LBK nr 1014 af 27/08/2024
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Hjemrejseloven § 10
Lederen af et indkvarteringssted, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, for udlændinge over 18 år, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, skal fastsætte en husorden, som angiver nærmere regler og retningslinjer for ophold på indkvarteringsstedet.
Stk. 2. Husordenen skal indeholde regler om følgende forhold:
-
Respektfuld adfærd over for personale og øvrige beboere.
-
Respektfuld omgang med indkvarteringsstedets bygninger og inventar.
-
Respektfuld adfærd og respektfuldt ophold på fællesarealer.
-
Respektfuld adfærd på værelser og ro i aften- og nattetimer.
-
Håndtering af forhold vedrørende anviste værelser og effekter.
-
Håndtering af efterladte ejendele og effekter samt hittegods.
Stk. 3. Husordenen kan endvidere indeholde andre regler og retningslinjer for ophold på indkvarteringsstedet, som findes nødvendige for at sikre dets drift og overordnede funktion.
Stk. 4. En udlænding omfattet af stk. 1 skal gøres bekendt med stedets husorden.
Stk. 5. Tilsidesætter en udlænding husordenen, kan udlændingen udelukkes fra konkrete arrangementer eller aktiviteter m.v.
Stk. 6. Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om indholdet af husordener, herunder om konsekvenser ved manglende overholdelse heraf.
Forarbejder til Hjemrejseloven § 10
RetsinformationEfter udlændingelovens § 42 a, stk. 5, tilvejebringer og driver Udlændingestyrelsen driver indkvarteringssteder for udlændinge, der er omfattet af bestemmelsens stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, herunder udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, og at dette kan ske i samarbejde med private institutioner eller selskaber eller statslige styrelser, som er godkendt hertil af udlændinge- og integrationsministeren, eller kommuner (indkvarteringsoperatører). Endelig fremgår det af bestemmelsen, at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte regler om nedsættelse af samarbejdsorganer på de enkelte indkvarteringssteder (beboerråd m.v.) samt om disse organers kompetence.
Bestemmelsen vedrører således indkvartering af bl.a. udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet.
På baggrund af bestemmelsen har Udlændingestyrelsen indgået kontrakter med indkvarteringsoperatører om drift af indkvarteringssteder for udlændinge. Det fremgår af kontrakterne mellem indkvarteringsoperatørerne og Udlændingestyrelsen om driften af indkvarteringssteder (operatørkontrakterne), at der for hvert indkvarteringssted skal udarbejdes en husorden.
Fastsættelse af sådanne husordener er sket med hjemmel i det såkaldte anstaltsforhold, hvorefter der antages at kunne fastsættes generelle forskrifter, herunder ordensforskrifter, der skal være gældende på institutionen, og som har til formål at sikre institutionens overordnede formål og virke.
Med den foreslåede bestemmelse i § 10 lovfæstes adgangen til at fastsætte husordener på et indkvarteringssted, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, for udlændinge over 18 år, der er pålagt at udrejse af Danmark. Det bemærkes i den forbindelse, at også indkvarteringssteder for børnefamilier uden lovligt ophold her i landet, er omfattet af bestemmelsens anvendelsesområde.
I den foreslåede bestemmelses stk. 1 foreslås det, at der på indkvarteringssteder, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, for udlændinge over 18 år, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, skal fastsætte en husorden, der angiver de nærmere regler og retningslinjer for ophold på indkvarteringsstedet. Eventuelle børn under 18 år, som er indkvarteret sammen med vedkommende udlænding, vil også være omfattet af den fastsatte husorden.
Der forslås alene en pligt til at udarbejde husordener for indkvarteringssteder for udlændinge over 18 år, der ikke har ret til at opholde sig her i landet. Den foreslåede bestemmelse finder således ikke anvendelse på andre indkvarteringssteder oprettet i medfør af § 42 a, stk. 5.
Bestemmelsen indebærer, at der i en husorden vil skulle fastsættes generelle ordensregler, som er nødvendige for at få institutionen til at fungere. Ordensreglerne vil skulle være båret af saglige hensyn, og reglerne må ikke gå videre, end hvad hensynet til indkvarteringsstedets formål og virke tilsiger, og må heller ikke udgøre en uforholdsmæssig begrænsning i de pågældende udlændinges rettigheder.
Formålet med husordenen vil være at sikre ro og orden på indkvarteringsstedet, herunder at angive de rammer, der skal gælde for udlændingens ophold på indkvarteringsstedet om bl.a. respektfuld adfærd i forhold til øvrige beboere, personale og lokalsamfundet og i forhold til bygninger, inventar og faciliteter m.v. Opstillingen af klare og faste rammer i en husorden har således til formål at bidrage til at skabe en struktureret hverdag, der kan medvirke til at forebygge konflikter og magtanvendelse.
Husordenen vil skulle være et dynamisk redskab, og husordenens ikke-obligatoriske elementer bør løbende tages op til revision på baggrund af erfaring ved brug i praksis.
Husordenen vil skulle være nedskrevet og kendt af alle, som har ophold på eller er på besøg på indkvarteringsstedet. De udlændinge, som indkvarteres vil derfor skulle gøres bekendt med husordenen, herunder gøres bekendt med, hvilke konsekvenser, som f.eks. periodevis udelukkelse fra aktiviteter m.v. på indkvarteringsstedet, det kan have at tilsidesætte reglerne deri.
Det er afgørende, at udlændingene ikke er i tvivl om indholdet af husordenen. Det foreslås derfor, at husordenen udleveres til udlændingen, når denne indkvarteres på stedet, og at husordenen som udgangspunkt skal være tilgængelig på dansk, engelsk, og de sprog, der er størst repræsentation af på tværs af de pågældende indkvarteringssteder. Hvis husordenen ikke findes på et sprog, som udlændingen forstår, vil husorden skulle tolkes for udlændingen.
Det vil være naturligt, at udleveringen af husordenen ledsages af en mundtlig orientering af indholdet heraf, herunder en omtale af de rettigheder og pligter denne indeholder for udlændingen, og således at udlændingen også har lejlighed til at få uddybet dele af husordenen, hvis der er behov herfor. Da det er af stor vigtighed, at der er ro og orden på indkvarteringsstederne, kan husordenen endvidere, hvis der er en passende anledning hertil eller mulighed derfor, omtales og udfoldes for større eller mindre grupper af beboere.
Med bestemmelsen i stk. 2 foreslås en række obligatoriske punkter, som husordenen som minimum skal indeholde regler om.
Det foreslås således i stk. 2, nr. 1, at der som et obligatorisk punkt fastsættes nærmere regler om respektfuld adfærd over for personale og øvrige beboere. Disse obligatoriske regler skal signalere, at der naturligvis gælder en række standarder for adfærd på indkvarteringssteder, herunder hensyntagen til og respekt for personalet, der skal kunne befinde sig på deres arbejdsplads under ordnede og sikre forhold, og hensynet til de øvrige beboere på indkvarteringsstedet, der skal kunne befinde sig i deres midlertidige hjem under ordnede og sikre forhold.
Det foreslås endvidere i nr. 2, at der i husordenen skal fastsættes regler om respektfuld omgang i forhold til indkvarteringsstedets bygninger og inventar. Sigtet hermed er, at udlændingene skal passe på bygninger og inventar m.v. på indkvarteringsstederne. Reglen har til formål at sikre, at den pågældende udlænding er klar over, at den pågældende forventes at omgås bygninger og inventar med respekt samt at benytte faciliteter med omtanke og undlade at udøve hærværk af nogen art.
Det foreslås videre i nr. 3, at der fastsættes regler om respektfuld adfærd og ophold på fællesarealer med det formål at sikre, at alle beboere er bekendt med de fælles regler for færden på centeret, der gælder, således at der tages hensyn til alle indkvarterede. Det forudsættes, at reglerne bl.a. vil regulere spørgsmålet om rygning og indtagelse af alkohol, støj på fællesarealerne sikring af brandveje samt bortskaffelse af affald.
Med henblik på at sikre ro og orden foreslås det i nr. 4, at der skal fastsættes regler om respektfuld adfærd på værelser og ro i aften- og nattetimerne. Det forudsættes, at de nærmere regler herom udformes efter de lokale forhold og sammensætningen af indkvarterede på indkvarteringsstedet i øvrigt.
Det foreslås i nr. 5, at der skal fastsættes regler om håndtering af forhold vedrørende anviste værelser og effekter. Formålet hermed er bl.a. at sikre klare retningslinjer for brugen af anviste effekter, og gøre det klart, at de indkvarterede skal passe på de anviste værelser, inventar og effekter, herunder ikke misligholde disse. Det foreslås således, at det fastsættes direkte i husordenen, at tildeling af værelser, ændring af værelsesfordeling m.v. bestemmes af indkvarteringsoperatøren, og at spørgsmålet således ikke er genstand for forhandling med eller mellem beboerne. Heller ikke regler om effekter, herunder disses placering og anvendelse, er som udgangspunkt genstand for forhandling. Ved fastsættelse af regler herom i husordenen skal bl.a. indgå hensynet til at sikre frie brandveje, og at der ikke henstår effekter i større omfang på indkvarteringsstedet. Indkvarteringsoperatørernes beslutning om tildeling af værelser m.v. sker ikke ved en forvaltningsretlig afgørelse, men som faktisk forvaltningsvirksomhed.
Det foreslås endvidere i nr. 6, at husordenen skal indeholde regler om håndtering af efterladte ejendele og effekter samt hittegods. Det forventes i den forbindelse, at det i husordenerne fastsættes, at udlændingen i forbindelse med indflytning på indkvarteringsstedet skal orienteres om, at hvis udlændingen ikke har opholdt sig på centeret i syv dage, anses udlændingen for at have fraflyttet indkvarteringsstedet. Hvis udlændingen således må anses for at have fraflyttet indkvarteringsstedet skal udlændingens eventuelle efterladte ejendele og effekter, hvorover udlændingen har opgivet sin ejendomsret, håndteres således, at letfordærvelige ejendele og effekter såsom fødevarer straks bortskaffes, mens øvrige efterladte ejendele eller effekter vil blive flyttet og opbevaret på et depot.
Efterladte ejendele eller effekter som har en anslået værdi på under 500 kr. vil blive opbevaret i en kortere periode på ca. syv dage, hvorefter det vil blive bortskaffet. Det foreslås i den forbindelse, at der bliver mulighed for efter en konkret vurdering at forlænge perioden, førend ejendele og effekter bortskaffes, hvis særlige forhold gør sig gældende. Særlige forhold vil f.eks. kunne foreligge, hvis udlændingens manglende tilstedeværelse skyldes hospitalsindlæggelse eller andre lignende undskyldelige forhold, som udlændingen ikke kan forventes at påregne. Herudover vil navnlig hensynet til familier kunne føre til, at disses ejendele og effekter opbevares i en længere periode end ca. syv dage.
Efterladte ejendele eller effekter med en anslået værdi på over 500 kr., som f.eks. visse smykker eller former for elektronik, vil som udgangspunkt blive opbevaret i en periode på 1 måned, hvorefter det vil blive bortskaffet.
Hvis beboeren i løbet af opbevaringsperioden genindrejser eller genopdukker og gør krav på sine efterladte ejendele eller effekter, skal disse udleveres til pågældende.
Bortskaffelsen kan bestå i enten destruktion af de efterladte effekter eller udlevering til almennyttige eller velgørende formål. Ved eventuel udlevering til almennyttige eller velgørende formål skal det sikres, at de efterladte ejendele eller effekter ikke indeholder personhenførbare oplysninger.
Det forudsættes, at indkvarteringsoperatøren fører en fortegnelse over fundne efterladte effekter med angivelse af bl.a. udlændingens personID og dato for fundet af de efterladte ejendele.
Formålet med ordningen er dels hensynet til en effektiv drift af indkvarteringsstedet, dels at sikre, at udlændinge, der er indkvarteret på et indkvarteringssted, rent faktisk opholder sig der med henblik på, at udsendelse eller udrejse kan gennemføres. Det sikres samtidig, at det vil blive mødt med konsekvenser, hvis udlændingen forsvinder eller ikke opholder sig der, hvor pågældende er indkvarteret, og at det derved vil fungere som et incitament til udlændingen til at opholde sig på det anviste indkvarteringssted.
Det foreslås endvidere, at det skal fremgå af husordenen, at hvis indkvarteringsoperatøren finder efterladte ejendele eller effekter på fællesarealer eller lignede, og det ikke er muligt inden for 2-3 arbejdsdage at identificere ejeren, skal indkvarteringsoperatøren håndtere de fundne ejendele i henhold til reglerne om hittegods.
Det foreslås i stk. 3, at en husorden endvidere kan indeholde andre regler og retningslinjer for ophold på centrene, som måtte findes nødvendige for at sikre centerets overordnede funktion. Heri ligger, at reglerne skal være rimelige og ikke må gå længere, end hvad hensynet til indkvarteringsstedets formål og virksomhed kræver. Heri ligger samtidig, at der kan være behov for at fastsætte yderligere regler på grund af lokale forskelle, herunder centrenes forskellige faciliteter m.v.
Husordenen vil således f.eks. kunne indeholde regler og retningslinjer for aktiviteter på centeret, regler om brug af elektroniske kommunikationsmidler mv. Der vil også, af hensyn til at sikre ro for børnefamilier kunne fastsættes særlige stedlige regler herom på indkvarteringssteder, hvor børnefamilier indkvarteres.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at indkvarteringsstedet som en konsekvens af den nultolerance, der vil skulle anlægges over for kriminalitet begået på indkvarteringsstederne, skal anmelde alle former for kriminalitet og mistanke om kriminelle forhold til politiet. Operatøren skal desuden underrette politiet om enhver mistanke om radikalisering blandt beboerne og blandt udefrakommende personer, som opsøger indkvarteringsstedet.
Det foreslås i stk. 4, at udlændinge omfattet af stk. 1, skal gøres bekendt med stedets husorden. Husordenen vil skulle være nedskrevet og skal være kendt af de personer, som er omfattet af reglerne, og derfor er forpligtet til at overholde disse. De udlændinge, der indkvarteres, vil derfor skulle gøres bekendt med husordenen, herunder gøres bekendt med, hvilke konsekvenser det kan have at overtræde reglerne deri. Dette bør ske ved, at husordenen udleveres til udlændingen, når den pågældende indkvarteres på stedet.
Det er afgørende, at udlændingene ikke er i tvivl om indholdet af husordenen. Det forudsættes derfor, at husordenen som udgangspunkt skal være tilgængelig på dansk, engelsk, og de sprog, der er størst repræsentation af på tværs af de pågældende indkvarteringssteder. Hvis husordenen ikke findes på et sprog, som udlændingen forstår, vil husorden skulle tolkes for udlændingen.
Det vil være naturligt, at udleveringen af husordenen ledsages af en mundtlig orientering af indholdet heraf, herunder en omtale af de rettigheder og pligter denne indeholder for udlændingen, og således at udlændingen også har lejlighed til at få uddybet dele af husordenen, hvis der er behov herfor. Da det er af stor vigtighed, at der er ro og orden på indkvarteringsstederne, kan husordenen endvidere, hvis der er en passende anledning hertil eller mulighed derfor, omtales og udfoldes for større eller mindre grupper af beboere.
Det foreslås i stk. 5, at tilsidesætter en udlænding husordenen kan personalet udelukke udlændingen fra konkrete arrangementer eller aktiviteter m.v.
Formålet med bestemmelsen er at tydeliggøre de konsekvenser, herunder udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter m.v. som udlændingen kan blive mødt med, hvis den pågældende ikke overholder husordenen. Udelukkelsen kan eksempelvis omfatte motionsrum, cafeområder, fællesarealer, aktivitetsrum og aktiviteter m.v., hvis det er nødvendigt for at sikre en hensigtsmæssig drift af indkvarteringsstedet. Det forudsættes dog, at udelukkelse alene sker for konkrete arrangementer eller aktiviteter. En udlænding vil således ikke kunne udelukkes fra alle fremtidige arrangementer eller aktiviteter. Er der tale om fast tilbagevendende arrangementer eller aktiviteter, bør udelukkelsen derfor begrænses, så udlændingen efter en passende periode, der vurderes på baggrund af det konkrete tilfælde, på ny får mulighed for at deltage. Det bemærkes i den forbindelse, at der med hjemrejseloven stilles krav om, at udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, tilsluttes en digital kommunikationsløsning, jf. den foreslåede bestemmelse i § 4, og da det ikke kan forudsættes, at personer har egen smartphone eller tablet, bør der ikke bortvises beboere fra fælles it-lokaler uden, at der samtidig er tilvejebragt alternative muligheder for at tilgå den digitale kommunikationsløsning.
Sanktioner i form af bortvisning fra bestemte områder på indkvarteringsstedet vil typisk være relevant i situationer, hvor en beboer gentagne gange eller med en vis voldsomhed overtræder husordenen.
Det bemærkes, at sådanne konsekvenser, som kan iværksættes ved tilsidesættelse af husordenen, ikke udgør afgørelser i forvaltningslovens forstand, men må anses som beslutninger, der udgør en integreret del af den faktiske forvaltningsvirksomhed, det er at drive indkvarteringssteder. Det betyder, at der ikke er mulighed for at klage herover til Udlændingestyrelsen eller andre myndigheder.
Det foreslås i stk. 6, at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet af husordener, herunder om konsekvenserne ved manglende overholdelse heraf.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte nærmere regler om indholdet af husordener, herunder med inddragelse af lokale forskelle på indkvarteringsstederne samt skiftende grupper af indkvarterede udlændinge. Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om, hvilke konsekvenser en manglende overholdelse af et indkvarteringssteds husorden kan have, herunder at der vil kunne ske bortvisning fra bestemte områder på indkvarteringsstedet eller at personalet kan udelukke udlændingen fra konkrete arrangementer eller aktiviteter m.v., såsom motionsrum, caféområder, fællesarealer m.v., hvis det er nødvendigt for at sikre en hensigtsmæssig drift af indkvarteringsstedet.
Det vil i den forbindelse blive fastsat, at en udlænding dog ikke vil kunne udelukkes fra alle fremtidige arrangementer eller aktiviteter, og at dette betyder, at i tilfælde af, at der er tale om fast tilbagevendende arrangementer eller aktiviteter, bør udelukkelsen begrænses, så udlændingen efter en passende periode, der vurderes på baggrund af det konkrete tilfælde, på ny får mulighed for at deltage. Det vil også blive fastsat, at udlændinge, der ikke har sin egen smartphone eller tablet ikke bør bortvises fra fælles it-lokaler uden, at der samtidig er tilvejebragt alternative muligheder for at tilgå den digitale kommunikationsløsning.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.9. i lovforslagets almindelige bemærkninger.