LBK nr 1054 af 21/08/2025
Skatteministeriet
Indkomstregisterloven § 2
Indberetningspligten efter denne lov påhviler fysiske eller juridiske personer, som er indberetningspligtige efter de i § 3, stk. 1, nævnte bestemmelser.
Forarbejder til Indkomstregisterloven § 2
RetsinformationBestemmelsen omhandler kredsen af indberetningspligtige.
Systematikken i lovforslaget er således, at det i § 3 i lovforslaget ved henvisning til en række indberetningsbestemmelser i anden lovgivning er afgrænset, hvilke oplysninger der skal indberettes til indkomstregistret. Endvidere er det disse bestemmelser i anden lovgivning, der regulerer, hvem de indberetningspligtige er. Efter den foreslåede § 2 er kredsen af indberetningspligtige således afgrænset af de bestemmelser om indberetning, der henvises til i den foreslåede § 3.
De indberetningspligtige er følgende:
· For så vidt angår oplysningerne efter lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1-4 og 6-7 (oplysninger omfattet af bestemmelserne i skattekontrolloven §§ 7-7 C, § 7 J og 8 E om indkomst, indeholdt A-skat, lønindeholdte beløb, ansættelsesperiode, arbejdssted (produktionsenhedens nummer) og løntimer): Fysiske og juridiske personer, der er hjemmehørende her i landet, eller som driver virksomhed med fast driftssted her i landet. Undtaget fra indberetningspligt efter disse bestemmelser er kongehuset og diplomatiske repræsentationer. De nærmere regler om kredsen af indberetningspligtige efter disse bestemmelser er omhandlet i §§ 1 og 5 i bekendtgørelse nr. 1176 af 17. december 2002 om indberetningspligter mv. efter skattekontrolloven, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1242 af 20. december 2002, bekendtgørelse nr. 851 af 15. oktober 2003, bekendtgørelse nr. 24 af 12. januar 2004, bekendtgørelse nr. 1098 af 1. november 2004 og bekendtgørelse nr. 895 af 22. september 2005.
· For så vidt angår lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 5 (oplysninger omfattet af skattekontrollovens § 7 D om tilbagebetalt kontanthjælp mv.): Kommunerne.
· For så vidt angår lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 8 (oplysninger om indeholdt arbejdsmarkedsbidrag efter arbejdsmarkedsfondslovens § 21): Arbejdsgivere, som har indeholdt arbejdsmarkedsbidrag.
· For så vidt angår lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 9 (oplysninger om indeholdt særlig pensionsopsparing): Arbejdsgivere, som har indeholdt bidrag til særlig pensionsopsparing. Det bemærkes, at den særlige pensionsopsparing for tiden er suspenderet, og indberetningspligten efter denne bestemmelse er dermed ikke aktuel.
· For så vidt angår lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 10 (oplysninger om bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension og bidragssatser): Arbejdsgivere, der betaler bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension – såvel arbejdsgiverens andel som lønmodtagernes andel. Dette gælder også for de kommuner, arbejdsløshedskasser mv., der betaler ATP-bidrag af forskellige overførselsindkomster.
· For så vidt angår lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 11 (oplysninger om den ansattes tilhørsforhold til en barselsudligningsordning): Arbejdsgivere med ansatte, der er omfattet af den lovbaserede barselsudligningsordning, jf. forslag til lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Barselsudligningsloven)