LBK nr 151 af 27/01/2021
Digitaliseringsministeriet
Frekvensloven § 8
Energistyrelsen kan iværksætte en fremlysning af radiofrekvenser til brug for undersøgelsen af, om der foreligger frekvensknaphed efter § 7, stk. 6.
Stk. 2. På baggrund af Energistyrelsens fremlysning af radiofrekvenser efter stk. 1 kan interesserede parter indgive en ansøgning til Energistyrelsen, jf. stk. 3 og 4.
Stk. 3. Ved iværksættelse af fremlysning af radiofrekvenser beslutter Energistyrelsen,
-
hvilke oplysninger ansøgninger efter stk. 2 skal indeholde, og
-
ansøgningsfristen.
Stk. 4. Ansøgninger efter stk. 2 skal ledsages af et depositum. Energistyrelsen fastsætter nærmere regler om størrelse af depositum, procedure for indbetaling, herunder dokumentation herfor, og tilbagebetaling og forrentning af indbetalt depositum.
Stk. 5. Ansøgninger om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, som modtages, inden fremlysning af de pågældende radiofrekvenser er iværksat, bortfalder, hvis Energistyrelsen efter udsættelse af udstedelse af tilladelser, jf. § 7, stk. 5, iværksætter fremlysning af de pågældende radiofrekvenser. Ved iværksættelse af fremlysningen underretter Energistyrelsen sådanne ansøgere om, at der skal indgives nye ansøgninger efter stk. 2 i forbindelse med fremlysningen.
Stk. 6. Energistyrelsen afviser ansøgninger, som ikke opfylder de krav, som er nævnt i stk. 3 og 4.
Stk. 7. Hvis Energistyrelsen efter afsluttet fremlysning af radiofrekvenser konstaterer, at der ikke foreligger frekvensknaphed, jf. § 7, stk. 6, udsteder Energistyrelsen tilladelse til at anvende de af fremlysningen omfattede radiofrekvenser i henhold til de ansøgninger, som ikke er blevet afvist efter stk. 6.
Forarbejder til Frekvensloven § 8
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse om fremlysning af radiofrekvenser er et nyt redskab for IT- og Telestyrelsen, som erstatter den høring om interessen for at anvende radiofrekvenser, som efter den gældende frekvenslov normalt er grundlaget for IT- og Telestyrelsens vurdering af, om der foreligger frekvensknaphed. Fremlysning af radiofrekvenser vil give et objektivt grundlag for vurdering af frekvensknaphed, idet der i forbindelse med fremlysningen skal indgives ansøgninger og ikke blot mere eller mindre klare interessetilkendegivelser. Den nuværende sondring mellem aktuel og fremtidig frekvensknaphed vil som en konsekvens af de foreslåede regler om fremlysning ikke længere være relevant.
Til stk. 1
For at skabe et sikkert grundlag for IT- og Telestyrelsens konstatering af, om og i hvilket omfang der foreligger frekvensknaphed, jf. den foreslåede § 7, stk. 6, vil IT- og Telestyrelsen kunne iværksætte en fremlysning af radiofrekvenser til klarlægning heraf.
Ved fremlysning forstås, at IT- og Telestyrelsen på sin hjemmeside inviterer interesserede parter til at ansøge om tilladelse til at anvende de fremlyste radiofrekvenser, således at IT- og Telestyrelsen på et sikkert grundlag vil kunne konstatere, om og i hvilket omfang der er knaphed på de pågældende radiofrekvenser, jf. den foreslåede § 7, stk. 6.
En fremlysning vil ikke blive iværksat i de tilfælde, hvor IT- og Telestyrelsen med sikkerhed kan konstatere, at der foreligger frekvensknaphed, jf. den foreslåede § 7, stk. 6, f.eks. når IT- og Telestyrelsen modtager mere end én ansøgning til den eller de samme radiofrekvenser i et givet geografisk område, uden at IT- og Telestyrelsen vil kunne imødekomme alle ansøgningerne, herunder gennem udstedelse af tilladelser til substituerbare radiofrekvenser.
Som udgangspunkt vil en fremlysning heller ikke blive iværksat i de tilfælde, hvor IT- og Telestyrelsen med en høj grad af sikkerhed kan konstatere, at der ikke foreligger frekvensknaphed, jf. den foreslåede § 7, stk. 6, f.eks. når det forudses, at alle ansøgninger til den eller de samme radiofrekvenser i et givet geografisk område vil kunne imødekommes. Dette vil f.eks. ofte være tilfældet ved de nuværende landmobile tjenester, enkeltstående radiokædeforbindelser eller enkeltstående radiofrekvenser til et mindre geografisk område, idet der som regel vil være substituerbare radiofrekvenser til rådighed i disse frekvensbånd.
Iværksættelse af en fremlysning af radiofrekvenser vil f.eks. kunne ske på baggrund af en ansøgning om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, uden at IT- og Telestyrelsen i den forbindelse kan konstatere, om og i hvilket omfang der foreligger knaphed på de ansøgte radiofrekvenser. Fremlysning kan dog også iværksættes af IT- og Telestyrelsen, uden at der foreligger en ansøgning, men hvor IT- og Telestyrelsen i øvrigt finder det relevant at undersøge efterspørgslen efter specifikke frekvensressourcer.
Hvis der er tale om fremlysning på baggrund af en modtaget ansøgning, vil det fremgå af IT- og Telestyrelsens hjemmeside, at der er modtaget en ansøgning om tilladelse til at anvende de pågældende radiofrekvenser, og at IT- og Telestyrelsen på den baggrund iværksætter en fremlysning. IT- og Telestyrelsen offentliggør alene, at der er modtaget en ansøgning om tilladelse til at anvende de radiofrekvenser, som omfattes af fremlysningen. IT- og Telestyrelsen offentliggør ikke øvrige oplysninger i forbindelse med ansøgningen, herunder ansøgerens identitet.
Fremlysning kan endvidere iværksættes vedrørende radiofrekvenser, der er omfattet af en tilladelse, inden tilladelsen udløber. IT- og Telestyrelsen kan da undersøge, hvor mange aktører der måtte have interesse i de radiofrekvenser, der er omfattet af tilladelsen, når den udløber, herunder den aktuelle indehaver af tilladelsen. Der vil ofte i disse situationer være tale om tilladelser af en større værdi, hvor det af hensyn til den eksisterende tilladelsesindehavers og eventuelle ansøgeres planlægning vil være hensigtsmæssigt i god tid at vide, hvem der vil kunne anvende de af tilladelsen omfattede radiofrekvenser efter den eksisterende tilladelses udløb. IT- og Telestyrelsen giver den eksisterende tilladelsesindehaver meddelelse, hvis der iværksættes fremlysning af radiofrekvenser, som er omfattet af den eksisterende tilladelse.
IT- og Telestyrelsen kan herudover iværksætte en fremlysning af radiofrekvenser uafhængigt af modtagne ansøgninger eller tilladelsers udløb, f.eks. ved internationale beslutninger om frekvensanvendelse i bestemte frekvensbånd, hvor det ikke er klart for styrelsen, hvilken interesse der måtte være for tilladelser i det pågældende frekvensbånd til den pågældende frekvensanvendelse.
For så vidt angår tilladelser til at anvende radiofrekvenser afsat til radio- eller tv-formål, jf. det foreslåede kapitel 7, vil der ikke for disse blive iværksat fremlysning, idet den overordnede disponering af sådanne radiofrekvenser sker i Kulturministeriet. Dette sikrer, at der ikke opstår knaphed på radiofrekvenser afsat til radio- eller tv-formål, når disse anvendes til radio- eller tv-formål.
Til stk. 2
Hensigten med fremlysningen er at skabe opmærksomhed omkring de radiofrekvenser, som er eller vil blive ledige. Interesserede parter inviteres derfor til at tilkendegive deres interesse for den eller de radiofrekvenser, som er omfattet af fremlysningen, ved at indgive en ansøgning herom til IT- og Telestyrelsen.
IT- og Telestyrelsen offentliggør ikke, om styrelsen modtager ansøgninger i henhold til fremlysningen, før ansøgningsfristen, som er fastsat efter det foreslåede stk. 3, nr. 2, er udløbet. Når ansøgningsfristen for fremlysningen er udløbet, vil IT- og Telestyrelsen offentliggøre antallet af modtagne ansøgninger i forbindelse med fremlysningen.
IT- og Telestyrelsen offentliggør ikke oplysninger, som relaterer sig til de ansøgninger, som IT- og Telestyrelsen har modtaget i forbindelse med fremlysningen, såsom ansøgernes identitet m.v. Dette gør sig også gældende for afviste ansøgninger.
Uanset om en aktør har indgivet ansøgning i forbindelse med en fremlysning, er deltagelse i efterfølgende auktion eller udbud, hvis dette måtte blive aktuelt, frivillig. Hvis den pågældende aktør er eneste ansøger til den fremlyste tilladelse, vil tilladelsen blive udstedt umiddelbart efter fremlysningen til den pågældende aktør.
Til stk. 3
Når IT- og Telestyrelsen iværksætter en fremlysning af radiofrekvenser, vil IT- og Telestyrelsen oplyse, hvilke krav der gælder for ansøgninger i forbindelse med fremlysningen.
IT- og Telestyrelsen fastsætter, hvilke oplysninger det er nødvendigt at angive i en ansøgning. Der vil typisk være tale om oplysninger om ansøgers navn, CVR-nummer, adresse m.v. Det er ansøgerens eget ansvar, at ansøgningen indeholder alle de nødvendige oplysninger.
IT- og Telestyrelsen fastsætter endvidere krav om, inden for hvilken frist ansøgninger i forbindelse med fremlysningen skal være modtaget i IT- og Telestyrelsen. Ansøgere kan tilbagekalde indgivne ansøgninger, indtil fristen for fremlysningen udløber.
Til stk. 4
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at de indgivne ansøgninger, jf. det foreslåede stk. 2, stammer fra ansøgere, som har en reel interesse i de fremlyste radiofrekvenser, for dermed at skabe et sikkert grundlag for IT- og Telestyrelsens konstatering af, om der foreligger frekvensknaphed.
IT- og Telestyrelsen fastsætter efter den foreslåede bestemmelse regler om depositum i forbindelse med fremlysning af radiofrekvenser. Sådanne regler om depositum kan omfatte størrelsen af depositummet, betingelser i forbindelse med indbetaling heraf, tilbagebetaling af depositummet og forrentning heraf. Depositummets størrelse skal sikre seriøsitet i forhold til tilkendegivelsen af interesse i de pågældende fremlyste radiofrekvenser. Derfor vil depositummet som udgangspunkt blive fastsat til et års frekvensafgift for den pågældende tilladelse, dog mindst 50.000 kr.
Hvis der ikke er knaphed på radiofrekvenser, vil ansøgernes deposita indgå i betaling af frekvensafgift for den udstedte tilladelse. I alle andre tilfælde vil IT- og Telestyrelsen tilbagebetale depositum til ansøgerne.
Til stk. 5
Hvis IT- og Telestyrelsen, inden en fremlysning er iværksat, har modtaget en ansøgning om tilladelse til at anvende de radiofrekvenser, som er omfattet af fremlysningen, vil den pågældende ansøger på lige fod med øvrige ansøgere skulle indgive en ny ansøgning, som opfylder de krav, som IT- og Telestyrelsen fastsætter ved iværksættelse af fremlysningen. Den oprindelige ansøgning vil således ikke indgå i IT- og Telestyrelsens undersøgelse af, om der foreligger frekvensknaphed. Ansøgningen bortfalder, når IT- og Telestyrelsen iværksætter en fremlysning vedrørende de pågældende radiofrekvenser.
Hvis en fremlysning iværksættes på baggrund af en modtaget ansøgning, giver IT- og Telestyrelsen ansøgeren meddelelse om fremlysningen, således at ansøgeren er opmærksom på, at det er nødvendigt at indgive en ny ansøgning på baggrund af fremlysningen, hvis ansøgeren fortsat har interesse i tilladelse til at anvende de pågældende radiofrekvenser.
Til stk. 6
Hvis IT- og Telestyrelsen i forbindelse med en fremlysning modtager en ansøgning, som ikke indeholder de krævede oplysninger efter det foreslåede stk. 3, nr. 1, eller hvis IT- og Telestyrelsen modtager en ansøgning efter den fastsatte frist efter det foreslåede stk. 3, nr. 2, vil ansøgningen blive afvist. Det samme gælder, hvis ansøgningen ikke er ledsaget af det krævede depositum efter de i medfør af det foreslåede stk. 4 fastsatte regler herom.
En afvist ansøgning vil ikke indgå i IT- og Telestyrelsens undersøgelse af, om der foreligger frekvensknaphed, og ansøgningen vil ikke kunne danne grundlag for udstedelse af tilladelse til at anvende de radiofrekvenser, der er omfattet af fremlysningen.
Til stk. 7
Når fristen for ansøgning i forbindelse med fremlysningen er udløbet, kan IT- og Telestyrelsen på baggrund af de modtagne ansøgninger konstatere, om der foreligger frekvensknaphed, jf. den foreslåede § 7, stk. 6. Hvis der ikke foreligger frekvensknaphed, udstedes der umiddelbart tilladelse til at anvende de af fremlysningen omfattede radiofrekvenser til den eller de ansøgere, som har indgivet en ansøgning.
Hvis det efter afsluttet fremlysning viser sig, at IT- og Telestyrelsen ingen ansøgninger har modtaget til de fremlyste radiofrekvenser, eller hvis alle de modtagne ansøgninger er afvist efter det foreslåede stk. 6, udstedes der ikke tilladelse til at anvende de af fremlysningen omfattede radiofrekvenser. Tilladelse til at anvende de pågældende radiofrekvenser vil herefter kunne udstedes efter først-til-mølle-princippet, jf. den foreslåede § 7, stk. 1.
IT- og Telestyrelsen vil på et senere tidspunkt på ny kunne iværksætte en fremlysning af de pågældende radiofrekvenser.