Gældende
Seneste:
LBK nr 221 af 12/02/2021
Ministerium:
Beskæftigelsesministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeBekendtgørelse af lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Lovens formål
Kapitel 2 Lovens anvendelsesområde
Kapitel 3 Opgørelse af
finansieringsbeløbet
Kapitel 4 Etablering af
Ydelsesrefusion som en
fælles, kommunal
it-understøttelse til
brug for opgørelse af
refusion og
medfinansiering
Kapitel 5 Ansvar for opgørelse af
refusion og
medfinansiering, indtil
Ydelsesrefusion er i
drift
Kapitel 6 Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
m.v.
Kapitel 7 Ændringer i anden
lovgivning
Kapitel 8 Territorial gyldighed
Bekendtgørelse af lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne
Herved bekendtgøres lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 19. september 2017, med de ændringer, der følger af § 4, nr. 2, i lov
nr. 288 af 29. marts 2017, § 11 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, § 10 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, § 13 i lov nr. 1558 af 27.
december 2019 og § 8 i lov nr. 1559 af 27. december 2019.
Kapitel 1
Lovens formål
Denne lov indeholder regler om fordelingen af finansieringsansvaret mellem kommunerne og staten for udgifter til visse
offentlige ydelser.
Stk. 2.
Loven fastlægger endvidere rammerne for den kommunale it-understøttelse af opgørelsen og fordelingen af finansieringsansvaret
mellem kommunerne og staten og for registrering, indberetning og videregivelse af oplysninger om visse offentlige ydelser og om
perioder med støttet beskæftigelse, perioder med selvforsørgelse m.v.
Kapitel 2
Lovens anvendelsesområde
Refusion og medfinansiering
Kommunerne har ret til refusion af udgifterne til visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, jf. § 3, stk. 1, nr.
4-10 og 12-14. Kommunerne skal medfinansiere visse offentlige ydelser udbetalt af arbejdsløshedskasserne og Udbetaling Danmark,
jf. § 3, stk. 1, nr. 1, 2, 11 og 15.
Offentlige ydelser omfattet af loven
Loven omfatter følgende offentlige ydelser:
-
Arbejdsløshedsdagpenge, jf. §§ 52 a og 52 e og § 55, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
-
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse, jf. § 52 j i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
-
Særlig uddannelsesydelse, jf. § 9 i lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret.
-
Kontantydelse, jf. §§ 3-6 i lov om kontantydelse.
-
Kontanthjælp, aktivitetstillæg og, barselstillæg, jf. §§ 25 og 27 a i lov om aktiv socialpolitik, kontanthjælp under
forrevalidering, jf. § 47, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik, hjælp i forbindelse med uddannelser, jf. § 12, stk. 2 og 3, i lov
om aktiv socialpolitik, og engangshjælp, jf. § 25 a i lov om aktiv socialpolitik.
-
Uddannelseshjælp, aktivitetstillæg og barselstillæg, jf. §§ 23 og 24 i lov om aktiv socialpolitik, uddannelseshjælp under
forrevalidering, jf. § 47, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik, og hjælp i forbindelse med uddannelser, jf. § 12, stk. 2 og 3, i
lov om aktiv socialpolitik.
-
Sygedagpenge udbetalt af kommunen som myndighed og refusion til arbejdsgivere efter lov om sygedagpenge.
-
Ledighedsydelse, jf. § 74 a, stk. 2 og 3, og §§ 74 e, 74 f og 74 h i lov om aktiv socialpolitik, jf. dog § 30, stk. 3.
-
Revalideringsydelse, boligtilskud til revalidender eller forrevalidender med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og
støtte til etablering af selvstændig virksomhed, jf. § 51, stk. 2, og §§ 52, 64, 64 a og 65 i lov om aktiv socialpolitik.
-
Ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller jobafklaring og refusion til arbejdsgivere, jf. §§ 68, 69 j og 69 t i lov
om aktiv socialpolitik.
-
Førtidspension til personer, der har fast bopæl i Danmark, jf. § 16 i lov om social pension, og efterlevelsespension til den
længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social pension.
-
Fleksløntilskud og tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende, jf. §§ 123-126 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. dog § 30, stk. 3.
-
Løntilskud til offentlige og private arbejdsgivere, jf. integrationslovens § 23 c og § 24 f, jf. § 23 c, kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. og kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, bortset fra løntilskud ved
ansættelse af personer omfattet af § 2, nr. 6, i samme lov.
-
Integrationsydelse, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse og tillæg, jf. § 22 i lov om aktiv socialpolitik.
-
Særlig støtte, jf. § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
-
Seniorpension til personer, der har fast bopæl i Danmark, jf. § 26 a i lov om social pension, og efterlevelsespension til den
længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social pension.
Stk. 2.
Loven omfatter ikke ydelser, der er omfattet af stk. 1, nr. 1, 2 og 4, der udbetales til personer, der er omfattet af artikel 64
og 65 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger.
Opholdskommune
Kommunens ret til refusion og pligt til medfinansiering af ydelserne i § 3, stk. 1, omfatter udgifter til personer, som
har kommunen som opholdskommune, jf. kapitel 3 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Kapitel 3
Opgørelse af finansieringsbeløbet
Satser for refusion og medfinansiering
Refusion og medfinansiering fastsættes som en procentdel af udgifterne med de procentsatser, som er nævnt i stk. 2 og 3.
Stk. 2.
For ydelser omfattet af § 3, stk. 1, nr. 4-10 og 12-14, fastsættes refusionsprocenten til:
-
80 pct. i de første 4 uger med ydelser.
-
40 pct. fra den 5. til og med den 26. uge med ydelser.
-
30 pct. fra den 27. til og med den 52. uge med ydelser.
-
20 pct. fra den 53. uge med ydelser.
Stk. 3.
For ydelser omfattet af § 3, stk. 1, nr. 1, 2, 11, 15 og 16, fastsættes medfinansieringsprocenten til:
-
20 pct. i de første 4 uger med ydelser.
-
60 pct. fra den 5. til og med den 26. uge med ydelser.
-
70 pct. fra den 27. til og med den 52. uge med ydelser.
-
80 pct. fra den 53. uge med ydelser.
Stk. 4.
Udgifterne til ydelser efter § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, opgøres før skat, men efter fradrag for ATP-bidrag.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med KL fastsætte regler om opgørelsen af perioder med ydelse opgjort pr.
ydelsesmodtager, betydningen for opgørelsen af perioder med ydelse ved tilbagebetaling eller efterbetaling, omregning fra måned
til uger, fastlæggelse af berørte uger med arbejdsløshedsdagpenge, offentlige myndigheders og arbejdsløshedskassernes afgivelse af
oplysninger til brug herfor, fastlæggelse af berørte uger med arbejdsløshedsdagpenge, offentlige myndigheders og
arbejdsløshedskassernes afgivelse af oplysninger til brug herfor og opgørelse af perioder med selvforsørgelse, jf. § 6, stk. 2.
Ny opgørelse af finansieringsbeløbet
Opgørelsen efter § 5 starter forfra, når personen efter den første uge med ydelser på ny har haft sammenlagt 52 hele
kalenderuger med selvforsørgelse inden for de seneste 3 år.
Stk. 2.
Ved selvforsørgelse forstås perioder, hvori en person ikke har modtaget offentlig forsørgelse eller ikke har været ansat i
beskæftigelse, hvortil der er ydet støtte til løn.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte nærmere regler om, hvilke ydelser og ordninger
der anses som offentlig forsørgelse eller beskæftigelse, hvortil der er ydet støtte til løn, jf. stk. 2.
Fleksbidrag
Kommunen har ret til et særligt fleksbidrag fra staten, når kommunen modtager refusion på 20 pct. af udbetalt
fleksløntilskud, jf. § 5, stk. 2, nr. 4.
Stk. 2.
Det særlige fleksbidrag beregnes på baggrund af det beløb, som fleksløntilskuddet beregnes af, jf. § 123, stk. 1, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats. Bidraget kan pr. måned maksimalt udgøre 30 pct. af det beløb, som er nævnt i § 123, stk. 1, i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, efter fradrag af det beløb, kommunen er berettiget til i refusion. Bidraget efter 2. pkt. kan
højst udgøre 4.212 kr. (2015-niveau). Bidraget afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 3.
Det særlige fleksbidrag nedsættes med 20 pct. af en persons lønindtægt i fleksjobbet og af anden lønindtægt. Nedsættelse af
bidraget foretages på samme måde som ved fradrag for lønindtægt ved beregning af fleksløntilskud, jf. § 123, stk. 2, og § 139,
stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og regler fastsat i medfør heraf, dog således, at den fleksjobansattes og
arbejdsgiverens samlede bidrag til en pensionsordning ikke indgår i beregningen af nedsættelsen af det særlige fleksbidrag.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for, hvordan fleksbidraget skal beregnes, når der ikke er indberettet
lønoplysninger til indkomstregisteret i en given periode.
Ansvar for opgørelse af refusion og medfinansiering
Kommunerne er ansvarlige for opgørelse af refusion og medfinansieringsbeløb i Ydelsesrefusion, jf. § 10, efter dette
kapitel.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL nærmere regler om, at det er den enkelte kommune, der har ansvaret
for opgørelsen af refusion og medfinansiering m.v. i hver opgørelsesperiode og for digital overførsel af refusionskrav og
medfinansieringsbeløb til Beskæftigelsesministeriet.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL regler om kommunernes og Udbetaling Danmarks opgaver i forbindelse
med opgørelse af refusion og medfinansiering i Ydelsesrefusion, jf. § 10.
Udbetaling fra Udbetaling Danmark
Når Udbetaling Danmark udbetaler førtidspension, seniorpension og særlig støtte, opkræver Udbetaling Danmark hele udgiften
direkte fra staten. Ydelsesrefusion opgør, hvor stor en procentmæssig andel af udgiften kommunen skal medfinansiere efter
bestemmelserne i § 5, stk. 3. Kommunens medfinansiering opkræves af staten.
Kapitel 4
Etablering af Ydelsesrefusion som en fælles, kommunal it-understøttelse til brug for opgørelse af refusion og medfinansiering
Et af KL 100 pct. ejet aktieselskab etablerer og driver Ydelsesrefusion som en fælles, kommunal it-understøttelse til
opgørelse af kommunens refusion og medfinansiering, jf. § 5, af ydelser omfattet af § 3, stk. 1, opgørelse af perioder med
selvforsørgelse, jf. § 6, og opgørelse af det særlige fleksbidrag, jf. § 7.
Stk. 2.
Selskabets aktiviteter vedrørende Ydelsesrefusion skal være tydeligt adskilt fra selskabets øvrige aktiviteter.
Stk. 3.
Selskabet handler alene efter dokumenteret instruks fra kommunerne.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med KL fastsætte regler om, hvilke opgaver selskabet skal udføre i forbindelse med
etablering og drift af Ydelsesrefusion.
Alle kommuner og Udbetaling Danmark skal anvende Ydelsesrefusion. Opgørelsen af den enkelte kommunes refusion og
medfinansiering efter denne lov skal ske på grundlag af en fælles opgørelsesmetode, som administreres i Ydelsesrefusion.
Forpligtelser for kommunerne og arbejdsløshedskasserne m.fl.
Kommunerne, Udbetaling Danmark, andre myndigheder og arbejdsløshedskasserne skal levere nødvendige oplysninger digitalt
til brug for opgørelsen af refusion og medfinansiering. Der kan ikke kræves betaling for levering af oplysningerne.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med vedkommende minister og KL nærmere regler om kommunernes, Udbetaling
Danmarks, andre myndigheders og arbejdsløshedskassernes pligt til at levere oplysninger digitalt til brug for opgørelsen af
refusion og medfinansiering.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med vedkommende minister og KL regler om kommunernes, Udbetaling Danmarks,
andre myndigheders og arbejdsløshedskassernes anvendelse af datakilder til brug for levering af oplysninger til opgørelsen af
refusion og medfinansiering, tekniske snitflader m.v., om administration og afregning, om regnskab og revision og om betingelser
og dokumentation for opgørelsen i Ydelsesrefusion, jf. § 10, af kommunernes refusion og medfinansiering efter denne lov.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med skatteministeren fastsætte regler om indberetning af offentlige ydelser til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, for offentlige ydelser omfattet af denne lov.
Overholder kommunen, Udbetaling Danmark, andre myndigheder eller arbejdsløshedskassen ikke de regler, der i medfør af §
12, stk. 2 og 3, er fastsat om levering af oplysninger m.v. efter § 12, stk. 1, kan selskabet nævnt i § 10, stk. 1, iværksætte
foranstaltninger til genopretning af oplysninger. Udgifterne til levering af oplysninger til genopretningen afholdes af kommunen,
Udbetaling Danmark, den pågældende myndighed eller arbejdsløshedskassen.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med vedkommende minister og KL regler om kommunernes, Udbetaling Danmarks,
andre myndigheders og arbejdsløshedskassernes pligt til at levere oplysninger digitalt til brug for datagenopretning.
Kommunerne skal sikre, at oplysninger behandles og udveksles digitalt.
Stk. 2.
Den enkelte kommune er dataansvarlig efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og
databeskyttelsesloven for behandlingen af oplysninger, der i Ydelsesrefusion anvendes ved opgørelse af kommunens refusion og
medfinansiering, herunder for kommunens overladelse af oplysninger til brug herfor til selskabet nævnt i § 10, stk. 1.
Forpligtelser for selskabet
Inden Ydelsesrefusion sættes i drift, skal selskabet nævnt i § 10, stk. 1, som databehandler for kommunerne, jf. § 19,
sikre, at der foreligger en uafhængig revisorerklæring om, at Ydelsesrefusion fungerer i et it-miljø med tilfredsstillende system-
og datasikkerhed, og at de interne kontroller i systemet sikrer en fuldstændig og nøjagtig behandling af godkendte transaktioner
og opgørelse af refusion og medfinansiering i overensstemmelse med denne lov og regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL regler om udarbejdelse af revisorerklæringen nævnt i stk. 1 og om
fremsendelse af erklæringen til kommunen, Udbetaling Danmark, KL og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, skal som databehandler for kommunerne, jf. § 19, sikre, at der udarbejdes en uafhængig
revisorerklæring om selskabets overholdelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og
databeskyttelsesloven. Revisorerklæringen skal udarbejdes hvert år.
Stk. 2.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, skal udarbejde en årlig redegørelse for arbejdet med kvalitetssikring af Ydelsesrefusion, herunder
resultater af systemmæssige kontrolrutiner i det forløbne år.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL regler om udarbejdelse af revisorerklæringen nævnt i stk. 1, om
udarbejdelse af den årlige redegørelse nævnt i stk. 2 og om fremsendelse af erklæringen og redegørelsen til kommunen, Udbetaling
Danmark, KL og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, skal med passende mellemrum sende selskabets opgaver vedrørende Ydelsesrefusion, der kan
udføres af eksterne leverandører, i udbud. KL og beskæftigelsesministeren skal godkende udbudsmaterialet.
Stk. 2.
Opgaver, der er uegnede til udbud, kan udføres af selskabet nævnt i § 10, stk. 1.
Kommunen og Beskæftigelsesministeriet har fri og uhindret adgang til at modtage oplysninger fra selskabet nævnt i § 10,
stk. 1, om den enkelte kommunes refusion og medfinansiering.
Stk. 2.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, skal efter anmodning vederlagsfrit levere oplysninger fra Ydelsesrefusion til Danmarks Statistik
og Beskæftigelsesministeriet.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, varetager som databehandler for kommunerne opgaverne med opgørelse af den enkelte
kommunes refusion og medfinansiering.
Stk. 2.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, skal træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger
hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, og mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller
i øvrigt behandles i strid med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og databeskyttelsesloven.
Selskabet skal på kommunernes anmodning give kommunerne tilstrækkelige oplysninger til, at disse kan påse, at de nævnte tekniske
og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger er truffet.
Finansiering af Ydelsesrefusion
Udgifterne til Ydelsesrefusions etablering og drift afholdes af kommunerne i form af bidrag, der beregnes af og
indbetales til selskabet nævnt i § 10, stk. 1.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med KL fastsætte regler om finansiering af Ydelsesrefusion, herunder om kommunernes
bidrag til selskabet nævnt i § 10, stk. 1.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, må alene benytte kommunernes bidrag efter § 20 til de nødvendige omkostninger til
etablering og drift af Ydelsesrefusion med tilhørende snitflader, nødvendige støttesystemer og nødvendige tilpasninger af
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.
Stk. 2.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, må ikke udbetale udbytte eller foretage anden udlodning af overskud baseret på Ydelsesrefusion.
Tilsyn, regnskab og revision m.v. vedrørende selskabet
Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med, at selskabet nævnt i § 10, stk. 1, overholder denne lov og de regler, der er
udstedt i medfør heraf.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, skal give KL og beskæftigelsesministeren adgang til alle nødvendige oplysninger og
dokumenter vedrørende Ydelsesrefusion.
Stk. 2.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, skal føre regnskaber for aktiviteter vedrørende Ydelsesrefusion og lade disse revidere på samme
måde, som hvis de pågældende aktiviteter blev udført af særskilte aktieselskaber.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med KL fastsætte nærmere regler om regnskabsføring og revision, jf. stk. 2.
Misligholdelse
Overtræder selskabet nævnt i § 10, stk. 1, bestemmelserne i denne lov eller regler udstedt i medfør heraf, kan
beskæftigelsesministeren give bestyrelsen eller direktøren pålæg om at bringe forholdet i overensstemmelse med lovens regler og
regler udstedt i medfør heraf. Efterkommer selskabet ikke pålægget inden for en nærmere fastsat frist, kan
beskæftigelsesministeren pålægge bestyrelsen eller direktøren daglige eller ugentlige tvangsbøder.
Tilsidesætter selskabet nævnt i § 10, stk. 1, groft eller gentagne gange sine forpligtelser efter denne lov eller regler
udstedt i medfør heraf, kan beskæftigelsesministeren efter forhandling med KL overtage etablering og drift af Ydelsesrefusion
eller henlægge etableringen eller driften til en anden offentlig myndighed eller et andet privat selskab.
Stk. 2.
Anvender beskæftigelsesministeren sin ret efter stk. 1, betaler kommunerne bidrag efter § 20 til Beskæftigelsesministeriet, som
heraf betaler selskabets eventuelle udækkede etableringsudgifter og driftsunderskud.
Kapitel 5
Ansvar for opgørelse af refusion og medfinansiering, indtil Ydelsesrefusion er i drift
Indtil beskæftigelsesministeren i medfør af § 29, stk. 2, fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af §§ 8, 11-14, 16, 18
og 19, opgør Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering de beløb, som en kommune modtager i refusion fra staten og skal betale
som medfinansiering til staten, jf. §§ 27 og 28.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering opgør de beløb, som en kommune modtager i refusion fra staten og skal betale
som medfinansiering til staten, jf. §§ 3-7 og § 29, stk. 3.
Stk. 2.
Opgørelsen af beløbene nævnt i stk. 1 foretages på grundlag af:
-
Oplysninger om udgifter fra den 4. januar 2016 til ydelser omfattet af § 3, stk. 1, opdelt på cpr-nummer og uger og om udgifter
til ydelser omfattet af § 29, stk. 3, som er indberettet til styrelsen af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne.
-
Oplysninger om antal uger fra den 1. juli 2014, hvor den pågældende person har modtaget ydelser omfattet af § 3, stk. 1, som er
indberettet til styrelsen af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.
-
Oplysninger om antal uger fra den 1. juli 2014, hvor den pågældende person har modtaget andre offentlige forsørgelsesydelser
eller har været ansat i beskæftigelse, hvor der er ydet støtte til løn, jf. § 6, som er indberettet til styrelsen af kommunerne,
Udbetaling Danmark, andre myndigheder og arbejdsløshedskasserne.
-
De refusions- og medfinansieringsprocenter, der fremgår af § 5.
-
Oplysninger om personer, for hvem kommunen har ret til det særlige fleksbidrag efter § 7, herunder oplysning om
beregningsgrundlaget for personens fleksløntilskud og om personens lønindtægt i fleksjobbet og anden lønindtægt, som er
indberettet til styrelsen af kommunen.
Stk. 3.
Hvis en oplysning om udgifter efter stk. 2, nr. 1, ikke er indberettet opdelt på uger, opgør styrelsen en fordeling på uger i
overensstemmelse med den opgørelse, der skal ske efter § 5, herunder regler fastsat i medfør af § 5, stk. 5.
Stk. 4.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er dataansvarlig efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og databeskyttelsesloven for behandlingen af de oplysninger, der anvendes til opgørelse af refusion og medfinansiering
efter stk. 2 og 3.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL regler om videregivelse af nødvendige oplysninger til kommunerne,
herunder oplysninger på individniveau, der anvendes ved opgørelsen efter stk. 2 og 3.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL nærmere regler om fremgangsmåden ved opgørelsen efter stk. 2 og 3,
herunder om, at regler fastsat i medfør af § 5, stk. 5, om perioder med ydelse opgjort pr. ydelsesmodtager, betydningen for
opgørelsen af perioder med ydelse ved tilbagebetaling eller efterbetaling, omregning fra måned til uger og opgørelse af perioder
med selvforsørgelse finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med vedkommende minister og KL nærmere regler om kommuners, Udbetaling
Danmarks, andre myndigheders og arbejdsløshedskassers pligt til indberetning af oplysninger til Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering til brug for opgørelsen af refusion og medfinansiering efter denne bestemmelse og § 28, herunder regler om, at
indberetning skal ske digitalt, om anvendelse af datakilder, om tekniske snitflader, om leveringsform, om leveringsfrister m.v.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL regler om anvisning af statsrefusion, indbetaling af bidrag til
medfinansiering samt regnskabsaflæggelse og revision vedrørende refusion og medfinansiering, der er opgjort efter stk. 2 og 3.
Kommuner, Udbetaling Danmark, andre myndigheder og arbejdsløshedskasser kan efterregulere indberetninger efter § 27 med
den virkning, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering efterregulerer beløb for refusion og medfinansiering, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Ved overgangen til opgørelse af refusion og medfinansiering i Ydelsesrefusion, jf. § 29, stk. 2, kan indberetninger efter § 27
efterreguleres i indtil 26 uger fra overgangstidspunktet. Hvis overgangen til Ydelsesrefusion sker i løbet af et regnskabsår,
genberegnes dette års refusion og medfinansiering i Ydelsesrefusion. Efter efterregulering af indberetninger efter 1. pkt. og
genberegning efter 2. pkt. giver Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kommunerne meddelelse om de endelige beløb for
refusion og medfinansiering forud for overgangen til Ydelsesrefusion. Efter denne meddelelse har en kommune ikke krav på at få
ændret beløbene, hvis der efterfølgende konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
Stk. 3.
Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan i ganske særlige tilfælde korrigere beløb for refusion og
medfinansiering efter stk. 2, som der er givet meddelelse om til en kommune, hvis der efterfølgende konstateres fejl i
beregningsgrundlaget.
Kapitel 6
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser m.v.
Loven træder i kraft den 4. januar 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af §§ 8, 11-14, 16, 18 og 19. Beskæftigelsesministeren kan i den
forbindelse fastsætte regler om overgang fra opgørelse efter §§ 27 og 28 til opgørelse i Ydelsesrefusion.
Stk. 3.
Loven har tillige virkning for kommunernes refusion af udgifter til ydelser efter § 3, stk. 1, nr. 7, der vedrører perioden fra og
med den 28. december 2015 til og med den 3. januar 2016, og refusion og medfinansiering af udgifter til ydelser efter § 3, stk. 1,
nr. 4-6 og 8-14, der vedrører perioden fra og med den 1. januar 2016 til og med den 3. januar 2016. Kommunernes udgifter til
ydelserne refunderes eller medfinansieres med den procentsats efter § 5, som gælder for perioden fra og med den 4. januar 2016 til
og med den 10. januar 2016.
Ved opgørelsen af refusions- eller medfinansieringsprocenten efter § 5 og opgørelsen af uger med selvforsørgelse efter §
6 for en person indgår ved lovens ikrafttræden uger med ydelser eller selvforsørgelse fra den 1. juli 2014, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
§§ 5-7 har virkning for ydelser nævnt i § 3, stk. 1, nr. 8 og 12, der udbetales til personer, der er visiteret til fleksjob eller
har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed den 1. juli 2014 eller senere.
Stk. 3.
For ydelser nævnt i § 3, stk. 1, nr. 8 og 12, der udbetales til personer, der er visiteret til et fleksjob eller har fået tilbud
om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed i perioden fra den 1. januar 2013 til og med den 30. juni 2014, har stk. 1
og §§ 5-7 virkning fra det tidspunkt, hvor de pågældende den 1. juli 2014 eller senere
-
bliver ansat i et fleksjob, jf. § 120 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
-
bliver revisiteret til fleksjob, jf. § 120 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hos samme arbejdsgiver eller
-
på ny får tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed, jf. § 126 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4.
§§ 5 og 9 har virkning for førtidspension tilkendt den 1. juli 2014 eller senere.
Stk. 5.
§ 37, nr. 1, finder anvendelse for førtidspension tilkendt den 2. februar 2015 eller senere. For førtidspension tilkendt før den
2. februar 2015 finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 6.
For ydelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, hvor der den 4. januar 2016 eller senere skal ske tilbagebetaling for en periode, der
ligger forud for lovens ikrafttræden, skal kommunen korrigere refusions- eller medfinansieringsbeløbet efter de hidtil gældende
regler, jf. dog § 29, stk. 3. Kommunen har endvidere ansvaret for, at den ydelse, der skal tilbagebetales, indgår i opgørelserne
efter §§ 5 og 6, når det drejer sig om ydelser, der er udbetalt for perioden fra den 1. juli 2014 til den 3. januar 2016.
Stk. 7.
For ydelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, hvor kommunen den 4. januar 2016 eller senere efterbetaler for en periode, der ligger
forud for lovens ikrafttræden, skal kommunen korrigere refusions- eller medfinansieringsbeløbet efter de hidtil gældende regler,
jf. dog § 29, stk. 3. Kommunen har endvidere ansvaret for, at den efterbetalte ydelse indgår i opgørelserne efter §§ 5 og 6, når
det drejer sig om ydelser, der skulle være udbetalt for perioden fra den 1. juli 2014 til den 3. januar 2016.
Stk. 8.
Personer, der modtager forudbetalt kontanthjælp, jf. § 7, stk. 5 og 6, i lov nr. 1034 af 17. december 2002 om ændring af lov om
aktiv socialpolitik og integrationsloven, overgår fra den 4. januar 2016 til bagudbetalt kontanthjælp efter § 89, stk. 1, i lov om
aktiv socialpolitik.
Stk. 9.
Personer, der efter de hidtil gældende regler modtager forudbetalt kontanthjælp for perioden fra den 1. januar til den 31. januar
2016, har, jf. stk. 8, ret til bagudbetalt kontanthjælp for samme periode til udbetaling i slutningen af januar 2016, jf. § 89,
stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik. Der skal ikke foretages fradrag i kontanthjælpen efter § 30, stk. 1 og 2, i lov om aktiv
socialpolitik for hjælp udbetalt efter 1. pkt.
Stk. 10.
Udbetaling af forudbetalt kontanthjælp primo januar 2016 indgår ikke i beregningen af eller medfører fradrag i andre ydelser
udbetalt til kontanthjælpsmodtageren eller dennes ægtefælle eller samlever efter lov om aktiv socialpolitik, lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om individuel boligstøtte, lov om
dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om social
service.
Stk. 11.
For ydelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, og befordringsgodtgørelse, som kommunen skal medfinansiere efter § 109,
stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fastsætter beskæftigelsesministeren efter forhandling med KL regler om, at
medfinansiering af udbetalinger, der vedrører perioder før den 4. januar 2016, skal være opgjort endeligt efter de hidtil gældende
regler senest den 30. juni 2016.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at der kan gennemføres test af Ydelsesrefusion, at kommunerne,
Udbetaling Danmark, andre myndigheder og arbejdsløshedskasserne i forbindelse med test af Ydelsesrefusion har pligt til at levere
oplysninger til brug herfor, og at kommunerne er dataansvarlige for behandlingen af oplysninger i forbindelse med testen.
Selskabet nævnt i § 10, stk. 1, varetager som databehandler for kommunerne behandling af oplysninger i forbindelse med test af
Ydelsesrefusion.
Kapitel 7
Ændringer i anden lovgivning
(Udelades)
Kapitel 8
Territorial gyldighed
(Udelades)
Kapitel 8
Territorial gyldighed
(Udelades)
Kapitel 8
Territorial gyldighed
(Udelades)
Kapitel 8
Territorial gyldighed
(Udelades)
Kapitel 8
Territorial gyldighed
(Udelades)
Kapitel 8
Territorial gyldighed
(Udelades)
Kapitel 8
Territorial gyldighed
(Udelades)
Kapitel 8
Territorial gyldighed
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 1000 af 30. august 2015 (Indførelse af en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til uddannelses- og kontanthjælp
m.v.)1) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 16
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. september 2015, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
§ 15 træder i kraft den 4. januar 2016.
Stk. 4-6.
(Udelades)
§ 17
(Udelades)
Lov nr. 296 af 22. marts 2016 (Kontanthjælpsloft, 225-timersregel, ferie til uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere m.v.)2)
indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser:
§ 6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 3, nr. 1-3, 5 og 6, træder i kraft den 1. oktober 2016.
Stk. 3.
§ 1, nr. 5 og 10, har virkning fra den 1. oktober 2016. Personer, der forud for den 1. oktober 2016 modtager hjælp efter §§ 22-25
i lov om aktiv socialpolitik, skal vejledes om virkningerne af § 1, nr. 5, senest 3 måneder før den 1. oktober 2016 eller ved
ansøgningstidspunktet, såfremt dette ligger efter den 1. juli 2016. Kommunens vejledning i overensstemmelse med 2. pkt. er en
betingelse for, at virkningerne af § 1, nr. 5, kan indtræde.
Stk. 4.
§ 3, nr. 4, og § 4, nr. 1-5, har virkning for kommunernes refusion af udgifter til tilbud, der dækker perioden fra den 1. januar
2016 og derefter.
§ 7
Stk. 1.
§ 1, nr. 2, finder ikke anvendelse for personer, der før lovens ikrafttræden har opnået ret til 5 ugers ferie. For sådanne
personer finder de hidtil gældende regler i § 13, stk. 11, og § 54 a, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik om ret til 5 ugers
ferie fortsat anvendelse. For personer omfattet af 1. pkt. finder § 13, stk. 11, og § 54 a, stk. 1, som ændret ved denne lovs § 1,
nr. 3 og 12, anvendelse, medmindre de forud for lovens ikrafttræden har indgået aftale med kommunen om, at de kan afholde ferie i
en periode på mere end 2 uger. Ferie, der er afholdt ved lovens ikrafttræden, indgår i opgørelsen af de op til 5 ugers ferie.
Stk. 2.
Uanset bestemmelserne i §§ 13 f og 13 g i lov om aktiv socialpolitik som indsat ved denne lovs § 1, nr. 4, anses ægtefæller og
ugifte personer i perioden fra den 1. april 2016 til den 30. september 2016 for at udnytte deres arbejdsmuligheder efter
bestemmelsen, selv om den enkelte ikke har dokumenteret at have haft 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste
12 kalendermåneder.
Stk. 3.
Uanset bestemmelserne i §§ 13 f og 13 g i lov om aktiv socialpolitik som indsat ved denne lovs § 1, nr. 4, anses ægtefæller og
ugifte personer i perioden fra den 1. oktober 2016 til den 31. marts 2017 for at udnytte deres arbejdsmuligheder efter
bestemmelsen, hvis den enkelte dokumenterer at have haft 113 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 6
kalendermåneder.
Stk. 4.
Kommunerne vil ved første opgørelse af finansieringsbeløbet, jf. lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne og regler fastsat i medfør heraf, efter lovens ikrafttræden
få reguleret de finansieringsbeløb, som er udbetalt fra den 1. januar 2016 og frem til lovens ikrafttræden, med
finansieringsbeløbet for kommunernes udgifter til løntilskud efter integrationslovens § 23 c og § 24 f, jf. § 23 c.
Stk. 5.
Refusion for kommunernes udgifter til løntilskud efter integrationslovens § 23 c og § 24 f, jf. § 23 c, der er udbetalt
forskudsvis efter de hidtil gældende regler i integrationslovens § 45, stk. 4 og 5, i perioden den 1. januar 2016 frem til lovens
ikrafttræden, vil blive krævet tilbagebetalt i 2016.
Lov nr. 628 af 8. juni 2016 (Overførsel af opgaver fra Statens Administrations Finansservicecenter m.fl. til Udbetaling Danmark
m.v.)3) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 54
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. oktober 2016, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2 og 3.
(Udelades)
§ 55
(Udelades)
§ 56
Stk. 1.
Lovens §§ 1-10, 19-21, 23-28, 30-38 og 41-53 gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2 og 3.
(Udelades)
Lov nr. 288 af 29. marts 2017 (Digitalisering af barselslovens beskæftigelseskrav og beregning, mulighed for mere fleksibel
afholdelse af fædreorlov, fastsættelse af klageadgang i sager om sygedagpengeforsikring, omregning af månedsbaserede
arbejdsløshedsdagpenge til berørte uger m.v.)4) indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser:
§ 5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2017, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2.
§ 1, nr. 10-12 og 16, og § 4, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 4.
§ 1, nr. 3-9 og 13, og § 2, nr. 2, træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 4, nr. 25).
§ 6
Stk. 1.
§ 1, nr. 15, finder ikke anvendelse på udgifter efter barselslovens § 26, som vedrører fraværsperioder før den 1. april 2017. For
disse udgifter finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 2.
§ 1, nr. 3-9, finder ikke anvendelse for personer, som påbegynder en fraværsperiode før den 1. juli 2018. For personer, som har
påbegyndt en fraværsperiode inden den 1. juli 2018, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
§ 1, nr. 13, finder ikke anvendelse for personer, som påbegynder en fraværsperiode før den 1. juli 2018. For personer, som har
påbegyndt en fraværsperiode inden den 1. juli 2018, beregnes dagpengene efter de hidtil gældende regler. Eventuel omberegning den
- juli 2018 eller senere vurderes og foretages efter § 1, nr. 13.
Stk. 4.
§ 3, nr. 1, finder ikke anvendelse på afgørelser truffet af Udbetaling Danmark før den 1. april 2017. For disse afgørelser gælder
de hidtil gældende regler.
§ 7
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 503 af 23. maj 2018 (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen samt
medieansvarslovens anvendelse på offentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.)6) indeholder følgende ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser:
§ 32
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 25. maj 2018, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 11, nr. 2-57).
§ 33
Stk. 1.
Lovens §§ 4-25 og 29 gælder ikke for Færøerne, men lovens §§ 4, 8, 17 og 18, § 20, nr. 1-3, og §§ 22 og 24 kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Stk. 2.
Lovens §§ 1, 4-25 og 29 gælder ikke for Grønland, men lovens §§ 1, 4, 8, 14, 17, 18, 24 og 25 kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3-5.
(Udelades)
Lov nr. 551 af 7. maj 2019 (Konsekvenser af aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats m.v.)8) indeholder følgende
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser:
§ 30
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2 og 3.
(Udelades)
Stk. 4.
§ 1, nr. 1-7, 14-21 og 23, § 2 nr. 1-10, 12-19, 21, 22, 24-49, 51, 53-61, 63-66, 68-83, 85-89 og 91-98, §§ 3-6, § 7, nr. 1-5, 7-14
og 17, §§ 8-25, § 26, nr. 1-20, 22 og 23, og §§ 28 og 29 træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 5.
(Udelades)
§ 31
(Udelades)
Lov nr. 1558 af 27. december 2019 (Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger m.v.)9)
indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse:
§ 20
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-4.
(Udelades)
Lov nr. 1559 af 27. december 2019 (Indførelse af seniorpension)10) indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser:
§ 23
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
§ 24
Stk. 1.
Loven finder ikke anvendelse for personer, der har ansøgt om seniorførtidspension inden den 1. januar 2020, jf. det hidtil
gældende § 17, stk. 3, i lov om social pension. For disse personer finder de hidtil gældende regler ved tilkendelse af
seniorførtidspension anvendelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Personer omfattet af stk. 1, 1. pkt., kan med virkning fra den 1. januar 2020 vælge at få ansøgningen færdigbehandlet efter
reglerne om seniorpension, jf. § 26 a i lov om social pension som affattet ved denne lovs § 1, nr. 13.
Stk. 3.
For personer, der tilkendes seniorpension, jf. § 26 a i lov om social pension som affattet ved denne lovs § 1, nr. 13, og som når
folkepensionsalderen inden den 1. juli 2025, er retten til fuld pension betinget af, at bopælstiden udgør mindst fire femtedele af
årene fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Er betingelsen for fuld pension, jf. 1. pkt., ikke opfyldt,
fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og fire femtedele af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt,
hvorfra pensionen ydes. Den beregnede del af fuld pension nedsættes til nærmeste antal fyrretyvendedele af fuld pension.
Stk. 4.
Ved beregning af brøkpension, jf. stk. 3, som er pension, der ydes med et antal fyrretyvendedele af fuld pension, beregnes først
fuld pension ved anvendelse af reglerne i kapitel 4 a i lov om social pension. Det således beregnede pensionsbeløb nedsættes til
de beregnede antal fyrretyvendedele.
Stk. 5.
Personer, der tilkendes seniorpension, jf. § 26 a i lov om social pension som affattet ved denne lovs § 1, nr. 13, og som når
folkepensionsalderen inden den 1. juli 2025, overgår til folkepension fra folkepensionsalderen, og pensionen udbetales med samme
antal fyrretyvendedele som det, hvormed pensionen hidtil har været fastsat, jf. stk. 3. Ved beregning af brøkfolkepension, jf. 1.
pkt., beregnes først fuld pension ved anvendelse af reglerne i kapitel 2 a og 4 i lov om social pension. Den beregnede del af fuld
pension nedsættes til nærmeste antal fyrretyvendedele af fuld pension. Tillæg efter §§ 14 og 14 a i lov om social pension
nedsættes dog ikke.
Stk. 6.
Ved opgørelse af bopælstid for personer, der tilkendes seniorpension, jf. § 26 a i lov om social pension som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 13, som når folkepensionsalderen inden den 1. januar 2021, som er meddelt opholdstilladelse i Danmark efter
udlændingelovens §§ 7 eller 8, og som er indrejst i Danmark inden den 1. september 2015, sidestilles bopæl i oprindelseslandet med
bopæl her i riget. Det samme gælder andre lande, hvori den pågældende har haft bopæl på et grundlag svarende til det, der er nævnt
i § 7 i udlændingeloven. 1. og 2. pkt. finder anvendelse, uanset om den pågældende opnår dansk indfødsret. 1. og 2. pkt. anvendes
kun, så længe den pågældende har fast bopæl her i riget, og anvendes ikke for perioder, hvor den pågældende har ret til pension
fra oprindelseslandet og andre lande som nævnt i 2. pkt. 1.-3. pkt. finder tilsvarende anvendelse, når en person overgår fra
seniorpension til folkepension ved folkepensionsalderen, jf. stk. 5.
Stk. 7.
Ved opgørelse af bopælstid for personer, der tilkendes seniorpension, jf. § 26 a i lov om social pension som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 13, og som når folkepensionsalderen inden den 1. juli 2025, udbetales pensionen ikke, hvis den udgør mindre end et
minimumsbeløb, svarende til en fyrretyvendedel af seniorpensionen. Efter overgang fra seniorpension til folkepension, jf. stk. 5
og 6, udbetales pensionen ikke, hvis den udgør mindre end et minimumsbeløb på en fyrretyvendedel af grundbeløbet.
Stk. 8.
For personer, der er tilkendt seniorpension, jf. § 26 a i lov om social pension som affattet ved denne lovs § 1, nr. 13, og som
når folkepensionsalderen inden den 1. juli 2025, og for personer, der overgår fra seniorpension til folkepension fra
folkepensionsalderen, jf. stk. 5, gælder, at de beløb, der er nævnt i § 49, stk. 1, nr. 3, 9 og 13, i lov om social pension, og
minimumsbeløb, jf. stk. 7, afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 12, og de beløb, der er nævnt i § 49, stk. 1, nr.
2, 5-8, 11 og 12, og § 49 c i lov om social pension, afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100.
Stk. 9.
Når kommunalbestyrelsen giver afslag på seniorpension, jf. § 26 a i lov om social pension som affattet ved denne lovs § 1, nr. 13,
eller Udbetaling Danmark tilkender en brøkseniorpension på grund af regler om optjening, jf. stk. 3, til personer, der når
folkepensionsalderen inden den 1. juli 2025, skal kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, uden at borgeren indgiver ansøgning
herom, vurdere, om borgeren har ret til anden hjælp fra kommunen. Udbetaling Danmark skal give meddelelse til kommunen om
personer, der er omfattet af afgørelserne nævnt i 1. pkt.
Stk. 10.
For personer, der er tilkendt seniorpension, jf. § 26 a i lov om social pension som affattet ved denne lovs § 1, nr. 13, som når
folkepensionsalderen inden den 1. juli 2025, som er overgået til folkepension fra folkepensionsalderen, og som er berettiget til
en brøkfolkepension, jf. stk. 5, nedsættes den beregnede supplerende pensionsydelse i forhold det fastsatte antal
fyrretyvendedele.
§ 25
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
(Udelades)
Beskæftigelsesministeriet, den 12. februar 2021
Peter Hummelgaard
/ Tina Holgaard Madsen
Officielle noter
-
Lovændringen vedrører lovens § 2, § 3, stk. 1, nr. 14, § 5, stk. 2 og § 29, stk. 3.
-
Lovændringen vedrører lovens § 2, § 3, stk. 1, nr. 5, 6, 13 og 15, og § 5, stk. 3.
-
Lovændringen vedrører lovens § 9.
-
Lovændringen vedrører lovens § 5, stk. 5, og § 9.
-
§ 4, stk. 2, trådte i kraft den 1. januar 2020, jf. bekendtgørelse nr. 1592 af 27. december 2019 om ikrafttræden af § 4, nr. 2,
i lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.
-
Lovændringen vedrører lovens § 10, stk. 3, § 14, stk. 2, § 16, stk. 1, § 19, stk. 2, og § 27, stk. 4.
-
§ 11, nr. 2-5, trådte i kraft den 25. maj 2018, jf. bekendtgørelse nr. 507 af 23. maj 2018 om ikrafttræden af § 11, nr. 2-5, i
lov om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser
og forskellige andre love.
-
Lovændringen vedrører lovens § 3, stk. 1, nr. 12 og 13, § 7, stk. 2 og 3, og § 30, stk. 3, nr. 1-3.
-
Lovændringen vedrører lovens § 3, stk. 1, nr. 11 og 14, og § 7, stk. 4.
-
Lovændringen vedrører lovens § 3, stk. 1, nr. 16, § 5, stk. 3, og § 9.