. Søgsmål skal være
anlagt, inden 6 måneder efter at klagemyndighedens afgørelse er kommet frem til klageren.
Transportministeren kan på vegne af Hovedstadens Letbane I/S efter anmodning fra ejeren i særlige tilfælde ekspropriere
en ejendom, der berøres særligt indgribende af anlægsprojektet nævnt i § 2, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer,
såfremt ejendommen ikke kan afhændes på normale vilkår. Hovedstadens Letbane I/S afholder alle omkostninger hertil.
Stk. 2.
Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Stk. 3.
Ved erstatningsfastsættelsen finder § 103, i lov om offentlige veje anvendelse.
§ 77, stk. 1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet finder anvendelse på ledningsarbejder i forbindelse med
projektering, herunder forberedende arbejder, og ved anlæg af Ring 3 Letbane, jf. § 2.
Kan der ikke opnås enighed med ejere af ledningsanlæg omfattet af § 24 om, hvordan planlagte anlægsarbejder på de
arealer, hvori eller hvorover ledningerne er anbragt, kan tilrettelægges, kan transportministeren efter at have meddelt
ledningsejeren, at det planlagte anlægsarbejde på arealet påbegyndes, gennemføre arbejdet og kræve bestemte ledningsarbejder
udført af ledningsejeren.
Stk. 2.
Transportministeren kan i særlige tilfælde lade de ledningsarbejder, der er nævnt i stk. 1, udføre for Hovedstadens Letbane I/S’
eller ledningsejerens regning, jf. § 24.
Erstatning som følge af en afgørelse truffet i medfør af §§ 24 og 24 a fastsættes, hvis der ikke kan indgås aftale
herom, af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Stk. 2.
Ved erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 103 i lov om offentlige veje anvendelse. Hovedstadens Letbane I/S afholder alle
omkostninger forbundet hermed.
Kapitel 5
Delegation, domstolsprøvelse, straf m.v.
Transportministeren kan bemyndige Hovedstadens Letbane I/S til at udøve ministerens beføjelser i denne lov.
Transportministeren kan bemyndige Hovedstadens Letbane I/S til som anlægsmyndighed at iværksætte ekspropriation efter §
30 i jernbaneloven til anlæg af letbanen på Ring 3, jf. § 2.
Trafikstyrelsen udfører de opgaver, der fremgår af § 3 b.
Stk. 2.
Ved udførelsen af de opgaver, der fremgår af § 3 b, er Trafikstyrelsen uafhængig af instruktioner om den enkelte sags behandling
og afgørelse.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser efter denne lov eller de regler, der fastsættes i medfør af loven, skal være anlagt,
inden 6 måneder efter at afgørelsen er meddelt adressaten.
Stk. 2.
Ved søgsmål om forhold vedrørende miljøet, der er omfattet af denne lov, skal retten påse, at omkostningerne ved sagen ikke er
uoverkommeligt høje for de berørte parter.
I regler, der udstedes efter § 3 e, kan der fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser i
reglerne.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Loven træder i kraft den 1. marts 2014.
Loven træder i kraft den 15. juni 2015, jf. dog stk. 2.
_ Stk.. 2-5. (Udelades)
Jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015, indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 124. Loven træder i kraft den 15. juni 2015, jf. dog stk. 2.
Stk.. 2-5.
(Udelades)
Lov nr. 657 af 8. juni 2016 (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i anlægsperioden m.v.) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 4
Transport- og bygningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden3).
Lov nr. 1564 af 18. december 2018 (Transport-, bygnings- og boligministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S) indeholder
følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Transportministeriet, den 12. marts 2023
Thomas Danielsen
/ Merete Houmann
Bilag 1
Kort over letbanen på Ring 3
Kort over letbanen på Ring 3 ![Image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.retsinformation.dk%2Fimage.aspx%3Fid%3D235148%26img%3DDG567_5_0.png&w=3840&q=75)
Bilag 2
Naturlokaliteter
Naturlokaliteter ![Image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.retsinformation.dk%2Fimage.aspx%3Fid%3D235148%26img%3DDG567_5_1.png&w=3840&q=75)
Officielle noter
-
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. 124, side 1.
-
Betegnelsen for ministeren er i hele lovbekendtgørelsen ændret til transportministeren som følge af den kongelige resolution af
- juni 2019.
- Loven er sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 889 af 28. juni 2016.