LBK nr 1014 af 27/08/2024
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Hjemrejseloven § 5
Hjemrejsestyrelsen kan beslutte, at der skal udarbejdes en hjemrejsekontrakt for udlændinge over 18 år, der er omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1, 1. pkt., eller stk. 2, jf. stk. 3, og ikke har ret til at opholde sig her i landet.
Stk. 2. Hjemrejsekontrakten indgås mellem udlændingen og Hjemrejsestyrelsen. Hjemrejsekontrakten har til formål at forberede udlændingens udrejse.
Stk. 3. Kan der ikke opnås enighed om hjemrejsekontraktens indhold, træffer Hjemrejsestyrelsen afgørelse herom.
Stk. 4. Hjemrejsekontrakten kan løbende revideres og skal fastlægge udlændingens rettigheder og forpligtelser m.v., herunder:
-
Udlændingens deltagelse i samtaler med Hjemrejsestyrelsen.
-
Udlændingens deltagelse i hjemrejseforberedende aktivering.
-
Udlændingens deltagelse i hjemrejseforberedende undervisning.
-
Udlændingens fremskaffelse af rejselegitimation.
-
Udlændingens pligt til at udrejse af Danmark ved først mulige lejlighed, jf. § 1.
-
Udlændingens muligheder for at opnå hjemrejsestøtte efter de gældende regler herom.
-
Udlændingens adgang til bistand ved planlægning og gennemførelse af den faktiske tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
-
Udlændingens adgang til forlængelse af en fastsat udrejsefrist med indtil 90 dage, med henblik på at et familiemedlem rejser i forvejen og forbereder familiens tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Stk. 5. Hjemrejseforberedende aktivering og undervisning, jf. stk. 4, nr. 2 og 3, kan varetages helt eller delvis af eksterne aktører eller kan erstattes af hjemrejseforberedende aktivering og undervisning udbudt af eksterne aktører.
Forarbejder til Hjemrejseloven § 5
RetsinformationEfter udlændingelovens § 42 c, stk. 1, udarbejder indkvarteringsoperatøren, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, 2. pkt., en kontrakt for en udlænding over 18 år, der er omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3.
Efter bestemmelsens stk. 2, gælder, at kontrakten indgås mellem udlændingen og indkvarteringsoperatøren på grundlag af den enkelte udlændings individuelle færdigheder og forudsætninger, herunder eventuel beskæftigelse, at kontrakten indgås senest en uge efter udlændingens indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, og at kan der ikke opnås enighed om kontraktens indhold, fastsættes indholdet af indkvarteringsoperatøren samt endelig, at kontrakten løbende kan revideres.
Af bestemmelsens stk. 3, fremgår, at kontrakten fastlægger omfang og indhold af 1) de nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet, som udlændingen har pligt til at medvirke til udførelse af, jf. udlændingelovens § 42 d, stk. 1, 2) det asylansøgerkursus, som udlændingen skal deltage i, jf. udlændingelovens § 42 f, stk. 1, 3) den undervisning, som det er aftalt eller fastsat, jf. bestemmelsens stk. 2, at udlændingen skal deltage i, jf. udlændingelovens § 42 f, stk. 2-4 og 7, og 4) den aktivering , som det er aftalt eller fastsat, jf. stk. 2, at udlændingen skal deltage i, jf. udlændingelovens § 42 e, stk. 1-3.
Af bestemmelsens stk. 4, fremgår, at det skal fremgå af kontrakten, hvilke tiltag der efter lovgivningen kan bringes i anvendelse over for udlændingen, hvis udlændingen ikke overholder sin kontrakt. Efter bestemmelsens stk. 5 kan udlændinge- og integrationsministeren fastsætte nærmere regler om kontraktens indgåelse, indhold og udformning.
Af udlændingelovens § 42 e, stk. 1, fremgår, at en udlænding over 17 år, der er omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, kan deltage i aktivering i form af udførelse af andre end de i udlændingelovens § 42 d, stk. 1, nævnte opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet og medvirken til gennemførelsen af den i udlændingelovens §§ 42 f og 42 g nævnte undervisning.
Efter bestemmelsens stk. 2, gælder, at en udlænding over 17 år, der er omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, og som er registreret som asylansøger efter udlændingelovens § 48 e, stk. 2, endvidere kan deltage i aktivering i form af en af indkvarteringsoperatøren, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, 2. pkt., tilrettelagt intern produktionsvirksomhed, særligt tilrettelagt praktik af kortere varighed og ulønnet humanitært arbejde eller andet ulønnet frivilligt arbejde. Dette gælder dog ikke, hvis politiet drager omsorg for udlændingens udrejse og udlændingen ikke medvirker hertil, jf. udlændingelovens § 40, stk. 6, 1. pkt.
Efter bestemmelsens stk. 3, kan en udlænding over 17 år, der er omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1 og 2, jf. stk. 3, hvis ganske særlige grunde taler derfor, deltage i særskilt tilrettelagt aktivering, som ikke er omfattet af stk. 1 og 2.
Efter udlændingelovens § 42 e, stk. 6, kan udlændinge- og integrationsministeren fastsætte nærmere regler om indholdet og omfanget af den i bestemmelsens stk. 1-3 nævnte aktivering.
Efter udlændingelovens § 42 f, stk. 9, kan udlændinge- og integrationsministeren bestemme, at undervisning kan ske i et samarbejde med eksterne aktører, herunder skoler, uddannelsesinstitutioner og udbydere under Beskæftigelsesministeriet, Kulturministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, eller Udlændinge- og Integrationsministeriet, eller kan erstattes af undervisning udbudt af disse, herunder en ungdomsuddannelse.
Udlændinge- og integrationsministeren har udnyttet bemyndigelserne til at fastsætte nærmere regler i bekendtgørelse nr. 1224 om undervisning og aktivering m.v. af asylansøgere m.v. af 12. august 2020.
Det foreslås i § 5, stk. 1, at Hjemrejsestyrelsen kan beslutte, at der skal udarbejdes en hjemrejsekontrakt for udlændinge over 18 år, der er omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1, 1. pkt., eller stk. 2, jf. stk. 3, der ikke har ret til at opholde sig her i landet.
Udgangspunktet er herefter, at der for alle udlændinge, der er omfattet af bestemmelsen, skal udarbejdes en hjemrejsekontrakt. Det bemærkes dog, at selv om forpligtelsen til at udarbejde en hjemrejsekontrakt påhviler Hjemrejsestyrelsen, forudsættes det, at udarbejdelsen sker efter drøftelse med den pågældende udlænding.
Kerneområdet for Hjemrejsestyrelsens udarbejdelse af en hjemrejsekontrakt vil være udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet ved f.eks. at være meddelt endeligt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl), inkl. udlændinge udvist ved dom, som er meddelt endeligt afslag på asyl, udlændinge, som er udvist på grund af fare for statens sikkerhed og alvorlig trussel mod orden, sikkerhed m.v., og udlændinge, for hvem der er truffet endelig afgørelse om, at deres opholdstilladelse er bortfaldet af hensyn til statens sikkerhed, andre staters sikkerhed, eller den offentlige orden, udlændinge, der har frafaldet en ansøgning om asyl, og udlændinge, for hvem der er truffet endelig afgørelse om, at deres opholdstilladelse er inddraget eller nægtet forlænget.
Udlændinge på tålt ophold vil ligeledes være omfattet af kerneområdet for hjemrejsekontrakten. Det bemærkes i den forbindelse, at også udlændinge på tålt ophold, som alene er omfattet af en orienteringspligt, jf. den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 5, udlændinge, der er flyttet i egen bolig og medlemmer af disses husstande samt udlændinge, der er indkvarteret privat, såfremt disse udlændinge er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, vil være omfattet af bestemmelsen om indgåelse af en hjemrejsekontrakt.
Desuden vil der for udlændinge, hvis opholdstilladelse på andet grundlag, herunder familiesammenføring, er bortfaldet eller inddraget, ligeledes kunne indgås en hjemrejsekontrakt.
For visse udlændinge vil der imidlertid som udgangspunkt ikke være adgang til at opnå hjemrejsestøtte, herunder udlændinge, der er dømt for overtrædelser omfattet af straffelovens kapitel 12 om landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed og straffelovens kapitel 13 om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v. Derimod vil der også for disse udlændinge være adgang til de øvrige incitamenter.
Ønsker en udlænding, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, og som er omfattet af anvendelsesområdet for en hjemrejsekontrakt ikke at indgå en sådan kontrakt, kan Hjemrejsestyrelsen træffe afgørelse herom og fastsætte en hjemrejsekontrakt for vedkommende, jf. det foreslåede stk. 3, som er omtalt nedenfor.
Udlændinge, der er statsborgere i et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union eller er omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, og som ikke har ret til at opholde sig her i landet, vil ikke skulle have udarbejdet en hjemrejsekontrakt af Hjemrejsestyrelsen. Det samme gælder udlændinge, som kan afvises eller overføres til et andet EU-land efter reglerne i Dublinforordningen eller efter en overenskomst eller et hertil svarende arrangement, som Danmark har indgået med et eller flere lande i tilslutning til Dublinforordningen, udlændinge som afvises efter udlændingelovens § 29 b, udlændinge fra visumfri lande samt udlændinge, hvis ansøgninger behandles efter åbenbart grundløs haster-proceduren efter udlændingeloven.
Det bemærkes, at udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, i øvrigt vil være omfattet af de tilbud og aktiviteter, som gælder eller udbydes på indkvarteringsstedet, og at udlændingen skal deltage i udførelsen af de nødvendige opgaver i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet. Den pågældende vil således f.eks. skulle deltage i madlavning til sig selv og sin familie eller deltage i fælles madlavning, medmindre der er bespisningsordning på indkvarteringsstedet, rengøring af eget værelse, daglig udvendig og indvendig oprydning, rengøring af fællesområder og pasning og renholdelse af udenomsarealer. Der henvises til den foreslåede bestemmelse i § 9.
Det foreslås, at en hjemrejsekontrakt skal indgås så hurtigt som muligt efter, at udlændingen har modtaget en endelig afgørelse fra de danske udlændingemyndigheder, og som altovervejende udgangspunkt inden udløbet af den udrejsefrist, som er fastsat af udlændingemyndighederne, og som i de fleste tilfælde vil være 7 dage. For udlændinge, hvis ansøgning om asyl er antaget til realitetsbehandling, og som ønsker at frafalde deres ansøgning om asyl, bør hjemrejsekontrakten indgås hurtigst muligt efter, at vedkommende har frafaldet sin ansøgning. Det er derfor af afgørende betydning, at udlændingen kontaktes så hurtigt som muligt med henblik på at iværksætte de nødvendige tiltag for at sikre, at udlændingen udrejser. Den foreslåede tidshorisont vil kunne overskrides, hvis der foreligger særlige grunde, herunder sygdom, ingen tilgængelig tolk eller helligdage. Endvidere vil det ikke være muligt at indgå eller fastsætte en hjemrejsekontrakt før udrejsefristen er udløbet, hvis udrejsefristen er fastsat til straks.
Det foreslås, at en hjemrejsekontrakt løbende skal kunne revideres, herunder justeres og udbygges.
Inden udløbet af udrejsefristen bør Hjemrejsestyrelsen have haft kontakt med vedkommende udlænding med henblik på en afklaring af, om vedkommende overhovedet ønsker at indgå en hjemrejsekontrakt. Ved denne første drøftelse af hjemrejsekontrakten vil det være naturligt, at det afklares, om udlændingen ønsker at indgå en hjemrejsekontrakt, og at der i givet fald indgås en hjemrejsekontrakt, hvori der aftales visse grundlæggende elementer, som umiddelbart kan sættes i værk, herunder f.eks. modersmålsundervisning i det omfang det kan tilbydes og undervisning i engelsk, hvilke tiltag der er nødvendige for at fremskaffe identifikationspapirer såsom pas m.v. og hvordan der kan ske afdækning af eventuel kompetenceafklaring. På dette grundlag vil det være muligt for Hjemrejsestyrelsen at tage stilling til, om der skal ske en forlængelse af udlændingens udrejsefrist.
Hjemrejsekontrakten, der i et vist omfang kan have karakter af en standardkontrakt, vil herefter kunne konkretiseres nærmere med hensyn til, hvilke aktiviteter og undervisningstiltag, der skal gennemføres frem mod udlændingens endelige udrejse.
Dette betyder, at det er nødvendigt, at der mellem Hjemrejsestyrelsen og de øvrige aktører på udlændingeområdet sker en koordinering, som sikrer, at Hjemrejsestyrelsen er orienteret om, hvornår der kan blive truffet endelig afgørelse om, at en udlænding ikke (længere) har lovligt ophold her i landet.
Det bemærkes i den forbindelse, at det vil være naturligt, at Hjemrejsestyrelsen så tidligt som muligt er i kontakt med udlændinge med henblik på at forberede disse på en eventuel overgang til en udrejsesituation, herunder en orientering om hvilke muligheder den pågældende udlænding vil have for at opnå bistand og støtte i tilfælde af, at vedkommende meddeles endeligt afslag på at kunne opholde sig her i landet. En sådan kontakt og orientering vil kunne ligge forud for det tidspunkt, hvor udlændingen kan meddeles et endeligt afslag på at kunne opholde sig her i landet.
Det bemærkes i den forbindelse, at det i lovforslagets § 25, nr. 73, foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i udlændingeloven, hvorefter den gældende ordning om automatisk påklage af Udlændingestyrelsens afslag på asyl udskydes i 14 dage for visse udlændinge, medmindre udlændingen inden 14 dage fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse meddeler, at vedkommende ikke ønsker afgørelsen behandlet af Flygtningenævnet.
En hjemrejsekontrakt vil medføre, at udlændingens udrejsefrist samtidig vil blive forlænget med indtil 14 dage ad gangen, dog 1 måned, hvis hjemrejsekontrakten indeholder undervisning og aktivering. Forlængelse af en udrejsefrist som følge af en hjemrejsekontrakt vil som altovervejende udgangspunkt maksimalt kunne forlænges således, at den samlede udrejsefrist bliver på 120 dage. Det bemærkes i den forbindelse, at en fastsat udrejsefrist alene kan forlænges, hvis dette sker inden udløbet af den gældende udrejsefrist, og at bl.a. dette forhold er baggrunden for, at Hjemrejsestyrelsen inden udløbet af den (oprindeligt) fastsatte udrejsefrist, skal have kontakt til udlændingen, således at der kan tages stilling til, om der er grundlag for at forlænge udrejsefristen.
Samtidig med indgåelse af en hjemrejsekontrakt eller Hjemrejsestyrelsens afgørelse herom, vil Hjemrejsestyrelsen således skulle træffe afgørelse om forlængelse af den fastsatte udrejsefrist. Forlængelse af udrejsefristen vil ske efter udlændingelovens § 33, stk. 4, hvorefter en fastsat udrejsefrist efter udlændingelovens § 33, stk. 2, kan fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges, hvis særlige grunde, herunder opholdets varighed, hensynet til skolesøgende børn eller anden familiemæssig og social tilknytning, taler herfor. Efter bemærkningerne til bestemmelsen kan en udrejsefrist f.eks. forlænges, hvis en udlænding har mulighed for og indgår en særskilt aftale med danske myndigheder om gennemførelse af særlige forløb eller lignende forud for en frivillig udrejse, og et sådant forløbs varighed gør det nødvendigt at forlænge en fastsat udrejsefrist. Afgørelsen skal meddeles skriftligt. Det foreslås, at Hjemrejsestyrelsen tillægges kompetence til at træffe afgørelse om forlængelse af udrejsefristen efter udlændingelovens § 33, stk. 4, jf. den foreslåede ændring af udlændingelovens § 46, jf. lovforslagets § 25, nr. 65.
Formålet med en hjemrejsekontrakt er at kunne motivere udlændinge til at samarbejde om deres udrejse, afklaring af, om udlændingen deltager i forberedelsen af udrejsen eller ej og at understøtte en hurtigere og tættere dialog med og opfølgning på udlændingens vilje til at efterleve sin beslutning om at deltage.
Det bemærkes i den forbindelse, at det af den foreslåede § 3 om udlændingens medvirken til udrejse m.v., fremgår, at en udlænding, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, er forpligtet til at udrejse, til at tilvejebringe rejsedokumenter, give møde til samtaler med relevante myndigheder og til at medvirke til sin udrejse i øvrigt. I vurderingen af om en udlænding medvirker til sin udrejse, vil det efter bemærkninger til den foreslåede bestemmelse, skulle indgå som et væsentligt, men ikke afgørende element, om udlændingen overholder sin hjemrejsekontrakt.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 2, at hjemrejsekontrakten, der har til formål at forberede tilbagevenden til hjemlandet eller et andet land for udlændingen, indgås mellem udlændingen og Hjemrejsestyrelsen, og at hjemrejsekontrakten har til formål at forberede udlændingens udrejse.
Det forudsættes i den forbindelse, at der gennemføres en drøftelse med udlændingen med henblik på en afklaring af, hvilke tiltag der skal iværksættes for at forberede udlændingen på at vende tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland, og som giver vedkommende en reel mulighed for at etablere sig i dér og blive selvforsøgende. Hjemrejsestyrelsen skal så vidt som det er muligt bestræbe sig på at indgå en aftale med udlændingen om indgåelse af en hjemrejsekontrakt. Baggrunden herfor er navnlig, at en udlændings motivation til at opfylde en kontrakt i så fald vil være højere end hvis vedkommende ikke har ønsket at indgå en sådan.
Hjemrejsekontrakten skal underskrives af udlændingen og af Hjemrejsestyrelsen, og udlændingen vil skulle have udleveret et eksemplar af kontrakten umiddelbart efter kontraktens indgåelse.
Af det foreslåede stk. 3, fremgår, at kan der ikke opnås enighed om kontraktens indhold, træffer Hjemrejsestyrelsen afgørelse herom. Hjemrejsestyrelsen vil i den forbindelse skulle udvise den fornødne evne og vilje til at sikre, at også udlændingens synspunkter, kompetencer og ønsker indgår i styrelsens afgørelse om hjemrejsekontrakt. Kan der imidlertid ikke opnås enighed med udlændingen om hjemrejsekontraktens indhold medfører bestemmelsen, at udlændingen ikke vil kunne blokere for en kontrakt, idet Hjemrejsestyrelsen i sådanne tilfælde vil kunne fastsætte indholdet ensidigt i form af en afgørelse. Der vil dog alene skulle træffes afgørelse om en kontrakts indhold, hvis det uanset bestræbelser herpå, ikke har været muligt at indgå en aftale om hjemrejsekontrakt med udlændingen.
En afgørelse om en hjemrejsekontrakt truffet af Hjemrejsestyrelsen vil ikke kunne indbringes for en anden administrativ myndighed, jf. den foreslåede bestemmelse i § 22, stk. 3. Baggrunden herfor er navnlig, at afgørelsen er truffet af Hjemrejsestyrelsen på baggrund af en individuel og konkret bedømmelse af, hvilke aktiviteter og initiativer der skal gennemføres, for at udlændingen kan udrejse, og vende tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland, og at Hjemrejsestyrelsen råder over de særlige kompetencer som er nødvendige i den henseende.
Det bemærkes, at indkvarteringsoperatøren efter udlændingelovens § 42 c, stk. 2, 3. pkt., har adgang til ensidigt at fastsætte vilkår om bl.a. aktivering og undervisning af udlændinge omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse efter udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, og at en sådan afgørelse kan indbringes for Udlændingestyrelsen. Udlændingestyrelsens kan afgørelse derimod ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. udlændingelovens § 46 e.
Den foreslåede ordning om, at en afgørelse om en hjemrejsekontrakt truffet af Hjemrejsestyrelsen i medfør af den foreslåede § 5, stk. 3, ikke vil kunne indbringes for anden administrativ myndighed, svarer dermed til ordningen om, at Udlændingestyrelsens afgørelse om ensidig fastsættelse af en kontrakt om undervisning og aktivering i medfør af udlændingelovens § 42 c, stk. 2, 3. pkt., jf. § 46 e, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Af det foreslåede stk. 4, fremgår, at hjemrejsekontrakten løbende kan revideres. Herved kan den indgåede standardkontrakt løbende justeres og udbygges med yderligere individuelle aktiverings- og undervisningstiltag, som kan iværksættes som led i forberedelsen af udlændingens tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Revidering af hjemrejsekontrakten bør ske efter de samme principper som for selve indgåelsen af kontrakten, dvs. efter aftale mellem den pågældende udlænding og Hjemrejsestyrelsen eller alternativt ved, at Hjemrejsestyrelsen træffer afgørelse herom.
Af det foreslåede stk. 4 fremgår videre, at hjemrejsekontrakten skal fastlægge udlændingens rettigheder og forpligtelser m.v., herunder på den ene side udlændingens forpligtelse til at deltage i samtaler med Hjemrejsestyrelsen, i hjemrejseforberedende aktivering, i hjemrejseforberedende undervisning, og til aktiv deltagelse ved fremskaffelse af rejselegitimation samt til at udrejse af Danmark ved først mulige lejlighed, og på den anden side udlændingens adgang til hjemrejseforberedende aktivering og undervisning, at opnå hjemrejsestøtte efter de gældende regler herom og adgang til bistand ved planlægning og gennemførelse af den faktiske tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland samt en adgang til forlængelse af en fastsat udrejsefrist med indtil 90 dage med henblik på, at et familiemedlem rejser i forvejen, og forbereder familiens tilbagevenden til hjemlandet eller det sædvanlige opholdsland.
Perioden på indtil 90 dage som følge af en aftalt go prepare-ordning, vil begynde at løbe fra det tidspunkt det familiemedlem, der rejser i forvejen, forlader Danmark. Det bemærkes i den forbindelse, at forlængelse af udrejsefristen med indtil 90 dage for den tilbageblevne familie, som følge af at et familiemedlem rejser i forvejen, vil være en selvstændig forlængelse og dermed uafhængig af den forlængelse af udrejsefristen, der kan ske som følge af, at der er indgået eller truffet afgørelse om en hjemrejsekontrakt, som udlændingen samarbejder om opfyldelsen af.
Ved at underskrive en hjemrejsekontrakt vil udlændingen således tilkendegive, at den pågældende vil samarbejde om sin udrejse, herunder løbende samarbejde med myndighederne om alle praktiske foranstaltninger i forbindelse med udrejse, såsom fremskaffelse af rejselegitimation, deltagelse i samtaler med hjemlandets eller det tidligere opholdslands myndigheder og underskrivelse af nødvendige dokumenter, således at forudsætningerne for den frivillige udrejse kan være tilvejebragt hurtigst muligt.
Udlændingens samarbejde vil give mulighed for, at udlændingen vil modtage tilbud om hjemrejseforberedende undervisning og aktivering der samlet set skal understøtte, at den pågældende er bedst muligt forberedt på et liv i hjemlandet eller det tidligere opholdsland, herunder at udlændingen kan skaffe sig beskæftigelse. Herudover kan udlændingen modtage hjemrejsestøtte til brug for sin reintegration.
Vedrørende udlændingens forpligtelser bemærkes, at den konkrete undervisning og aktivering, som udlændingen vil skulle deltage i, som udgangspunkt vil skulle fastlægges i samarbejde mellem Hjemrejsestyrelsen og udlændingen. Idet formålet med tiltagene er at forberede udlændingen på en tilværelse i hjemlandet eller det tidligere opholdsland, skal indsatserne være egnet til at understøtte et sådant formål.
Hjemrejseforberedende aktivering og undervisning vil skulle tage udgangspunkt i den enkelte udlændings behov for kompetence set i sammenhæng med, hvad der er behov for i hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Forløbet skal således basere sig på de kompetencer, den enkelte udlænding allerede havde ved indrejsen til Danmark eller, hvis udlændingen ikke havde uddannelse eller arbejde før indrejsen til Danmark, hvilke kompetencer det er praktisk muligt at give udlændingen. Der er ikke tale om, at udlændingen vil få tilbudt en helt ny uddannelse, men om en opkvalificering af den pågældendes kompetencer i forhold til den uddannelse eller kompetencer vedkommende allerede har, eller i forhold til, hvad der er praktisk muligt og behov for i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Undervisning og aktivering af udlændinge, som ikke har ret til at opholde sig her i landet, vil skulle have til formål at lette en tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland, at bidrage til at skabe en meningsfuld tilværelse for den enkelte, og at bidrage til at skabe en meningsfuld og konstruktiv hverdag for den enkelte.
Udlændingene vil i den forbindelse kunne f.eks. deltage i aktivering i form af andre opgaver end de opgaver, som er nødvendige i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet, jf. den foreslåede § 9, og som f.eks. vil kunne bestå i indvendig og udvendig vedligeholdelse, reparationer og forbedringer af bygninger, inventar og fællesområder, i anden pasning og renholdelse af fællesarealer, i anden rengøring og madlavning, i administrative opgaver og andet lettere kontorarbejde.
Udlændinge, der medvirker til deres udrejse, jf. den foreslåede § 3, og udlændinge på tålt ophold vil kunne deltage i intern produktionsvirksomhed, der er tilrettelagt af indkvarteringsoperatøren. Udlændinge, der medvirker til deres udrejse og udlændinge på tålt ophold vil endvidere kunne deltage i praktik uden for indkvarteringsstedet, hvis det er nødvendigt for at udlændingen kan opnå f.eks. håndværksmæssige kvalifikationer som vedkommende skal basere en tilværelse på i hjemlandet eller i det sædvanlige opholdsland.
Udlændinge over 18 år, som ikke har ret til at opholde sig her i landet, og som er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse, vil skulle deltage i undervisning i engelsk, modersmål i det omfang det kan tilbydes og eventuelt andet fremmedsprog. Herudover vil der kunne tilbydes undervisning i fag, som bibringer udlændingen færdigheder, der kan hjælpe til at starte selvstændig virksomhed, såsom regnskabslære eller undervisning der kan forøge mulighederne for at opnå beskæftigelse i hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Som eksempel kan peges på en udlænding, der er uddannet elektriker i sit hjemland, og som efter et længere ophold i Danmark uden beskæftigelse, har behov for opdatering af sin viden gennem et fagligt kursus. Undervisning i dansk vil endvidere kunne tilbydes udlændinge, der medvirker til udrejsen, jf. den foreslåede § 3, og udlændinge på tålt ophold, hvis det vil hjælpe den pågældende til at tilegne sig færdigheder, der afgørende vil hjælpe de pågældende til at starte selvstændig virksomhed eller opnå beskæftigelse i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Det foreslås, at det skal indgå i tilrettelæggelsen af aktivering og undervisning, at der skal være tale om kurser m.v. af kort varighed. Udgangspunktet er således, at den hjemrejseforberedende aktivering og undervisning vil have en varighed på højst 1 måned med mulighed for forlængelse, såfremt den pågældendes behov tilsiger det. I vurderingen af forløbets varighed vil skulle indgå bl.a. udlændingens behov, uddannelses- og erhvervsmæssige baggrund samt hvorvidt en opkvalificering er realistisk og relevant. Indgåelse af en hjemrejsekontrakt vil derfor medføre, at udlændingens udrejsefrist forlænges således, at det er muligt at gennemføre undervisnings- og aktiveringsforløbet.
Det bemærkes i den forbindelse, at der for så vidt angår kompetenceafklaring, undervisning og aktivering alene vil være tale om tilbud. Ønsker udlændingen ikke at deltage i et opkvalificeringsforløb, men alene at udrejse med hjemrejsestøtte, mod at den pågældende samarbejder med myndighederne om sin udrejse, vil dette kunne lade sig gøre ved markering i kontrakten.
Herudover er sigtet med hjemrejsekontrakten at forpligte udlændingen til aktivt at deltage ved fremskaffelse af rejselegitimation og til at udrejse af Danmark ved først mulige lejlighed. Forpligtelsen vil indebære, at udlændingen skal meddele de oplysninger, der er nødvendige for, at hjemrejse vil kunne finde sted, herunder dokumenter, som dels kan identificere den pågældende, dels kan anvendes i forhold til hjemlandets myndigheder i forbindelse med udrejsen.
Har udlændingen ikke umiddelbart gyldige rejsedokumenter, vil hjemrejsekontrakten forpligte udlændingen til aktivt at arbejde for at fremskaffe den nødvendige rejselegitimation, som kan muliggøre tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Forpligtelsen vil bl.a. indebære, at udlændingen skal bidrage til sagens oplysning, herunder ansøge om den nødvendige rejsedokumentation hos hjemlandets eller det tidligere opholdslands myndigheder. Hvis hjemlandets repræsentation ønsker det, skal udlændingen indvilge i og deltage i fremstilling på hjemlandets eller det tidligere opholdslands repræsentation eller over for tilrejsende repræsentanter med henblik på, at hjemlandet eller det tidligere opholdsland kan sikre sig, at udlændingen er statsborger i det pågældende land. Udlændingen vil endvidere være forpligtet til at deltage i en samtale med repræsentationen, hvis repræsentationen ønsker dette forud for udstedelse af rejselegitimation. Forpligtelsen vil også indebære, at udlændingen skal samarbejde, hvis repræsentationen ønsker biometriske data som f.eks. optagelse af fingeraftryk og fotos med henblik på en sikker identifikation af udlændingen eller udstedelse af rejsedokumenter.
I selve hjemrejsekontrakten kan f.eks. fastsættes specifikke mødedatoer ved hjemlandets eller det tidligere opholdslands repræsentation, tidspunkter for udlændingens konkrete tilvejebringelse af dokumentation eller andet rejseforberedende, som egner sig til udspecificering, og hvor det vil være muligt for udlændingemyndighederne at foretage en umiddelbar efterprøvelse af, om udlændingen har gennemført de aktiviteter, som er aftalt i hjemrejsekontrakten.
Udlændingens motivation til at indgå en hjemrejsekontrakt og få fastlagt et forløb med henblik på udrejse vil blive understøttet af adgangen til hjemrejsestøtte og anden bistand fra Hjemrejsestyrelsen, af at der ikke vil blive meddelt et indrejseforbud og adgang til en ordning, hvor et familiemedlem vil kunne rejse i forvejen og forberede den samlede families tilbagevenden (go prepare) samtidig med, at den ventende familie vil kunne få forlænget udrejsefristen.
Hjemrejsekontrakten skal affattes på en for udlændingen fyldestgørende, forståelig og overskuelig måde, således at udlændingen ikke vil have vanskeligheder ved at udlede sine konkrete forpligtelser og sine konkrete gevinster ved opfyldelse af hjemrejsekontrakten. Hjemrejsestyrelsen skal således sikre sig, at kontrakten er affattet på et sprog, som udlændingen forstår, eller at kontraktens indhold og retsvirkninger ved bistand fra en professionel tolk, tolkes for vedkommende udlænding. Hjemrejsestyrelsen skal sikre, at det fremgår af sagens akter, hvordan udlændingen er blevet gjort bekendt med hjemrejsekontrakten.
Hovedforpligtelsen for udlændingen vil være at udrejse af Danmark ved først mulige lejlighed. Når der er tilvejebragt den nødvendige rejselegitimation og når det er fastlagt, hvilken hjemrejsestøtte udlændingen kan modtage samt hvilken øvrig bistand der kan stilles til rådighed, vil udlændingen være forpligtet til at vende tilbage til hjemlandet eller et andet land, hvor vedkommende kan indrejse og tage ophold.
Udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, og som har indgået eller modtaget en afgørelse om en hjemrejsekontrakt og samarbejder om opfyldelse af en hjemrejsekontrakt, vil have adgang til bistand ved planlægning og gennemførelse af den faktiske tilbagevenden. Det bemærkes i den forbindelse, at bistand f.eks. kan bestå i praktisk tilrettelæggelse og gennemførelse af udlændingens udrejse.
Udlændingen vil f.eks. kunne modtage rådgivning til at etablere rammerne for opholdet i det land, den pågældende vender tilbage til, med henblik på at finde en bolig og blive selvforsørgende. Bistand til udlændingen til, at denne vil kunne skabe et selvstændigt forsørgelsesgrundlag kan f.eks. omfatte afdækning og opfyldelse af krav til etablering af selvstændig virksomhed eller bistand til at søge at opnå ansættelse. Bistand vil også kunne bestå i tilvejebringelse og booking m.v. af transport frem til slutdestinationen.
Ud over at muligheden for undervisning, aktivering og eventuel ekstern praktik opnår udlændingen ved at indgå en hjemrejsekontrakt og samarbejde om opfyldelsen heraf, således at Hjemrejsestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i § 3, kan træffe afgørelse om, at udlændingen medvirker til sin udrejse, og herudover mulighed for at få adgang til hjemrejsestøtte.
Udlændinge, som indgår og opfylder det, der er fastsat i en hjemrejsekontrakt, vil endvidere kunne opnå, at et indrejseforbud ikke meddeles, idet den pågældendes udrejsefrist forlænges indtil hjemrejsekontrakten er opfyldt, og udlændingen udrejser. Det forhold, at vedkommende ikke meddeles et indrejseforbud, giver mulighed for, at vedkommende har adgang til at indrejse i Danmark og Schengenområdet til f.eks. at besøge familie og bekendte efter de almindelige regler der gælder derom.
Det forudsættes, at der vil blive taget udgangspunkt i en standardiseret hjemrejsekontrakt, så det kan sikres på den ene side, at alle relevante elementer adresseres, og på den anden side at der er de nødvendige muligheder for at tilpasse indholdet til den enkelte udlændings forhold m.v.
Tilrettelæggelse og praktisk gennemførelse af elementer i hjemrejsekontrakten kan Hjemrejsestyrelsen efter nærmere aftale med Udlændingestyrelsen, herunder om økonomi, overlade til indkvarteringsoperatøren.
Det foreslås endvidere, at udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, og som har indgået og samarbejder om opfyldelse af en hjemrejsekontrakt, kan få forlænget den fastsatte udrejsefrist med indtil 90 dage med henblik på, at et familiemedlem rejser i forvejen og forbereder tilbagevenden til hjemlandet. Dette kan f.eks. være ved at finde en bolig til familien og i øvrigt gøre klar til familiens hjemkomst (go prepare)
Forlængelse af udrejsefristen for udlændingens familie (go prepare) vil ske efter udlændingelovens § 33, stk. 4. Det følger af denne bestemmelse, at en udrejsefrist kan fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges, hvis særlige grunde, herunder opholdets varighed, hensynet til skolesøgende børn eller anden familiemæssig og social tilknytning, taler herfor. Efter bemærkningerne til bestemmelsen kan en udrejsefrist f.eks. forlænges, hvis en udlænding har mulighed for og indgår en særskilt aftale med danske myndigheder om gennemførelse af særlige forløb eller lignende forud for en frivillig udrejse, og et sådant forløbs varighed gør det nødvendigt at forlænge en fastsat udrejsefrist. Afgørelsen skal meddeles skriftligt. Det foreslås, at Hjemrejsestyrelsen tillægges kompetence til at træffe afgørelse om forlængelse af udrejsefristen efter udlændingelovens § 33, stk. 4, jf. den foreslåede ændring i udlændingelovens § 46, jf. lovforslagets § 25, nr. 65.
Tilbageværende familiemedlemmer vil således kunne få forlænget deres udrejsefrist, således at de kan opholde sig lovligt i Danmark i en yderligere periode på op til 90 dage, mens familiemedlemmet tager i forvejen og sørger for at etablere grundlag for en stabil tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland for den ventende familie, i form af f.eks. anskaffelse af bolig og de dertil hørende fornødenheder og et lokalt forsørgelsesgrundlag. Der kan endvidere være behov for, at der træffes forberedelser vedrørende eventuelle børns skolegang m.v.
Det familiemedlem, der tager i forvejen, vil som udgangspunkt ikke lovligt kunne genindrejse i Danmark i perioden frem mod familiens samlede udrejse efter at have benyttet sig af go prepare-muligheden, medmindre de almindelige regler for indrejse i Danmark er opfyldt. Go prepare-ordningen retter sig dermed alene mod de familiemedlemmer som forbliver i Danmark. Den udlænding som rejser i forvejen for at forberede tilbagevenden for den tilbageblevne familie, har alene adgang til at indrejse i Danmark, hvis de almindelige regler giver adgang dertil. Den pågældende udlænding kan således ikke som en del af go prepare-ordningen vende tilbage til Danmark.
Muligheden for at anvende go prepare-ordningen vil alene kunne anvendes af udlændinge, som har indgået en hjemrejsekontrakt eller udlændinge, hvor Hjemrejsestyrelsen har truffet afgørelse om kontraktens indhold og som samarbejder om opfyldelse af kontrakten. Go prepare-ordningen er således en integreret del af hjemrejsekontrakten, og det vil ikke være muligt for en udlænding at ansøge om at anvende ordningen, uden at vedkommende har indgået eller ved Hjemrejsestyrelsens afgørelse har fået fastsat en hjemrejsekontrakt.
Det nærmere indhold af ordningen vil konkret skulle aftales mellem den pågældende udlænding og Hjemrejsestyrelsen, men kan f.eks. bestå i, at Hjemrejsestyrelsen bistår udlændingen med at afklare, hvad udlændingen konkret skal forberede i hjemlandet eller et tidligere opholdsland i forhold til forberedelse af familiens tilbagevenden. Der kan endvidere være tale om, at Hjemrejsestyrelsen bistår med kontakt til offentlige myndigheder om registrering af familien, om iværksættelse af praktiske foranstaltninger i forhold til boligen, herunder får vand og el tilsluttet, med at etablere kontakt til potentielle arbejdsgivere og lignende.
Af det foreslåede stk. 5, fremgår, at hjemrejseforberedende aktivering og undervisning, jf. det foreslåede stk. 4, nr. 2 og 3, kan varetages helt eller delvist af eksterne aktører, eller kan erstattes af hjemrejseforberedende aktivering og undervisning udbudt af eksterne aktører.
Den foreslåede ordning indebærer, at eksterne aktører vil kunne inddrages i forbindelse med gennemførelse af konkrete hjemrejseforberedende aktivering og undervisning. Hermed sikres, at eksterne aktører med viden og særlige kompetencer vil kunne inddrages i arbejdet. Som eksempler kan peges på, at det vil kunne være relevant at inddrage eksterne aktører som har særligt kendskab til arbejdet med udlændinge, med samfundsforhold i relevante lande og med inddragelse på arbejdsmarkedet eller etablering af selvstændig virksomhed i relevante lande.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.