LBK nr 1014 af 27/08/2024
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Hjemrejseloven § 11
Med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse i forbindelse med iværksættelse af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel eller udsendelse kan Hjemrejsestyrelsen eller politiet bestemme, at udlændingen skal
-
deponere sit pas, anden rejselegitimation og billet,
-
tage ophold efter nærmere bestemmelse og
-
give møde på nærmere angivne tidspunkter.
Stk. 2. Politiet kan endvidere pålægge en udlænding, der er i transit i en dansk lufthavn med henblik på udsendelse, de foranstaltninger, der er nævnt i stk. 1.
Forarbejder til Hjemrejseloven § 11
RetsinformationDet fremgår af udlændingelovens § 34, stk. 1, at indtil der er truffet afgørelse om, hvorvidt en udlænding skal afvises, udvises, overføres eller udsendes under henvisning til, at udlændingen ikke har ret til at opholde sig her i landet efter reglerne i kapitel 1 og 3-5 a, og indtil en afgørelse herom kan iværksættes, kan politiet, når det må anses for nødvendigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse, bestemme, at udlændingen skal 1) deponere sit pas, anden rejselegitimation og billet hos politiet, 2) stille en af politiet fastsat sikkerhed, 3) tage ophold efter politiets nærmere bestemmelse og 4) give møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter.
Det fremgår endvidere af udlændingelovens § 34, stk. 7, at politiet kan anvende de i stk. 1 nævnte foranstaltninger, når det må anses for nødvendigt for at sikre tilstedeværelsen af en udlænding, der er i transit i en dansk lufthavn med henblik på udsendelse.
Det foreslås i § 11, stk. 1, at Hjemrejsestyrelsen eller politiet med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse i forbindelse med iværksættelse af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel eller udsendelse, vil kunne bestemme, at udlændingen skal 1) deponere sit pas, anden rejselegitimation og billet, 2) tage ophold efter nærmere bestemmelse og 3) give møde på nærmere angivne tidspunkter.
Det foreslås samtidig at ændre udlændingelovens § 34, stk. 1, jf. den foreslåede bestemmelse i § 25, nr. 12.
Hjemrejsestyrelsen har fra den 1. august 2020 som følge af den kongelige resolution af 10. september 2019, jf. bekendtgørelse nr. 946 af 12. september 2019 om ændring i forretningernes fordeling mellem ministrene, overtaget ansvaret for de opgaver vedrørende udrejse fra politiet, som ikke indebærer anvendelse af magt eller tvang. Der er dog eksempler på, at politiet varetager opgaver i relation til visse udlændinges udrejse, f.eks. for så vidt angår udlændinge, over for hvem der skal iværksættes en afgørelse om afvisning efter udlændingelovens regler herom.
Derfor vil både Hjemrejsestyrelsen og politiet med forslaget have kompetence at pålægge en udlænding foranstaltninger med henblik på at sikre udlændinges tilstedeværelse i forbindelse med iværksættelse af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel eller udsendelse. Hjemrejsestyrelsen og politiet vil således i de konkrete tilfælde og inden for rammerne af det almindelige proportionalitetsprincip skulle vurdere, om en udlænding skal pålægges foranstaltninger efter bestemmelsen, fordi de vurderes at være tilstrækkelige til at sikre udlændingens tilstedeværelse forud for en udsendelse, eller om andre mere indgribende foranstaltninger skal anvendes, som f.eks. frihedsberøvelse.
Forslaget i stk. 1 omfatter udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, og som har pligt til at udrejse. Det afgøres efter reglerne i udlændingelovens kapitel 1 og 3-5 a, hvornår en udlænding har fået en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel eller udsendelse.
Foranstaltningerne i den foreslåede stk. 1 vil kunne pålægges enkeltvis eller i kombination. En udlænding vil f.eks. både kunne pålægges at deponere sit pas og at give møde på et bestemt tidspunkt. Det kan være tilfældet i situationer, hvor udlændingens udsendelse sker påset med fly, og hvor det vurderes nødvendigt at deponere den pågældende udlændings pas og samtidig at pålægge udlændingen at møde op i lufthavnen, hvorefter udsendelsen kan gennemføres.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at en udlænding vil kunne pålægges at deponere sit pas, anden rejselegitimation og billet med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse.
Bestemmelsen foreslås anvendt f.eks. i tilfælde, hvor udlændingen er i besiddelse af pas, anden rejselegitimation eller billet, og hvor det vurderes nødvendigt at deponere de pågældende dokumenter med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse. Der vil være tale om mindre indgribende foranstaltninger, som f.eks. vil kunne anvendes inden eller i stedet for frihedsberøvelse efter den foreslåede § 16, hvis det i det konkrete tilfælde vurderes tilstrækkeligt, for at sikre udlændingens tilstedeværelse forud for afvisning, udvisning, overførsel eller udsendelse.
Overtrædelse af foranstaltningen i den foreslåede bestemmelse vil kunne straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder, efter den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt. Der henvises til bemærkningerne til § 23 og afsnit 3.19 om straf.
En afgørelse om pålæg af foranstaltninger efter den foreslåede bestemmelse vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand og vil efter den foreslåede bestemmelse i § 22, stk. 1 og 5, kunne påklages til Udlændingenævnet.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at en udlænding vil kunne pålægges at tage ophold efter Hjemrejsestyrelsens eller politiets nærmere bestemmelse med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse.
Bestemmelsen foreslås anvendt f.eks. i tilfælde, hvor det vurderes nødvendigt at pålægge udlændingen at tage ophold et bestemt sted, eller i et bestemt lokale eller område, for at sikre udsendelse eller afvisning, og hvor det i den forbindelse ikke anses for nødvendigt at frihedsberøve den pågældende udlænding.
Overtrædelse af foranstaltningen i den foreslåede bestemmelse vil kunne straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder, efter den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt. Der henvises til bemærkningerne til § 23 og afsnit 3.19 om straf.
En afgørelse om pålæg af pligter efter den foreslåede bestemmelse vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand og vil efter den foreslåede bestemmelse i § 22, stk. 1 og 5, kunne påklages til Udlændingenævnet.
Det foreslås i stk. 1, nr. 3, at en udlænding vil kunne pålægges at give møde på nærmere angivne tidspunkter med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse.
Der vil være tale om en mindre indgribende foranstaltning, som f.eks. vil kunne anvendes inden eller i stedet for frihedsberøvelse efter den foreslåede bestemmelse i § 16, hvis det i det konkrete tilfælde vurderes tilstrækkeligt, for at sikre udlændingens tilstedeværelse forud for iværksættelse af afvisning, udvisning, overførsel eller udsendelse.
Bestemmelsen foreslås anvendt f.eks. i tilfælde, hvor det vurderes nødvendigt at pålægge udlændingen at møde op i en lufthavn efter tilsigelse for at iværksætte en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel eller udsendelse, og hvor det i den forbindelse ikke anses for nødvendigt at frihedsberøve den pågældende udlænding.
Overtrædelse af foranstaltningen i den foreslåede bestemmelse vil kunne straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder, efter den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt. Der henvises til bemærkningerne til § 23 og afsnit 3.19 om straf.
En afgørelse om pålæg af foranstaltninger efter den foreslåede bestemmelse vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand og vil efter den foreslåede bestemmelse i § 22, stk. 1 og 5, kunne påklages til Udlændingenævnet.
Det foreslås derudover i § 11, stk. 2, at politiet endvidere kan pålægge en udlænding, der er i transit i en dansk lufthavn med henblik på udsendelse, de foranstaltninger, der er nævnt i stk. 1.
Det foreslås samtidig at udlændingelovens § 34, stk. 7, ophæves jf. den foreslåede bestemmelse i § 25, nr. 14.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at politiet vil kunne pålægge en udlænding, der er i transit i en dansk lufthavn, de i stk. 1 nævnte pligter. Der henvises i øvrigt til den foreslåede § 21 om kompetenceregler.
En udlænding, der er i transit i en dansk lufthavn, vil således kunne pålægges at deponere sit pas, anden rejselegitimation eller billet, tage ophold efter nærmere bestemmelse eller give møde på nærmere angivne tidspunkter for at sikre udlændingens tilstedeværelse.
Der vil være tale om de mindre indgribende foranstaltninger, som f.eks. vil kunne anvendes inden eller i stedet for frihedsberøvelse efter den foreslåede § 16, stk. 8, hvis det i det konkrete tilfælde vurderes tilstrækkeligt, for at sikre udlændingens tilstedeværelse forud for udsendelsen.
Bestemmelsen foreslås anvendt i tilfælde, hvor dansk politi yder bistand i forbindelse med andre landes udsendelser af udlændinge, som foregår ved transit gennem en dansk lufthavn, og hvor dansk politi således ledsager udlændingen fra et fly til et andet. I de tilfælde vil politiet således kunne bestemme, at udlændingen skal tage ophold i politiets venterum i lufthavnen, hvis det vurderes nødvendigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse.
Overtrædelse af de givne foranstaltninger i den foreslåede bestemmelse vil kunne straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder, efter den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, 2. pkt. Der henvises til bemærkningerne til § 23 og afsnit 3.19 om straf.
En afgørelse om pålæg af pligter efter den foreslåede bestemmelse vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand og vil efter den foreslåede bestemmelse i § 22, stk. 5, kunne påklages til Udlændingenævnet.
Der henvises i øvrigt til 3.10 i lovforslagets almindelige bemærkninger.