Gældende
Seneste:
LBK nr 416 af 23/04/2024
Ministerium:
Skatteministeriet
0 Skatterådet
0 Domsdatabasen
0 AdministrativeØl- og vinafgiftsloven
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1 Afgift af øl
Kapitel 2 Afgift af vin og frugtvin
m.m.
Kapitel 2 A Tillægsafgift af
mousserende vin og
frugtvin m.m.
Kapitel 2 B (Ophævet)
Kapitel 2 C (Ophævet)
Kapitel 3 Fælles bestemmelser
Bekendtgørelse af lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven)1)
Herved bekendtgøres lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 17 af 9. januar
2024.2)
De ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 333 af 9. april 2024 om ændring af chokoladeafgiftsloven, kildeskatteloven og
forskellige andre love (Godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved
løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, tilpasning af det
afgiftspligtige vareområde for visse alkoholvarer, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af
kildeskat, mulighed for dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse af godtgørelsesordning i spildevandsafgiftsloven,
tilpasning af reglerne om sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af register over erhvervsfiskere med B-status m.v.), er ikke
indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da de træder i kraft den 1. juli 2024, jf. § 10, stk. 3, i lov nr. 333 af 9. april 2024.
Kapitel 1
Afgift af øl
Afgiftspligtigt vareområde og afgiftssatser
Der betales afgift af øl her i landet efter reglerne i denne lov. Afgiften udgør bortset fra varer omfattet af § 3 A for
varer henhørende under position 2203 og 2206 i EU's kombinerede nomenklatur 48,74 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol
(ætanolindholdet), jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Øl med et ætanolindhold på under 2,8 pct. vol. er dog fritaget for afgift.
For hvert kalenderår ydes en afgiftslettelse pr. hektoliter øl (øl med et ætanolindhold på over 0,5 pct. vol.), der er
fremstillet af det enkelte bryggeri.
Stk. 2.
Afgiftslettelsen afhænger af bryggeriets fremstilling af øl i det foregående kalenderår, jf. dog stk. 3. For bryggerier, der højst
fremstiller 3.700 hl, reduceres afgiften med 50 pct. For bryggerier, der fremstiller over 3.700 hl, men højst 20.000 hl, reduceres
afgiften med den procentsats, der fremkommer ved at dividere 168.607 med den fremstillede hektolitermængde øl og herefter tillægge
4,43. For bryggerier med en fremstilling på over 20.000 hl reduceres afgiften med den procentsats, der fremkommer ved at trække
den fremstillede hektolitermængde øl divideret med 14.003 fra 14,29. Den beregnede procentsats afrundes til to decimaler efter de
almindelige afrundingsregler. Der kan ikke opnås moderation for mere end 200.000 hl i det aktuelle kalenderår. For bryggerier, der
har fremstillet over 200.000 hl øl i det foregående kalenderår, udgør afgiftslettelsen 0 pct.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på bryggerier, der er nystartede i det aktuelle kalenderår og derfor ikke har
fremstillet øl i det foregående kalenderår.
Stk. 4.
Det er en forudsætning for afgiftslempelsen efter stk. 1-3, at bryggeriet er juridisk og økonomisk uafhængigt af andre bryggerier
og ikke drives på licens.
Stk. 5.
De lettelser i afgiften, der er fastsat i stk. 1-3, finder også anvendelse for øl, der leveres fra små, uafhængige bryggerier i
andre medlemsstater.
Kapitel 2
Afgift af vin og frugtvin m.m.
Afgiftspligtigt vareområde og afgiftssatser
Der betales afgift af vin og frugtvin m.m. her i landet efter reglerne i denne lov.
Stk. 2.
Afgiften udgør bortset fra varer omfattet af § 3 A for varer henhørende under position 2204 til 2206 i EU´s kombinerede
nomenklatur
kr. pr.
liter
-
med et ætanolindhold på 5,18
over 1,2 pct. vol., men
ikke over 6 pct. vol.
-
med et ætanolindhold på 11,26
over 6 pct. vol., men
ikke over 15 pct. vol.
-
med et ætanolindhold på 15,08
over 15 pct. vol., men
ikke over 22 pct. vol.
Kapitel 2 A
Tillægsafgift af mousserende vin og frugtvin m.m.
Afgiftspligtigt vareområde og tillægsafgiftssats
For varer henhørende under position 2204 til 2206 i EU's kombinerede nomenklatur, og som forefindes på flasker med
champagneproplukke med fastholdelsesanordning eller har et overtryk på mindst 3 bar ved 20º C, opkræves en tillægsafgift på 3,35
kr. pr. liter.
Kapitel 2 B
(Ophævet)
Kapitel 2 C
(Ophævet)
Kapitel 3
Fælles bestemmelser
Afgiftspligtens indtræden
Der betales afgift her i landet ved varernes overgang til forbrug, hvorved forstås,
-
når varer forlader afgiftssuspensionsordningen,
-
ved modtagelsen, når varer fra andre EU-lande erhverves af virksomheder og personer, der ikke er berettiget til at forarbejde
eller oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse,
-
når der fremstilles eller forarbejdes varer uden for afgiftssuspensionsordningen, eller
-
når varer importeres her i landet fra steder uden for EU, jf. § 13, medmindre de pågældende varer umiddelbart efter importen
henføres under afgiftssuspensionsordningen, eller ved uretmæssig indpassage af varer, medmindre toldskylden er bortfaldet i medfør
af artikel 124, stk. 1, litra e-g eller k, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen.
Stk. 2.
Varer anses tillige for overgået til forbrug her i landet ved uregelmæssige transaktioner med de pågældende varer efter stk. 1,
nr. 1-3, jf. § 29.
Stk. 3.
Varer, anses for at forlade afgiftssuspensionsordningen her i landet efter stk. 1, nr. 1, på tidspunktet for modtagelsen af
varerne, når varetransporten sker til
-
en registreret varemodtager efter § 6, stk. 2,
-
en modtager, der er fritaget for afgift af varer efter § 11, stk. 1, nr. 9-11, eller
-
et direkte leveringssted her i landet, som den her i landet autoriserede oplagshaver efter § 5 eller den her i landet
registrerede varemodtager efter § 6, stk. 2, har godkendt og udpeget over for told- og skatteforvaltningen.
Autorisation og registrering af virksomheder m.v.
En autoriseret oplagshaver er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv har fået autorisation til
at fremstille, forarbejde, oplægge, modtage eller afsende varer under afgiftssuspensionsordningen i et afgiftsoplag, jf. § 7, stk.
1.
Stk. 2.
Virksomheder, der her i landet fremstiller varer efter denne lov, skal autoriseres som oplagshaver hos told- og
skatteforvaltningen.
Stk. 3.
Andre virksomheder, der fra udlandet modtager varer efter loven med henblik på videresalg her i landet, kan autoriseres som
oplagshaver hos told- og skatteforvaltningen.
Stk. 4.
Efterbehandling af afgiftspligtig vin og frugtvin, herunder eftergæring og tilsætning af kulsyre til varerne, anses for
fremstilling, såfremt behandlingen medfører, at varens afgiftsmæssige kvalificering efter § 3 ændres.
Stk. 5.
En her i landet autoriseret oplagshaver er berettiget til under afgiftssuspensionsordningen at oplægge og modtage varer fra andre
EU-lande og at afsende varer til andre EU-lande. En autoriseret oplagshaver har tilsvarende adgang til at afsende varer efter
loven til andre autoriserede oplagshavere her i landet. For at få autorisation som oplagshaver her i landet, skal oplagshaveren
hos told- og skatteforvaltningen stille sikkerhed for betaling af afgifter af afgiftspligtige varer.
Stk. 6.
Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for administration af autorisation af oplagshaver her i landet og
sikkerhedsstillelse efter stk. 5.
En midlertidigt registreret varemodtager er en virksomhed, institution eller person, der som led i udøvelsen af sit
erhverv er registreret med en tilladelse til kun lejlighedsvis at modtage varer fra andre EU-lande eller tredjelande. For at få
tilladelse til at udøve aktivitet som midlertidigt registreret varemodtager her i landet, skal virksomheden eller personen inden
vareafsendelsen fra et andet EU-land eller tredjeland
-
registreres som midlertidigt registreret varemodtager hos told- og skatteforvaltningen,
-
anmelde varetransporten til told- og skatteforvaltningen og
-
indbetale afgiften af varer, der er afgiftspligtige her i landet.
Stk. 2.
En registreret varemodtager er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv er registreret med en tilladelse
til at modtage varer fra andre EU-lande under afgiftssuspensionsordningen. For at få tilladelse til at udøve aktivitet som
registreret varemodtager her i landet uden krav om forhåndsanmeldelse af varetransporter skal virksomheden eller personen forinden
hos told- og skatteforvaltningen registreres som registreret varemodtager.
Stk. 3.
Told- og skatteforvaltningen kan pålægge en registreret varemodtager at stille sikkerhed, hvis varemodtageren inden for de seneste
3 år er straffet efter § 25. Sikkerheden skal stilles for et beløb svarende til det forventede skyldige afgiftsbeløb for de
kommende 12 måneder, dog mindst 20.000 kr. Sikkerheden frigives, såfremt varemodtageren inden for en 2-års-periode ikke er
straffet efter § 25. Sikkerheden skal være told- og skatteforvaltningen i hænde, før forsendelsen af ubeskattede leverancer
påbegyndes. Told- og skatteforvaltningen fastsætter regler for sikkerhedsstillelsen.
Stk. 4.
Told- og skatteforvaltningen kan fratage en virksomhed registreringen som varemodtager, hvis virksomheden gentagne gange ikke
angiver og betaler afgiften rettidigt, eller hvis virksomheden ikke overholder reglerne, der er fastsat efter § 14 og § 15, stk.
6. Generhvervelse af registreringen kan ske efter 1 år.
Stk. 5.
En registreret vareafsender er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv er registreret med en tilladelse
til at afsende varer til andre EU-lande under afgiftssuspensionsordningen. Afsendelse af varer efter 1. pkt. må kun angå varer,
importeret, jf. § 13, og må kun ske efter varernes overgang til fri omsætning i EU's toldområde. For at få tilladelse til at udøve
aktivitet som registreret vareafsender her i landet skal virksomheden eller personen forinden hos told- og skatteforvaltningen
registreres som registreret vareafsender og stille sikkerhed for betaling af afgifter af afgiftspligtige varer i de andre
EU-lande.
Stk. 6.
Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for administration, registrering og sikkerhedsstillelse efter stk. 1, 2 og 5.
Afgift af varer forfalder ved levering her i landet, i forbindelse med at de pågældende varer efter overgang til forbrug
og betaling af eventuelle afgifter i et andet EU-land transporteres her til landet som bestemmelsesland med henblik på
-
levering til erhvervsmæssige formål, herunder indkøb af varer, som en her i landet hjemmehørende privat person foretager i et
andet EU-land og enten selv transporterer eller på egne vegne lader transportere her til landet, og hvor omfanget og karakteren af
de pågældende vareindkøb overstiger, hvad der må anses for at skulle medgå til den pågældende privatpersons eget brug og egen
transport, eller
-
fjernsalg, når en person, der ikke er autoriseret oplagshaver, registreret varemodtager, midlertidigt registreret varemodtager,
autoriseret modtager eller midlertidigt autoriseret modtager, her i landet, eller som ikke udøver selvstændig økonomisk virksomhed
her i landet, køber varer i et andet EU-land, og når varerne direkte eller indirekte transporteres af en afsender, der udøver
selvstændig økonomisk virksomhed, eller på dennes vegne her til landet.
Stk. 2.
Varer anses først for at være leveret til erhvervsmæssige formål her i landet, når varerne ankommer her i landet i
overensstemmelse med kravene efter stk. 4 eller 5. Ved uregelmæssighed i forbindelse med transport af varer med henblik på
levering til erhvervsmæssige formål eller fjernsalg af varerne finder § 30 anvendelse.
Stk. 3.
Afgiftspligtige varer, der er oplagt om bord på skib eller fly i trafik mellem EU-lande, men hvor varerne ikke er tilgængelige for
salg, når skibet eller flyet befinder sig i dansk område, er ikke omfattet af afgiftspligten efter denne lov.
Stk. 4.
En autoriseret modtager af beskattede varer er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv er registreret
med tilladelse til at modtage varer omfattet af stk. 1, nr. 1. For at få tilladelse til at udøve aktivitet som autoriseret
modtager her i landet uden krav om forhåndsanmeldelse af varetransporter skal virksomheden eller personen forinden registreres som
autoriseret modtager hos told- og skatteforvaltningen og stille sikkerhed for betaling af afgift af afgiftspligtige varer, jf. dog
3. pkt. En virksomhed eller person, der efter § 5 er autoriseret som oplagshaver eller efter § 6, stk. 2, er registreret som
varemodtager, kan fungere som autoriseret modtager ved at give told- og skatteforvaltningen meddelelse herom.
Stk. 5.
En midlertidigt autoriseret modtager af beskattede varer er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv er
registreret med tilladelse til kun lejlighedsvis at modtage varer omfattet af stk. 1, nr. 1. For at få tilladelse til at udøve
aktivitet som midlertidigt autoriseret modtager her i landet, skal virksomheden eller personen, inden vareafsendelsen begynder fra
et andet EU-land, jf. § 15 a, stk. 3,
-
registreres som midlertidigt autoriseret modtager hos told- og skatteforvaltningen,
-
anmelde varetransporten til told- og skatteforvaltningen og
-
indbetale afgiften af varer, der er afgiftspligtige her i landet.
Stk. 6.
En autoriseret afsender af beskattede varer er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv er registreret
med tilladelse til at afsende varer, der er overgået til forbrug her i landet, jf. § 4, til andre EU-lande. For at få tilladelse
til at udøve aktivitet som autoriseret afsender her i landet uden krav om forhåndsanmeldelse af varetransporter skal virksomheden
eller personen forinden registreres som autoriseret afsender hos told- og skatteforvaltningen, jf. dog 3. pkt. Virksomheder eller
personer, der efter § 5 er autoriseret som oplagshaver eller efter § 6, stk. 5, er registreret som vareafsender, kan fungere som
autoriseret afsender ved at give told- og skatteforvaltningen meddelelse herom.
Stk. 7.
En midlertidigt autoriseret afsender af beskattede varer er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv er
registreret med tilladelse til kun lejlighedsvis at afsende varer, der er overgået til forbrug her i landet, jf. § 4, til andre
EU-lande. For at få tilladelse til at udøve aktivitet som midlertidigt autoriseret afsender her i landet skal virksomheden eller
personen, inden vareafsendelsen til et andet EU-land begynder, jf. § 15 a, stk. 3,
-
registreres som midlertidigt autoriseret afsender hos told- og skatteforvaltningen og
-
anmelde varetransporten til told- og skatteforvaltningen.
Stk. 8.
En oplagshaver, der er autoriseret i et andet EU-land, og som leverer varer her til landet efter stk. 1, nr. 2, kan udnævne en
fiskal repræsentant her i landet til at forestå betaling af afgifter af varer, der er afgiftspligtige her i landet. Den fiskale
repræsentant skal autoriseres eller registreres hos told- og skatteforvaltningen og stille sikkerhed for betaling af afgifter af
varer, der er afgiftspligtige her i landet.
Stk. 9.
Den, der her til landet afsender varer fra andre EU-lande ved fjernsalg, jf. stk. 1, nr. 2, eller afsenderens herværende fiskale
repræsentant skal inden vareafsendelsen
-
autoriseres som oplagshaver eller registreres som varemodtager hos told- og skatteforvaltningen og
-
hos told- og skatteforvaltningen stille sikkerhed for betaling af afgifter af varer, der er afgiftspligtige her i landet.
Stk. 10.
Hvis overgang til forbrug og betaling af afgift af varer er sket her i landet, men varerne efterfølgende transporteres til et
andet EU-land med henblik på levering til erhvervsmæssige formål eller fjernsalg af varerne i det andet EU-land som
bestemmelsesland, godtgør eller eftergiver told- og skatteforvaltningen efter anmodning afgift, der er blevet betalt her i landet.
Det er en betingelse for godtgørelse af afgift efter 1. pkt., at det kan dokumenteres over for told- og skatteforvaltningen, at
afgiften er blevet betalt i det andet EU-land, og at reglerne i det andet EU-land, der svarer til stk. 9, nr. 1 og 2, og § 14,
stk. 2, er opfyldt ved fjernsalg af varer i dette andet EU-land. Registrerede varemodtagere kan efter udløbet af hver
afgiftsperiode frem for at søge told- og skatteforvaltningen om godtgørelse i stedet angive afgift af afgiftsberigtigede varer,
der er leveret til et andet EU-land, jf. § 9, stk. 2, på afgiftsangivelsen, således at den godtgørelsesberettigede afgift indgår i
opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Stk. 11.
Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for sikkerhedsstillelse, administration af godtgørelse, autorisation og
registrering efter stk. 1-10.
Et afgiftsoplag er ethvert sted, hvor en autoriseret oplagshaver som led i udøvelsen af sit erhverv fremstiller,
forarbejder, oplægger, modtager eller afsender varer under afgiftssuspensionsordningen.
Stk. 2.
Det er en betingelse for at opnå autorisation som oplagshaver her i landet, at virksomheden eller personen har et lokale, som kan
benyttes til at fremstille, forarbejde, behandle, aftappe, oplægge, modtage, afsende eller udlevere afgiftspligtige ubeskattede
varer, og som told- og skatteforvaltningen har godkendt inden autoriseringen. Denne betingelse gælder dog ikke for virksomheder,
der autoriseres som oplagshaver efter § 6 a, stk. 9, nr. 1. Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for administrationen
efter 1. pkt.
Stk. 3.
Told- og skatteforvaltningen kan tilbagekalde en virksomheds autorisation eller registrering eller en godkendelse af lokaler, hvis
lokalerne anvendes eller indrettes på en sådan måde, at told- og skatteforvaltningens kontrol efter § 22 ikke kan udføres på
rimelig måde.
Afgiftsperiode og opgørelse af den afgiftspligtige mængde
Afgiftsperioden er måneden.
Autoriserede oplagshavere skal opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode som den mængde afgiftspligtige
varer, der er udleveret fra virksomhedens godkendte lokaler, med tillæg af svind og lignende, jf. dog § 10, stk. 1.
Stk. 2.
Registrerede varemodtagere og autoriserede modtagere skal opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode som den mængde
afgiftspligtige varer, der er tilført virksomheden i perioden.
Stk. 3.
I andre tilfælde er den afgiftspligtige mængde den mængde varer, som en virksomhed eller person har erhvervet eller modtaget i
hvert enkelt tilfælde.
Stk. 4.
Opgørelsen specificeres efter regler, der fastsættes af told- og skatteforvaltningen.
Stk. 5.
Skatteministeren kan fastsætte regler om, hvorledes de afgiftspligtige varers mængde bestemmes.
I den afgiftspligtige mængde opgjort efter § 9, stk. 1, fradrages
-
varer, der tilføres en anden autoriseret oplagshaver, jf. § 5,
-
varer, der tilføres en virksomhed, der i andre EU-lande er berettiget til at få dem tilført under suspension af afgiften,
-
varer, der udføres til steder uden for EU,
-
varer, der er fritaget for afgift efter § 11,
-
varer, der hos virksomheden eller under transport til og fra virksomheden er fuldstændig tilintetgjort eller gået
uigenkaldeligt tabt, jf. § 28,
-
varer, der returneres, såfremt køberen godtgøres prisen indbefattet afgiften, og
-
øl, der af et bryggeri vederlagsfrit stilles til rådighed for de hos bryggeriet beskæftigede personer til forbrug på stedet.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte kontrolforskrifter for fradrag efter stk. 1.
Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse
Der sker afgiftsfritagelse af varer, der
-
er fuldstændig denaturerede,
-
er denaturerede og anvendes til fremstilling af produkter, der ikke er bestemt til konsum, når den denaturerede alkohol enten
er blevet tilsat et produkt, der ikke er bestemt til konsum, eller anvendes til vedligeholdelse og rengøring af
fremstillingsudstyr, som anvendes til denne særlige fremstillingsproces,
-
anvendes til fremstilling af eddike, der henhører under position 2209 i EU’s kombinerede nomenklatur,
-
anvendes til fremstilling af sådanne lægemidler, som er omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF og
2001/83/EF,
-
anvendes til at fremstille aromastoffer til fremstilling af levnedsmidler og ikkealkoholholdige drikkevarer med et
alkoholindhold, der ikke overstiger 1,2 pct. vol.
-
direkte eller som ingrediens i halvfabrikata anvendes til fremstilling af levnedsmidler, også fyldte, forudsat at
alkoholindholdet i det enkelte tilfælde ikke overstiger 8,5 l ren alkohol pr. 100 kg produkt, for så vidt angår chokolade, og 5 l
ren alkohol pr. 100 kg produkt, for så vidt angår andre produkter,
-
anvendes til teknisk, videnskabeligt, undervisningsmæssigt, medicinsk formål og lignende,
-
anvendes til fremstilling af varer, som ikke er afgiftspligtige efter loven,
-
leveres til de i toldlovens § 4 omhandlede diplomatiske repræsentationer, internationale institutioner m.v. og de hertil
knyttede personer,
-
leveres til brug for andre EU-landes væbnede styrker og deres ledsagende civile personale eller til forsyning af deres messer
eller kantiner, når disse styrker deltager i en forsvarsindsats her i landet, der udføres med henblik på gennemførelsen af en
EU-aktivitet under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, eller
-
leveres til brug for udenlandske NATO-medlemslandes væbnede styrker og deres ledsagende civile personale eller til forsyning
af deres messer eller kantiner, når styrkerne m.v. befinder sig her i landet.
Stk. 2.
Der ydes afgiftsfritagelse af varer, der indføres eller modtages fra andre EU-lande, i samme omfang som efter
merværdiafgiftslovens § 36, stk. 1, nr. 1 og 2, og for varer, som privatpersoner selv medfører til eget brug fra et andet EU-land,
i hvilket de er erhvervet i beskattet stand. Skatteministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om afgiftsfritagelse for
småforsendelser uden erhvervsmæssig karakter, som privatpersoner modtager fra privatpersoner i et andet EU-land.
Stk. 3.
Fritaget for afgift efter denne lov er øl, vin og frugtvin m.m., der fremstilles af en privatperson og forbruges af denne, dennes
familie eller dennes gæster, forudsat at der ikke finder noget salg sted.
Stk. 4.
Virksomheder kan få godtgjort afgift, der er betalt her i landet af varer, hvis virksomheden har leveret varerne til udlandet.
Registrerede varemodtagere kan efter udløbet af hver afgiftsperiode frem for at søge told- og skatteforvaltningen om godtgørelse i
stedet angive afgift af afgiftsberigtigede varer, der er leveret til udlandet, jf. § 9, stk. 2, på afgiftsangivelsen, således at
den godtgørelsesberettigede afgift indgår i opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Stk. 5.
Fritagelsen efter stk. 1, nr. 10 og 11, administreres af Forsvarsministeriet.
Stk. 6.
Skatteministeren kan fastsætte regnskabs- og kontrolforskrifter for afgiftsfritagelse og -godtgørelse efter stk. 1-4.
Afgiftsfritagelse kan betinges af, at varerne tilsættes stoffer, der gør dem uegnede til drikkebrug eller til fremstilling af
drikkevarer.
(Ophævet)
Afgift af varer, der importeres
Der betales afgift af afgiftspligtige varer, der importeres fra steder uden for EU eller indføres fra visse områder, der
ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, medmindre varerne tilføres en oplagshaver eller er fritaget efter § 11,
stk. 2. Afgiften afregnes efter reglerne i toldlovens kapitel 4, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
For varer, der importeres af en virksomhed registreret efter § 29 i toldloven, finder reglerne om registrerede varemodtagere
tilsvarende anvendelse.
Regnskabsbestemmelser
Autoriserede oplagshavere skal føre regnskab over fremstilling, tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer.
Virksomheder, der importerer afgiftspligtige varer fra udlandet, skal føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige
varer.
Stk. 2.
Hvis varer fra et andet EU-land overgår til forbrug og betaling af afgift her i landet efter § 4 via en herværende repræsentant,
skal repræsentanten føre regnskab over vareleverancerne. Hvis en virksomhed i et andet EU-land eller virksomhedens herværende
repræsentant leverer varer til fjernsalg her i landet efter § 6 a, stk. 1, nr. 2, eller er registreret som autoriseret modtager,
skal virksomheden eller repræsentanten føre regnskab over vareleverancerne og skal endvidere føre fortegnelser over, hvor varerne
er leveret.
Stk. 3.
Virksomheder m.v. skal opbevare regnskabsmateriale, herunder fakturaer, fakturakopier og opgørelser, i 5 år efter regnskabsårets
udløb. Dog skal detailhandelsvirksomheders kassestrimler og tilsvarende interne bilag kun opbevares i 1 år fra tidspunktet for
underskrivelsen af årsregnskabet.
Stk. 4.
Autoriserede og registrerede virksomheder samt virksomheder, der importerer eller modtager afgiftspligtige varer fra udlandet,
skal ved salg af disse varer til virksomheder udstede en faktura. Fakturaen skal være forsynet med fortløbende nummer og
fakturadato og indeholde oplysninger om sælgers navn, CVR- eller SE-nummer og adresse, købers navn og adresse samt leverancens
art, mængde og pris.
Stk. 5.
Ved enhver leverance af afgiftspligtige varer til en virksomhed skal leverandøren udstede en følgeseddel. Betales leverancen
kontant, skal leverandøren i stedet udstede en kvittering. Køberen skal opbevare følgesedler eller kvitteringer i det
forretningslokale, hvor salget af de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører, finder sted. Fordeles varerne til
forskellige forretningslokaler i køberens virksomhed, skal virksomheden udarbejde interne følgesedler el.lign. for hvert enkelt
vareparti, som henviser til den oprindelige følgeseddel eller kvittering. Følgesedler eller kvitteringer skal indeholde de samme
oplysninger som fakturaer, jf. stk. 4, idet prisangivelser dog kan undlades på følgesedler. En kopi af en faktura, der opfylder
betingelserne i stk. 4, kan erstatte en følgeseddel, såfremt fakturaen udleveres til virksomheden senest samtidig med leverancen.
Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i køberens forretningslokale i mindst 3 måneder fra udstedelsesdagen.
Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier opbevares på et nærmere angivet sted,
herunder at der ikke skal udarbejdes interne følgesedler i forbindelse med fordelingen af varer mellem flere forretningssteder.
Stk. 6.
Virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, skal føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften
af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. Af regnskaberne skal det fremgå, hvilke varer der er blevet
leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken
måde betalingen er foregået. Regnskabet føres i overensstemmelse med reglerne i bogføringsloven, ligesom momslovens § 55 finder
tilsvarende anvendelse på afgiften efter denne lov.
Stk. 7.
Virksomhedens øvrige regnskabsmateriale skal opbevares i virksomheden, medmindre det kan gøres tilgængeligt for told- og
skatteforvaltningen inden 5 hverdage. Følgesedler, kvitteringer, kvitterede fakturaer eller fakturakopier for tilstedeværende
afgiftspligtige varer på et forretningssted skal opbevares på dette, jf. dog stk. 5.
Stk. 8.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for fakturaudstedelse og regnskabsførelse.
Stk. 9.
I det omfang der gøres brug af regnskabs- og fakturamateriale i elektronisk form, finder faktura- og regnskabsreglerne tilsvarende
anvendelse herpå.
Stk. 10.
Told- og skatteforvaltningen kan give den afgiftspligtige et påbud om at efterleve de i stk. 1, 3-7 og 9 fastsatte bestemmelser.
Told- og skatteforvaltningen kan pålægge ejeren af virksomheden eller den ansvarlige daglige ledelse heraf daglige bøder efter §
22 b, indtil påbuddet efterleves.
Stk. 11.
Påbuddet skal indeholde en henvisning til den relevante bestemmelse og en anvisning af, hvilke konkrete handlinger eller
foranstaltninger virksomheden skal gennemføre for at overholde den pågældende bestemmelse. Påbuddet gives skriftligt, og det skal
fremgå heraf, at hvis påbuddet ikke efterleves inden for den angivne frist, kan modtageren heraf pålægges daglige bøder, indtil
påbuddet efterleves.
Transport af varer under afgiftssuspensionsordningen inden for EU
Der kan inden for EU's område ske transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, herunder gennem steder uden for
EU eller gennem visse områder, der ikke er omfattet af EU's afgiftsområde. 1. pkt. omfatter transport fra et afgiftsoplag eller
fra et importsted, hvorfra varerne er overgået til fri omsætning i EU's toldområde, til
-
et andet afgiftsoplag,
-
en midlertidigt registreret varemodtager eller en registreret varemodtager,
-
et sted, hvor de afgiftspligtige varer forlader EU's område,
-
en modtager, der her i landet er fritaget for afgift af varer efter § 11, stk. 1, nr. 9-11, når varerne transporteres fra et
andet EU-land, eller til en modtager, der i et andet EU-land er fritaget for afgift af varer på et tilsvarende grundlag, når
varerne transporteres her fra landet,
-
det udgangstoldsted, jf. artikel 329, stk. 5, i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 om
gennemførelsesbestemmelser til visse bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen,
som samtidig er afgangstoldsted for proceduren for ekstern forsendelse, jf. artikel 189, stk. 4, i Kommissionens delegerede
forordning (EU) 2015/2446 til supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med nærmere regler angående
visse bestemmelser i EU-toldkodeksen, eller
-
et direkte leveringssted i et EU-land, som en autoriseret oplagshaver eller en registreret varemodtager i det pågældende land
har godkendt og udpeget over for landets myndigheder.
Stk. 2.
Stk. 1 finder også anvendelse på transport af
-
varer, der er afgiftsfritaget eller ikke er afgiftsafregnet her i landet, idet varerne er under afgiftssuspensionsordningen, og
som ikke er overgået til forbrug her i landet eller i et andet EU-land, eller
-
varer, der er omfattet af nulsats i et andet EU-land, og som ikke er overgået til forbrug her i landet eller i et andet
EU-land.
Stk. 3.
Told- og skatteforvaltningen kan, når importen efter stk. 1 og 2 finder sted uden for et afgiftsoplag, anmode klarereren eller
enhver anden person, som direkte eller indirekte har været involveret i opfyldelsen af toldformaliteter i overensstemmelse med
artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen, om at dokumentere, at de importerede
varer er bestemt til at blive forsendt her fra landet til et andet EU-land.
Stk. 4.
Transport af varer, jf. stk. 1, begynder,
-
når varerne forlader det afgiftsoplag, hvorfra de skal afsendes, eller
-
når varerne overgår til fri omsætning fra et importsted i EU's toldområde.
Stk. 5.
Transport af varer, jf. stk. 1, ophører,
-
når modtageren har fået leveret varerne efter stk. 1, nr. 1, 2, 4 eller 6,
-
når varerne har forladt EU's område efter stk. 1, nr. 3, eller
-
når varerne i tilfælde omfattet af stk. 1, nr. 5, henføres under proceduren for ekstern forsendelse.
Stk. 6.
Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for de administrative procedurer, som virksomheder og personer skal anvende ved
transport af varer under afgiftssuspensionsordningen inden for EU, og kravene til dokumentation efter stk. 3.
Afsendelse og modtagelse af varer, der er overgået til forbrug
Varer, der er overgået til forbrug her i landet efter § 4, kan afsendes af en virksomhed eller person, som er
registreret som autoriseret afsender her i landet efter § 6 a, stk. 6 og 7, til et andet EU-land med henblik på levering til
erhvervsmæssige formål, når leveringen sker til en modtager, der er registreret som autoriseret modtager i et andet EU-land.
Stk. 2.
Varer, der er overgået til forbrug i et andet EU-land, kan leveres til en virksomhed eller person, som er registreret som
autoriseret modtager her i landet efter § 6 a, stk. 4 og 5, med henblik på erhvervsmæssige formål, når varerne afsendes af en
afsender, der er registreret som autoriseret afsender i et andet EU-land.
Stk. 3.
Transport af varer, jf. stk. 1 og 2, begynder,
-
når varerne forlader den autoriserede afsenders eller den midlertidigt autoriserede afsenders lokaler, eller
-
når varerne forlader det sted, som den autoriserede afsender eller den midlertidigt autoriserede afsender har meddelt til told-
og skatteforvaltningen, inden transporten af varerne begyndte.
Stk. 4.
Transport af varer, jf. stk. 1 og 2, ophører,
-
når den autoriserede modtager eller den midlertidigt autoriserede modtager tager imod leveringen af varerne i sine lokaler,
eller
-
når den autoriserede modtager eller den midlertidigt autoriserede modtager tager imod leveringen af varerne det sted, som den
autoriserede modtager har meddelt til told- og skatteforvaltningen, inden transporten af varerne begyndte.
Stk. 5.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for de administrative procedurer, som virksomheder og personer skal anvende ved
transport af varer efter stk. 1 og 2.
Afregning af afgiften
Autoriserede oplagshavere, registrerede varemodtagere og autoriserede modtagere skal efter udløbet af hver afgiftsperiode
angive mængden af de varer, hvoraf der skal betales afgift, jf. §§ 9 og 10, og indbetale afgiften for afgiftsperioden til told- og
skatteforvaltningen. For autoriserede oplagshavere sker angivelsen og betalingen efter reglerne i §§ 2-8 i lov om opkrævning af
skatter og afgifter m.v., og for registrerede varemodtagere og autoriserede modtagere efter reglerne i § 2, § 3, og §§ 4-8, nr. 2
og 3, i samme lov.
Stk. 2.
For afgiftspligtige, der modtager varer fra andre EU-lande, og som ikke er omfattet af stk. 1, sker angivelsen og betalingen efter
reglerne i § 9, stk. 1, 3 og 4, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Opgørelsen af, hvilken mængde varer der skal
betales afgift af, sker efter reglerne i § 9, stk. 3.
Told- og skatteforvaltningen kan pålægge en registreret varemodtager og en autoriseret modtager, der gentagne gange ikke
betaler afgiften rettidigt, at afgive angivelse ved varernes modtagelse. Told- og skatteforvaltningen kan endvidere pålægge
virksomheden at betale afgiften ved varernes modtagelse.
Hvis en autoriseret eller registreret virksomhed ikke rettidigt efterkommer et pålæg om at stille sikkerhed, jf. § 11 i
lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v., kan told- og skatteforvaltningen inddrage autorisationen eller registreringen af
virksomheden, indtil der er stillet sikkerhed.
Kontrolbestemmelser
Told- og skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om, at der skal fremlægges dokumentation for produktets bestanddele og
produktionsprocessen.
Told- og skatteforvaltningen har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse
adgang til at foretage eftersyn i de virksomheder, der omfattes af loven, og til at efterse virksomhedernes varebeholdninger,
forretningsbøger, øvrige regnskabsmateriale samt korrespondance m.v.
Stk. 2.
Virksomhedernes indehavere og de personer, der er beskæftiget i virksomhederne, skal yde told- og skatteforvaltningen fornøden
vejledning og hjælp ved foretagelsen af de i stk. 1 nævnte eftersyn.
Stk. 3.
Det i stk. 1 nævnte materiale skal på begæring udleveres eller indsendes til told- og skatteforvaltningen.
Stk. 4.
Erhvervsdrivende skal på begæring meddele told- og skatteforvaltningen oplysning om deres indkøb og eventuelle videresalg af
afgiftspligtige varer.
Stk. 5.
Told- og skatteforvaltningen er berettiget til at foretage eftersyn af varer under transport, når disse varer erhvervsmæssigt
sælges fra udlandet eller erhvervsmæssigt transporteres til andre end autoriserede virksomheder.
Stk. 6.
Told- og skatteforvaltningen har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang
til at foretage eftersyn af varebeholdninger og regnskaber m.v. hos de i stk. 4 og 5 omhandlede virksomheder.
Stk. 7.
I det omfang oplysninger som nævnt i stk. 1 og 6 er registreret elektronisk, omfatter forvaltningens adgang til disse oplysninger
også en elektronisk adgang hertil.
Told- og skatteforvaltningen kan fastsætte regler om, at afgiftspligtige varer, hvoraf der i strid med reglerne i denne
lov ikke er svaret afgift, skal mærkes på en særlig måde, hvis varerne efterfølgende lovliggøres.
Told- og skatteforvaltningen kan pålægge ejeren af en virksomhed eller den ansvarlige daglige ledelse heraf daglige
bøder for manglende efterlevelse af påbud, som kan gives efter § 14, stk. 10 og 11. De daglige bøder skal udgøre mindst 1.000 kr.
pr. dag.
Offentlige myndigheder skal på begæring meddele told- og skatteforvaltningen enhver oplysning til brug ved registrering
af og kontrol med virksomheder, der omfattes af loven.
Stk. 2.
Politiet yder told- og skatteforvaltningen bistand til gennemførelsen af kontrollen efter § 22. Justitsministeren kan efter
forhandling med skatteministeren fastsætte nærmere regler herom.
Skatteministeren kan fastsætte regler om banderolering af vin og frugtvin, herunder om betaling for banderoler.
Stk. 2.
Skatteministeren kan i øvrigt fastsætte bestemmelser om kontrolforanstaltninger, der er nødvendige til lovens gennemførelse.
Straffebestemmelser
Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt
-
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for afgiftskontrollen,
-
overtræder § 5, stk. 2 eller 5, § 6, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., eller stk. 5, 2. og 3. pkt., § 6 a, stk. 4-7, stk. 8, 2.
pkt., eller stk. 9, § 9, stk. 1 eller 2, § 14, stk. 1-7, § 22, stk. 2-4, § 32, stk. 1, eller § 33,
-
undlader at efterkomme et påbud, der er meddelt efter § 18, 1. pkt.,
-
fortsætter driften af en afgiftspligtig virksomhed, hvis autorisation eller registrering er inddraget efter § 19 og told- og
skatteforvaltningen har meddelt virksomheden dette,
-
overdrager, erhverver eller tilegner sig varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle have været betalt efter loven,
eller forsøger herpå,
-
fjerner denatureringsmidler eller
-
tilsidesætter vilkår, der er fastsat efter § 11, stk. 4, eller § 14, stk. 5.
Stk. 2.
I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3.
Begås en af de i stk. 1 nævnte overtrædelser med forsæt til at unddrage statskassen afgift, straffes med bøde eller fængsel i
indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.
Stk. 4.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 5.
Ved fastsættelse af bøde for overtrædelse af § 6, stk. 1, 2. pkt., eller § 6 a, stk. 5, 2. pkt., udmåles en skærpet bøde. Det
samme gælder ved overtrædelse af § 14, stk. 1-7, hvis overtrædelsen medfører, at det ikke er muligt at konstatere, om der er
betalt afgift efter bestemmelserne i denne lov.
Stk. 6.
Har nogen begået flere overtrædelser af § 6, stk. 1, 2. pkt., § 6 a, stk. 5, 2. pkt., eller § 14, stk. 1-7, eller forskrifter
fastsat i medfør heraf, og medfører overtrædelserne idømmelse af bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse. Har nogen
overtrådt § 6, stk. 1, 2. pkt., § 6 a, stk. 5, 2. pkt., eller § 14, stk. 1-7, eller forskrifter fastsat i medfør heraf og én eller
flere andre skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen, og medfører overtrædelserne idømmelse af bøde, sammenlægges
bødestraffen for hver overtrædelse af denne lov eller forskrifter fastsat i medfør heraf og bødestraffen for overtrædelsen af den
eller de andre skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen.
Stk. 7.
Bestemmelsen i stk. 6 kan fraviges, når særlige grunde taler herfor.
Ved grove eller gentagne overtrædelser omfattet af § 25, stk. 3, skal der ske konfiskation af de varer, overtrædelsen
vedrører. Konfiskation kan dog undlades, hvis det unddragne afgiftsbeløb ved den pågældende overtrædelse ikke overstiger 1.000 kr.
Stk. 2.
Sker der konfiskation, bortfalder afgiftspligten for de konfiskerede varer.
Reglerne i §§ 18 og 19 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. finder tilsvarende anvendelse på sager om
overtrædelse af denne lov.
Hæftelse
For betaling af afgift af varer, der forlader afgiftssuspensionsordningen efter § 4, stk. 1, nr. 1, hæfter
-
den autoriserede oplagshaver, den registrerede varemodtager eller enhver anden person, der frigiver de afgiftspligtige varer,
eller på hvis persons vegne varerne frigives fra afgiftssuspensionsordningen, eller
-
den eller de personer, der er involveret i en uregelmæssig afgang af varer fra et afgiftsoplag.
Stk. 2.
Ved uregelmæssighed i forbindelse med transport af varer under afgiftssuspensionsordningen efter § 29, stk. 2, hvorved varerne
anses for at forlade afgiftssuspensionsordningen og for at overgå til forbrug efter § 4, stk. 1, nr. 1, hæfter følgende personer
for betaling af afgift af varer:
-
Den autoriserede oplagshaver eller den registrerede vareafsender, der har stillet sikkerhed for betaling af afgift af varer
efter § 5 eller § 6, eller
-
enhver anden person, der er involveret i en uregelmæssig vareafgang, og som vidste eller burde vide, at vareafgangen var af
uregelmæssig art.
Stk. 3.
For betaling af afgift af varer, der forarbejdes eller oplægges efter § 4, stk. 1, nr. 2, hæfter den eller de personer, som
forarbejder eller oplægger varerne uden for afgiftssuspensionsordningen, eller enhver anden person, som er involveret i
forarbejdningen eller oplægningen af varerne.
Stk. 4.
For betaling af afgift af varer, der fremstilles eller forarbejdes efter § 4, stk. 1, nr. 3, hæfter den eller de personer, som
fremstiller eller forarbejder varerne, eller enhver anden person, som er involveret i en uregelmæssig fremstilling eller
forarbejdning af varer.
Stk. 5.
For betaling af afgift af varer, der importeres eller uretmæssigt indpasserer efter § 4, stk. 1, nr. 4, hæfter
-
klarereren som defineret i artikel 5, nr. 15, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen
eller enhver anden person som omhandlet i artikel 77, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 952/2013 om
EU-toldkodeksen eller
-
den eller de personer, der er involveret i den uretmæssige indpassage af varer.
Stk. 6.
For betaling af afgift af varer, der efter overgang til forbrug i et andet EU-land transporteres her til landet med henblik på
levering til erhvervsmæssige formål af varerne, jf. § 6 a, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, hæfter den autoriserede modtager, medmindre
der er sket en uregelmæssighed, jf. § 30, jf. stk. 8. Har en eller flere personer, der har været involveret i transporten af
varerne, ikke ladet sig registrere, hæfter disse personer også for afgiften.
Stk. 7.
For betaling af afgift af varer fra andre EU-lande ved fjernsalg her i landet efter § 6 a, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, hæfter
-
den eller de personer, der er afsender af varerne,
-
den eller de personer, der er afsenderens herværende repræsentant, jf. § 6 a, stk. 9, eller
-
den eller de personer, der modtager varerne, i tilfælde hvor afsenderen af varerne eller afsenderens herværende repræsentant
ikke er registreret eller ikke har stillet sikkerhed efter § 6 a, stk. 9, nr. 1 og 2, ikke har betalt afgiften eller ikke har ført
regnskab over vareleveringer efter § 14, stk. 2.
Stk. 8.
For betaling af afgift af varer ved uregelmæssighed i forbindelse med transport af varerne fra EU-lande med henblik på levering
til erhvervsmæssige formål eller fjernsalg af varerne her i landet efter § 30, jf. § 6 a, hæfter
-
den eller de personer, der har stillet sikkerhed for betaling af afgift af varerne efter § 6 a, stk. 4, eller stk. 9, nr. 1 og
2, og
-
den eller de personer, som i øvrigt måtte være delagtig i den pågældende uregelmæssighed.
Stk. 9.
For afgiftspligtige varer, der ikke er afgiftsberigtiget efter loven, og hvor der ikke er sket autorisation eller registrering
eller stillet sikkerhed, hæfter erhververen og den, der er i besiddelse af varerne.
Stk. 10.
Hvis en virksomhed, der her i landet er autoriseret som oplagshaver efter § 5 eller registreret som vareafsender efter § 6, stk.
5, får transporteret varer til oplagshavere, varemodtagere m.v. i andre EU-lande under afgiftssuspensionsordningen, kan den her i
landet autoriserede oplagshavers eller registrerede vareafsenders pligt til at betale afgift af varerne her i landet først
bortfalde, når det er dokumenteret, at varerne er overgået til modtageren efter de administrative procedurer for transport af
varer under afgiftssuspensionsordningen, der er fastsat efter § 15, stk. 6.
Stk. 11.
Hæftelse for afgift efter stk. 1-9 omfatter selskaber, fonde, foreninger m.v. eller den, der som ejer, forpagter el.lign. driver
virksomheden for egen regning. Hvis flere virksomheder og personer hæfter for betalingen af samme afgift, hæfter disse
virksomheder og personer solidarisk for afgiften.
Stk. 12.
Hvis to eller flere autoriserede virksomheder efter regler, der er fastsat efter § 7, stk. 2, 3. pkt., har fået told- og
skatteforvaltningens tilladelse til at benytte fælles lokaler til at oplægge varer under afgiftssuspensionsordningen, hæfter
virksomhederne for afgift af varerne i forhold til deres ejerskab til varerne. Virksomhederne hæfter solidarisk for betalingen af
afgift af varer, der er oplagt eller har været oplagt i virksomhedernes fælles benyttede lokaler, hvis virksomhedernes
forholdsmæssige afgiftstilsvar ikke kan opgøres korrekt som følge af mangelfuld dokumentation for virksomhedernes forholdsmæssige
ejerskab til varerne eller ved overtrædelse af andre vilkår for told- og skatteforvaltningens tilladelse til at benytte de fælles
lokaler. Told- og skatteforvaltningen kan i særligt begrundede tilfælde fritage for hæftelsen efter 2. pkt.
Tilintetgørelse og tab
Varer efter loven anses for fuldstændig tilintetgjort eller gået uigenkaldeligt tabt, når varerne er blevet gjort
uanvendelige som varer.
Stk. 2.
Varer, der under afgiftssuspensionsordningen bliver fuldstændig tilintetgjort eller går uigenkaldeligt tabt, helt eller delvis,
som følge af hændelige omstændigheder eller force majeure eller efter tilladelse til fra told- og skatteforvaltningen at
tilintetgøre varerne, anses ikke for overgået til forbrug efter § 4. Delvise tab under en bevægelse under
afgiftssuspensionsordningen, som skyldes varernes art, anses ikke som overgang til forbrug efter § 4, hvis tabets omfang er under
den fælles tærskel som fastsat efter stk. 6, medmindre told- og skatteforvaltningen har rimelig grund til at have mistanke om, at
der er tale om svig eller uregelmæssigheder. Den del af det delvise tab, der overstiger den fælles tærskel for delvise tab som
fastsat efter stk. 6, anses som overgået til forbrug.
Stk. 3.
For varer, der efter § 6 a er bestemt til erhvervsmæssige formål eller fjernsalg her i landet, forfalder afgift af varerne ikke
her i landet, hvis varerne under transport her i landet bliver fuldstændig tilintetgjort eller går uigenkaldeligt tabt som følge
af hændelige omstændigheder eller force majeure eller efter tilladelse fra told- og skatteforvaltningen til at tilintetgøre
varerne. I tilfælde af delvise tab som følge af varernes art, der sker under transport her i landet, forfalder afgiften ikke her i
landet, hvis omfanget af det delvise tab er under den fælles tærskel som fastsat efter stk. 6, medmindre told- og
skatteforvaltningen har rimelig grund til at have mistanke om, at der er tale om svig eller uregelmæssigheder.
Stk. 4.
Fuldstændig tilintetgørelse eller uigenkaldeligt tab, helt eller delvis, af varer, som har fundet sted efter stk. 2, 1. pkt.,
eller stk. 3, 1. pkt., skal dokumenteres over for told- og skatteforvaltningen, hvis det er her i landet, den fuldstændige
tilintetgørelse eller det uigenkaldelige tab, helt eller delvis, har fundet sted, eller hvis det er her i landet, den fuldstændige
tilintetgørelse eller det uigenkaldelige tab, helt eller delvis, er blevet opdaget, i tilfælde, hvor stedet for den fuldstændige
tilintetgørelse eller det uigenkaldelige tab, helt eller delvis, ikke kan fastslås.
Stk. 5.
Ved fuldstændig tilintetgørelse eller uigenkaldeligt tab af varer omfattet af stk. 2, 1. pkt., eller stk. 3, 1. pkt., der er
dokumenteret tilstrækkeligt efter stk. 4, frigives sikkerhedsstillelsen for betaling af afgifter af varerne helt eller delvis,
afhængigt af hvad der er relevant.
Stk. 6.
Skatteministeren fastsætter nærmere regler for frigivelse af sikkerhedsstillelsen efter stk. 5 og tærskelværdien for delvise tab
efter stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt.
Uregelmæssighed ved varetransport
Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvis hele eller dele af det
pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU, jf. § 15, stk. 5, nr. 1, eller udført fra EU, jf. §
15, stk. 5, nr. 2 eller 3.
Stk. 2.
Ved uregelmæssighed efter stk. 1 er stedet og tidspunktet for varers overgang til forbrug her i landet, hvis uregelmæssigheden er
opstået her i landet. Stedet og tidspunktet for varers overgang til forbrug er her i landet, hvis uregelmæssigheden er konstateret
her i landet, når det ikke er muligt at fastslå stedet for uregelmæssigheden. Stedet og tidspunktet for varers overgang til
forbrug er her i landet, hvis det er her fra landet, at varerne afsendes under afgiftssuspensionsordningen, men de pågældende
varer ikke når frem til deres bestemmelsessted.
Stk. 3.
Told- og skatteforvaltningen kan frafalde krav på betaling af afgift af varer her i landet efter stk. 2, 3. pkt., hvis den eller
de virksomheder eller personer, der er betalingspligtige for afgift af varerne, inden for en frist på 4 måneder fra begyndelsen af
varetransporten som nævnt i § 15, stk. 4, kan dokumentere over for told- og skatteforvaltningen, at varetransporten er afsluttet,
jf. § 15, stk. 5, eller kan dokumentere, i hvilket andet EU-land uregelmæssigheden er opstået.
Stk. 4.
Uanset fristen efter stk. 3 kan told- og skatteforvaltningen frafalde krav på betaling af afgift af varer her i landet efter stk.
2, 3. pkt., hvis en virksomhed eller person, der har stillet sikkerhed for betaling af afgifter af varerne efter § 5, stk. 5,
eller § 6, stk. 5, først på baggrund af en meddelelse fra told- og skatteforvaltningen får kendskab til, at varerne ikke er nået
frem til deres bestemmelsessted, og virksomheden eller personen inden for en frist på 1 måned fra told- og skatteforvaltningens
meddelelse dokumenterer over for told- og skatteforvaltningen, at varetransporten er afsluttet, jf. § 15, stk. 5, eller
dokumenterer, i hvilket andet EU-land uregelmæssigheden er opstået.
Stk. 5.
Hvis det inden udløbet af en periode på 3 år fra den dato, hvor varetransporten begyndte efter § 15, stk. 4, dokumenteres, at
uregelmæssigheden faktisk har været opstået i et andet EU-land, godtgør eller eftergiver told- og skatteforvaltningen afgift af
varer, der er blevet betalt her i landet efter stk. 2, 2. eller 3. pkt., når det over for told- og skatteforvaltningen er
dokumenteret, at afgift af varerne er blevet betalt i det pågældende andet EU-land.
Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er leveret med henblik på erhvervsmæssige formål eller
fjernsalg inden for EU, jf. § 6 a, hvis hele eller dele af det pågældende vareparti ikke er behørigt leveret.
Stk. 2.
Der foreligger herudover en uregelmæssighed ved transporten, hvis en eller alle personer, der har været involveret i transporten,
ikke har ladet sig registrere eller autorisere efter § 6 a, stk. 4-7 og 9, eller hvis de regler, som skatteministeren har fastsat
efter § 15 a, stk. 5, ikke er overholdt ved en transport omfattet af § 6 a, stk. 1, nr. 1. Dette gælder dog ikke i situationer,
hvor modtageren hæfter efter § 27, stk. 7, nr. 3.
Stk. 3.
Ved uregelmæssighed efter stk. 1 og 2 skal afgift af varer betales her til landet, hvis uregelmæssigheden er opstået her i landet,
eller hvis uregelmæssigheden er konstateret her i landet, når det ikke er muligt at fastslå stedet for uregelmæssigheden.
Stk. 4.
Hvis der er betalt afgift af varer her i landet som følge af uregelmæssighed ved varetransporten efter stk. 1-3 og det
dokumenteres inden udløbet af en periode på 3 år fra datoen for anskaffelsen af varerne, at uregelmæssigheden faktisk har været
opstået eller konstateret i et andet EU-land, godtgør eller eftergiver told- og skatteforvaltningen efter anmodning afgift af
varerne, når det over for told- og skatteforvaltningen er dokumenteret, at afgift af varerne er blevet betalt i det pågældende
andet EU-land.
Andre bestemmelser
Såfremt varer overdrages, erhverves eller anvendes på en sådan måde, at der ikke er betalt den afgift, som skulle have
været betalt efter loven, eller en virksomhed efter § 11 har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves det skyldige beløb
til betaling senest 14 dage efter påkrav. Kan størrelsen af det skyldige beløb ikke opgøres på grundlag af virksomhedens
regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af beløbet.
Stk. 2.
Såfremt afgiftspligtige varer, der efter § 11 er fritaget for afgift, anvendes til andet formål end det, hvortil de er bestemt,
kan told- og skatteforvaltningen inddrage virksomhedens adgang til at indkøbe afgiftsfri varer. Virksomheden afkræves afgiften af
de nævnte varer til betaling senest 14 dage efter påkrav.
Stk. 3.
§§ 6 og 7 og § 8, nr. 2 og 3, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v., finder tilsvarende anvendelse ved ikke rettidig
betaling i de i stk. 1 eller 2 nævnte tilfælde.
Øl må kun udleveres fra den autoriserede oplagshaver til forbrug her i landet, når det er bragt i den efter dets
almindelige beskaffenhed og regelmæssige bryggemåde til forbrug færdige tilstand.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte særlige regler for koncentrater og pulvere af øl.
Afgiftspligtige varer, der er fremstillet her i landet eller modtaget fra udlandet, må ikke uden told- og
skatteforvaltningens tilladelse i erhvervsmæssigt øjemed underkastes nogen behandling, herunder aftapning på flasker, efter at
varerne er udleveret fra fremstillingsvirksomheden eller modtaget fra udlandet.
Stk. 2.
Afgiftspligtige varer, der er importeret eller modtaget fra udlandet, må ikke uden told- og skatteforvaltningens tilladelse i
erhvervsmæssigt øjemed tilsættes varer, der er afgiftspligtige efter lov om afgift af spiritus.
Stk. 3.
Ved forhandlingen af varer omfattet af loven må ikke benyttes betegnelser, etiketter, reklamer og lign, der kan give køberen
opfattelsen af, at varen er spiritus eller af anden art, oprindelse m.v. end svarende til den afgiftssats, hvorefter afgiften
efter denne lov er berigtiget.
Anvendelsesområdet for lovens §§ 5-6 a, 13-15 a, 20-24 og 28-30 er foruden afgiftspligtige varer efter §§ 1-3 A tillige
følgende varer:
-
Varer, der er fritaget for afgift efter lovens § 11, stk. 1, nr. 9-11, eller som i et andet EU-land er fritaget for afgift på
et tilsvarende grundlag.
-
Andre varer, der efter loven er fritaget for afgift her i landet, og som i et andet EU-land enten er fritaget for afgift på et
tilsvarende grundlag eller er afgiftspligtige i det pågældende andet EU-land. Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for
administrationen vedrørende varer, der er omfattet af nr. 2, 1. pkt.
Stk. 2.
Skatteministeren kan undtage for lovens krav om regnskab, kontrol m.v.
Told- og skatteforvaltningen kan give offentligheden adgang til oplysninger om virksomheders bevillingsforhold og
virksomheders autorisation som oplagshaver i henhold til denne lov. Udleveringen kan ske, når der angives SE-nummer/cvr-nummer på
en virksomhed. Oplysningerne kan udleveres mundtligt, skriftligt eller elektronisk.
Færøerne og Grønland samt Københavns Frihavn sidestilles i loven med steder uden for EU.
Overgangs- og ikrafttrædelsesbestemmelser
Loven træder i kraft den 1. januar 1993.
Stk. 2.
Samtidig ophæves lov om afgift af øl, jf. lovbekendtgørelse nr. 633 af 20. oktober 1988, lov om afgift af vin og frugtvin m.m.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 20. oktober 1988, og lov om kontrol med omsætningen af spiritus og vin, jf. lovbekendtgørelse nr.
615 af 14. oktober 1988.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Skatteministeriet , den 23. april 2024
P.M.V.
Jens Brøchner
/ Jeanette Rose Hansen
Officielle noter
-
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af
punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer, EF-Tidende 1992, nr. L 316, side 21, Rådets direktiv 92/84/EØF
af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af punktafgiftssatserne for alkohol og alkoholholdige drikkevarer, EF-Tidende 1992,
nr. L 316, side 29, Rådets direktiv (EU) 2020/1151 af 29. juli 2020 om ændring af direktiv 92/83/EØF om harmonisering af
punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer, EU-Tidende 2020, nr. L 256, side 1-10, og Rådets direktiv (EU)
2020/262 af 19. december 2019 om den generelle ordning for punktafgifter (omarbejdning), EU-Tidende 2020, nr. L 58, side 4-42.
-
De ændringer, der følger af § 4, nr. 10, 16, 26, 51, 53 og 71, i lov nr. 1240 af 11. juni 2021, var ved en fejl ikke
indarbejdet korrekt i lovbekendtgørelse nr. 17 af 9. januar 2024.