LBK nr 1054 af 21/08/2025
Skatteministeriet
Indkomstregisterloven § 10
Told- og skatteforvaltningen opretter et rådgivende forum vedrørende indkomstregisteret.
Forarbejder til Indkomstregisterloven § 10
RetsinformationTilrettelæggelsen af driften og udviklingen af indkomstregistret har betydning dels for de virksomheder og myndigheder, der leverer data til registret, og dels for de myndigheder mv. som benytter sig af data fra registret.
Med henblik på at sikre, at leverandørerne og aftagerne bliver inddraget i beslutninger, der kan få betydning for deres forhold, foreslås det, at told- og skatteforvaltningen opretter et rådgivende forum.
Det rådgivende forum skal inddrages i alle beslutninger af væsentlig og vidtgående karakter af betydning for registrets dataleverandørers og brugeres forhold.
Gruppen af dataleverandører skal inddrages i enhver væsentlig beslutning, der vedrører dataleverandørernes forhold til indkomstregistret, hvilket bl.a. vil omfatte det løbende arbejde med at forbedre registret. Arbejdet forventes gennemført ved ad hoc møder og høringsrunder forud for væsentlige beslutninger inden for drift og udvikling af indkomstregistret. Der kan eksempelvis være tale om fastsættelse af nye bekendtgørelser og systemmæssige omlægninger af registret.
Det rådgivende forum vil ikke skulle inddrages i løbende afgørelser vedrørende drift af registret omfattet af forvaltningslovens § 19.
Der er ikke i forslaget fastsat præcise rammer for deltagerkreds, mødefrekvens mv. Dette skyldes, at forummet herved gøres så fleksibelt som muligt. Det er således hensigten, at deltagerkredsen skal tilpasses den til enhver tid værende gruppe af interessenter, der på fast basis bidrager med oplysninger til og benytter sig af oplysninger fra registret, og at mødefrekvensen afspejler det aktuelle behov herfor.
Baggrunden for, at forummet alene får rådgivende karakter er, at det i sidste ende er told- og skatteforvaltningen, der har det overordnede økonomiske og administrative ansvar for registrets indhold, funktion og økonomi.