LBK nr 151 af 27/01/2021
Digitaliseringsministeriet
Frekvensloven § 60
(Udelades)
Forarbejder til Frekvensloven § 60
RetsinformationLov nr. 1266 af 20. december 2000 om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet (herefter 3G-loven) omfatter frekvensbåndet 2020-2025 MHz, som ikke er anvendt i de eksisterende 3G-tilladelser og dermed er ledigt. Det fremgik af Informationsmemorandum til ”Auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet” (juni 2001), at frekvensbåndet 2020-2025 MHz ikke blev udbudt ved auktionen. Det fremgik endvidere, at ”Telestyrelsen vil reservere det resterende frekvensbånd 2020-2025 MHz til fremtidig brug”. Det er derfor valgt ved nærværende lovforslag at tage frekvensbåndet 2020-2025 MHz ud af 3G-loven.
Herudover er der tale om konsekvensrettelser som følge af, at den gældende frekvenslov foreslås ophævet, hvorfor henvisninger i 3G-loven til denne lov erstattes af henvisning til nærværende lovforslags tilsvarende bestemmelser.
Med ovennævnte ændringer er der tiltænkt en videreførelse af retstillingen for indehavere af 3G-tilladelser samtidig med, at der gives 3G-tilladelsesindehavere nye muligheder i form af overdragelse af 3G-tilladelser efter nærværende lovforslags udvidede adgang til overdragelse, jf. den foreslåede § 21, stk. 1-3. Det indebærer, at 3G-tilladelserne som udgangspunkt vil kunne overdrages uden forudgående godkendelse.
Videnskabsministeren vil kunne fastsatte regler om, at overdragelse eller tilbagelevering af dele af 3G-tilladelser kun kan ske efter IT- og Telestyrelsens forudgående godkendelse, jf. den foreslåede § 58, stk. 5. Overdragelse af en tilladelse kan ske i form af en fuldstændig overdragelse eller overdragelse af dele af frekvensbånd omfattet af tilladelsen eller dele af tilladelsens geografiske anvendelsesområde. Det bemærkes, at idet det foreslås, at de foreslåede bestemmelser i § 21, stk. 1-3, skal finde anvendelse i forhold til 3G-tilladelserne, finder de foreslåede §§ 22 og 43 tilsvarende anvendelse. Disse bestemmelser skal sikre, at en tilladelsesindehaver ikke etablerer en så betydende markedsposition, at tilladelsesindehaveren til skade for konkurrencen vil kunne hindre en effektiv udnyttelse af frekvensressourcer.
Herudover foreslås det, at bestemmelsen om liberalisering af frekvensanvendelsen, jf. den foreslåede § 5, også vil kunne finde anvendelse i forhold til 3G-tilladelserne. I praksis indebærer det en lempelse i forhold til de nuværende 3G-tilladelser, idet der vil kunne ske en anvendelsesliberalisering af frekvensbåndene, således at frekvensbåndene bliver teknologineutrale. Ved anvendelsesliberalisering af 3G-tilladelserne vil der ikke længere være et krav i forhold til at anvende en bestemt teknologi, som det eksempelvis er tilfældet i dag, hvor 3G-tilladelserne skal udnyttes i overensstemmelse med de til enhver tid gældende standarder og specifikationer for IMT-2000.
Det fremgår af bemærkningerne til 3G-loven under afsnittet ”Regler og vilkår for tilladelserne”: ”Det er i lovforslagets § 3 fastlagt, i hvilket omfang frekvensloven og mobilloven skal finde tilsvarende anvendelse i forbindelse med fastlæggelse af tilladelsernes vilkår. Når tilladelserne er tildelt, vil de være omfattet af den til enhver tid gældende telelovgivning”. Forslaget til ændring af 3G-loven skal ses i lyset af den politiske tillægsaftale af 20. juni 2007. De nye principper for frekvensadministrationen vil efter lovforslaget også finde anvendelse på 3G-tilladelserne, således at indehavere af 3G-tilladelser, som andre indehavere af tilladelser, vil få adgang til at overdrage dele af tilladelser og flere muligheder for at udnytte radiofrekvenserne, som følger af en liberalisering af frekvensanvendelsen.