LBK nr 1148 af 02/06/2021
Skatteministeriet
Isafgiftsloven § 6
Foruden den personkreds, der er omhandlet i § 10 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v., hæfter de i § 1, stk. 5, nævnte varemodtagere og den, der er i besiddelse af varen, for betaling af afgift efter bestemmelserne i denne lov.
Gældende§ 6
RetsinformationLov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.)
Dato
14. juni 2023
Ministerium
Skatteministeriet
Kort navn
LOV nr 755 af 13/06/2023
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,2 +1,14 @@
|
|
1 |
Foruden den personkreds, der er omhandlet i § 10 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v., hæfter de i § 1, stk. 5,
|
2 |
-
nævnte varemodtagere og den, der er i besiddelse af varen, for betaling af afgift efter bestemmelserne i denne lov.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Foruden den personkreds, der er omhandlet i § 10 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v., hæfter de i § 1, stk. 5,
|
2 |
+
nævnte varemodtagere og den, der er i besiddelse af varen, for betaling af afgift efter bestemmelserne i denne lov.
|
3 |
+
|
4 |
+
Stk. 2. Har en virksomhed overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov, kan told- og skatteforvaltningen udstede en notifikation, der gennem konkrete påbud pålægger virksomheden at udvise større agtpågivenhed ved sine handler. Notifikationen kan gives til virksomheden og den personkreds, som er nævnt i opkrævningslovens § 11, stk. 2, nr. 1. Notifikationen gives for en tidsbegrænset periode på 5 år og bortfalder herefter. Notifikationen kan gives for en ny periode på 5 år, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. Oplysninger om notifikationen registreres i kontrolinformationsregisteret efter skattekontrollovens § 69.
|
5 |
+
|
6 |
+
Stk. 3. Har en virksomhed overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov, skal virksomheden betale afgift af varerne senest 14 dage efter påkrav, hvis følgende betingelser er opfyldt:
|
7 |
+
|
8 |
+
1) Told- og skatteforvaltningen har konstateret, at den pågældende virksomhed tidligere har overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke er blevet betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov.
|
9 |
+
|
10 |
+
2) Den pågældende virksomhed har modtaget en notifikation fra told- og skatteforvaltningen efter stk. 2.
|
11 |
+
|
12 |
+
3) Den pågældende virksomhed har forsætligt eller groft uagtsomt ikke overholdt påbuddene i en gældende notifikation.
|
13 |
+
|
14 |
+
Stk. 4. Har en virksomhed forsætligt eller groft uagtsomt overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov, skal virksomheden betale afgift af varerne senest 14 dage efter påkrav.
|
Ændringer
Nr 1: | I § 6 indsættes som stk. 2-4:
»Stk. 2. Har en virksomhed overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov, kan told- og skatteforvaltningen udstede en notifikation, der gennem konkrete påbud pålægger virksomheden at udvise større agtpågivenhed ved sine handler. Notifikationen kan gives til virksomheden og den personkreds, som er nævnt i opkrævningslovens § 11, stk. 2, nr. 1. Notifikationen gives for en tidsbegrænset periode på 5 år og bortfalder herefter. Notifikationen kan gives for en ny periode på 5 år, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. Oplysninger om notifikationen registreres i kontrolinformationsregisteret efter skattekontrollovens § 69.
Stk. 3. Har en virksomhed overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov, skal virksomheden betale afgift af varerne senest 14 dage efter påkrav, hvis følgende betingelser er opfyldt:
Stk. 4. Har en virksomhed forsætligt eller groft uagtsomt overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov, skal virksomheden betale afgift af varerne senest 14 dage efter påkrav.« |
Forarbejder
Det fremgår af isafgiftslovens § 6 at foruden den personkreds, der er omhandlet i § 10 i lov om opkrævning af skatter og afgifter
m.v., hæfter de i § 1, stk. 5, nævnte varemodtagere og den, der er i besiddelse af varen, for betaling af afgift efter
bestemmelserne i denne lov.
Det foreslås, at der i isafgiftslovens § 6 indsættes nye bestemmelser som stk. 2-4.
Det følger af den foreslåede af § 6, stk. 2, 1. pkt.,
at hvis en virksomhed har overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle
være betalt efter denne lov, kan Skatteforvaltningen udstede en notifikation, der gennem konkrete påbud pålægger virksomheden at
udvise større agtpågivenhed ved sine handler.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, 1. pkt., vil medføre, at hvis Skatteforvaltningen konstaterer, at en virksomhed har
overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, som der ikke er betalt den afgift af, som skulle være betalt, kan
Skatteforvaltningen udstede en notifikation. Notifikationen vil kunne blive givet til alle virksomheder uanset om de har handlet i
god tro, groft uagtsomt eller forsætligt. For virksomheder i god tro er et af formålene med at udstede en notifikation blandt
andet at gøre virksomheden opmærksom på, at den har handlet med afgiftsunddragne varer, og derved bringe den ud af sin eventuelle
gode tro eller simple uagtsomhed. De konkrete påbud kan eksempelvis bestå i, at virksomheden skal foretage undersøgelser af
handelspartnere og være opmærksom på usædvanlige handelsmønstre, hvilket ville være forhold, som en virksomhed af sig selv burde
undersøge nærmere, når den starter et samarbejde med en anden virksomhed.
Det følger af den foreslåede § 6, stk. 2, 2. pkt.,
at notifikationen kan gives til virksomheden og den personkreds, som er nævnt i opkrævningslovens § 11, stk. 2, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, 2. pkt., vil medføre, at både virksomheden og den personkreds, som er nævnt i
opkrævningslovens § 11, stk. 2, nr. 1, kan blive tildelt en notifikation. Personkredsen i opkrævningslovens § 11, stk. 2, nr. 1,
omfatter fysiske eller juridiske person, som er ejer af eller deltager i ledelsen af virksomheden, der er eller inden for de
seneste 5 år har været ejer af eller deltaget i ledelsen af en anden virksomhed, der med hensyn til skatter og afgifter m.v., der
opkræves efter denne lov, eller personskatter og bidrag, herunder restskat, der hidrører fra driften af den anden virksomhed,
efter at personen fik den nævnte tilknytning til virksomheden, har påført staten et samlet tab på mere end 50.000 kr. som følge af
konkurs eller anden insolvens eller opbygget en usikret og ubetalt restance på mere end 50.000 kr. til Skatteforvaltningen.
Det følger af den foreslåede § 6, stk. 2, 3. pkt.,
at notifikationen gives for en tidsbegrænset periode på 5 år og herefter bortfalder.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, 3. pkt., vil medføre, at notifikationen gælder i 5 år, og at Skatteforvaltningen derfor
ikke skal træffe afgørelse om gyldighedsperioden, men alene om der er grundlag for at udstede en ny notifikation, hvilket
eksempelvis vil være tilfældet, hvis det konstateres, at virksomheden trods notifikationen fortsat overdrager, erhverver, tilegner
sig eller anvender varer, som der ikke er betalt afgift af, der skulle være betalt.
Det følger af den foreslåede § 6, stk. 2, 4. pkt.,
at notifikationen kan gives for en ny periode på 5 år, såfremt betingelserne for det er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, 4. pkt., vil medføre, at Skatteforvaltningen kan udstede en ny notifikation, hvor
påbuddene udvides eller skærpes, inden for 5 år fra den første notifikation, hvis det konstateres, at påbuddene i den første
notifikation ikke har været tilstrækkelige til at sikre, at virksomheden undlader at erhverve, overdrage, tilegne sig eller
anvende varer, som der ikke er betalt afgift af, der skulle være betalt.
Det følger af det foreslåede § 6, stk. 2, 5. pkt.,
at oplysninger om notifikationen registreres i kontrolinformationsregisteret efter skattekontrollovens § 69.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, 5. pkt., vil medføre, at oplysninger om notifikationen registreres i det register, der
er oprettet efter skattekontrollovens § 69, stk. 1. Efter skattekontrollovens § 69, stk. 1, har Skatteforvaltningen oprettet et
kontrolinformationsregister over fysiske og juridiske personer, der har påført eller forsøgt at påføre det offentlige et samlet
tab på mindst 100.000 kr. i form af skatter, arbejdsmarkedsbidrag, told og afgifter.
Det følger af det foreslåede § 6, stk. 3,
at hvis en virksomhed har overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle
være betalt, kan virksomheden risikere at skulle betale afgift af varerne senest 14 dage efter påkrav, hvis betingelserne i § 6,
stk. 3, nr. 1-3, er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 3, vil medføre, at en virksomhed kan komme til at hæfte solidarisk for betalingen af den
afgift, der skulle være betalt, hvis de tre betingelser, der er nævnt i § 6, stk. 3, nr. 1-3, er opfyldt.
Det følger af det foreslåede § 6, stk. 3, nr. 1,
at den første betingelse for solidarisk hæftelse er, at Skatteforvaltningen har konstateret, at den pågældende virksomhed har
overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvor der ikke er blevet betalt afgift, som skulle være betalt.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 3, nr. 1, vil medføre, at det ligesom i det foreslåede § 6, stk. 2, 1. pkt., alene er
nødvendigt for Skatteforvaltningen at konstatere, at virksomheden har erhvervet, overdraget, tilegnet sig eller anvendt de
pågældende varer, og at virksomhedens agtpågivenhed i den forbindelse er uden betydning.
Det følger af det foreslåede § 6, stk. 3, nr. 2,
at den anden betingelse for solidarisk hæftelse er, at den pågældende virksomhed har modtaget en notifikation fra
Skatteforvaltningen efter det foreslåede § 6, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 3, nr. 2, vil medføre, at stk. 3 ikke finder anvendelse for virksomheder, der ikke
tidligere har modtaget en notifikation fra Skatteforvaltningen. Det vil sige, at det ikke er første gang, at Skatteforvaltningen
konstaterer, at virksomheden erhverver, overdrager, tilegner sig eller anvender varer, der ikke er betalt afgift af, som skulle
være betalt.
Det følger af det foreslåede § 6, stk. 3, nr. 3,
at den tredje betingelse for solidarisk hæftelse er, at den pågældende virksomhed forsætligt eller groft uagtsomt ikke har
overholdt påbuddene i en gældende notifikation.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 3, nr. 3, vil medføre, at selv hvis en virksomhed har erhvervet, overdraget, tilegnet sig
eller anvendt varer, der ikke er betalt afgift af, som skulle være betalt efter denne lov, og selv hvis virksomheden tidligere har
fået en notifikation med konkrete påbud fra Skatteforvaltningen, så hæfter virksomheden kun solidarisk for betaling af den
manglende afgift, hvis den forsætligt eller groft uagtsomt ikke har overholdt påbuddene i en gældende notifikation.
Det følger af det foreslåede § 6, stk. 4,
at hvis en virksomhed forsætligt eller groft uagtsomt har overdraget, erhvervet, tilegnet sig eller anvendt varer, hvoraf der ikke
er betalt afgift, som skulle være betalt, kan virksomheden risikere at skulle betale afgift af varerne.
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 4, vil medføre, at en virksomhed kan komme til at hæfte solidarisk for afgift, der ikke er
betalt, men som skulle være betalt, selv hvis virksomheden ikke har modtaget en notifikation. Bestemmelsen kan dog kun anvendes,
hvis virksomheden har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Ved vurderingen, af om en virksomhed væsentligt har tilsidesat almindelig agtpågivenhed, bør der blandt andet lægges vægt på
følgende forhold:
– Om sælgeren, overdrageren eller modtageren har et aktivt cvr-nummer.
– Om sælgeren, overdrageren eller modtageren er registreret eller midlertidigt registreret efter denne lov eller har en relevant
bevilling.
– Om sælgerens, overdragerens eller modtagerens adresse understøtter, at lokalerne er egnede til handel med afgiftspligtige varer.
– Om varerne modtages direkte fra udlandet, når virksomheden ikke selv er registreret eller midlertidigt registreret efter denne
lov.
– Om der er sammenfald mellem modtageren af betalingen og udstederen af fakturaen.
Punkterne er ikke en udtømmende liste, og vurderingen af forsætlighed og grov uagtsomhed bør også inddrage Skatteforvaltningens
almindelige praksis for disse vurderinger, der også finder sted, når Skatteforvaltningen anvender skatteforvaltningslovens regler
om fristgennembrud, og når Skatteforvaltningen udsteder administrative bødeforlæg.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.