Gældende
Seneste:
LBK nr 39 af 09/01/2024
Ministerium:
Erhvervsministeriet
0 Skatterådet0 Domsdatabasen0 AdministrativeBekendtgørelse af lov om en indskyder- og investorgarantiordning
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Garantiformuens status og
virksomhedsområde
Kapitel 2 Bidragspligtige
institutter
Kapitel 3 Garantiformuens
afdelinger
Kapitel 4 Fastsættelse af bidrag
Kapitel 5 Garantiformuens
dækningsområde
Kapitel 6 Udbetaling fra
Garantiformuen
Kapitel 7 Garantiformuens
administration
Kapitel 7 a Frivillige ordninger
Kapitel 8 Tilsyn
Kapitel 8 a (Ophævet)
Kapitel 8 b Kommunikation
Kapitel 9 Straffebestemmelser
Kapitel 9 a Klageadgang og rekurs
Kapitel 10 Ikrafttrædelsesbestemmelser
m.v.
Bekendtgørelse af lov om en indskyder- og investorgarantiordning1)
Herved bekendtgøres lov om en indskyder- og investorgarantiordning, jf. lovbekendtgørelse nr. 356 af 2. april 2020, med de
ændringer, der følger af § 14 i lov nr. 2382 af 14. december 2021.
Kapitel 1
Garantiformuens status og virksomhedsområde
Indskyder- og investorgarantiordningen organiseres som en indskyder- og investorgarantiformue (Garantiformuen) bestående
af fire afdelinger, jf. § 5. Garantiformuen administreres af Finansiel Stabilitet i overensstemmelse med denne lov.
Stk. 2.
Garantiformuen skal yde indskydere og investorer i de i § 3, stk. 1, og § 4 nævnte institutter dækning for tab i henhold til §§
9-11 i tilfælde af rekonstruktionsbehandling eller konkurs eller i tilfælde, hvor Garantiformuen har modtaget meddelelse fra
Finanstilsynet i medfør af § 245 c, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed og Finansiel Stabilitet ikke har vurderet, at
betingelserne for afvikling, jf. § 4 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, er opfyldt.
Stk. 3.
Finansiel Stabilitet hæfter ikke for Garantiformuens forpligtelser, og Garantiformuen hæfter kun for egne forpligtelser.
Stk. 4.
Garantiformuens aktiver og passiver skal holdes adskilt fra Finansiel Stabilitets øvrige aktiviteter.
Stk. 5.
Garantiformuen overtager fra Garantifonden for indskydere og investorer alle aktiver og passiver og indtræder i samtlige
rettigheder og forpligtelser i forbindelse hermed, således at aktiver og passiver henhørende under afdelinger af Garantifonden for
indskydere og investorer vil henhøre under de tilsvarende afdelinger af Garantiformuen.
Stk. 6.
Garantiformuen udgør ikke en selvstændig juridisk person. Finansiel Stabilitet optræder på vegne af Garantiformuen i retlige
sammenhænge.
Stk. 7.
Ved ophør af Garantiformuen træffer erhvervsministeren med finansministerens godkendelse beslutning om anvendelse af
Garantiformuens formue. Beslutning om anvendelse af Garantiformuens formue træffes efter høring af de bidragspligtige institutter.
Stk. 8.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om Finansiel Stabilitets administration af Garantiformuen.
Når et pengeinstitut i medfør af § 224 a i lov om finansiel virksomhed er nødlidende eller forventeligt nødlidende, kan
Finansiel Stabilitet på vegne af Garantiformuen beslutte at medvirke til en afvikling af pengeinstituttet ved at tilføre midler
eller stille garanti til dækning af pengeinstituttets samtlige ikkeefterstillede kreditorer (medgift). Finansiel Stabilitet
træffer beslutning efter 1. pkt. under hensyntagen til Garantiformuens interesser, når det skønnes, at en sådan afvikling vil
påføre Garantiformuen færre omkostninger end en almindelig konkursbehandling af pengeinstituttet.
Stk. 2.
Finansiel Stabilitet kan ikke på vegne af Garantiformuen træffe beslutning om at medvirke til en afvikling af pengeinstituttet ved
at tilføre midler eller stille garanti til dækning af pengeinstituttets aktie-, garant- eller andelskapital og anden efterstillet
kapital.
Stk. 3.
Garantiformuen afholder via pengeinstitutafdelingen omkostninger forbundet med selve medgiften og omkostninger, som Finansiel
Stabilitet påtager sig som eksekutor af ordningen.
Stk. 4.
Beslutning om medvirken efter stk. 1 træffes af Finansiel Stabilitets bestyrelse.
Stk. 5.
Garantiformuens deltagelse efter stk. 1 kan ske i fælleskab med andre.
Har Finansiel Stabilitet truffet beslutning om anvendelse af et eller flere afviklingsværktøjer efter lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder eller regler udstedt i medfør heraf over for et pengeinstitut eller
et realkreditinstitut, skal Garantiformuen i overensstemmelse med stk. 2 og 3 betale til afviklingen af pengeinstituttet eller
realkreditinstituttet.
Stk. 2.
Anvendes bail-in, jf. § 24 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, betaler Garantiformuen et
beløb svarende til det beløb, som indskydernes dækkede indskud eller investorernes dækkede kontante midler ville være blevet
nedskrevet med efter § 24 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, hvis de dækkede indskud og
dækkede kontante midler havde været omfattet af bail-in.
Stk. 3.
Anvendes et eller flere afviklingsværktøjer, jf. §§ 19, 21 og 23 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder, som ikke er omfattet af stk. 2, betaler Garantiformuen op til det beløb, som de dækkede indskydere og investorer
ville have tabt ved en konkursbehandling.
Stk. 4.
Finansiel Stabilitet fastsætter under hensyntagen til Garantiformuens interesser det beløb, Garantiformuen skal betale til
afvikling af pengeinstituttet eller realkreditinstituttet, jf. stk. 1. Fastsættelsen skal ske i overensstemmelse med §§ 6 eller 7
i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder.
Stk. 5.
Garantiformuen kan ikke betale et beløb til afvikling af et pengeinstitut eller et realkreditinstitut, jf. stk. 1, der er større
end det tab, som Garantiformuen ville have lidt ved en konkursbehandling af instituttet. Garantiformuen kan aldrig betale mere end
100 pct. af målniveauet fastsat i medfør af § 7, stk. 2, eller § 7 a, stk. 1, til afvikling af pengeinstituttet eller
realkreditinstituttet.
Stk. 6.
Garantiformuen er berettiget til betaling fra Afviklingsformuen, jf. § 56 i lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder, hvis en værdiansættelse, jf. § 8 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder, fastslår, at Garantiformuens betaling til afvikling af pengeinstituttet eller realkreditinstituttet, jf. stk. 2 og
3, var større end det tab, som Garantiformuen ville have lidt ved en konkursbehandling, jf. stk. 5, 1. pkt.
Stk. 7.
Garantiformuen afholder betalingen til afvikling af et pengeinstitut via pengeinstitutafdelingen og et realkreditinstitut via
realkreditafdelingen, jf. stk. 1. Garantiformuens betaling skal afholdes kontant.
Stk. 8.
Når bail-in anvendes, jf. § 24 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, kan Finansiel Stabilitet
på vegne af Garantiformuen og under hensyntagen til Garantiformuens interesser beslutte ikke at bidrage til de omkostninger, der
er forbundet med en rekapitalisering efter § 24, stk. 2, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder.
Stk. 9.
Overføres en indskyders indskud eller en investors kontante midler helt eller delvis til et andet institut som følge af §§ 19
eller 21 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, kan indskyderen eller investoren ikke rette et
krav imod Garantiformuen for den del af indskuddet og den del af de kontante midler, som ikke overføres, hvis det overførte
indskud eller de overførte kontante midler svarer til eller er større end det beløb, Garantiformuen skulle have dækket, jf. §§ 9
og 10.
Stk. 10.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om brugen af Garantiformuen ved restrukturering og afvikling af et pengeinstitut
eller realkreditinstitut efter lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder.
Kapitel 2
Bidragspligtige institutter
Følgende institutter skal være tilsluttet og yde bidrag til Garantiformuen:
-
Pengeinstitutter.
-
Realkreditinstitutter.
-
Fondsmæglerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber, for så vidt angår den del af selskabernes aktivitet, der er omfattet
af en tilladelse efter § 10, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
-
Forvaltere af alternative investeringsfonde med tilladelse efter § 11 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v., for så vidt angår den del af forvalternes aktivitet, der er omfattet af bilag 1, nr. 3, i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v.
-
Filialer beliggende i Danmark af kreditinstitutter, investeringsselskaber, investeringsforvaltningsselskaber og forvaltere af
alternative investeringsfonde med hjemsted i et land uden for Den Europæiske Union bortset fra lande, som Unionen har indgået
aftale med på det finansielle område, hvis dækningen af indskydere og investorer i landet, hvor filialen har hjemsted, ikke svarer
til dækningen af indskydere og investorer efter denne lov.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte bestemmelser om, at filialer af kreditinstitutter, investeringsselskaber,
investeringsforvaltningsselskaber og forvaltere af alternative investeringsfonde med hjemsted i Danmark beliggende i lande uden
for Den Europæiske Union bortset fra lande, som Unionen har indgået aftale med, kan undtages fra at være omfattet af
Garantiformuen.
Filialer beliggende i Danmark af kreditinstitutter, investeringsselskaber, investeringsforvaltningsselskaber og forvaltere
af alternative investeringsfonde med hjemsted i lande inden for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale
med, kan tilslutte sig Garantiformuen som supplement til hjemlandets garantiordning, hvis den danske ordning som nævnt i §§ 9-11
er mere gunstig end hjemlandets ordning. Erhvervsministeren fastsætter nærmere bestemmelser herom.
Kapitel 3
Garantiformuens afdelinger
Garantiformuen er opdelt i fire afdelinger: Pengeinstitutafdelingen, realkreditafdelingen, investerings- og
forvaltningsafdelingen og restruktureringsafdelingen.
Stk. 2.
Pengeinstitutafdelingen omfatter de i § 3, stk. 1, nr. 1, angivne institutter samt tilsluttede filialer, jf. stk. 6.
Stk. 3.
Realkreditafdelingen omfatter de i § 3, stk. 1, nr. 2, angivne institutter samt tilsluttede filialer, jf. stk. 6.
Stk. 4.
Investerings- og forvaltningsafdelingen omfatter de i § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, angivne institutter samt tilsluttede filialer, jf.
stk. 6.
Stk. 5.
Restruktureringsafdelingen omfatter restrukturering og afvikling af de i § 3, stk. 1, nr. 1, nævnte institutter, der er blevet
nødlidende.
Stk. 6.
Finansiel Stabilitet træffer beslutning om, hvilken afdeling de i § 3, stk. 1, nr. 5, og § 4 nævnte filialer skal tilsluttes.
I tilfælde af at et bidragspligtigt institut tages under rekonstruktionsbehandling eller går konkurs eller i tilfælde,
hvor Garantiformuen har modtaget meddelelse fra Finanstilsynet i medfør af § 245 c, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed,
anvendes bidragene, inklusive indeståelser, fra institutterne i den afdeling, som det pågældende institut hører under, til dækning
af afdelingens forpligtelse i medfør af loven.
Stk. 2.
Hvis de i stk. 1 nævnte bidrag ikke er tilstrækkelige til at dække en afdelings forpligtelser i medfør af loven, kan
pengeinstitut-, realkredit- og investerings- og forvaltningsafdelingerne optage et lån hos hinanden i forhold til afdelingernes
samlede bidrag.
Stk. 3.
Restruktureringsafdelingen kan optage lån, dog ikke i de andre afdelinger. De andre afdelinger kan ikke optage lån i
restruktureringsafdelingen.
Stk. 4.
En afdeling kan låne et beløb svarende til 50 pct. af kravet til størrelsen af de øvrige afdelingers likvide beholdninger, dog
højst 100 mio. kr. pr. afdeling, til dækning af forpligtelser opstået i et enkelt regnskabsår.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan med Finansudvalgets tilslutning stille garanti for lån optaget af Garantiformuen til opfyldelse af dens
forpligtelser.
Stk. 6.
Såfremt der sker udlodning fra konkursboet, tilfalder udlodningen først de afdelinger, der har ydet lån i henhold til stk. 2.
Resterende beløb tilføres den afdeling, som det konkursramte institut hører under.
Kapitel 4
Fastsættelse af bidrag
Pengeinstitutafdelingen finansieres ved årlige bidrag fra de i § 3, stk. 1, nr. 1, nævnte institutter og tilsluttede
filialer, jf. § 5, stk. 6. Dette er ikke til hinder for yderligere finansiering fra andre kilder.
Stk. 2.
Pengeinstitutafdelingens målniveau er på 0,8 pct. af de dækkede indskud omfattet af § 9, stk. 1. Overstiger formuen i
pengeinstitutafdelingen det fastsatte målniveau, ophører bidragspligten i henhold til stk. 1. Bidragspligten genoptages dog, hvis
formuen ikke længere overstiger det fastsatte målniveau.
Stk. 3.
Bidraget for de i § 3, stk. 1, nr. 1, nævnte institutter og de i § 3, stk. 1, nr. 5, tilsluttede filialer skal fastsættes på
baggrund af instituttets dækkede indskud omfattet af § 9, stk. 1, og instituttets risikoprofil. Finansiel Stabilitet kan på vegne
af Garantiformuen beslutte, at op til 30 pct. af pengeinstitutafdelingens formue kan bestå af betalingsforpligtelser.
Stk. 4.
Ophører et pengeinstitut med at have dækkede indskud i løbet af det pågældende kalenderår, tilbagebetales en forholdsmæssig del af
pengeinstituttets indbetalte årlige bidrag. Den forholdsmæssige tilbagebetaling beregnes fra kvartalet efter pengeinstituttets
udtræden og frem til kalenderårets udgang. Tilbagebetaling af bidrag efter stk. 1 kan ikke finde sted, hvis de dækkede indskud fra
instituttet, som ophører med at have dækkede indskud, overdrages til et andet institut, der er tilsluttet Garantiformuen, eller
såfremt pengeinstitutafdelingen har foretaget udbetalinger eller overførsler, som følge af at det udtrædende pengeinstitut er
blevet nødlidende inden for de seneste 12 måneder forud for medlemskabets ophør. Tilbagebetaling af bidrag ud over de i 1. pkt.
anførte tilfælde kan ikke finde sted.
Stk. 5.
Udtræder et pengeinstitut helt eller delvis af pengeinstitutafdelingen, og tilslutter instituttet sig i stedet en anden anerkendt
indskudsgarantiordning inden for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område,
overføres det pågældende instituts bidrag til den tilsluttede indskudsgarantiordning. Overførslen omfatter kun bidrag, der er
betalt inden for de seneste 12 måneder forud for medlemskabets ophør, og omfatter ikke bidrag indbetalt i overensstemmelse med
stk. 6 eller bidrag betalt af de i § 4 tilsluttede filialer. Et pengeinstitut, som påtænker at tilslutte sig en anden anerkendt
indskudsgarantiordning inden for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område,
skal senest 6 måneder forinden orientere Finansiel Stabilitet herom.
Stk. 6.
Finansiel Stabilitet kan på vegne af Garantiformuen opkræve ekstraordinære bidrag, hvis pengeinstitutafdelingens formue ikke er
tilstrækkelig til at foretage en udbetaling eller overførsel efter § 16. Et pengeinstituts ekstraordinære bidrag kan pr.
kalenderår højst udgøre 0,5 pct. af instituttets dækkede indskud omfattet af § 9, stk. 1. Finansiel Stabilitet kan på vegne af
Garantiformuen og med Finanstilsynets samtykke under ekstraordinære omstændigheder kræve et højere ekstraordinært bidrag end nævnt
i 2. pkt. Finanstilsynet kan beslutte helt eller delvis at udsætte et instituts betaling af bidrag omfattet af 1. pkt., hvis
bidraget kan bringe instituttets likviditet eller solvens i fare.
Stk. 7.
Hvis pengeinstitutafdelingens midler anvendes i overensstemmelse med §§ 2, 2 a eller 16 og som følge heraf reduceres til under to
tredjedele af det fastsatte målniveau, jf. stk. 2, skal pengeinstitutternes årlige bidrag fastsættes, således at målniveauet kan
nås inden for 6 år.
Stk. 8.
Finansiel Stabilitet kan på vegne af Garantiformuen til enhver tid anmode de i pengeinstitutafdelingen tilsluttede institutter om
at indsende nødvendige oplysninger om enhver indskyders berettigede indskud.
Stk. 9.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om bidrag, herunder tidspunktet for bidragsopkrævning, og anvendelsen af
betalingsforpligtelser.
Garantiformuens midler skal for realkreditafdelingens vedkommende bestå af kontante bidrag og indeståelser og skal
udgøre mindst 10 mio. kr. Afdelingens målniveau for kontante bidrag skal udgøre mindst 0,8 pct. af realkreditinstitutternes
dækkede kontante midler, jf. § 10. Finansiel Stabilitet kan på vegne af Garantiformuen beslutte, at op til 30 pct. af afdelingens
kontante bidrag kan udgøres af betalingsforpligtelser. Realkreditinstitutternes individuelle kontante bidrag beregnes med
udgangspunkt i instituttets dækkede midler og risikoprofil. Realkreditinstitutternes individuelle indeståelser beregnes med
udgangspunkt i dækkede midler og dækkede finansielle instrumenter.
Stk. 2.
Garantiformuens midler skal for investerings- og forvaltningsafdelingens vedkommende bestå af indeståelser og skal udgøre mindst
10 mio. kr. De i § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, angivne institutters individuelle indeståelser beregnes som en fast indeståelse for
hvert selskab og en variabel indeståelse med udgangspunkt i selskabernes relative størrelse.
Stk. 3.
Garantiformuens midler skal for restruktureringsafdelingen udgøre 3,2 mia. kr. i indeståelser fra de i § 3, stk. 1, nr. 1, nævnte
institutter til brug for afvikling.
Stk. 4.
Pengeinstitutternes samlede bidrag til restruktureringsafdelingen kan inden for et regnskabsår højst udgøre et beløb svarende til
2 promille af institutternes indlånsmasse.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om kontante bidrag og indeståelser, herunder tidspunktet for bidragsopkrævning, og
anvendelsen af betalingsforpligtelser.
Det påhviler Finansiel Stabilitet på vegne af Garantiformuen at sikre, at de disponible finansielle midler i
pengeinstitutafdelingen til enhver tid er proportionale med afdelingens potentielle forpligtelser. Opfylder afdelingen ikke 1.
pkt., skal Finansiel Stabilitet snarest meddele dette til erhvervsministeren.
Stk. 2.
Finansiel Stabilitet skal på vegne af Garantiformuen investere i aktiver med lav risiko.
Finansiel Stabilitet skal på vegne af Garantiformuen underrette Finanstilsynet, hvis et institut undlader at opfylde de
forpligtelser, der påhviler instituttet som medlem af Garantiformuen. Har en filial tilsluttet sig Garantiformuen, jf. § 4,
underretter Finanstilsynet de kompetente myndigheder i filialens hjemland.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan tilbagekalde et instituts tilladelse til at drive virksomhed, hvis instituttet ikke overholder lovens regler
eller regler udstedt i medfør af loven.
Kapitel 5
Garantiformuens dækningsområde
I de i § 3, stk. 1, nr. 1, nævnte institutter og de i § 3, stk. 1, nr. 5, nævnte filialer af kreditinstitutter, som er
tilsluttet pengeinstitutafdelingen, dækker Garantiformuen navnenoterede indskud i instituttet indtil et beløb svarende til 100.000
euro pr. indskyder.
Stk. 2.
I de i § 3, stk. 1, nr. 1, nævnte institutter og de i § 3, stk. 1, nr. 5, og § 4 nævnte filialer af kreditinstitutter, som er
tilsluttet pengeinstitutafdelingen, dækker Garantiformuen de i stk. 3-6 nævnte indskud.
Stk. 3.
Garantiformuen dækker indskud, som i henhold til lov har et socialt formål, og er knyttet til særlige begivenheder i livet, indtil
et beløb svarende til 150.000 euro pr. indskyder. Indskuddet dækkes i indtil 6 måneder fra indsættelsen af beløbet.
Stk. 4.
Garantiformuen dækker indskud som følge af erstatning eller godtgørelse i henhold til lov for skader forvoldt ved kriminalitet
eller fejlagtig domfældelse indtil et beløb svarende til 150.000 euro pr. indskyder. Indskuddet dækkes i indtil 6 måneder fra
indsættelsen af beløbet.
Stk. 5.
Garantiformuen dækker indskud som følge af transaktioner vedrørende fast ejendom indtil et beløb svarende til 10 mio. euro.
Indskuddet dækkes i indtil 12 måneder fra indsættelsen af beløbet. Det er en forudsætning, at den faste ejendom har været anvendt
hovedsagelig ikkeerhvervsmæssigt eller er bestemt til hovedsagelig ikkeerhvervsmæssig anvendelse.
Stk. 6.
Garantiformuen dækker fuldt ud pensionsopsparingskonti i henhold til lov.
Stk. 7.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler for, hvilke indskud og produkter der dækkes af Garantiformuen efter stk. 1 og 3-6.
I de i § 3, stk. 1, nr. 2-4, nævnte institutter samt de i § 3, stk. 1, nr. 5, og § 4 nævnte filialer af kreditinstitutter
og investeringsselskaber, som er tilsluttet realkreditafdelingen eller investerings- og forvaltningsafdelingen, dækker
Garantiformuen kontante midler i instituttet indtil et beløb svarende til 100.000 euro pr. investor.
I de i § 3, stk. 1, nævnte institutter samt filialer, som er tilsluttet Garantiformuen i medfør af § 4, dækker
Garantiformuen tab, som investor har lidt som følge af, at instituttet ikke kan tilbagelevere finansielle instrumenter, der
tilhører investor, og som opbevares, administreres eller forvaltes af instituttet, med indtil modværdien af 20.000 euro pr.
investor. En investor kan dog højst modtage dækning op til et beløb svarende til værdien af de finansielle instrumenter, som ikke
kunne tilbageleveres af instituttet.
Stk. 2.
Ved finansielle instrumenter forstås i denne lov instrumenter som nævnt i § 4 i lov om kapitalmarkeder.
Krav på dækning fra indskydere og investorer, jf. § 9, stk. 1, og §§ 10 og 11, opgøres efter fradrag af disses forfaldne
forpligtelser over for det pågældende institut.
Garantiformuen dækker ikke indskud, kontante midler og finansielle instrumenter, der tilhører
-
de i § 3, stk. 1, nævnte institutter,
-
finansieringsinstitutter,
-
forsikringsselskaber,
-
institutter for kollektiv investering,
-
pensionskasser og pensionsfonde,
-
offentlige myndigheder og
-
udenlandske finansielle virksomheder, virksomheder og offentlige myndigheder svarende til de i nr. 1-6 nævnte virksomheder og
myndigheder.
Stk. 2.
Garantiformuen dækker ikke
-
et instituts eller et udenlandsk instituts kapitalgrundlag og anden efterstillet kapital,
-
indskud, kontante midler og finansielle instrumenter, som hidrører fra transaktioner, i forbindelse med hvilke der er blevet
afsagt dom i forbindelse med hvidvaskning af penge, og
-
indskud og kontante midler, hvis indehaver aldrig er blevet identificeret.
Hvor flere personer er noteret som indehavere af en konto eller et depot, skal hver person betragtes som en selvstændig
indskyder eller investor for sin andel ved beregning af de i §§ 9-11 fastsatte grænser.
Indskydere og investorer skal have oplysning om dækningsomfanget af den garantiordning, som et institut er tilsluttet.
Dette omfatter også oplysninger om de i § 3, stk. 1, nr. 5, og § 4 nævnte filialers indskudsgarantiordning i hjemlandet.
Stk. 2.
Fra modtagelsen af en orientering som nævnt i § 206 i lov om finansiel virksomhed har indskydere og investorer en periode på 3
måneder, hvor de omkostningsfrit kan hæve eller overføre den del af deres indskud eller kontante midler, der ikke længere dækkes
efter §§ 9 eller 10, som følge af en sammenlægning omfattet af § 204 i lov om finansiel virksomhed.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om de i stk. 1 nævnte oplysninger og de i stk. 2 nævnte orienteringer og om de
nærmere nævnte betingelser for overførsler m.v. af indskud og kontante midler i henhold til stk. 2.
Finansiel Stabilitet skal på vegne af Garantiformuen offentliggøre afgørelser, som er truffet af Finansiel Stabilitet
på vegne af Garantiformuen, og som er af almen interesse. Offentliggørelse skal ske via Garantiformuens hjemmeside.
Kapitel 6
Udbetaling fra Garantiformuen
Finansiel Stabilitet skal på vegne af Garantiformuen være i stand til at foretage udbetalinger og overføre indskud og de
kontante midler til konti i andre institutter snarest muligt og senest 7 arbejdsdage efter rekonstruktionsbehandlingens indtræden,
konkursens indtræden eller tidspunktet, hvor Garantiformuen har modtaget meddelelse fra Finanstilsynet i medfør af § 245 c, stk.
2, i lov om finansiel virksomhed, jf. dog stk. 2-4. Det er en betingelse, at kravet er behørigt efterprøvet.
Stk. 2.
Finansiel Stabilitet kan på vegne af Garantiformuen forlænge fristen for udbetaling eller overførsel med op til 3 måneder efter
rekonstruktionsbehandlingens indtræden, konkursens indtræden eller tidspunktet, hvor Garantiformuen har modtaget meddelelse fra
Finanstilsynet i medfør af § 245 c, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, såfremt der er tale om indskud eller kontante midler,
hvor det er tvivlsomt, hvilken indskyder eller investor indskuddet eller de kontante midler tilhører.
Stk. 3.
Finansiel Stabilitet kan på vegne af Garantiformuen udsætte en udbetaling eller overførsel i henhold til stk. 1, hvis det er
uklart, om den pågældende person er berettiget til at modtage udbetalingen eller overførelsen, eller hvis indskuddet eller de
kontante midler er genstand for en retstvist. Finansiel Stabilitet kan på vegne af Garantiformuen udsætte en udbetaling eller
overførsel, hvis indskuddet eller de kontante midler er omfattet af restriktive tiltag fra nationale regeringers eller
internationale organers side, eller hvis beløbet skal udbetales af en indskudsgarantiordning i et værtsland. Derudover kan
Finansiel Stabilitet på vegne af Garantiformuen udsætte en udbetaling eller overførsel, såfremt indskyderen eller den person, der
er berettiget til eller har interesse i det beløb, der indestår, er blevet tiltalt for en lovovertrædelse som følge af eller i
forbindelse med hvidvaskning af penge, eller hvis der er tale om indskud omfattet af § 9, stk. 3 og 4.
Stk. 4.
Finansiel Stabilitet foretager på vegne af Garantiformuen ikke udbetalinger eller overførsler, hvis der ikke har været
transaktioner i relation til indskuddet eller de kontante midler de seneste 2 år, og hvis indskuddets eller de kontante midlers
værdi er lavere end de administrative omkostninger, der er forbundet med en udbetaling eller overførsel. Dette gælder ikke
pensionsopsparingskonti i henhold til lov, jf. § 9, stk. 6.
Stk. 5.
Garantiformuen kan ikke under henvisning til de i stk. 1 og 2 nævnte frister og de i stk. 3 nævnte udsættelser afslå at udbetale
dækning til en indskyder eller investor, som ikke har været i stand til i tide at påberåbe sig sin ret til at få beløbet udbetalt.
Stk. 6.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om Garantiformuens forpligtelse til at give oplysning om et instituts
rekonstruktionsbehandling, et instituts konkurs eller tilfælde, hvor Finanstilsynet har vurderet, at instituttet ikke er i stand
til at tilbagebetale et indskud, og Garantiformuen har fået meddelelse herom, jf. § 245 c, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed,
og om indskyderes og investorers anmeldelse af krav til Garantiformuen.
Pengeinstitutafdelingen dækker indskydere i filialer etableret af de i § 3, stk. 1, nr. 1, nævnte institutter, jf. dog
§ 3, stk. 2.
Stk. 2.
Pengeinstitutafdelingen dækker på vegne af hjemlandets indskudsgarantiordning indskydere i filialer beliggende i Danmark etableret
af kreditinstitutter i lande inden for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle
område.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om samarbejdet imellem Garantiformuen og andre indskudsgarantiordninger inden for Den
Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område.
Garantiformuen indtræder, i det omfang den har ydet dækning, i indskyderens eller investorens krav mod det institut, hvor
Finanstilsynet har vurderet, at instituttet ikke er i stand til at tilbagebetale et indskud, og Garantiformuen har fået meddelelse
herom, jf. § 245 c, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, eller hvor instituttet er taget under rekonstruktionsbehandling, er
gået konkurs eller afvikles efter lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder.
Kapitel 7
Garantiformuens administration
Finansiel Stabilitet offentliggør på vegne af Garantiformuen inden 4 måneder efter et kalenderårs udløb en rapport om
Garantiformuens aktiviteter.
Stk. 2.
Bestyrelsen i Finansiel Stabilitet påser, at Finansiel Stabilitet foretager stresstest af Garantiformuens systemer og processer.
Disse stresstest skal foretages mindst hvert tredje år eller oftere, hvis Finansiel Stabilitets bestyrelse eller
erhvervsministeren skønner det nødvendigt.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om Garantiformuens rapport om aktiviteterne i det forløbne år, jf. stk. 1.
Finansiel Stabilitets udgifter ved administration af Garantiformuen i medfør af denne lov afholdes af Garantiformuen via
gebyr fra de i § 3, stk. 1, og § 4 omfattede institutter. Gebyret opkræves årligt af Finansiel Stabilitet, medmindre udgifterne
til administrationen kan dækkes af den del af Garantiformuen, som overstiger målniveauet for pengeinstitutafdelingen, jf. § 7,
stk. 2, og realkreditafdelingen, jf. § 7 a, stk. 1, og minimumsformuerne for investerings- og forvaltningsafdelingen og
restruktureringsafdelingen, jf. § 7 a, stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om fastsættelse og opkrævning af gebyret.
Kapitel 7 a
Frivillige ordninger
Bidragspligtige institutter kan etablere frivillige ordninger, der dækker indskydere og investorer i andre tilfælde end
de i § 1, stk. 2, angivne tilfælde.
Stk. 2.
En frivillig ordning, der etableres i henhold til stk. 1, skal anmeldes til Finansiel Stabilitet. Anmeldelsen skal som minimum
indeholde følgende:
-
den frivillige ordnings navn,
-
den frivillige ordnings adresse,
-
navne på de personer, der varetager ledelsen af den frivillige ordning, og
-
oplysning om, hvad den frivillige ordning dækker.
Stk. 3.
En frivillig ordning kan anerkendes af erhvervsministeren som en officiel indskudsgarantiordning, hvis den opfylder samtlige krav
i denne lov.
Stk. 4.
En frivillig ordning omfattet af stk. 3 skal sikre, at institutter, som er medlem af ordningen, altid overholder reglerne om
oplysningsforpligtelser i § 15, stk. 1, og regler fastsat i medfør af § 15, stk. 3, over for indskydere og investorer.
Finansiel Stabilitet kan indgå samarbejdsaftaler med en frivillig ordning som nævnt i § 21 a, stk. 1.
Samarbejdsaftalerne kan indeholde beskrivelse af det praktiske samarbejde, udveksling af oplysninger og indhentning af
overtagelsestilbud.
Medlemmer af den frivillige ordnings ledelse og ansatte og den frivillige ordnings revisorer må ikke uberettiget
videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de er blevet bekendt med under udøvelsen af deres hverv.
Kapitel 8
Tilsyn
Erhvervsministeren og Finansiel Stabilitet kan af de omfattede institutter og af indskydere og investorer forlange alle
oplysninger, som skønnes nødvendige for at sikre, at lovens regler eller regler udstedt i medfør af loven overholdes.
Stk. 2.
For ansatte i Erhvervsministeriet finder § 66, stk. 3, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder
tilsvarende anvendelse på oplysninger, der modtages efter denne lov.
Kapitel 8 a
(Ophævet)
Kapitel 8 b
Kommunikation
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra erhvervsministeren, Finansiel
Stabilitet og Finanstilsynet om forhold, som er omfattet af denne lov eller regler udstedt i medfør af denne lov, skal foregå
digitalt.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur el.lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at erhvervsministeren, Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet kan udstede
afgørelser og andre dokumenter efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af denne lov uden underskrift, med maskinelt
eller på tilsvarende måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som
har udstedt afgørelsen eller dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig
underskrift.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er truffet eller udstedt på
grundlag af elektronisk databehandling, kan udstedes alene med angivelse af erhvervsministeren, Finanstilsynet og Finansiel
Stabilitet som afsender.
Hvor det i denne lov eller i regler udstedt i medfør af denne lov er krævet, at et dokument, som er udstedt af andre
end erhvervsministeren, Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet, skal være underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af
en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt dokumentet, jf. dog stk. 2. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om fravigelse af underskriftskrav. Det kan herunder bestemmes, at krav om
personlig underskrift ikke kan fraviges for visse typer af dokumenter.
Kapitel 9
Straffebestemmelser
For så vidt højere straf ikke er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den,
-
der afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger ved anmeldelse, opgørelse eller udbetaling af
dækkede krav eller
-
undlader at give de af erhvervsministeren eller Finansiel Stabilitet i henhold til § 22 krævede oplysninger eller i øvrigt
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger til brug for kontrollen med Garantiformuen.
Stk. 2.
På samme måde straffes et institut, der undlader at opfylde de forpligtelser, der påhviler det som tilsluttet Garantiformuen.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Overtrædelse af bestemmelserne i § 21 c straffes med bøde, for så vidt højere straf ikke er forskyldt efter
straffeloven.
Kapitel 9 a
Klageadgang og rekurs
Afgørelser truffet af Finansiel Stabilitet på vegne af Garantiformuen i henhold til loven eller regler udstedt i medfør
af loven kan af den, som afgørelsen retter sig imod, indbringes for Erhvervsankenævnet, senest 4 uger efter at afgørelsen er
meddelt den pågældende.
(Ophævet)
Kapitel 10
Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 4. Samtidig ophæves lov nr. 367 af
14. juni 1995 om en indskydergarantifond.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter efter forhandling med skatteministeren tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 25.
Stk. 3.
Ligningslovens § 7 B som affattet ved denne lovs § 25 har virkning for beløb, som Fonden udbetaler fra og med det i medfør af stk.
2 fastsatte tidspunkt.
Stk. 4-6.
(Udelades)
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Loven kan med undtagelse af § 25 ved kongelig anordning sættes i kraft for
disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Lov nr. 334 af 31. marts 2015 (Gennemførelse af direktiv om genopretning og afvikling af kreditinstitutter og
investeringsselskaber (BRRD) og direktiv om indskudsgarantiordninger (DGSD) indeholder følgende ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelse:
§ 7
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2015, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§ 1, nr. 21, 24, 54 og 57, § 3, nr. 16 og § 6 træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 3.
(Udelades)
Stk. 4.
Restruktureringsafdelingen, jf. § 7 a, stk. 3, i lov om en indskyder- og investorgarantiordning som affattet ved denne lovs § 3,
nr. 15, skal opretholde tabskautioner over for Finansiel Stabilitet, som er stillet, som følge af at et datterselskab til
Finansiel Stabilitet har overtaget et pengeinstituts virksomhed eller dele heraf, indtil disses udløb.
Stk. 5.
Indskud, som før denne lovs ikrafttræden var dækket helt eller delvis af Garantifonden for indskydere og investorer, men som efter
lovens ikrafttræden ikke længere dækkes helt eller delvis af Garantiformuen, bevarer deres dækning, indtil indskuddene kan
udbetales til den berettigede indskyder. For låneprovenuer i forbindelse med nybyggeri, som tidligere var dækket fuldt ud i indtil
2 år, gælder 1. pkt. højst 2 år fra indsættelse af beløbet.
Stk. 6.
Garantifonden for indskydere og investorer opløses ved omorganiseringen til Garantiformuen. Garantiformuens overtagelse af den
hidtil drevne virksomhed sker i regnskabsmæssig henseende med virkning fra den 1. januar 2015.
Stk. 7.
(Udelades)
Stk. 8.
Stresstest omfattet af § 20, stk. 2, i lov om en indskyder- og investorgarantiordning som affattet ved denne lovs § 3, nr. 34,
skal første gang finde sted senest den 3. juli 2017.
Lov nr. 532 af 29. april 2015 (Ret til basal indlånskonto, gennemførelse af ændringer til gennemsigtighedsdirektivet,
modernisering af reglerne for indsendelse af årsrapporter, udvidelse af forsikringsselskabers drift af anden virksomhed,
præcisering af regulering af refinansieringsrisiko for realkreditobligationer m.v. og gennemførelse af boligkreditdirektivet m.v.)
indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse:
§ 16
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 3. juli 2015, jf. dog stk. 2-9.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
§§ 14 og 15 træder i kraft den 1. juni 2015.
Stk. 4-17.
(Udelades)
Lov nr. 1563 af 15. december 2015 (Gennemførelse af UCITS V-direktivet, indfasning af nyt likviditetsdækningskrav for penge- og
realkreditinstitutter og hjemmel for Finanstilsynet til at indsamle og offentliggøre priser på boliglån) indeholder følgende
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse:
§ 10
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 18. marts 2016, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
§ 14, stk. 1, § 64, stk. 8, § 71, stk. 2 og 3, § 124, §§ 126 b-126 g, § 174, stk. 1, 1. pkt., § 182, stk. 1 og 2, § 283, § 351,
stk. 4, 5 og 7-9, § 352, stk. 2, § 354 e, stk. 2, § 355, stk. 3, § 365, stk. 2, § 373, stk. 1-3, § 374, stk. 3, og §§ 417 a-417 d
i lov om finansiel virksomhed som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, 8-10, 18-20, 27, 29, 32-40 og 42-48, og § 84 l i lov om
værdipapirhandel m.v. som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1, samt §§ 4, 5, 7, 8 og 9 træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 3-4.
(Udelades)
Lov nr. 665 af 8. juni 2017 (Gennemførelse af direktiv om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II) og ændringer som følge
af forordning om markeder for finansielle instrumenter (MiFIR) m.v.) indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse:
§ 21
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 3. januar 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-3.
(Udelades)
Lov nr. 666 af 8. juni 2017 (Ændrede procedurer vedrørende nedskrivning og konvertering af kapitalinstrumenter m.m.) indeholder
følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 6
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Lov nr. 1520 af 18. december 2018 (Gennemførelse af anbefalingerne fra arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regulering
og ændring af reglerne for udpegning af SIFI’er i Danmark m.v.) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 13
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2-6.
(Udelades)
Lov nr. 552 af 7. maj 2019 (Gennemførelse af den politiske aftale om yderligere initiativer til styrkelse af indsatsen mod
hvidvask og terrorfinansiering og gennemførelse af anbefalinger fra arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regulering)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 18
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2-5.
(Udelades)
Lov nr. 2382 af 14. december 2021 (Supplering af taksonomiforordningen og ny model for SIFI-udpegning)2) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 19
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-8.
(Udelades)
Erhvervsministeriet, den 9. januar 2024
Morten Bødskov
/ Louise Mogensen
Officielle noter
-
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/9/EF af 3. marts 1997 om
investorgarantiordninger, EF-Tidende 1997, nr. L 84, side 22, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49/EU af 16. april 2014
om indskudsgarantiordninger (DGSD), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 149 og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber og om
ændring af Rådets direktiv 82/891/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/24/EF, 2002/47/EF, 2004/25/EF, 2005/56/EF,
2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt forordning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012, EU-Tidende 2014, nr. L
173, side 190 (BRRD).
-
Lovændringen vedrører § 1, stk. 2, § 6, stk. 1, § 16, stk. 1, 2 og 6, og § 17.