LBK nr 1014 af 27/08/2024
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Hjemrejseloven § 9
En udlænding over 18 år, der ikke har ret til at opholde sig her i landet og er omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, har pligt til at medvirke til udførelsen af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet.
Stk. 2. Indkvarteringsoperatøren, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, kan meddele en udlænding omfattet af stk. 1 pålæg om at udføre de i stk. 1 nævnte opgaver. Hjemrejsestyrelsen kan bestemme, at en udlænding, der tilsidesætter et sådant pålæg, skal tage ophold på et andet indkvarteringssted.
Stk. 3. Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om udførelse af de i stk. 1 nævnte opgaver.
Forarbejder til Hjemrejseloven § 9
RetsinformationEfter udlændingelovens § 42 d, stk. 1, har en udlænding, der er indkvarteret på et af de i § 42 a, stk. 5, nævnte indkvarteringssteder, pligt til at medvirke til udførelsen af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet. Efter bestemmelsens stk. 2, kan Udlændingestyrelsen eller indkvarteringsoperatøren, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, 2. pkt., meddele en udlænding pålæg om at udføre de i stk. 1 nævnte opgaver, og Udlændingestyrelsen kan bestemme, at en udlænding, der tilsidesætter et meddelt pålæg, skal tage ophold efter Udlændingestyrelsens nærmere bestemmelse. Endelig fastsætter udlændinge- og integrationsministeren efter bestemmelsens stk. 3 nærmere regler om udførelsen af de i stk. 1 nævnte opgaver.
Efter udlændingelovens § 42 c, stk. 1, udarbejder indkvarteringsoperatøren, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, 2. pkt., en kontrakt for en udlænding over 18 år, der er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3.
Det følger af bestemmelsens stk. 3, bl.a., at kontrakten fastlægger omfang og indhold af de nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet, som udlændingen har pligt til at medvirke til udførelsen af, jf. udlændingelovens § 42 d, stk. 1.
Det foreslås i § 9, stk. 1, at en udlænding over 18 år, der ikke har ret til at opholde sig her i landet og er omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, har pligt til at medvirke til udførelsen af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet.
Den foreslåede bestemmelse svarer til den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 42 d, stk. 1.
Forslaget indebærer, at udlændinge over 18 år, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, forsørges af Udlændingestyrelsen og er indkvarteret på et indkvarteringssted, har pligt til at medvirke til at udføre de nødvendige opgaver, der er forbundet med driften af indkvarteringsstedet.
De nødvendige opgaver, der vil kunne være tale om, er de opgaver, som er nødvendige for at indkvarteringsstedet kan fungere efter sit formål. Opgaverne omfatter navnlig rengøring, madlavning, indvendig og udvendig vedligeholdelse, pasning og renholdelse af udenomsarealer og gennemførelse af sociale og kulturelle aktiviteter.
Forpligtelsen til at medvirke til udførelsen af nødvendige opgaver på indkvarteringsstedet vil have såvel et praktisk som et kompetencemæssigt sigte, idet de pågældende opgaver naturligt bør varetages af de personer, som opholder sig på indkvarteringsstedet, og idet medvirken til sådanne opgaver vil kunne bidrage til at give en oplevelse af medejerskab til indkvarteringsstedet og vil kunne styrke udlændingen i at være en del af et fællesskab og i at løse opgaver i et samspil med andre.
I bestemmelsens foreslåede stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at indkvarteringsoperatøren, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, kan meddele en udlænding omfattet af stk. 1, pålæg om at udføre de i stk. 1, nævnte nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet.
Den foreslåede bestemmelse svarer til udlændingelovens § 42 d, stk. 2, 1. pkt., for så vidt angår udlændinge over 18 år, der ikke har ret til at opholde sig her i landet.
Forslaget medfører, at hvis udlændingen tilsidesætter forpligtelsen til at udføre nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet, vil indkvarteringsoperatøren kunne meddele vedkommende udlænding pålæg om at udføre de nødvendige opgaver.
Det bemærkes i den forbindelse, at indkvarteringsoperatørerne vil skulle udøve en betydelig indsats for at motivere udlændingene til at efterkomme forpligtelsen til at udføre de nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstederne. Derfor vil det alene være i situationer, hvor en udlænding trods indkvarteringsoperatørens motiverende indsats nægter at udføre de nødvendige opgaver, indkvarteringsoperatøren vil kunne pålægge den pågældende at udføre de nødvendige opgaver.
Det bemærkes videre, at den foreslåede bestemmelse indebærer, at indkvarteringsoperatøren, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, i lovteksten udtrykkeligt bemyndiges til at udstede konkrete pålæg til beboerne om at udføre nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet. Det bemærkes også, at forvaltningsloven finder anvendelse i forbindelse med indkvarteringsoperatørens afgørelser efter bestemmelsen, når indkvarteringsoperatøren er en privat organisation eller et privat selskab. Der henvises herved til den foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 2.
I lovforslagets § 22, stk. 4, foreslås det, at indkvarteringsoperatørens afgørelser om meddelelse af et pålæg om at udføre de nødvendige opgaver i forbindelse med driften af et indkvarteringssted vil kunne indbringes for Hjemrejsestyrelsen. Hjemrejsestyrelsens afgørelse i sådanne sager, vil dog ikke kunne ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Efterkommer en udlænding uanset et meddelt påbud herom fortsat ikke forpligtelsen til at udføre nødvendige opgaver i forbindelse med indkvarteringsstedets drift, vil Hjemrejsestyrelsen efter det foreslåede § 9, stk. 2, 2. pkt., kunne træffe afgørelse om, at vedkommende skal tage ophold på et andet indkvarteringssted. Herved er der mulighed for, at Hjemrejsestyrelsen kan reagere over for en udlændings tilsidesættelse af et pålæg om at udføre nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet ved at træffe afgørelse om, at den pågældende skal tage ophold på et andet indkvarteringssted.
Den foreslåede bestemmelse svarer til udlændingelovens § 42 d, stk. 2, 2. pkt.
Det bemærkes i den forbindelse, at Udlændingestyrelsen har overblikket over indkvarteringsstederne, herunder antal ledige pladser, om der er lukket for ind- eller fraflytninger på et center, allerede planlagte flytninger m.v. Hjemrejsestyrelsen skal derfor træffe afgørelse om, hvor udlændingen skal flytte hen, efter forudgående aftale med Udlændingestyrelsen herom, bl.a. under hensyntagen til Udlændingestyrelsens hensigtsmæssige udnyttelse af indkvarteringskapaciteten. Det er således fortsat Udlændingestyrelsen, der skal administrere, hvordan beboerne i indkvarteringssystemet er indkvarteret mest hensigtsmæssigt.
Det bemærkes i den forbindelse, at såvel et pålæg om at medvirke til at udføre nødvendige opgaver, som Hjemrejsestyrelsens afgørelse om, at vedkommende skal tage ophold på et andet indkvarteringssted, vil udgøre en afgørelse i forvaltningslovens forstand, hvilket indebærer, at forvaltningslovens regler om bl.a. partshøring vil skulle iagttages både under den forudgående sagsbehandling og i forbindelse med selve afgørelsen.
Det bemærkes videre, at den i § 9 foreslåede ordning om udførelse af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet er en videreførelse af udlændingelovens § 42 d for udlændinge over 18 år, som ikke har ret til at opholde sig her i landet, som er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, som er indkvarteret på et indkvarteringssted.
Det bemærkes dog, at det foreslås, at udlændinges forpligtelse til at medvirke til udførelsen af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet ikke indgår som en integreret del af den foreslåede hjemrejsekontrakt, men i stedet er en selvstændig fritstående forpligtelse for de pågældende udlændinge. Derved adskiller den foreslåede ordning i hjemrejseloven sig fra ordningen efter udlændingeloven, hvor forpligtelsen for disse udlændinge har været en integreret del af den kontrakt, som indkvarteringsoperatøren har udarbejdet i henhold til udlændingelovens § 42 c, stk. 1 (VUA-kontrakt).
Efterkommer udlændingen ikke umiddelbart et meddelt flyttepåbud, forudsættes indkvarteringsoperatøren at motivere udlændingen til at efterkomme flyttepåbuddet. Viser det sig imidlertid umuligt at motivere udlændingen til at efterkomme flyttepåbuddet, vil udlændingen kunne pålægges meldepligt efter den foreslåede § 12, stk. 1, nr. 3, med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse, og udlændingen vil kunne frihedsberøves efter den foreslåede § 16, stk. 8. Det bemærkes i den forbindelse, at det forud for pålæggelse af meldepligt og frihedsberøvelse skal overvejes, at der foreligger undskyldelige grunde til, at udlændingen ikke har efterkommet flyttepåbuddet inden for fristen, såsom sygdom, herunder hospitalsindlæggelse eller manglende transportmuligheder.
Efterkommer udlændingen ikke det pålagte flyttepåbud, vil den pågældende derudover kunne straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder, efter den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt.
Det bemærkes, at de regler, der i dag i udlændingeloven er gældende om adgangen til opnåelse af økonomiske ydelser, herunder reglerne om bortfald eller nedsættelse af økonomiske ydelser, for udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, foreslås videreført, og at udlændingelovens regler herom, derfor foreslås justeret, således, at de også omfatter de udlændinge, hvis forhold i øvrigt i vidt omfang er reguleret i hjemrejseloven. Den foreslåede justering i udlændingelovens § 42 b, stk. 11, betyder, at indkvarteringsoperatøren, medmindre særlige grunde taler derimod, skal beslutte, at tillægsydelse efter udlændingelovens § 42 b, stk. 8, ikke udbetales, hvis udlændingen ikke har overholdt sin forpligtelse til at medvirke til udførelse af nødvendige opgaver efter den her foreslåede bestemmelse.
Endelig foreslås det i bestemmelsens stk. 3, at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om udførelse af de nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet.
Den foreslåede bestemmelse svarer til udlændingelovens § 42 d, stk. 3.
Bemyndigelsen forventes udmøntet til at fastsætte nærmere regler om udførelsen af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet med henblik på at sikre en ensartet praksis hos indkvarteringsoperatørerne. Der vil i den forbindelse kunne fastsættes regler om, hvilke udlændinge der er forpligtet til at medvirke til udførelse af nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet, og om hvilke konkrete opgavetyper der vil være omfattet. Der vil endvidere kunne fastsættes regler om, at indkvarteringsoperatørens afgørelse om meddelelse af pålæg kan påklages til Hjemrejsestyrelsen samt at Hjemrejsestyrelsens afgørelse ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger.