Gældende
Seneste:
LBK nr 288 af 02/03/2023
Ministerium:
Transportministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeBekendtgørelse af lov om godkendelse og syn af køretøjer
Bekendtgørelse af lov om godkendelse og syn af køretøjer1)
Herved bekendtgøres lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012, med de ændringer,
der følger af § 2 i lov nr. 385 af 27. april 2016, lov nr. 1437 af 17. december 2019, § 6 i lov nr. 359 af 4. april 2020, lov nr.
1063 af 30. juni 2020, lov nr. 2097 af 25. november 2021 og lov nr. 2621 af 28. december 2021:
Anvendelsesområde
Loven gælder for følgende:
-
Godkendelse af nye motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer, udskifteligt trukket
udstyr, systemer, komponenter og separate tekniske enheder.
-
Godkendelse af visse ibrugtagne motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer og
udskifteligt trukket udstyr.
-
Synsvirksomhedernes opgaver, herunder periodisk syn og omsyn.
-
Syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer.
Godkendelse af nye køretøjer m.v.
Før omsætning, registrering eller ibrugtagning på færdselslovens område af motorkøretøjer, påhængskøretøjer, systemer,
komponenter og separate tekniske enheder som omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/858 af 30. maj
2018 om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate
tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af
direktiv 2007/46/EF skal køretøjer, systemer m.v. være tildelt en af følgende godkendelser:
-
EU-typegodkendelse af motorkøretøjer, påhængskøretøjer dertil, systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
-
EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedt af Færdselsstyrelsen eller en
godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
-
National typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedt eller accepteret af
Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2.
-
Individuel EU-godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende
myndighed i en anden medlemsstat.
-
National individuel godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil udstedt af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate
tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af
direktiv 2007/46/EF som nævnt i stk. 1, herunder fastsætte relevante alternative krav i overensstemmelse med artikel 42 og 45 i
forordningen.
Før omsætning, registrering eller ibrugtagning på færdselslovens område af to- eller trehjulede køretøjer, quadricykler,
systemer, komponenter og separate tekniske enheder som omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af
15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler skal køretøjer, systemer
m.v. være tildelt en af følgende godkendelser:
-
EU-typegodkendelse af to- eller trehjulede køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter og separate tekniske enheder til
sådanne køretøjer udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
-
National typegodkendelse af to- eller trehjulede køretøjer samt quadricykler fremstillet i små serier udstedt eller accepteret
af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler som nævnt i stk. 1, herunder fastsætte
relevante alternative krav i overensstemmelse med artikel 42 i forordningen.
Før omsætning, registrering eller ibrugtagning af traktorer, påhængskøretøjer, udskifteligt trukket udstyr, systemer,
komponenter og separate tekniske enheder som omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 167/2013 af 5. februar
2013 om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer, skal køretøjer, systemer m.v. være tildelt en af
følgende godkendelser:
-
EU-typegodkendelse af traktorer, påhængskøretøjer eller udskifteligt trukket udstyr dertil, systemer, komponenter og separate
tekniske enheder til sådanne køretøjer udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
-
National typegodkendelse af traktorer, påhængskøretøjer eller udskifteligt trukket udstyr dertil fremstillet i små serier
udstedt eller accepteret af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer som nævnt i stk. 1, herunder fastsætte relevante
alternative krav i overensstemmelse med artikel 37 i forordningen.
Transportministeren kan fastsætte regler om anvendelse af Den Europæiske Unions forordninger, gennemførelse af Unionens
direktiver og beslutninger og anvendelse af Unionens aftaler med andre lande om godkendelse af køretøjer m.v., herunder
køretøjstekniske krav.
Transportministeren kan fastsætte regler om godkendelse, prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens
ansvar og forpligtelser, vedrørende køretøjer, som ikke er omfattet af § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1, eller § 1 c, stk. 1.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om godkendelse, prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens ansvar og
forpligtelser, af komponenter, systemer og separate tekniske enheder, som ikke er omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 1, § 1 b, stk. 1,
nr. 1, eller § 1 c, stk. 1, nr. 1.
Periodisk syn m.v.
Transportministeren fastsætter regler om, hvilke køretøjer der skal indkaldes til periodisk syn.
Stk. 2.
Politiet eller Færdselsstyrelsen kan indkalde et registreret eller godkendt køretøj til syn til kontrol af, om det opfylder
bestemmelserne i denne lov eller færdselsloven eller forskrifter udfærdiget i medfør af disse love.
Et registreret eller godkendt køretøj skal fremstilles og godkendes ved syn efter indkaldelse.
Stk. 2.
Politiet kan inddrage et køretøjs nummerplader, hvis køretøjet efter indkaldelsen ikke fremstilles eller godkendes ved syn eller
omsyn. Ved overskridelse af en frist for periodisk syn kan inddragelsen af et køretøjs nummerplader dog først ske, efter at
Færdselsstyrelsen har sendt en anmodning herom.
Stk. 3.
Hvis et køretøj ikke er godkendt senest 10 uger efter den frist, der er angivet i indkaldelsen til syn, kan Færdselsstyrelsen
udstede påbud om, at køretøjets nummerplader omgående skal afleveres til SKAT.
Færdselsstyrelsen fastsætter regler om syn og omsyn af køretøjer, herunder tekniske krav til udførelsen heraf.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at synsvirksomhederne kan udføre andre opgaver end synsopgaver omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan efter forhandling med transportministeren fastsætte regler om synsvirksomhedernes udførelse af anden
teknisk kontrol med køretøjer.
Stk. 4.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om anvendelse af Den Europæiske Unions forordninger, gennemførelse af Unionens direktiver
og beslutninger og anvendelse af Unionens aftaler med andre lande om forhold, der vedrører synsområdet.
Stk. 5.
Forsvarsministeren fastsætter regler om kontrol af forsvarets køretøjer.
Det kræver tilladelse fra Færdselsstyrelsen at foretage syn eller omsyn af køretøjer.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen fastsætter regler om:
-
betingelser for at få tilladelse til at foretage syn og omsyn, herunder at virksomheden skal have en teknisk ansvarlig person
og råde over elektronisk kommunikationsudstyr til brug for indberetning af syns- og omsynsoplysninger, og
-
vilkår for tilladelse til at foretage syn og omsyn, herunder regler om, at forvaltningsloven og offentliglighedsloven helt
eller delvis skal gælde for virksomheder, der har tilladelse til at foretage syn eller omsyn
Stk. 3.
Tilladelser til at foretage syn eller omsyn af køretøjer kan kun meddeles, hvis ansøgeren gør det antageligt, at ansøgeren vil
kunne udøve syns- eller omsynsvirksomheden på forsvarlig måde.
Stk. 4.
Tilladelser til at foretage syn eller omsyn af køretøjer kan ikke meddeles, hvis ansøgeren eller den teknisk ansvarlige person er
dømt for et strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udøve syns- eller
omsynsvirksomhed, jf. straffelovens § 78, stk. 2.
Stk. 5.
Transportministeren kan efter forhandling med skatteministeren fastsætte regler om tilladelse til, at synsvirksomhederne kan
udføre toldsyn, herunder om vilkår for tilladelsen.
Indehavere af tilladelser til at foretage syn må ikke erhvervsmæssigt reparere køretøjer.
Bortfald og tilbagekaldelse af tilladelse til at foretage syn eller omsyn
En tilladelse til at foretage syn eller omsyn bortfalder, hvis
-
tilladelsesindehaveren kommer under konkursbehandling eller likvidation eller
-
den teknisk ansvarlige persons tilknytning til virksomheden ophører.
Færdselsstyrelsen kan tilbagekalde en tilladelse til at foretage syn eller omsyn, hvis
-
indehaveren af tilladelsen groft eller gentagne gange har overtrådt vilkårene i tilladelsen eller
-
virksomhedens ejer eller, hvis der er tale om en juridisk person, medlemmer af bestyrelsen eller direktionen, den teknisk
ansvarlige person eller den juridiske person får konstateret gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller derover.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsens afgørelse om tilbagekaldelse kan af tilladelsesindehaveren forlanges indbragt for domstolene. Anmodningen herom
skal fremsættes over for Færdselsstyrelsen inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Sagen indbringes herefter
af Færdselsstyrelsen for retten i den borgerlige retsplejes former.
Stk. 3.
Anmodningen om indbringelse af sagen for retten har ikke opsættende virkning, medmindre retten ved kendelse bestemmer, at
indehaveren af tilladelsen skal have adgang til at udføre syns- eller omsynsvirksomhed under sagens behandling. Ankes en dom,
hvorved en tilbagekaldelse af en tilladelse ikke findes lovlig, kan den ret, der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen
er indbragt, bestemme, at udførelse af syns- eller omsynsvirksomhed ikke må ske under ankesagens behandling.
Den, som udøver syns- eller omsynsvirksomhed, kan ved dom for strafbart forhold frakendes retten til fortsat at udøve
denne virksomhed eller til at udøve den under visse former, hvis det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug
heraf, jf. straffelovens § 79.
Tilsyn m.v.
Færdselsstyrelsen fører tilsyn med synsvirksomhederne, herunder om tilladelsesindehavere overholder vilkårene i
tilladelserne.
Stk. 2.
Tilladelsesindehavere skal efter anmodning meddele Færdselsstyrelsen enhver oplysning om synsvirksomheden omfattet af tilsynet
nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Færdselsstyrelsen fastsætter regler om tilsynet med synsvirksomhederne efter stk. 1 og om oplysningspligten efter stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af resultater af tilsyn gennemført over for navngivne
synsvirksomheder. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om offentliggørelse af sanktioner fastsat som følge af tilsyn med
synsvirksomheder. Klage, herunder over tilsynsresultater, vil ikke have opsættende virkning.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om formen for og omfanget af offentliggørelsen, herunder at offentliggørelsen skal ske i
elektronisk form i et informationssystem vedrørende tilsynsresultater.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om videregivelse af såvel enkeltstående oplysninger som masseoplysninger fra informationssystemet
til en ubestemt kreds af modtagere.
Færdselsstyrelsen kan til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse foranstalte uanmeldt kontrol af
tilladelsesindehaverens synsvirksomhed, herunder kontrol af, om de køretøjer, der har været til eller er under syn hos
tilladelsesindehaveren, og som befinder sig på dennes område, er synet korrekt.
Stk. 2.
Medvirker fremstilleren af et køretøj under syn ikke til Færdselsstyrelsens kontrol efter stk. 1, kan styrelsen stille
godkendelsen af køretøjet i bero, indtil kontrollen er udført.
Stk. 3.
Konstaterer Færdselsstyrelsen, at godkendelsesgrundlaget er utilstrækkeligt, kan Færdselsstyrelsen stille godkendelsen af
køretøjet i bero, indtil tilstrækkeligt godkendelsesgrundlag er tilvejebragt.
Stk. 4.
Færdselsstyrelsen kan som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et erhvervskøretøj er blevet synet,
omsynet eller toldsynet, mod behørig legitimation og uden retskendelse foranstalte uanmeldt kontrolsyn af køretøjet på arealer,
som køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig henseende.
Færdselsstyrelsen kan, herunder som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomhederne, foretage syn af erhvervskøretøjer
ved vejsiden og i den forbindelse anvise og ledsage køretøjer til et kontrolsted.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om Færdselsstyrelsen adgang til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer efter stk.
1, herunder om indretning og afmærkning af køretøjer og kontrolsteder, og om krav til de synsinspektører, der skal anvise
køretøjer til kontrol.
Færdselsstyrelsen kan foretage syn af motorcykler ved vejsiden og i den forbindelse anvise og ledsage køretøjer til et
kontrolsted.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om syn af motorcykler ved vejsiden og om Færdselsstyrelsens adgang til at anvise
og ledsage motorcykler efter stk. 1, herunder om indretning og afmærkning af køretøjer og kontrolsteder og om krav til de
synsinspektører, der skal anvise køretøjer til kontrol.
Transportministeren kan bemyndige andre administrative myndigheder under Transportministeriet til at udøve de beføjelser,
som Færdselsstyrelsen er tillagt efter denne lov. De afgørelser, som træffes efter denne lov eller i medfør af denne lov, kan ikke
indbringes for transportministeren eller anden administrativ myndighed.
Videregivelse af data til kommercielle formål
Færdselsstyrelsen kan udlevere data fra styrelsens registre mod vederlag med henblik på modtagerens kommercielle
udnyttelse af disse data.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte bestemmelser om anvendelse og betaling for udleverede data, jf. stk. 1.
Digital kommunikation, offentliggørelse m.v.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra Færdselsstyrelsen eller
synsvirksomheder om forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør af denne lov, skal foregå digitalt, og
at skriftlig dokumentation, der ikke indsendes digitalt, kan afvises.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur el.lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at administrative forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som
indeholder krav til køretøjer m.v. eller tekniske tjenester, og tekniske specifikationer, der henvises til i sådanne forskrifter,
ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter regler om, hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske specifikationer, der ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan opnås.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, skal være
gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.
Transportministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af informationer om tekniske tjenester.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at synsvirksomhederne elektronisk skal indberette dokumenter, som indgår i
et syn, til Færdselsstyrelsens fælles database, herunder regler om behandlingen af oplysningerne i dokumenterne.
Transportministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af synsdata, herunder offentliggørelse af indholdet af
synsrapporter.
Straf
Med bøde straffes den registrerede ejer eller bruger af et køretøj, der ikke fremstiller køretøjet til syn efter
indkaldelse, jf. § 3, stk. 1, og den registrerede ejer eller bruger, der ikke efterkommer et påbud efter § 3, stk. 3.
Stk. 2.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lov, straffes med bøde den, der uden tilladelse til syn eller omsyn foregiver at
have en sådan tilladelse, jf. § 5, stk. 1.
Stk. 3.
Med bøde straffes en fører af et erhvervskøretøj eller en motorcykel, der ikke efterkommer Færdselsstyrelsens anvisninger ved
vejsidesyn efter § 11 a, stk. 1, eller § 11 b, stk. 1.
Stk. 4.
I regler om godkendelse og syn, der udstedes i medfør af denne lov, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af disse
regler.
Stk. 5.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 6.
Transportministeren kan fastsætte regler om straf af bøde for overtrædelse af følgende forordninger:
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt
af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF)
nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF.
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler.
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer.
I sager om overtrædelse af § 13, stk. 1, kan Færdselsstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden
retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig og rede til inden en nærmere angiven frist at betale en bøde
som angivet i bødeforelægget.
Stk. 2.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder
tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 3.
Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning.
Betaling
Transportministeren kan fastsætte regler om, at tilladelsesindehavere skal betale et gebyr pr. syn, omsyn eller toldsyn
til staten. Gebyret skal dække udgifterne til Færdselsstyrelsens syns-, omsyns- og toldsynsaktiviteter, herunder til kontrol af
erhvervskøretøjer og motorcykler ved vejsiden og af erhvervskøretøjer, der befinder sig på et areal, som køretøjsbrugeren,
køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig henseende.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om gebyrets størrelse, betaling og opkrævning, herunder regler om betaling for
rykkerskrivelser.
Transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr i forbindelse med godkendelse af motorkøretøjer, to- og
trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer og påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr, systemer, komponenter og
separate tekniske enheder til sådanne, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
Transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr i forbindelse med udpegelse af tekniske tjenester, jf. §§
1 a-1 c, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
Loven træder i kraft den 1. september 2004, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
(Udeladt)
Stk. 3.
(Udeladt)
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 385 af 27. april 2016 (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer,
for traktorer og for motorredskaber samt ophævelse af den køretøjsbestemte hastighedsgrænse for lastbiler og tunge vogntog i
tættere bebygget område)2) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Lov nr. 1437 af 17. december 2019 (Gebyr og tilsyn med toldsyn, øgede beføjelser ved vejsidesyn m.v.)3) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 1, nr. 9.4)
Lov nr. 359 af 4. april 2020 (Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)5) indeholder
følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 7
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af § 12 d, stk. 2, og § 13, stk. 3, i lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 12 d, stk. 3, eller § 13, stk. 3, jf.
denne lovs § 1, nr. 12 og 13.
Stk. 3.
§ 49 a i lov om leje af erhvervslokaler m.v., § 43 a i lov om leje, § 56 a i lov om leje af almene boliger, § 44, stk. 2, i lov om
almene boliger m.v. og § 3 a i lov om godkendelse og syn af køretøjer som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, § 3, nr. 1, § 4, nr.
1, § 5, nr. 1, og § 6, nr. 1, ophæves den 1. marts 2021.
Stk. 4.
Transportministeren kan i forbindelse med ophævelsen af § 3 a i lov om godkendelse og syn af køretøjer som affattet ved denne lovs
§ 6, nr. 1, jf. stk. 3, fastsætte overgangsregler om håndtering af genindtrædelsen af frister, der efter regler fastsat i medfør
af § 3 a har været suspenderet.
Lov nr. 1063 af 30. juni 2020 (Godkendelse af motorkøretøjer, tekniske tjenester m.v.)6) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. september 2020.
Stk. 2.
Regler udstedt i medfør af lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller erstattes af regler udstedt i medfør af denne lov.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte overgangsregler, herunder for national individuel godkendelse af et motorkøretøj eller
påhængskøretøj dertil, jf. § 1 a, stk. 1, nr. 5, i lov om godkendelse og syn af køretøjer som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5.
Lov nr. 2097 af 25. november 2021 (Godkendelse af køretøjer, der ikke er omfattet af typegodkendelsesforordningerne)7) indeholder
følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3.
Godkendelse på baggrund af registreringssyn foretaget i perioden fra den 1. januar 2021 til lovens ikrafttræden af køretøjer, som
ikke er omfattet af § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1, eller § 1 c, stk. 1, i lov om godkendelse og syn af køretøjer, gælder i
overensstemmelse med sit indhold fra lovens ikrafttræden. Det samme gælder registrering i Køretøjsregisteret af de køretøjer, der
er omfattet af 1. pkt.
Stk. 4.
Hvis told- og skatteforvaltningen har truffet en afgørelse eller udøvet faktisk forvaltningsvirksomhed, der forudsætter, at der
for køretøjet på tidspunktet for afgørelsen eller den faktiske forvaltningsvirksomhed var gennemført et gyldigt registreringssyn,
jf. stk. 3, skal køretøjerne omfattet heraf i skatte- og afgiftsmæssig henseende stilles, som om at registreringssynet var
gyldigt.
Lov nr. 2621 af 28. december 2021 (Vejsidesyn af motorcykler m.v.)8) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Transportministeriet, den 2. marts 2023
Thomas Danielsen
/ Lars Damkjær Jespersen
Officielle noter
-
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april 2014 om
periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF, EU-Tidende 2014,
nr. L 127, side 51, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 134, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om indlandstransport af farligt gods, EU-Tidende 2008, nr.
L 260, side 13. I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2018/858/EU af 30. maj
2018 om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate
tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af
direktiv 2007/46/EF, EU-Tidende 2018, nr. L 151, side 1, Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2013/168/EU af 15. januar 2013
om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler, EU-Tidende 2013, nr. L 60, side 52, og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2013/167/EU af 5. februar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og
skovbrugskøretøjer, EU-Tidende 2013, nr. L 60, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningernes umiddelbare gyldighed i Danmark.
-
Lovændringen vedrører § 2, stk. 1, nr. 3-5.
-
Lovændringen vedrører § 2, stk. 2, § 5, stk. 5, § 10, stk. 1-3, § 10 a, stk. 1, 1. og 3. pkt., § 11, stk. 1-2, § 11 a, § 13,
stk. 3, § 15, stk. 1, 1. pkt., og § 15, stk. 3.
-
Ikrafttrædelsesbestemmelsens stk. 2 vedrører § 11, stk. 2. § 11, stk. 2, er sat i kraft den. 15. september 2021 ved
bekendtgørelse nr. 1806 af 9. september 2021.
-
Lovændringen vedrører § 3 a.
-
Lovændringen vedrører §§ 1-1 d, § 2, stk. 1, § 4, §§ 12 b-12 e, § 13, stk. 4 og 6, og §§ 15 a-15 b.
-
Lovændringen vedrører § 1 e.
-
Lovændringen vedrører § 1 a, stk. 1, § 1 e, stk. 2, § 3, stk. 2, 2. pkt., § 11, stk. 3, § 11 b, § 12 f, § 13, stk. 3, og § 15.