Gældende
Seneste:
LBK nr 145 af 14/02/2024
Ministerium:
Børne- og Undervisningsministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeBekendtgørelse af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Godkendelse af
institutionerne
Kapitel 2 Institutionens bestyrelse
Kapitel 3 Tilskud
Kapitel 4 Regnskab og revision
Kapitel 5 Tilsyn og
oplysningsforpligtelser
Kapitel 6 Samarbejde, rådgivning og
elevfordeling m.m.
Kapitel 7 Forskellige bestemmelser
Kapitel 8 Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
Bekendtgørelse af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
Herved bekendtgøres lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1189 af 22. august 2022, med de
ændringer, der følger af § 2, nr. 1, 3 og 4, i lov nr. 1355 af 29. november 2023.
Den ændring, der følger af § 2, nr. 2, i lov nr. 1355 af 29. november 2023, er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da den
træder i kraft den 1. juli 2026, jf. § 5, stk. 2, i lov nr. 1355 af 29. november 2023.
Den ændring, der følger af § 2, nr. 8, i lov nr. 880 af 21. juni 2022, er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da ændringen
efterfølgende er ophævet, jf. § 3, nr. 2, i lov nr. 1355 af 29. november 2023.
Kapitel 1
Godkendelse af institutionerne
Loven omfatter institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Institutionerne er selvejende og godkendt af børne- og
undervisningsministeren til at give erhvervsrettet grund- og efteruddannelse, jf. dog § 4, stk. 1, 1. pkt., og kan efter aftale
med et erhvervsakademi eller en professionshøjskole, der er sammenlagt med et erhvervsakademi, gennemføre
erhvervsakademiuddannelser og efter- og videreuddannelser i tilknytning hertil, jf. kapitel 4 og 4 a i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og kapitel 3 a og 3 b i lov om videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne. Institutionerne kan i særlige tilfælde give erhvervsrettet uddannelse på niveauet for
mellemlange videregående uddannelser. En institution, der udbyder erhvervsuddannelse, kan udbyde adgangskurser, jf. lov om
erhvervsuddannelser. En institution, der udbyder erhvervsuddannelse, kan indgå overenskomst med en kommunalbestyrelse om at udbyde
valgfag for elever på 7.-9. klassetrin og varetage visse valgfag, forløb og aktiviteter på folkeskolerne og om at varetage 10.
-klasseundervisning, jf. folkeskoleloven. En institution, der udbyder erhvervsuddannelse, kan endvidere indgå overenskomst med en
skole om at tilrettelægge og varetage undervisning af skolens elever svarende til det, der er fastsat i folkeskolelovens § 22,
stk. 8-10, jf. lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler. Børne- og
undervisningsministeren kan godkende, at en institution inden for den offentlige forvaltning også kan udbyde almengymnasial
uddannelse.
Stk. 2.
Institutioner godkendt efter denne lov eller andre institutioner, der gennemfører grundforløb i henhold til lov om
erhvervsuddannelser, kan godkendes af børne- og undervisningsministeren til at udbyde uddannelsen til merkantil studentereksamen
og uddannelsen til teknisk studentereksamen. Børne- og undervisningsministeren kan i særlige tilfælde pålægge en institution at
etablere uddannelsen til merkantil studentereksamen eller uddannelsen til teknisk studentereksamen eller at optage et bestemt
antal elever.
Stk. 3.
Institutionen skal i sit samlede virke under et og i samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner medvirke til at sikre et
nationalt sammenhængende og effektivt uddannelsessystem, herunder opfyldelse af nationale uddannelses- og institutionspolitiske
mål.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren1) kan fastsætte regler om
-
uddannelserne,
-
adgang til uddannelserne,
-
kvalitetskontrol, herunder censorinstitutionen,
-
kvalifikationskrav til lærere,
-
klager til institutionen fra deltagere i uddannelse, herunder om klagefrist og om, at omprøve og ombedømmelse i forbindelse med
klager over forhold ved prøver kan resultere i en lavere karakter.
Stk. 5.
Ved fastsættelse af regler i medfør af stk. 4, nr. 1, kan børne- og undervisningsministeren bestemme, at uddannelsesaktiviteten
ikke godkendes som støtteberettigende efter lov om statens uddannelsesstøtte.
Stk. 6.
Institutioner, der er nævnt i stk. 1, kan efter overenskomst med en eller flere kommunalbestyrelser varetage undervisning af
elever i 7.-9. og 10. klasse med ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, jf.
folkeskolelovens § 22 a, stk. 1. Institutioner med ledig kapacitet skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen stille kapaciteten
til rådighed herfor.2)
Børne- og undervisningsministeren kan godkende en institution efter § 1, hvis institutionen indgår som et hensigtsmæssigt
led i en landsomfattende eller regional planlægning til opfyldelse af konstaterede eller forventede behov for sådanne
institutioner. Ministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen.
Stk. 2.
En godkendelse efter stk. 1 kan tilbagekaldes, hvis der ikke længere er behov for institutionen, herunder i forhold til behovet
for uddannelsesudbydere i en landsomfattende eller regional planlægning, eller hvis institutionen på grund af sin økonomiske
situation skønnes uegnet til at fortsætte sin virksomhed.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan modsætte sig nedlæggelse af en institution, hvis der efter ministerens skøn stadig er behov
for institutionen, og kan fastsætte vilkårene for institutionens videreførelse.
Stk. 4.
Institutionens styrelse reguleres i en vedtægt, som institutionens bestyrelse fastsætter. Ved institutionens oprettelse og ved
etablering eller ophør af en institutions varetagelse af opgaven som voksenuddannelsescenter godkender børne- og
undervisningsministeren institutionens vedtægtsbestemmelser. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om vedtægtens indhold,
herunder i en af ministeren udstedt standardvedtægt.
Stk. 5.
Institutionens navn godkendes af børne- og undervisningsministeren og fastsættes i vedtægten.
Stk. 6.
Institutionens vedtægt skal offentliggøres på institutionens hjemmeside på internettet sammen med datoerne for bestyrelsens
vedtagelse, børne- og undervisningsministerens godkendelse, jf. stk. 4, 2. pkt., og § 4, stk. 2, 2. pkt., og offentliggørelsen på
hjemmesiden. Vedtægten kan tidligst træde i kraft ved offentliggørelsen.
I tilfælde af institutionens ophør anvendes tiloversbleven formue til undervisnings- og uddannelsesformål efter børne- og
undervisningsministerens bestemmelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Hvis der er dækning i den tiloversblevne formue, anvendes institutionens nettoformue opgjort pr. 31. december 1990 samt gaver
skænket den 1. januar 1991 eller senere i form af løsøre, fast ejendom og anlægstilskud til fast ejendom til de formål, der er
fastsat i den pr. 1. august 2012 gældende vedtægt. For institutioner, der på tidspunktet for overgang til denne lov er godkendt
efter lov om arbejdsmarkedsuddannelsescentre, er datoerne i 1. pkt. dog henholdsvis 31. december 1993 og 1. januar 1994.
Stk. 3.
Formue hidrørende fra en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning, der pr. 31. december 2006 var amtskommunal,
jf. § 4 a, stk. 1, tilfalder statskassen ved institutionens ophør.
Stk. 4.
For fusionerede uddannelsesinstitutioner, hvori indgår selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning, opgøres de
enkelte institutioners formueandel, jf. stk. 1 og 2, på fusionstidspunktet. Ved ophør tilfalder den del af nettoformuen, der
hidrører fra de tidligere amtskommunale institutioners formue, statskassen. Øvrig nettoformue fordeles efter reglerne i stk. 1 og
2.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om opgørelsen af formuen efter stk. 1 og 2.
Børne- og undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen for en eller flere institutioner, bestyrelsen for
en eller flere institutioner for uddannelsen til almen studentereksamen, bestyrelsen for en eller flere institutioner for
uddannelsen til hf-eksamen og hf-enkeltfag samt bestyrelsen for en eller flere institutioner for almen voksenuddannelse m.v.
godkende, at to eller flere af institutionerne sammenlægges til én institution, som godkendes til at udbyde uddannelser efter en
eller flere love. Reglerne om uddannelserne og tilskud til uddannelserne følger reglerne i de pågældende uddannelseslove. Børne-
og undervisningsministeren beslutter, efter hvilken institutionslov den sammenlagte institution godkendes. Ved sammenlægning
mellem en institution for almengymnasiale uddannelser, uddannelsen til hf-eksamen og hf-enkeltfag eller almen voksenuddannelse og
en institution for erhvervsrettet uddannelse finder bestemmelsen i § 26 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. anvendelse for den del af den sammenlagte institution, der varetager uddannelsen til almen
studentereksamen, hf-eksamen, hf-enkeltfag eller almen voksenuddannelse. Ved sammenlægningen opløses institutionerne uden
likvidation ved overdragelse af deres aktiver og gæld til den fortsættende institution.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen tillade, at en institution, der er godkendt efter loven,
ved spaltning overdrager sine aktiver og gæld som helhed eller en del heraf til en eller flere selvejende
uddannelsesinstitutioner. Ministeren godkender den sammenlagte eller spaltede institutions vedtægt.
Stk. 3.
Det er en betingelse for at opnå tilladelse efter stk. 1 og 2, at der ved sammenlægningen eller spaltningen ikke sker
indskrænkninger i bestående rettigheder. I vedtægten for den fortsættende eller modtagende institution skal der optages
bestemmelser, som sikrer, at de deltagende institutioners formål tilgodeses. På samme måde skal der optages bestemmelser, som
sikrer eventuelle vedtægtsbestemte rettigheder til en deltagende institutions formue, hvis rettigheden ikke udløses ved
sammenlægningen eller spaltningen.
Stk. 4.
Sammenlægning og spaltning efter stk. 1 og 2 kan gennemføres uden kreditorernes samtykke.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler, hvorefter kapitel 15 i selskabsloven med de fornødne tilpasninger finder
anvendelse på sammenlægning eller spaltning efter stk. 1 og 2.
Institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der tidligere var amtskommunale, eller som er resultatet af en eller flere
sammenlægninger eller spaltninger af selvejende uddannelsesinstitutioner, der tidligere var amtskommunale, er selvejende
institutioner inden for den offentlige forvaltning.
Stk. 2.
Institutioner, der forud for den 1. januar 2007 var godkendt efter § 1, stk. 1, kan beslutte at være selvejende institutioner
inden for den offentlige forvaltning. Dette skal fremgå af institutionens vedtægt.
Kapitel 2
Institutionens bestyrelse
Institutionen ledes af en bestyrelse.
Stk. 2.
Bestyrelsen består af 6-12 medlemmer. Børne- og undervisningsministeren kan dog tillade, at bestyrelsen består af flere end 12
medlemmer, jf. stk. 10. Bestyrelsen sammensættes således, at flertallet af stemmeberettigede medlemmer er udefrakommende, primært
fra institutionens lokalområde. Bestyrelsen vælger en formand blandt de medlemmer, der er udefrakommende.
Stk. 3.
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen bidrage til at fremme institutionens strategiske virke med deres erfaring og faglige indsigt
i uddannelse og i arbejdsmarkedets behov for uddannelserne.
Stk. 4.
De udefrakommende medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og skal tilsammen have relevant erhvervserfaring i forhold til
institutionens virkefelt og erfaring med ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber. En eller
flere kommunalbestyrelser i forening udpeger 1 medlem til bestyrelsen. De medlemmer, der udpeges af arbejdsgiver- og
arbejdstagerorganisationer, skal være ligeligt repræsenteret i bestyrelsen.
Stk. 5.
2 medlemmer udpeges af og blandt medarbejderne ved institutionen, hvoraf 1 har stemmeret. Elevrådet, jf. § 35, udpeger 2
medlemmer, hvoraf 1 har stemmeret. Eleven, der har stemmeret, skal være myndig. Medarbejderudpegede bestyrelsesmedlemmer er
beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller
tilsvarende område.
Stk. 6.
Institutionens leder er bestyrelsens sekretær og deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret.
Stk. 7.
Følgende personer kan ikke være medlemmer af bestyrelsen:
-
Personer der udlejer ejendomme m.m. til institutionen.
-
Medlemmer af bestyrelsen i fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der udlejer ejendomme m.m. til institutionen,
eller som kontrollerer udlejer af ejendomme m.m. til institutionen.
-
Advokater, revisorer eller lignende rådgivere for personer, der er omfattet af nr. 1, eller for fonde, selskaber, foreninger
eller andre virksomheder, der er omfattet af nr. 2.
-
Ansatte i ledende stillinger hos personer, der er omfattet af nr. 1, eller i fonde, selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, der er omfattet af nr. 2.
Stk. 8.
Er lejeforholdet af uvæsentligt omfang, finder stk. 7, nr. 1-4, ikke anvendelse. Børne- og undervisningsministeren fastsætter
regler herom.
Stk. 9.
For bestyrelsen, lederen og andre ansatte ved institutionen gælder i øvrigt bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om
inhabilitet og i kapitel 8 om tavshedspligt m.v., jf. dog § 4 a, stk. 2.
Stk. 10.
Børne- og undervisningsministeren kan i særlige tilfælde tillade fravigelse fra bestemmelserne i stk. 2 og 4, herunder i
forbindelse med sammenlægning af institutioner.
Udefrakommende bestyrelsesmedlemmer skal have gennemført en bestyrelsesuddannelse eller have forpligtet sig hertil eller
på anden måde have opnået tilsvarende kompetencer som dem, bestyrelsesopgaven forudsætter. Bestyrelsesuddannelse skal være
gennemført inden for de første 12 måneder af funktionsperioden. Bestyrelsen giver medarbejder- og elevrepræsentanter mulighed for
at gennemføre en bestyrelsesuddannelse. Institutionen afholder udgifterne til den bestyrelsesuddannelse eller del heraf, som et
bestyrelsesmedlem deltager i under sin funktionsperiode.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om kompetencebeskrivelser for bestyrelsesuddannelsen.
Institutionen kan yde bestyrelsen særskilt vederlag efter nærmere regler, der fastsættes af børne- og
undervisningsministeren efter forhandling med finansministeren.
Bestyrelsens opgaver
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen. Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sit virke.
Stk. 2.
Efter indstilling fra lederen fastlægger bestyrelsen det årlige program for institutionens virksomhed og godkender budget og
regnskab.
Bestyrelsen skal arbejde for, at institutionens udbud af erhvervsrettet grund-, efter- og videreuddannelse, jf. § 1, i
videst muligt omfang tilgodeser behovet for relevant uddannelse hos uddannelsessøgende og virksomheder.
Stk. 2.
Bestyrelsen træffer efter indstilling fra lederen beslutning om institutionens udbud af erhvervsrettet grund-, efter- og
videreuddannelse og om iværksættelse af øvrige uddannelsesaktiviteter som indtægtsdækket virksomhed og anden relevant aktivitet.
Børne- og undervisningsministeren kan i særlige tilfælde give institutionen påbud om at udbyde en bestemt uddannelse.
Bestyrelsen ansætter og afskediger lederen og godkender efter indstilling fra lederen ansættelse og afskedigelse af
institutionens øvrige personale.
Stk. 2.
Bestyrelsen kan fastsætte nærmere retningslinjer for lederens virksomhed og kan bemyndige lederen til i et nærmere bestemt
omfangat udøve beføjelser, der er tillagt bestyrelsen.
Stk. 3.
Beslutning om suspension, iværksættelse af tjenstlig undersøgelse, udpegning af forhørsleder, ikendelse af disciplinærstraf og
anlæggelse af injuriesøgsmål træffes af institutionens bestyrelse.
Stk. 4.
Bestyrelsen ansætter og afskediger institutionens revisor. Bestyrelsen underretter Børne- og Undervisningsministeriet om den
valgte revisor og om revisorskift.
Bestyrelsens ansvar
Bestyrelsen er over for børne- og undervisningsministeren ansvarlig for institutionens drift, herunder for forvaltningen
af de statslige tilskud, jf. § 11.
Stk. 2.
Hvis bestyrelsen ikke efterkommer påbud fra børne- og undervisningsministeren om berigtigelse af nærmere angivne forhold, kan
ministeren beslutte,
-
at bestyrelsens opgaver eller dele heraf i en periode varetages af personer, der udpeges af ministeren, eller
-
at bestyrelsen træder tilbage, således at en ny bestyrelse skal udpeges efter reglerne i institutionens vedtægt.
Stk. 3.
Hvis bestyrelsen ved sine dispositioner bringer institutionens videreførelse i fare, kan børne- og undervisningsministeren
beslutte, at bestyrelsen straks træder tilbage, og kan i forbindelse hermed indsætte et midlertidigt styre, indtil der er udpeget
en ny bestyrelse efter reglerne i institutionens vedtægt.
Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler, så de bliver til størst mulig gavn for institutionens formål.
Stk. 2.
Institutionen er forpligtet til at vedligeholde sine bygninger på et forsvarligt niveau i overensstemmelse med en af bestyrelsen
godkendt flerårig plan og til at sikre en forsvarlig standard af udstyr m.v. til de tilskudsberettigede aktiviteter. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om institutionernes byggevirksomhed.
Stk. 3.
Institutionen skal under størst mulig hensyntagen til sikkerheden anbringe de likvide midler på en eller flere af følgende måder:
-
I fondsaktiver eller gældsbreve, for hvilke den danske stat eller en dansk kommune står som udsteder eller garant.
-
I fondsaktiver udstedt af danske realkreditinstitutter, Kreditforeningen af Kommuner i Danmark eller andre danske
finansieringsinstitutter under offentligt tilsyn.
-
Som indestående i pengeinstitutter hjemmehørende i Danmark eller i et andet land inden for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde (EØS).
-
I værdipapirer fra et EU/EØS-medlemsland, som efter deres art og sikkerhed kan sidestilles med de aktiver, der er nævnt i nr.
1-3, bortset fra aktier og investeringsforeningsbeviser.
Stk. 4.
Institutionen kan uanset bestemmelsen i stk. 3, nr. 4, under størst mulig hensyntagen til sikkerheden i fornødent omfang anbringe
likvide midler i andelsbeviser med begrænset hæftelse eller i aktier i det pengeinstitut, som institutionen bruger som sin
sædvanlige bankforbindelse, og i andelsbeviser med begrænset hæftelse i forsyningsvirksomheder m.m., hvis institutionen derved
opnår økonomiske fordele. Andelene og aktierne skal afhændes, hvis institutionen skifter pengeinstitut eller ikke længere opnår
den økonomiske fordel.
Søgsmålskompetence
Beslutning om at anlægge retssag mod bestyrelsesmedlemmer, ledere, revisorer eller andre i anledning af tab påført
institutionen kan træffes af bestyrelsen eller af børne- og undervisningsministeren.
Institutionens leder
Institutionens daglige ledelse varetages af en leder, der påser,
-
at uddannelserne gennemføres i overensstemmelse med gældende regler,
-
at de undervisningsmæssige forhold er forsvarlige,
-
at det af bestyrelsen godkendte budget overholdes, og
-
at institutionens virksomhed i øvrigt er i overensstemmelse med bestyrelsens beslutninger og retningslinjer.
Stk. 2.
Lederen afgiver forslag til program for institutionens virksomhed i det kommende år til bestyrelsen.
Kapitel 3
Tilskud
En institution, der er godkendt efter loven, skal i sit virke som selvejende institution være uafhængig, og
institutionens midler må alene komme institutionens formål til gode.
Børne- og undervisningsministeren yder tilskud eller lån til institutionerne efter stk. 2-9.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren yder tilskud til fællesudgifter i form af grundtilskud, der fastsættes på de årlige finanslove,
og taxametertilskud, der ydes ud fra den enkelte institutions antal årselever og en takst pr. årselev. Taksterne pr. årselev
fastsættes på de årlige finanslove for grupper af uddannelser.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren yder taxametertilskud til institutionernes erhvervelse og opretholdelse af lokaler, bygninger og
arealer ud fra den enkelte institutions antal årselever og en takst pr. årselev. Taksterne pr. årselev fastsættes på de årlige
finanslove for grupper af uddannelser.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om opgørelse af årselever efter stk. 2 og 3.
Stk. 5.
Udenlandske deltagere i erhvervsuddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 2 og 3 og § 19, stk. 4, hvis de
-
er meddelt opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1-3, § 8, stk. 1 eller 2, eller
§ 9 c, stk. 3, nr. 1 eller 2, tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt
ophold i Danmark,
-
er meddelt tidsbegrænset opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold efter udlændingelovens § 9, stk. 1, eller § 9 c,
stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 1-3, eller § 8, stk. 1 eller 2,
-
er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m, som medfølgende barn af en udlænding, som dels er statsborger i et
land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, jf. dog stk. 6,
-
er meddelt opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v.,3)
-
er meddelt opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
-
er udvekslet med danske deltagere efter aftale mellem institutionen og en institutionen i udlandet eller
-
efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med
danske statsborgere.
Stk. 6.
En udenlandsk deltager er omfattet af stk. 5, nr. 3, uanset at forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a ophører
efter tidspunktet for påbegyndelsen af uddannelsen.
Stk. 7.
Institutionens udbud af erhvervsuddannelser til andre udenlandske deltagere end dem, der er nævnt i stk. 5 og 6, sker som
indtægtsdækket virksomhed.
Stk. 8.
Børne- og undervisningsministeren kan yde lån og tilskud til institutioner, der efter ministerens skøn er kommet i en særlig
vanskelig økonomisk situation. Lånet eller tilskuddet er betinget af, at institutionen følger ministerens krav til omlægning af
institutionens virksomhed med henblik på genopretning af institutionens økonomi.
Stk. 9.
Børne- og undervisningsministeren kan yde tilskud og lån i forbindelse med sammenlægning eller spaltning af institutioner.
Stk. 10.
Uanset stk. 2 og 3 og § 19, stk. 1 og 2, kan der på de årlige finanslove fastsættes særskilte takster for fjernundervisning,
herunder at der ved fjernundervisning ikke ydes tilskud til dækning af institutionernes erhvervelse og opretholdelse af lokaler,
bygninger og arealer.
Stk. 11.
Udbetaling Danmark varetager administrative opgaver af finansiel og regnskabsmæssig karakter vedrørende lån efter stk. 8 og 9.
Børne- og undervisningsministeren kan godkende, at en institution driver kollegievirksomhed som indtægtsdækket
virksomhed, hvis institutionen var en amtskommunal institution og drev kollegievirksomhed pr. 31. december 2006. Tilsvarende
gælder for institutioner, der sammenlægges med en tidligere amtskommunal institution, hvori der indgår et kollegium.
En institution skal som betingelse for at opnå tilskud til gymnasiale fuldtidsuddannelser sikre, at der fra den første
opgørelse af klassekvotienter maksimalt er en gennemsnitlig klassekvotient på 28,0 på hvert klassetrin på de gymnasiale
fuldtidsuddannelser, institutionen udbyder.
Stk. 2.
En institution modtager uanset tilskudsbestemmelserne i denne lov ikke aktivitetsafhængige tilskud fra Børne- og
Undervisningsministeriet til uddannelse af elever eller kursister, der er optaget ud over den gennemsnitlige klassekvotient på
28,0 på hvert klassetrin på de gymnasiale fuldtidsuddannelser.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om opgørelsen af den gennemsnitlige klassekvotient på de gymnasiale
fuldtidsuddannelser, herunder om beregningen af klassekvotienten og opgørelsestidspunktet. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at en institution i særlige tilfælde uanset stk. 1 og 2 kan have en højere gennemsnitlig klassekvotient end 28,0 på
hvert klassetrin på de gymnasiale fuldtidsuddannelser, herunder om vilkår for en højere gennemsnitlig klassekvotient.
Børne- og undervisningsministeren kan yde tilskud til institutioner, der udbyder særligt tilrettelagte forløb på
uddannelsen til merkantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk studentereksamen for elever med nedsat psykisk
funktionsevne. Tilskuddet fastsættes på grundlag af takster på de årlige finanslove.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om tilskud, herunder om aktivitetsindberetninger og opgørelse af aktivitet.
Kommuner kan yde tilskud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse til anlægsudgifter ved etablering eller senere
udbygning. Kommuner kan ikke uden særlig lovhjemmel yde tilskud til institutionernes driftsudgifter eller lån til anlægsudgifter.
Aftaler, herunder husleje- og ejendomsaftaler, skal indgås på vilkår, der ikke er ringere for institutionerne end
sædvanlige markedsvilkår, og skal søges ændret, hvis udviklingen i markedsvilkårene tilsiger det.
Børne- og undervisningsministeren kan yde tilskud til kostafdelinger, hvis disse
-
drives af en institution godkendt efter loven eller af en anden selvejende institution og
-
er bolig for deltagere i tilskudsberettigede uddannelser.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om optagelse på kostafdelinger og om betaling for kost og logi.
Stk. 3.
Tilskud efter stk. 1 udgøres af taxametertilskud, der ydes ud fra den enkelte kostafdelings antal kostårselever og en takst pr.
kostårselev. Taksterne pr. kostårselev fastsættes på de årlige finanslove for forskellige grupper af deltagere i uddannelse.
Deltagere, der betaler fuld pris for benyttelse af kostafdelingen i henhold til regler fastsat efter stk. 2, indgår ikke i
tilskudsberegningen. Der kan derudover ydes grundtilskud, der fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om opgørelse af kostårselever for forskellige grupper af deltagere efter
stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan yde særlige tilskud til institutionernes udgifter til elever, lærlinge, kursister
og studerende, der efter lov om erhvervsuddannelser, lov om de gymnasiale uddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om
anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til studentereksamen
(avu-loven), lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. eller lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne skal have tilbud om specialpædagogisk bistand.
Stk. 2.
Handicappede elever, der er optaget på uddannelser godkendt efter § 37 c, og som har behov for specialundervisning eller anden
specialpædagogisk bistand, skal have tilbud herom. Børne- og undervisningsministeren kan yde særlige tilskud til institutionernes
udgifter til specialpædagogisk bistand.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om administration af de særlige tilskud efter stk. 1 og 2, herunder om
ansøgning, indhentede sagkyndige udtalelser, tildeling, udbetaling, udbetaling af forskud til og tilbagebetaling fra
institutionerne samt refusion af udgifter, som institutionerne har afholdt i overensstemmelse med tildelingen.
Stk. 4.
Ansøgning om tilskud til specialpædagogisk bistand, jf. stk. 1 og 2, skal indgives til Børne- og Undervisningsministeriet ved
anvendelse af den digitale løsning, som ministeriet stiller til rådighed (digital selvbetjening). Uddannelsesinstitutionen skal på
tilsvarende vis modtage afgørelser og meddelelser vedrørende ansøgningen digitalt. Elever og kursister skal modtage afgørelser og
meddelelser m.v. vedrørende ansøgningen digitalt.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om, at ansøgning om tilskud til specialpædagogisk bistand og
modtagelse af afgørelser herom og meddelelser i øvrigt kan ske på anden vis end ved digital selvbetjening, hvor særlige forhold
gør sig gældende.
Stk. 6.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om indretning og administration af den digitale løsning, jf. stk. 4 og
5, herunder om
-
indhold og udformning af ansøgninger,
-
frister for indgivelse af ansøgninger,
-
frister for indgivelse af oplysninger og
-
frister for udbetalinger af støtte.
Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om anvendelse af digital signatur og anden sikker personidentifikation.
Børne- og undervisningsministeren yder tilskud til pædagogikum, jf. lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser, på
grundlag af den enkelte institutions antal af årspædagogikumkandidater. Takster pr. årspædagogikumkandidat fastsættes på de årlige
finanslove for en eller flere grupper af uddannelsesforløb.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om tilskud efter stk. 1, herunder om aktivitetsindberetninger og om opgørelse
af årspædagogikumkandidater.
Staten yder tilskud til dækning af de direkte undervisningsudgifter ved uddannelsen til merkantil studentereksamen og
uddannelsen til teknisk studentereksamen fraregnet indtægter ved uddannelserne. Tilskuddet til undervisningsudgifter bestemmes ud
fra antallet af årselever ved uddannelserne og et gennemsnitligt tilskud pr. årselev fastlagt i de årlige finanslove. Der kan på
de årlige finanslove fastsættes særskilte takster for fjernundervisning.
Stk. 2.
Staten yder et særligt tilskud for færdiggørelse af uddannelsen til merkantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk
studentereksamen. Taksten fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 3.
Staten yder et særligt tilskud på baggrund af andelen af frafaldstruede elever på uddannelsen til merkantil studentereksamen og
uddannelsen til teknisk studentereksamen. Taksten fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 4.
Staten kan yde særlige tilskud i forbindelse med uddannelsesforsøg for elever i enkeltfagsundervisning samt for skoler med lille
elevtilgang, hvis det ud fra regionale hensyn er vigtigt at bevare uddannelsen det pågældende sted.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler efter stk. 1-4, herunder om betingelser for og beregning af det særlige
tilskud efter stk. 2, om betingelser for og beregning af andelen af frafaldstruede elever efter stk. 3 og om særlige tilskud i
forbindelse med uddannelsesforsøg og skoler med lille elevtilgang efter stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud efter § 18 a, stk. 1, til institutionerne stille krav om,
at institutionerne ved køb af varer og tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk bistand til elever og lærlinge, der skal
have tilbud om specialpædagogisk bistand efter lov om erhvervsuddannelser, lov om de gymnasiale uddannelser, lov om almen
voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i
uddannelsen til studentereksamen (avu-loven), lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. eller lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne, anvender en eller flere centralt koordinerede indkøbsaftaler om levering af varer og
tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk bistand.
Stk. 2.
Elever, lærlinge, kursister og studerende, der modtager specialpædagogisk bistand, kan frit vælge mellem de leverandører, der er
omfattet af centralt koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om institutionernes forpligtelse til at anvende centralt
koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1, herunder om proceduren og fremgangsmåden for anvendelsen heraf.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om tilskud til de direkte undervisningsudgifter til uddannelse ved
institutionerne i tilfælde, hvor der ikke ydes tilskud til undervisningsudgifterne efter lovgivningen om uddannelserne, jf. dog §
15, stk. 10, eller § 18 c.
Stk. 2.
Tilskuddet ydes som et taxametertilskud ud fra den enkelte institutions antal årselever og en takst pr. årselev. Taksterne pr.
årselev fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om opgørelse af årselever.
Stk. 4.
Staten kan yde et særligt tilskud ved færdiggørelse af uddannelse, hvor der ikke ydes tilskud efter lovgivningen om uddannelserne.
Taksten fastsættes på finansloven. Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om betingelser for og beregning af
det særlige tilskud.
Stk. 5.
Staten kan yde et særligt tilskud på baggrund af andelen af frafaldstruede elever, hvor der ikke ydes tilskud efter lovgivningen
om uddannelserne. Taksten fastsættes på finansloven. Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om betingelser for og
beregning af tilskud på baggrund af andelen af frafaldstruede elever.
Børne- og undervisningsministeren kan helt eller delvis yde tilskud til udviklings- og forsøgsvirksomhed eller til andre
særlige formål samt til iværksættelse af nye uddannelser ved institutionerne.
Ydelse af tilskud efter §§ 15-19 er betinget af, at tilvækst i formuen hidrørende fra perioden den 1. januar 1991 eller
senere, henholdsvis den 1. januar 1994, for institutioner, der på tidspunktet for overgang til denne lov er godkendt efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelsescentre, i tilfælde af institutionens eller kostafdelingens ophør anvendes til undervisnings- og
uddannelsesformål efter børne- og undervisningsministerens bestemmelse. Dette gælder dog ikke de i § 3, stk. 2, nævnte gaver.
Tilskud efter §§ 15, 18-20 og 37 c ydes ikke til dækning af institutionernes udgifter til betaling af afgifter i
henhold til momsloven.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kompenserer institutionerne for udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som
efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms), og som
institutionerne afholder ved køb af varer og tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter §§ 15, 18-20 og 37 c.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om kompensationen efter stk. 2 og kan herunder beslutte, at der skal
etableres en a conto-ordning for momskompensationen til institutionerne.
Børne- og undervisningsministeren kan efter forhandling med transportministeren bemyndige Bygningsstyrelsen til at
varetage administrationen af de bygninger, huslejekontrakter og leasingkontrakter, som Børne- og Undervisningsministeriet den 1.
januar 2007 overtager fra amtskommunerne, Københavns og Frederiksberg Kommuner, Bornholms Regionskommune og Hovedstadens
Sygehusfællesskab, jf. § 12 i lov nr. 590 af 24. juni 2005.
Institutionerne disponerer frit inden for deres formål ved anvendelsen af de samlede statslige tilskud efter §§ 15-21 og
øvrige indtægter under ét, jf. dog stk. 3. Det er en betingelse, at institutionerne opfylder de bestemmelser, der gælder for de
enkelte uddannelser og formål, og gennemfører den uddannelsesaktivitet, kostafdelingsaktivitet eller anden aktivitet, som
tilskuddene er betinget af. Institutionerne kan opspare tilskud til anvendelse i følgende finansår til institutions- og
undervisningsformål.
Stk. 2.
Hvis tilskud efter § 20 er ydet under forudsætning af, at uforbrugte midler tilbagebetales, er dette tilskud ikke omfattet af
stk. 1.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan pålægge en institution at tilpasse, udskyde eller standse investeringer, såfremt de samlede
budgetterede investeringer for de statsfinansierede selvejende institutioner på Børne- og Undervisningsministeriets område
overstiger den flerårige investeringsramme, der fastsættes på finansloven. Børne- og undervisningsministeren offentliggør de
flerårige investeringsrammer.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om forvaltningen af investeringsrammen, der fastsættes på de årlige
finanslove, jf. stk. 3.
Institutionerne skal følge de af finansministeren fastsatte eller aftalte bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår,
herunder om pensionsforhold, for det personale, der er ansat ved institutionen.
Stk. 2.
Bestemmelserne i § 10, stk. 1, og §§ 19-25 i lov om tjenestemænd finder anvendelse på det personale ved institutionerne, der er
ansat på vilkår svarende til tjenestemandsvilkår. § 21, stk. 4, i tjenestemandsloven gælder for medlemmer af institutionernes
bestyrelser.
Børne- og undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud til institutionerne stille vilkår, der fremmer formålet i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats (sociale klausuler). Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Institutionen anvender ved udbud og efterfølgende kontraktindgåelser klausuler om uddannelses- og praktikaftaler eller
offentliggør senest ved kontraktindgåelsen på institutionens hjemmeside på internettet sin begrundelse for at undlade dette.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om forpligtelsen efter stk. 1, herunder om, hvilke udbud der er omfattet af
forpligtelsen.
Institutionerne skal som betingelse for at opnå tilskud følge Finansministeriets regler om udbud og udlicitering af
statslige drifts- og anlægsopgaver.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan efter forhandling med finansministeren fastsætte nærmere regler om institutionernes budget-
og bevillingssystem og om udbetaling af tilskud til institutionerne.
Kapitel 4
Regnskab og revision
Institutionernes regnskabsår er finansåret. Ved regnskabsårets afslutning udarbejdes et årsregnskab omfattende
resultatopgørelse, balance og anlægsoversigt. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen og institutionens leder.
Institutionernes årsregnskab indsendes til Børne- og Undervisningsministeriet. I forbindelse med indsendelse af årsregnskab til
Børne- og Undervisningsministeriet skal bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne
for at være medlemmer af bestyrelsen, jf. § 5, stk. 7 og 8.
Stk. 2.
Institutionerne skal efter anmodning fra børne- og undervisningsministeren indberette investeringsbudgetter og regnskabstal, jf. §
22, stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Institutionernes regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Endvidere udpeger bestyrelsen for institutionen en intern revisor, som skal være statsautoriseret eller registreret revisor, til
at udføre revision i henhold til regler, der fastsættes af børne- og undervisningsministeren efter forhandling med rigsrevisor.
Bestyrelsen underretter Børne- og Undervisningsministeriet og rigsrevisor om den udpegede interne revisor og om skift af intern
revisor.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale, at
revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsrevisor og den i stk. 3 nævnte interne revisor. Rigsrevisor
kan pålægge bestyrelsen at udpege en anden intern revisor til at udføre denne revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på
tilfredsstillende måde opfylder kravene i de i henhold til stk. 3, 2. pkt., udstedte regler om intern revision eller i øvrigt ikke
opfylder pligterne som intern revisor.
Stk. 5.
Regnskaberne opstilles efter regler, der fastsættes af børne- og undervisningsministeren. Institutionens regnskabsføring skal være
i overensstemmelse med regler fastsat af børne- og undervisningsministeren.
Stk. 6.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om revisors kontrol af institutionens oplysninger til brug ved
beregning af statstilskud.
Bestyrelsen påser, at revisor opfylder bestemmelserne om uafhængighed i revisorloven. Bestyrelsen må endvidere ikke
antage en revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de ejendomme m.m., som institutionen anvender, eller for fonde,
selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer udlejer, medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang. Børne-
og undervisningsministeren fastsætter regler om, hvornår lejeforholdet er af uvæsentligt omfang. Opfylder revisor ikke på
tilfredsstillende måde kravene til revision i henhold til denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, eller tilsidesætter
revisor i øvrigt sine pligter som revisor, kan børne- og undervisningsministeren pålægge bestyrelsen inden for en nærmere angiven
frist at udpege en anden revisor.
Hvis det af revisionsprotokollen fremgår, at der foreligger lovovertrædelser eller andre uacceptable forhold i
forbindelse med forvaltningen af institutionens midler, skal børne- og undervisningsministeren, hvis revisionen giver anledning
hertil, snarest iværksætte foranstaltninger til genoprettelse af en lovlig og forsvarlig forvaltning. Det samme gælder, hvis
ministeren på anden måde bliver gjort bekendt med de nævnte forhold.
Kapitel 5
Tilsyn og oplysningsforpligtelser
Børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med institutionerne.
Stk. 2.
Finder børne- og undervisningsministeren , at en institutions virksomhed ikke er i overensstemmelse med lovgivningen eller de
regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold til lovgivningen, kan ministeren udstede påbud til institutionen om
at ændre den pågældende virksomhed.
Børne- og undervisningsministeren kan for institutioner, der ikke følger bestemmelserne i denne lov eller regler fastsat
i medfør heraf, regler eller aftaler om løn- og ansættelsesvilkår, jf. § 23, stk. 1, eller ministerens påbud, jf. § 29, stk. 2,
tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Ministeren kan
tilbageholde tilskud eller lade tilskud bortfalde for institutioner, som begæres erklæret konkurs eller tages under
rekonstruktionsbehandling, eller når der i øvrigt er fare for, at en institutions virksomhed må indstilles. Ministeren kan desuden
kræve tilskud tilbagebetalt, hvis grundlaget for tilskudsberegningen eller tilskudsberegningen i øvrigt har været fejlagtig. For
meget udbetalt tilskud kan modregnes i kommende tilskudsudbetalinger.
Børne- og undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen at indgå en indsatsaftale med ministeren, hvis ministeren
konstaterer, at kvaliteten i en institutions undervisning eller uddannelse er utilstrækkelig.
Stk. 2.
Indsatsaftalen skal blandt andet fastsætte mål for kvaliteten af undervisningen eller uddannelsen og de foranstaltninger, der er
nødvendige for at rette op på den utilstrækkelige kvalitet.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan i særlige tilfælde yde tilskud til afhjælpning af utilstrækkelig kvalitet i undervisning
eller uddannelse i forbindelse med indgåelse af en indsatsaftale.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fratage en institution eller en afdeling af en institution adgangen til at optage elever og
lærlinge efter § 5, stk. 2 og 3, og § 5 a, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser og § 7, stk. 1, nr. 8, § 9, stk. 1, nr. 9, § 11 og
§ 12, stk. 1 og 3, i lov om de gymnasiale uddannelser, hvis kvaliteten af dens undervisning eller en eller flere af dens
uddannelser er utilstrækkelig og institutionen som følge heraf er pålagt en indsatsaftale med ministeren, jf. stk. 1 og 2.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren kan tilbagekalde en godkendelse af en institution, jf. § 2, stk. 2, hvis den ikke inden for en
3-årig periode har indfriet de fastsatte mål i den med ministeren indgåede indsatsaftale, jf. stk. 1 og 2. Ministeren kan
endvidere træffe afgørelse om sammenlægning eller spaltning af en institution. Ved sammenlægning eller spaltning af institutionen
i medfør af denne bestemmelse udøver ministeren på bestyrelsens vegne de beføjelser, som bestyrelsen har i medfør af § 4.
Stk. 6.
Nedlægges, sammenlægges eller spaltes en institution i medfør af stk. 5, kan børne- og undervisningsministeren pålægge en eller
flere andre institutioner at optage alle eller en del af de elever og lærlinge, som har påbegyndt deres uddannelse på den
nedlagte, sammenlagte eller spaltede institution.
Børne- og undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen at iværksætte og gennemføre en ekstern analyse af
bestyrelsens arbejde. Når resultatet af analysen foreligger for bestyrelsen, sender bestyrelsen straks afrapporteringen herom til
ministeren. Bestyrelsen sender tillige snarest derefter og senest inden en frist, som ministeren fastsætter, sine eventuelle
supplerende oplysninger og bemærkninger hertil. Bestyrelsen offentliggør afrapporteringen og sine eventuelle supplerende
oplysninger og bemærkninger hertil, når ministeren har besluttet dette. Indtil da er materialet fortroligt.
Børne- og undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen for en institution at udarbejde en genopretningsplan, hvis
institutionen eller en afdeling under institutionen i 3 på hinanden følgende år ikke har opnået en andel af
førsteprioritetsansøgere på mindst halvdelen af institutionens eller afdelingens fastsatte kapacitet til den pågældende gymnasiale
uddannelse.
Stk. 2.
Genopretningsplanen skal indeholde konkrete mål og indsatser for genopretningen.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan efter høring af regionsrådet, jf. § 34 b, stk. 2, nedlægge en institution eller en afdeling,
hvis institutionen eller afdelingen senest 2 år efter genoprettelsesplanens iværksættelse ikke har opnået en andel af
førsteprioritetsansøgere til den pågældende gymnasiale uddannelse på mindst halvdelen af institutionens eller afdelingens
fastsatte kapacitet.
Stk. 4.
Nedlægges en institution eller en afdeling i medfør af stk. 3, kan børne- og undervisningsministeren pålægge en eller flere
institutioner at optage alle eller en del af de elever, som har påbegyndt deres uddannelse på den nedlagte institution eller
afdeling.
Børne- og undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger fra institutionerne, herunder ved institutionsbesøg, om
uddannelserne, deltagere i uddannelse, personalet, udstyret, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre aftaler,
institutionernes drift i øvrigt og om bestyrelsens medlemmer, jf. § 5, stk. 7 og 8, til brug for fastlæggelse af tilskud,
gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af tilsyn og udarbejdelse af statistik. Ministeren kan bestemme, at sådanne oplysninger
skal leveres i elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen skal ske, samt fastsætte krav til kontrol- og
sikkerhedsforanstaltninger. Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at institutionerne eller grupper af institutioner skal anvende fælles
administrative systemer sammen med andre institutioner. Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan ved institutionernes anvendelse af forskellige administrative systemer fastsætte krav
hertil.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem institutionen og Børne- og
Undervisningsministeriet, mellem institutionen og andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner omfattet af Børne- og
Undervisningsministeriets lovgivning samt mellem institutionen og brugerne af institutionen, herunder om anvendelsen af digital
signatur.
Institutionerne skal som betingelse for at opnå tilskud følge påbud, regler m.v. fra børne- og undervisningsministeren
efter § 29, stk. 2, og § 31.
Institutionerne skal sikre, at informationer om institutionerne efter børne- og undervisningsministeren nærmere
bestemmelse på en lettilgængelig måde er oplyst på institutionernes hjemmeside på internettet.
Kapitel 6
Samarbejde, rådgivning og elevfordeling m.m.
En institution for erhvervsrettet uddannelse, jf. § 1, stk. 1, kan efter aftale med andre institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og institutioner omfattet af lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser, lov om medie- og
journalisthøjskolen, lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser, lov om maritime uddannelser, lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og lov om
private institutioner for gymnasiale uddannelser varetage nærmere bestemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte
andre uddannelsesinstitutioner. Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Stk. 2.
For institutionens aktiviteter omfattet af stk. 1 finder momskompensationsordningen efter § 21 a tilsvarende anvendelse.
Institutionerne samarbejder med andre institutioner, der er godkendt efter loven, og andre uddannelsesinstitutioner i et
lokalt fællesskab. Samarbejdet har til formål at sikre, at institutionerne udnytter deres ressourcer bedst muligt, og at de
informerer og vejleder samordnet om deres samlede uddannelsesudbud. Samarbejdet kan angå udbuddet af uddannelser.
Stk. 2.
Som led i samarbejdet danner institutionerne et lokalt fælles samarbejdsforum, som mødes mindst en gang hvert kvartal.
Regionsrådet koordinerer den samlede indsats i regionen for at sikre sammenhæng i udbuddet af ungdomsuddannelser,
herunder for så vidt angår den geografiske placering af udbuddet og kapaciteten på uddannelserne med henblik på, at der er et
tilstrækkeligt og varieret uddannelsestilbud til unge i regionen. Regionsrådet koordinerer endvidere fordelingen af elever på
uddannelsen til almen studentereksamen, uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til merkantil studentereksamen og uddannelsen til
teknisk studentereksamen. Regionsrådets koordinering sker i samarbejde med alle selvejende institutioner, der er godkendt til at
udbyde en eller flere ungdomsuddannelser i regionen, bortset fra private institutioner for gymnasiale uddannelser.
Stk. 2.
Med henblik på at understøtte regionens udviklingsstrategi kan regionsrådet efter ansøgning fra en selvejende institution yde
formåls- og tidsbestemte udviklingstilskud, herunder anlægstilskud til bl.a. efteruddannelse, information, udvikling af fag,
valgfag og mere specialiserede studieretninger til de ungdomsuddannelser, der er nævnt i stk. 5, bortset fra ungdomsuddannelser,
som finder sted på private hf-kurser og private gymnasieskole, samt tilskud til udvikling af en institution i et landdistrikt
eller udkantsområde. På Bornholm varetages regionsrådet opgave dog af kommunalbestyrelsen.
Stk. 3.
De institutioner, der er godkendt til at udbyde en eller flere af den i stk. 5, nr. 5, nævnte ungdomsuddannelse i regionen,
samarbejder med regionsrådet og med andre institutioner, der udbyder ungdomsuddannelser, om den i stk. 1 nævnte koordinering.
Stk. 4.
Samarbejdet efter stk. 3 mellem de institutioner, som udbyder de i stk. 5, nr. 1-4, nævnte uddannelser, og regionsrådet foregår
dog gennem gymnasiesamarbejdet, som er nævnt i § 14 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
Stk. 5.
Koordineringen omfatter:
-
Uddannelsen til almen studentereksamen.
-
Uddannelsen til hf-eksamen.
-
Uddannelsen til merkantil studentereksamen.
-
Uddannelsen til teknisk studentereksamen.
-
Grundforløbene i erhvervsuddannelserne.
Stk. 6.
§ 8, stk. 2-4 og 6, om kapacitetsfastsættelse og §§ 11 b-12 og 12 b om elevfordeling i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. finder tilsvarende anvendelse for udbud af uddannelsen til almen studentereksamen og
udbud af uddannelsen til hf-eksamen samt uddannelsen til merkantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk studentereksamen på
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.4)
Regionsrådet afgiver indstilling til børne- og undervisningsministeren om den stedlige placering af nye
uddannelsessteder i regionen for de i § 34 a, stk. 5, nr. 3-5, nævnte uddannelser og for uddannelsen til international
baccalaureate.
Stk. 2.
Regionsrådet afgiver efter høring af den berørte institution indstilling til børne- og undervisningsministeren om, hvorvidt en
institution eller en afdeling bør nedlægges, hvis den efter iværksættelse af en genopretningsplan, jf. § 30 c, de efterfølgende 2
år ikke har opnået en andel af førsteprioritetsansøgere på mindst halvdelen af institutionens eller afdelingens fastsatte
kapacitet til den eller de pågældende uddannelser.
Uanset bestemmelser i denne lov om fastsættelse af institutioners kapacitet kan følgende institutioner ikke optage
elever i 1. g eller på 1. hf til skoleåret 2022/23 på de angivne udbud af gymnasial uddannelse:
-
AARHUS TECH på den 3-årige uddannelse til almen studentereksamen og den 2-årige uddannelse til hf-eksamen. For begge
uddannelsers vedkommende på institutionens afdeling i Tilst.
-
NEXT UDDANNELSE KØBENHAVN – Københavns erhvervs- og gymnasiale uddannelser på den 3-årige uddannelse til almen studentereksamen
og den 3-årige uddannelse til merkantil studentereksamen. For begge uddannelsers vedkommende på institutionens afdelinger i Ishøj.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren yder et særtilskud til institutioner omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Bestyrelsen for en institution omfattet af stk. 1 skal udarbejde en udviklingsplan for anvendelsen af særtilskuddet, jf. stk. 2.
Udviklingsplanen skal dække hele den treårige periode, hvortil der udbetales særtilskud. Udviklingsplanen, der skal godkendes af
børne- og undervisningsministeren, skal senest den 1. april 2022 sendes til Børne- og Undervisningsministeriet.
Regionsrådet kan godkende en institution efter denne lov til, at institutionen eller en afdeling under institutionen er
et profilgymnasium. Til et profilgymnasium kan ansøgere, der er relevante for profilen, opnå forrang til at få reserveret en
foreløbig plads på institutionen eller afdelingen som profilelev. En institution eller afdeling skal have en særlig stærk faglig
profil for at blive godkendt som profilgymnasium. Regionsrådet kan ved godkendelsen og løbende fastsætte og ændre et loft over
institutionens eller afdelingens andel af profilelever. Regionsrådet kan tilbagekalde en godkendelse efter 1. pkt.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte et loft over andelen af profilelever på en institution eller afdeling, ændre
loftet over andelen af profilelever, som regionsrådet har fastsat, suspendere optaget af profilelever på institutionen eller
afdelingen i 1 eller flere år eller tilbagekalde institutionens godkendelse som profilgymnasium.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler for institutionernes ansøgning og regionsrådets godkendelse til
profilgymnasium, herunder om kriterier og vilkår for godkendelse, loft for antal profilelever, tilbagekaldelse af godkendelse,
krav til faglige rammer og frister.
Der nedsættes et råd for deltagere i uddannelse ved hver institution for erhvervsrettet uddannelse. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om valg af rådene og disses virksomhed. Rådet udpeger repræsentanter for deltagere i
uddannelse til udvalg m.v., som institutionen har nedsat til at behandle spørgsmål af betydning for deltagerne i almindelighed.
Dette gælder dog ikke udvalg m.v., hvor deltagernes deltagelse ville stride mod anden lovgivning.
Ministeren kan efter indstilling fra bestyrelserne for de enkelte institutioner fravige loven med henblik på at skabe
særlig mulighed for samarbejde og sammenlægning af institutioner for videregående uddannelser og for ungdoms- og voksenuddannelser
på Bornholm.
Kapitel 7
Forskellige bestemmelser
Institutionerne skal ved udbud af kurser og andre aktiviteter som indtægtsdækket virksomhed følge god markedsføringsskik
og må ikke påføre andre ubillig priskonkurrence.
Institutionerne kan udbyde tilskudsberettiget erhvervsrettet grund- og efteruddannelse, når institutionen er godkendt
hertil i overensstemmelse med reglerne for uddannelserne eller efter denne lovs § 19.
Stk. 2.
For andre uddannelsesinstitutioner, private udbydere og virksomheder, der er godkendt til at udbyde bestemte uddannelser i
overensstemmelse med reglerne for uddannelserne, finder reglerne i §§ 18 og 29-31 anvendelse, for så vidt angår de pågældende
uddannelser. Børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at §§ 15 og 26-28 finder hel eller delvis anvendelse, og at § 33
finder anvendelse.
For undervisning efter lov om gymnasiale uddannelser gælder § 46, stk. 1-8, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan delegere sin beføjelse efter § 46, stk. 8, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Børne- og undervisningsministeren kan godkende, at institutioner, der er godkendt til udbud af uddannelsen til
merkantil studentereksamen eller uddannelsen til teknisk studentereksamen, jf. § 1, kan udbyde International Baccalaureate (IB).
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan yde tilskud til institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelse efter stk. 1.
Tilskuddet fastsættes på grundlag af takster på de årlige finanslove. Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om
tilskud, herunder om aktivitetsindberetninger og opgørelse af aktivitet.
Klage
Efter nærmere regler fastsat af børne- og undervisningsministeren kan klager over en institutions afgørelser indbringes
for ministeren.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om klage over afgørelser i forbindelse med prøver, herunder om at
omprøve og ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter.
Afgørelser truffet af styrelsen om tildeling af tilskud til ekstraudgifter til elever, lærlinge, kursister og
studerende med behov for specialpædagogisk bistand, jf. § 18 a, kan af eleven, lærlingen, kursisten eller den studerende
indbringes for Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger efter reglerne i lov om Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, inden 4 uger efter at vedkommende har fået meddelelse om afgørelsen.
Har børne- og undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under Børne- og Undervisningsministeriet til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren fastsætte regler om fremgangsmåden ved og adgangen til at klage
over afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om, at afgørelsen ikke kan indbringes for ministeren.
Kapitel 8
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
Loven træder i kraft den 1. juli 2002, jf. dog § 40.
Stk. 2.
Følgende love ophæves:
-
Lov om erhvervsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 26. oktober 2000.
-
Lov om arbejdsmarkedsuddannelsescentre, jf. lovbekendtgørelse nr. 613 af 26. juni 2000.
Stk. 3.
Regler fastsat med hjemmel i de i stk. 2 nævnte love, bortset fra bekendtgørelse nr. 510 af 7. juni 2000 om standardvedtægt for
arbejdsmarkedsuddannelsescentre og bekendtgørelse nr. 1155 af 19. december 1994 om ydelse og afvikling af statslån til selvejende
arbejdsmarkedsuddannelsescentre til køb, opførelse og ombygning af fast ejendom, forbliver i kraft, indtil de afløses af regler
fastsat med hjemmel i denne lov eller ophæves.
Stk. 4-7.
(Udelades)
Stk. 8.
Personale ansat ved et af statens AMU-centre pr. 31. december 1995, som var omfattet af reglerne om statens understøttelsesordning
til ikkepensionssikret personale i statens tjeneste, bevarer retten til understøttelse efter reglerne.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 289 af 15. april 2009 (Udvidelse af udbuddet af International Baccalaureate (IB))5) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. august 2009.
Stk. 2.
Institutioner, der ved lovens ikrafttræden er godkendt til at udbyde International Baccalaureate (IB), opretholder denne
godkendelse.
Lov nr. 547 af 7. maj 2019 (Styrkede erhvervsuddannelser, mere praksisfaglighed i grundskolen, uddannelsesparathedsvurdering til
alle ungdomsuddannelser m.v.)6) indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser:
§ 10
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. august 2019, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
§ 5 e i lov om erhvervsuddannelser som affattet ved § 1, nr. 9, § 1, nr. 11-14, 16-18 og 22, og § 4, nr. 1, træder i kraft den 1.
juli 2020.
Stk. 4 og 5.
(Udelades)
§ 11
Stk. 1.
(Udelades)
Stk. 2.
§ 4, nr. 5,7) finder ikke anvendelse for medlemmer af bestyrelser, som i medfør af lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse er nedsat før den 1. august 2019. For sådanne bestyrelsesmedlemmer finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
(Udelades)
Lov nr. 1561 af 27. december 2019 (Ny udbudsmulighed på gymnasier, nyt henvisningstaxameter, afskaffelse af muligheden for at
udskifte oldtidskundskab med andre fag på uddannelsen til almen studentereksamen på private gymnasier, optag på adgangskurser og
grundforløb plus og sammensætning af Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser)8) indeholder følgende
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser:
§ 8
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020. jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
§ 1, nr. 1, § 2 og § 6 træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 4.
§ 1, nr. 1, og § 2 finder anvendelse for elever, der har påbegyndt en gymnasial uddannelse i august 2020.
Stk. 5.
(Udelades)
Lov nr. 693 af 24. maj 2022 (Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder til fordrevne børn og unge fra Ukraine)9) indeholder
følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 7
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.10)
Stk. 2.
§ 11, stk. 3, 3. pkt., stk. 6, 2. pkt., og stk. 8, 2. og 3. pkt., overskriften før § 22 b, § 22 b, overskriften før § 22 c, § 22
c, § 27 c, stk. 2, 2. pkt., § 44 a, stk. 6, § 80, stk. 2, 2. pkt., § 81 b, stk. 4, og § 87, stk. 2, 2. pkt., i dagtilbudsloven som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1-9, § 5, stk. 6, 6. pkt., og stk. 8, § 11 a, stk. 1, 4. pkt., og stk. 2, 4. pkt., og § 22 a i
folkeskoleloven som affattet ved denne lovs § 2, § 1, stk. 8, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. som affattet ved denne lovs § 3, § 1, stk. 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse som
affattet ved denne lovs § 4, § 1, stk. 2, nr. 5, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse som affattet ved denne
lovs § 5 og § 1, stk. 4, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v. som affattet ved denne lovs § 6 ophæves den 17.
marts 2024, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan, hvis udlændinge- og integrationsministeren i medfør af § 3, stk. 2, i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, fastsætter regler om, at opholdstilladelse forlænges til den 17.
marts 2025, fastsætte, at ophævelsen af § 11, stk. 3, 3. pkt., stk. 6, 2. pkt., og stk. 8, 2. og 3. pkt., overskriften før § 22 b,
§ 22 b, overskriften før § 22 c, § 22 c, § 27 c, stk. 2, 2. pkt., § 44 a, stk. 6, § 80, stk. 2, 2. pkt., § 81 b, stk. 4, og § 87,
stk. 2, 2. pkt., i dagtilbudsloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1-9, § 5, stk. 6, 6. pkt., og stk. 8, § 11 a, stk. 1, 4.
pkt., og stk. 2, 4. pkt., og § 22 a i folkeskoleloven som affattet ved denne lovs § 2, § 1, stk. 8, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. som affattet ved denne lovs § 3, § 1, stk. 6, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse som affattet ved denne lovs § 4, § 1, stk. 2, nr. 5, i lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse som affattet ved denne lovs § 5 og § 1, stk. 4, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v. som
affattet ved denne lovs § 6 udskydes til den 17. marts 2025.
Lov nr. 880 af 21. juni 2022 (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)11), som ændret ved lov
nr. 1355 af 29. november 2023, indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse:
§ 7
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
Loven finder ikke anvendelse for kapacitetsfastsættelse og for ansøgninger til skoleåret 2022/23. Kapacitetsfastsættelsen og
ansøgningerne skal behandles efter de hidtil gældende regler.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan for skoleåret 2023/24 beslutte, at elevfordeling efter loven ikke finder anvendelse helt
eller delvis, hvis særlige forhold gør det nødvendigt. De hidtil gældende regler finder i så fald anvendelse.
Lov nr. 1355 af 29. november 2023 (Afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.)12) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. december 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, og § 2, nr. 2, træder i kraft den 1. juli 2026.
Børne- og Undervisningsministeriet, den 14. februar 2024
P.M.V.
Ole Hvilsom Larsen
/ Henrik Thode
Officielle noter
-
Kompetencen til at fastsætte regler efter § 1, stk. 4, i relation til erhvervsrettede konstabeluddannelser i Forsvaret og
Beredskabsstyrelsen er overført til forsvarsministeren, jf. bekendtgørelse nr. 2534 af 8. december 2021 om ændring i
forretningernes fordeling mellem ministrene.
-
§ 1, stk. 6, ophæves den 1. august 2024, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 75 af 22. januar 2024, medmindre ophævelsen udskydes til
den 17. marts 2025, jf. § 7, stk. 3, i lov nr. 693 af 24. maj 2022, eller andet bestemmes ved lov.
-
Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. ophæves den 1.
december 2025, jf. § 28, stk. 1, i lov nr. 2055 af 16. november 2021, som ændret ved lov nr. 1334 af 25. november 2023, medmindre
andet bestemmes ved lov.
-
§ 34 a, stk. 6, nyaffattes den 1. juli 2026, jf. § 2, nr. 2, jf. 5, stk. 2, i lov nr. 1355 af 29. november 2023.
-
Lovændringen vedrører § 18 a, stk. 2 og 3, § 21 a, stk. 1 og 2, og § 37 c.
-
Lovændringen vedrører § 1, stk. 1, 4.-6. pkt., § 5, stk. 4, 1. pkt., § 5 a og § 30 b.
-
Dvs. lovbekendtgørelsens § 5 a.
-
Lovændringen vedrører § 19, stk. 6.
-
Lovændringen vedrører § 1, stk. 6.
-
Loven blev bekendtgjort i Lovtidende den 25. maj 2022.
-
Lovændringen vedrører § 19, stk. 6, § 30 c, overskriften til kapitel 6, § 34 a, stk. 1, 3, 4 og 6, § 34 b, stk. 2, og § 34 d.
Ændringen vedrørende § 34 a, stk. 6, der skulle være trådt i kraft den 1. juli 2026, jf. § 7, stk. 2, i lov nr. 880 af 21. juni
2022, er nu ophævet i medfør af lov nr. 1355 af 29. november 2023.
-
Lovændringen vedrører § 34 a, stk. 6, og § 34 d. Ændringen af § 34 a, stk. 6, der træder i kraft den 1. juli 2026, jf. § 2,
stk. 2, i lov nr. 1355 af 29. november 2023, er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse.