LBK nr 151 af 27/01/2021
Digitaliseringsministeriet
Frekvensloven § 7a
I tilfælde af manglende efterspørgsel på harmoniserede radiofrekvenser kan Energistyrelsen udstede tilladelse i medfør af § 7, stk. 1, til at anvende radiofrekvenserne på andre tekniske vilkår end de harmoniserede tekniske vilkår, når følgende er opfyldt:
-
Energistyrelsen har konstateret den manglende efterspørgsel på baggrund af en offentlig høring over interessen for at anvende de pågældende radiofrekvenser på de harmoniserede tekniske vilkår og af en fremadrettet vurdering af efterspørgslen.
-
Anvendelse af de pågældende radiofrekvenser på andre tekniske vilkår end de harmoniserede tekniske vilkår hindrer ikke tilgængeligheden til eller anvendelsen af de pågældende radiofrekvenser på de harmoniserede tekniske vilkår i andre EU-medlemsstater.
-
Energistyrelsen tager ved vurderingen hensyn til den langsigtede tilgængelighed til og anvendelse af de pågældende radiofrekvenser og til de stordriftsfordele, som kan følge af anvendelsen af radiofrekvenserne på de harmoniserede tekniske vilkår.
Stk. 2. Energistyrelsen vurderer regelmæssigt på baggrund af stk. 1 eller i øvrigt på baggrund af en ansøgning om tilladelse til at anvende radiofrekvenserne på de harmoniserede tekniske vilkår, om der kan udstedes tilladelser til at anvende radiofrekvenserne til et andet formål end det harmoniserede formål.
Forarbejder til Frekvensloven § 7a
RetsinformationDet fremgår af den politiske tillægsaftale af 20. juni 2007 om de nye overordnede principper for frekvensadministrationen i Danmark, at der skal ske en revision af metoderne for tildeling af tilladelser med henblik på at sikre, at radiofrekvenser tildeles så hurtigt som muligt.
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse viderefører det overordnede princip i den gældende frekvenslov om, at tilladelser udstedes efterhånden som ansøgninger herom modtages (først-til-mølle-princippet). Ansøgningerne bliver behandlet i den rækkefølge, hvori de indkommer til IT- og Telestyrelsen.
Ved udstedelse af tilladelser til at anvende de radiofrekvenser, som i frekvensplanen er afsat til radio- eller tv-formål, indebærer først-til-mølle-princippet, at udstedelse af tilladelser sker automatisk efter ansøgning til IT- og Telestyrelsen, hvis ansøgeren kan dokumentere at have adgang til at udøve programvirksomhed eller adgang til at distribuere lyd- og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede digitale sendenet i henhold til lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. den foreslåede § 36. Den overordnede disponering af radiofrekvenser til radio- eller tv-formål sker i Kulturministeriets regi. Der vil således på forhånd ske en afgrænsning af antallet af ansøgere, og tilladelserne vil altid blive udstedt efter først-til-mølle-princippet.
Ved udstedelse af tilladelser i liberaliserede frekvensbånd, jf. den foreslåede § 5, er det ikke på forhånd kendt, hvad de pågældende radiofrekvenser vil blive anvendt til. Det kan således ikke udelukkes, at disse radiofrekvenser, hvor dette måtte være teknisk muligt, vil kunne anvendes til at distribuere lyd- og billedprogrammer, som kræver adgang til at udøve programvirksomhed eller adgang til at distribuere lyd- og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede digitale sendenet i henhold til lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Denne adgang til at udøve programvirksomhed eller adgang til at distribuere lyd- og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede digitale sendenet vil dog ikke være en forudsætning for udstedelse af tilladelser i liberaliserede frekvensbånd.
IT- og Telestyrelsen efterprøver ikke ansøgerens formål med den ønskede frekvensanvendelse eller i øvrigt evne eller vilje til at udnytte tilladelsen. Imidlertid kan IT- og Telestyrelsen afvise at udstede en tilladelse, hvis IT- og Telestyrelsen efter de foreslåede §§ 24-26 vil kunne tilbagekalde den pågældende tilladelse.
Til stk. 2
Hvis flere ansøgninger omhandler samme radiofrekvenser, uden at der i øvrigt er frekvensknaphed efter det foreslåede stk. 6, vil IT- og Telestyrelsen udstede tilladelse til den ansøger, hvis ansøgning er modtaget først, jf. det foreslåede stk. 1.
I tilfælde af samtidig modtagelse af flere ansøgninger, det vil sige på samme dag, vil tilladelse til at anvende de ansøgte radiofrekvenser blive udstedt efter lodtrækning. IT- og Telestyrelsen vil dog udpege substituerbare radiofrekvenser til den eller de ansøgere, som ikke får udstedt tilladelse efter lodtrækning. I tilfælde, hvor den ene af ansøgerne på ansøgningstidspunktet er indehaver af tilladelse til at anvende de pågældende radiofrekvenser, vil en ansøgning fra den eksisterende tilladelsesindehaver blive betragtet som modtaget først efter stk. 1. Dette skyldes, at hensynet til den eksisterende tilladelsesindehavers investeringer findes at måtte veje tungest, når de radiofrekvenser, der kan udstedes tilladelse til at anvende, ikke er knappe, men at der derimod findes substituerbare radiofrekvenser. Tilladelse til den nye ansøger vil i sådanne tilfælde blive udstedt til disse substituerbare radiofrekvenser.
Til stk. 3
Hvis IT- og Telestyrelsen modtager en eller flere ansøgninger om tilladelse til at anvende nogle radiofrekvenser, hvortil der på ansøgningstidspunktet allerede er udstedt en tilladelse, men hvor der i øvrigt ikke foreligger frekvensknaphed efter det foreslåede stk. 6, giver IT- og Telestyrelsen den pågældende tilladelsesindehaver meddelelse om modtagelsen. IT- og Telestyrelsen fastsætter i denne meddelelse en frist, inden for hvilken tilladelsesindehaveren kan ansøge om en fornyelse af tilladelsen. Fristen vil normalt være på fire uger. IT- og Telestyrelsen vil samtidig underrette den eller de pågældende ansøgere om, at behandlingen af ansøgningen afventer tilladelsesindehaverens eventuelle ansøgning.
Ansøger tilladelsesindehaveren om fornyelse af tilladelsen inden for den fastsatte frist, vil denne ansøgning have forrang frem for andre ansøgninger, jf. i øvrigt bemærkningerne til det foreslåede stk. 2. Ansøgningens forrang forudsætter dog, at der ikke foreligger frekvensknaphed efter det foreslåede stk. 6, hvilket vil sige, at der kan udstedes tilladelser til anvendelse af substituerbare radiofrekvenser til andre ansøgere. Det er ligeledes en forudsætning, at der ikke er tale om en forsøgstilladelse eller en anden tilladelse, der har midlertidig karakter, f.eks. en tidsbegrænset tilladelse, som kan udstedes, indtil der er truffet beslutning om anvendelsen af et frekvensbånd.
Hvis tilladelsesindehaveren ikke ansøger om fornyelse af tilladelsen inden for den fastsatte frist, vil tilladelsen blive udstedt i henhold til princippet om først-til-mølle, jf. det foreslåede stk. 1.
Til stk. 4
IT- og Telestyrelsen afviser ansøgninger om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, hvortil der allerede er udstedt tilladelser, indtil der resterer to år eller mindre til udløbet af tilladelsen. IT- og Telestyrelsen afviser ansøgninger om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, hvortil der ikke er udstedt tilladelser, og som således ikke er i anvendelse på ansøgningstidspunktet, indtil tre måneder før ansøgeren ønsker at tage de pågældende radiofrekvenser i anvendelse. Det betyder, at IT- og Telestyrelsen afslår ansøgninger, der modtages tidligere end tre måneder, inden den pågældende tilladelse ønskes udstedt.
At fristen for indgivelse af ansøgninger om anvendelse af ledige radiofrekvenser er kortere i forhold til ansøgninger om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, som allerede er i anvendelse, skyldes hensynet til frekvenseffektivitet. Det vil ikke være hensigtsmæssigt at give ansøgere mulighed for at reservere radiofrekvenser i en længere periode forud for det tidspunkt, hvor radiofrekvenserne ønskes anvendt. Dette ville i givet fald kunne udelukke andre interesserede ansøgere, som potentielt vil kunne anvende radiofrekvenserne på et tidligere tidspunkt, fra at opnå tilladelse hertil.
Der kan dog undtages fra fristen på tre måneder i tilfælde, hvor IT- og Telestyrelsen iværksætter en fremlysning af radiofrekvenser, som på fremlysningstidspunktet er ledige, men hvor det er hensigten, at de pågældende radiofrekvenser først vil skulle bringes i anvendelse senere end tre måneder efter fremlysningen, jf. den foreslåede § 8. I forbindelse med fremlysninger vil der således kunne indgives ansøgning om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, som på ansøgningstidspunktet er ledige, tidligere end tre måneder inden den pågældende tilladelse ønskes udstedt.
Til stk. 5
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre IT- og Telestyrelsen tilstrækkeligt råderum til at undersøge, om der foreligger frekvensknaphed, inden IT- og Telestyrelsen udsteder tilladelse til at anvende nogle givne radiofrekvenser. Det kan forventes, at IT- og Telestyrelsen ofte vil have behov for at undersøge, om tilladelse skal udstedes efter reglerne i det foreslåede stk. 1, eller om der grundet frekvensknaphed skal afholdes auktion eller offentligt udbud over de pågældende radiofrekvenser, jf. de foreslåede §§ 9-12.
For at skabe et sikkert grundlag for IT- og Telestyrelsens konstatering af, om og i hvilket omfang der foreligger frekvensknaphed, jf. det foreslåede stk. 6, vil IT- og Telestyrelsen kunne iværksætte en fremlysning af de pågældende radiofrekvenser, jf. den foreslåede § 8.
Til stk. 6
Definitionen af frekvensknaphed foreslås ændret i forhold til den gældende frekvenslov. Efter den gældende frekvenslov sondres mellem aktuel og fremtidig frekvensknaphed. Det foreslås, at denne sondring udgår, da det ikke længere vil være nødvendigt at vurdere både den aktuelle og den fremtidige frekvensknaphed. Frekvensknaphed foreligger med den foreslåede bestemmelse således kun, hvis der er mere end én ansøger til en specifik frekvensressource, som er eller bliver ledig. Fremtidig frekvensknaphed forventes fremover som udgangspunkt løst af markedsaktørerne gennem overdragelse af radiofrekvenser og mulighed for fleksibel anvendelse af radiofrekvenser.
Hvis IT- og Telestyrelsen modtager mere end én ansøgning til anvendelse af nogle givne radiofrekvenser i et bestemt geografisk område, og hvis IT- og Telestyrelsen ikke vil kunne udpege substituerbare radiofrekvenser til alle ansøgere, vil IT- og Telestyrelsen konstatere, at der foreligger frekvensknaphed.
Der foreligger således ikke frekvensknaphed i de tilfælde, hvor IT- og Telestyrelsen modtager mere end én ansøgning om tilladelse til at anvende de samme radiofrekvenser, men hvor anvendelsen vedrører to forskellige geografiske områder, således at IT- og Telestyrelsen vil kunne udstede tilladelse til alle ansøgere, uden at dette vil skabe forstyrrelser for de øvrige ansøgere, som får udstedt tilladelser, eller for eksisterende tilladelsesindehavere.
Der foreligger heller ikke frekvensknaphed i de tilfælde, hvor IT- og Telestyrelsen kan udpege radiofrekvenser, som er substituerbare i forhold til de ansøgte radiofrekvenser, hvilket vil sige radiofrekvenser, som dækker samme geografiske område, og som giver ansøgeren tilsvarende tekniske anvendelsesmuligheder som de ansøgte radiofrekvenser. Radiofrekvenser anses dog ikke for substituerbare, hvis ansøgeren kan dokumentere, at henvisning til anvendelse af andre radiofrekvenser end de ansøgte vil resultere i væsentlige meromkostninger, f.eks. i forbindelse med indkøb og etablering af udstyr. Udpegning af substituerbare radiofrekvenser vil alene ske, hvis IT- og Telestyrelsen ikke har mulighed for at udstede tilladelse til at anvende de oprindeligt ansøgte radiofrekvenser til den pågældende ansøger. Dette kunne eventuelt være tilfældet ved samtidig modtagelse af flere ansøgninger til samme radiofrekvenser, og hvor tilladelsen efter lodtrækning er udstedt til en anden ansøger efter det foreslåede stk. 2.