Gældende
Seneste:
LBK nr 1939 af 30/09/2021
Ministerium:
Transportministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeBekendtgørelse af lov om en Cityring
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Projektering, anlæg og
drift
Kapitel 2 Godkendelse af anlægget
Kapitel 3 Offentligt udbud af anlæg
og drift, herunder
vedligehold
Kapitel 3 a Afgrening til Nordhavnen
Kapitel 3 b Afgrening til Sydhavnen
Kapitel 3 c Udvikling af området ved
Ny Ellebjerg Station
Kapitel 4 Tilkøb, optioner,
uforudsete udgifter m.v.
Kapitel 5 Byggelinjer, forbud,
overtagelse af arealer
m.v.
Kapitel 6 Ekspropriation,
kompensation samt miljø-,
naturfrednings- og
planlægningsmæssige
hensyn
Kapitel 7 Godkendelser vedrørende
jernbanesikkerhed og
byggesagsbehandling,
herunder gebyr m.v.
Kapitel 8 Delegation og
fastsættelse af regler
for klage m.v.
Kapitel 9 Straf
Kapitel 10 Ikrafttræden
Bilag 1
Bilag 2 Kort over udvidelse af
Cityringen med
afgreningen til
Nordhavnen
Bilag 3 Kort over udvidelse af
Cityringen med
afgreningen til Sydhavnen
Bilag 4 Udviklingsområde ved Ny
Ellebjerg Station
Bekendtgørelse af lov om en Cityring
Herved bekendtgøres lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 526 af 27. maj 2013,
§ 1 i lov nr. 748 af 25. juni 2014, § 160 i lov nr. 1520 af 27. december 2014, § 1 i lov nr. 156 af 18. februar 2015, § 129 i lov
nr. 686 af 27. maj 2015, § 6 i lov nr. 658 af 8. juni 2016 og § 1 i lov nr. 1566 af 18. december 2018.
Kapitel 1
Projektering, anlæg og drift
Transportministeren1) bemyndiges til at træffe dispositioner i henhold til denne lov til projektering og anlæg af en
Cityring som en metro.
Metroselskabet I/S forestår projektering, anlæg og drift af en Cityring.
Transportministeren fastsætter regler om placering og udformning af stationer, kontrol- og vedligeholdelsescenter samt
skakte m.m.
Stk. 2.
Kort over Cityringens linjeføring og placering af stationer samt kontrol- og vedligeholdelsescenter fremgår af bilag 1. Den
endelige linjeføring og udformning og placering af stationer, kontrol- og vedligeholdelsescenter, skakte m.m. fastlægges efter
godkendelse af transportministeren, jf. § 4, i kommuneplanlægningen for Cityringen på grundlag af transportministerens regler
efter stk. 1.
Stk. 3.
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune forestår i fællesskab udarbejdelse af VVM-redegørelse, herunder høring og eventuel
miljøvurdering, for hele Cityringen, jf. dog stk. 6 og 7.
Stk. 4.
Senest som led i VVM-proceduren efter stk. 3 kan der træffes beslutning om udførelse af supplerende adgangsveje for stationer,
udførelse af forberedelser til afgreninger mod stationer uden for Cityringen eller andre væsentlige ændringer, jf. § 6, stk. 1 og
2, der skal omfattes af en VVM-procedure.
Stk. 5.
Mindre ændringer, der ikke er nødvendige for Cityringens projektering, anlæg og drift, og som Københavns og Frederiksberg Kommuner
samt staten har mulighed for at vælge efter § 6, stk. 1, og som kan gennemføres uden VVM-procedure og uden i øvrigt at medføre
væsentlige tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Cityringen, kan besluttes, mod at udgiften betales i overensstemmelse med
reglen i § 6, stk. 1.
Stk. 6.
Ved ændringer i anlægget af Cityringen, der kan være til skade for miljøet, afgør transportministeren, om der skal udarbejdes en
supplerende VVM-redegørelse og eventuelt en miljøvurdering. Transportministeren forestår udarbejdelsen af VVM-redegørelsen og
miljøvurderingen og foretager offentliggørelse med henblik på høring af offentligheden og berørte myndigheder.
Stk. 7.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler for gennemførelsen af VVM-redegørelsen og miljøvurderingen.
Kapitel 2
Godkendelse af anlægget
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune forelægger en koordineret indstilling om godkendelse af anlægget for
transportministeren, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Godkendelse af den endelige linjeføring samt udformningen og placeringen af stationer, kontrol- og vedligeholdelsescenter, skakte
m.m. træffes af transportministeren efter høring af Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og et af Folketinget nedsat udvalg.
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune vedtager herefter kommuneplantillæg endeligt med de eventuelle ændringer, der fremgår
af godkendelsen.
Stk. 3.
Transportministeren kan godkende en ændring i anlægget af Cityringen omfattet af § 3, stk. 6, efter høring af Københavns Kommune
og Frederiksberg Kommune.
Stk. 4.
Transportministerens godkendelse efter stk. 2 og 3 træder i stedet for en VVM-tilladelse efter § 15, stk. 1, i lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Kapitel 3
Offentligt udbud af anlæg og drift, herunder vedligehold
Metroselskabet I/S skal foretage offentligt udbud af anlæg og drift, herunder vedligehold, af Cityringen. Cityringen og
den eksisterende metro skal ejes af Metroselskabet I/S.
Stk. 2.
Efter afholdelsen af offentligt udbud og inden Metroselskabet I/S indgår de første kontrakter om anlæg og drift, herunder
vedligehold, af Cityringen, forelægger Metroselskabet I/S sin indstilling med henblik på godkendelse heraf for
transportministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.
Stk. 3.
Kontrakterne om anlæg og drift, herunder vedligehold, af Cityringen efter stk. 2 kan kun indgås, hvis der er enighed herom mellem
transportministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.
Kapitel 3 a
Afgrening til Nordhavnen
Transportministeren bemyndiges til at træffe dispositioner i henhold til denne lov om udvidelse af Cityringen med en
afgrening til Nordhavnen.
Stk. 2.
Kort over udvidelse af Cityringen med afgreningen til Nordhavnen fremgår af bilag 2.
Stk. 3.
Udvidelsen af Cityringen med afgreningen til Nordhavnen kan omfatte yderligere stationer end de stationer, der fremgår af bilag 2.
Anlæg af yderligere stationer besluttes af Københavns Kommune efter enighed med transportministen og Frederiksberg Kommune.
Stk. 4.
§§ 3-5, § 6 og § 7, stk. 2-5, finder ikke anvendelse på afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen.
Stk. 5.
§§ 5 d-5 f finder ikke anvendelse på en udvidelse af afgreningen til Nordhavnen, som er nævnt i stk. 3. En sådan udvidelse og alle
udgifter i forbindelse hermed finansieres af Københavns Kommune eller Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Metroselskabet I/S forestår projektering, anlæg og drift af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. Driften af
afgreningen til Nordhavnen foregår som en integreret del af driften på den øvrige Cityring.
Metroselskabet I/S skal foretage udbud af anlæg, drift og vedligehold af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen.
Afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen skal ejes af Metroselskabet I/S.
Stk. 2.
Efter afholdelse af udbud, og inden Metroselskabet I/S indgår kontrakter om anlæg, drift og vedligehold af afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen, forelægger Metroselskabet I/S sin indstilling med henblik på godkendelse heraf for transportministeren
og Københavns Kommune.
Stk. 3.
Kontrakter om anlæg, drift og vedligehold af afgreningen til Nordhavnen efter stk. 2 kan kun indgås, hvis der er enighed herom
mellem transportministeren og Københavns Kommune.
Ved tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter til anlæg og drift, der ikke er nødvendige for afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen, og som staten eller Københavns Kommune har mulighed for at vælge i forbindelse med gennemførelse af
anlægget. Tilkøb og udnyttelse af optioner betales af den, der ønsker at foretage tilkøb eller udnytte en option.
Stk. 2.
Uforudsete udgifter, som er nødvendige af hensyn til gennemførelse af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen, betales af
Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5
pct.
Stk. 3.
De i stk. 1 og 2 nævnte betalinger omfatter betaling til anlægsomkostninger og i givet fald til drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger.
Udgifter som følge af krav fra en myndighed, herunder som følge af internationale krav, EU-retlige krav eller national
lov, herunder jernbanesikkerhedsmæssige krav i forbindelse med projektering, anlæg og drift af afgreningen fra Cityringen til
Nordhavnen, betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes af Københavns Kommune med 54,5 pct. og
staten med 45,5 pct.
Udgiften til eventuelle nødvendige tilpasninger af vandforsyningsnettet i forbindelse med projektering og anlæg af
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab
af Københavns Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5 pct.
Stk. 2.
Kommunen er forpligtet til at føre afløbsledninger frem til tilslutningspunkter lige uden for hver stations- og skaktkonstruktion
i forbindelse med projektering og anlæg af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. Metroselskabet I/S betaler sædvanligt
tilslutningsbidrag til afløbsledninger. Metroselskabet I/S afholder eventuelle udgifter til afledning af oppumpet vand fra
udgravninger, og den nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5
pct.
§ 106, stk. 1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet finder anvendelse i forbindelse med projektering og anlæg af
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen, jf. § 5 a.
Kapitel 3 b
Afgrening til Sydhavnen
Transportministeren bemyndiges til at træffe dispositioner i henhold til denne lov om udvidelse af Cityringen med en
afgrening til Sydhavnen.
Stk. 2.
Oversigtskort over udvidelse af Cityringen med afgreningen til Sydhavnen fremgår af bilag 3.
Stk. 3.
§§ 3-5 og 6 og § 7, stk. 2-5, finder ikke anvendelse på afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen. §§ 3 og 4 finder dog anvendelse
på afgreningskammeret fra Cityringen til Sydhavnen.
Metroselskabet I/S forestår projektering, anlæg og drift af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen. Driften af
afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen foregår som en integreret del af driften på den øvrige Cityring.
Metroselskabet I/S skal foretage udbud af anlæg, drift og vedligehold af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen.
Afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen skal ejes af Metroselskabet I/S.
Stk. 2.
Efter afholdelse af udbud, og inden Metroselskabet I/S indgår kontrakter om anlæg, drift og vedligehold af afgreningen fra
Cityringen til Sydhavnen, forelægger Metroselskabet I/S sin indstilling med henblik på godkendelse heraf for transportministeren
og Københavns Kommune.
Stk. 3.
Kontrakter om anlæg, drift og vedligehold af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen efter stk. 2 kan kun indgås, hvis der er
enighed herom mellem transportministeren og Københavns Kommune.
Ved tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter til undersøgelser, anlæg og drift, der ikke er nødvendige for
afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen, og som staten eller Københavns Kommune har mulighed for at vælge i forbindelse med
gennemførelse af anlægget. Tilkøb og udnyttelse af optioner betales af den, der ønsker at foretage tilkøb eller udnytte en option.
Stk. 2.
Uforudsete udgifter, som er nødvendige af hensyn til gennemførelse af afgreningskammeret fra Cityringen til Sydhavnen, betales af
Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes af statens korrektionsreserve samt den andel af de i
Udviklingsselskabet By & Havn I/S reserverede korrektionsreserver, som vedrører afgreningskammeret.
Stk. 3.
Uforudsete udgifter, som er nødvendige af hensyn til gennemførelse af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen, betales af
Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Københavns Kommune bærer den
økonomiske risiko for billiggørelse og fordyrelse af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen.
Stk. 4.
Frederiksberg Kommune har mulighed for at foretage tilkøb eller udnytte optioner i forbindelse med gennemførelsen af afgreningen
fra Cityringen til Sydhavnen. Ved tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter til undersøgelser, anlæg og drift, der ikke
er nødvendige for afgreningens projektering, anlæg og drift. Sådanne udgifter betales af Frederiksberg Kommune.
Stk. 5.
De i stk. 1, 2 og 4 nævnte udgifter omfatter betaling til anlægsomkostninger og eventuelle drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger.
Udgifter som følge af krav fra en myndighed, herunder som følge af internationale krav, EU-retlige krav eller national
lov, herunder jernbanesikkerhedsmæssige krav i forbindelse med projektering, anlæg og drift af afgreningen fra Cityringen til
Sydhavnen, betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes inden for anlægsbudgettet til afgreningen fra
Cityringen til Sydhavnen.
Udgiften til eventuelle nødvendige tilpasninger af vandforsyningsnettet i forbindelse med projektering og anlæg af
afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes inden for
anlægsbudgettet til afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen.
Stk. 2.
HOFOR Spildevand København A/S er forpligtet til at føre afløbsledninger frem til tilslutningspunkter lige uden for hver stations-
og skaktkonstruktion i forbindelse med projektering og anlæg af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen. Metroselskabet I/S
betaler sædvanligt tilslutningsbidrag til afløbsledninger. Metroselskabet I/S afholder eventuelle udgifter til afledning af
oppumpet vand fra udgravninger, og den nødvendige finansiering tilvejebringes inden for anlægsbudgettet til afgreningen fra
Cityringen til Sydhavnen.
§ 106, stk. 1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet finder anvendelse i forbindelse med projektering og anlæg af
afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen, jf. § 5 h.
Et eventuelt nyt byzoneareal, der opstår som følge af opfyldning af områder til anlæg af en udvidelse af Cityringen med
en afgrening til Sydhavnen, tilfalder Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Kapitel 3 c
Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station
§ 7, stk. 7, og §§ 8-13, 14 a og 14 b finder tilsvarende anvendelse i forhold til de dele af udviklingen af området ved
Ny Ellebjerg Station, som vedrører planlægning og byggemodning af udviklingsområdet.
Stk. 2.
Kort over udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station fremgår af bilag 4.
Transportministeren bemyndiges til inden for udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station at overdrage byggeretten over
statens baneareal til Metroselskabet I/S med henblik på gennemførelse af Metroselskabet I/S’ udvikling af området.
Som grundlag for Københavns Kommunes lokalplanlægning udarbejder Metroselskabet I/S en helhedsplan for udvikling af
området ved Ny Ellebjerg Station.
Arbejder på ledninger i eller over arealer inden for udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station, herunder om nødvendigt
flytning af ledninger i forbindelse med arbejder, der iværksættes af Metroselskabet I/S under udviklingen af området, betales af
ledningsejeren.
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis andet er særligt bestemt ved aftale, ved kendelse afsagt af en ekspropriationskommission
nedsat i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom eller ved afgørelse truffet af en
kommunalbestyrelse efter vandforsyningslovens §§ 37 og 38, jf. § 40.
Kan der ikke opnås enighed mellem Metroselskabet I/S og ejere af ledningsanlæg omfattet af § 5 s om, hvordan planlagte
anlægsarbejder på de arealer, hvori eller hvorover ledningerne er anbragt, skal tilrettelægges, kan transportministeren efter at
have meddelt ledningsejeren, at det planlagte anlægsarbejde på arealet påbegyndes, gennemføre arbejdet og kræve bestemte
ledningsarbejder udført af ledningsejeren.
Stk. 2.
Transportministeren kan i særlige tilfælde lade de ledningsarbejder, der er nævnt i stk. 1, udføre for Metroselskabet I/S’ eller
ledningsejerens regning.
Tvister om erstatning for ledningsarbejder omfattet af § 5 s og tvister om erstatning som følge af en afgørelse truffet
i medfør af § 5 t afgøres af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Stk. 2.
Ved erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 103 i lov om offentlige veje m.v. tilsvarende anvendelse. Metroselskabet I/S
afholder alle omkostninger forbundet hermed.
Ved tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter til undersøgelser, anlæg og drift, der ikke er nødvendige for
Metroselskabet I/S’ udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, og som staten eller Københavns Kommune har mulighed for at
vælge i forbindelse med gennemførelsen af udviklingsprojektet. Tilkøb og udnyttelse af optioner betales af den, der ønsker at
foretage tilkøb eller udnytte en option.
Kapitel 4
Tilkøb, optioner, uforudsete udgifter m.v.
Ved tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter til anlæg og drift, der ikke er nødvendige for Cityringens
projektering, anlæg og drift, og som Københavns eller Frederiksberg Kommuner eller staten har mulighed for at vælge i forbindelse
med gennemførelsen af anlægget af Cityringen, jf. § 3. Tilkøb og udnyttelse af optioner betales af den, der ønsker at foretage
tilkøb eller udnytte en option.
Stk. 2.
Uforudsete udgifter betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune
med 50 pct., staten med 41,7 pct. og Frederiksberg Kommune med 8,3 pct.
Stk. 3.
Ved uforudsete udgifter forstås udgifter, der ikke har været forudset, jf. transportministerens regler efter § 3, stk. 1, og som
er nødvendige af hensyn til gennemførelsen af anlægget af Cityringen.
Stk. 4.
De i stk. 1-3 nævnte betalinger omfatter betaling til anlægsomkostninger og i givet fald drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.
Ved omstigningsstationerne Københavns Hovedbanegård, Østerport og Nørrebro er Cityringen alene baseret på nødvendige
omstigningsveje, jf. transportministerens regler efter § 3, stk. 1. Mindre ændringer heri, der kan gennemføres uden i øvrigt at
medføre væsentlige tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Cityringen, kan besluttes, mod at udgifter hertil betales af den
part, der ønsker ændringen, dvs. staten, herunder Banedanmark, en kommune eller DSB.
Stk. 2.
Udgifter som følger af krav fra en myndighed, herunder som følge af internationale krav, EU-retlige krav eller national lov,
herunder jernbanesikkerhedsmæssige krav, betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af
Københavns Kommune med 50 pct., staten med 41,7 pct. og Frederiksberg Kommune med 8,3 pct.
Stk. 3.
Udgiften til eventuelle nødvendige tilpasninger af vandforsyningsnettet i forbindelse med projektering og anlæg af Cityringen
betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med 50 pct., staten
med 41,7 pct. og Frederiksberg Kommune med 8,3 pct.
Stk. 4.
Kommunen er forpligtet til at føre afløbsledninger frem til tilslutningspunkter lige uden for hver stations- og skaktkonstruktion.
Metroselskabet I/S betaler sædvanligt tilslutningsbidrag til afløbsledninger. Metroselskabet I/S afholder eventuelle udgifter til
afledning af oppumpet vand fra udgravninger, og den nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med
50 pct., staten med 41,7 pct. og Frederiksberg Kommune med 8,3 pct.
Stk. 5.
Udgifter til ledningsomlægninger afholdes over anlægsbudgettet for Cityringen, bortset fra følgende tilfælde, hvor udgiften
betales af ledningsejerne:
-
Omlægninger af ledninger på de overtagne jernbanearealer.
-
Omlægninger af ledninger i vejarealer, der i ikke uvæsentlig grad er begrundet i vejformål.
Stk. 6.
Udgifter som følge af øget trafikbelastning på kommuneveje under anlægsarbejdet afholdes af de respektive vejbestyrelser. Udgifter
på statsveje som følge af øget trafikbelastning under anlægsarbejdet afholdes af staten.
Stk. 7.
Midlertidig råden over offentlig eller privat fællesvej i forbindelse med anlægsarbejdet kan gennemføres ved en midlertidig
ekspropriation efter reglerne i § 13. De respektive kommuner dækker et eventuelt tab ved midlertidigt eller permanent bortfald af
p-pladser, stadepladser og lign. på offentlig vej eller privat fællesvej.
Stk. 8.
Placeringen og udformningen af kontrol- og vedligeholdelsescenteret fastsættes af transportministeren i regler efter § 3, stk. 1.
Kontrol- og vedligeholdelsescenteret overdrages til Metroselskabet I/S, uanset om arealet ejes af staten, herunder Banedanmark,
DSB eller andre. Staten, herunder Banedanmark, eller DSB kan ikke overdrage arealet til andre end Metroselskabet I/S.
Kapitel 5
Byggelinjer, forbud, overtagelse af arealer m.v.
Transportministeren kan pålægge byggelinjer, når det er nødvendigt for at sikre anlægget af Cityringen. Byggelinjer kan
pålægges for en periode af højst 10 år. Byggelinjepålægget kan ved et nyt pålæg forlænges med yderligere op til 10 år.
Metroselskabet I/S afholder alle omkostninger i forbindelse med pålæg om byggelinjer og offentliggørelsen heraf efter § 10.
Stk. 2.
På ejendomme, der ligger inden for byggelinjen, må der ikke uden tilladelse fra transportministeren opføres ny bebyggelse,
herunder ved tilbygning eller ved genopførelse af nedbrændt eller nedrevet bebyggelse, ligesom der ikke må foretages væsentlige
forandringer i eksisterende bebyggelse. På sådanne ejendomme må der heller ikke indrettes andre anlæg af blivende art.
Transportministeren kan nedlægge forbud mod, at der på en ejendom, der berøres af projekteringen, foretages de
foranstaltninger, der er nævnt i § 8, stk. 2. Et sådant forbud kan kun nedlægges for et tidsrum af 1 år og kan ikke nedlægges mere
end én gang.
Stk. 2.
Kommunen skal indberette til transportministeren, inden der meddeles tilladelse til byggeri på ejendomme, der ikke er pålagt
byggelinjer, og som berøres af projekteringen. Hvis transportministeren ikke inden for 2 måneder efter at have modtaget sådan
indberetning nedlægger forbud i henhold til stk. 1, kan byggetilladelse meddeles.
Transportministeren skal i stedlige blade offentliggøre byggelinjepålæg efter § 8. Transportministeren skal sende
meddelelse til de ejere og brugere, hvis ejendomme direkte berøres af pålægget, og hvis adkomst fremgår af tingbogen.
Stk. 2.
Klage over pålæg af byggelinjer skal ske senest 4 uger efter, at meddelelsen er kommet frem til den pågældende. Når fristen for
klage er udløbet, og der er truffet afgørelse i klagesagerne, skal byggelinjepålægget tinglyses med angivelse af hjemmel.
Stk. 3.
Klage over en afgørelse om byggelinjepålæg fritager ikke klageren for at efterkomme pålægget. Klagemyndigheden kan dog bestemme,
at klagen skal have opsættende virkning.
Stk. 4.
Byggelinjepålæg skal fra offentliggørelsens dato respekteres af ejendommenes ejere og brugere og af panthavere og andre indehavere
af rettigheder over ejendommene, uanset hvornår rettighederne er erhvervet.
Stk. 5.
Forinden byggearbejder iværksættes på en ejendom, hvorpå der er pålagt byggelinjer i henhold til § 8, skal bygherren indhente
oplysning hos transportministeren om, hvorvidt arbejdets udførelse vil komme i strid med byggelinjepålægget.
Hvis ejeren af et areal, der er pålagt byggelinjer efter § 8, afskæres fra en udnyttelse af arealet, der er økonomisk
rimelig og forsvarlig under hensyn til arealets beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse, der finder
sted af andre tilgrænsende eller omliggende arealer, kan ejeren på ethvert tidspunkt kræve, at transportministeren overtager
arealet på Metroselskabet I/S’s vegne mod erstatning. Metroselskabet I/S afholder alle omkostninger hertil.
Stk. 2.
Ejeren af et areal, der i væsentligt omfang er pålagt byggelinjer efter § 8, kan på ethvert tidspunkt desuden kræve, at
transportministeren for Metroselskabet I/S overtager arealet mod erstatning, når byggelinjerne hindrer afhændelse af arealet på
normale vilkår, og ejeren af særlige personlige grunde ønsker at afstå arealet før det tidspunkt, hvor der kan foretages
ekspropriation.
Stk. 3.
Udgør arealet kun en del af en ejendom, kan ejeren kræve hele ejendommen overtaget, hvis den tilbageværende del af ejendommen
bliver så lille eller således beskaffen, at den ikke skønnes hensigtsmæssigt at kunne bevares som selvstændig ejendom og udnyttes
på rimelig måde, eller hvis byggelinjepålægget hindrer afhændelse af hele ejendommen på normale vilkår i de i stk. 2 nævnte
situationer.
Stk. 4.
Afslår transportministeren ejerens anmodning om overtagelse efter stk. 1-3, eller opnås der ikke enighed om erstatningens
størrelse, kan ejeren påklage transportministerens afgørelse til de i §§ 105 og 106 i lov om offentlige veje nævnte
taksationsmyndigheder. Taksationsmyndighederne afgør, om ejerens krav efter stk. 1-3 skal imødekommes, og fastsætter erstatning
for arealets overtagelse efter reglerne i § 100 i lov om offentlige veje. Ved taksationsmyndighedernes behandling finder
bestemmelserne i §§ 107-112 i lov om offentlige veje tilsvarende anvendelse.
Stk. 5.
Afgørelser, der kan påklages efter stk. 4, kan ikke indbringes for domstolene, før klageadgangen er udnyttet. Søgsmål skal være
anlagt inden for 6 måneder efter, at afgørelsen er kommet frem til klageren.
Transportministeren kan for Metroselskabet I/S efter anmodning fra ejeren forlods erhverve en ejendom, der berøres særlig
indgribende af projekteringen eller anlægget, når ejeren af særlige personlige grunde ønsker at afstå ejendommen før det
tidspunkt, hvor der kan foretages ekspropriation, og ejendommen ikke kan afhændes på normale vilkår. Metroselskabet I/S afholder
alle omkostninger hertil.
Stk. 2.
Overtagelsessummen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
§ 38 i jernbaneloven finder anvendelse i forbindelse med projektering af Cityringen, således at transportministeren
delegerer sin beføjelse efter § 38 i jernbaneloven til Metroselskabet I/S.
Kapitel 6
Ekspropriation, kompensation samt miljø-, naturfrednings- og planlægningsmæssige hensyn
Transportministeren bemyndiges til for Metroselskabet I/S ved ekspropriation at erhverve fast ejendom, herunder i form af
rettigheder og servitutter, der er nødvendig til at gennemføre det i denne lov omhandlede anlæg, herunder eventuelle supplerende
adgangsveje for stationer eller forberedelser til afgreninger mod stationer uden for Cityringen. Ekspropriation sker efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. Ved erstatningsfastsættelsen gælder reglerne i § 103
i lov om offentlige veje. Metroselskabet I/S afholder alle omkostninger til ekspropriationer.
De naturfredningsmæssige hensyn vedrørende anvendelse af arealer i forbindelse med projektering og anlæg af Cityringen
varetages alene ved denne lov, herunder den i § 3 beskrevne procedure om VVM-redegørelse m.v. og transportministerens regler, der
udstedes efter § 3, stk. 1.
Stk. 2.
De regler, der udstedes af transportministeren efter § 3, stk. 1, skal lægges til grund ved varetagelsen af de planlægningsmæssige
hensyn.
Transportministeren kan fastsætte regler om forurening og gener fra anlægget af Cityringen. Transportministeren kan
herunder fastsætte regler om Metroselskabet I/S’ eller Metroselskabet I/S’ entreprenørers egenkontrol og om tilsyn og håndhævelse,
herunder at afgørelser om tilsyn og håndhævelse af regler fastsat efter denne bestemmelse ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 2.
Miljøbeskyttelsesloven og regler udstedt og afgørelser truffet i medfør heraf finder ikke anvendelse på forurening og gener fra de
dele af anlægget af Cityringen, der omfattes af regler udstedt efter stk. 1.
Når transportministeren fastsætter regler efter § 14 a, fastsætter transportministeren samtidig regler om, at
Metroselskabet I/S skal tilbyde kompensation til beboere, der kan udsættes for gener som følge af regler udstedt i medfør af § 14
a. Transportministeren kan herunder fastsætte regler om kredsen af de berettigede, størrelsen af kompensationen, udbetaling,
frister, renter m.v.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at Metroselskabet I/S skal tilbyde beboere, der er særligt udsat for gener som følge
af regler udstedt i medfør af § 14 a, genhusning eller overtagelse af deres ejendom. Transportministeren kan herunder fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen efter beboerens anmodning skal anvise en genhusningsbolig blandt de boliger,
som kommunalbestyrelsen har anvisningsret til efter lov om almene boliger m.v. eller får til rådighed efter lov om byfornyelse og
udvikling af byer. Transportministeren kan desuden fastsætte regler om fremgangsmåden ved genhusning eller overtagelse, herunder
om vilkårene i aftaler om genhusning, omkostninger ved genhusning og genhusningsaftalens ophør.
Stk. 3.
Opnås der ikke en aftale mellem Metroselskabet I/S og den berettigede efter de regler, der er udstedt i medfør af stk. 1 og 2,
træffer Ekspropriationskommissionen for Statens Ekspropriationer på Øerne afgørelse om kompensation, genhusning og overtagelse
efter de regler, der er udstedt i medfør af stk. 1 og 2 og § 14 a, stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Sager om kompensation, genhusning og overtagelse behandles i øvrigt efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Stk. 5.
Kompensation og beløb ydet i forbindelse med genhusning efter regler fastsat i medfør af stk. 1 og 2 samt erstatning og beløb ydet
i forbindelse med genhusning, som er udbetalt eller udbetales af Metroselskabet I/S i anledning af gener og ulemper fra anlægget
af Cityringen, indgår ikke ved vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det offentlige, og medfører ikke reduktion af
sådanne ydelser i indtil 1 år efter Cityringens indvielse.
Stk. 6.
Er der udstedt regler i medfør af stk. 1 og 2, herunder om genhusning, finder reglerne i kapitel 9 i lov om byfornyelse og
udvikling af byer ikke anvendelse ved spørgsmål om sundhedsfare i bygninger, som benyttes til bolig eller ophold for mennesker,
som følge af støjgener fra anlægget af Cityringen.
Kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende arbejder m.v. til brug for etablering af Cityringen efter §§ 21 og 26 i lov
om vandforsyning m.v., bekendtgørelse om vandindvinding og vandforsyning og bekendtgørelse om udførelse og sløjfning af boringer
og brønde på land samt afgørelser efter § 28 i lov om miljøbeskyttelse og bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2. Det samme gælder
tilladelser efter miljøbeskyttelseslovens § 19 undtagen tilladelser, der vedrører oplægning eller anvendelse af
overskudsmaterialer på fast form.
Stk. 2.
Afgørelser som nævnt i stk. 1 kan påklages af Metroselskabet I/S til miljøministeren. Klage indgives skriftligt til
kommunalbestyrelsen, som senest 3 uger efter modtagelse af klagen videresender denne til miljøministeren ledsaget af den påklagede
afgørelse, de dokumenter, der er indgået i sagens bedømmelse, og en udtalelse med kommunalbestyrelsens bemærkninger til sagen og
de anførte klagepunkter. Klage har ikke opsættende virkning.
Stk. 3.
Træffer kommunalbestyrelsen ikke afgørelse som nævnt i stk. 1 inden for rimelig tid efter at Metroselskabet I/S har indsendt de
fornødne oplysninger til vurdering af sagen, kan miljøministeren endvidere efter anmodning fra Metroselskabet I/S beslutte at
overtage sagen.
Stk. 4.
Miljøministeren kan pålægge kommunalbestyrelsen at tilvejebringe oplysninger til brug for en vurdering af forhold, der reguleres
efter stk. 1-3, inden for den pågældende kommune.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen og miljøministeren skal underrette transportministeren, hvis Metroselskabet I/S uanset anmodning herom ikke
leverer de oplysninger, der er nødvendige for behandlingen af en sag efter stk. 1-3. Transportministeren skal ligeledes
underrettes om meddelte afslag og andre afgørelser, der kan have negativ betydning for fremdriften af etableringen af Cityringen.
Stk. 6.
Miljøministerens afgørelser eller afgørelser truffet i henhold til en bemyndigelse kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed.
Stk. 7.
§ 65, stk. 4, og § 66, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse finder ikke anvendelse i sager om overtrædelse af afgørelser efter stk. 2
og 3.
Stk. 8.
Transportministeren kan efter forhandling med miljøministeren fastsætte regler om afskæring af klage over andre afgørelser end
nævnt i stk. 1 truffet efter miljøbeskyttelsesloven eller vandforsyningsloven eller regler udstedt i medfør af disse love og om,
at reglerne i stk. 2-7 finder tilsvarende anvendelse.
Kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds afgørelser vedrørende planlægning og byggemodning af
udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station, som træffes efter byggeloven, lov om miljøbeskyttelse, lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM) og lov om planlægning og regler udstedt i medfør af disse love, kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende planlægning og byggemodning af udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station i henhold til
de love, der er nævnt i stk. 1, kan påklages af Metroselskabet I/S til transportministeren. Klage indgives skriftligt til
kommunalbestyrelsen, som senest 3 uger efter modtagelse af klagen videresender denne til transportministeren ledsaget af den
påklagede afgørelse, de dokumenter, der er indgået i sagens bedømmelse, og en udtalelse med kommunalbestyrelsens bemærkninger til
sagen og de anførte klagepunkter. Klage har ikke opsættende virkning.
Kapitel 7
Godkendelser vedrørende jernbanesikkerhed og byggesagsbehandling, herunder gebyr m.v.
Trafikstyrelsen godkender følgende:
-
Den samlede tunnelkonstruktion, uanset hvilken tunnelkonstruktion der er tale om, herunder tunnelstrækninger med indbyggede
sporskifter, sidespor, nød- og ventilationsskakte, stationer samt installationer, der vedrører tunnelstrækningerne, herunder
tunnelstationernes sporområder.
-
De banetekniske anlæg.
-
Den indre indretning af stationernes publikumsområder og teknikområder med tilhørende installationer.
Stk. 2.
Der kan opkræves gebyr efter gældende regler for kommunale og statslige godkendelser m.v., herunder godkendelser efter
jernbaneloven eller anden lovgivning vedrørende sikkerhed, miljø og lign., i forbindelse med projekteringen, anlæg og
ibrugtagning. For Trafikstyrelsens godkendelse efter stk. 1, nr. 3, betales ikke gebyr.
Stk. 3.
Gebyrets størrelse fastsættes på grundlag af den respektive del af anlægget, som godkendelsen vedrører.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler for Trafikstyrelsens godkendelse efter stk. 1, herunder om krav til anmeldelse og
dokumentation af byggearbejder. Transportministeren kan endvidere fastsætte regler om Trafikstyrelsens sagsbehandling, tilsyn og
håndhævelse, herunder om, at tilsyn og håndhævelse skal foretages af Trafikstyrelsen efter regler i byggeloven.
Transportministeren bemyndiges til at godkende eller lade nødvendige tilslutningsanlæg m.v. for jernbane udføre.
Kapitel 8
Delegation og fastsættelse af regler for klage m.v.
Transportministeren kan bemyndige Trafikstyrelsen eller andre statslige myndigheder til at udøve ministerens beføjelser i
denne lov.
Stk. 2.
Transportministeren kan bemyndige Metroselskabet I/S til at udøve ministerens beføjelser i denne lov.
Stk. 3.
Metroselskabet I/S kan overlade sine beføjelser i nærmere bestemt omfang til DSB eller Banedanmark i forbindelse med udførelse af
projekterings- eller anlægsarbejder på stationer, der tilhører DSB, respektive DSB S-tog A/S, og Banedanmark.
Stk. 4.
Metroselskabet I/S kan overlade sine beføjelser i nærmere bestemt omfang til Københavns Kommune eller Frederiksberg Kommune i
forbindelse med udførelse af projekterings- eller anlægsarbejder på forpladser til stationerne og på arealer rundt om nødskakte.
Stk. 5.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørelser, der træffes efter denne lov, herunder om
klagefrister eller om, at afgørelserne ikke kan påklages til transportministeren.
Transportministerens afgørelser efter § 3, stk. 6, og § 4, stk. 3, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Ved søgsmål om forhold vedrørende miljøet, der er omfattet af denne lov, skal retten påse, at omkostningerne ved sagen
ikke er uoverkommeligt høje for de berørte parter.
Kapitel 9
Straf
I regler, der udstedes efter § 14 a, stk. 1, og § 15, stk. 4, kan der fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse
af bestemmelser i reglerne.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttræden
Transportministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Loven træder i kraft den 15. juni 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-5.
(Udelades)
Loven træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
(Udelades)
Lov nr. 526 af 27. maj 2013 (Afgrening fra Cityringen til Nordhavnen) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juni 2013.
Lov nr. 748 af 25. juni 2014 (Supplerende miljømæssige vurderinger, bemyndigelser til at fastsætte regler om forurening og gener
fra byggepladserne, kompensation til metrobyggepladsernes naboer, skattefritagelse for kompensation m.v.) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.2)
Stk. 2-5.
(Udelades)
Lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v. indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 139. Loven træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
(Udelades)
Lov nr. 156 af 18. februar 2015 (Afgrening fra Cityringen til Sydhavnen, mulighed for udvidelse af afgreningen til Nordhavnen,
reduktion af statens ejerandel af Udviklingsselskabet By & Havn I/S, projektering af en Nordhavnstunnel m.v.) indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.3)
Stk. 2.
(Udelades)
Jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015, indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 124. Loven træder i kraft den 15. juni 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2-5.
(Udelades)
Lov nr. 658 af 8. juni 2016 (Implementering af VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter samt havneprojekter)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 7
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.4)
Stk. 2.
Lovens §§ 1-3, 5 og 6 træder i kraft den 6. maj 2017.
Stk. 3.
(Udelades)
Lov nr. 1566 af 18. december 2018 (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Transportministeriet, den 30. september 2021
Benny Engelbrecht
/ Merete Houmann
Bilag 1
. ![Image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.retsinformation.dk%2Fimage.aspx%3Fid%3D225137%26img%3DDG183_3_0.png&w=3840&q=75)
CMC: Kontrol- og vedligeholdelsescenter
Bilag 2
Kort over udvidelse af Cityringen med afgreningen til Nordhavnen
. ![Image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.retsinformation.dk%2Fimage.aspx%3Fid%3D225137%26img%3DDG183_3_1.png&w=3840&q=75)
Bilag 3
Kort over udvidelse af Cityringen med afgreningen til Sydhavnen
. ![Image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.retsinformation.dk%2Fimage.aspx%3Fid%3D225137%26img%3DDG183_3_2.png&w=3840&q=75)
Bilag 4
Udviklingsområde ved Ny Ellebjerg Station
. ![Image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.retsinformation.dk%2Fimage.aspx%3Fid%3D225137%26img%3DDG183_3_3.png&w=3840&q=75)
Officielle noter
- Betegnelsen for ministeren er i hele lovbekendtgørelsen ændret til transportministeren som følge af den kongelige resolution af
- juni 2019.
-
Loven er bekendtgjort i Lovtidende den 26. juni 2014.
-
Loven er bekendtgjort i Lovtidende den 19. februar 2015.
-
Loven er bekendtgjort i Lovtidende den 9. juni 2016.