Gældende
Seneste:
LBK nr 296 af 17/03/2023
Ministerium:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
0 Skatterådet0 Domsdatabasen0 AdministrativeBekendtgørelse af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Lovens formål og
anvendelsesområde m.v.
Kapitel 2 Overordnede rammer,
prioritering m.v.
Kapitel 3 Støtte til
energibesparelser,
energieffektivisering og
drivhusgasreduktioner
Kapitel 4 Energibesparelser i
offentlige institutioner
m.v.
Kapitel 5 Obligatoriske energisyn
m.v. for store
virksomheder
Kapitel 6 Omkostningsfordeling for
elektricitet, naturgas og
fjernvarme
Kapitel 7 Klager, oplysningspligt
og straf m.v.
Kapitel 8 Ikrafttræden,
ændringsbestemmelser
Bekendtgørelse af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion1)2)
Herved bekendtgøres lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. 1897 af 1.
oktober 2021, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 1388 af 5. oktober 2022 og lov nr. 1593 af 28. december 2022.
Kapitel 1
Lovens formål og anvendelsesområde m.v.
Loven skal fremme energibesparelser og energieffektivisering samt drivhusgasreduktion i overensstemmelse med klima- og
miljømæssige hensyn og hensyn til forsyningssikkerhed og samfundsøkonomi.
Stk. 2.
Loven skal inden for den i stk. 1 nævnte målsætning særligt
-
sikre prioriteringen af energibesparelsesaktiviteter,
-
fremme samarbejde og koordinering om udførelsen af aktiviteterne,
-
fremme en effektiv anvendelse af energi gennem kampagner, markedsintroduktion og information og
-
fremme energibesparelser og energieffektiviseringer samt reduktioner i udledningen af drivhusgasser gennem støtte.
Loven finder anvendelse på energibesparelser, energieffektivisering og drivhusgasreduktioner i produkter, anlæg, processer
og bygninger, herunder anlæg til bygningers egen forsyning med energi, og på information til energiforbrugerne om energiforbrug og
energibevidst adfærd.
Stk. 2.
Kapitel 3 og 5 finder endvidere anvendelse på energibesparelser, energieffektivisering og drivhusgasreduktioner vedrørende
transport.
Klima-, energi- og forsyningsministeren3) kan fastsætte regler med henblik på opfyldelse af Danmarks forpligtelser i
henhold til EU-retten inden for lovens område.
Ved kollektive energiforsyningsvirksomheder forstås i denne lov el-, naturgas- og fjernvarmeforsyningsvirksomheder, som
ved lov er pålagt at give information om energibesparelser til energiforbrugerne og sikre realisering af energibesparelser i
overensstemmelse med forpligtelser fastsat ved lov og regler fastsat i medfør af lov.
Kapitel 2
Overordnede rammer, prioritering m.v.
Klima-, energi- og forsyningsministeren varetager en samlet koordinering af energibesparelsesaktiviteter i forhold til
alle samfundets sektorer og omfattende alle aktører og virkemidler. Koordineringen skal sikre, at indsatsen for at fremme
energibesparelser er sammenhængende og effektiv, og at indsatsen bliver prioriteret i overensstemmelse med de formål, som er nævnt
i § 1.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren udarbejder periodiske redegørelser for koordineringen som nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter målsætninger for gennemførelsen af energibesparelser og vurderer, om der er
behov for nye initiativer til fremme af energibesparelser for at opnå de nævnte målsætninger.
Klima-, energi- og forsyningsministeren holder et af Folketinget udpeget udvalg underrettet om alle væsentlige forhold
vedrørende udviklingen i landets energiforbrug.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren nedsætter et uafhængigt råd, som skal bidrage til at styrke koordineringen og fremme
udviklingen af den samlede energispareindsats. Ministeren udpeger formanden og medlemmerne og fastsætter udvalgets
forretningsorden. Medlemmerne skal repræsentere aktører, interessenter og sagkyndige vedrørende energibesparelser.
Klima-, energi- og forsyningsministeren skal sikre, at energibesparelsesaktiviteterne bliver koordineret og gennemført så
effektivt som muligt i overensstemmelse med lovens formål. Til opfyldelse heraf kan ministeren
-
iværksætte uvildige evalueringer af energibesparelsesaktiviteter,
-
sikre oprettelsen af videnscentre, databaser og lign. om energibesparelser og
-
fremme indgåelsen af aftaler mellem erhvervsvirksomheder, forbrugere eller sammenslutninger af disse om udvikling,
markedsføring eller indførelse af energieffektive produkter, anlæg eller processer.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at kollektive energiforsyningsvirksomheder i et rimeligt omfang
skal medvirke ved aktiviteter som nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2. Ministeren kan tillige påbyde kollektive
energiforsyningsvirksomheder at medvirke som nævnt i 1. pkt.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om fakturering og faktureringsoplysninger til forbrugere af el, gas,
fjernkøling, varmt vand eller varme, der får målt deres forbrug med fordelingsmålere, og om disse forbrugeres adgang til
forbrugsoplysninger, herunder regler til opfyldelse af Danmarks forpligtelser i henhold til EU-retten.
Kapitel 3
Støtte til energibesparelser, energieffektivisering og drivhusgasreduktioner
Inden for de bevillinger, der afsættes på de årlige finanslove, kan klima-, energi- og forsyningsministeren yde støtte til
aktiviteter til opfyldelse af lovens formål, herunder støtte til projekter, analyser, evalueringer og rådgivning. Støtte kan ydes
til virksomheder, organisationer, institutter, personer, myndigheder m.v., herunder som tilskud til privatpersoner, der
gennemfører energiforbedringsprojekter i bygninger til helårsbeboelse, og til energimærkning af bygninger anvendt som
dokumentation ved ansøgning om tilskud til sådanne energibesparelses- og energieffektiviseringsprojekter.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan yde hel eller delvis finansiering og tilbyde anden økonomisk støtte til aktiviteter,
der er omfattet af stk. 1. Finansieringen kan udbetales bagud eller forskudsvis med vilkår om, at aktiviteternes endelige
afregning efterfølgende godkendes.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere regler om støtte efter stk. 1, herunder om ansøgerkreds,
støtteberettigede aktiviteter, kvalificering af ansøgning og ansøgningsproces, herunder krav om ekstern kvalitetssikring af
ansøgninger, regler om afgivelse af regnskabsoplysninger og revision og andre oplysninger, betingelser, vilkår og administration
og regler om godkendelse og beregning af aktiviteter. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan endvidere fastsætte nærmere
regler om tilbagebetaling af ydet økonomisk støtte.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan afholde udbud af støtte til fangst, transport, anvendelse og lagring af CO2.
En kommune, der deltager i CO2-fangst, kan i forbindelse med kontraktindgåelse med staten om tildeling af støtte efter §
7 a, og i det omfang det er en forudsætning for kontraktindgåelsen, forpligte sig økonomisk i forhold til
-
gennemførelse af den CO2-fangst, kommunen deltager i, og
-
gennemførelse af transport, anvendelse og lagring af den opsamlede CO2, der varetages af en tredjepart.
Stk. 2.
Kommunens beslutning om at forpligte sig økonomisk, jf. stk. 1, skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fører kontrol med, at reglerne i dette kapitel og regler udstedt i medfør heraf
samt eventuelle vilkår i tilsagn om støtte overholdes.
Stk. 2.
Ministeren og de, der er særligt bemyndiget dertil, jf. § 19, har, hvis det skønnes nødvendigt for at tilvejebringe oplysninger
til brug for kontrolopgaver i henhold til dette kapitel eller regler udstedt i medfør heraf, mod behørig legitimation og uden
retskendelse adgang til fysiske installationer og konstruktioner i virksomheder, hvortil der er ydet støtte efter denne lov. På
tilsvarende måde har ministeren og de, der er særligt bemyndiget dertil, jf. § 19, adgang til virksomheders regnskaber,
forretningsbøger, papirer m.v., herunder materiale, der opbevares i elektronisk form.
Stk. 3.
Støttemodtageren og af denne bemyndigede personer skal yde den fornødne vejledning og hjælp ved kontrollens gennemførelse og skal
på begæring udlevere eller indsende det i stk. 2 nævnte materiale til ministeren eller dem, der er særligt bemyndiget dertil.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om kontrol af de foranstaltninger, der ydes støtte til efter dette kapitel eller regler
udstedt i medfør heraf.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bestemme, at tilsagn om støtte efter § 7, stk. 1, kan bortfalde helt eller
delvis, hvis
-
støttemodtageren eller af denne bemyndigede personer har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet
oplysninger af betydning for ansøgningen om tilsagn eller udbetaling af støtte,
-
betingelserne for støtten eller vilkår i tilsagnet ikke længere opfyldes eller
-
støttemodtageren eller af denne bemyndigede personer tilsidesætter sine pligter i medfør af § 9, stk. 3, eller regler fastsat i
medfør af § 9, stk. 4.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan ved afgørelse om helt eller delvist bortfald af tilsagn, jf. stk. 1, bestemme, at ydet
støtte skal tilbagebetales.
Stk. 3.
Ministeren kan i særlige tilfælde efter ansøgning ændre et allerede meddelt tilsagn.
(Ophævet)
Kapitel 4
Energibesparelser i offentlige institutioner m.v.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan forhandle med de i § 14 nævnte offentlige institutioner m.v. eller
organisationer, der repræsenterer de nævnte institutioner, om energibesparelsesaktiviteter og fastsættelsen af målsætninger for
gennemførelsen af energibesparelser i bygninger, anlæg, udstyr og lign., som institutionerne ejer eller lejer.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at de i § 14 nævnte offentlige institutioner m.v. skal udføre
følgende energibesparelsesaktiviteter for bygninger, anlæg, udstyr og lign., som de ejer eller lejer:
-
Udarbejde grønne energiregnskaber indeholdende en kortlægning af energiforbruget, dokumentation for gennemførte
energibesparelser og handlingsplan for energibesparelser,
-
udarbejde kalkulationer og planer for gennemførelse af energibesparelser,
-
fremme energibesparelser i forbindelse med indkøb, projektering, tjenesteydelser og vedligeholdelse og
-
gennemføre energibesparelsesaktiviteter, når de udgifter, som er forbundet med aktiviteten, forventes at blive modsvaret af
driftsbesparelser inden for kortere tid.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at de nævnte institutioner m.v. skal indsende grønne
energiregnskaber til ministeren og tage initiativ til at offentliggøre de i stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte oplysninger.
§ 13 gælder for den offentlige forvaltning og for selskaber, institutioner, foreninger m.v., såfremt udgifterne ved deres
virksomhed overvejende dækkes af statslige, regionale eller kommunale midler, eller såfremt de ved eller i henhold til lov har
fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelse på statens, en regions eller en kommunes vegne.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan efter forhandling med finansministeren og social- og indenrigsministeren4) fastsætte
regler om, at § 13 tillige gælder for virksomheder, der ejes af staten, regioner eller kommuner, eller hvor staten, regioner eller
kommuner har bestemmende indflydelse.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om undtagelse fra bestemmelserne i § 13.
Kapitel 5
Obligatoriske energisyn m.v. for store virksomheder
Store virksomheder skal minimum hvert fjerde år beregnet fra datoen for det foregående energisyn lade foretage energisyn
på en uafhængig måde ved kvalificerede eksperter. Virksomheder som nævnt i 1. pkt. skal herudover indsende dokumentation til
klima-, energi- og forsyningsministeren om et foretaget energisyn.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse for store virksomheder, der benytter og vedligeholder et energi- eller
miljøledelsessystem, som er certificeret af et uafhængigt organ i overensstemmelse med de relevante europæiske eller
internationale standarder, når der som en del af det pågældende ledelsessystem er foretaget et energisyn som nævnt i stk. 1.
Virksomheden skal indsende dokumentation herom til ministeren.
Stk. 3.
Ved store virksomheder forstås virksomheder, som ikke falder ind under kategorierne mikrovirksomheder og små og mellemstore
virksomheder i henhold til Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og
mellemstore virksomheder.
Stk. 4.
Virksomheden afholder omkostningerne ved at få foretaget et energisyn som nævnt i stk. 1 eller ved at benytte og vedligeholde et
certificeret energi- eller miljøledelsessystem som nævnt i stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om
-
krav til energisyn og energi- og miljøledelsessystemer, herunder indhold, omfang, udarbejdelse, rapportering, kontrol og
anvendelse af relevante standarder, og
-
hel eller delvis undtagelse for elementer af energisyn, der er dækket af anden lovgivning, og krav til eksperter, der sikrer
nødvendige kvalifikationer og uafhængighed.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om akkrediterings- og certificeringsordninger vedrørende energisyn og energi- og
miljøledelsessystemer efter § 15, stk. 1 og 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fører tilsyn med overholdelse af § 15 og regler udstedt i medfør af § 16.
Ministeren kan herunder træffe afgørelse om, hvorvidt en virksomhed er forpligtet til at foretage energisyn.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan som led i tilsynet pålægge virksomheden inden for en af ministeren fastsat frist at få
foretaget et energisyn, der opfylder kravene i § 15, stk. 1, og i regler udstedt i medfør af § 16, stk. 1, nr. 1 og 2.
Kapitel 6
Omkostningsfordeling for elektricitet, naturgas og fjernvarme
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne kollektive
energiforsyningsvirksomheder ved fastsættelse af deres priser skal fordele deres omkostninger mellem faste og variable tariffer
under hensyntagen til at fremme energibesparelser.
Stk. 2.
Hvis Forsyningstilsynet finder, at priser må anses for at være i strid med bestemmelserne i regler fastsat i henhold til stk. 1,
kan tilsynet give påbud om ændring af pågældende priser.
Stk. 3.
Udgifterne til varetagelsen af Forsyningstilsynets opgaver efter ovenstående bestemmelser betales af de virksomheder, som
Forsyningstilsynet fører tilsyn med. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 4.
Forsyningstilsynets afgørelser kan påklages til Energiklagenævnet i overensstemmelse med bestemmelserne i § 20.
Kapitel 7
Klager, oplysningspligt og straf m.v.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og
tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger og produkter, som der henvises til i regler udstedt
i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, hvorledes oplysninger om de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet institution, en anden myndighed, en
virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet af klima-, energi- og forsyningsministeren efter loven og
efter regler udstedt i medfør af loven. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte anden klageadgang i forbindelse med
udbud efter § 7 a. Klima-, energi- og forsyningsministerens afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed end
det nævnte Energiklagenævn eller den anden klageinstans, hvis der er fastsat en sådan i medfør af 2. pkt.5)
Stk. 2.
Afgørelser som nævnt i stk. 1 kan ikke indbringes for domstolene, før den endelige administrative afgørelse foreligger.
Stk. 3.
Klage skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt.
Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
-
adgangen til at klage over de afgørelser, som er nævnt i stk. 1, herunder at visse afgørelser ikke skal kunne indbringes for
Energiklagenævnet, og
-
at afgørelser truffet af en institution under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet eller en anden myndighed, som ministeren
i medfør af § 19, stk. 1, har henlagt sine beføjelser efter loven til, ikke skal kunne indbringes for klima-, energi- og
forsyningsministeren.
Stk. 5.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om Energiklagenævnets sammensætning ved behandling af klager over
afgørelser som nævnt i stk. 1 og om betaling af gebyr ved indbringelse af en klage for Energiklagenævnet.
Stk. 6.
Energiklagenævnets formand kan efter nærmere aftale med nævnet træffe afgørelse på nævnets vegne i sager, der skal behandles efter
denne lov eller efter regler udstedt i henhold til loven.
Klima-, energi- og forsyningsministeren og Energiklagenævnet kan pålægge kollektive energiforsyningsvirksomheder,
støttemodtagere omfattet af kapitel 3, store virksomheder omfattet af kapitel 5 og virksomheder, institutioner eller
organisationer, som er nævnt i § 19, at udarbejde og meddele alle sådanne oplysninger, som er nødvendige for varetagelsen af de
opgaver, som er nævnt i loven, herunder til afgørelse af, om et forhold er omfattet af loven.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, hvilke kategorier af oplysninger der omfattes af stk. 1, og
hvorledes oplysningerne skal meddeles.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation, som Energistyrelsen, Energiklagenævnet eller klima-, energi- og
forsyningsministeren modtager efter denne lov eller regler udstedt i medfør af denne lov, skal foregå digitalt.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale
formater og digital signatur el.lign.
Stk. 5.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
-
meddeler klima-, energi- og forsyningsministeren eller Energiklagenævnet urigtige eller vildledende oplysninger eller undlader
at afgive oplysninger af betydning for afgørelser truffet i henhold til § 9, stk. 3, eller oplysninger som omhandlet i § 21 eller
-
undlader at efterkomme et påbud efter § 6, stk. 2, § 17, stk. 2, eller § 18, stk. 2.
Stk. 2.
I regler, der udstedes i henhold til loven, kan der fastsættes bødestraf for overtrædelse af bestemmelser i reglerne eller af
vilkår og påbud udstedt i henhold til reglerne.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 8
Ikrafttræden, ændringsbestemmelser
Loven træder i kraft den 1. juli 2000.
Stk. 2.
Samtidig ophæves lov nr. 224 af 28. maj 1982 om mærkning og oplysningspligt vedrørende forbrug af energi.
Stk. 3.
(Udelades)
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 345 af 8. april 2014 (Implementering af EU’s energieffektivitetsdirektiv m.v.)6) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 7
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 5. juni 2014, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-7.
(Udelades)
Lov nr. 1498 af 23. december 2014 (Erhvervsrettet lempelse af PSO-betaling for elektricitet, afskaffelse af tilskudsordning til
ikkekvoteomfattet elproduktion, afskaffelse af PSO-betaling for gas, fravigelse af iblandingsprocent for biobrændstoffer,
faktureringsoplysninger m.v. til energiforbrugere, ændring af klageregler m.v.)7) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 8
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, 7 og 8, § 2, nr. 1, 3 og 4, og §§ 3 og 6 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.8)
Stk. 3-4.
(Udelades)
Lov nr. 1876 af 29. december 2015 (Skærpet håndhævelse af dokumentationskrav til ecodesign og energimærkning af energirelaterede
produkter, justering af forpligtelsen til at lade udarbejde energimærkning for bygninger med ejerlejligheder, lettelse af
vilkårene for godkendelse som bedre bolig-rådgiver og faktureringsoplysninger til fjernkølingskunder m.v.)9) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§§ 4 og 5 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.10)
Lov nr. 690 af 8. juni 2018 om Forsyningstilsynet11) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 14. Loven træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-3.
(Udelades)
Lov nr. 739 af 30. maj 2020 (Tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer m.v.)12) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 14
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1, nr. 5 og 7, og § 13, nr. 1. Ministeren
kan herunder fastsætte, at bestemmelserne træder i kraft på forskellige tidspunkter.13)
Lov nr. 882 af 12. juni 2021 (Gennemførelse af dele af klimaaftalen, bemyndigelse til sammenkædning af finansielle
foranstaltninger til energieffektive renoveringer i bygninger med planlagte eller gennemførte energibesparelser og udsættelse af
frist for anmodning om udbetaling af tilskud, hvortil tilsagn allerede er meddelt)14) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Lov nr. 1388 af 5. oktober 2022 (Udvidelse af formålet med lov om fremme af besparelser i energiforbruget til at omfatte fremme af
drivhusgasreduktion, udvidelse af ministerens mulighed for at fremme aktiviteter inden for lovens formål m.v.)15) indeholder
følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 4
Loven træder i kraft den 1. november 2022.
Lov nr. 1593 af 28. december 2022 (Udmøntning af CCUS-puljer og mulighed for kommuners påtagelse af økonomiske forpligtelser)16)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Energistyrelsen, den 17. marts 2023
Stine Leth Rasmussen
/ Rikke Reumert Schaltz
Officielle noter
-
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF,
EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141,
side 28, og ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2002/EU af 11. december 2018 om ændring af direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 210.
-
Loven indeholder bestemmelser, der har været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).
-
Ved kongelig resolution af 27. juni 2019 er betegnelsen Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ændret til Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet.
-
Ved kongelig resolution af 15. december 2022 er Social- og Indenrigsministeriet nedlagt og ministeriets tilhørende forretning
overført til Social-, Bolig- og Ældreministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
-
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 blev ressortansvaret for Energiklagenævnet overført fra Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet til Miljøministeriet. Energiklagenævnet er herefter ved kongelig resolution af 8. juni 2016 blevet
ressortoverført til Erhvervsministeriet pr. 1. januar 2017.
-
Lovændringen vedrører fodnoten til lovens titel, overskriften til kapitel 1, § 2, stk. 2, § 2 a, kapitel 5, § 21, stk. 1, § 21,
stk. 3-5, og § 22, stk. 1, nr. 2.
-
Lovændringen vedrører § 2, stk. 1, og § 6, stk. 3.
-
Lov nr. 1498 af 23. december 2014 blev bekendtgjort i Lovtidende den 24. december 2014.
-
Lovændringen vedrører § 6, stk. 3.
-
Lov nr. 1876 af 29. december 2015 blev bekendtgjort i Lovtidende den 30. december 2015.
-
Lovændringen vedrører § 18, stk. 2-4.
-
Lovændringen vedrører § 1, stk. 1, § 1, stk. 2, nr. 2-4, § 2, stk. 1, § 3, § 2 a, § 13, stk. 2, nr. 3, § 15, stk. 3, § 16,
stk. 1, nr. 1-2, § 17, stk. 2, § 21, stk. 1, § 22, stk. 1, nr. 1, kapitel 3 og fodnoten til lovens titel.
-
Ved bekendtgørelse nr. 923 af 17. juni 2020 er det bestemt, at § 1, nr. 5 og 7, i lov nr. 739 af 30. maj 2020, der vedrører §
1, stk. 2, nr. 4 og kapitel 3, træder i kraft den 1. juli 2020.
-
Lovændringen vedrører § 1, stk. 2, nr. 4, § 5, stk. 2, 1. pkt. og § 7, stk. 1, nr. 3.
-
Lovændringen vedrører titlen, § 1, stk. 1, § 1, stk. 2, nr. 4, § 2, stk. 1 og 2, overskriften til kapitel 3, § 7, § 8, § 9, §
10, stk. 1-2, § 20, stk. 6, § 21, stk. 1 og § 22, stk. 1, nr. 1.
-
Lovændringen vedrører § 7 a, § 7 b og § 20, stk. 1.