LBK nr 1014 af 27/08/2024
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Hjemrejseloven § 3a
Efter 18 måneder fra udløbet af udrejsefristen træffer Hjemrejsestyrelsen afgørelse om, hvorvidt en udlænding er udsendelseshindret efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2.
Stk. 2. Træffer Hjemrejsestyrelsen afgørelse om, at en udlænding er udsendelseshindret efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2, sender Hjemrejsestyrelsen afgørelsen til Udlændingestyrelsen med henblik på Udlændingestyrelsens afgørelse af, om der er grundlag for at meddele opholdstilladelse.
Forarbejder til Hjemrejseloven § 3a
RetsinformationDet følger af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 40, stk. 6, 1. pkt., at drager politiet omsorg for en udlændings udrejse, skal udlændingen meddele de nødvendige oplysninger hertil og medvirke til tilvejebringelse af nødvendig rejselegitimation og visum og til udrejsen i øvrigt.
Udlændingelovens § 40, stk. 6, foreslås ophævet, jf. den foreslåede § 25, nr. 27.
Efter den foreslåede § 3, stk. 1, forpligtes en udlænding, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, til at fastlægge sin identitet, tilvejebringe rejsedokumenter, give møde til samtaler med relevante myndigheder og til at medvirke til sin udrejse i øvrigt.
Efter den foreslåede bestemmelse vil udlændingen således være forpligtet til at medvirke til sin udrejse. Det betyder, at udlændingen vil have pligt til at medvirke til at fastlægge sin identitet, fremskaffe rejselegitimation, herunder ved at udfylde og indgive ansøgning om rejselegitimation, visum, indrejsetilladelse til udenlandske repræsentationer m.v., og om fornødent give frivilligt møde på en repræsentation eller på anden måde lade sig fremstille for destinationslandets myndigheder med henblik på endelig identifikation og udstedelse af rejsedokumenter.
Udlændingen vil endvidere være forpligtet til at medvirke til Hjemrejsestyrelsens planlægning og gennemførelse af en udrejse til det land, som udlændingemyndighederne har bestemt, herunder gennem deltagelse i samtaler med Hjemrejsestyrelsen og medvirken til øvrige sagsskridt, som Hjemrejsestyrelsen fastslår er nødvendige som led i planlægningen af udsendelsen, samt frivilligt at udrejse på det fastlagte tidspunkt.
Det vil skulle indgå som et væsentligt, men ikke afgørende element i vurderingen, om udlændingen opfylder en indgået eller fastsat hjemrejsekontrakt, jf. den foreslåede § 5. Udlændinge, der af forskellige grunde ikke indgår en hjemrejsekontrakt, vil dog efter en konkret vurdering kunne anses for at medvirke til sin udrejse.
Det vil endvidere kunne indgå i vurderingen, om udlændingen har indgivet en ansøgning om hjemrejsestøtte inden udløbet af udlændingens udrejsefrist.
Udlændingen vil desuden være forpligtet til at afgive korrekte oplysninger om sin identitet, herunder nationalitet, fødested og fødselstidspunkt samt andre relevante oplysninger om sin identitet. Det vil endvidere påhvile udlændingen at udfylde og indgive ansøgninger om rejselegitimation, indrejsetilladelse m.v.
Det foreslåede indebærer en videreførelse af gældender ret for så vidt angår forpligtelsen til at medvirke.
Det foreslås i § 3, stk. 2, at Hjemrejsestyrelsen skal træffe afgørelse om, at en udlænding, der opfylder forpligtelsen efter det foreslåede stk. 1, eller som kan påvise, at vedkommende forsøger at opfylde forpligtelsen, medvirker til sin udrejse. En udlænding vil således kunne anses for at medvirke til sin udrejse, når udlændingen opfylder den nævnte forpligtelse, eller hvis udlændingen kan påvise, at vedkommende forsøger at opfylde forpligtelsen.
Hjemrejsestyrelsen vil på den baggrund skulle foretage en konkret vurdering af udlændingens handlinger og adfærd med henblik på at træffe en afgørelse om, hvorvidt udlændingen medvirker til sin udrejse eller ej.
I vurderingen af, om en udlænding medvirker til sin udrejse eller ej, vil bl.a. kunne indgå, om vedkommende afgiver vildledende oplysninger eller en åbenbart usand forklaring, fremlægger falsk eller forfalsket pas m.v. eller nægter at fremvise rette dokumentation, som udlændingen uden større besvær ville kunne fremskaffe.
Det vil endvidere kunne indgå, om en udlænding uden lovligt forfald undlader at møde op til aftalte samtaler eller frivillige fremstillinger for hjemlandets myndigheder, eller om udlændingen på anden vis tydeligt modsætter sig at medvirke til sin udrejse, herunder f.eks. mundtligt fastslår, at vedkommende ikke agter at medvirke til sin udrejse.
Det vil også kunne indgå i vurderingen, om udlændingen uden lovligt forfald udebliver fra en samtale med Hjemrejsestyrelsen eller udebliver fra en tilsigelse til frivillig fremstilling på en repræsentation med henblik på tilvejebringelse af rejselegitimation m.v., samt om udlændingen, forudsat at denne er pålagt opholdspligt, udebliver fra sit indkvarteringssted i en længere periode, og derved i praksis ikke forbereder sin udrejse, eller hvis udlændingen udebliver fra en planlagt udrejse. Det vil ligeledes kunne indgå i vurderingen, om udlændingen løbende læser sin modtagne post efter den foreslåede § 4, herunder f.eks. tilsigelse til samtale med Hjemrejsestyrelsen.
En udlænding vil herefter kunne anses for at medvirke til sin udrejse, hvis vedkommende medvirker til at fastlægge sin identitet, tilvejebringe rejsedokumenter, herunder ved at udfylde og indgive ansøgning om rejselegitimation, visum, indrejsetilladelse til udenlandske repræsentationer m.v., og til om fornødent at give møde på en repræsentation eller på anden måde lade sig fremstille for destinationslandets myndigheder med henblik på endelig identifikation og udstedelse af rejsedokumenter. En udlænding vil fortsat kunne anses for at medvirke, selvom der ikke kan tilvejebringes rejsedokumenter. Det afgørende er, om udlændingen gør sig alle rimelige bestræbelser på tilvejebringelsen heraf.
Udlændingen vil også kunne medvirke til sin udrejse ved at medvirke til Hjemrejsestyrelsens planlægning og gennemførelse af en udrejse til det land, som udlændingemyndighederne har bestemt, herunder gennem deltagelse i samtaler med Hjemrejsestyrelsen og medvirken til de øvrige sagsskridt som Hjemrejsestyrelsen fastslår er nødvendige som led i planlægningen af udrejsen, samt om vedkommende frivilligt udrejser på det fastlagte tidspunkt.
Endelig vil det kunne indgå i vurderingen som et væsentligt, men ikke afgørende element, om udlændingen overholder sin indgåede eller fastsatte hjemrejsekontrakt.
Det foreslås, at en udlænding, der anses for at medvirke til sin udrejse, vil kunne modtage hjemrejsestøtte i forbindelse med sin udrejse og eventuelt kunne få forkortet et indrejseforbud. Der henvises til det foreslåede kapitel 6 om hjemrejsestøtte og de foreslåede bestemmelser i udlændingelovens § 32, stk. 1, nr. 6, og stk. 9, jf. den foreslåede § 25, nr. 6 og 9. En udlænding, der anses for at medvirke til sin udrejse, vil endvidere kunne deltage i hjemrejseforberedende undervisning og aktivering som led i hjemrejsekontrakten, jf. den foreslåede bestemmelse i § 5.
Den foreslåede ordning indebærer videre, at udlændingen om nødvendigt vil skulle dokumentere sin deltagelse i forberedelsen af sin udrejse. Udlændingen vil således, hvis vedkommende ikke lever op til forpligtelsen i det foreslåede stk. 1, skulle fremlægge dokumentation for at forsøge herpå. Hjemrejsestyrelsen forudsættes dog at inddrage allerede tilgængelig dokumentation for udlændingens forsøg på at medvirke i vurderingen.
Det vil påhvile udlændingen at fremlægge dokumentation for eventuelle undskyldelige omstændigheder, som har medført, at udlændingen ikke har kunnet opfylde forpligtelserne efter den foreslåede bestemmelses stk. 1.
Undskyldelige omstændigheder vil f.eks. kunne anses for at foreligge i tilfælde, hvor den pågældende udlænding fremlægger en lægeerklæring i forbindelse med sygdom, eller hvor udlændingens forhold, f.eks. modenhed, i øvrigt med styrke taler imod at træffe afgørelse om, at udlændingen ikke medvirker til sin udrejse.
Efter den foreslåede § 3, stk. 3, vil Hjemrejsestyrelsen kunne træffe afgørelse om, at en udlænding, der ikke anses for at medvirke til sin udrejse, jf. det foreslåede stk. 2, men som efterfølgende over en periode på op til 2 måneder ved aktiv handling opfylder eller forsøger at opfylde forpligtelsen efter det foreslåede stk. 1, nu medvirker til udrejsen.
Forslaget indebærer, at der som udgangspunkt vil gælde en periode på op til 2 måneder, hvor udlændingen vil skulle opfylde en eller flere af forpligtelserne om at medvirke til sin udrejse forud for en eventuel ny afgørelse om, at vedkommende (nu) medvirker til udrejsen. Hermed sikres det, at Hjemrejsestyrelsen først, når der er forløbet en rimelig periode, hvori udlændingen har efterkommet forpligtelsen om at medvirke til sin udrejse i overensstemmelse med det foreslåede stk. 1, er forpligtet til at træffe afgørelse om, hvorvidt udlændingen på det tidspunkt medvirker til sin udrejse.
Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke er noget til hinder for, at Hjemrejsestyrelsen vil kunne træffe afgørelse om, at en udlænding medvirker på et tidligere tidspunkt end udløbet af en periode på 2 måneder. Dette vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis udlændingen kan udsendes inden udløbet af en periode på 2 måneder, og den pågældende i den forløbne periode har efterlevet myndighedernes krav om medvirken.
I sådanne situationer vil udlændingen igen have mulighed for at modtage hjemrejsestøtte i forbindelse med sin hjemrejse samt eventuelt få forkortet sit indrejseforbud. Det foreslås dog, at der, som følge af at udlændingen i en periode ikke har medvirket til sin udrejse, alene vil være adgang til en reduceret hjemrejsestøtte. Der henvises til de foreslåede §§ 7 og 8 om hjemrejsestøtte m.v. og til den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 32, stk. 9, jf. lovforslagets § 25, nr. 9.
Det vil kunne indgå i den nye vurdering om medvirken til udrejse, om udlændingen har foretaget det eller de aftalte skridt om f.eks. tilvejebringelse af oplysninger der kan fastlægge vedkommendes identitet, i forhold til forberedelse af udrejsen, som var årsag til, at der blev truffet en afgørelse om, at udlændingen ikke medvirkede.
Det vil endvidere kunne indgå i vurderingen, om udlændingen kontinuerligt opholder sig på sit indkvarteringssted, forudsat at udlændingen er pålagt opholdspligt, udfører de nødvendige opgaver på indkvarteringsstedet, og om udlændingen deltager i samtaler med Hjemrejsestyrelsen.
Efter den foreslåede § 3, stk. 4, vil afgørelser efter de foreslåede stk. 2 og 3, skulle meddeles udlændingen skriftligt. Hjemrejsestyrelsens afgørelse vil således skulle opfylde de almindelige forvaltningsretlige krav til bl.a. sagsoplysning, partshøring og begrundelse efter forvaltningsloven samt øvrige forvaltningsretlige regler og grundsætninger.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af forvaltningslovens § 19, stk. 1, bl.a., at en part i en sag skal gøres bekendt med oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder og have lejlighed til at fremkomme med en udtalelse, når det må antages, at parten ikke er bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af disse oplysninger. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne er til ugunst for den pågældende og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse. Dette forudsættes som udgangspunkt at finde sted under de samtaler, herunder udrejsekontroller, som Hjemrejsestyrelsen gennemfører med udlændingen. Efter omstændighederne skal der dermed ikke ske skriftlig partshøring over oplysninger, som udlændingen selv er fremkommet med over for Hjemrejsestyrelsen som led i udsendelsesbestræbelserne.
Idet Hjemrejsestyrelsens afgørelse om medvirken eller ej i det væsentligste vil være truffet på baggrund af objektive konstaterbare forhold foreslås det i § 22, stk. 3, 1. pkt., at afgørelsen ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til den foreslåede § 22, stk. 3, 1. pkt.