LBK nr 1014 af 27/08/2024
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Hjemrejseloven § 23
Overtrædelse af § 3, stk. 1, om pligt til medvirken straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Overtrædelse af et flyttepåbud efter § 9, stk. 2, 2. pkt., foranstaltning meddelt i medfør af § 11, meldepligt efter § 12, stk. 1, eller opholdspligt efter § 13, stk. 1, eller overtrædelse af § 13, stk. 3, straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder. Overtrædelse af et pålæg om opholdspligt efter § 13, stk. 6, straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder.
Stk. 2. Overtrædelse af pålæg om meldepligt efter § 12, stk. 2-4, opholdspligt efter § 13, stk. 2, og underretningspligt efter § 13, stk. 4, straffes med fængsel indtil 2 år.
Forarbejder til Hjemrejseloven § 23
RetsinformationDet fremgår af udlændingelovens § 60, stk. 1, 1. og 2. pkt., at overtrædelse af de i medfør af § 34, stk. 1-3 og 7, § 42 a, stk. 7, 3. pkt., § 42 a, stk. 8, 2. pkt. eller § 42 d, stk. 2, 2. pkt., givne pålæg, § 39, stk. 1 og 3, § 40, stk. 1, 1., 2. og 4. pkt., og stk. 3 og 5, og § 42 a, stk. 7, 4. pkt., og stk. 8, 4. pkt., eller tilsidesættelse af de betingelser, der er knyttet til en tilladelse efter loven, straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 1 år. Overtrædelse af § 40, stk. 6, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.
Efter udlændingelovens § 60, stk. 2, kan overtrædelse af de i medfør af § 34, stk. 4-6, og § 42 a, stk. 8, 1. og 3. pkt., og stk. 10, givne pålæg straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Hjemrejsestyrelsen, der er oprettet som følge af den kongelige resolution af 10. september 2019, jf. bekendtgørelse nr. 946 af 12. september 2019 om ændring i forretningernes fordeling mellem ministrene, har fra den 1. august 2020 overtaget ansvaret for de af politiets opgaver vedrørende udrejse, som ikke indebærer anvendelse af magt eller tvang.
Hjemrejseloven skal understøtte Hjemrejsestyrelsens opgaver. Hjemrejseloven bør således regulere forhold, der knytter sig til udlændinges frivillige hjemrejse og udsendelse af udlændinge.
På den baggrund overføres blandt andet bestemmelserne om kontrolforpligtelser for udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, til den foreslåede hjemrejselov. Se nærmere herom i afsnit 3.10 og 3.11 samt §§ 11-13 og bemærkningerne hertil.
Det foreslås derfor, at udlændingelovens bestemmelser om straf for overtrædelse af bl.a. kontrolforpligtelser, som er pålagt udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, ligeledes overføres til hjemrejseloven, og at bestemmelserne i udlændingeloven om straf ændres.
Det foreslås således i § 23, stk. 1, at overtrædelse af § 3, stk. 1, om pligt til medvirken straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Overtrædelse af et flyttepåbud efter § 9, stk. 2, 2. pkt., foranstaltninger meddelt i medfør af § 11, meldepligt efter § 12, stk. 1, opholdspligt efter § 13, stk. 1, eller hvis udlændingen overtræder § 13, stk. 3, skal straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder. Overtrædelse af et pålæg om opholdspligt efter § 13, stk. 6, skal straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder.
Den foreslåede bestemmelse omfatter alle udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, som ikke er omfattet af det skærpede kontrolregime, og som overtræder en forpligtelse nævnt i den foreslåede bestemmelse. Udlændinge omfattet af det skærpede kontrolregime er udlændinge på tålt ophold, udlændinge, der er udvist ved endelig dom efter udlændingelovens §§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet efter den foreslåede § 14, udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1 og udlændinge der er udvist efter udlændingelovens § 25. Udlændinge omfattet af det skærpede kontrolregime skal straffes efter en foreslåede § 23, stk. 2, hvis de overtræder pålagte kontrolforpligtelser, jf. nedenfor i bemærkningerne til stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 omfatter således både afviste asylansøgere, der ikke medvirker til deres udrejse og andre udlændinge, som ikke er omfattet af det skærpede kontrolregime.
Efter den foreslåede § 23, stk. 1, 1. pkt., vil overtrædelse af forpligtelsen til at medvirke til sin udrejse, til tilvejebringelse af rejsedokumenter og til at udrejse i øvrigt efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, kunne straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 1. pkt., vil det ikke være en betingelse, at der foreligger skærpende omstændigheder. Medvirker en udlænding ikke til sin udrejse, eller til tilvejebringelse af rejsedokumenter og til at udrejse i øvrigt efter den foreslåede § 3, stk. 1, vil udlændingen kunne straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Bestemmelsen vil således – som hidtil i udlændingeloven – være overtrådt ved simpel uagtsomhed.
Udlændingen vil således kunne straffes hvis den pågældende ikke medvirker til at fastlægge sin identitet, til at fremskaffe rejselegitimation, herunder ved at udfylde og indgive ansøgning om rejselegitimation, visum, indrejsetilladelse til udenlandske repræsentationer mv., og om fornødent give frivilligt møde på en repræsentation med henblik på endelig identifikation og udstedelse af rejsedokumenter. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3 og bemærkningerne til den foreslåede § 3.
Den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. stk. 1, 1. pkt., svarer i sit indhold til den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 60, stk. 1, 2. pkt. Der foreslås alene en præcisering af gældende ret i forhold til strafferammen på 1 år. Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at senere ændringer af udlændingeloven ikke på en retvisende måde afspejler lovgivers hensigt om en strafferamme på 4 måneder for overtrædelser begået af andre udlændinge uden lovligt ophold end udlændinge på tålt ophold, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 1933, efter at stk. 2 blev indsat i udlændingelovens § 60, hvorefter udlændinge på tålt ophold blev omfattet af denne bestemmelse i stedet for § 60, stk. 1, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 51 som fremsat. Det er dog Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at anklagemyndigheden har været opmærksom på den af lovgiver tilsigtede strafferamme, jf. Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om behandling af sager om overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt pkt. 5.3. Retstilstanden vil således være den samme som hidtil.
Der vil efter den foreslåede § 23, stk. 1, 2. pkt., kunne straffes for overtrædelse af pålæg om deponering af pas og billet mv., pålæg om at tage ophold et bestemt sted eller at give møde på bestemte tidspunkter efter den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 1. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.10 og bemærkningerne til den foreslåede § 11.
En udlænding, der af Hjemrejsestyrelsen anvises til at tage ophold et bestemt sted efter den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 2, 2. pkt. (flyttepåbud), vil efter bestemmelsen ligeledes kunne straffes for ikke at efterkomme et pålagt flyttepåbud. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.9 og bemærkningerne til den foreslåede § 9.
Derudover vil der kunne straffes for manglende overholdelse af en pålagt meldepligt efter den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 1, og en pålagt opholdspligt efter den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 1. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.11 og bemærkningerne til de foreslåede § 12 og § 13.
Endvidere indebærer den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt., at en udlænding vil kunne straffes, hvis den pågældende gennem voldelig eller truende adfærd over for personer, der udfører opgaver med driften af et indkvarteringssted, eller over for personer, der i øvrigt opholder sig på indkvarteringsstedet, lægger hindringer i vejen for udførelsen af opgaver med driften af indkvarteringsstedet eller for opretholdelsen af ro og orden på indkvarteringsstedet, jf. den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 3. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.11 og bemærkningerne til den foreslåede § 13, stk. 3.
Straf for gennem voldelig eller truende adfærd at ligge hindringer i vejen for driften af et indkvarteringssted efter den foreslåede § 23, stk. 1, 2. pkt., jf. § 13, stk. 3, vil være subsidiær i forhold til straffelovens bestemmelser. Hvis et forhold falder ind under en bestemmelse i straffeloven, vil den foreslåede bestemmelse således ikke blive anvendt. Det gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 5636, og gældende ret vil således blive videreført. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 13, stk. 3.
Da anvendelse af den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt., vil være subsidiær i forhold til straffelovens bestemmelser for så vidt angår voldelig og truende adfærd på et indkvarteringssted, vil voldelig adfærd som nævnt i den foreslåede bestemmelse alene have et selvstændigt anvendelsesområde i tilfælde, der svarer til de tilfælde, der er omfattet af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1. Det gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 5637, og gældende ret vil således blive videreført.
Da den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 3, tilsigter at regulere udlændinges uønskede adfærd på et indkvarteringssted i forhold til medarbejdere og andre beboere, og da strafferammen i den foreslåede bestemmelse § 23, stk. 1, 2. pkt., er højere end i ordensbekendtgørelsens § 18, stk. 1, forudsættes den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt., anvendt frem for ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1, jf. § 18, stk. 1. Det gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 5637, og gældende ret vil således blive videreført.
Den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt., for så vidt angår voldelig og truende adfærd på et indkvarteringssted vil endvidere have et selvstændigt anvendelsesområde ved siden af straffelovens § 266, idet også tilfælde, hvor truslen drejer sig om simpel vold, jf. straffelovens § 244, er omfattet af den foreslåede bestemmelse. Det gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 5637, og gældende ret vil således blive videreført.
Den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. stk. 1, 2. pkt., svarer i sit indhold til den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 60, stk. 1, 1. pkt. Der foreslås alene en præcisering af gældende ret i forhold til strafferammen på 1 år. Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at senere ændringer af udlændingeloven ikke på en retvisende måde afspejler lovgivers hensigt om en strafferamme på 4 måneder for overtrædelser begået af andre udlændinge uden lovligt ophold end udlændinge på tålt ophold, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 1933, efter at stk. 2 blev indsat i udlændingelovens § 60, hvorefter udlændinge på tålt ophold blev omfattet af denne bestemmelse i stedet for § 60, stk. 1, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 51 som fremsat. Det er dog Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at anklagemyndigheden har været opmærksom på den af lovgiver tilsigtede strafferamme, jf. Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om behandling af sager om overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt pkt. 5.3. Retstilstanden vil således være den samme som hidtil.
Bestemmelserne omfattet af den foreslåede § 23, stk. 1, 2. pkt., vil – som hidtil i udlændingeloven – være overtrådt ved simpel uagtsomhed.
Ved skærpende omstændigheder forstås gentagne overtrædelser og overtrædelser i gentagelsestilfælde. Overtræder en udlænding uden lovligt ophold, der ikke er omfattet af det skærpede kontrolregime, eksempelvis sine kontrolforpligtelser – dvs. opholds- og meldepligt – gentagne gange skal straffen udmåles herefter, ligesom strafudmålingen i gentagelsestilfælde skal reflektere, at udlændingen tidligere har begået overtrædelser af sine forpligtelser og er dømt herfor.
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen afsnittet om behandling af sager om overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt pkt. 5.3, at det på baggrund af retspraksis er Rigsadvokatens opfattelse, at sager om afviste asylansøgeres overtrædelse af kontrolforpligtelser i 1.-2. gangstilfælde skal afgøres efter udgangspunkterne i skemaet nedenfor:
| | | | | ----------------------------- | ------------------- | | Antal overtrædelser | | | Ca. 1-10 overtrædelser | Advarsel | | Ca. 20-25 overtrædelser | Bøde 1.000 kr. | | Ca. 26-100 overtrædelser | Bøde 1.500 kr. | | Ca. 100-400 overtrædelser | Fængsel i 7-10 dage | | Ca. 500 overtrædelser | Fængsel i 14 dage | | Ca. 1.000 overtrædelser | Fængsel i 30 dage | | Ca. 1.200-1.400 overtrædelser | Fængsel i 40 dage | | | | |
Det fremgår endvidere af Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om behandling af sager om overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt pkt. 5.3., at anklagemyndigheden i 3. gangstilfælde og derover skal overveje, om der er grundlag for at nedlægge påstand om fængselsstraf.
Det er hensigten at strafniveauet videreføres. Der henvises i den forbindelse også til afsnit 3.19.1.
Det foreslås endvidere i bestemmelsens 3. pkt., at overtrædelse af et pålæg om opholdspligt efter § 13, stk. 6, skal kunne straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder.
Afgørelser efter den foreslåede § 13, stk. 6, svarer til § 1, nr. 14 i lov nr. 174 af 27. februar 2019, der vil kunne sættes i kraft på et tidspunkt bestemt af udlændinge- og integrationsministeren, jf. § 14, stk. 6 i lov nr. 174 af 27. februar 2019. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at det forudsættes, at udlændinge, der ikke overholder opholdspligt pålagt efter bestemmelsen, vil kunne straffes, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 97.
Det foreslås derfor, at overtrædelser af den foreslåede § 13, stk. 6, vil kunne straffes med bøde eller i særligt skærpende tilfælde med fængsel indtil 4 måneder. For en nærmere gennemgang af indholdet af § 13, stk. 6, henvises til bemærkningerne herom.
Ved skærpende omstændigheder forstås gentagne overtrædelser og overtrædelser i gentagelsestilfælde. Overtrædes forpligtelsen gentagne gange skal straffen udmåles herefter, ligesom strafudmålingen i gentagelsestilfælde skal reflektere, at udlændingen tidligere har begået overtrædelser af sine forpligtelser og er dømt herfor.
Det foreslås med nærværende lovforslag at ophæve § 1, nr. 14 i lov nr. 174 af 27. februar 2019, jf. den foreslåede § 29, nr. 1, idet bestemmelsen i stedet skal indgå i hjemrejseloven som § 13, stk. 6.
Det foreslås derfor, at udlændinge- og integrationsministeren også fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af den foreslåede § 23, stk. 1, 3. pkt. Der henvises til bemærkningerne til § 24, stk. 2.
Det foreslås i § 23, stk. 2, at overtrædelse af pålæg om meldepligt efter de foreslåede bestemmelser i § 12, stk. 2-4, opholdspligt efter den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 2, og underretningspligt efter den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 4, straffes med fængsel indtil 2 år.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte udlændinge, som er omfattet af det skærpede kontrolregime, der gælder for udlændinge på tålt ophold, udlændinge der er udvist ved endelig dom efter udlændingelovens §§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet efter den foreslåede § 14, udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1 og udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens § 25. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 100 og 102, og gældende ret vil således blive videreført.
Den foreslåede bestemmelse svarer til udlændingelovens § 60, stk. 2, dog således at strafferammen ændres fra 1 år og 6 måneder til 2 år under hensyn til, at det foreslås, at hjemrejseloven træder i kraft den 1. juni 2021, og under hensyn til den allerede vedtagne bestemmelse i § 1, nr. 24, jf. § 14, stk. 4, i lov nr. 174 af 27. februar 2019, hvor det er forudsat, at strafferammen for udlændinge omfattede af det skærpede kontrolregime, der overtræder deres pålagte opholds-, underretnings- eller meldepligt, den 1. juni 2021 skal stige til fængsel indtil 2 år.
Der gælder allerede i dag en højere strafferamme for udlændinge omfattet af det skærpede kontrolregime, idet lovgiver har forudsat, at det skal afspejles i strafferammen og straffeniveauet, at der er tale om udlændinge, der er uønskede her i landet, idet de har begået grove forbrydelser eller lignende, og derfor er udelukket fra opholdstilladelse eller udvist af landet, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 64, og det foreslås at den højere strafferamme og den højere straffeniveau videreføres i den foreslåede hjemrejselov.
Det forudsættes, at retten som udgangspunkt vil skulle udmåle straffen for overtrædelser af opholds-, underretnings- og meldepligt efter de foreslåede § 12, stk. 2-4 og § 13, stk. 2 og stk. 4, efter et takstmæssigt fastlagt strafniveau. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 100f, og gældende ret vil således blive videreført. De foreslåede takstmæssige strafniveauer fremgår af bilag 1 til lovforslaget.
Den foreslåede forhøjelse af strafudmålingsniveauet indebærer, at udlændinge omfattet af det skærpede kontrolregime fremover skal idømmes en som udgangspunkt højere straf end i dag, hvis de overtræder deres pålagte opholds-, underretnings- og meldepligt. Der henvises til Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 101, hvor det anføres, at strafskærpelserne træder i kraft den 1. juni 2021.
De foreslåede skærpelser af straffen har til formål at sikre, at det har klare konsekvenser for den enkelte udlænding, der ikke overholder de pålagte kontrolforpligtelser. Formålet er endvidere at bidrage til at forhindre nye overtrædelser af kontrolforpligtelserne, og at forpligtelserne dermed i højere grad overholdes. Formålet er også – ved at forebygge overtrædelse – at sikre, at Hjemrejsestyrelsen løbende får oplysninger til brug for Hjemrejsestyrelsens kontrol med udlændinge på tålt ophold, udlændinge udvist ved endelig dom efter udlændingelovens §§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet efter den foreslåede § 14, udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1, og udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens § 25. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 101, og gældende ret vil således blive videreført.
De foreslåede skærpelser af straffen vil omfatte udlændinge på tålt ophold, udlændinge udvist ved dom efter udlændingelovens §§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet efter den foreslåede § 14, udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1, der kan udsendes tvangsmæssigt, uanset hvilket opholdsgrundlag de tidligere har haft, og udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens § 25, og som kan udsendes tvangsmæssigt, uanset hvilket opholdsgrundlag de tidligere har haft. De foreslåede strafskærpelser vil også omfatte de udlændinge på tålt ophold, som ikke længere er pålagt opholdspligt, fordi denne kontrolforanstaltning er ophævet ved dom eller administrativ afgørelse, men som fortsat eller på ny er pålagt meldepligt efter den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 2. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 102, og gældende ret vil således blive videreført.
Det betyder f.eks., at udgangspunktet for strafudmålingen vil være 60 dages fængsel for 6-9 overtrædelser pr. kalendermåned i førstegangstilfælde. I andengangstilfælde vil straffen som udgangspunkt være 3 måneders fængsel for 6-9 overtrædelser pr. kalendermåned, mens straffen i tredjegangstilfælde som udgangspunkt vil være 6 måneders fængsel for 6-9 overtrædelser pr. kalendermåned, og i fjerdegangstilfælde vil straffen som udgangspunkt være 9 måneders fængsel for samme antal overtrædelser pr. kalendermåned, jf. nærmere herom bilag 1. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 102, og gældende ret vil således blive videreført.
De foreslåede strafudmålingsniveauer indebærer, at der allerede ved 10 overtrædelser inden for en kalendermåned sker en skærpelse af straffen. Der foreslås ikke i de takstmæssige strafniveauer fastsat en yderligere skærpelse af straffen ved et højere antal overtrædelser inden for en kalendermåned. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 102, og gældende ret vil således blive videreført.
Hvis antallet af overtrædelser er betydeligt højere end 10 inden for en kalendermåned, vil der dog kunne fastsættes en højere straf end det, som fremgår af de takstmæssigt fastsatte strafniveauer. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 102, og gældende ret vil således blive videreført.
Det skal som hidtil anses som en skærpende omstændighed i forbindelse med strafudmålingen for en overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligten, hvis udlændingen tidligere er straffet for overtrædelse af de nævnte forpligtelser. Den nærmere strafskærpelse i gentagelsestilfælde forudsættes ligeledes fastsat efter det takstmæssigt fastlagte strafniveau, hvoraf også fremgår, hvilke skærpelser af straffen der som udgangspunkt skal anvendes i gentagelsestilfælde, jf. bilag 1. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 102, og gældende ret vil således blive videreført.
Ved vurderingen af gentagelsestilfælde gælder også overtrædelser af kontrolforpligtelser, der har medført en straf i medfør af straffelovens § 143, om overtrædelse af pålæg under særligt skærpende omstændigheder. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 27, nr. 1.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen. Det angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 103, og gældende ret vil således blive videreført.
Efter det fastlagte strafudmålingsniveau forudsættes det, at én overtrædelse svarer til én overtrædelse af opholds-, underretnings- eller meldepligten. Opholdspligten vil udgøre en fortsat forbrydelse i relation til forældelsesretlige spørgsmål, men det forudsættes, at hver enkelt dag, hvor opholdspligten ikke overholdes, vil gælde som én overtrædelse ved straffens fastsættelse. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 103, og gældende ret vil således blive videreført.
Hvis både opholdspligten, meldepligten og underretningspligten, jf. de foreslåede bestemmelser i §§ 12 og 13 overtrædes på én dag, svarer dette derfor som udgangspunkt til tre overtrædelser. Som eksempel herpå kan nævnes en udlænding, som i strid med opholdspligten overnatter uden for indkvarteringsstedet, som ikke har underrettet indkvarteringsoperatøren om, at han opholder sig uden for indkvarteringsstedet i tidsrummet mellem kl. 23.00 og 06.00, og som ikke melder sig til politiet den samme dag. Der vil her være tale om samlet tre overtrædelser. Dette gælder allerede i dag, jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 140 som fremsat, side 103, og gældende ret vil således blive videreført.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.19 i lovforslagets almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til § 3, § 9, § 11, § 12, § 13 og § 27, nr. 1.